English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Dommerkontroversene Elite/Serien 2018
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 12.08.2018 17:53    Post subject: Reply with quote

Går vel an å nevne straffesituasjonen med Levi i første mot Stabæk. Levi har noenlunde kontroll på ballen foran seg, og blir sparket ned av en Stabæk-spiller. Etter min mening viser bildene klart at det var fulltreffer, og frispark hvor som helst på banen.

Kommentatorene er selvfølgelig helt enige om at det AAAALDRI skulle være straffe.

Jeg synes de tar dritfeil, men jeg kan skjønne at det ikke dømmes, dommer hadde kanskje ikke en optimal vinkel.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 12.08.2018 18:01    Post subject: Reply with quote

Ja, at det går an å bomme for dommer der forstår jeg, selv om jeg mener han gjør feil. At kommentatorene er enstemmig enig, liksom over enhver tvil, er dog latterlig. Men hva kan man forvente av en VIF-supporter og en som har trent tre konkurrenter.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 12.08.2018 22:28    Post subject: Reply with quote




Last edited by larsarus on 13.08.2018 11:18; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 13.08.2018 06:53    Post subject: Reply with quote

Jeg synes for the record at det er en helt korrekt vurdering. Jeg synes ikke det er frispark på banen heller. Han oppsøker motstanderen og forsøker å konstruere en straffe. Filming, vil jeg kalle det. Veldig greit for omdømmet vårt at vi ikke avgjør på en sånn straffe.

At kommentatorene er så bombastisk enige er kun latterlig i lys av hvordan de ville reagert hvis det var en Stabæk-spiller som falt (STRAFFE DA DOMMER FAEN DA!)
Back to top
View user's profile Send private message
Zarm93
Veteran


Joined: 06 Apr 2015
Posts: 2719

PostPosted: 13.08.2018 07:09    Post subject: Reply with quote

Synes heller ikke at det er en åpenbar straffe, og tror de fleste på forumet her ville vært rimelig frustrerte hvis vi hadde fått straffe mot oss på den der.
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 13.08.2018 11:20    Post subject: Reply with quote

La på en reprise med en vinkel til på streamable-videoen, uten at jeg ble så mye klokere. Syns det godt kunne vært straffe selv. Hadde følt at vi hadde hatt skitflaks om noe sånt ikke hadde blitt dømt mot oss i alle fall.
Back to top
View user's profile Send private message
Bananskrue
Veteran


Joined: 11 Aug 2012
Posts: 3113

PostPosted: 13.08.2018 11:31    Post subject: Reply with quote

Synes selv det ser ut som en soleklar straffe. Se på beinet til Stabæk-spilleren i det Levi treffer han. Er jo tydelig mye kontakt og at Levi kommer inn med mye kraft/høy hastighet. Da er det ikke rart han tryner heller.
Back to top
View user's profile Send private message
Megafritz
Veteran


Joined: 07 Aug 2012
Posts: 2031
Location: Stjørdal

PostPosted: 13.08.2018 11:37    Post subject: Reply with quote

Enig! Se på foten. Den blir sparket inn i den andre foten. Ikke oppkonstruert i det hele tatt. Merkelige vurderinger av mange her inne samt kommentatorer. Det hadde garantert blitt straffe med VAR (uten at jeg ønsker den debatten).
Back to top
View user's profile Send private message
steinmetz
Rutinert


Joined: 03 Aug 2011
Posts: 626

PostPosted: 13.08.2018 18:31    Post subject: Reply with quote

Levi kaster seg ned, selv om han blir tatt. Gjør det vanskelig for dommer, da det blir en unaturlig måte å falle på. Hadde det ikke sett ut som han kasta seg ned, så hadde nok den blitt dømt på.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 13.08.2018 20:03    Post subject: Reply with quote

Megafritz wrote:
Merkelige vurderinger av mange her inne samt kommentatorer.


Merkelig vurdering kan du være selv. Levi faller som en potetsekk i forsøket på å unngå å forsere verdens laveste hinder. Jeg hadde syntes det var pinlig hvis vi hadde fått straffe der, og i harnisk dersom vi hadde fått mot oss.

Hvis det der er 'mye fart og kraft' så ligger jaggu den lista lavt også. Er det der et utilsiktet fall, så regner jeg også med at Levi faller ganske ofte i dagliglivet sitt, på bussen, på kino osv.

Skjønner ikke hvorfor folk er så glade i straffer og dødballer at de vil blåse på alle disse 'angrep på forsvarer' - situasjonene. Det er Robben-syken, og jeg synes det er dritirriterende.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 13.08.2018 20:38    Post subject: Reply with quote

For øvrig pussig å høre at Fredheim var langt mer usikker i en situasjon hvor Finne går i bakken med en mann i ryggen. Situasjonen var i hvert fall ikke klarere enn Levis, allikevel var det tydeligvis langt mer diskutabelt, selv etter flere repriser.

Rart med det!
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 13.08.2018 23:50    Post subject: Reply with quote

Etter kampen mente Levi selv også at han ble snytt.

– Man ser tydelig at det er en berøring der. Jeg synes det er straffe, for også bildene viser at det er en touch. Jeg mener dommeren kunne blåst der, sier han.

Hans trener, Rini Coolen, var dog uenig og syntes dommeren gjorde rett.

– Jeg mener det ville vært litt lett å blåse straffe på den situasjonen. Det er nok ingen filming, men det er heller ikke straffespark, sier Coolen.

Les mer: RBK snublet mot bunnlag – mener de ble snytt for klar straffe
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Hodor
Veteran


Joined: 23 Aug 2013
Posts: 3530
Location: Sunnmøre's hovedstad

PostPosted: 16.09.2018 21:15    Post subject: Reply with quote

Hobber Nilsen med rødt kort til feil spiller i dag.
Blir reddet av assistentene sine
Back to top
View user's profile Send private message
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 16.09.2018 22:11    Post subject: Reply with quote

Hobber Nilsen er en snodig dommer. Alltid noe spektakulært med han. Alltid med negativt fortegn
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 24.09.2018 09:39    Post subject: Reply with quote

Her spør jeg fordi jeg ikke er sikker.

Det var en situasjon i går hvor Søder header mot mål, rett i armen på en S08-spiller. Kommentatorene vinglet veldig på hva det burde ha vært dersom dommer hadde sett det ordentlig - noe jeg ikke vet om han gjorde.

Det er jo alltid mye prat om unaturlige stillinger, ball som søker hender osv.

I dette tilfellet synes jeg det går klart frem at S08-spilleren har ryggen til og aldri ser headingen eller ballen - han er muligens helt uvitende om hva som skjer frem til ballen treffer ham. Dette er selvfølgelig bare en antagelse, han var jo tross alt i en duell i straffefeltet.

Skulle det ha vært straffe? Er spillerens viten om at ballen er der en faktor i det hele tatt?
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 24.09.2018 09:47    Post subject: Reply with quote

I gårsdagens kamp mot Sarpsborg mener jeg vi blir snytt i to ganske åpenbare situasjoner:

1. Direkte rødt kort på Tamm (han fikk gult). Han kommer, for tredje gang i kampen, seint inn i Jensen for å gi ham en trøkk etter at ballen er spilt videre, men løfter denne gangen helt tydelig albuen opp i ansiktet på kapteinen når han trøkker til bakfra. Hvis dommeren ser det, så må han vise ut esteren. Jeg tipper han kun ser at han går hardt i ryggen på Jensen.

2. Straffesparket. Thomassen(?) hopper opp med begge vingene ut til siden som en ørn, og blokkerer en avslutning på vei mot mål. Med sånn armstilling ville erfaringsmessig VAR-dømming gitt straffe hver eneste gang, selv om han har ryggen til situasjonen.

Pluss, selvfølgelig, en drøss med gule kort S08 skulle hatt for diverse etterslenger. Da Muhammed endelig fikk gult for å holde igjen Jensen bakfra på en overgang, viste Hansen med fingrene at det var akkumulert etter flere forseelser, og det er skivebom. Sånne forseelser er gult kort på første forsøk, og skjer det to ganger, er det to gule og rødt. Det er for dårlig at dommerne insisterer på å vente med gule kort for destruktivt spill til man runder timen spilt.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18453

PostPosted: 24.09.2018 09:55    Post subject: Reply with quote

Synes ikke det var mange situasjoner hvor dommeren burde gitt S08-spillere gult kort. Synes det var få stygge tacklinger.

Når det gjelder straffesituasjonen så synes jeg ikke den er så åpenbar som zap, men jeg tror dommeren ville dømt hvis han så det. Riktignok har S08-spilleren ryggen til ballen, men man kan diskutere om det er naturlig å ha hendene slik når man hopper og han stopper ballen på vei mot mål. Kommentatorene ville ment at den var klokkeklar hvis det hadde skjedd i vårt felt og hadde det skjedd på 0-0, 0-1, 1-1 eller 2-1 ville de ryddet sendeflaten for å diskutere hvordan S08 ble snytt. Hvis vi hadde fått straffe der, stillingen var vel 0-0, så ville de gjort det samme: "Dommeren reddet Rosenborg".
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 24.09.2018 10:06    Post subject: Reply with quote

Den albuen på Jensen kunne fint vært et gult ja, men jeg syntes folk må roe reka hva angår den handsen. Søder er ca. en meter unna S08-spellern som hopper oppover, hvilket betyr at armene ganske naturlig er utover fra kroppen. Jeg forstår at dommeren ikke blåser fordi det går så fort som det gjør utover et så lite område av banen. Ikke det at det ikke skulle/kunne blitt blåst, men jeg har full forståelse for at det ikke ble blåst. Jeg syntes det var verre at Heinz ketsjup ikke fikk gult for holding i drakta på Hedenstad(?) og generell ekkel oppførsel.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18453

PostPosted: 24.09.2018 10:38    Post subject: Reply with quote

Enig, synes ikke det er hårreisende at det ikke dømmes på den handsen.
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 24.09.2018 10:52    Post subject: Reply with quote

Situasjonen.

Back to top
View user's profile Send private message
Standarn Nietzsche
Veteran


Joined: 19 Aug 2015
Posts: 3546
Location: Drammen

PostPosted: 24.09.2018 11:13    Post subject: Reply with quote

Synes nå handsen, og da straffen, er soleklar. Irrelevant hvor kort hold eller om S08-spilleren har ryggen imot og ikke ser. Ballen, som har en god retning, blir stoppet av en arm som holdes 90 grader ut fra kroppen.
_________________
“Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.”
― Friedrich Nietzsche
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 24.09.2018 11:15    Post subject: Reply with quote

Det er jo ikke irrelevant. Det er jo et spørsmål om hvorvidt han kan reagere i tide mtp. fart på ballen og avstand fra spilleren som spiller ballen. Hånda er oppe i en naturlig posisjon fordi han hopper, og Søder står omtrent en meter unna. Helt fair avgjørelse.
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 24.09.2018 11:19    Post subject: Reply with quote

Er også enig i at når man hopper kan armene ha den stillingen, og det ikke er gjort "med forsett" og således ikke er straffespark.

Hadde det skjedd på andre siden av banen dog tror jeg det hadde blitt diskutert opp og ned i mente på TVen, så sant dommeren hadde dømt likt, noe jeg ikke tar for gitt...
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 24.09.2018 11:24    Post subject: Reply with quote

Thomassen hopper rett opp i "Jesus-pose" og stopper en avslutning på mål med underarmen - en ball som er bortimot en halvmeter fra særpingens overkropp. Hvis ikke det er straffbar hands, kan vi liksågodt skrinlegge hele regelen.

zaphod81 wrote:
Pluss, selvfølgelig, en drøss med gule kort S08 skulle hatt for diverse etterslenger. Da Muhammed endelig fikk gult for å holde igjen Jensen bakfra på en overgang, viste Hansen med fingrene at det var akkumulert etter flere forseelser, og det er skivebom.


Dette. Jeg kan leve med en og annen feilaktig straffe- eller offsideavgjørelse, som regel går dette litt begge veier, men jeg gremmes over at norske dommere konsekvent belønner destruktiv fotball. Gang etter gang ser vi (høkkert)lag som bevisst og kategorisk stopper overganger eller river med spillere som er på vei forbi dem, og det blir sjeldent mer enn frispark. Dette ødelegger spillet, og er garantert en medvirkende årsak til at nivåforskjellen i rene tall er så liten som den er i Elite/Serien; det er utelukkende en fordel for de mindre spillende og mer primitive lagene at det får fortsette. Hadde dommerne eksempelvis på Lerkendal slått ned tidlig og konsekvent på dette, hadde vi flere ganger opplevd å spille mot en, kanskje to mann mindre i lange perioder av kampene, eller enda bedre - lag hadde sluttet med tullet slik at vi fått overganger og sjanser som effektivt pulveriseres av huleboer-fotballen vi ser i dag. Når dommere ikke straffer anti-fotball er det spillet som lider.

EDIT: Vet ikke om det er nevnt, så jeg tar det med for statistikkens skyld: Finne feilaktig avblåst for offside da han var alene igjennom på 1-0 mot oss på Infinity-and-beyond.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
Ratatosk
Veteran


Joined: 24 Feb 2012
Posts: 2876

PostPosted: 24.09.2018 14:24    Post subject: Reply with quote

Hands er en bingoøvelse. Dommerne dømmer i hytt å pine. Jeg synes det er veldig rart dersom det ikke skal blåses hands, når ballen treffer en utstrakt hånd (uten keeperhansker) på vei mot mål. Soleklar hands i min handsbok! Ballen går mest sannsynlig i mål, dersom spilleren ikke tar den med hånda. Da må det være hands, siden utespillere ikke har lov å ta ballen med hendene. Avstand bør ikke ha noe å si, når hånda er strak utfra kroppen.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
Page 6 of 10

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb