English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
I gamle dager
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 41, 42, 43  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 20.02.2017 09:41    Post subject: Reply with quote

Da er det godt å vite at vi på forumet som har protestert mot Perry har opprettholdt et lys i mørket for spillerne.
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 20.02.2017 10:36    Post subject: Reply with quote

Det ville vært interessant å høre spillernes syn på Kjetil "hat og forakt" Kroksæter.
Back to top
View user's profile Send private message
PauloSilas
Veteran


Joined: 31 Aug 2007
Posts: 2310

PostPosted: 20.02.2017 12:36    Post subject: Reply with quote

Synes egentlig Dorsin virket som en grei type men må innrømme at jeg synes han virker litt for selvtilfreds for min smak i disse intervjuene. Greit nok at man ser på seg selv som en ressursperson men jeg føler gjennomgangstonen i disse intervjuene er selvskryt og "viktig-Per"-fakter.
_________________
Peter Storey wrote:
Det var inte bra för hans trovärdighet att bjuda 5 miljoner för en hästliknande spelare
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 20.02.2017 12:41    Post subject: Reply with quote

Jeg tror nesten det er umulig å unngå at man får et visst ego av å ha ~17k mennesker juble hver gang du gjør noe bra annenhver uke store deler av året. Selv om de fleste har lært at det "vi" ønsker oss er ydmyke, selvironiske toppidrettsutøvere. Wink
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59197
Location: Trondhjem

PostPosted: 20.02.2017 19:36    Post subject: Reply with quote

- Når begynte kneskaden å bekymre deg?

- Jeg hadde aldri hatt noe sånt, så jeg visste ikke helt. Det gikk ganske fort å kunne jogge og springe. Jeg var ganske myk. Det vil si: Myk har jeg aldri vært, men i forhold til før jeg fikk skaden. Jeg kom ganske raskt tilbake.

- Men alle sa at det vil gjøre vondt lenge: "Det vil gjøre vondt når du slår innlegg." Og det gjorde litt vondt. Jeg rakk å spille kamp mot Nybergsund (for RBK2), og da kjentes det greit.

- På treningen dagen etter spilte jeg. Jeg gikk ned og taklet. Da kjente jeg at det var inni helvete vondt. Men det slapp. Jeg hadde smerter noen uker etterpå. Det var et steg tilbake. Det var ikke slik som da jeg fikk skaden, men det gjorde mer vondt hele tiden.

- Da tenkte jeg: "Nei, det her går ikke. Skal jeg holde på sånn? Skal jeg slutte, så slutter jeg." Jeg var her i Rosenborg, og min kontrakt gikk ut.

- Det var litt trist, men jeg har vært heldig. Jeg var 34 år og hadde knapt hatt en skade tidligere.

Les mer: Dorsin om skaden og tilbudet fra Japan
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 21.02.2017 17:01    Post subject: Reply with quote

For øvrig skal du ha skryt for en flott artikkelserie med vår ferskeste legende. Godt jobba!

Fint å se at det fortsatt finnes noen som fortsatt legger ut typiske "pluss-artikler" gratis! Tommel'n opp!
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 22.05.2017 14:40    Post subject: Reply with quote

Nå som Adressa først slapp den katten ut av sekken i forbindelse med jubileumsbilaget; har vi noen gang diskutert kemnersaken skikkelig?

Selv synes jeg det var litt trist å lese at Eldar Hansen og Geir Hegle ikke har snakket sammen siden, selv om jeg skjønner begges resonnement. Jeg skjønner at Hansen opplever det urettferdig at han og styret hans ble slept til torgs for noe som absolutt hele fotball-Norge etter alle solemerker drev med, hvor moralismen lå tjukt utenpå andre fotballedere som selv visste eller burde ha visst at deres eget skap var fullt av skjeletter. Samtidig er det vanskelig å følge ham på opplevelsen av urettferdighet gjennom at han mener datidens styre hadde gjort mye for å rydde opp i tidligere tiders gråsonepraksis og at de dermed fortjente en viss velvilje. Det var jo visserlig bokføringen i deres egen styreperiode kemneren interesserte seg for, ikke det som hadde foregått før deres tid.

Det er vanskelig å si noe om hvordan moderne Rosenborg-historie hadde sett ut uten den saken. Hansen sier jo selv at han gjerne hadde ønsket å fortsette som styreleder i mange år, og Jørn Ødegaard ble vel også regnet som et fremtidig styrelederemne. Kåre Rønnes har ikke hatt verv i klubben etter at han måtte fratre ved mistillit fra årsmøtet. På den annen side, om det fortsatt eksisterte en gråsvart økonomisk ukultur i klubben, ble den utvilsomt feid bort i forbindelse med denne oppryddinga. Kanskje var denne tvangsprofesjonaliseringa en forutsetning for at vi greide steget ut i Europa.
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 22.05.2017 15:44    Post subject: Reply with quote

Høsten 1993 sto for endringer av seismisk format i rosenborg-historien. Kemndersaken førte til organisatoriske reformer som vi virkelig trengte, dessuten hadde spillerrevolten etter europareturen en voldsom betydning. Eggen tweaket sin taktiske tilnærming (mere kynisk, mere kompakt, men ikke på bekostning av angrepsspillet) til et format som passet Europa, samtidig fikk vi trimmet stallen for illojale leiesoldater. I 1994 hadde vi et veldig ungt og veldig trøndersk lag som var mye mere lojale til Eggen sine idéer.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59197
Location: Trondhjem

PostPosted: 23.05.2017 21:56    Post subject: Reply with quote

Fra saken:

På sommeren i 1992 smalt det: Av helt andre grunner enn at Rosenborg-spissene bøttet inn scoringer og var på stø kurs mot et nytt dobbeltmesterskap.

Klubben ble truet med ekskludering fra eliteserien. I slutten av juni kom nyheten om at Rosenborg-ledelsen ble politietterforsket for underslag, dokumentfalsk og bevisforspillelse.

Mannen som ble sett på som den store, stygge ulven satt ikke i styret. Geir Hegle var leder for klubbens kontrollkomité. Oppgaven var å se til at RBKs styre og ledere holdt seg innenfor budsjettrammene og gjennomførte årsmøtets vedtak. Hegle var forretningsadvokat og tok fatt på arbeidet sammen med statsautorisert revisor Leif Langø.

– Vi ble varslet av den fratrådte kontrollkomiteen om at det var grove feil i det regnskapet årsmøtet hadde blitt forelagt og vedtatt, forteller Hegle, som sier han ble sjokkert over det han fikk opplyst:

– Det manglet 1,6 – 1,7 millioner kroner i kassen.

(...)

Mens skandalen ble brettet ut i avisene, ble Hegle av sentrale RBK-ere bedt om å gå av som leder for kontrollkomiteen. Enkelte mente han burde ekskluderes fra klubben. Han ble oppringt og sjikanert. Det gikk så langt at han måtte trekke ut kontakten av telefonapparatet.

– Det skal ikke gå an at et styre i en klubb sitter på et årsmøte og lyver alle medlemmene opp i ansiktet. Det er som i en bananrepublikk. I stedet for å samarbeide med kontrollkomiteen, gikk styret i forsvar. De satt på et årsmøte og la frem et regnskap hvor det manglet 1,7 millioner kroner. De kunne ha gått ut offentlig og fortalt om situasjonen slik den var. Det var ingen som ville noen noe vondt i denne saken, men det er uakseptabelt og svært kritikkverdig å stå foran mange hundre mennesker på et årsmøte og lyve, sier Hegle.

Han er fortsatt forretningsadvokat. Han har holdt en lav medieprofil etter de dramatiske månedene i 1992 og 1993. Han har ikke uttalt seg om «kemnersaken» i mediene før nå.

– Kemneren ba om de siste regnskapene fra en del større idrettslag, som en ren rutinesjekk av tilstanden, sier Hansen.

(...)

25. juni ble det kjent at hele styret stilte plassene sine til disposisjon. Det ble innkalt til ekstraordinært årsmøte på tidlighøsten.

Hansen ville imidlertid ikke gi seg. Før årsmøtet 7. september foregikk det en intens maktkamp. Politiet hadde sendt ut en pressemelding som bekreftet at styremedlemmer hadde innrømmet lovbrudd.

Ringreven Hansen fikk årsmøtet med på en pakkeløsning, der han selv ble styremedlem, mens Anders Binde overtok formannsvervet. Dette ble sett på som en full seier til Eldar Hansen.

I januar året etter var det imidlertid slutt.

Da var det nytt årsmøte. Kåre Rønnes, tidligere lagkaptein og blant de mest sentrale spillerne i RBKs første storhetstid på 60-tallet, stilte til gjenvalg. Rønnes hadde i flere tiår vært en god venn av Hansen. Den tidligere kapteinen ble vraket etter et mistillitsforslag. Hansen trakk seg.

– Det skyldtes presset mot de nærmeste i klubben som satt midt oppe i dette, og min egen familie. Både de og jeg var slitne, sier Hansen.

Inn kom Nils Skutle som ny formann i Rosenborg. Det signaliserte en ny tid for klubben.

(...)

Både Eldar Hansen og flere andre styremedlemmer i Rosenborg ble bøtelagt. Rosenborg valgte å betale bøtene, som totalt kom på 190.000 kroner. Av Norges Fotballforbund ble Hansen og styremedlemmene fradømt retten til å ha tillitsverv i en periode.

I september 1996, over fire år etter at det smalt, fortalte Adresseavisen at Rosenborg bladde opp mellom 1,5 og to millioner kroner for å legge ballen død etter «kemnersaken». Rundt en halv million av etterligningen angikk selve klubbdriften, mens litt over en million handlet om tilleggsskatt for ytelser til trenere, spillere, ledere og andre medhjelpere.

Les mer: Det er 25 år siden et mørkt kapittel i RBK-historien. To av hovedpersonene har fortsat ikke snakket sammen.

Klart beste fra Løfaldli på lang tid.

Sjøl kan jeg ikke erindre å få ha fått med meg den siste detaljen om at RBK brukte CL-penger på å betale restskatt.

Her er litt om forholdene hos en konkurrent:

ETTER AT «BOHEMLAGET» med Bruno og Henger'n gikk i oppløsning på slutten av 60-tallet, kom skraphandler Leif «Makker'n» Antonsen inn som redningsmann. Han ansatte spillere som Odd Iversen, Trond Hoftvedt, Geir Karlsen m.fl. i firmaet sitt, Kvikk Ryddekompani. Det ble sagt at mange av bilagene i regnskapet den gangen ble skrevet på baksida av brukt pølsepapir.

- Fra 69 til 76 eide jeg VIF. Det var jeg som fiksa grunkene. Ingen våget å ta til motmæle. Jeg betalte spillere over og under bordet, ga dem jobb, betalte middager, reiser til seriekamper og alt mulig annet, sier Makker'n i boka «Vål'enga i våre hjerter» (Viggo Johansen).

Grønnsakshandler Tor Jørgensen var også en handlekraftig formann som aldri tok et styremøte før viktige beslutninger, som f.eks. da han kjøpte IFK Göteborgs suksesstrener Gunder Bengtsson og spillere som brødrene Pål og Tom Jacobsen, Vidar Davidsen m.fl. Jørgensen fikk sportslig suksess, men økonomisk gikk det over stokk og stein. Fylkesmann Gunnar Alf Larsen måtte overta, men i 1987 var klubben innom skifteretten, og de neste årene var en sammenhengende kamp mot kreditorene.

Les mer: Kampen om VÃ¥lerenga
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59197
Location: Trondhjem

PostPosted: 04.06.2017 14:27    Post subject: Reply with quote

VG i dag:




1. mars 1987 tok norsk fotball sin mest kontroversielle avgjørelse som det fortsatt snakkes om - 30 år senere.

Straffene. Straffesparkkonkurransene, ved uavgjorte resultater, i alle de syv divisjonene for seniorspillere.

(...)

FRA SCENEN på Hotell Maritim i Haugesund satt fotballpresident Eldar Hansen og ristet på hodet. Forbundsstyret var mot forslaget, presidenten brukte tid på å argumentere mot forslaget, men Hansen skjønte hva som skjedde da Schanke fikk i gang snakketøyet den søndagsmorgenen. Da møtet var slutt, gikk presidenten bort til Schanke, tok ham i hånden og sa:

«Takk for at du ikke foreslo tre cornere er straffe, for det hadde du også fått gjennom i dag. »

- Forslaget var jo mer sånn «hoi» enn seriøst, men han solgte det inn som «forandring fryder», og dermed gikk det gjennom. Det var på tvers av FIFA-reglementet, og vi ble litt overrasket. Schanke hadde jo et skrell av forslag på hvert ting, og etter hvert fikk han gjennom ganske mye, sier Eldar Hansen.

(...)

FØRST var det «halleluja», ifølge Schanke, som selv var seremonimester på Bislett, søndag 3. mai 1987. Vålerenga mot Tromsø, den første kampen med «straffekonk».

Kampen endte selvsagt 0-0 i en svært svak forestilling.

(...)

- Jeg fikk lov å lede straffesparkene. Egentlig utrolig at jeg fikk lov av dommerne, sier Schanke.

Han stilte i sedvanlig iøynefallende klær: Sirkusjakke og hatt.

- Vi var litt spente på dette, og vi la det inn i kampforberedelsene. Men jeg er glad det ble slutt, jeg syntes ikke noe om det, husker jeg, sier kamplederen på Bislett 3. mai, Thorbjørn Aass.

(...)

FLEST STRAFFER mot seg fikk Ola By Rise. Rosenborg var i 11 straffesparkkonkurranser på 22 forsøk - altså i annenhver kamp i snitt. 53 mål slapp By Rise inn på straffespark.

- Men jeg tok straffer også og scoret på minst fem, sier By Rise. Han husker 1987 som et merkelig fotballår.

- Det mest positive jeg kan si, er at jeg rakk å lære meg keeperstrategi på straffer: Et års kurs i hvordan du ikke skal opptre i en straffekonk. Men ellers? Hele ordningen var en eneste stor bom. I tillegg kom lørdagskampene, og det eneste det styrket var festkulturen, sier By Rise - som oppsummerer straffesparkkonkurransene med følgende bilde:

- Lyskasterne på stadion ble nesten slått av før vi var ferdige.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 04.06.2017 14:54    Post subject: Reply with quote

Grei påminnelse om at det var mye sirkus og idioti før i tida også.
Back to top
View user's profile Send private message
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 04.06.2017 15:58    Post subject: Reply with quote

Samt en påminnelse om at man ikke bør lytte til klovnene som gnåler om mer "show", underforstått amerikanskinspirert tribunekultur, på norske tribuner. Straffekonkurransene var ikke noe annet enn rent sirkus.
Back to top
View user's profile Send private message
Largactyl
Veteran


Joined: 12 Sep 2005
Posts: 4001

PostPosted: 04.06.2017 16:15    Post subject: Reply with quote

Apropos Amerikanske tilstander;

https://www.youtube.com/w...RITqS6WEn0
_________________
https://twitter.com/djuptjuv
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59197
Location: Trondhjem

PostPosted: 07.06.2017 21:43    Post subject: Reply with quote

Litt usikker på hva Skutle siktet til i Troillprat ang. kvaliken i 2003:

Vi var useedet. At vi trakk Deportivo hadde ingenting å gjøre med at trekninga var før 2. runde var ferdigspilt.

Antar han blander med at nasjonspoengsandelen ble senket fra 50 til 33 prosent året etter, noe som gjorde at vi ble seedet igjen. Smile
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59197
Location: Trondhjem

PostPosted: 18.06.2017 16:18    Post subject: Reply with quote

Soltvedt spelte seg rett inn i Brann-fansens hjarter, med sin oppofrande stil og ikkje minst mange scoringar. Han rakk heile 34 mål på 64 kampar før alt skar seg våren 1995.

Det var krise i Brann, og fleire spelarar blei skulda for å vere illojale mot trenar Hallvar Thoresen.

– Eg har aldri vore illojal i heile mitt liv. Eg seier det eg meiner, fordi eg er driven av ein enorm motivasjon for å vinne.

– Det som skjedde den gongen, var at spelarutvalet – som eg var ein del av saman med blant anna Magnus Johansson og Tore Pedersen – hadde eit møte med Hallvar. Per-Ove og Inge Ludvigsen var også til stades. Der ytra vi eit ønske om å få Kjell Tennfjord meir inn på treningsfeltet. Kjell var den gang i Brann som ein slags rådgjevar på teambygging.

– Vi hadde eigentleg bere eitt problem i laget, og det var den defensive organiseringa. Vi visste kor god Kjell var på det området, det hadde han bevist i Fyllingen. Vi ønska å dra nytte av det. Og dette var altså noko spelarutvalet la fram samla, på vegner av heile spelargruppa, understrekar Soltvedt.

Kjell Tennfjord kom sanneleg på feltet, han blei hovudtrenar. Men det var etter at først Trond Egil Soltvedt og seinare Hallvar Thoresen hadde fått sparken.

– Eg hugsar det som det var i går, då eg fekk ein telefon frå ein i Brann-styret ein kveld oppi alt dette – det var vel i mars 1995. Dei hadde møte på SAS-hotellet, dei sa dei hadde komme til ein konklusjon, og lurte på om eg ville komma ned eller om eg ville ha det i brevs form. «Eg kjem med ein gong», svarte eg, og troppa opp nede på Bryggen, der styret var samla på eit rom. Der fekk eg eit brev i handa som sa at eg var oppsagt. Ikkje noko forklaring, ikkje noko om kvifor.

– Då såg eg dei inn i auga, og sa at «de må hugse denne dagen. For dette er ikkje over. Eg beklagar, men eg har gitt alt for denne klubben, vi har lykkast, og så skal eg bli møtt med noko slikt?! Eg kan lova at dette vil få konsekvensar», sa eg til dei.

– «No skal du vere forsiktig med kva du seier til pressa», var det ein som sa. Eg treng ikkje nemne namn, men eg hugsar sjølvsagt godt kven det var.

– «Ikkje tenk på det, for eg kan love dykk at her skal alt fram. Eg vil vita sanninga, så her blir det rettssak», svarte eg.

Soltvedt er framleis lynande forbanna på avskjeden han fekk i klubben i hans hjarte. Det var supporterane også, dei gjekk i protesttog gjennom byens gater.

– Dette handlar om at styret måtte ta eit val i ein klubb i krise, og nokon måtte ofrast. Den «nokon» blei meg, utan at eg veit kvifor. Det er heilt utruleg, og kunne vel berre skje i Brann. Eg har den dag i dag ikkje fått noko god forklaring på kvifor det skjedde.

– Her snakkar vi om eit styre der dei færraste kunne namna på spelarane. Og ingen – ingen! – hadde vore på ei einaste trening og sett kva vi dreiv med.

– Utan den fantastiske støtta frå supporterane hadde alt vore mykje tyngre. Dette var trass alt klubben i mitt hjarte, der eg stortreivst blant spelarar og supporterar. Det er eit sår som aldri vil gro, men fansen elskar eg verkeleg, seier han.

Sidan det aldri blei gjeve noko god grunngjeving på kvifor han fekk sparken, begynte også rykta å gå.

– Ja, dei forbanna rykta. For meg gjorde det ikkje så mykje, du angrar ikkje når du veit at du ikkje har gjort noko gale. Men for Monja var det nok ikkje kjekt med alt som blei sagt, seier han.

I staden for rettssak, betalte Brann ein solid kompensasjon til Soltvedt for hans tausheit, og lét han gå til gratis til Rosenborg. Som hausten i førevegen hadde vore villig til å betale Brann åtte millionar for spelaren som var toppscorar i eliteserien.

– Akkurat det er jo litt vittig å tenke på, ler Soltvedt.

I Rosenborg kom han rett inn i Nils Arne Eggens eventyr, det var i storlagets gullalder. Han herja med Milan og Juventus i Meisterligaen, og Roma ville kjøpe han. Han fekk tilbod om ei lukrativ kontrakt og moglegheit til å spele mot stjernene i Serie A.

– Men Rosenborg sa nei. Dei ville forlenga, og var såpass ivrige på det at dei ville gjere meg til klubbens beste betalte spelar. Og det var mange som tente godt der den gangen, påpeikar Soltvedt.

– Men eg sa nei til RBK, eg ville vidare. Eg hadde oppnådd alt i Norge, eg var fleire gonger serie- og cupmeister, eg hadde vore toppscorar, påpeikar Soltvedt.

Så då blei det England. Først Coventry, seinare Southampton og til slutt Sheffield Wednesday, der han blei kaptein. Soltvedt har kjellaren full av utklipp frå engelske aviser, når han scora eller blei kåra til banens beste.

– Eg ville ha det til barn og barnebarn når dei blei eldre. Dessutan samla pappa alt frå karrieren min i Norge i permar, og dei fekk eg av han då eg kom heim frå England. Eg får ta dei fram når barnebarna blir eldre!

Les meir: Soltvedt om skandale-avgangen i Brann, bodet frå Roma og tida i England
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59197
Location: Trondhjem

PostPosted: 11.08.2017 20:27    Post subject: Reply with quote

Ordfører Ivar Skjånes åpnet Lerkendal stadion 10. august 1947. Åpningskampen var mellom Trondheim bylag og Vestfold kretslag, som kom flere med landslagsspillere.

Trondheim vant oppgjøret 4-3 etter å ha ligget under 2-3 ved pause. Asbjørn Jøssund (2), Einar Nytrø og Gunnar Dahlen laget målene for hjemmelaget, som dermed slett ikke var noen festbremser.

Les mer: Lerkendal stadion 70 år
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59197
Location: Trondhjem

PostPosted: 30.08.2017 21:49    Post subject: Reply with quote

Sivilingeniørnytt:

I dag bor [Svein Grøndalen] i Trondheim, byen han studerte i for 40 år siden. Sivilingeniøren jobber i selskapet Boreal, som drifter Gråkallbanen i byen. For ham var utdannelse og jobb hele tiden viktigere enn fotball, til tross for at flere utenlandske klubber forsøkte å lokke ham over i en proffilværelse etter at han debuterte på A-landslaget som 18-åring.

- Jeg drømte aldri om å bli proff. Faren min var ingeniør, og fremtiden min var staket ut fra jeg var født. Det var det jeg ville selv også. Fotball var bare noe jeg drev på med ved siden av. Så da jeg gikk fra Raufoss til Rosenborg var det for å studere på NTH. Og da jeg kom til MFK i 1981 var det først og fremst fordi jeg fikk fast jobb på Moss Verft, forteller han.

I Moss slo han seg først ned på Refsnes, før det ble husbygging på Varden. Den stille og rolige unge mannen så langt ifra ut som en fryktet forsvarsspiller der han ruslet rundt og puslet i hagen bare et par timer før avspark. Men så snart dommeren blåste i gang kampen var det utrivelig å være motstanderlagets angrepsspiller på Melløs stadion.

- Lærte du å bli tøff på fotballbanen siden dere flyttet så mye som guttunge? Ble det din måte å markere deg på i et nytt miljø?

- Nei, jeg begynte ikke å spille organisert fotball før jeg var i alle fall 12 år. Sparket jo litt med gutta på løkka og sånn før det, selvsagt, men det var like mye lek i skogen der vi klatret i trær og sånne ting. Jeg var ganske fysisk aktiv. Men jeg gikk jo mine første skoleår på gutteskole i Halden. Der var det tøffe tak, der lærte du at man må spise eller bli spist, forteller Grøndalen.

I Moss hadde han sine beste fotballår, med cupsølv i 1981, cupgull i 1983 og seriemesterskap i 1987. Innimellom rakk han også å trappe ned i Ås IL og gjøre comeback i gult igjen.

- Jeg ga meg i 1984, men Nils Arne klarte å overtale meg til å komme tilbake før 1987-sesongen. Jeg bodde jo fortsatt i Moss. Tanken var ikke at jeg nødvendigvis skulle spille i startelleveren, men være en del av stallen og bidra med rutine og stabilitet. Sånn ble det også. Jeg manglet vel én kamp for å bli offisielt seriemester, men jeg føler uansett at jeg var en del av laget så det spiller ingen stor rolle for meg, sier han.

(...)

Hvis du søker etter de mest absurde fotballskadene i internasjonal fotball på YouTube, kommer Sveins møte med en elg i Bymarka utenfor Trondheim i 1980 høyt opp på lista. Historien vil ha det til at det gikk verst utover elgen, men i virkeligheten var det ikke noe sammenstøt i det hele tatt.

- Jeg var ute og løp, og oppdaget noe som lå på stien. Det var noe digert, men jeg rakk ikke å stanse fort nok og plutselig sto jeg bare en halvmeter unna en vettskremt og rasende elg. Jeg måtte komme meg unna i all hast, og kastet meg ned en skråning. Det førte til et stort kutt i låret, og jeg måtte melde forfall til landskamp, erindrer han.

Les mer: «Jeg er ikke en gang spesielt interessert i fotball»

Professor emeritus, dr.ing. Svein Erik Haagenrud, Sørumsand, [ble] 75 år 12. juli.

Jubilanten er norsk forsker, fotballspiller og leder. Han ble dr.ing. i 1972, forskningsleder ved Norsk institutt for luftforskning 1972-86 og 89-98, ved Sintef Byggforsk 1998-2009 og professor KTH i 2002. Forskningsområdet var miljøteknologi, miljøvirkninger på bygg, og han ledet mange større forskningsprosjekter innen EU og Eureka, ett av prosjektene vant EUs innovasjonspris 2008, og han ledet også miljøovervåkingsprosjektet for Lillehammer-OL. Han var med i Ressurskomite, Trenerkomite og Toppfotballprosjektet i Norges Fotballforbund i perioden 1975-83, styremedlem 1983-86, generalsekretær NFF 1986-88. Han var forbundstrener og trente Norges junior -og guttelandslag 1977-78,-83. Som fotballspiller ble han seriemester med Rosenborg 1967, 69,71, og norgesmester i 1971, spilte 144 offisielle kamper og ble tildelt fortjenstmedaljen. Han spilte også for Lillestrøm, Eidsvold Turn og Sørumsand, Æresmedlem SIF, medlem av Rotary, Norske idrettslederveteraner (NIV). Nå er han daglig leder på Spenst treningssenter, Sørumsand. Han er gift og har tre sønner.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59197
Location: Trondhjem

PostPosted: 15.09.2017 20:01    Post subject: Reply with quote

Aftenposten, 6. september:



Tidligere Rosenborg-spiller Erling Meirik var midtstopper på laget som tapte 0-9 i 1972.

- Jeg husker kampen veldig godt, og det er min desidert største fotballopplevelse. Jeg sto med lua i hånda, og beundret Johan Cruyff og hele den gjengen der, sier 68-åringen.

Han understreker at ingen hadde noen forventninger til Norge den gang.

- Jeg har ingen negative følelser etter den kampen. Det er et fantastisk minne, sier Meirik.

Det var engelskmannen George Curtis som var landslagstrener for Norge i den perioden.

- Jeg husker en liten taktisk vri fra den kampen. Vi fikk beskjed av Curtis at hvis vi fikk et innkast, så skulle vi kaste ballen så langt vi kunne mot Nederlands cornerflagg, slik at de skulle bruke lang tid på å få ballen på vår halvdel igjen, sier Meirik.

Han erindrer også at Per Pettersen hadde fått Cruyff som spesialoppgave i oppgjøret.

- Det gikk forferdelig dårlig, bortsett fra de siste tre-fire minuttene. Da hadde Per fullstendig tak på ham, for han ville bytte trøye med Cruyff etter kampen, og måtte holde seg i nærheten, sier Meirik og ler.

- Hva tenkte du da du så mandagens landskamp?

- Jeg måtte jeg spørre meg selv om vi ble så rundspilt den gangen. Det er jeg jaggu meg ikke sikker på, sier Meirik.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59197
Location: Trondhjem

PostPosted: 29.10.2017 15:29    Post subject: Reply with quote

Eldar Hansen i VG Helg i går:



- Jeg vokste opp på Rosenborg i Trondheim, og for meg var det fotball hele tiden. Rosenborg var en liten og fattig klubb da. Vi hadde så få spillere at vi yngste fikk spille med de eldre for at klubben kunne stille lag.

- Faren min var til sjøs en stund, og en gang hadde han med seg en argentinsk fotball hjem. Med den ballen var jeg konge i gata. Jeg trente mye alene også. Sto i kjelleren hjemme og spilte ball mot vegg.

- Jeg kom med på Rosenborgs A-lag som 17-åring og var med på klubbens reise fra lavere divisjoner til toppdivisjonen - og klubbens første norske seriemesterskap i 1967.

(...)

- Adresseavisen i Trondheim har kalt meg både manipulerende, arrogant og et typisk eksempel på et maktmenneske. Jeg har kanskje kjørt litt hardt på noen ganger.

- Jeg stilte til valg som styreleder i Rosenborg første gang fordi jeg mente den daværende var «utgammel», han var jo over 40 år! Begge fikk 33 stemmer. Jeg vant på loddtrekning, humoristisk omtalt som «en klar seier». Som styreleder kjørte jeg gjennom flertallsvedtakene hvis tre stemte for og to imot. Det gikk kanskje litt fort enkelte ganger. Men jeg ville ha ting gjort.

- Jeg utfordret også presidenten i Norges Fotballforbund. Jeg tapte riktignok første gang, de hatet meg vel i Oslo. Men jeg ble forbundspresident i 1980, til jeg gikk av etter en ny maktkamp i 1987.

(...)

- Jeg gikk inn som leder i Rosenborg igjen i 1989 og overtok en klubb i økonomisk kaos. Jeg ble lovet at alt var ordnet opp før jeg sa ja til jobben. Men det var det ikke. Det var mange gamle synder. 3,5 millioner kroner det ikke var ført regnskap for. Det var bilordninger og kjøregodtgjørelser og en tom kasse.

- Vi ryddet opp, men ble stilt til ansvar for gamle synder. Jeg ble hentet på klubbkontoret av sivilkledd politi og tatt med til politikammeret. Det var sterkt belastende. Saken ble omtalt i alle medier i månedsvis. Det var vondt å se bildet av seg selv på forsiden av aviser nesten daglig. Det var fotografer utenfor huset vårt. Det var vondt for meg, men enda verre for kona og resten av familien. Heldigvis studerte døtrene i utlandet, og sønnen flyttet til Bergen.

- Saken endte med at jeg ble suspendert av Fotballforbundet i to år. Men jeg mener at jeg aldri gjorde noe galt, og det ble heller ingen sivil sak. Jeg burde ha gått til motsøksmål, men orket ikke tanken. Jeg var altfor nedkjørt.

(...)

- Sånn i etterpåklokskapens lys, hvis målet hadde vært å passe på seg selv og sitt ettermæle, burde jeg ha gått til politiet med den tomme kassen da jeg overtok som leder i Rosenborg.

- Men, nei, da ville jeg garantert blitt uthengt som forræder og tyster, så det var aldri aktuelt. Men tanken har vært der.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59197
Location: Trondhjem

PostPosted: 08.11.2017 22:49    Post subject: Reply with quote

Fædrelandsvennen(!) hadde følgende mimresak på trykk forrige mandag:

30. oktober 1967

En ubeskrivelig fyllefest på hjul ble resultatet da Rosenborg-tilhengere natt til lørdag reiste med tog fra Trøndelag til Oslo for å overvære cupfinalen på Ullevål Stadion søndag. Da de ordinære nattogene over Dovre og Østerdalen kom til Østbanen lørdag morgen, fant NSB-personalet flere av sittevognene i sørgelig forfatning.

Sjefsinspektør Erik Øiseth i NSB forteller at vognene var tilgriset av blod og oppkast, ruter var knust, dørvridere maltraktert og hyller og begerbeholdere nedrevet. Mengdevis av tomflasker lå strødd utover sammen med Rosenborg-vimpler. Tolv bråkmakere måtte overlates til politiet.

Lyn slo for øvrig Rosenborg 4-1 i finalen søndag.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
kristobal
Legende


Joined: 03 Nov 2005
Posts: 12306
Location: Verdal/Malvik

PostPosted: 08.11.2017 23:01    Post subject: Reply with quote

Dommeren i kampen, en kar ved navn Hornslien, for anledningen omdømt til Horns-Lyn av frustrerte RBK-supportere.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59197
Location: Trondhjem

PostPosted: 09.11.2017 21:12    Post subject: Reply with quote

Heggem i VG i dag:





Han ble «oppdaget» og hentet til RBK etter en ganske spesiell kamp. Vegard Heggem spilte på et lag som tapte 9-0 mot Rosenborg. Han fikk premien som banens beste.

Det var sommeren 1992, og Heggem spilte for Orkdal IL på nivå tre. Så ble han uttatt på «pressens lag» mot Rosenborg. Etter kampen fikk 17 år gamle Heggem en signert trøye som «Dagens Ivers» - av legenden Odd Iversen. Den drakten henger i en av hyttene hans.

Han var blitt lagt merke til. Og det fortsatte. I 1993 ble Heggem toppscorer i avdelingen Orkdal spilte i. Fortsatt var han bare juniorspiller, og i 1994 kom det endelige gjennombruddet. Med både Nils Arne Eggen og Rune Bratseth til stede, tapte Orkdal 4-3 for Rosenborg i semifinalen i junior-NM. Heggem scoret to mål og spilte en fantastisk kamp, det samme gjorde en viss Steffen Iversen for Rosenborg. Sesongen etter var begge i Rosenborgs A-stall.

I 1995 FIKK HAN NOEN INNHOPP og var stadig i utvikling. Nå ventet han bare på gjennombruddet. Det skulle komme i 1996, men ikke på den måten Heggem hadde sett det for seg.

- Det var en frustrerende periode. Det gikk så tungt at Nils Arne Eggen ba meg finne meg en annen klubb, et sted der jeg kunne spille en periode før jeg kom tilbake til Rosenborg, som Roar Strand og Harald Martin Brattbakk hadde gjort med hell før meg. Så jeg undersøkte litt, vi snakket med Moss, Skeid og Strømsgodset. Strømsgodset var det mest aktuelle, og jeg skulle bare ha litt mer betenkningstid, sier Vegard Heggem.

Dette var i august 1996. Rosenborg skulle spilte kvalifisering til Champions League og hadde fått store skadeproblemer. I den første kampen, i Hellas, tapte Rosenborg 1-0. Det som verre var: Karl Oskar Fjørtoft knakk leggbeinet.

Returkampen gikk på Lerkendal 21. august. I mangel av andre spillere ble Vegard Heggem tatt med i troppen. Så ble først Karl-Petter Løken skadet, inn kom Bjørn Tore Kvarme. Så ble Bjørn Otto Bragstad skadet, inn kom Tom Kåre Staurvik.

Og da fem minutter gjensto av kampen, på stillingen 1-0 til Rosenborg, ble målscorer Roar Strand skadet.På benken snudde Nils Arne Eggen seg. Han så rett på to unge gutter, Kristian Sørli og Vegard Heggem. Det var de eneste han hadde igjen. Eggen tenkte. Heggem, som overhodet ikke var i form, tenkte: «Må jeg spille? » Han hadde ikke lyst.

«Vegard, du skal inn. Du er alt vi har», sa Eggen. Fem minutter før full tid, debuterte en 21-åring fra Rennebu i kvalik til Champions League. 12 minutter senere var livet hans endret for alltid.

- Jeg hadde et ræva innhopp. Det var skremmende dårlig det jeg presterte etter at jeg kom inn. Det ble ekstraomganger, Steffen Iversen scoret 2-0. Så sleivsparket jeg ballen i krysset til 3-0 og avgjorde kampen.

Rosenborg var i Champions League, mye takket være to unggutter som to år tidligere hadde spilt semifinale i junior-NM - mot hverandre.

DAGEN ETTER, PÅ LERKENDAL 22. august 1996, kom Nils Arne Eggen bort til Vegard Heggem. Han rensket stemmen og sa: «Du, nå venter vi litt med den utlånstingen, Vegard ... »

- Så tilfeldig var det altså, er Vegard Heggems oppsummering.

Drøyt tre måneder senere hoppet 21 år gamle Vegard Heggem høyere enn verdensstjerner som Paolo Maldini, Franco Baresi og Alessandro Costacurta, på San Siro i Milano, og sendte Rosenborg til kvartfinale i Champions League.
Var det ikke grenser for denne gutten? Tydeligvis ikke.

- Milan-kampen er et fantastisk minne. Et TV-øyeblikk mange forteller meg at de har fått med seg, og faktisk også hvor de var da de så kampen, sier Vegard Heggem om scoringen som gjorde han berømt for alvor.

19 måneder, en kvartfinale i Champions League, storspill mot Real Madrid og en scoring i A-landslagsdebuten, samt en lang skadeperiode senere, var Vegard Heggem solgt. Til Liverpool. For rekordsummen 44 millioner kroner.

(...)

- Helt siden tiden i Orkdal hadde jeg slitt med strekkskader. Men det som skjedde 21. august 1999, mot Middlesbrough, det var noe annet. Jeg var i mitt livs form, jeg var hurtigere enn noen gang, hadde masse eksplosivitet i meg, og jeg følte at ingen passerte meg.

- Det gjorde veldig vondt, jeg kunne ikke løpe skikkelig, det var en kronisk betennelse, den lot seg ikke restituere som en vanlig strekk.

VEGARD HEGGEM KOM SEG gjennom sesongen, spilte den berømte kampen mot Spania i EM 2000 og startet den neste mot Jugoslavia. Etter 35 minutter måtte han ut. Hamstring-problemene kom for fullt - igjen.

Han startet sesongen 2000/01 med et håp om at han ville bli helt frisk. 15. oktober, borte mot Derby, smalt det etter tre minutter. Vegard Heggem måtte fraktes av banen. Det var han siste fotballkamp, 25 år og tre måneder gammel.

Han prøvde å komme tilbake, flere ganger. Han ble operert to ganger, i Finland. Han prøvde og prøvde, helt til kontrakten hans gikk ut sommeren 2003.

Les mer: Vegard Heggem kunne blitt «verdens beste back»
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59197
Location: Trondhjem

PostPosted: 27.11.2017 20:19    Post subject: Reply with quote

Kom på at jeg ikke hadde gjenfortalt følgende historie:

Mora til Erling Næss var på vei oppover Nonnegata på spark en vinterdag. Plutselig kom den en gutt på kjelke, som krasjet inn i sparken med hodet først.

Det ene øyet til gutten ble liggende igjen i snøen.

Gutten het Richard Darell og ble senere oppmann i RBK. Han holdt kontakt med senere fru Næss og inviterte sønnen til å sitte på RBK-benken under cupfinalen i 1960. I 1968 ble sønnen også Rosenborg-spiller.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59197
Location: Trondhjem

PostPosted: 01.12.2017 22:50    Post subject: Reply with quote

Frode Johnsen:

- Du er alltid redd for å møte Rosenborg på Lerkendal, men også på eget gress. Du har den respekten og Rosenborg har den trua. Det tar lang tid før det forsvinner, sier han og sammenligner:

- Får Odd for eksempel et baklengs er det jo full panikk i rekkene. Hvis vi fikk et baklengs så trakk Nils Arne bare på skuldrene. «Det gjør ikke noe, vi skal jo score to». Og sånn tenkte vi også. Det er en ekstrem fordel. Bekymrede spillere er det verste du kan ha.

- Det er en leders oppgave å unngå, og akkurat det var Eggen vanvittig god til. I 2002 lå vi ti poeng bak Lyn, og Nils Arne sa på sommeren: «Gutta, det er ikke noe problem. Vi har vunnet så mye at vi trenger ikke å vinne i år». Etter det slapp vi ned skuldrene og hentet inn forspranget på høsten.

Les mer: - Det kommer aldri til å skje igjen

Kom i den forbindelse på reportasjen min fra Japan. Smile
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
toki
Veteran


Joined: 14 Nov 2007
Posts: 1668

PostPosted: 04.12.2017 22:30    Post subject: Reply with quote

Milano 1996, den fjerde dag i desember.

Smakte det godt med spagetti og karsk? Eller er det litt som kylling i soddbollene?

Uansett en merkedag i norsk idrettshistorie!
_________________
04.12.96
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 41, 42, 43  Next
Page 32 of 43

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb