English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Dommerkontroversene Elite/Serien 2018
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 12.03.2018 11:57    Post subject: Dommerkontroversene Elite/Serien 2018 Reply with quote

Tilsvarende tråd for fjoråret var jo en moderat suksess, så greit å ha en i år også?

Har ikke fått med meg de helt store greiene i første runde så langt, men litt var det jo...

- Ranheim vs. Brann var det vel dommer som fikk siste ordet i å utsette kampen, som lagene ellers var forholdsvis uenige om har jeg skjønt.
- Kastrati med idiotoppførsel mot Forren, ingen noensinne ble overrasket.
- Noen mener S08 sitt mål skulle vært blåst av for offside på spiller som så ut til å være involvert uten å berøre ballen.

Noe mer vi må ta med oss? Smile
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 12.03.2018 12:23    Post subject: Reply with quote

Erlandsen mente det ikke var forsvarlig å sette igang kamp igjen etter snømåkepause 15 minutter ut i kampen i Bodø, men det var vel kun han som mente at det var kontroversielt, så egentlig ikke verd en liten notis en gang...
Back to top
View user's profile Send private message
Cyrilp
Veteran


Joined: 03 Aug 2008
Posts: 3935
Location: Elsker Molde by, ikke MFK... Savner alltid Nidaros.

PostPosted: 12.03.2018 12:36    Post subject: Reply with quote

Forstår jo Ærlandsen da... kan gå galt når spillerne får komme innendørs og varme seg litt i snøværet. Razz
_________________
Samhandling: Et begrep som benyttes om koordinering og gjennomføring av aktiviteter i en prosess der ingen enkelt person eller institusjon har et totalansvar for prosessen.
Back to top
View user's profile Send private message
Sjiraff
Veteran


Joined: 14 Jul 2011
Posts: 1514

PostPosted: 12.03.2018 12:40    Post subject: Reply with quote

Hva med straffe situasjonen til Boli? Ser jo ut som han blir tatt, skal da ha straffe, får gult for filming.

Situasjonen før 2-0 til Molde, Ser ut som Sarr har en albue midt i planeten til Kastrati. Bør kanskje være frispark der, blir i stedet 2-0. Mer usikker på denne da.

Mener forøvrig at det er soleklar offside på S08 målet da, Hansen må jo forholde seg til en motstander som også er aktiv for å nå ballen. Hvordan dette ikke er offside skjønner jeg ingenting av.
_________________
Never Wake A Sleeping Ninja Cow
Back to top
View user's profile Send private message
avtrekkeren
Proff


Joined: 13 Sep 2014
Posts: 304
Location: Norway

PostPosted: 12.03.2018 16:16    Post subject: Reply with quote

Hadde det vært motsatt vei, hadde det vært blåst opp på førstesiden til både VG og Dagbladet nå da - men du vet, når RBK får sånne avgjørelser i mot seg, da tier media. Bisetning at best.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 12.03.2018 17:48    Post subject: Reply with quote

Jeg kan ikke huske å ha sett/hørt situasjonen nevnt noe sted, ei heller av kommentatorene på matchen, selv om producer faktisk stoppet reprisen på aktuelt tidspunkt. Men når man ser hvordan mange medier mesker seg med et ettmålstap på en vanskelig bortebane, skjønner man jo hvor fokus ligger.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
TR-2000
Junior


Joined: 19 May 2017
Posts: 56

PostPosted: 13.03.2018 11:02    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Jeg kan ikke huske å ha sett/hørt situasjonen nevnt noe sted, ei heller av kommentatorene på matchen, selv om producer faktisk stoppet reprisen på aktuelt tidspunkt. Men når man ser hvordan mange medier mesker seg med et ettmålstap på en vanskelig bortebane, skjønner man jo hvor fokus ligger.


Jeg mener bestemt å huske at kommentatorene under første reprise av målet sa at det så ut som offside, men ettersom spilleren i offside ikke er innblandet i målet så var det ikke offside.

Som Sjiraff sier så setter jo spilleren i offside keeperen ute av spill, så det er jo litt spesielt at det ikke blir blåst offside der. Men nå er jo jeg ingen dommer heller, så hva vet vel jeg Very Happy

Edit, fant video uten kommentatorer: https://video.eurosport.n...ideo.shtml
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 13.03.2018 11:13    Post subject: Reply with quote

Han er jo åpenbart involvert, all den tid han strekker ut beinet for å nå ballen. At han ikke lykkes i dette, kan jo ikke frita ham fra forsett/overlegg.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 13.03.2018 11:28    Post subject: Reply with quote

Hvorfor fikk ikke KBK tatt straffa på nytt i går? Han sklei jo, etter all sannsynlighet på grunn av glatt underlag. Lite han kunne gjøre med det.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 13.03.2018 12:01    Post subject: Reply with quote

Det er jo ingenting i regelverket som tilsier at han skal få ta straffen på nytt der. Spillere har selv ansvar for å holde seg på beina. Se for deg keeper redder, så får han ta straffen på nytt fordi han sklei da han skulle skyte. Hadde jo blitt helt feil på alle mulige måter.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
elaberg
Senior


Joined: 05 Apr 2013
Posts: 190
Location: Øvre Årdal

PostPosted: 13.03.2018 14:38    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Jeg kan ikke huske å ha sett/hørt situasjonen nevnt noe sted, ei heller av kommentatorene på matchen, selv om producer faktisk stoppet reprisen på aktuelt tidspunkt. Men når man ser hvordan mange medier mesker seg med et ettmålstap på en vanskelig bortebane, skjønner man jo hvor fokus ligger.


Rekdal var klokkeklar på eine reprisen om at han ikkje var involvert i spelet.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 13.03.2018 15:00    Post subject: Reply with quote

Haha, selvfølgelig var han det. Så da er det med andre ord feil hver gang det blåses på en som tjuvstarter innløp på frispark slik at han er offsideplassert i det sparket går? Eller en som er litt for hissig på bakrom og starter bak forsvarsrekka mot en langball? Vi må altså se an om spilleren når ballen først?

Da har jeg i så fall missforstått, og det har tilsynelatende også brorparten av norsk dommerstand. I praksis blåses det i hvert fall svært ofte når en offside-plassert spiller beveger seg mot ball/-bane. Når en spiller slenger ut et strakt bein for å nå ballen seks meter fra keeper, er jeg ganske fast bestemt på at han er involvert i spillet.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 13.03.2018 15:59    Post subject: Reply with quote

Sjiraff wrote:
Hva med straffe situasjonen til Boli? Ser jo ut som han blir tatt, skal da ha straffe, får gult for filming.


Mulig det er sterkt med gult kort, for er lov med kontakt med påfølgende fall uten at det er filming. Men kan overhodet ikke se noe som ligner regelbrudd i den situasjonen. Hvis den lille kontakten er lov i straffefeltet, kan man jo like greit spille uten forsvarere Smile
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 18.03.2018 21:30    Post subject: Reply with quote

Vi får et mål annullert mot KBK fordi Toreg prøver å ta av øret til en Kristiansunder. Det er vel kanskje greit. Så sutrer Rekdal selvfølgelig om den hvor Sørmo kanskje skulle hatt fri, vi får corner og så mål.

Nå så det ut (ingen reprise som jeg har fått med meg så langt) som om 2-1 for vif skulle vært avblåst for offside. Men det er bare når det gjelder oss at det er bevisst dommerhjelp. Smile
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 18.03.2018 21:34    Post subject: Reply with quote

Jepp. Etter tredje reprise velger Rekdal å uttale seg om VIF-offsiden, og drar frem den klassiske "det er snakk om noen centimeter, og i løpet av en lang sesong får man noen for og mot". Pussig hvor bastant situasjoner angår Rosenborg omtales, mens når det er snakk om VIF er det altså "sånn er livet" som gjelder.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 02.04.2018 19:48    Post subject: Reply with quote

Straffe til Helland i 45. minutt mot Odd, som ble blåst til fordel for Jone Samuelsen.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 02.04.2018 19:55    Post subject: Reply with quote

Ja, den var vanskelig å se på noen annen måte på tv-bildene. Ikke at vi hadde fortjent scoring, men vi har vunnet kamper på ufortjente mål før...
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 03.04.2018 08:25    Post subject: Reply with quote

Dommerstanden har vært under enhver kritikk hittil i år. Det er direkte horribelt hvor dårlig det har vært. Jeg skylder ikke på dommerne for at vi taper poeng, det klarer vi fint selv, men det har ikke vært en kamp i år hvor det ikke har vært i det minste diskutable kampavgjørende situasjoner. Halvorsen var etter min (og en del andres) mening offsideplassert rett før Zachariassens mål i Sarpsborg, avblåsningen av Rasmussens mål mot KBK var i beste fall uhyre snodig, og Helland ble snytt for straffe på 0-0 i går.

Men det er absolutt ikke bare oss. I gå ble i tillegg til vår straffesituasjon, som attpåtil ble blåst til frispark mot Helland, ble Brann, Sarpsborg og Lillestrøm snytt for straffer. Det var også en handssituasjon for Ranheim som kanskje kunne vært blåst straffe til hjemmelaget på.

Jeg har sett to-tre kamper hver runde hittil (inkludert alle våre som er nevnt tidligere), og det er ikke mange kamper jeg har sett uten grove dommerfeil. Bodø/Glimt fikk avblåst et mål tilsynelatende uten at det skjedde noe som helst etter få minutter mot LSK, men de vant til slutt uansett. VIFs seiersmål mot Odd skulle vært avblåst for offside. LSK skulle som nevnt hatt straffe på 0-0 i går.

I tillegg har vi dommere som dømmer veldig inkonsekvent innad i sine kamper, og som legger lista forskjellig fra kamp til kamp, og også dommere som har vidt forskjellig list. Vi så det også i går hvor kampleder på Skagerak Arena blåste på så å si alt i første omgang, men lot svært mye gå i andre. Samtidig var det heller ikke her noen rød tråd; Hedenstad fikk ikke frispark før utligningen, mens Kitolano(?) fikk frispark etter at han og Helland var borti hverandre i en løpe/skjerme-duell på 16-meterstreken ved dødlinja med 10-ish minutter igjen på klokka. Så blir Helland stemplet småstygt på omtrent samme posisjon han scoret fra på overtid med linjedommeren halvannen meter unna, men han gjør intet annet enn å vinke kast for Odd i det ballen går ut.

Jeg er på ingen måte noen fan av VAR i utgangspunktet, men dette er rett og slett uholdbart. Når dårlige dommeravgjørelser preger kamper og utfall i så stor grad som det gjør hittil, må noe gjøres.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 03.04.2018 13:58    Post subject: Reply with quote

Dommerteamet i går så ut til å slite noe fryktelig med fotballforståelsen ja. Utrolig frustrerende at det ikke går an å ha bittelitt krav på fagkunnskap hos de som skal dømme i de øverste divisjonene.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 09.04.2018 07:27    Post subject: Reply with quote

Lite å klage på akkurat nå, svever på en sky vevet av smurfehud. Litt uvant å få to mål annullert så kjapt etter hverandre i en så viktig kamp, men det lille jeg så av repriser så kunne det forsvares - hadde selvfølgelig blitt hylekor om de to annullerte fikk stå.

Men to situasjoner ser jeg kunne gått annerledes hvis verden var rettferdig (og det sier jeg på mest mulig subjektive vis).

Diveren i starten av kampen (Hestad) som forsøkte å jukse seg til straffe. Hvorfor var ikke det gult? Dommeren så jo at han stupte, det kan umulig ha vært noen tvil om intensjonen. Er "høy list" en gyldig forklaring?

Den andre situasjonen er Gabrielsen som kommer stormende til for å "ta" Søderlund etter at spissen vår hadde most Sarr. Automatisk gult for å bry seg i en situasjon, men jeg mener at det ikke hadde vært noen skandale om han fikk direkte rødt for oppførselen sin i situasjonen (altså, automatisk gult + et ekstra gult for å være rasshøl). Litt mindre sikker på om det kan rettferdiggjøres etter regelboka men hvis ikke må vi bare si at det han gjorde er lov, prisen er ett gult kort og ferdig med det.

Hva Søder fikk gult for? Tja.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Clasiker
Rutinert


Joined: 13 Dec 2007
Posts: 759
Location: Lade, Trondheim

PostPosted: 09.04.2018 07:49    Post subject: Reply with quote

Enig! Det har vært MANGE diskutable situasjoner så langt. Vi har fått tre annullerte mål på to hjemmekamper? Sjeldent mye. Kun Hellands offside som er udiskutabel. At målet til Rasmussen ble annullert mot KBK mener jeg er megafeil. Feil i forhold til linja ellers i kampen, feil i forhold til normalpraksis på hjørnespark, samt at OM han skal blåse på den situasjonen med Tore, så er det da vel straffe?! Da må han nemlig blåse på den første situasjonen, nemlig at Tore blir blåholdt!

Jeg har også reagerte på inkonsekvens og svært ulik vurdering fra situasjon til situasjon. irriterende å bevitne.

Instinktivt tenkte jeg også at dommeren hadde belegg for å vise ut Gabrielsen i går. Han er ikke involvert i situasjon, løper langt og med stor fart bort for å eskalere hele situasjonen. Han står vel også å bryter på Søder der en stund. Hadde han spyttet/slått eller sparket etter, hadde det vært en soleklart rødt kort, men her er han vel i mørkeoransje-kategorien?
_________________
Norsk fotballs lokomotiv!
Back to top
View user's profile Send private message
Sjiraff
Veteran


Joined: 14 Jul 2011
Posts: 1514

PostPosted: 09.04.2018 08:10    Post subject: Reply with quote

Skjønner ikke hvorfor divinga til hestad ikke er gult, høy list eller ikke. Er jo soleklar filming og gult. Er jo andre kampen på rad Molde filmer for å få straffespark.
_________________
Never Wake A Sleeping Ninja Cow
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 09.04.2018 08:30    Post subject: Reply with quote

Vi kan også ta med at Søderlund ble snytt for straffe. Forren har livtak på ham i sikkert tre-fire sekunder idet det kommer en hodeball i retning haugalendingen. Men dessverre er vi vant til at sterke hodespillere holdes nede ustraffet.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 09.04.2018 08:35    Post subject: Reply with quote

Filminga er jo åpenbart gult kort, men dommeren er for feig og dårlig til å reagere. Masse professional fouls der spillere blir bevisst dratt ned for å stoppe farlige brudd imot - mest fra blå spillere, men vi hadde også noen - men ingen kort. Og Søder-situasjonen er jo rett og slett tåpelig dømt, der burde dommeren tvinges til å oppgi hva han eventuelt gir kort for. Det kommer ut fra ingenting, fordi han blir antastet av Gabrielsen. Rødt på Ruben hadde vært strengt, men Søder skal jo ikke ha noe.

Jeg synes også annuleringa på Tore er streng. Ja, det er en brytekamp, men å automatisk blåse mot den som vinner brytekampen, det synes jeg er tull. Hvem holder først? Pysete å blåse utover der.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 09.04.2018 09:36    Post subject: Reply with quote

Terskelen for å dømme straffe på holding i feltet er ekstremt høy generelt, så at det ikke blåses er ikke overraskende, men likeså skuffende at dommerne ikke bare konsekvent blåser straffe på all holding i felt. Slå ned på det.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
Page 1 of 10

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb