| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Messi Rutinert
|
Posted: 19.05.2012 14:26 Post subject: |
|
|
Bare en digresjon, Lars Bohinen fortalte meg at det er ca 7000 fotballspillere som holder høyt tippeliganivå i sør-amerika.... Start looking  |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Veteran

|
Posted: 19.05.2012 15:09 Post subject: |
|
|
Torbjørnsen i Adressa før sesongstart i fjor:
"Han mener fastspikrede spillersystemer kan ha virket mot sin hensikt. Enkelte av de nye spillerne har hatt vanskeligheter med å finne seg til rette. Derfor ser han på trener Jan Jönssons spillerformasjoner som langt enklere å tilpasse seg for nye spillere.
– Han er mer fleksibel, kan nærmest improvisere litt mer i sine valg av formasjoner, sier han."
En fare med å eventuelt være så slapp i kravspesifikasjonene er jo at man ikke får noe av det man egentlig trenger, men kanskje ikke forstår eller, tross godt over middels talegaver, ikke klarer å kommunisere at man trenger. _________________ - Av og til virker det som om vinnerkulturen sitter sterkere i veggene på brakka enn i hodene på sportslig ledelse. |
|
| Back to top |
|
 |
pingvin Veteran

|
Posted: 19.05.2012 16:38 Post subject: |
|
|
Solskinnshistorier eller ei, Kent har noen gode poenger!
For å ta Stabæk som eksempel; der er det nedfelt at de skal spille 442. En periode hentet de inn spillertyper som passet i systemet. Høyst ordinære spillere som Andersson og Palmason. Det må jo si og ha funket greit. I RBK har man "alltid" gått etter de beste spillerne, ikke nødvendigvis de som passer best inn. Eks Morten Knutsen, Moldskred og en haug andre bomkjøp.
For RBKs del handler alt om å finne et system, så hente typer til systemet, evt tilpasse systemet etter typene man har til rådighet. Der har klubben vært elendig! _________________ Tarik <3 |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Veteran
|
Posted: 20.05.2012 01:00 Post subject: |
|
|
Men det er solskinnshistorier! Folk glemmer alle floppene, og folk glemmer hvilke ressurser som er satt inn i stjernene.
Lyn sine nigerianere blir hyllet, men man glemmer at Ighalo vel hadde en lønn på 10 mill i år(ink signonfee). Stabæk sin økonomi tryna fullstendig, mye på grunn av lønningene. Det går ikke an å holde på spillere som det uten syke lønninger, noe som vi også fikk erfare etter Hamren. I tillegg har ikke Stabæk klart å fortsette de gode spillerkjøpene, noe som både viser at økonomi spiller en stor rolle, men også at de hadde mye flaks.
Det er samme regla overalt, meget store lønninger, mange flopper og noen få gulltreff.
Å da har jeg ikke en gang tatt med i beregningen de spillerne som blir hyllet hos andre, men som sannsynligvis hadde blitt slaktet her hos oss. Barrantes på Aafk er et eksempel på det. |
|
| Back to top |
|
 |
pingvin Veteran

|
Posted: 20.05.2012 10:33 Post subject: |
|
|
Til syvende og sist handler det om at en klubb som RBK med de ressursene den har, burde hatt stålkontroll på alle de nærmeste landene, Island inkludert. Mens de i praksis kun har kontroll på ranheim og strindheim, og knapt nok det.
Islendinger virker som ålreite folk også. Har ikke vært mye skriverier om jyplinger på 20 år som knapt har startet en kamp, som føler seg klar for ac milan, barcelona eller lignende. Ja til islendinger, nei til svensker! _________________ Tarik <3 |
|
| Back to top |
|
 |
Kent Proff
|
Posted: 20.05.2012 10:33 Post subject: |
|
|
Miami
Fortsatt helt uenig her
Tror ikke de nevnte klubbene har brukt en brøkdel i kostnader på transferbudsjettet i forhold til det RBK årlig gjør.
Uten at jeg kjenner detaljene rundt LSKs Sigurdarson, tviler jeg på at Bjarmann har svidd av veldig mange millioner knyttet til den spilleren.
Selv om flaks er en del av gamet, handler det først og fremst om dyktighet; og for RBKs del; udyktighet målt i forhold til ressurser.
Dessuten tror jeg ikke man kan bruke utgiftene knyttet til de gode spillerne som ãrsak til at f eks Stabæk fikk økonomiske problemer.
Miami:
Hva er det verste som kan skje hvis en klubb kjøper en spiller for en rimelig sum og det viser seg at han blir en stor suksess? Du mener det blir et problem fordi han vil kreve så mye i lønn at det dreper klubben. Javel, selg spilleren etter at han har bidratt positivt for laget i to-tre sesonger og ta samtidig fortjeneste på 10-20 mill!
Er jo bedre det enn det RBK holder på med, kjøper for 10 mill og selger spilleren senere som vrakgods to-tre år senere - uten at han i mellomtiden har bidratt sportslig for laget.
Alanzinho ble vel solgt til Tyrkia for 35 mill - så en veldig dårlig investering var han ikke. Hadde vel heller ikke mer i årslønn enn snittet i RBK.
LSKs Ujah innbrakte ca 25 mill i salg til Hoffenheim og Edu ble vel solgt for ca 40 mil til Hoffenheim.
Tror ikke det var spillerkjøp som ødela økonomien til disse klubbene. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Veteran
|
Posted: 20.05.2012 11:13 Post subject: |
|
|
Du er uenig fordi du fortsetter å ser på solskinnshistoriene som utgangspunkt, ikke helheten.
Det er ikke kun spillerne de traff på som man brukte store penger på. Lyn hadde en svenske som aldri spilte en kamp i flere år på tribunen som hevet merenn 5 mill i året, Stabæk satt igjen med spillere som ikke ble solgt som hevet hauger av millioner, etc.
Men poenget mitt er ikke kun lønn. Poenget mitt er at for hver eneste Sigurdarsson LSK har signert så er det mange spillere som Martin Husar til 5 mill som knapt spilte fotball men som hevet høy lønn og Romanus Orjinta som aldri fikk en kamp.
For hver Alanzinho så har det vært mange Gilles Ondo og Richard Ackon.
For hver Austin så har det vært mange Demba-Nyren.
For hver Ighalo så har det vært mange Edmilson.
For vher Annan så er det mange Ygor og Rato da Silva.
Poenget mitt har aldri vært at Rosenborg er gode nok på overgangsmarkedet, for vi er langt unna gode nok. Jeg har slaktet Hoftun og han (manglende)plan i lange tider.
Poenget mitt er bare at de andre klubbene er like dårlige som oss. Det kommer usannsynlig mye drittspillere inn portene til alle klubber i norge hele tiden. Og der sitter de på tribunen og hever lønn til kontraktene blir terminert.
Norske klubber er så dårlige på overganger at de kjøper feil spillere på bakgrunn av etternavn, de kjøper spillere og får tilsendt broren, etc. Det er latterlig. For hver eneste treff disse klubbene har så har de en haug med totale bomkjøp. Og ikke bomkjøp som Trond Olsen, som er en drittspiller men allikvel tross alt leverte litt for oss. Bomkjøp som aldri har spilt fotball for klubbene men allikevel har koster dem over 10 mill... |
|
| Back to top |
|
 |
senador Veteran
|
Posted: 20.05.2012 11:22 Post subject: |
|
|
Hovedproblemet slik jeg ser det er at RBK ser ikke etter typer, men navn og posisjoner.
Det er vel en av grunnene til at vi ikke har vinger, hurtighet og pasninspresisjon i RBK.
Noe må jo være riv ruskende galt når Hønefoss er mye bedre defensivt enn oss, selv om de ligger langt bak på banen så har de spillere som sideforsyver fortere og spillere som spiller mer presist enn RBKspillerne. Da er det stor innkompetanse og elendig arbeid i RBK som er hovedgrunnen til at det er slik.
Jeg mener at styret må kunne sammenligne Hoftuns jobb med andre klubber i TL hvor man legger til grunn av Hoftun har mer å rutte med en Hønefoss, men det blir ikke mye bedre av det. Da er det oppsigelsesgrunn. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 20.05.2012 12:07 Post subject: |
|
|
| Dumt med sånne sammenlikninger, for vi blir jo mye bedre enn Hønefoss når regnskapet og tabellen gjøres opp i november. |
|
| Back to top |
|
 |
Kent Proff
|
Posted: 20.05.2012 12:08 Post subject: |
|
|
Er helt enig i at det selvfølgelig er mange bomkjøp bak alle stjernekjøpene.
Det jeg vil frem til er at RBK utifra sine overlegne ressurser som et minimum burde kunne ha evnet å hente bedre spillere enn de andre norske klubbene.
Og det gjør de vitterlig ikke!
Og for LSK sin del; De hentet Ujah som de solgte for 25 mill. Sigurdarson kan sikkert selges for det samme. Nosa ble vel solgt for oppimot 10 mill.
Robert Koren ble kåret til Tippeligaens beste midtbanespiller (her kunne de solgt for 10 mill hvis de hadde ønsket) og de traff relativt bra på Mifsud målt utifra LSKs standard.
Tviler sterk på at bomkjøpene deres har kostet mer enn 50-60 mill de siste 7-8 årene? For å si det veldig enkelt så selger de for mer enn det de kjøper for, og de har ikke i nærheten de samme ressursene som RBK.
Nå er ikke hensikte min å glorifisere andre LSK eller andre Tippeligaklubber. For jeg tror også det er mye rart som skjer innen norske fotballoverganger.
Poenget mitt er bare at RBK, med sine overlegne ressurser er så utrolig svake på dette området. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 20.05.2012 12:17 Post subject: |
|
|
..og det har vi dessverre vært helt siden vi solgte John Carew til Valencia. Enorme minus på spillerlogistikk siden den gangen.
LSK har hatt sine bomkjøp de også da, men det er litt lett å glemme oppi de mer åpenbare suksesshistoriene. |
|
| Back to top |
|
 |
Messi Rutinert
|
Posted: 20.05.2012 12:29 Post subject: |
|
|
Jo mindre klubb, jo færre feil tåler du...
Rosenborg har hat god økonomi, sett i norsk målestokk, å de har ikkebrydd seg så mye om at spillere ikke har slått til, fordi de har hatt økonomi til det...
Andre tippeligalag hadde vært konkurs med en slik negativ logistikk.. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 20.05.2012 12:57 Post subject: |
|
|
| Nå er gjerne kjøpsummen bare en brøkdel av kostnaden av feilkjøp det kommer inn lønn og alternativkostnad også. |
|
| Back to top |
|
 |
hendrix Rutinert

|
Posted: 20.05.2012 13:28 Post subject: |
|
|
2007
Salg: 11.793.190,-
Kjøp: 14.253.190,-
Netto: -2.460.000,-
2008
Salg: 31.495.282,-
Kjøp: 82.059.774,-
Netto: -50.564.492,-
2009
Salg: 41.348.630,-
Kjøp: 33.995.790,-
Netto: 7.352.840,-
2010
Salg: 8.817.187,-
Kjøp: 8.804.182,-
Netto: 13.005,-
2011
Salg: 14.026.340,-
Kjøp: 39.317.868,-
Netto: -25.291.528
Sum: -70.950.175,-
Trist lesning, i samme periode har egenkapitalen gått fra 230 til 113 mill og likvidbeholdningen fra 93 til 5 mill! En ting er sikkert, med Hoftun bak roret er vi fullstendig avhengig av CL for å ikke bli fullstendig blakk. |
|
| Back to top |
|
 |
eksiltrøndern Rutinert

|
Posted: 20.05.2012 13:30 Post subject: |
|
|
| Og med tanke på bunnivået og den ikke eksisterende stabiliteten vi viser for tiden så vil vi jo aldri klare å komme oss igjennom e-cup kval rundene vi må igjennom. Har null og niks tro på reddende EL penger i år... |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 20.05.2012 14:32 Post subject: |
|
|
| hendrix wrote: | | Trist lesning, i samme periode har egenkapitalen gått fra 230 til 113 mill og likvidbeholdningen fra 93 til 5 mill! En ting er sikkert, med Hoftun bak roret er vi fullstendig avhengig av CL for å ikke bli fullstendig blakk. |
Sant det, og han skiller seg ikke fra forgjengeren i så måte, dessverre.
Som du ser på 2007-linken din:
2006:
Salg: 8,7 mill
Kjøp: 32,7 mill
I 2005 ble det såkalte spillerfondet nedskrevet til 0,0 millioner, etter å ha vært på over 100 millioner kroner etter salget av Carew i 2000.
I 2001 ble spillerfondet tappet med 38,3 millioner kroner og var da nede i 64,3 millioner kroner ved årsskiftet 01/02.
I realiteten var jo spillerfondet fri egenkapital, men det ble regnskapsført slik av skattemessige årsaker.
Siden 2005 har vi jo ikke hatt noe spillerfond å tappe, og hele tapet på dårlig spillerlogistikk havner således på bunnlinja, mens man i perioden 2000-2005 altså ikke belastet selve resultatregnskapet, men bare skrev ned fondet. Men 100 millioner mindre å rutte med på fem sesonger var det naturligvis okke som. |
|
| Back to top |
|
 |
Kent Proff
|
Posted: 20.05.2012 14:47 Post subject: |
|
|
Hendrix
Fin oversikt.
Kunne gjerne tenkt meg en tilsvarende hvor man isolerer innkjøpene som er foretatt. Dvs at man ser bort ifra salg av “egenproduserte“ spillere som Skjelbred og Tettey men hensyntar “vanlige innkjøp“ som Annan, Braaten, Moldskred m.fl.
Har på følelsen at Hoftun blir reddet av bl.a Tettey-salget som egentlig ikke har noe som helst med hans eller klubbens innkjøpsarbeid. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Veteran

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 3050 Location: Nå stadig nærmere perfekt avstand til hjemmekamper
|
Posted: 20.05.2012 16:45 Post subject: |
|
|
Det som kanskje også hører med er en oversikt over styrkeforholdene i stallene Bratseth startet og avsluttet med, kontra hva Hoftun startet og avsluttet med. Hvor mange landslagsspillere, videresalgspotensiale, antall spillere og så videre.
Det er jo ingen sak å gå i relativ pluss dersom man selger alle verdiene sine og erstatter de med mer lavkvalitetsgreier. Eller?
edit: Hoftun avsluttet med? Optimistisk... _________________ 2 down, Hoftun to go. Off with his head! |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 20.05.2012 16:57 Post subject: |
|
|
| Det var enorm nivåsenkning på RBK-stallen fra 90-tallet og til Bratseth ga seg vinteren 2007 i hvert fall. Vi gikk fra å være suverene i Norge og å gjøre det ganske bra i flere gruppespill i mesterligaen til ikke lenger å være noe sikkert topplag i Norge og være kun deltaker i Europa (vi var ikke det en gang i hans siste sesong da). |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Veteran

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 3050 Location: Nå stadig nærmere perfekt avstand til hjemmekamper
|
Posted: 20.05.2012 17:00 Post subject: |
|
|
Bare for å være først ute med å påpeke det åpenbare: at vi ikke var et like godt fotballag i 2007 betyr ikke nødvendigvis at spillerne var dårligere, vi hadde også en vesentlig dårligere trener.
Det var derfor jeg skrev "vurdering av stallen", og ikke "opptelling av poengene", som jeg kunne ha gjort dersom jeg hadde ment det. _________________ 2 down, Hoftun to go. Off with his head! |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 20.05.2012 17:07 Post subject: |
|
|
| Enkelte mener jo også at vi har en grufull trener i dag da. |
|
| Back to top |
|
 |
senador Veteran
|
Posted: 20.05.2012 17:43 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: | | Dumt med sånne sammenlikninger, for vi blir jo mye bedre enn Hønefoss når regnskapet og tabellen gjøres opp i november. |
Det skulle bare mangle at vi kom foran Hønefoss!!!!! Med det spillet som vises så er det langt fra sikkert at vi tar flere poeng enn Hønefoss. De er hvertfall i stand til å holde tett bakover i flere kamper på rad. Det er ikke RBK.
Du må huske på at vi kommer til å bli rundspilt borte mot Strømsgodset, TIL og Haugesund. I tillegg vil det bli flere 0-0kamper på Lerkendal og garantert flere bortetap pga vi alltid slipper inn mål og som regel scorer hjemmelaget først. Det er ikke et godt utgangspunkt for å vinne kamper. |
|
| Back to top |
|
 |
Kent Proff
|
Posted: 20.05.2012 17:49 Post subject: |
|
|
Zaphod
Kan heller ikke se at Hoftun kommer særlig godt ut av en sammenligning av tropp 2007/2008 mot dagens tropp - hvis det er det du er ute etter.
Vi hadde bl.a en midtbane med Tettey, Annan, Ciljan, Strand, Traore og Sapara.
Forsvar med Stadsgaard, Basma, Lustig og Demidov.
Angrep med Iversen og Konan Ya. Kone og Braaten forsvant vel i/etter 2007 sesongen? |
|
| Back to top |
|
 |
Macha Veteran
|
Posted: 20.05.2012 18:08 Post subject: |
|
|
| Hvorfor må man dra opp igjen dette gnålet? Denne evinnelige sutringen om nedfallet. Hver gang RBK går på et pinlig tap er det fokus på fallet fra tronen over fotball-norge. DET ER IKKE NOE NYTT! Folk må faen meg skjerpe seg! Ja, alle er klar over at ting ikke er som før, på langt nær, men istedenfor å presentere løsninger velger folk å være problemorienterte. Det er på tide å flytte fokus fra det som har vært til det som skjer fremover. |
|
| Back to top |
|
 |
|