English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
VÃ¥lerengens IF
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 182, 183, 184 ... 213, 214, 215  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 26.05.2018 17:06    Post subject: Reply with quote

Hehe, "alle" med VIF-sympatier/verv snakker om full stadion. Selv om kameraene ikke viser så mye av tribunene, er det flere tomme seter i hvert utsnitt.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9661
Location: Drammen

PostPosted: 26.05.2018 17:08    Post subject: Reply with quote

Macha wrote:
Nå er det mye rør her, litt gangsyn folkens. Det er klart at Deila, som PAH, vil selge billetter han også. Å hevde at våre kamper mot lag som Sogndal, AAFK, Stabæk og KFK er større oppgjør enn VIF-LSK (eller LSK-Vif som enkelte vil inkludere i tillegg Rolling Eyes ) basert på tilskuertall blir snevert.


Enig i at gangsyn er en bra ting, men før man beskylder noen for sneverhet er et annet godt råd å lese alt de skriver. F.eks.

OrionPax wrote:
At dette ikke har med tilskuertall å gjøre er jo en selvfølgelighet.


Deretter følger bl.a. lista over oppgjør som har større antall solgte billetter nettopp for å påpeke at dette "størrelse"-begrepet har null og niks å gjøre med tilskuertall.

Men dette avdekker jo det som virkelig er interessant med dette. Hvordan definerer man "størrelse" på et oppgjør? Eller, rettere sagt, det gjør man vel egentlig ikke, for da kunne man bli tatt på det.

Rosenborg er etter de fleste mulige definisjoner den største klubben i Norge. Vi har vunnet mest, vi har flest tilskuere, i sum er vi stort sett på topp i de fleste kategorier. Bortsett fra Drammen som har vunnet en europacup i håndball er det vanskelig å finne en klubb som har gjort det bedre enn oss, selv når man forsøker å være objektiv.

Men oppgjør? Hva gjør et oppgjør stort? Og jeg begrenser meg til oppgjør som kan oppfattes som store før kampen spilles. Hvilke faktorer spiller inn?

- Rivaleri og hat. RBK mot mfk. Glimt og TIL. Flere andre som er listet opp her. Geografi spiller inn.
- Tradisjon. Er dette et oppgjør som har "etablert" seg som et av årets høydepunkter?
- Tilskuere. Kommer det folk på kamp? Er det stemning? Kok? Prater folk om kampen uka i forveien og grugleder seg?
- Interesse utenfor de to lagene som møtes. Her er jeg så langt unna objektiv jeg kan komme, men dette tipper jeg er ett punkt hvor RBK - Brann er et større oppgjør enn vif - lsk.
- Viktighet - hvor avgjørende kan oppgjøret potensielt være for ståa i topp eller bunn?

Sikkert andre faktorer også. Ser man over lista er det ingen tvil om at vif - lsk er en stor kamp. Men kan man finne edruelige kriterier som tilsier at den er størst? Jeg har mine tvil.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10936

PostPosted: 26.05.2018 17:30    Post subject: Reply with quote

Blir fort 0-0 eller 1-1 dette.
Back to top
View user's profile Send private message
arnt
Veteran


Joined: 12 Feb 2004
Posts: 1223
Location: Trondheim

PostPosted: 26.05.2018 17:36    Post subject: Reply with quote

Det du kommer fram til her, er jo at «størrelsen» på en kamp er et flytende begrep, også noe som kan endre seg over tid. Oppgjørene mellom VIF og LSK har vært «store» gjennom en årrekke, slik som med oss og molde. Andre fordums storoppgjør er forlengst borte (FFK-Larvik Turn). Gitt nyere historie er kanskje ikke VIF-LSK det største største oppgjøret, men det er nok der oppe et sted.
_________________
"Engang en ret forvoven Jyde
Med Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
Men fik hans Pande ei i sønder,
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9661
Location: Drammen

PostPosted: 26.05.2018 17:40    Post subject: Reply with quote

arnt: Nettopp - det er flytende, og det er i beste fall veldig ullent definert. Med andre ord totalt subjektivt.

Litt som når fotballkommentatorer sier "Dette er den beste kampen vi har sett på lenge!" selv om det vel strengt tatt ikke er sant. Wink
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Hodor
Veteran


Joined: 23 Aug 2013
Posts: 3533
Location: Sunnmøre's hovedstad

PostPosted: 26.05.2018 17:45    Post subject: Reply with quote

Det sier jo litt også når kampen spilles på ett bra tidspunkt på en lørdag og likevel så møter det ikke opp mer enn 12-13000 på "Norges største kamp"
SÃ¥klart lider jo begge klubbene av sviktende publikum pga prestasjonene de leverer.

Men uten tvil en av de største rivaloppgjørene i norsk fotball med tanke på nivå.
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15253
Location: Askim

PostPosted: 26.05.2018 18:09    Post subject: Reply with quote

Pen pyro, fra begge lag, men noe urutinert å ikke dekke til ansiktet når det a) ikke er søkt om og b) sendt på riksdekkende TV. Bevisføringen er ganske grei for å si det sånn.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Hodor
Veteran


Joined: 23 Aug 2013
Posts: 3533
Location: Sunnmøre's hovedstad

PostPosted: 26.05.2018 18:11    Post subject: Reply with quote

Tenkte det samme der.
Mange som var lett å identifisere
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 26.05.2018 18:17    Post subject: Reply with quote

Jeg tror vi kan konkludere med at dette er et av ligaens største oppgjør fordi det er gjentatt så mange ganger at det er det. Det hauses opp på forhånd av de som konkluderer etterpå, og blir derfor en slags selvoppfyllende profeti.

Det er et stort oppgjør fordi det tradisjoeltyer det, og "tradisjon" er som kjent begrepet vi bruker på noe som ikke kan forklares rasjonelt.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Hodor
Veteran


Joined: 23 Aug 2013
Posts: 3533
Location: Sunnmøre's hovedstad

PostPosted: 26.05.2018 18:21    Post subject: Reply with quote

Carvalho forøvrig med fresh Star Wars undertøy Razz
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15253
Location: Askim

PostPosted: 26.05.2018 18:42    Post subject: Reply with quote

Mer tempo enn kvalitet i denne kampen.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Willoch
Veteran


Joined: 22 Dec 2009
Posts: 1663

PostPosted: 26.05.2018 18:43    Post subject: Reply with quote

Finner ikke antall tilskuere.
_________________
Willoch
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9661
Location: Drammen

PostPosted: 26.05.2018 18:45    Post subject: Reply with quote

13.500 ca tror jeg de akkurat sa på tv.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
sukram
Veteran


Joined: 23 Oct 2008
Posts: 3205

PostPosted: 26.05.2018 18:45    Post subject: Reply with quote

13 527, om man skal være helt nøyaktig.
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 26.05.2018 22:34    Post subject: Reply with quote

SÃ¥ 15 000 mao.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15253
Location: Askim

PostPosted: 26.05.2018 22:41    Post subject: Reply with quote

Utsolgt!
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9661
Location: Drammen

PostPosted: 26.05.2018 23:37    Post subject: Reply with quote

Ja, 13.5 er jo i praksis 15.000, og ingen skal påstå at det er noen som helst forskjell på det og 17.000. Nå kan vi skamme oss, alle vi som flirte av at det ikke ble fullt.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
andrezinho
Veteran


Joined: 20 May 2009
Posts: 1869
Location: Oslo

PostPosted: 27.05.2018 00:37    Post subject: Reply with quote

Her er jeg uenig med mange gitt. Synes det er en totalt innafor kommentar av Deila. Bodd i Lørenskog i over 20 år, midt i mellom Oslo og Lillestrøm, hvor det er en salig blanding av VIF og LSK-sympatører. Det eneste jeg misunner disse klubbene, er at de har et derby hvor hatet er helt gjensidig, og det er en mye større "del av livet" når de bor og omgås hverandre her hele tiden.

De kan ikke bare dra på bortekamp og i praksis ha hjemmekamp mot en kunstig og svak rival som hører til en 4-5 timers biltur unna, på en plass med langt færre innbyggere (30k) enn selv, ja, Lørenskog (40k). Synes det er spesielt at du som også bor i området Zorac ikke er enig.
Back to top
View user's profile Send private message
sukram
Veteran


Joined: 23 Oct 2008
Posts: 3205

PostPosted: 27.05.2018 01:03    Post subject: Reply with quote

Mulig det er en salig blanding på Lørenskog, men den viktigste ingrediensen i blandingen synes å være "uinteressert".

Mer respekt til KBK som klarer å sende tusen mann fra den lille pilt-byen til Lerkendal, enn LSK (med et stort og folketett område) som klarer så vidt å fylle 1/3-dels kortside en Romeriksport unna.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 27.05.2018 01:16    Post subject: Reply with quote

andrezinho wrote:
Synes det er spesielt at du som også bor i området Zorac ikke er enig.


Det har du selvsagt lov til.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
andrezinho
Veteran


Joined: 20 May 2009
Posts: 1869
Location: Oslo

PostPosted: 27.05.2018 02:54    Post subject: Reply with quote

sukram wrote:
Mulig det er en salig blanding på Lørenskog, men den viktigste ingrediensen i blandingen synes å være "uinteressert".


Den der forstod jeg ikke helt?

sukram wrote:
Mer respekt til KBK som klarer å sende tusen mann fra den lille pilt-byen til Lerkendal, enn LSK (med et stort og folketett område) som klarer så vidt å fylle 1/3-dels kortside en Romeriksport unna.


SÃ¥vidt jeg vet fikk de ikke fler billetter?
Fortsatt kudos til KBK, men nå dreier vel det seg litt om at hvormange prosent av de KBK-supporterne også er RBK-supportere, og å utnytte muligheten når man er oppe i toppdivisjonen

...

Kan forstå at RBK-MFK kan tolkes som et større derby basert på hvor mange trøndere og romsdalinger dette betyr ekstremt mye for. Men det er ikke i nærheten av å være et lokalderby, og MFK har absolutt null supporterkultur å stille opp med imot oss. Dette gjør at det ikke kan sammenlignes helt for min del.
Back to top
View user's profile Send private message
Green Goblin
Rutinert


Joined: 26 Jul 2010
Posts: 704

PostPosted: 27.05.2018 09:43    Post subject: Reply with quote

Det sentrale her er vel at det er to jevnstore/gode supportergrupperinger som over tid og med sin gjensidige rivalisering har bidratt til å bygge metaverdien til nettopp denne matchen. Det pluss geografisk nærhet bidrar til at jeg som nøytral 3.part ikke har noe problem med å se på denne matchen som det største derbyet i ligaen.

Derby har blirr et litt utvannet begrep her føler jeg, for det heter vel egentlig lokalderby og da faller ikke RBK -MFK eller RBK - Brann i samme karegori. Så da skjønner jeg ikke helt engasjementet på forumet her? Jeg mener hvorfor bry seg, la de ha dette høydepuntet i fred, så kan dere heller bygge større medaljeskap på slutten av sesongen og telle pæng fra publikum.

Det fremstår som litt såret hovmod Smile
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 27.05.2018 09:47    Post subject: Reply with quote

Skjønner hva du mener, GG, men for min del er det mer humor på bekostning av et lag som konstant føler de må være best i et eller annet, uansett hvor reelt det er. Konsekvent stormannsgalskap og manglende resultater, koblet med tromsøesque PowerPoint-språk, det gir mange lystige utslag.

Det er også noe med kollisjonen mellom den påståtte arbeiderklasse-tilknytningen og det faktum at de samtidig legger seg på på en påtrengende corporate linje. De vil liksom framstå som så genuine og unike, samtidig som de skal være lettsolgt strømlinjeformede, med PR - folk som sier det markedet vil høre.

Det er moro Ã¥ se pÃ¥ nÃ¥r man ikke bryr seg. Norsk fotballs 'the office'. Kleint som faen 😂
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 27.05.2018 10:18    Post subject: Reply with quote

Problemet til VIF er nok at det presteres for dårlig over lang tid. Samtidig er det mange i Oslo som ikke har noe forhold til verken VIF eller norsk fotball. De er interessert i kun Premier League og driter egentlig i VIF. VI må huske på at Oslo består av 100.000er av innflyttere som har null lokal tilhørighet. Mange er stolte av å sitte i Norge å heie på de store korrupte klubbene i Premier League.


Full forståelse av det er slik at folk gidder ikke drittfotballen som presteres år etter år av VIF og andre norske klubber, men det hjelper ikke på norsk fotball den gedigne interessen for Premier League. Det ødelegger norsk fotball.
Back to top
View user's profile Send private message
sukram
Veteran


Joined: 23 Oct 2008
Posts: 3205

PostPosted: 27.05.2018 10:39    Post subject: Reply with quote

andrezinho wrote:
Bodd i Lørenskog i over 20 år, midt i mellom Oslo og Lillestrøm, hvor det er en salig blanding av VIF og LSK-sympatører.


sukram wrote:
Mulig det er en salig blanding på Lørenskog, men den viktigste ingrediensen i blandingen synes å være "uinteressert".


Et forsøk på å illustrere at den viktigste bestanddelen i den salad bowlen du beskriver faktisk ikke er VIF- eller LSK-sympatisører, men i kategorien "jeg er uinteressert".

Forsøk på litt ordkløveri, bare Wink
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 182, 183, 184 ... 213, 214, 215  Next
Page 183 of 215

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb