RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Nasjonsliga 2018/19

View previous topic :: View next topic  
2mas
Sjef

PostPosted: 09.12.2016 20:07    Post subject: Nasjonsliga 2018/19 Reply with quote

Arrow The UEFA Nations League will be composed of four leagues, with each league divided into four groups of 3 to 4 teams

Arrow The 55 participating teams are split into four leagues, A–B–C–D, according to their strength

Arrow League A will include the top-ranked teams, League D the lowest-ranked sides

Arrow Leagues A and B will consist of four groups of three teams

Arrow League C will comprise one group of three teams and three groups of four sides

Arrow League D will be formed by four groups of four teams

Arrow In the first edition of the competition, the participating sides will be classified according to the UEFA national team coefficient rankings (ranking as per 15 November 2017, i.e. conclusion of 2018 FIFA World Cup qualifiers)

Arrow In each league, four group winners are promoted (or play in the Final Four, see below) and four teams are relegated for the next competition to be played in 2020

Arrow The overall UEFA Nations League rankings will determine the composition of the draw pots for the subsequent European Qualifiers

Arrow In addition, the UEFA Nations League will provide teams with another chance to qualify for the UEFA EURO final tournament, with four sides qualifying through play-off matches which take place in March 2020 (see below).

Read more: UEFA Nations League: all you need to know

The UEFA Executive Committee approved the bidding principle for the 2019 UEFA Nations League Final Four – to be played between 5 and 9 June 2019 – with the hosts to be selected from among the four finalists. The key requirements will include having two stadiums of minimum capacity 30,000 to host one semi-final each, one third-placed match and the final within a radius of 150km. The bidding process will start in December 2017 and the hosts will be appointed in December 2018.

Read more: Lyon to host 2018 UEFA Europa League final
2mas
Sjef

PostPosted: 09.12.2017 19:27    Post subject: Reply with quote

The seedings for the inaugural UEFA Nations League draw on 24 January in Lausanne have been set with Germany, Portugal, Belgium and Spain in Pot 1 of League A.

(...)

League C

Pot 1: Hungary, Romania, Scotland, Slovenia
Pot 2: Greece, Serbia, Albania, Norway
Pot 3: Montenegro, Israel, Bulgaria, Finland
Pot 4: Cyprus, Estonia, Lithuania

Arrow Teams will be split into one group of three (containing teams from Pots 1, 2 and 3 only) and three groups of four.

Arrow Due to winter venue restrictions, a group can contain a maximum of two of these teams: Norway, Finland, Estonia, Lithuania.

Arrow The four group winners are promoted to League B, with the four sides that finish bottom relegated to League D for the 2020 edition.

Arrow The top four ranked teams that do not qualify for UEFA EURO 2020 will enter a play-off in March 2020, with one finals place on offer.

(...)

Matchday 1: 6–8 September 2018
Matchday 2: 9–11 September 2018
Matchday 3: 11–13 October 2018
Matchday 4: 14–16 October 2018
Matchday 5: 15–17 November 2018
Matchday 6: 18–20 November 2018
Finals draw: early December 2018
Finals: 5–9 June 2019
UEFA EURO 2020 play-off draw: 22 November 2019
UEFA EURO 2020 play-offs: 26–31 March 2020

Read more: UEFA Nations League draw seedings confirmed
2mas
Sjef

PostPosted: 25.01.2018 19:31    Post subject: Reply with quote

Trekning i går.

Kampene til Norge:

Torsdag 6. september klokken 20.45: Norge - Kypros
Søndag 9. september klokken 18.00: Bulgaria - Norge
Lørdag 13. oktober klokken 18.00: Norge - Slovenia
Tirsdag 16. oktober klokken 20.45: Norge - Bulgaria
Fredag 16. november klokken 20.45: Slovenia - Norge
Mandag 19. november klokken 20.45: Kypros - Norge
varg88
Proff

PostPosted: 25.01.2018 19:36    Post subject: Reply with quote

Meget kult om f. eks. Færøyene skulle klare å vinne avdeling D og få delta i EM Very Happy
2mas
Sjef

PostPosted: 30.08.2018 16:02    Post subject: Reply with quote

Nations League ska, precis som en gång Royal League, inte dömas för vad det är – utan för vad det inte är.

Det är inte halvdana träningsmatcher i en tid när det ändå inte finns utrymme för spännande ”test” av spelare, det är inte transportsträckor på väg till allvaret. Det är allvar, det är matcher som handlar om rankningspoäng, seedningsplatser och poäng, i förlängningen till och med om platser i EM-slutspelet.

Det är kanske inget man lockar miljardpublik med, men det är inte ingenting.

Läs mera: Äntligen, vi saknade honom under VM

Håper at UEFA dessuten lokker med pengepremier. Uansett bør vel UEFA betale ekstra TV-penger til forbundene nå som det blir minst tre hjemmekamper ekstra annenhver høst.
Vegard2711
Legende

PostPosted: 04.09.2018 13:48    Post subject: Reply with quote

Blir interessant å se det danske tullelaget de to neste kampene. Har altså satt sammen et lag av futsalspillere og spillere fra lavere divisjoner før de møter Slovakia i treningskamp og Wales hjemme i Nations League.

Danmark sitt største tap i historien er 8-0 mot Tyskland i 1937...

Helt håpløst opplegg, synes UEFA burde straffe Danmark knallhardt for dette tullet. Men om de skal følge opp det de gjorde med damelandslaget til Danmark så blir det vel neppe den store straffen. Damelandslaget nektet å spille mot Sverige og kampen ble dermed senere satt til 3-0 til Sverige. Nå kommer jo herrene til å spille kamp men med et helt håpløst lag.

Her burde Danmark vært kastet ut av VM kvaliken for damer og nå i Nations League for herrer. Det ville vært knallhardt men slik jeg ser det hadde det vært en passende straff. Eneste grunnen for å ikke gjøre det er at UEFA ser det fra spillernes perspektiv og legger all skyld på fotballforbundet slik at de ikke vil straffe spillerne ytterligere enn nødvending.
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 04.09.2018 14:20    Post subject: Reply with quote

Er nettopp på grunn av mulig straff fra UEFA de velger å gjøre dette.
Etter avlysningene i fjor, så fikk de en betinget dom. Hvor da en gjentakelse kan bety utestengelse i 2 til 4 år.

Så dersom de ikke stiller lag her, så risikerer Danskene å bli kastet ut av EM-kvalikken og muligens den neste VM-kvalikken.

Hvis de bare risikerte et 0-3 tap så hadde jo det vært en langt bedre løsning.
2mas
Sjef

PostPosted: 05.09.2018 21:28    Post subject: Reply with quote

What are the lyrics to the UEFA Nations League Anthem?

Sjøl om TV2 sender flere av kampene på Sport Premium, virker det som om vanlig Sumo-abonnement er nok for å se på nett. I hvert fall sånn i kveld for treningskampen til Danmark.
2mas
Sjef

PostPosted: 07.09.2018 18:36    Post subject: Reply with quote

Gibraltar lost 2-0 to FYR Macedonia last night but put on a brave fight during a feisty second half that had fans at the sell-out match on tenterhooks in the hope their side would clutch a win from the jaws of defeat in their first official match on home soil.

The result was disappointing, but the game, particularly in the second half, left the stadium abuzz with enthusiasm and pride under the shadow of the Rock.

This was Gibraltar’s debut in the Nations League and the first official international match at home since joining UEFA.

Marking the occasion, players faced and turned to the Rock as the national anthem rang out across the stadium at the start of the match.

Read more: Gibraltar loses at home, but with heads held high
2mas
Sjef

PostPosted: 09.09.2018 16:44    Post subject: Reply with quote

Tydeligvis vil TV2 forsøke å selge Sumo-abonnementer. Relativt spesielt å sette opp Makedonia - Armenia på Sportskanalen og bare sende Danmark - Wales på Sumo.
2mas
Sjef

PostPosted: 11.10.2018 22:44    Post subject: Reply with quote

0-0 for Sverige i Kaliningrad var innafor.
2mas
Sjef

PostPosted: 19.11.2018 21:52    Post subject: Reply with quote

Måtte lese meg litt opp på EM-omspillet i 2020 i reglementet (s. 14):

Sixteen teams enter the play-offs, which are played in four separate paths of four teams each, to determine the remaining four teams that qualify for the final tournament.

To determine the 16 teams that enter the play-offs, the following principles apply in the order given:

a. Four play-off slots are allocated to each league from UEFA Nations League D to UEFA Nations League A, i.e. in reverse alphabetical order.

b. The UEFA Nations League group winners enter the play-offs unless they have qualified for the final tournament directly from the qualifying group stage.

c. If a UEFA Nations League group winner has directly qualified for the final tournament, the next best-ranked team in the relevant league ranking (see Regulations of the UEFA Nations League) which has not directly qualified will enter the play-offs.

d. If fewer than four teams from one league enter the play-offs, the remaining slots are allocated on the basis of the overall UEFA Nations League rankings (see Regulations of the UEFA Nations League) to the best-ranked of the teams that have not already qualified for the final tournament, subject to the restriction that group winners cannot be in a play-off path with higher-ranked teams.

The UEFA administration conducts a draw to allocate teams to the different playoffs path, starting with UEFA Nations League D, subject to the following conditions:

a. A group winner cannot form a path with a team from a higher-ranked league in the overall UEFA Nations League rankings.

b. If four or more teams from a league enter the play-offs, a path with four teams from the league in question must be formed.

c. Additional conditions may be applied, subject to approval by the UEFA Executive Committee, including seeding principles and the possibility of final tournament host associations having to be drawn into different paths.

Dette betyr vel at f.eks. Island fort møter lag fra 2. og 3. divisjon i sitt EM-omspill.
JohnTiger
Veteran

PostPosted: 19.11.2018 22:35    Post subject: Reply with quote

Da forutsetter du vel at 9 av de 12 lagene i divisjon A klarer å kvalifisere seg via den "vanlige" kvaliken neste år. Det kan selvsagt skje, men det er jo alltid noen som "svikter". Når jeg ser nærmere på lagene så kan det faktisk skje...bra for Island Smile

Twitter : @JohnTiger67
2mas
Sjef

PostPosted: 19.11.2018 22:38    Post subject: Reply with quote

Jeg har stor tro på at de fleste av lagene i 1. divisjon kvalifiserer seg på vanlig vis, ja. Så relativt stor sjanse for at Island møter lag fra 2. divisjon i både semifinale og finale - om de ikke også sjøl greier å kvalifisere seg.

Overdrev derimot litt med 3. divisjon, da det trolig er flere lag i 2. divisjon som ikke kvalifiserer seg. Smile
£irik
Senior

PostPosted: 20.11.2018 00:11    Post subject: Reply with quote

Nettopp. Sånn sett kan man kanskje si at NL «favoriserer» lag i liga A og D? Burde Norge rett og slett gått for nedrykk for å ha større sjans til å kvalifisere til neste mesterskap? (Antar dette brukes inn mot neste Vm-kvalifisering også?)
Macha
Veteran

PostPosted: 20.11.2018 07:39    Post subject: Reply with quote

Nå vil jo resultater i Nations League påvirke rankingen og dermed hvilken gruppe man havner i til ordinær EM-kval, og går det da dårlig så må du jo spille mot bedre motstand i ordinær kvalik, no?
Sjiraff
Veteran

PostPosted: 20.11.2018 08:50    Post subject: Reply with quote

Alle gruppevinnere i liga C samt de 2 beste toer lagene havner i seeding pulje 3. Så om Norge vinner sin gruppe i C eller rykker ned fra B så havner i de i samme seeding pulje om jeg har skjønt dette rett. Så det å rykke opp til B er neppe en fordel oss. Vi får da inn mot VM kvalikk 2022 ikke sjansen til å kvalifisere oss via NL. Blir garantert flere tap, ikke sluttspill i NL før vi skal inn i vanlige VM-kvalikken.

Nesten sånn at jeg tror at lag i NL burde blitt plassert basert på fifa rankingen slik at vi alltid møtte lag på vårt nivå. Glemt alt som har med opp og nedrykk, presterer du bedre som nasjon så vil du til slutt havne i bedre puljer i NL.
Montana
Veteran

PostPosted: 20.11.2018 11:05    Post subject: Reply with quote

Begynner å skjønne hvorfor Klopp kalte dette den mest meningsløse turneringen. Reglene minner mest av alt på Joker Nord. Slik jeg forstår reglene så er enkleste vei inn i EM via Nations League å rykke ned til den dårligste ligaen.

På den annen side er det hakket morsommere å følge dette enn de meningsløse treningskampene.
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 20.11.2018 11:11    Post subject: Reply with quote

Samtidig får man jo bare 1 sjanse til å kvalifisere via en dårlig liga, i og med at man rykker opp ett hakk hvis man vinner på sitt nivå. Hvis vi slår Skottland/Serbia eller hva det blir og går til EM denne gangen, så må vi jo gjennom bedre lag neste gang.

Det må jo uansett være bedre enn treningskamper mellom kvalikturneringene, for de gir jo overhodet ingen mening, og har ingen interesse for noen.
bolgebah
Veteran

PostPosted: 20.11.2018 12:22    Post subject: Reply with quote

Pluss at plasseringen i Nations League-hierarkiet også er med og bestemmer seeding i trekning av EM-kvalikgruppa. For å kvalifisere for nivå 3 der måtte jo Norge være i toppen i sin Nations League-gruppe, mens etter opprykket er vel det seedingnivået garantert? Altså, hvis vi klarer å holde oss på nivået over når Nations League fortsetter er vi sikret minimum samme seeding i den ordinære kvaliken?
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 20.11.2018 12:52    Post subject: Reply with quote

Kamper som betyr litt mot det jeg antar blir jevnt over litt bedre motstand bør jo bare være positivt. Jeg tenker på sluttspill og alt det der som bonus, også får vi først og fremst sakte men sikkert ta steg spillemessig. Vi har nok lite å gjøre i både EM og VM per nå.
PauloSilas
Veteran

PostPosted: 21.11.2018 15:45    Post subject: Reply with quote

Potensielt Norge mot Serbia dersom begge ikke kvalifiserer seg direkte. Tror kanskje Serbia kvaller direkte...
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb