English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RBK i fantasiens verden
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Bakklandia
Legende


Joined: 05 Oct 2004
Posts: 11416
Location: Overhalla

PostPosted: 31.01.2009 15:02    Post subject: Reply with quote

Ja, det er rat det der, at så godt som ingen ikke-trøndere klarer å få til uttalen vår korrekt skriftelig. Jaja, mange komikere er milevis unna muntlig også, når jeg tenker meg om.
_________________
Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Ablativ
Veteran


Joined: 27 Jul 2008
Posts: 1074
Location: Oslo

PostPosted: 31.01.2009 16:52    Post subject: Reply with quote

Trøndersk rettskriving eller ei. Må si jeg lo godt da jeg leste den i avisa i dag. Småsubtil humor i all sin utilslørte prakt.
Back to top
View user's profile Send private message
Socrates
Veteran


Joined: 09 Jul 2005
Posts: 1114

PostPosted: 31.01.2009 17:05    Post subject: Reply with quote

Pondus suger. Lenge leve Rocky.
Back to top
View user's profile Send private message
Troilonge
Veteran


Joined: 29 Jun 2005
Posts: 3740

PostPosted: 31.01.2009 19:48    Post subject: Reply with quote

Faktisk første jeg har sett som åpenlyst har sagt at han ikke liker Pondus Smile

Lo godt av den stripa der. Frode Øverli er konge Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
3rl3nd
Rutinert


Joined: 13 May 2007
Posts: 617

PostPosted: 31.01.2009 20:04    Post subject: Reply with quote

Pondus har blitt en platt og kjedelig tegneserie, makan til resirkulering av vitser. Leser mye heller M og Christopher Nielsen. Hold Brillan er helten!
_________________
Troillan i tykt og tynt.
Back to top
View user's profile Send private message
Benoni Hartvich
Rutinert


Joined: 30 Jan 2004
Posts: 798
Location: Trondheim

PostPosted: 31.01.2009 20:34    Post subject: Reply with quote

bolgebah wrote:
Særdeles treffende atter en gang. "Førr" er jo som kjent god trøndersk uttale av "for". Flytt til Bodø du, Øverli.


Sorry for å ødelegge en god bashing av en bergenser, men jeg mener vitterlig at jeg sier "førr ingen banke RBK", og jeg er IKKE fra Bodø.
Back to top
View user's profile Send private message
vegviks
Veteran


Joined: 21 Sep 2007
Posts: 1109

PostPosted: 01.02.2009 00:07    Post subject: Reply with quote

Kan det ikke være at du da bruker den ikke-eksisterende, ikke-skrivbare men akk så hyppig brukte "øe-lyden", litt på samme måte som bodøværinger uttaler Bodø, nemlig Bodøe, nesten Bode. Liksom?
_________________
Lekestue, lekestue - vi e Rosenborg
Back to top
View user's profile Send private message
larenim
Veteran


Joined: 12 Jul 2005
Posts: 1072
Location: Sørlandet

PostPosted: 01.02.2009 01:07    Post subject: Reply with quote

Tror jeg sier førr jeg også, men så skal ikke jeg skryte på meg å være noe annet enn en simpel bastard med en knapp femtedel av livet levd der oppe.
_________________
/ Slapp av folkens, det her ordner seg.
Back to top
View user's profile Send private message
Ablativ
Veteran


Joined: 27 Jul 2008
Posts: 1074
Location: Oslo

PostPosted: 01.02.2009 13:55    Post subject: Reply with quote

Med flere trøndere samlet (les Lerkendal) vil trolig noen synge "for" andre "ferr". Kombinasjonen O og E kan vel lett bli en slags Ø Smile

Jeg er selv utflyttet fosning, oppvokst med "ferr", men har lagt litt om etter hvert som jeg har bodd litt her og der (Trondheim og Oslo). Når jeg er ærlig med meg selv, så hører jeg at jeg selv lett havner på en slags Ø...
Back to top
View user's profile Send private message
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 01.02.2009 14:23    Post subject: Reply with quote

Skandaløst. Troløse fariseere! Overløpere og krattsamer, er det dere er! "Fårr ingen banke RBK", alternativt "ferr" hvis man er fra íntrøndelag eller dalstrøka innafor. Basta!
Back to top
View user's profile Send private message
Ablativ
Veteran


Joined: 27 Jul 2008
Posts: 1074
Location: Oslo

PostPosted: 01.02.2009 14:25    Post subject: Reply with quote

Ja, skammer meg litt... (mye)...
Back to top
View user's profile Send private message
Socrates
Veteran


Joined: 09 Jul 2005
Posts: 1114

PostPosted: 05.02.2009 14:19    Post subject: Reply with quote

3rl3nd wrote:
Pondus har blitt en platt og kjedelig tegneserie, makan til resirkulering av vitser. Leser mye heller M og Christopher Nielsen. Hold Brillan er helten!


Helt enig. MÃ¥tte bare si det.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 26.02.2009 10:39    Post subject: Reply with quote

Sjetne-revy
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 22.04.2009 16:19    Post subject: Reply with quote

Ser faktisk at Trønderbataljonen fra "Lyckliga gatan" ikke er nevnt. Mye RBK-snakk der, ikke minst i episode 2.

I "Kurt blir grusom" er den bartebefengte politimannen (Paul Ottar Haga) svært interessert i Rosenborg. Smile

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Troilonge
Veteran


Joined: 29 Jun 2005
Posts: 3740

PostPosted: 22.04.2009 16:26    Post subject: Reply with quote

Trønderbaljonen er fantastisk morsomt, det var nok mitt første møte med trøndere en gang i tiden. Jeg var vel 7-8 år når jeg så sesjant Riseth for første gang og det var hysterisk morsomt Smile

Men for ordens skyld burde de gjort en grundigere research før de spurte om lagoppstillingen til RBK-Juventus 3.april 1995. Vi var da vitterlig ikke i Champ.League før senere på høsten og vi spilte ikke mot den gamle dame før i mars 1997! Evil
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 22.04.2009 16:47    Post subject: Reply with quote

Du gjør den nymotens tabben: Det er snakk om sersjant Wiseth. Riseth var bare en ganske alminnelig landslagsspiller på den tida, og ikke et eksempel på snakkesalig frosting med lav smerteterskel.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 27.12.2009 23:53    Post subject: Reply with quote

Antar at den narkoselgende banemesteren Bjørn Utnevik i God natt, elskede holder til på Lerkendal i boka, da det må være den trondhjemske utgaven av Marienlyst stadion i TV-serien...?

I så fall trekker forfatter Skagen paralleller som han kanskje ikke visste om; banemester Øien sto i Dagsavisen fram som tidligere rusmisbruker.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 28.12.2009 00:02    Post subject: Reply with quote

Skal si du gjør noen pussige observasjoner.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 08.03.2010 20:18    Post subject: Reply with quote

Troilonge wrote:
Fredrik Skagen nevner også RBK titt og ofte i boken "Viktor Viktor", som jeg aldri har fått lest ferdig.


I hvilken sammenheng egentlig? Er boka verdt å lese?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Bukowski
Proff


Joined: 30 Aug 2005
Posts: 421
Location: oslo

PostPosted: 09.03.2010 19:53    Post subject: Reply with quote

Morsom tråd å humre seg gjenkjennende gjennom!

Når det gjelder nevnte bok; ja, den er verdt å lese. Så er alle bøkene som handler om Morten Martens, den sterkt RBK-interesserte trondhjæmmeren som etter å ha lært seg å trykke falske sedler havner borti noen heidundrande eventyr. Måtte google litt nå, fant ut at det er vel skrevet 8 bøker om Morten Martens, hvorav Viktor Viktor! er den første som kom i 82. Kom så 7 til fram til den siste i 2002: Fritt fall, Tigertimen,
Døden i Capelulo, Menneskejegeren, Landskap med kulehull, Nemesis, Fri som fuglen.

Alle bøkene står bunnsolid i seg sjøl skjønnlitterært kvalitetsmessig, rett og slett gode krimthrillere. Ekstra morsomt blir det med alt det lokale; selv om Morten Martens farter mange steder i verden, er det veldig mye Trøndelag også. Og Lerkendal. Husker ikke hvor mange av bøkene det dreier seg om, er lett å blande med andre av Fredrik Skagens krimbøker der hovedpersoner også har sesongkort på Lerkendal, men det er iallfall mer enn én. Og hovedpersonen følger også med laget sitt når han er ute i den store verden.

Vil anbefale å sjekke ut nevnte Viktor Viktor!, finnes i pocket de fleste steder. Må være en 25 år siden den ble lest, men husker jeg ble litt imponert over at den nevnte mitt gamle hjemsted Orkanger; husker jeg ikke helt riv ruskende galt nå så dreier mye av handlingen seg om aktiviteter på Hitra eller Frøya (husker ikke hvilken, sorry til lokale som føler seg støtt over sådan ignoranse), og på vei fra Trondheim og ut dit i bil stoppet han på Orkanger for å tanke bensin.

Ble mye det her, men oppsummering: Fredrik Skagens bøker om Morten Martens er gode, har mye handling på trøndersk jord, innebærer litt Rosenborg her og der - anbefales. Start med den første, faller den i smak er det bare å kose seg med tanken på at 7 andre av samme sort venter.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 09.03.2010 22:55    Post subject: Reply with quote

Er overbevist! Men gjør meg muligens unna med "Blod og blomster" først før jeg starter på Martens-krøniken. Det vil si: Leste "Fri som fuglen" allerede for seks år siden, og den kan anbefales.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Demolith
Rutinert


Joined: 02 Feb 2009
Posts: 842

PostPosted: 10.03.2010 03:35    Post subject: Reply with quote

superodd wrote:
... husker jeg ikke helt riv ruskende galt nå så dreier mye av handlingen seg om aktiviteter på Hitra eller Frøya (husker ikke hvilken, sorry til lokale som føler seg støtt over sådan ignoranse) ...


Skummelt å blande sammen de to, men du forholdt deg heldigvis for god til å ikke si Frøya og mene Hitra, eller omvendt, noe som medfører et meget stygt blikk og en brutt samtale Razz
_________________
"Could the world fall?" - Karl Pilkington
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 13.03.2010 23:46    Post subject: Reply with quote

Kalle Løken er en viktig brikke i En helt vanlig dag på jobben, som den eneste kjendisen Håvard Melnæs fra Askim kjente da han begynte i Se&Hør.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Oppmannen
Veteran


Joined: 02 Aug 2008
Posts: 4814
Location: Trondheim

PostPosted: 28.05.2010 19:33    Post subject: Reply with quote

...Og kanskje Norges minst kontroversielle og interessante "kjendis" overhodet?

Slenger meg på at Rocky er en bedre serie enn Pondus. Leste Pondus da jeg var 13 men i dag fins det ikke interessant for meg.
_________________
Oppmann m/ fire tiårs erfaring i å vinne andreball.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 08.12.2011 21:34    Post subject: Reply with quote

Arme riddere



Rosenborgs kamp mot Ålesund på Lerkendal i fjor spiller en liten, men viktig rolle i en ubalansert, ujevn krimkomedie. Aldri har en scoring til Ålesund mot Rosenborg utløst mer smerte og fortvilelse enn her. Det er vanskelig å si den var verdt det.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Page 3 of 7

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb