English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Videodømming
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 14.12.2016 16:03    Post subject: Reply with quote

Dette blir bare tull: http://www.tv2.no/v/1128404/

Jeg er selv for videodømming, men bare i den måten av at de bruker det til å feks finne ut hva som skjedde i en uoversiktlig situasjon slik at en spiller kan bli utvist der og da og ikke at han blir utestengt i 3 kamper etter å ha spilt ferdig kampen og fått dom i ettertid. Også det å sjekke om ett mål ble riktig annullert er noe jeg synes de kan sjekke.

Skal videodømming bli brukt på slike situasjoner som den i videoen over så blir det jo 1000 stopp i spillet og 10-12 straffer i hver kamp. Kan ikke være slik. Det er utrolig mange situasjoner i løpet av en kamp som er helt på grensen, det er jo noe av sjarmen med spillet. De kan ikke ha noen som sitter å ser på og som sier ifra til dommeren at det trolig skulle vært straffe fordi feks forsvarsspilleren så vidt holdt i trøyen på motstanderen.
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 14.12.2016 16:41    Post subject: Reply with quote

Vegard2711 wrote:
Skal videodømming bli brukt på slike situasjoner som den i videoen over så blir det jo 1000 stopp i spillet og 10-12 straffer i hver kamp.


Jeg liker ikke det argumentet der i det hele tatt. Dette er ikke rettet mot deg personlig siden du skriver at du i prinsippet er for videodømming. Men jeg synes det lukter hersketeknikk lang vei. Det er slike hypotetiske fremtidsvisjoner som brukes når man ikke vil ha endring (kvinner kan ikke være politikere fordi de får mensen).

I Rugby brukes slik videodømming hele tiden, og der går det unna i en fei. Det er ingen Rubgy-fans som vil gå tilbake til det gamle systemet.

Hadde det vært opp til meg burde vi bruke moderne teknologi til å bestemme både mål, offside og hva det måtte være.
De eneste som taper på dette er folk som aktivt tjener penger på kampfiksing. Ergo er alle som er mot videodømming i mine øyne mistenkt for kampfiksing.
Back to top
View user's profile Send private message
Largactyl
Veteran


Joined: 12 Sep 2005
Posts: 4001

PostPosted: 14.12.2016 16:44    Post subject: Reply with quote

Sett litt rugby de siste årene og er enig med rob - hvis en dommer kunne hatt like mye respekt i fotball som i rugby, så tror jeg enkelte primadonnanykker og surpeiser ville møtt seg sjøl i døra. Bryter du regler, når dommer ikke ser, så er det på ræva og ut med påfølgende karantene.
_________________
https://twitter.com/djuptjuv
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 14.12.2016 16:45    Post subject: Reply with quote

robbie wrote:
Ergo er alle som er mot videodømming i mine øyne mistenkt for kampfiksing.


Wow.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 14.12.2016 16:49    Post subject: Reply with quote

Jeg er for målteknologi, men ellers har jeg ingen problemer med en dommer som tar feil nå og da.

Ellers greit å få etablert at Vegard2711 er en kvinnehatende kampfikser, har alltid hatt en mistanke om det.
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 14.12.2016 16:57    Post subject: Reply with quote

Problemet slik jeg ser det er at det skjer ett lass av regelbrudd hver kamp, mange av dem har jo blitt en del av spillet og dommerne overser det. Holding i trøyer feks som er ulovlig skjer jo i bortimot hver duell.

Videodømming burde ikke brukes mer enn i høyst usikre situasjoner eller ved matchavgjørende situasjoner. Som straffen til Kashima der så synes jeg den er billig, Nacional spilleren setter ut beinet men det er rett etter japaneren har løpt inn i han slik at han kommer litt ut av balanse.

Som sagt, hvis det er slik at noen dommeren skal se på hvert minste lille lovbrudd, i hvert fall innenfor 16 meteren, så vil man ende opp med en haug av straffer siden holding da automatisk skal bety straffe. Det bør være soleklare /mer alvorlig lovbrudd om de videodommerne skal bryte inn til hoveddommer.
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 14.12.2016 17:14    Post subject: Reply with quote

Om man er bekymret om at all holding da skal bli straffe, bør enten spillerne slutte å holde eller så bør man liberalisere holding.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 14.12.2016 19:45    Post subject: Reply with quote

Utover banedekke er det lite jeg er kategorisk og prinsipielt imot av endringer innen fotballen, men det som bekymrer meg i forhold til videodømming er konsekvensene det kan få med tanke på flyt og dynamikk. Rosenborg er et meget godt eksempel på et lag og en spillestil som kan lide kraftig under hyppige avbrudd. Vi ser det jo allerede i dag; kampene hvor dommeren legger lista lavt og "blåser ihjel" kampene er svært sjelden underholdende og minneverdige.

Det er også veldig vanskelig å sammenligne med andre idretter, da fotball - så vidt meg bekjent - er den klart mest dynamiske og "flytende" lagidretten. I eksempelvis håndball, hockey, og amerikansk fotball er brudd i flyten en naturlig del av spillet med rekkebytter, timeouts og andre taktiske pauser. De fleste lagidretter er også bygget opp rundt at man enten er i etablert forsvar eller angrep og brudd i spillet mellom disse fasene, avløst av en og annen kontring. Banespill og kontrollert possession er omtrent fraværende i forhold til fotball, hvor tiden ballen er på den midtre tredjedelen gjerne bikker 60%.

Skal videodømming ha forutsetning for å lykkes uten å gå utover spillet og flyten, må dette skje lynraskt og sømløst via propp i øret eller lignende teknologi. Det skal ikke mange pausene til hvor dommer snakker med sekretariat eller "femtedommer" foran skjermer, før rytmen og flyten forringes - især for lag som Rosenborg hvor det å male på ustanselig er en viktig del av taktikken. For HamKam og "nye Lillestrøm" kan det imidlertid være en gave, men jeg nekter å premiere destruktiv fotball.

I tillegg er jeg typen som synes diskusjonen rundt dommeravgjørelser er en del av sjarmen - innenfor rimelighetens grenser, naturligvis.

Dette mener jeg uten å ha økonomiske interesser noen av veiene, så får folk velge om de vil tro meg på det.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 15.12.2016 09:31    Post subject: Reply with quote

Ikke lett dette (fra VG):
"Det ble dømt straffe til Kashima, etter at ingen av dommerne trodde det var noen forseelse. Videodømmingen viste imidlertid at det skulle være straffe, så avgjørelsen ble omgjort. Reprisene i ettertid viste at i forløpet til straffesituasjonen skulle Kashima vært avblåst for offside. Det var det ingen av dommerne som oppfattet."
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 15.12.2016 22:24    Post subject: Reply with quote

Litt Grove Selvmål-tendenser over formuleringene der. Smile

Er ellers stort sett enig i dette:

– Det er ny oppfinnelse, men jeg må være ærlig, og derfor må jeg si at jeg ikke liker det. Det skaper forvirring, og jeg håper det blir slutt på dette, sier Modric.

Les mer: Ronaldo scoret sitt 500. karrieremål
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 22.01.2018 20:55    Post subject: Reply with quote

Soccer’s rule-making panel met Monday to assess recent trials ahead of video assistant referees (VAR) being officially approved by FIFA later this season for use in Russia in June and July.

(...)

The final decision on allowing replays to become part of the rules of the game falls to the International Football Association Board on March 3 when its annual meeting is held at FIFA.

Video review has been expected at the World Cup because FIFA controls half the votes in IFAB’s decision. The other voters are the four British soccer federations.

Monday’s meeting brought together IFAB technical experts, FIFA refereeing officials, and researchers from the University of Leuven in Belgium, who have studied use of video review in 804 games across more than 20 competitions.

“The discussions we had today do not indicate that further experiments need to be conducted,” said Johannes Holzmueller, FIFA’s lead official for technological innovation.

Read more: FIFA talks to potential video replay sponsors for World Cup
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 22.01.2018 23:57    Post subject: Reply with quote

Merker jeg kommer til å følge nøye med på kampene til Russland når VAR blir brukt i sommer.
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 29.01.2018 19:57    Post subject: Reply with quote

Etter Liverpools møte med West Bromwich i FA-cupen, stilte flere spørsmål ved bruken av videodømming.

Bromwich-manager Alan Pardew mente systemet hadde store mangler. Både med tanke på kommunikasjonen mellom dommerne og spillerne, men også tiden som ble brukt før avgjørelser ble tatt.

Rune Bratseth satt i Viasats studio lørdag. Han var heller ikke videre imponert over hvordan videodømming fungerte i praksis.

– Det ble en merkelig fotballkamp. Man blir sittende og vente. De på stadion har enda mindre informasjon enn oss som ser det på TV. Det fører til frustrasjon.

(...)

– Jeg synes det er for mange ting man skal sjekke. For mange episoder. Jeg likte det dårlig. Men det betyr ikke at det er over og ut, man må gi ting en sjanse. Men det fungerte ikke godt i går. Det tok fullstendig bort rytme, nerve, spontanitet og følelse av kampen, mener Bratseth.

Les mer: Videodømming skapte reaksjoner etter Liverpool-kamp: – En merkelig fotballkamp

Selv om avgjørelsene isolert sett ble korrekte til slutt, var det for eksempel noe lettere komisk over scenene som oppsto i helgens FA-cupkamp mellom Liverpool og WBA. Det varte og rakk mens spillere og trenere ble stående der som spørsmålstegn, dommer Craig Pawson snakket inn en teknisk dings i øret, før han til slutt så litt på tv. Til slutt fikk vi en scoring annullert og et straffespark idømt, som neppe hadde skjedd dersom ikke et rektangulært tegn i luften var blitt tatt i bruk.

Såpass tidkrevende ble all tv-tittingen at flyten i kampen forsvant. Spørsmålet blir da om det i sum er bedre å sikre seg mot feil på denne måten, sammenholdt med å leve videre med det uforutsigbare i menneskelige pipeblåser-svakheter som en naturlig del av spillet, også i avgjørende faser.

(...)

Så langt er testing av systemet i gang i flere land, og i Italia er det rapportert om en betydelig nedgang i feil i avgjørende situasjoner.

Om få måneder kommer den store lakmustesten, da VAR skal tas i bruk under sommerens verdensmesterskap i fotball.

Det kommer garantert til å medføre store og følelsesladde diskusjoner, med “nå blir alt mye mer rettferdig” og “sjarmen ødelegges fullstendig” som de retoriske ytterpunktene.

Les mer: Tidsklemma truer videodømming
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 30.05.2018 15:30    Post subject: Reply with quote

Hauge sier han støtter å innføre videodømming i Norge, men at det sannsynligvis ikke blir aktuelt før høsten 2019/2020.

– Vi dommere i Norge er positive til prosjektet. Nå skal man jo prøve ut videodømming i VM i Russland, og lykkes det her vil ting gå fortere i debatter og diskusjoner.

(...)

Men bruken av VAR er ikke gratis. Terje Hauge anslår at teknologien koster cirka 10 000 euro (drøyt 95 000 kroner) per kamp. Blir VAR innført i Norge, må det diskuteres om det er klubbene selv, Norges Fotballforbund eller noen andre som står for regninga.

– Teknologien er på plass, dommerne er på plass, så det handler om at alle blir enige. Nøkkelen til slutt er vel pengene: Hvem betaler?

Les mer: Ønsker videodømming etter dommerslakt: Vil koste nesten 100 000 kroner per kamp
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Predicted
Veteran


Joined: 20 Aug 2015
Posts: 1061

PostPosted: 31.05.2018 01:56    Post subject: Reply with quote

Hva er årsaken til at VAR koster så mye? Bruker de andre kameraer enn de som brukes på tv?
Back to top
View user's profile Send private message
Rexalor
Veteran


Joined: 25 May 2009
Posts: 1021
Location: Det lille utlandet

PostPosted: 31.05.2018 16:21    Post subject: Reply with quote

Hvorfor skal man måtte bruke et dyrt system i det hele tatt? Kunne man ikke bare ha enda en eller flere dommere som ser på en tv skjerm og er koblet om mot mikrofonsystemet de på banen bruker? Hva er det som dette systemet gjør som skulle forsvare en slik kostnad?
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 31.05.2018 16:33    Post subject: Reply with quote

Systemet er vel at det er en bot som "ser" at ballen er inne. Hele vitsen er jo at det skal være objektivt og basert på fakta og ikke bare synsing.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
rbkidrammen
Senior


Joined: 03 Jan 2008
Posts: 205
Location: Drammen

PostPosted: 31.05.2018 16:44    Post subject: Reply with quote

Tror du blander med mållinjeteknologi, en bot som ser om ballen er inne eller ikke kan da ikke bedømme om det er straffe eller ei.
Personlig mener jeg det må holde med de kameravinklene vi har i dag, kanskje 1-2 til, også ha en femtedommer som sitter ved skjermen og kommuniserer med hoveddommer.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 21.06.2018 22:16    Post subject: Reply with quote

– Om VAR skal fungere må det nyttast på rett måte. I fleire land blir VAR nytta i så stor grad at det øydelegg kampane. Det øydelegg flyten. Supporterane forstår ikkje kva som skjer, seier Rösler til NRK.

(...)

– Eg er veldig open for teknologi i fotball. Til dømes er eg veldig glad for mållinjeteknologien, som er 100 prosent korrekt. Men eg er nok ikkje den største supporteren av VAR, vedgår han.

Les meir: Rösler svært kritisk til VAR: – Det øydelegg kampane

– Dette er min personlige mening og ikke klubben Branns. Jeg liker ikke VAR. Det kan jeg si. Dommerfeil er en del av sporten og skaper engasjement og spontanitet. Jeg håper ikke det (VAR) fortsetter i VM. Bortsett fra det, er det mange fantastiske prestasjoner i mesterskapet, sier Nilsen til NTB.

(...)

Nilsen ønsker ingen striglet fotball der dommerne får benytte diverse kameravinkler for å vurdere situasjoner i ettertid. Hans syn er at det tar mye av livet av spontaniteten og fjerner viktige elementer for lag og publikum.

– For meg er fotball at dommene gjør feil akkurat som oss (trenerne) og spillerne. Det skaper en voldsom diskusjon og entusiasme. Det får man diskutere på puben.

– Så videodømming i norsk fotball vil du ikke ha?

– Nei, jeg liker denne usikkerheten med fotballen. Det er forferdelig når du får det mot deg, men det er en del av spillet at det går med og mot, sier Nilsen.

Les mer: Brann-treneren: – Jeg liker ikke VAR
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Jonas
Veteran


Joined: 30 Jul 2005
Posts: 6536
Location: Oslo

PostPosted: 21.06.2018 22:44    Post subject: Reply with quote

Fra eget ståsted forsvant det emosjonelle aspektet/argumentet allerede i første VM-kamp VAR ble tatt i bruk. Rimelig kjapt med andre ord.

Får lyst til å spørre Rösler (eller Nilsen) om han er like mot VAR den dagen blir snytt for et Champions League-gruppespill pga en hands som ikke blir oppdaget av dommer, men som ville gitt seg til syne via VAR. Så får han heller bare sitte der på en brun krog i det gamle DDR og diskutere situasjonen til han blir grønn. Det er jo sjarmen, det. Eller hur?

Teknologien er ennå i startfasen og noen barnesykdommer må en nok regne med, men absolutt tommel opp fra meg.
_________________
No al calcio moderno
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 11.02.2019 21:43    Post subject: Reply with quote

After successful technological testing and the training of referees over the last few months, Video Assistant Referees (VAR) will be in use from now on for all UEFA Champions League matches.

(...)

In addition, the UEFA Executive Committee decided to also use VAR at the 2019 UEFA Europa League final, the 2019 UEFA Nations League Finals and the final tournament of the 2019 UEFA European Under-21 Championship. As already decided during the September meeting of the UEFA Executive Committee, VAR will then also be used in the 2019/20 UEFA Champions League, from the play-off stage of the competition, and at the 2019 UEFA Super Cup. UEFA still plans to subsequently extend the use of VAR to the UEFA EURO 2020 final tournament, the 2020/21 UEFA Europa League (group stage onwards) and the 2021 UEFA Nations League Finals.

Read more: Video Assistant Referees ready for UEFA Champions League knockout phase
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 05.03.2019 23:10    Post subject: Reply with quote

Tok tre minutter før det tredje målet til Ajax i Madrid ble godkjent fordi ballen kanskje var over sidelinja på egen banehalvdel.

Jeg mener at regelen om at tvil skal gå angripende lag til gode må brukes langt hardere i slike tvilstilfeller.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Flabbergast
Veteran


Joined: 19 Jul 2012
Posts: 3332
Location: Trondheim

PostPosted: 05.03.2019 23:31    Post subject: Reply with quote

Er det ikke noe om at hvis det er umulig å bli klokere etter gjennomgang av VAR så skal dommeren holde seg til det som opprinnelig var dømt?
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1806
Location: Stjørdal

PostPosted: 06.03.2019 00:32    Post subject: Reply with quote

Problemet er vel at de detaljstuderer bildet vil jeg tro, selv om jeg har tolket det slik at VAR skal kun omgjøre en avgjørelse hvis det er en åpenbar feil?

Hvis man må studere i 3 minutter så er det vel ingen åpenbar feil? Jeg er positiv til VAR, men det må komme rutiner som gjør at de spontane følelsene ikke forsvinner. Hvis ting tar lang tid så er ikke reaksjonen like spontan lengre, noe som jeg synes er synd hvis det forsvinner.

Muligens litt krisemaksimering her.
Back to top
View user's profile Send private message
Doves
Junior


Joined: 09 Jul 2013
Posts: 33

PostPosted: 16.03.2019 22:43    Post subject: Reply with quote

Lindeløf-taklingen nå, så VAR-dommerne på den primært i sakte film eller i faktisk hastighet? Det vil isåfall vise to helt forskjellige virkeligheter. Vi tv-seere får ihvertfall utelukkende se det i slow, og det føler jeg gir et feil bilde av taklingen.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Page 2 of 9

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb