English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
VM 2018
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 27, 28, 29  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7804

PostPosted: 16.07.2018 00:28    Post subject: Reply with quote

Quote:
Det naturlige i en slik situasjon er at forarmen enten står støtt eller beveger seg bakover. Hvorvidt det er en refleks eller ei forandrer ikke at han prøver å dra forarmen inn mot kroppen, noe som proaktivt ville gjort handsen ustraffbar.


Han gjør en helt naturlig, nesten synkron, bevegelse med begge armene i gjennomførelsen av hoppet sitt. Prøver han å handse med den andre også?

Quote:
Perisic blir ikke påvirket av hverken medspiller eller motspiller. Å hoppe opp i luften med armene i været som om man prøver å overgi seg har ingen fordeler annet enn å gjøre seg stor. Å stå med forarmen vinklet 90° mot siden er på ingen måte naturlig, uavhengig av øvrige bevegelser. Det eneste naturlig ved armstillingen ved balltreffet er at Perisic i utgangspunktet hadde armene i en komplett unaturlig posisjon og dermed må innom en annen unaturlig posisjon før armene er langs kroppen. Dette er ikke en god nok bortforklaring til å ikke kalle handsen straffbar.


Å hevde at Perisic ikke blir påvirket av Matuidi der finner jeg veldig merkelig. Du tror han hadde gjort samme agering uten at Matuidi var foran han der? Armene hans er i en helt naturlig posisjon på vei opp, på toppen av hoppet og i starten på vei ned, i løpet av nedturen av hoppet så blir han tatt på senga av en elendig stuss av Matuidi som gjør at en refleks sørger for at det går fortere ned med ene armen som ballen treffer. Det oppfyller ingen av kriteriene til straffbar hands. Ikke er det forsett, ikke gjør han seg større og ikke er det unaturlig bevegelse/posisjon.

Quote:
Perisic kan forvente at ballen enten A) Holder en kontinuerlig ballbane eller B) Stusses mot mål. Fotballspillere skal ha en tilstrekkelig fotballforståelse til å skjønne hvilke posisjonerer man kan holde armene i for å dra en fordel før motspillere kommer med et forutsigbart tilslag. Denne fotballforståelsen er den samme som brukes når spillere går ned for å blokkere skudd.


Det er helt tydelig at Perisic forventer en stuss av Matuidi. Det valget du prøver å skissere her skjer hundredels sekund før ballen treffer han i hånda, nemlig når Matuidi bommer fullstendig på sin heading og forutsetningen for aksjonen blir helt endret. Det er helt urimelig å forvente at Perisic skal kunne forvente at Matuidi regelrett bommer på en enkel heading og handle deretter.

Quote:
Mané lukket øynene før han stemplet Ederson i fjor. 3 kampers karantene ble det. På hvilken måte kan Perisic frasi seg ansvaret bare fordi han lukket øynene og håpet at en annen spiller skulle være borti ballen først?


At han lukket øynene er jo et klart eksempel på at han forventet noe helt annet enn det som skjedde. Det kan ikke sammenlignes med situasjonen til Mane. Perisic forventer en heading, går opp i duell uten å egentlig ha en sjanse til å vinne den, Matuidi bommer fullstendig og Perisic, med lukkede øyne, får ikke en gang med seg hva som skjer før ballen er i armen hans.
Back to top
View user's profile Send private message
Humma
Proff


Joined: 13 Aug 2013
Posts: 383

PostPosted: 16.07.2018 00:49    Post subject: Reply with quote

For meg er det helt tydelig at dommeren ser det som en uheldig, men likevel såpass skjødesløs plassering av armene at det går innunder delen om naturlig posisjon. Merk at Perisic ikke fikk gult kort, som skal gis hvis handsen tar fra motstanderlaget en åpenbar mulighet eller det er klart forsett.

Jeg synes diskusjonen om hands, i likhet med diskusjonen om såkalt "dobbeltstraff", er altfor fokusert rundt spilleren og det forsvarende lag. For meg er det laget som blir tatt fra en mulighet av det andre laget, og det kan skje gjennom uhell og tankeløshet på mange andre måter enn ved hands. Det er fortsatt til spillets fordel å favorisere angripende lag i 50/50-situasjoner, mener jeg.

Forsett mener jeg også burde ses på som sannsynlighetsovervekt, ikke rimelig tvil. At reglene er uklare er uheldig, men dersom de blir klargjort etter Drillos syn ("ingen handser i feltet med vilje!") vil vi se mange forsvarsspillere i håndballstjerne de neste årene..
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6673

PostPosted: 16.07.2018 01:03    Post subject: Reply with quote

Jeg nøyer meg med å konkludere med at Sylta neppe har spilt fotball selv noen gang....

On another topic...

Dommeren avgjør finalen (i stor grad)
en annen dommer og Kroatia kunne ha vunnet dette.

FØLES helt feil at Frenkrike vinner, men de gjorde nå det.

Synd at VAR skal bli så avgjørende som det blir i denne kampen.

Som flere sikter til skal det KUN brukes i tilfeller der dommeren har gjort en klar feilvurdering, dette var til og med opplyst på hjemmesiene til FIFA før VM.

Jeg er totalt imot VAR og heller for en KLAR redgjørelse i hands og holdingsregelen.

Enkelt sagt.

Kan heller fokusere på filming å gi direkte rødt via VAR når man forsøker bevisst å opnå kort eller fordeler ved å skrike som en skadeskutt sau når man får en liten hekt.

Husker da dette enda var mannfolk sport og Juninho kom til Middlesborough. han datt som ei flue hver gang til han tilpassa seg og ble svingod.
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
bommel1
Rutinert


Joined: 05 Mar 2017
Posts: 506

PostPosted: 16.07.2018 02:14    Post subject: Reply with quote

La oss snu på denne litt.
Hvis Perisic var på det angripende laget og den samme situasjonen ville ført til at ballen endret retning til et farlig område, ville vi virkelig klaget over at det ble dømt hands på Perisic?
Jeg tror de færreste ville vært uenig i en slik avgjørelse. To sider av samme sak hvor tvilen tilfaller forsvaret i mange sine sinn.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 16.07.2018 06:50    Post subject: Reply with quote

Jeg tror jeg vil gå ett skritt videre og postulere at Sylta aldri har hoppet, hvis han mener at den knekken i albuene er unaturlig. Tar man i med et hopp, følger armene etter - prøv selv hjemme. Ingen hopper som pingviner.

Og bommel - så klart må det være konsekvent, og dommere må ikke blåse utover hvis angrepsspillere gjør det samme. De gjør nok sikkert det, i alle fall i Norge, men det er håpløst.

Humma : håndballstjerne regnes som forsett. Dette er ingen håndballstjerne.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 16.07.2018 07:16    Post subject: Reply with quote

Pingviner hopper med armene rett ut.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 16.07.2018 07:19    Post subject: Reply with quote

Pics or it didn't happen.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 16.07.2018 07:26    Post subject: Reply with quote

Denne har mye relevant.

https://www.imdb.com/titl.../tt0488539

Legger ellers merke til at det stort sett er dommerne som holder stand på at det var straffe på twitter.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 16.07.2018 07:26    Post subject: Reply with quote




Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 16.07.2018 07:31    Post subject: Reply with quote

Hopper pingviner i det hele tatt? De har vel ikke knær, noe som gjør det vanskelig.

Uansett, her sitter vi altså å diskuterer hvorvidt det er naturlig å ha armen sånn eller sånn i en gitt situasjon, og det spekuleres i hva Perisic tenkte, syntes og følte i tidelssekundene rundt hands-situasjonen. De fleste med fotballfaglig bakgrunn som spiller og/eller trener sier det er håløst å blåse, noe jeg er enig i. Det er dog basert på hvordan jeg oppfatter reglene, mens en del andre mener straffe er rett gitt sin tolkning. Jeg kan ikke bastant henvise til noe annet enn min mening for å backe opp hvordan jeg tolker situasjonen, og mine meningsmotstandere har samme utgangspunkt og konkluderer med samme virkemidler.

Her er vi vel ved kjernen. Reglene på fotballbanen er der for å gi mest mulig tydelige rettesnorer, og minst mulig rom for feiltolkning. Når såpass (potensielt) avgjørende situasjoner som hands i feltet tolkes, forstås og dømmes så forskjellig, har vi en regel som rett og slett ikke fungerer.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 16.07.2018 07:31    Post subject: Reply with quote

OrionPax wrote:
Legger ellers merke til at det stort sett er dommerne som holder stand på at det var straffe på twitter.

Og er man uenig med dem (han), er det fordi man ikke har lest guidelines eller VAR-protokoll.

Det er mye som er bra med at VM endelig er over, men det aller beste er at Edvartsen er ferdig i rampelyset som goto-guy og VAR-ekspert. De narsissistiske trekkene hans har bare blitt mer og mer tydelig utover i mesterskapet.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 16.07.2018 07:34    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Hopper pingviner i det hele tatt?



Det kaller jeg hopp.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 16.07.2018 07:45    Post subject: Reply with quote

Jeg bøyer meg i snøen. Det viser seg altså at selv pingviner løfter luffene når de hopper.

Men giraffer! Giraffer løfter ikke frambeina når de hopper!
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 16.07.2018 07:55    Post subject: Reply with quote

Men en annen ting angående finalen: Frankrike klarte jo (heldigvis, egentlig) å score et par mål på egen hånd også - kanskje til og med tre, Lloris? - men det keeperspillet til Subasic var jo veldig tvilsomt på de to skuddene. Jeg synes også frisparket til Trippier i semien gikk inn litt for enkelt, selv om det kanskje ikke kunne reddes likevel, så det er tre skudd på mål, i utslagsrundene i VM, som keeperen ikke engang forsøker å nå bort til. Spørsmålet mitt er altså:

Var Danijel Subasic egentlig skadet helt siden kvartfinalen mot Russland? Prioriterte Kroatia å stå med en halvskadet keeper for å bevare tryggheten i de bakre rekker?
Back to top
View user's profile Send private message
WT62
Veteran


Joined: 18 Apr 2011
Posts: 2053

PostPosted: 16.07.2018 08:13    Post subject: Reply with quote

Interessant analyse av Bardal i Adressa i dag av VM. Spesielt interessant delen som omhandler å « flytte « på motstanderen, noe han sier at de beste lagene ikke er opptatt av. Det er jo direkte motstrid til ett av Kåres mantra,han nevner jo stadig at det gjelder å flytte på motstanderen for å slite de ut. I år så set det ut som vi blir mest sliten...
Apropos pingvinhopping, det bildet til Hedon er en pingvin som «hopper» opp av vannet opp på ett isflak ved å bruke vingene til å få opp farten tilstrekkelig i vannet til at de skyter seg selv opp av vannet. På bakken så hopper de ikke.
Tror ingen fugler med svømmeføtter er i stand til p hoppe noe særlig, ingen som har sett ender stå og hoppe opp og ned?
( Donald Duck gjelder ikke)

PS rbkweb er ei rar side, her sitter jeg og diskuterer pingvinene evne til å hoppe i fotball VM tråd....
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 16.07.2018 08:20    Post subject: Reply with quote

WT62 wrote:
Tror ingen fugler med svømmeføtter er i stand til p hoppe noe særlig, ingen som har sett ender stå og hoppe opp og ned?

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 16.07.2018 08:25    Post subject: Reply with quote

Nå håper jeg alle har lært at vi ikke bruker fuglehopping som metafor i fotballdiskusjoner så lenge Hedon er i nærheten. Wink
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Stubbelur
Veteran


Joined: 16 Apr 2007
Posts: 2262
Location: Around the world

PostPosted: 16.07.2018 08:39    Post subject: Reply with quote

Jeg liker retningen denne diskusjonen dro.

Føler det er bare rett og rimelig å dra opp denne: https://www.youtube.com/w...EClzI8_Iww
Back to top
View user's profile Send private message
pelvis
Junior


Joined: 15 Aug 2011
Posts: 21

PostPosted: 16.07.2018 08:41    Post subject: Reply with quote

Beklager at jeg blander meg inn i den gode diskusjonen, men pingvinene kan å hoppe når de står på bakken også.

https://www.youtube.com/w...dPGXClOE5g
Back to top
View user's profile Send private message
Lomaxx
Veteran


Joined: 29 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 16.07.2018 09:25    Post subject: Reply with quote

Folkens jeg elsker dere. Det å klare å dra en straffesituasjon over i en diskusjon om fulger som hopper. Thats a skill
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
Humma
Proff


Joined: 13 Aug 2013
Posts: 383

PostPosted: 16.07.2018 09:33    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Humma : håndballstjerne regnes som forsett. Dette er ingen håndballstjerne.


Tror du skjønte hva jeg mente, jeg. Drillo (og andre med ham) mener oppriktig at ingen handser for å oppnå fordel i feltet. Man kan ikke ha et system som insentiverer å gjøre seg stor med armene hver gang man hopper, det vil alle Ramoser i verden tøye helt til grensen umiddelbart.

Forøvrig mye arroganse og ad hominem ute og går mot Sylta her, skjerp dere. Hvis dere oppriktig mener at mangel på fotballbakgrunn på høyt nivå er årsaken til å ha et annet syn her, vil jeg minne om at samtlige her nok kommer solid til kort i forhold til de dommerne som forsvarer avgjørelsen. Også Edvartsen.

Speil, titt, osv.


Last edited by Humma on 16.07.2018 09:53; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Stubbelur
Veteran


Joined: 16 Apr 2007
Posts: 2262
Location: Around the world

PostPosted: 16.07.2018 09:49    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Hopper pingviner i det hele tatt? De har vel ikke knær, noe som gjør det vanskelig.


Back to top
View user's profile Send private message
Bananskrue
Veteran


Joined: 11 Aug 2012
Posts: 3113

PostPosted: 16.07.2018 10:26    Post subject: Reply with quote

Quote:
Tror du skjønte hva jeg mente, jeg. Drillo (og andre med ham) mener oppriktig at ingen handser for å oppnå fordel i feltet.


Poenget for min del er vel heller at det er umulig å bevise. Dommer skal jo ikke dømme på noe han ikke er sikker på. Hvordan kan dommer være sikker på at en hands er med forsett? Det er jo umulig, og årsaken til at regelen er helt bingo slik den er i dag. Den bør definitivt endres. Man kan godt ha en mye strengere handsregel for min del, så lenge dømmingen som et resultat blir konsekvent.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 16.07.2018 10:31    Post subject: Reply with quote

Humma wrote:
zaphod81 wrote:
Humma : håndballstjerne regnes som forsett. Dette er ingen håndballstjerne.


Tror du skjønte hva jeg mente, jeg. Drillo (og andre med ham) mener oppriktig at ingen handser for å oppnå fordel i feltet. Man kan ikke ha et system som insentiverer å gjøre seg stor med armene hver gang man hopper, det vil alle Ramoser i verden tøye helt til grensen umiddelbart.


Men dette handler ikke om Drillos system (uttalelsen er jo like toskete hver gang han kommer med den - Ramosene sjanser jo på at ingen blåser, og med samme logikk er det jo aldri forsettlige feil i straffefeltet).

Det er allerede forbudt å forsettlig gjøre seg stor i feltet - og jeg er en brennende tilhenger av å blåse for sånt - men dette er ikke å gjøre seg stor. Det er i verste fall å ikke gjøre seg liten. Hendene går opp dit når man hopper, i alle fall hvis man har ambisjoner om å faktisk vinne hodeduellen. Ta sammenligningen med Yussuf Poulsen - han hadde hendene oppe i hodehøyde i tilsvarende duell, og da bør man vurdere å blåse, mener jeg.

Ad hominem? Tja. Jeg noterer meg at en del (ikke alle) tidligere dommere støtter dommeravgjørelsen, men jeg har til gode å se en tidligere spiller støtte den. Det skyldes muligens at de som har spilt litt fotball vet at man umulig kan planlegge en sånn berøring som Perisic gjør, de vet hvor kaotisk en sånn situasjon blir, og det synes jeg faktisk er relevant. Det kan faktisk hende at dommerne ikke sitter på den riktige kompetansen til å vurdere dette, og at de dermed faller i Pitanas felle.

Det er ikke sjelden at man ser "topp"-dommere ta avgjørelser på banen som tydelig viser at de mangler den fotballforståelsen som ligger i å ha spilt selv på noenlunde nivå. Det tror jeg de færreste vil være uenige i. De kan helt hundre prosent sikkert reglene utenat, og de er nok oppdaterte på praksis og rettesnorer, men hvis de er så forbanna pålitelige - hvorfor er de da uenige om denne? Hvorfor ser man at vurderingene blir så ulike fra kamp til kamp, situasjon til situasjon?
Back to top
View user's profile Send private message
WT62
Veteran


Joined: 18 Apr 2011
Posts: 2053

PostPosted: 16.07.2018 10:48    Post subject: Reply with quote

pelvis wrote:
Beklager at jeg blander meg inn i den gode diskusjonen, men pingvinene kan å hoppe når de står på bakken også.

https://www.youtube.com/w...dPGXClOE5g


Da lærte jeg noe i dag ogsÃ¥👍 Ã… være skrÃ¥sikker pÃ¥ dette forumet uten Ã¥ trippelsjekke fakta er ikke lurt..
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 27, 28, 29  Next
Page 28 of 29

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb