English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Blir vi noen gang bedre?

 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  

Blir vi noen gang like gode som før?
Ja
44%
 44%  [ 15 ]
nei
55%
 55%  [ 19 ]
Total Votes : 34

Author Message
elektrisk22
Junior


Joined: 23 May 2018
Posts: 7

PostPosted: 23.05.2018 17:03    Post subject: Blir vi noen gang bedre? Reply with quote

Hei alle sammen, sikkert flere der som savner RBK 15 år tilbake. Hva tror dere? Når blir vi bedre? Blir vi noen gang like gode som den tiden tilbake?
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
skrukken
Rutinert


Joined: 27 Feb 2008
Posts: 737
Location: Nord

PostPosted: 23.05.2018 17:12    Post subject: Reply with quote

2003, altså det året vi ikke klarte champions league?

Grei sesong under hareide, for all del
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15253
Location: Askim

PostPosted: 23.05.2018 17:13    Post subject: Reply with quote

Bedre enn i 1999 blir vi ikke.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Altitude
Rutinert


Joined: 18 Jul 2013
Posts: 623
Location: Trondheim

PostPosted: 23.05.2018 17:21    Post subject: Reply with quote

Skal godt gjøres å toppe 1999-laget ja. Kanskje er det mulig å komme opp på omtrent samme absolutte nivå, men relativt til de andre vil vi nok aldri nå det samme nivået igjen.
Back to top
View user's profile Send private message
hellvikrunner
Veteran


Joined: 25 Feb 2013
Posts: 2741

PostPosted: 23.05.2018 17:32    Post subject: Reply with quote

haavarl wrote:
Bedre enn i 1999 blir vi ikke.


Standarden ble satt så altfor høyt det året.
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 23.05.2018 17:45    Post subject: Reply with quote

Slutt, gråten tar meg.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
RbkUrge
Veteran


Joined: 09 Aug 2005
Posts: 3674
Location: Oslo

PostPosted: 23.05.2018 17:50    Post subject: Reply with quote

Hadde forøvrig vært veldig interessant å sett hvordan dagens RBK hadde klart seg i en kamp mot -99 Rosenborg. Mulig det hadde blitt jevnere enn mange tror, basert på hvordan fotballen har utviklet seg de siste snart 20 årene.
_________________
Perché hai tradotto questa frase?
Back to top
View user's profile Send private message
AlfredoJojo
Proff


Joined: 27 Jun 2012
Posts: 436

PostPosted: 23.05.2018 17:58    Post subject: Reply with quote

I fotball er alt mulig.
Back to top
View user's profile Send private message
hellvikrunner
Veteran


Joined: 25 Feb 2013
Posts: 2741

PostPosted: 23.05.2018 18:22    Post subject: Reply with quote

Det var derfor vi ble så fryktelig gode i 1999.
Back to top
View user's profile Send private message
Clasiker
Rutinert


Joined: 13 Dec 2007
Posts: 759
Location: Lade, Trondheim

PostPosted: 23.05.2018 20:04    Post subject: Reply with quote

synes ikke det er åpenbart at RBK 1999 hadde slått den RBK-utgaven som slo Valencia x 2. Og det er ikke sååååå mange år siden!

Jeg krysset av "JA" i pollen, mest fordi vi aldri må miste håpet og ambisjonen. Selvsagt KAN vi bli så gode igjen! Hvorfor i all verden skal vi ikke kunne det?!? (Og jeg synes det er veldig vanskelig å fastslå når vi har vært som best? Borte mot Dortmund? Borte mot Valencia? Hjemme mot Ajax? Mange gode kamper... og sikker mange fler som sniker seg bort fra hukommelsen)
_________________
Norsk fotballs lokomotiv!
Back to top
View user's profile Send private message
v_olden
Veteran


Joined: 10 Jul 2007
Posts: 2910

PostPosted: 24.05.2018 12:25    Post subject: Reply with quote

På en FIFA-versjon for noen få år siden lastet jeg ned et RBK-all-time-best-lag noen hadde laget(husker ikke hvem). De fleste på det laget var fra perioden 1995-1999, så det er vel representativt. Der lå alle sammen på 78-83, sånn omtrent. Der ligger ikke dagens spillere. Og samhandlingen spillerne imellom kan vi vel fastslå var vesentlig bedre før selv om vi bare husker de gode kampene.

Og så er tidene annerledes nå enn da. Jeg tror de aller fleste av dagens lag i Elite/Serien hadde slått RBK 199X, bare på grunnlag av at de er mye bedre trent og har høyere teknisk nivå.



Shots fired.
_________________
Medlem nr. 2201

Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014
Back to top
View user's profile Send private message
eksil
Veteran


Joined: 24 May 2011
Posts: 5348
Location: Ski

PostPosted: 24.05.2018 12:49    Post subject: Reply with quote

Jeg engasjeres ofte av folk som sier at Norge aldri kan hevde seg i internasjonal fotball. Rosenborg og Norge hadde sin tid på 90-tallet.

Jeg tror det er vrøvl. Selvfølgelig kan vi hevde oss på sikt, både på klubbnivå og landslagsnivå.

For noen år siden var det beksvart for både Rosenborg og landslaget. Nå ser vi imidlertid tegn til bedring. Alt er et spørsmål om tid.

En venn av meg som er barnetrener poengterte at ingen av guttene holder med norske lag lenger, men finner idolene i engelsk, spansk eller italiensk fotball. Det er nok sunt, vi er i ferd med å utvikle en "ny" kultur helt ned i barneidretten. Vi har allerede sett de første stjerneskuddene blomstre frem, og Ødegaard er bare et eksempel.

Jeg tror at norsk fotball igjen spiser kirsebær med de store innen 20 år. Også Rosenborg.
_________________
Å biiln går bra?
Back to top
View user's profile Send private message
ace
Veteran


Joined: 05 Apr 2005
Posts: 4277
Location: Stiftstaden

PostPosted: 24.05.2018 13:03    Post subject: Reply with quote

Sunt at ungene finner favorittlag i utlandet fremfor sitt lokale lag? Den påstanden synes jeg er direkte latterlig! Mad
_________________
Svart og hvit for alltid!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Lomaxx
Veteran


Joined: 30 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 24.05.2018 13:15    Post subject: Reply with quote

Trur nok heller det er snakk om å finne spillere man ønsker å bli like god som i utlandet. Jeg mener, hvem ville du sett opp til (ferdighetsmessig)? Christiano Ronaldo eller Alexander Søderlund? jeg veit ihvertfall hvem jeg syns er best
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15253
Location: Askim

PostPosted: 24.05.2018 13:36    Post subject: Reply with quote

eksil wrote:
Jeg engasjeres ofte av folk som sier at Norge aldri kan hevde seg i internasjonal fotball. Rosenborg og Norge hadde sin tid på 90-tallet.

Jeg tror det er vrøvl. Selvfølgelig kan vi hevde oss på sikt, både på klubbnivå og landslagsnivå.


Det er jo teoretisk mulig, men det er et par ting som har endret seg som gjør at det er vanskeligere enn før.
- Det økonomiske, som gjør at det er mye vanskeligere for oss å holde på våre beste spillere over tid; ikke minst de mest lovende unge
- En annen økonomisk faktor er at langt flere ligaer har fått langt bedre økonomi; eksempelvis har en del østeuropeiske lag som før var heller middelmådige og obskurde nå råd til å hanke inn en håndfull brasilianere
- Enda mer og tidligere spissing i de beste ligaene, som vi ikke helt kan matche blant annet siden vi vil at unga både skal gå på skole og gjøre andre ting; europeiske motstanderlag har økt mer i tekniske ferdigheter, hurtighet og andre ting enn vi har gjort
- Reglene om "andel egenproduserte spillere" gjør at storklubbene (og også flere av de noe mindre) kjøper opp rubb og stubb av lovende ungdommer
- TV-sending av kamper og påfølgende videoanalyse av motstandere gjør at vi ikke lenger kan overraske noen med spillestilen
- Tidligere kunne vi møte mange flere lag med spillere som hadde "bedre navn enn ferdigheter", som man pleide å si; gode tekniske spillere som i alle fall ikke jobbet så hardt defensivt. De fleste lag har nå en annen fokus på organisering og press, og primadonnaer er for en stor del luket ut.
_________________
Embrace science - resist ignorance


Last edited by haavarl on 24.05.2018 13:40; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
eksil
Veteran


Joined: 24 May 2011
Posts: 5348
Location: Ski

PostPosted: 24.05.2018 13:38    Post subject: Reply with quote

ace wrote:
Sunt at ungene finner favorittlag i utlandet fremfor sitt lokale lag? Den påstanden synes jeg er direkte latterlig! Mad


Haha! Jeg er jo forsåvidt enig i det. Poenget var vel mer at det kanskje er sunt at ungene ønsker å bli like god som Ronaldo og Messi fremfor Barmen og Pedersen..

Ellers er jeg helt enig i at det er synd at engasjementet ikke er større blant ungene for norske klubber. men det kommer kanskje når den generasjonen vokser opp og selv øker nivået på eliteserien. Smile
_________________
Å biiln går bra?
Back to top
View user's profile Send private message
eksil
Veteran


Joined: 24 May 2011
Posts: 5348
Location: Ski

PostPosted: 24.05.2018 14:06    Post subject: Reply with quote

haavarl wrote:
eksil wrote:
Jeg engasjeres ofte av folk som sier at Norge aldri kan hevde seg i internasjonal fotball. Rosenborg og Norge hadde sin tid på 90-tallet.

Jeg tror det er vrøvl. Selvfølgelig kan vi hevde oss på sikt, både på klubbnivå og landslagsnivå.


Det er jo teoretisk mulig, men det er et par ting som har endret seg som gjør at det er vanskeligere enn før.
- Det økonomiske, som gjør at det er mye vanskeligere for oss å holde på våre beste spillere over tid; ikke minst de mest lovende unge
- En annen økonomisk faktor er at langt flere ligaer har fått langt bedre økonomi; eksempelvis har en del østeuropeiske lag som før var heller middelmådige og obskurde nå råd til å hanke inn en håndfull brasilianere
- Enda mer og tidligere spissing i de beste ligaene, som vi ikke helt kan matche blant annet siden vi vil at unga både skal gå på skole og gjøre andre ting; europeiske motstanderlag har økt mer i tekniske ferdigheter, hurtighet og andre ting enn vi har gjort
- Reglene om "andel egenproduserte spillere" gjør at storklubbene (og også flere av de noe mindre) kjøper opp rubb og stubb av lovende ungdommer
- TV-sending av kamper og påfølgende videoanalyse av motstandere gjør at vi ikke lenger kan overraske noen med spillestilen
- Tidligere kunne vi møte mange flere lag med spillere som hadde "bedre navn enn ferdigheter", som man pleide å si; gode tekniske spillere som i alle fall ikke jobbet så hardt defensivt. De fleste lag har nå en annen fokus på organisering og press, og primadonnaer er for en stor del luket ut.


Joda det er klart at det er vanskelig. Og kanskje vil det gå 100 år til vi er på nivå med spanjolene. Hvem vet. Samtidig er det mange nasjoner som er omtrent i vår situasjon og kontinuerlig jobber for å bli bedre. Over tid vil det skje tilpasninger, eksempelvis ser vi allerede at et alternativ til CL er aktuelt som en protest mot at det i praksis går mot en liga kun for de få store. Når en hel verden jobber mot samme mål er det klart at det ikke er bærekraftig med noen få eksklusive aktører i CL over tid. I skiverden ser vi eksempelvis at land hevder seg (eks UK) som vi bare lo av for et par tiår siden. Det handler om interesse, kulturutvikling og nye metoder for å dyrke frem talenter.

Fotball er ikke et unikt fenomen som ikke har utviklingspotensiale. Før Drilo-epoken var det få som trodde at Norge kunne slå Brasil i VM og bli ranket som nummer tre på FIFA rankingen. Slik utviklingsdynamikk skjer i rykk og napp. Over tid tror jeg imidlertid at forutsetningene igjen kan legge seg til rette for at vi får en periode hvor Norge avler frem nok gode spillere til at vi kan beholde noen selv også. Da mener jeg at vi får mange toppspillere internasjonalt slik at vi får et godt landslag, og samtidig beholder nok gode spillere selv til å heve nivået på eliteserien.

Haavarl, du snakker om synergier som skaper forutsetninger, som økonomi. Men alt henger sammen og det er absolutt ikke utenkelig at det ene kan dra det andre med seg også innenfor norsk fotball. Jeg tror det viktigste kriteriet for å utløse både bedre økonomi og interesse i for norsk fotball starter med utvikling av toppspillere, holdninger og kultur slik det gjorde på 90-tallet. Det kan legge grunnlaget for en ny storhetstid.

Jeg synes ikke det er utenkelig i det hele tatt.

EDIT: Dessuten, hvis alle slutter å tro på at det er mulig vil vi i alle fall ikke lykkes!
_________________
Å biiln går bra?
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 06 Nov 2008
Posts: 5460

PostPosted: 24.05.2018 14:15    Post subject: Reply with quote

Murphys lov sier vel noe ala hvis det er en teoretisk sjanse for at en ting kan skje, vil det skje, gitt nok tid. Men det går jo begge veier, kan rykke ned også.
Back to top
View user's profile Send private message
eksil
Veteran


Joined: 24 May 2011
Posts: 5348
Location: Ski

PostPosted: 24.05.2018 14:20    Post subject: Reply with quote

Hehe, ja, var selvkjørende biler og kunstig intelligens kun en fjern science fiction-visjon før? Ja. Kan det likevel skje? Ja. Vil det skje? Selvfølgelig.
_________________
Å biiln går bra?
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb