English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg 2018
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 29, 30, 31 ... 38, 39, 40  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
LanoX
Rutinert


Joined: 29 Feb 2008
Posts: 548
Location: Fannrem

PostPosted: 14.08.2018 10:41    Post subject: Reply with quote

Bendtner og Søderlund kan absolutt bli toppscorere for oss, men føler ting taler imot på noen punkter. Bendtner er ikke en RBK-spiss og ødelegger mer for flyten i spillet enn han skaper. Han er selvsagt en av våre desidert beste spillere hva angår spilleforståelse og ser ofte løsninger få gjør, men føler det ikke hjelper stort når 8 av 10 pasninger er 40meterspasninger bakover i banen for å løse opp for et motstanderlag som ligger lavt. Har også veldig mange skumle feilpasninger, særlig i år.

Det som taler imot Søderlund er at han først og fremst ser umotivert ut, og det er ulikt den Søderlund vi kjenner fra pre-St.Etienne. Han jobber hardt, men trenger alt for mange sjanser. Dårlig nærteknikk og under det man kan forvente av nivå når det kommer til kombinasjonsspill.
Siden vi i flere år har gått bort fra «innleggskanter» og bruker mer «innoverkanter» mener jeg det nå er på tide å se bort fra den typiske RBK-spissen som primært er en targetspiss. Selvsagt skal den nye være robust, og ha fysikk, men mener man bør veie ballbehandling høyere enn hodestyrke når man leter etter vår neste toppscorer. At begge i tillegg sannsynligvis er i absolutt øverste sikt hva lønn angår taler heller ikke til deres fordel.

Edit: Og, Bendtner scorer heller ikke mål. Very Happy
_________________
Noen mennesker tror at fotball gjelder liv eller død. Jeg liker ikke den innstillingen. Det er atskillig mer alvorlig enn som så
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3902
Location: Oslo

PostPosted: 14.08.2018 10:44    Post subject: Reply with quote

Blir meget spennende å se hva Bendtner kan få til når vi etter hvert får velfungerende vinger tilbake på laget..

Dersom vi kunne fått oss en høyreback av Svenssonkaliber i tillegg ville det økt antall spillepunkter og garantert latt ham vise mer av hans åpenbare klasse (som i stor grad består av forståelse for spillet og ballbehandling)
Back to top
View user's profile Send private message
LanoX
Rutinert


Joined: 29 Feb 2008
Posts: 548
Location: Fannrem

PostPosted: 14.08.2018 10:52    Post subject: Reply with quote

Ja, han kunne vært gull - men han er jo skjeldent plassert der spissen primært bør være. Han skal alltid være med i oppbygging og har en alt for fri rolle.
_________________
Noen mennesker tror at fotball gjelder liv eller død. Jeg liker ikke den innstillingen. Det er atskillig mer alvorlig enn som så
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10936

PostPosted: 14.08.2018 10:56    Post subject: Reply with quote

Hansen
Reitan - ToReg - Hovland - Meling
Denic/Lundemo - Trondsen/Jensen
Bendtner
Levi/Helland - Botheim - Adegbenro/Jebali
Back to top
View user's profile Send private message
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3902
Location: Oslo

PostPosted: 14.08.2018 11:00    Post subject: Reply with quote

Han er med i oppbygning primært fordi vi ikke evner å bygge opp uten ham..
Søderlund scoret masse mål for noen år siden fordi vi hadde spillere som evnet å skape sjanser for oss (les: Selnæs) og spillere som evnet å legge gode innlegg. Da var det bare å stå på bakre stolpe og tappe inn.

Om Niklas hadde hengt på bakre stolpe i år hadde vi knapt nok sett ham i det hele tatt.
Back to top
View user's profile Send private message
Noah FC
Rutinert


Joined: 27 Aug 2012
Posts: 530
Location: Namsos

PostPosted: 14.08.2018 11:35    Post subject: Reply with quote

Herregud ! Alle må jo skjønne at Niklas i fjor KUN hadde flax på måla sine i fjor og at han virkelig ikke liker å spille på offensiv del av banen Rolling Eyes
Ting er så jævla enkelt i hue på enkelte Neutral Hvis det ikke er sånn, så må det være sånn pga at sånn gjorde noen annen.
_________________
Ja. D va d da. Sei d.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 14.08.2018 14:21    Post subject: Reply with quote

LanoX wrote:
Bendtner scorer heller ikke mål. Very Happy


Igjen, dette er både ekstremt svak hukommelse og en feilslutning. Han scoret tjue mål i fjor, til tross for dårlig utgangspunkt og et lag som skapte få sjanser. Det er klart han kan score mål, vi snakker om en spiller som både på Klubb--og landslag beskrives som en utpreget avslutter. Men han er ikke typen som naturlig kommer til veldig mange sjanser, og blir fort utålmodig og vandrende hvis han involveres lite.

Akkurat som Søderlund, som derimot er en type som kommer til mange sjanser, selvfølgelig kan score mye mål for oss, gitt at vi lager situasjoner i feltet. Hans svakhet er at han brenner mange sjanser, og at han er lite verdt i oppbyggingen og på overganger.

Begge disse spillerne har scoret mye mål for oss tidligere, det burde være åpenbart at problemet i alle fall delvis ligger andre steder når ingen av de putter når de spiller midtspiss.
Back to top
View user's profile Send private message
LanoX
Rutinert


Joined: 29 Feb 2008
Posts: 548
Location: Fannrem

PostPosted: 14.08.2018 14:44    Post subject: Reply with quote

Du glemmer et viktig moment her: det er nå de skal prestere.
Ikke i fjor. Pilen peker, sammen med laget riktignok, bratt nedover. En spiller
Som Marcus Pedersen ville hatt tosifret for lengst hos oss.
Unntaksvis har Søderlund scoret veldig mange mål. Bendtner er ingen 433-spiss uansett hvordan man vrir og vender på det. Det å endre hele strukturen for en spiller som oftere er på 30-40 meter og «strør» pasninger enn å jage innlegg og tap-ins gjør vi ikke. Og tro meg, få hadde hardere ståkuk enn meg når han ble presentert, og jeg har til det siste håpet det skulle bli noe stort, men ereksjonen har dalt i takt med prestasjonene, og jeg er helt sikker på at vi aldri vil se det helt store fra vår kostbare venn fra pølselandet.
_________________
Noen mennesker tror at fotball gjelder liv eller død. Jeg liker ikke den innstillingen. Det er atskillig mer alvorlig enn som så
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3902
Location: Oslo

PostPosted: 14.08.2018 14:50    Post subject: Reply with quote

Nope

M.P hadde ikke hatt tosifret hos oss i år.
Du hører ikke hva vi sier virker det som.
Bendtner blir utålmodig av at han ikke blir inkludert og kommer derfor dypt og henter ball. Dersom spillet hadde vært bedre og han hadde vært inkludert ville han ligget høyere.

Å si at de burde prestere i år og ikke i fjor blir bare for enkelt.
De er ikke langrennsløpere, de er avhengig av andre for å prestere.

Når det er sagt; hverken Niklas eller Alex har vært feilfrie i år, langt ifra. Dog hadde både MP og for den sakens skyld Lukaku slitt med å nå tosifret for oss så langt i år. Du kan ikke score uten å få muligheten
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 14.08.2018 14:52    Post subject: Reply with quote

Det er mulig vi ikke får se noen av de prestere, men å tro at spissene plutselig har blitt mye dårligere enn Pedersen, når vi allerede vet at laget har slitt voldsomt med å skape sjanser, det burde få attribusjonsfeil-lampene til å blinke kritisk.

Eller for å si det på en annen måte : når pilen peker samme vei som lagets pil bør man være forsiktig med å konkludere at spilleren nå er på lavere nivå enn før.

Det er sånne elementære tankefeil som fort blir veldig dyre hvis de får styre spillerlogistikk. Det hadde vært en dyr erfaring å måtte oppdage konkret at også Pedersen scorer lite mål på få sjanser, framfor å analysere dypere.
Back to top
View user's profile Send private message
LanoX
Rutinert


Joined: 29 Feb 2008
Posts: 548
Location: Fannrem

PostPosted: 14.08.2018 15:05    Post subject: Reply with quote

«Du hører ikke på hva vi sier» - er det mulig å komme med noe sånt? Du synser, jeg baserer meg på fakta. Og fakta er at Søderlund trenge tre kamper
for å score ett mål, Bendtner 4, og aller helst på straffespark. En målgjører putter oftere uavhengig av om spillet flyter eller ikke. Vi er Rosenborg, vi vinner stort sett kamper og vi ligger på 2. plass på tabellen.
Kristian Opseth og Lehne Olsen har scoret fler - på lag som ligger nederst på tabellen.
_________________
Noen mennesker tror at fotball gjelder liv eller død. Jeg liker ikke den innstillingen. Det er atskillig mer alvorlig enn som så
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 14.08.2018 15:24    Post subject: Reply with quote

Og det burde få deg til å lure på om kvaliteten på spissene er direkte overførbar til hvor mange mål de scorer. Enten det, eller så må du tro at Opseth er bedre enn spissene våre.

Du tror du baserer deg på fakta, men du gjør elementære feil slik at du trekker for enkle konklusjoner.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 14.08.2018 15:26    Post subject: Reply with quote

Vi har lykkes med forskjellige typer spisser i 4-3-3, så jeg synes det blir litt feil å henge seg opp i formasjon/type. Sørloth for eksempel var ikke først og fremst noen utpreget målscorer, men vi lyktes bra allikevel. Carew, Johnsen, Brattbakk - det er veldig forskjellige spillertyper som alle har levert svært godt i 4-3-3. Det handler om å bruke styrkene i det kollektive, og justere for å bruke evnene optimalt.

Så blir det ofte noe søkt å sammenligne med spisser på dårligere lag. De møtes på en helt annen måte av motstander, og det er ikke få eksempler på spisser/angrepsspillere som har vært markante for et lag litt ned på tabellen, men som har falt totalt gjennom hos oss.

Eksempelvis er det ikke uten videre bare å si at Pedersen ville scoret 20+ hos oss. Motstanderne tar mindre sjanser mot oss og pakker inn defensivt, og uavhengig av dette er det slett ikke sikkert han hadde blitt spilt til like mange målsjanser hos oss som for drammenserne.

Og igjen: Jeg tror vi skal vente til vi ser en god utgave av Rosenborg før vi avgjør hvem som er dårlige.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
LanoX
Rutinert


Joined: 29 Feb 2008
Posts: 548
Location: Fannrem

PostPosted: 14.08.2018 15:33    Post subject: Reply with quote

Trenger ingen dyp analyse for å se at dagens utgave av Søder og Bendtner hemmer oss, både i form av spill og mål. Blir som med Helland på banen. Når spillet ikke stemmer, så er nødløsningen alltid Helland. Og vi vet alle hvilken form han har vært i de siste par sesongene. Samme med Bendtner, når pasningsalternativ og løp uteblir, trekker han bakover i banen og krever ball. Da ender det opp i enten:
1. 30 meters støttepasning
2. En fiks løsning som skjeldent noen blir med på
3. Dveling med ball lenge nok til at det ender med balltap.
4. En leken gjennombruddspasning til kant, som ender opp med å skyte siden targetspissen vår befinner seg i en helt annen sone enn han skal.

Med Søder får man selvsagt en som vet hvor målet står, men ikke helt vet hvordan han skal benytte seg av den informasjonen.

Ting blir selvsagt på spissen her, men bottom line er at begge er langt over middagshøyden og at vi er best tjent med å bruke de utallige millionene de tjener andre plasser.
_________________
Noen mennesker tror at fotball gjelder liv eller død. Jeg liker ikke den innstillingen. Det er atskillig mer alvorlig enn som så
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3902
Location: Oslo

PostPosted: 14.08.2018 15:36    Post subject: Reply with quote

wow
haha, ok Smile
Du joiner konnessur på min liste
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 14.08.2018 15:39    Post subject: Reply with quote

Tja, for meg slår Ockham's Razor inn her. Når to veldig forskjellige spisser som leverte godt opptil (relativt) nylig leverer svakt samtidig, kan det være andre grunner enn at disse to gode spissene har blitt fryktelig mye dårligere på kort tid samtidig.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
LanoX
Rutinert


Joined: 29 Feb 2008
Posts: 548
Location: Fannrem

PostPosted: 14.08.2018 15:45    Post subject: Reply with quote

RBKSandvika wrote:
wow
haha, ok Smile
Du joiner konnessur på min liste


Hva er «wow» med å kritisere gullguttene på topp? Flere enn meg som etterlyser både Botheim og Matti istedet for de to.


Zorac; Jeg skjønner forøvrig det at det ikke blir rett å direkte sammenligne med andre spisser på andre lag, men for argumentasjonens skyld føler jeg det er innafor å trekke det frem for å få ut poenget. At det de har levert er alt for svakt, og at vi har et stort forbedringspotensial på spissplass.
_________________
Noen mennesker tror at fotball gjelder liv eller død. Jeg liker ikke den innstillingen. Det er atskillig mer alvorlig enn som så
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15253
Location: Askim

PostPosted: 14.08.2018 16:25    Post subject: Reply with quote

Men hele laget har jo levert for svakt, det er poenget. Elendig offensiv samhandling; og det har så klart ikke vært positivt med skadede vinger, og dårlige ferdigheter på innlegg.

Det er jo helt korrekt at vi i liten grad har spisser som kan gjøre ting på egen hånd; mens derimot er det god grunn til å tro at de kan gjøre mye bra gode innlegg ofte treffer dem når de er nærme motstanderens mål.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
bommel1
Rutinert


Joined: 05 Mar 2017
Posts: 507

PostPosted: 14.08.2018 16:56    Post subject: Reply with quote

"treffer dem". Ingen tvil om at manglende innlegg har mye skyld her, men det er heller ingen tvil om at Bendtner og Søderlund lar mye ligge på bordet i forhold til bevegelse i feltet.
De har èn bevegelse i feltet --> Seig jogging mot bakerste.
Back to top
View user's profile Send private message
dags
Veteran


Joined: 11 Jan 2006
Posts: 3597

PostPosted: 14.08.2018 19:26    Post subject: Reply with quote

Særlig Søderlund lider av at vi i liten grad kommer rundt på kantene og får slått innlegg. Å spille med både Bendtner og Søderlund gjør Søderlund vesentlig dårligere. Bendtner spiller venstrekant som han spiller midtspiss, sjelden i den posisjonen man forventer utfra rollen. Bendter sin rolle de siste kampene forvirrer våre egne spillere mer enn de setter motstanderen på prøve.

Jeg slår igjen et slag for utoverkanter, flere tidlige innlegg med den presumptivt beste foten mellom keeper og forsvaret (så lenge vi ikke evner å doble med backene på kantene) og klassiske bevegelser med midtspiss som trekker mot bakre stolpe, motsatt kant skjærende mot først stolpe og indreløpere som stormer inn i boksen.

Oversimplifisering? Helt klart, men jeg er ikke på Twitter så jeg kan ikke hjelpe klubben med å få bedre spillere enn Helland og Søderlund hit.
_________________
Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 14.08.2018 20:36    Post subject: Reply with quote

LanoX wrote:

Zorac; Jeg skjønner forøvrig det at det ikke blir rett å direkte sammenligne med andre spisser på andre lag, men for argumentasjonens skyld føler jeg det er innafor å trekke det frem for å få ut poenget. At det de har levert er alt for svakt, og at vi har et stort forbedringspotensial på spissplass.


Det har vi absolutt, men jeg synes argumentasjonen om at vi hadde vært bedre tjent med å kvitte oss med to av de siste tre årenes toppscorere og heller satse på Bodø/Glimts spiss som noe søkt.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Svangen
Proff


Joined: 28 Oct 2012
Posts: 439
Location: Canada

PostPosted: 14.08.2018 20:42    Post subject: Reply with quote

Selg Søderlund og la Botheim få flere innhopp som spiss. Bendtner på ving og Søderlund er dødfødt.
Back to top
View user's profile Send private message
dejarik
Junior


Joined: 21 Jul 2015
Posts: 48

PostPosted: 14.08.2018 22:15    Post subject: Reply with quote

Litt analyse av Rosenborg, for de som liker det:

Kai Bardal (som setter børsen i Adressa), har laget noen flere korte videoer som fremhever visse områder av RBK.

I den første videoen (https://twitter.com/kaicb...6381338625) ser vi hvordan RBK spiller for tiden, hva slags konsekvenser det har, og hvor det må forbedres. Som Bardal skriver - de to sentrale midtbanespillerne gjør at RBK er bedre til å holde på ballen, bygge mer konsistent bakfra og bruke midtbanespillerne til å lage interessante situasjoner. Men - de må forbedre seg i siste tredjedel.

Jeg synes det er interessant at RBK har omtrent helt motsatte utfordringer nå enn tidligere. I Kåres "4-1-5" var det utfordrende for RBK å komme seg til siste tredjedel, spesielt gjennom midten. Indreløperne sto så langt opp at det var vanskelig å spille seg gjennom midten. I siste tredjedel var RBK ganske gode.

Jeg tror at det nye 4-2-3-1-systemet er bedre og mer normalt, og at utfordringene på siste tredjedel handler mye om personell - jeg synes ikke verken Bendtner, Søderlund eller Levi er konsistent gode nok.

Den andre videoen (https://twitter.com/kaicb...2496150528) viser hvordan Bendtner løser rollen som playmaker (den venstre offensive midtbanespilleren i 4231). Han klarer ikke posisjonere seg god nok (inni motstanderens struktur), og havner ofte med hele motstanderlaget foran seg. De gangene han er i rett posisjon (i mellomrommet), klarer han ikke ofte nok å ta imot ballen og gjøre noe med den. Jeg synes Bendtner for ofte prøver på det spektakulære, som fører til at han ødelegger mange angrep.
Back to top
View user's profile Send private message
LanoX
Rutinert


Joined: 29 Feb 2008
Posts: 548
Location: Fannrem

PostPosted: 14.08.2018 22:55    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
LanoX wrote:

Zorac; Jeg skjønner forøvrig det at det ikke blir rett å direkte sammenligne med andre spisser på andre lag, men for argumentasjonens skyld føler jeg det er innafor å trekke det frem for å få ut poenget. At det de har levert er alt for svakt, og at vi har et stort forbedringspotensial på spissplass.


Det har vi absolutt, men jeg synes argumentasjonen om at vi hadde vært bedre tjent med å kvitte oss med to av de siste tre årenes toppscorere og heller satse på Bodø/Glimts spiss som noe søkt.


Det skrev jeg aldri. At vi bør kvitte oss med de to over et par vindu, ja, men selvsagt ikke erstatte de med slike spillere. Ville illustrere at det går an å sette den ballen i mål selv om man spiller rævvafotball, noe som er opplest og vedtatt ikke lar seg gjøre i Rosenborg ut ifra enkeltes oppfatning av at spissene ikke gjør det bedre enn hva resten av laget tillater de.
Som en her inne sa, hadde man plantet et tre innenfor 16-meteren hadde det putta like mange mål som søderlund i 2015-sesongen. Bendtner anno 2017 er ikke samme spiller som nå. Med fare for å virke arrogant, så er det for meg helt ufattelig at noen fremdeles har tro på at Bendtner er mannen for oss. Kul fyr, fin på Instagram men unyttig i RBK.
_________________
Noen mennesker tror at fotball gjelder liv eller død. Jeg liker ikke den innstillingen. Det er atskillig mer alvorlig enn som så
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59308
Location: Trondhjem

PostPosted: 15.08.2018 00:13    Post subject: Reply with quote

- Er det annerledes å spille med Jensen som offensiv midtbanespiller hjemme enn borte?

- Ikke så mye, syns jeg. Vi prøver spesielt å bruke ham mellom motstanderleddene, slik at han kan presse litt kjappere over kortere distanser. Men den viktigste årsaken til at vi har plassert ham der, er at vi kan bruke ham høyere på banen. Det gir ham fleksibilitet og mulighet til å ta løp og komme i posisjon til å score mål, svarer Coolen til rbkweb.no.

- Det blir ikke så stor forskjell på bortekamper og hjemmekamper. Tilnærminga vår er at det skal være likt hver gang. Det spiller ikke så stor rolle om man spiller borte eller hjemme.

- Når det er sagt, så vet vi at vi må kontrollere kampene mer når vi spiller hjemme. Mulighetene er også bedre.

Les mer: - Det skal være likt hver gang
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 29, 30, 31 ... 38, 39, 40  Next
Page 30 of 40

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb