English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2018
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
 LERKENDAL360°
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Utstyrsavtaler
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> På sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Henning
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 14836
Location: Oslo

PostPosted: 30.08.2017 13:02    Post subject: Reply with quote

Jeg tror klubben er interessert i å maksimere antall kroner fra Adidas, minimere fratrekk pga spesialbestillinger og maksimere sponsorkroner på drakten, mao maksimere platsposefølelsen. Det er mulig det er fornuftig rent økonomisk, men estetikken blir jo deretter.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
Huber
Veteran


Joined: 17 Mar 2011
Posts: 1358

PostPosted: 30.08.2017 13:33    Post subject: Reply with quote

Tipper draktsalget rett og slett er for dårlig til at Adidas gidder å bry seg noe særlig, noe som igjen sannsynligvis er ett resultat av klubbens manglende satsing på godt design.

Tror draktsalget hadde gått opp dersom de eneste draktene som var i salg gjennom hele sesongen var "Europa-drakter" som bare hadde hovedsponsor. Jeg kan ikke tenke meg at det er noe særlig PR-verdi for f.eks. Telenor å være på drakter supporterne har på seg.

Hadde vært artig å se resultatet dersom de gjorde det, samtidig som Adidas-designere stod for utformingen av drakta i stedet for det som virker å være en tilfeldig person på brakka.

Kanskje hadde de kunnet klart å lage en drakt som er såpass stilig at den også blir fristende for folk i utlandet også.
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7170

PostPosted: 30.08.2017 16:32    Post subject: Reply with quote

Jeg tror økningen på antall drakter solgt på grunn av mindre sponsorer og finere design bare hadde vært marginalt.
Back to top
View user's profile Send private message
jorji
Senior


Joined: 31 Mar 2011
Posts: 195

PostPosted: 12.09.2017 12:23    Post subject: Reply with quote

Har det kommet ut noe informasjon om økonomiske rammene rundt avtalen? Er jo hele tiden snakk om en veldig god avtale men kan ikke huske å ha sett tall, er nysgjerrig.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 48956
Location: Trondhjem

PostPosted: 28.12.2017 13:14    Post subject: Reply with quote

Etter nyttår vil LSK og tyske Borussia Dortmund ha mer til felles enn draktfargene og at de vant cupen i år: I 2018 kommer begge klubbene også til å spille i Puma-drakter.

Utstyrsgiganten og kanarifuglene har undertegnet en femårsavtale som har en verdi opp mot 20 millioner kroner. Det er omtrent på samme nivå som dagens avtale, men man tror på større salgsmuligheter enn med Legea, som har levert LSK-tøyet de siste sju årene.

Avtalen med italienerne sies opp ett år før tiden.

– Dette er en kjempemulighet for oss. Puma er en av de tre største utstyrsleverandørene i verden, så det er ingen tvil om at dette blir ekstremt spennende. Kvaliteten vi har fått av Legea har også vært bra, men vi tror denne avtalen kan bli svært verdifull for oss. Puma vil tilby oss et enda bredere sortiment å velge mellom, og jeg er overbevist om at produktene vil bli mer attraktive for både utøvere og fans, sier daglig leder Robert Lauritsen.

Han tente på den nye utstyrsleverandøren da han hørte et foredrag om hvordan tyske Borussia Dortmund både utnyttet og tenkte rundt sin utstyrsavtale.

Til tross for at tilskuertallet på Westfalenstadion og Åråsen ikke kan sammenliknes, tror han det vil bli mange likheter mellom klubbene som begge spiller i gult og svart.

– Jeg synes Dortmund har veldig mye kult, og jeg liker måten man tenker på i Tyskland. Mye av dette skal vi kopiere. Vi skal bytte ut deres logo og sette vår på. Det er gult og svart som er tingen, ingenting annet. Og det kan også hende at draktene kommer til å bli veldig like. Men vi skal ha vår egen spesialsøm.

(...)

Når det gjelder sko, kommer spillerne til å få spille i hvilket merke de vil.

– Vi kommer selvfølgelig til å oppfordre spillerne til å spille i Puma, og det vil også være mulig å få spesialtilpasset sko om det er behov for det. Men her står spillerne fritt, ingen vil bli pålagt noe.

Les mer: Vil bli Dortmund-kopi
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Zorac
Legende


Joined: 08 May 2005
Posts: 14566
Location: Lillestrøm

PostPosted: 28.12.2017 14:19    Post subject: Reply with quote

Sikkert smart. Legea er for meg et at disse litt kjipe intetsigende utstyrsprodusentene som jeg ikke hadde hatt noe forhold til om de ikke hadde sneket seg inn på noen fotballdrakter de siste årene, litt som Warrior og Macron. I tillegg er den saksespark-logoen de ofte bruker lite tiltalende, for å si det mildt.

Puma har mye kult, er en av de definitive gigantene i bransjen, og har med det garantert både apparat og utvalg som gir større muligheter.
_________________
Consider sport, the babyish enthusiasms and rages which it excites, whole nations disturbed by disputes between boys. We are children. -Aleister Crowley
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 48956
Location: Trondhjem

PostPosted: 13.06.2018 22:29    Post subject: Reply with quote

Nettavisen med hermetikksak fra Marbella: RBK-profiler om Adidas' nye VM-ball: - Det blir nok noen mål på langskudd
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 48956
Location: Trondhjem

PostPosted: 14.06.2018 11:49    Post subject: Reply with quote

Den nye VM-ballen har mange av de aerodynamiske egenskapene til sin forgjenger. Men ved harde spark flyr den cirka 10 prosent kortere.

Det viser en undersøkelse som er gjort av tre forskere som har sammenlignet den nye ballen Telstar 18, med forgjengeren, Brazuca – som de samme forskerne for fire år siden sammenlignet med Jabulani-­ballen som ble benyttet ved VM i 2010.

(...)

Goff, Hong og Asai har satt den kritiske hastigheten til 15 m/s for både Telstar 18 og Brazuca.

Jabulani-ballen, som ble brukt under VM i 2010, hadde derimot en litt høyere kritisk hastighet, omkring 20 m/s, noe som gjorde at den oppførte seg markant annerledes og mer uberegnelig ved for eksempel hjørnespark og frispark.

De hardeste registrerte sparkene innen fotball ligger på over 40 m/s, mens mer typiske spark ligger litt lavere. En litt eldre undersøkelse fra forskere ved University of Bath i England viste forøvrig at den optimale hastigheten for et frispark fra en avstand på 18 meter var 25 m/s.

Under alle omstendigheter er fotball, i motsetning til golf, karakterisert ved at ballen en del av tiden i lufta opplever en lav luftmotstand, og en del av tiden høy luftmotstand, mens golfballer stort sett bare opplever den lave luftmotstanden. Det er avgjørende for måten som fotballen beveger seg på gjennom lufta.

Selv om målingene i vindtunnelen viser at Telstar 18 og Brazuca har samme kritiske hastighet, viser de også at Telstar 18 har en litt høyere CD enn Brazuca for hastigheter rett over den kritiske verdien.

Det innebærer at en Telstar 18 som sendes av sted med en hastighet på 30–35 m/s, vil fly omkring 10 prosent kortere enn en Brazuca.

Les mer: Derfor flyr den nye VM-ballen kortere enn forgjengeren
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 48956
Location: Trondhjem

PostPosted: 13.07.2018 21:44    Post subject: Reply with quote

Som nevnt i annen tråd:

Manchester United receives £75 million per year from Adidas, Chelsea receives an initial £60 million per year from Nike, and Arsenal receives £30 million per year from Puma – and then 10-15% of the revenue the kit manufacturer generates from shirt sales.

(...)

The kit deal is often a football club’s most lucrative sponsorship, and for good reason. The manufacturers aren’t paying the clubs to have a tiny logo emblazoned on the front of the club’s shirt – rather, they’re making an investment that will yield an excellent return. As an example, Adidas CEO Herbert Hainer projected that Adidas would earn £1.5 billion from its ten-year, £750 million deal with Manchester United.

Why don’t football clubs simply manufacture their own shirts and keep 100% of the profits? The simple answer is because they’re football clubs, not kit manufacturers. They don’t have the global distribution networks necessary to manufacture, ship, and sell hundreds of thousands, or in some cases, millions of shirts each year. Many clubs even outsource the logistics of their online shops, which are miniscule operations compared to what is required to manufacture, distribute and market kits on a global scale.

Read more: Why shirt sales won't pay for Neymar's £198m world record transfer to PSG - and it's not even close
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> På sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Page 7 of 7

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2018 RBKweb