English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Pål-André Helland
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 101, 102, 103 ... 155, 156, 157  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
josinho
Veteran


Joined: 05 Sep 2006
Posts: 8281

PostPosted: 28.08.2018 07:15    Post subject: Reply with quote

Helland må nå betale prisen i form av å være, i praksis, en fotballinvalid i god tid før fylte 30 år. Antar at årsaken til det er følgende; litt uheldig med fysikken fra naturens side, ensformig trening i barndom og ungdom, svakt støtteapparat i RBK, og da i særdeleshet den forrige trenerduoen, og umodne holdninger til spilleren selv. Spilleren selv har hele tiden ville ha spilt kamper og det samme ville Kåre, til tross for at Helland burde ha trent spesifikt over lang tid på ting som kan hjelpe helsa hans. Som følge av mangelen på tilstrekkelig av et fornuftig trenings- og kampregime blir karrieren flere sesonger kortere enn den kunne ha vært, og det kunne gutten selv og det forrige trenerregime bidratt til viss de hadde vært klokere.
Back to top
View user's profile Send private message
KitWalker
Veteran


Joined: 16 Mar 2011
Posts: 3961

PostPosted: 28.08.2018 08:49    Post subject: Reply with quote

Han var jo ikke av de mest seriøse i sin unge år i RBK heller. En av mange som fløt på talentet og ikke treningsiveren.
Det får han betalt for idag.
Gudene må vite hvor Helland hadde vært om han hadde de samme holdningene som Cristiano Ronaldo ...
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 28.08.2018 09:06    Post subject: Reply with quote

Ikke i Rosenborg.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 28.08.2018 09:35    Post subject: Reply with quote

Helland kjørte vel burger og FIFA som restitusjonsregime i de viktigste utviklingsårene. Jeg er ingen lege, men jeg kan se for meg at det kan bidra til følgefeil som fortsatt henger i.

Kanskje stresser klubben (og Helland selv) for mye med returene. Når han stadig blir skadet på nytt kort tid etter at han kommer tilbake, begynner det å se ut som at de ikke tar seg god nok tid med opptrening. Heller lengre skadeopphold og lengre friske perioder enn slik det er nå; dette er ikke holdbart hverken for spiller eller klubb. Nå er han aldri frisk lenge nok til å komme i skikkelig kampform før han må ut igjen.

Trist er det uansett. Han er en slags publikumsfavoritt og kultfigur okkesom, men når han er frisk og i form er han også det på banen. Han har vel kontrakt i halvannet år til, og da er det verdt å gjøre noen endringer fram mot den tid. Jeg ønsker virkelig Helland tilbake der han var for to-tre år siden, av flere grunner, og de siste årene har jo vært et mareritt.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
nidaros997
Veteran


Joined: 03 Aug 2007
Posts: 2510

PostPosted: 28.08.2018 10:21    Post subject: Reply with quote

Husker hvor kritisk pressen var rundt Steffen Iversen og Tottenhams bruk av en skadeplaget ung Iversen. Stadige krav om spill tegnet et bilde av en kynisk klubb som aldri lot Iversen få lege sine skader fullt ut, med den konsekvensen at karrieren kanskje ikke ble så god som den kunne ha blitt i det lange løp.

I Hellands tilfelle så virker det slik at han vil inn og spille kamper, bidra, beholde plassen på laget etc., men stadig vekk så må han av tidlig i første omgang.

Når dette har skjedd så mange ganger over flere sesonger, så har vel både trenere og støtteapparatet et ansvar for å enten si ifra til spilleren at 'du er ikke klar enda, beklager', eller ikke bruke og således legge press på Helland på tross av hans X-faktor som tryller frem målpoeng.

Vi vet ikke om det er spilleren selv som er for ivrig og utålmodig til å forstå sitt eget beste, eller om det er trenere med press for å få resultater som har brukt ham uvettig, men veien fremover nå burde gå via spill for toerlaget. Holder Helland i 90 minutter i en andrelagskamp, så er han også klar for å starte for første-laget. Holder han ikke i 90-minutter i toerkamp så er han ikke klar for spill for førstelaget, hverken fra start eller som superinnbytter som i verste fall slår opp en skade i de minuttene som han får.

Kun når han har bestått testen å spille 90 minutter for toerlaget, og alt virker helt fint, så burde man tenke på å la ham spille for førstelaget. Ikke fordi han ikke har noe å bidra med allerede nå som en god innbytter, men med tanke på karrieren som helhet. Også fra klubben sin side er det dårlig butikk å kaste innpå en spiller som ikke er klar igjen og igjen, og som i verste fall legger opp i stedet for å bidra med det store potensialet som han har.

Det er godt mulig Hellands karriere aldri blir det den kunne ha blitt og at løpet nå er kjørt, men hvis han bruker årets sesong på å bli frisk og heller tenker 2019-sesongen allerede nå, så kanskje karrieren kan berges, klubben får mer igjen av ham på sikt, og hele situasjonen ser ikke ut som enten dårlig håndverk fra støtteapparatet sin side eller en kynisk bruk av en spiller som ikke er klar for 90-minutter fra trenernes side. Helland får neppe noen karriere i utlandet, men kan fortsatt bli en (trøndersk) kontinuitetsbærer for klubben, noe vi sårt trenger flere av.

Her burde kanskje sportslig leder ha grepet inn og sagt ifra til spilleren selv, trener og støtteapparatet at dette går ikke lengre, og krevd at spilleren ble helt frisk og beviselig er klar igjen gjennom andrelagspill før han får starte nye kamper for førstelaget.

Kanskje bør styret sette seg ned og se på rollefordelingen, hvor sportslig leder kan gå i dialog med spiller, trener og støtteapparat, eller sette foten ned om han mener at nok er nok. En Helland som legger opp alt for tidlig vil være et stort tap for klubben, og derfor burde sportslig leder ha stor interesse av å gå inn i denne prosessen og eventuelt overstyre spiller/trener sitt ønske om å spille når det er åpenbart at det ikke er heldig hverken for spiller eller klubb.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 28.08.2018 10:26    Post subject: Reply with quote

Jeg syntes han burde få spillenekt ut sesongen. Bruke resten av året til å bygge seg opp fysisk, jobbe steinhardt med det skadeforebyggende, ikke ta risiko.
Back to top
View user's profile Send private message
ricko11
Rutinert


Joined: 03 Aug 2012
Posts: 994
Location: Nidaros

PostPosted: 28.08.2018 14:18    Post subject: Reply with quote

Problemet med Pål er at han går så inn i gampræva høyt ut. Han legger lista skyhøyt og river derfor ofte. De sier man kan se formen til Northug på hvor kaksig han er i media. Dette kunne Helland ha lært litt av. Enklere å støtte en ydmyk spiller som er ute av form og plaget med skader. I fjor var jo storformen på vei en 8-10 ganger i følge han selv. Neste kamp var han elendig og kampen etter gikk han av etter 20 min. med skade. Håper selvfølgelig å se han tilbake i god gammel form der han terroriserer backen sin, men tålmodigheten er nok noe tynnslitt. Vil alltid respektere spilleren Pål Andre Helland (og prøve å huske han for de gode prestasjonene), men om det ikke snur snart vil det være bedre for klubben å satse på andre.
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 28.08.2018 15:06    Post subject: Reply with quote

Ute i 3-4 uker høres feil ut. Håper at Helland kommer/slår sterkt tilbake, men det som i alle fall er sikkert er at det må tenkes helt nytt rundt casen Helland. Og jeg tror de bør gi seg god tid med å få han tilbake på banen.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 28.08.2018 20:21    Post subject: Reply with quote

– De siste to årene har jeg ikke vært så god som jeg skal være, men jeg har fremdeles vært god nok til å spille fast for RBK. Det er fint å vite. Samtidig ønsker jeg å være så mye bedre, sier han – med nettopp 2015-sesongen i bakhodet.

(...)

– Jeg er fryktelig revansjesugen. Nå får jeg tida til å tråkke opp stien på nytt. Jeg skal sjekke alt veldig grundig, og bruke den tida det tar på å komme tilbake, sier Helland – som synes spørsmålene som er blitt rettet mot RBKs medisinske apparat er ubegrunnede:

– Jeg spilte en halvtime mot Shkëndija, og trente alt inn mot kampen, uten å kjenne noe som helst. Dette var en skade som kom ut av ingenting, sier han.

Les mer: Preget Helland om skademarerittet: – Det føles som hele verden raser sammen

At det ikke har kommet noen oppdatert prognose etter MR-undersøkelsen tyder vel på at tre-fire uker fortsatt gjelder.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4901

PostPosted: 28.08.2018 21:24    Post subject: Reply with quote

Jeg synes det er ganske åpenbart at Helland i likhet med Jamtfall Jr har en kropp som ikke tåler toppfotball. Når alt kommer til alt er det Helland selv som må ta et valg nå på om han skal fortsette med dette eller ikke. Ideen om å gi en friskmeldt Helland spillenekt synes jeg strider mot all fornuft og bare det at man kommer med den ideen tyder på at det begynner å bli på tide å gi seg. Skal vi betale en spiller millionlønn for å i sesongens viktigste periode gå i opptrening for å kanskje eller kanskje ikke bli klar for neste sesong? Nei vi kan ikke drive på den måten.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 29.08.2018 08:13    Post subject: Reply with quote

Millionlønna er sunk cost, han har kontrakt ut 2020, og vi skal ikke prøve å presse ham ut eller tvinge ham til å slutte. Det er ikke sånn vi driver klubb, og Helland har fortjent bedre enn som så.

Dermed er spørsmålet: hva tror Rosenborg er den beste måten å få valuta for den lønna de betaler Helland de neste to årene? Jeg tror en tvungen restart, med strenge krav til fysisk nivå (strengere enn for andre spillere) før han får særlig mange minutter i A-lagskamper er nødvendig. Da kan vi jo plutselig, hvis stjernene står i linje, få 1-1,5 sesonger med en mindre skadeplaget Helland, samtidig som han kan ha en funksjon for laget selv med begrensninger på spilletiden i mellomtiden

Det som er sikkert er at noe må gjøres radikalt annerledes av medisinerne og/eller Helland, sammenlignet med de to siste årene.
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4901

PostPosted: 29.08.2018 08:38    Post subject: Reply with quote

Vet ikke om det var det du antydet, men jeg synes på ingen måte at RBK skal presse han til å slutte. Men mye tyder på at Helland selv bør ta det valget nå.
Back to top
View user's profile Send private message
varg88
Proff


Joined: 31 Aug 2012
Posts: 475
Location: Haldane, New Zealand

PostPosted: 29.08.2018 08:51    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:


Det som er sikkert er at noe må gjøres radikalt annerledes av medisinerne og/eller Helland, sammenlignet med de to siste årene.


Ikke bare sammenlignet med de to siste årene. Det hele startet jo allrede i starten av 2015 sesongen. Allrede der måtte han gå av tidlig ganske ofte.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 29.08.2018 08:56    Post subject: Reply with quote

Quote:
Skal vi betale en spiller millionlønn for å i sesongens viktigste periode gå i opptrening for å kanskje eller kanskje ikke bli klar for neste sesong? Nei vi kan ikke drive på den måten.


Dette jeg siktet til. Hvis Helland velger det sjøl, så er jo det hans sak, og det kan jo hende det er rasjonelt for ham - poenget mitt var at lønna hans ikke kan ses i sammenheng med hvordan klubben håndterer denne saken. Den blir der den er, med mindre han selv slutter, eller klubben forhandler fram en sluttpakke (tvinger ham ut).

Kontrakten er forhandlet fram og vurdert med skaderisikoen innebygd, og med mindre noe annet er spesifikt angitt fins det ikke rom for å sette ned lønna bare fordi han er mye skadet.

Da må klubben vurdere på den ene siden hva som er best for klubben, og på den andre siden hva som er best for spilleren, i et toårsperspektiv i første omgang. I dette tilfellet tror jeg interessene sammenfaller - han må få kroppen i orden.[/quote]
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4901

PostPosted: 29.08.2018 09:31    Post subject: Reply with quote

Det er ideen om at vi skal ha en (av legeteamet friskmeldt) Helland på "spillenekt" ut året for å unngå skader i sesongens viktigste periode jeg er imot. Ikke ideen om at vi skal opprettholde våre forpliktelser i kontrakten hans.

Har det kommet dit at man må holde han på sidelinjen for å ha håp om at han kanskje kommer neste år, så er det rimelige av Helland å tre til side som Jamtfall jr gjorde.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 29.08.2018 09:48    Post subject: Reply with quote

Ok, så du mener at fortsatt rovdrift og nye skader helt til han eventuelt slutter selv er veien å gå? Og at han selv skal si fra seg en jobb med to millioner i årsinntekt de neste to årene, og gi opp fotballkarrieren som 28-åring, for å være redelig og slippe til andre i hans jobb?

Hvis legeteamet mener at han er hundre prosent frisk, og at skaderisikoen ikke påvirkes av mer spilletid, så skal han selvsagt ikke ha spillenekt - hva er poenget med det? Spillenekt må jo være del av et langsiktig prosjekt med rot i legeteamets vurderinger, det sier vel seg selv, skulle jeg tro.
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4901

PostPosted: 29.08.2018 09:56    Post subject: Reply with quote

De som kom med ideen får svare selv, men jeg tolker en "spillenekt" som at det er å nekte en spilleklar spiller å spille. Om han ikke er spilleklar så trengs det jo ingen spillenekt, da er han skadet.

Vi har jo et godt medisinsk team i RBK som gang på gang friskmeldt Helland, og han blir like fort skadet igjen. Da er det kroppen hans som ikke tåler nivået han spiller på enkelt og greit.

Hva han må si fra seg av økonomi skal jeg ikke uttale meg om. Det finnes sikkert en form for forsikring i slike tilfeller. Det er jo ikke noe nytt fenomen at man må gi seg før tiden.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 29.08.2018 10:13    Post subject: Reply with quote

Montana wrote:

Vi har jo et godt medisinsk team i RBK som gang på gang friskmeldt Helland, og han blir like fort skadet igjen. Da er det kroppen hans som ikke tåler nivået han spiller på enkelt og greit.


Den mest logiske slutningen da er at de må prøve noe annet. Relativt korte skadeopphold med påfølgende kort opptrening og friskmelding har vært prøvd og i all hovedsak feilet i et par år nå. Det ble jo også sagt tidligere i sesongen at de nå hadde et nytt opplegg (som Helland ikke ville fortelle særlig om) som ga ham troa på at skademarerittet var over. Det var det altså ikke. Ikke i nærheten en gang.

Vi må ta utgangspunkt i at Helland er Rosenborg-spiller i minst halvannet år til, og da gjelder det å få det beste ut av denne tiden. Bruk gjerne resten av sesongen på grunntrening, skadeforebygging og annet som forbedrer den fysiske formen før han sendes ut på banen igjen. Er han fotballinvalid så er han fotballinvalid, men jeg synes det bør snus rimelig mange steiner all den tid han fortsatt har relativt lang tid igjen av kontrakten. Det må jo også være i Hellands interesse å komme til en situasjon hvor han minimerer sjansen for skader, om det så tar tid å komme dit. Vi er jo uansett i en posisjon hvor vi ikke kan regne med Helland i troppen, og da kan vi like godt planlegge uten.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Lillhammring
Senior


Joined: 05 Sep 2007
Posts: 190
Location: Lillehammer

PostPosted: 29.08.2018 10:44    Post subject: Reply with quote

Jeg har selv jobbet som trener for toppidrettsutøvere, og i mine øyne er det ingen tvil om at Helland mangler basisferdigheter. Dette burde vært bygd opp i den motoriske gullalderen mellom 12-16 år, hva Helland har gjort der vet jeg ikke, men har et inntrykk av at det har vært mye ensformig fotballtrening. Det kan være nettopp denne fotballrettede treningen som har gjort han til en så bra fotballspiller, samtidig kan den ensformige treningen være skyld i skadeplsgene nå. Når han i tillegg i perioden etter dette har levd på talent, trent dårlig og restituert enda dårligere har han gått glipp av viktig trening. Vil tro han også med sin innstilling til trening i denne perioden har droppet mye styrke, balanse og skadeforebyggende trening. Dette får han igjen for nå, kroppen har ikke det grunnlaget over mange år som andre fotballspillere i samme alderen i en kropp som begynner å gå nedover fysisk. Når dette manglende grunnlaget fra den motoriske gullalderen og ungdomsårene mangler er det ekstra viktig med lang tid til å komme tilbake fra skader. Det har IKKE skjedd, og jeg er skremt over den medisinske avdelinga i klubben som tilstadighet slipper han tilbake i ordinær trening og kamp for tidlig. Når han så mange ganger ryker på en nye skade er det ikke tvil om at det er for tidlig. Det sies at han får en ny skade, men det kan fortsatt skyldes at han ikke er tilstrekkelig restituert etter tidligere skade og overkompenserer eller beveger seg i et unormalt mønster på grunn av at muskulaturen etter skade ikke er sterk nok.

Derfor er jeg ikke i tvil, skal Helland tilbake som spiller på topnivå må han nå få den tiden han trenger til å komme tilbake. Med det mener jeg at sesongen bør avsluttes, han bør komme tilbake etter skade og deretter trene basistrening, skadeforebyggende og deretter mer fotballspesifikt. Har ikke klubben kompetansen som trengs for å ta en screening av kroppen hans og hans behov finnes den kompetansen flere steder i Norge og Europa. Dette vil være en investering for klubben og vil med stor sannsynlighet føre til en mindre skadeplaget Helland neste sesong og kroppen hans vil kunne tåle flere år med fotball. Men det avhenger også av at han fortsetter basistrening og skadeforebyggende trening ved siden av fotballen. Dette er en god investering både for fotballspilleren og personen Helland men også for klubben og økonomien i henhold til kontrakt. Det bør også tenkes på matchingen av Helland, han vil nok neppe tåle 90 min to ganger i uka noen gang.

Alt godt til Helland, en viktig spiller på og utenfor banen for klubben vår.
_________________
I svart og kvitt for alltid, også i Lillehammer!
Back to top
View user's profile Send private message
henrifei
Veteran


Joined: 25 May 2011
Posts: 2599

PostPosted: 29.08.2018 11:32    Post subject: Reply with quote

Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4901

PostPosted: 29.08.2018 12:51    Post subject: Reply with quote

Bra innlegg lillehamring Tommel'n opp! men det du (og andre?) ser bort ifra er alternativet at han rett og slett er fotballinvalid og at de medisinske har gjort jobben sin. Som vi ikke kan utelukke.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 29.08.2018 12:55    Post subject: Reply with quote

Men da har vi jo ingen å legge skylda på...
Back to top
View user's profile Send private message
Lillhammring
Senior


Joined: 05 Sep 2007
Posts: 190
Location: Lillehammer

PostPosted: 29.08.2018 12:58    Post subject: Reply with quote

Montana wrote:
Bra innlegg lillehamring Tommel'n opp! men det du (og andre?) ser bort ifra er alternativet at han rett og slett er fotballinvalid og at de medisinske har gjort jobben sin. Som vi ikke kan utelukke.


Det er fullt mulig han er fotballinnvalid (jeg tror ikke det), men uansett mener jeg det kommer av samme grunner som jeg nevner over.
_________________
I svart og kvitt for alltid, også i Lillehammer!
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 29.08.2018 13:02    Post subject: Reply with quote

Hadde det medisinske teamet vurdert Helland som fotballinvalid, så hadde de ikke friskmeldt ham til kamper, da har de i så fall ikke gjort jobben sin, eller fulgt god legeskikk. Hvis han "er" fotballinvalid, men de ikke har avdekket det, så har de heller ikke gjort jobben sin.

Jeg tror det er veldig, veldig lite sannsynlig, alderen tatt i betraktning, at han invaliderklæres av det medisinske teamet på grunn av gjentagende muskelskader. Hvis så skulle skje, da kan man begynne å snakke om karriereslutt og forsikringer og denslags.

Tror nok klubben skal forholde seg til at han er RBK-spiller også de neste årene, og handle ut i fra det.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 29.08.2018 13:56    Post subject: Reply with quote

Vi må jo uansett forholde oss til kontrakt. Den varer ut 2020. Om han er fotballinvalid, må klubben fortsatt betale lønn, om han da ikke er villig til å si opp denne selv. Da handler det naturlig nok om å få det beste ut av ham de resterende to og et halvt årene, og det som har vært gjennomgangsmelodien de siste to-tre årene er ikke nyttig for noen av partene. Gi ham tida han trenger - ikke ønsker til å komme litt mer ovenpå med tanke på fysikk, så får vi se om det bedrer sakene.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 101, 102, 103 ... 155, 156, 157  Next
Page 102 of 157

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb