English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Dommerkontroversene Elite/Serien 2018
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 09.04.2018 11:05    Post subject: Reply with quote

Det er også veldig situasjonsbetinget. Reginiussen blir fradømt mål for holding/bryting - kall det hva du vil, mens Forren får leke bæremeis på Søder uten at det skjer noe. Med Bendtner på banen er straffe mål, så det er her i praksis to situasjoner som (mest sannsynlig) fører til mål som dømmes disfavør oss. Regelen sier vel også at tvil skal komme angripende lag til gode, noe vi var i begge situasjoner.

Inkonsekvens er et av de største problemene i norsk dommerstand. Du kan ikke blåse av Reginiussen og så la være å blåse mot Forren. Enten må begge gå, eller ingen.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6722
Location: South-west coast exile

PostPosted: 09.04.2018 11:18    Post subject: Reply with quote

Så klart, det må være en såpass alvorlig forseelse at det kan dømmes, men da må det også dømmes når det skjer.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 09.04.2018 18:45    Post subject: Reply with quote

Sjiraff wrote:
Skjønner ikke hvorfor divinga til hestad ikke er gult, høy list eller ikke. Er jo soleklar filming og gult. Er jo andre kampen på rad Molde filmer for å få straffespark.


Jeg tror dommeren ser at det er kontakt mellom spillerne, og dermed har vanskelig for å avgjøre om det var fall eller filming.

Soleklart gult kort når man ser det på tv, og ikke minst i reprise, men dommeren har ikke disse virkemidlene, og må ta sin avgjørelse i løpet av et moment.

Jeg synes det er bedre å la tvilen komme tiltalte til gode, så lenge han også lar spillet gå og det overhodet ikke får noen konsekvenser for kampen.

Synes det var mye verre når to forsvarer holder Søder nede så han ikke får gått etter ball.
Back to top
View user's profile Send private message
vegran
Veteran


Joined: 26 May 2011
Posts: 5315

PostPosted: 11.04.2018 15:16    Post subject: Reply with quote

https://www.vg.no/spesial...e74821e6e1

Utrolig at dette ikke er kort. I kampen mellom Start og Lillestrøm...
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9662
Location: Drammen

PostPosted: 11.04.2018 15:46    Post subject: Reply with quote

Jeg ville vel kanskje heller valgt ordene "løp på/tråkka på", men ja, det der kunne vært unngått. Ingen tvil om kort sånn jeg forstår det.

Forfriskende å mene noe pro et lag jeg hater i denne tråden, da kan jeg late som om jeg er litt objektiv for meg selv i det minste.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Lomaxx
Veteran


Joined: 30 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 11.04.2018 16:18    Post subject: Reply with quote

vegran wrote:
https://www.vg.no/spesial/2018/paa-innsiden/?id=5acbc18e485c55e74821e6e1

Utrolig at dette ikke er kort. I kampen mellom Start og Lillestrøm...


Herre salige helvete det var ikke bra. Her har vel egentlig NFF en jobb å gjøre for det kortet der burde vært dobbelt rødt. Ikke bra i det heletatt
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
Zarm93
Veteran


Joined: 06 Apr 2015
Posts: 2721

PostPosted: 11.04.2018 17:22    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Regelen sier vel også at tvil skal komme angripende lag til gode, noe vi var i begge situasjoner.


Dette er ikke en "regel", men mer en praktisering som dommere benytter seg av og den gjelder hovedsakelig kun offside. Grunnen for det er at hvis man er i tvil på om det er offside eller ikke, så er det mest sannsynligvis ikke offside - og da er det riktig å la tvilen komme angripende lag til gode.

Finnes ingen regel som tilsier at angripende lag skal få tvilen til gode når det kommer til frispark/straffespark.
Back to top
View user's profile Send private message
oyvindh
Rutinert


Joined: 26 Jul 2004
Posts: 734
Location: Barteland

PostPosted: 11.04.2018 18:23    Post subject: Reply with quote

vegran wrote:
https://www.vg.no/spesial/2018/paa-innsiden/?id=5acbc18e485c55e74821e6e1

Utrolig at dette ikke er kort. I kampen mellom Start og Lillestrøm...

Lett å tolke det slik når de lager sak basert på det premisset, men når jeg så kampen synes jeg ikke det fremsto som noe annet enn et uhell. Kommentatorene la heller ikke noe annet i det (uten at man skal legge for mye i det...).
Back to top
View user's profile Send private message
rbkidrammen
Senior


Joined: 03 Jan 2008
Posts: 205
Location: Drammen

PostPosted: 11.04.2018 18:51    Post subject: Reply with quote

Jeg oppfattet det også som ett uhell, beinet må jo ned ett sted og det går gjerne i ett visst tempo så tror ikke han rakk å tenke over hvor han eventuelt kom til å sette ned foten
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9662
Location: Drammen

PostPosted: 23.04.2018 09:22    Post subject: Reply with quote

Hestad må vel nevnes her. Han divet mot oss, det sies han gjorde det samme mot lsk, og når han nå ifølge folk som har sett situasjonen sier han skulle hatt straffe mot vif så blir det litt "ulv, ulv!" eller "dommer, dommer!" eller "Høiland, Høiland!" for min del. Når du jukser nok ligger det i bakhodet på dommeren, og når han i tillegg her oppfattet det (kanskje feilaktig) som om han hjalp til med å falle dramatisk så kan jeg ikke si at jeg gråter blod over det.

Hvis man skal følge Rekdals betraktninger om hvem som bør få dømme hvem så står vi kanskje til slutt igjen med to alternativer:

1) Legg ned hele dritten.
2) Ha et internasjonalt kvalifisert dommerkorps med skikkelig bra rabatt på flyreiser, og få inn noen nøytrale. Norske dommere kan være nøytrale i Ukraina og Zimbabwe.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6722
Location: South-west coast exile

PostPosted: 23.04.2018 10:38    Post subject: Reply with quote

Det er et kjent fenomen at spillere som ofte legger seg lett oftere får kort for filming i situasjoner der de skal ha straffer, Dele Alli er et godt eksempel så vidt jeg husker. Hvis du lar en dommer ha slike tanker i bakhodet under kamp har man på ett eller annet vis (antageligvis) gjort noe idiotisk tidligere som indirekte får konsekvenser senere. M**** og I kan grine så mye de vil, men sånt skjer i fotball. I tillegg var Hafsås(?) stor i bakkant og la seg flat. Det største utfallet her er vel at Reka går opp som norsk fotballs store konspirasjonsteoretiker. Når det er sagt, og veldig irrelevant til tråden, men jeg syntes Hulsker er god i studio. Klarer å holde seg nøytral, er engasjerende og flenk.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9662
Location: Drammen

PostPosted: 30.04.2018 19:47    Post subject: Reply with quote

Fra min posisjon høyt på bortefeltet - altså max. distanse kombinert med minimum av objektivitet - så det ut som høykriminelle KRONIDIOT Marcus Pedersen angrep André Hansen på en måte som tilsier dødsstraff og nakkeskudd der og da. Verden hadde blitt et bedre sted.

Så blir ting ofte litt nyansert når man ser situasjoner på nytt. Men hadde ikke André spilt fra seg ballen? Superunødvendig slik jeg så det, og kunne lett vært rødt, spesielt gitt hans oppførsel i tiden rundt denne situasjonen.

Hva sier de som er litt mer level-headed enn meg?
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 30.04.2018 19:53    Post subject: Reply with quote

Det var lite om noen kontakt, så rødt er nok i overkant. Hansen velter tilsynelatende i en kombinasjon av å hoppe unna taklinga og å "hjelpe" dommeren. Dog soleklart gult da Pedersen går inn med hjernen i fatle, som seg hør og bør. Det kunne vært brutalt, men (ironisk nok) Pedersen skal være glad han var så for sent inne som han var, slik at både mann og ball var ute av taklingsbanen.

Stabæk for øvrig snytt for straffe mot LSK nå nettopp.

EDIT: Stabæk snytt for straffe nummer to. LSK-forsvarer stopper ball med hånda i feltet. Skulle muligens også vært rødt, da ballen er på vei mot mål og Lillestrøm-spilleren da i praksis redder mål med hånda.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
sukram
Veteran


Joined: 23 Oct 2008
Posts: 3205

PostPosted: 07.05.2018 00:37    Post subject: Reply with quote

Jørgen Salvesen fikk direkte rødt mot Odd.
En professional foul-takling som man har sett 1000 ganger før og som alltid ender opp med gult kort. Det er ikke stygt, bare en kakk, men det er selvsagt destruktivt - og fortjener gult.

Sett den om igjen og om igjen og klarer ikke å se at det kvalifiserer til rødt.

Ikke er det stygt eller farlig spill.
Og det destruktive er vel ikke noe mer destruktivt enn holding i skjorte?
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6722
Location: South-west coast exile

PostPosted: 07.05.2018 10:39    Post subject: Reply with quote

Helt merkelig at han fikk rødt på det. Frispark og gult hver dag.
Back to top
View user's profile Send private message
Sylta
Veteran


Joined: 23 Mar 2010
Posts: 1406
Location: Trondheim

PostPosted: 07.05.2018 12:48    Post subject: Reply with quote

Salvesen sin takling var grisestygg og fullstendig bevisst for å stoppe en kontring. Han var aldri ute etter ball, men å ta ut mann. Hadde han holdt igjen motspiller hadde han fått gult kort. Da tilsier all logikk at en stygg takling for å hindre kontringen skal gi et langt strengere kort. For min del skal dette være rødt kort + 1 kamps suspensjon, men dommere velger sjeldent å dømme på den måten.

Spillere skal ikke havne i situasjoner der de er bedre tjent med å bruke voldeligere midler siden straffen uansett er lik.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 07.05.2018 15:36    Post subject: Reply with quote

Jeg har ikke sett situasjonen, men kan på forhånd si meg enig i Syltas vurdering. Synes det er veldig merkelig når spillere slipper unna med gult for noe som egentlig er to gule i samme forseelse. Bevisste nedklippinger med noen som helst skaderisiko som i tillegg er destruktive bør være automatisk rødt. Generelt synes jeg det bør være gult hver gang noen lager frispark med vilje uten mulighet til å nå ball. Det gis generelt alt for lite kort - spesielt røde - i norsk fotball.

Og på det sporet : hvorfor i all verdens navn og rike fikk ikke Karlsen rødt kort mot oss? Alt for seint ute, viser knotter, og med strakt bein. Klassisk rødt kort, bare tjuvflaks at ikke Hovland blir alvorlig skadet. Nå la jo Moen lista jevnt over på fribryting begge veier, og overså flere krystallklare gule (Trondsen, wtf?) men den taklingen er så typisk norsk å feige ut med gult kort på.
Back to top
View user's profile Send private message
RbkUrge
Veteran


Joined: 09 Aug 2005
Posts: 3674
Location: Oslo

PostPosted: 07.05.2018 15:40    Post subject: Reply with quote

Synes også dommeren redegjorde godt for valget av rødt kort til Salvesen. Han sto dessuten svært godt plassert.
_________________
Perché hai tradotto questa frase?
Back to top
View user's profile Send private message
sukram
Veteran


Joined: 23 Oct 2008
Posts: 3205

PostPosted: 07.05.2018 15:57    Post subject: Reply with quote

Jeg er ikke uenig i at systemet kan endres slik Sylta og Zaphod er inne på.

Men jeg mener at dagens praksis tilsier at den ikke er endret ennå. Da kan ikke én av dommergompene innføre dette selv, når resten av gjengen - i år og alle år forut - har lagt til grunn at det skal være gult.

Det er viktig at man strammer til mot spill man ønsker å luke ut. Men det aller viktigste i fotballdømming er forutberegnelighet. Og den mangler fullstendig.

Enig i at Karlsen til takling er rødt. Men den er også MYE styggere og langt farligere enn Salvesen sin takling. Karlsen stempler med knottene rett inn i kjøttet på Hovland, mens Salvesen bare kakker til Odd-spilleren. I stor fart riktignok, men det er ikke noe voldsomt skadepotensiale der.
Kan ikke sammenlignes.
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 07.05.2018 16:57    Post subject: Reply with quote

Angående den taklingen til Karlsen så var det rødt kort så det holdt ja. Men i Norge er vi dessverre av den oppfatningen at "røde kort ødelegger kamper".
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
Awake
Proff


Joined: 05 Oct 2009
Posts: 404

PostPosted: 07.05.2018 19:58    Post subject: Reply with quote

Røde kort ødelegger kamper, og straffespark skal heller ikke gis med mindre man er absolutt nødt. Ser Sarpsborg-Molde nå, og det at det i det hele tatt diskuteres at det kanskje ikke burde blitt gitt straffe er utrolig. Forsvarsspilleren sideforflytter seg og tar angrepsspilleren til Sarpsborg for at han ikke skal nå ballen. Soleklart!

Karlsen er jo et kapittel for seg selv. Det finnes ingen ting du kan gjøre på fotballbanen i Norge som har noen strengere straff enn det å sparke vekk ballen har.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9662
Location: Drammen

PostPosted: 21.05.2018 17:09    Post subject: Reply with quote

Bare så vidt jeg husker denne tråden hele tiden, men - hvis ikke tv-reglene med "Hva som helst er lov i straffefeltet så lenge man er nær ballen først" har blitt gjeldende nå, så burde nok lorden hatt en straffe mot lsk.

Erlandsen hevder også at de kunne fått en straffe mot oss i andre. Noen som vet hvilken situasjon han våser om?
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Standarn Nietzsche
Veteran


Joined: 19 Aug 2015
Posts: 3556
Location: Drammen

PostPosted: 21.05.2018 17:19    Post subject: Reply with quote

Tror det er den med en LSK-spiller og Meling like før vi kontrer og Søder scorer. Jeg så det ikke live, og det gjorde så og si ingen andre heller. Men i reprisen kan ser det ut som LSKern header i armen/hånden til Meling.
_________________
“Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.”
― Friedrich Nietzsche
Back to top
View user's profile Send private message
Hodor
Veteran


Joined: 23 Aug 2013
Posts: 3533
Location: Sunnmøre's hovedstad

PostPosted: 21.05.2018 21:44    Post subject: Reply with quote

Koomson med megahands som dommer ikke tar, fører til fremspill som resulterer i brann scoring
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15253
Location: Askim

PostPosted: 21.05.2018 21:54    Post subject: Reply with quote

Ja, den var jo klar.

Kommentatorene mener at Brann kanskje gikk glipp av straffespark tidligere, den delen av kampen så jeg ikke.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
Page 2 of 10

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb