English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Samuel Adegbenro
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 67, 68, 69 ... 105, 106, 107  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Nordens Lokomotiv
Veteran


Joined: 13 Mar 2016
Posts: 2126

PostPosted: 20.10.2017 15:47    Post subject: Reply with quote

Hørte noe forsøk på apelyder da han fikk ballen en gang i førsteomgang, men ikke noe mer enn det.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59206
Location: Trondhjem

PostPosted: 08.11.2017 23:13    Post subject: Reply with quote

Glemte å nevne denne reportasjen i VG 28. oktober:





RBK-lønnen deler han med familie og venner i hjemlandet. Nære venner får litt hver måned,mens andre er inne i et rotasjonssystem der noen får en måned og andre den neste.

- Det er sånn vi gjør det i Afrika. Hvis noen kommer seg opp og frem, så må man hjelpe andre, forklarer han.
Han føler ikke for å bli med når lagkameratene går på bar og kobler av med en øl eller to.

- Jeg drikker ikke, så jeg har ikke noe der å gjøre, sier han.

- Overrasker det deg at folk ikke er mer religiøse her?

- Ja, selv om jeg kan si at Norge er «bedre» enn flere andre steder i Europa. Det er mange kirker her, og noen som tror. Jeg møter folk som tror på Gud og Jesus. Det er bare forskjellig fra Afrika.

(...)

- Å score er helt normalt i fotball. Du trenger ikke å bli for stolt av det. Hvis jeg skulle ta av etter å ha scoret mot Ajax, hva med Messi og Ronaldo som scorer 70-90 mål i året. Hva skal de gjøre? Det er helt normalt å score.

Lionel Messi og Neymar er de store idolene hans i dag. Ser man på nigerianske fotball, er det superartisten Jay-Jay Okocha som er tidenes største, klart foran mer meritterte Nwankwo Kanu.

- Den nigerianske ligaen er veldig annerledes. Det er mer fysisk og mye «kicking». Det er galskap. I Nigeria har du ikke en mester som vinner år etter år. Du vinner det ene året, og blir nummer femten det neste. Men det er moro å spille der.

Landslaget og VM i Russland er foreløpig bare en drøm.

- Victor Moses er der, Alex Iwobi, Ahmed Musa, Kelechi Iheanacho, Odion Ighalo.. så det er galskap der.

- Hvordan få dem ut?

- I fotball er alt mulig. Alt jeg kan gjøre er å jobbe hardt her, og vente på min tid.

Les mer: – Jeg tviler aldri på Jesus
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59206
Location: Trondhjem

PostPosted: 01.12.2017 22:39    Post subject: Reply with quote

Kom på at vi må gratulere Adgenbenro som årets vinner av VG-børsen:

1. Samuel Adegbenro, Rosenborg 6,04 (23)
2. Björn Sigurdarson, Molde 5,85 (26)
3. Eirik Ulland Andersen, Strømsgodset 5,67 (24)
4. Fredrik Haugen, Brann 5,59 (29)
5. Tore Reginiussen, Rosenborg 5,54 (24)
6. Christian Grindheim, VÃ¥lerenga 5,52 (21)
7. Bassel Jradi, Strømsgodset 5,48 (29)
8. André Hansen, Rosenborg 5,48 (25)
9. Tortol Lumanza Lembi, Stabæk 5,46 (28)
10. Anders Trondsen, Rosenborg 5,46 (26)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
EGA
Veteran


Joined: 09 Aug 2009
Posts: 1535

PostPosted: 14.01.2018 23:21    Post subject: Reply with quote

Jeg så intervjuet med Samuel på rbk.no. Han dro altså allerede før jul tilbake fra Nigeria til Lerkendal for å opprettholde intensiteten på egentreningen. Da kan man snakke om en indre "drive". Resultetet er det vi som får glede av. Når drar han videre til en topp liga er spørsmålet, vi får glede oss så lenge vi kan. Han blir ES sin klart beste spiller og selges for store summer, merk mine ord.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 15.01.2018 06:35    Post subject: Reply with quote

Bare for å underbygge Samuels storhet litt; Jeg har holdt pæra opptatt i offseason med å lage litt nerdestatistikk for fjorårssesongen. Kommer snart i egen tråd og video. Men en av de tingene som er regnet på, er pluss/minus-statistikken for hver av spillerne våre.

Hvis noen ikke skulle kjenne denne fra ishockey f.eks., så er det altså en statistikk som teller hvor mange mål som kom for og mot mens spilleren var på banen for laget sitt.

På selve pluss/minus-tabellen for Elite/Serien 2017 kommer 100% Jesus ganske langt ned - 16. plass - av den enkle grunn at han kun har spilt i 10 kamper for oss. Dermed er denne statistikken plaget av "low sample size" selvfølgelig, men likevel, det er noe litt kult med det så jeg tar det med.

Hvis man tar mål scoret delt på mål sluppet inn fra pluss/minus-tabellen, får man en "målfaktor" - hvor mange mål vi scorer for hvert vi slipper inn. For de fleste av spillerne som stort sett var i første-elleveren over mesteparten av sesongen, ligger denne rett rundt 3.

Samuel sin er på 6.5. Ja, med ham på banen scorer vi seks og et halvt mål for hvert vi slipper inn.

Han klarer nok ikke å holde koken over en hel sesong, men hvis man satt med inntrykket av at han "bare" herja mot Ajax så kan det hende det ikke stemmer helt. Smile

Så stemmer det selvfølgelig at pluss/minus ikke sier noe om spillerens eget bidrag til at det ble som det ble. Og den er nok mer relevant i ishockey hvor man er færre på banen og bytter spillere hele tiden. Men likevel, morsomt å se på.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Kai88
Veteran


Joined: 26 May 2010
Posts: 2512

PostPosted: 15.01.2018 08:30    Post subject: Reply with quote

Presterer han som i fjor blir jeg overrasket hvis han er her når cl kvaliken begynner, det er litt trist å tenke på.
Back to top
View user's profile Send private message
Pokie
Veteran


Joined: 05 Aug 2011
Posts: 1658
Location: Trondheim

PostPosted: 15.01.2018 12:01    Post subject: Reply with quote

OrionPax wrote:
Samuel sin er på 6.5. Ja, med ham på banen scorer vi seks og et halvt mål for hvert vi slipper inn.


Regner med at det bare er snakk om eliteserien, med tanke på at han var på banen i bortetapet mot Sociedad og Zenit og hvertfall fikk med seg 7 baklengs i de to kampene?
_________________
"I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered."

- George Best
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 15.01.2018 12:06    Post subject: Reply with quote

Stemmer, min statistikk går kun på seriekamper.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Pokie
Veteran


Joined: 05 Aug 2011
Posts: 1658
Location: Trondheim

PostPosted: 15.01.2018 12:36    Post subject: Reply with quote

Det blir spennende å følge med utover sesongen. Vil tro at det er en god del tilfeldigheter som gjør at forskjellen er såpass markant.

Samuel spilte for eksempel i mange kamper som vi vant relativt ufortjent mot slutten der.
_________________
"I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered."

- George Best
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 15.01.2018 12:54    Post subject: Reply with quote

Man kan vel neppe vinne ufortjent 6-1 (advarsel: grov forenkling).

Poenget mitt er at nettopp slik statistikk er til for å gi en bedre pekepinn enn ren SUT, der flaks spiller litt mer inn. Her er forskjellen såpass stor at den antagelig er signifikant tross veldig liten utvalgsstørrelse.

Det er spesielt interessant siden mitt (og fleres, vil jeg tro) inntrykk var at Samuel gjorde flere relativt svake kamper i ES mellom de gode EL-kampene. Da var de neppe så svake som det kunne se ut som - han ser i alle fall ut til å ha hatt en positiv netto innflytelse på laget.
Back to top
View user's profile Send private message
Pokie
Veteran


Joined: 05 Aug 2011
Posts: 1658
Location: Trondheim

PostPosted: 15.01.2018 13:43    Post subject: Reply with quote

Men den statistikken OrionPax her nevner, og spesielt dette med at vi scorer 6.5 mål for hvert mål vi slipper inn med Samuel Adegbenro på banen, viser faktisk ikke spesielt mye.

For dersom jeg har skjønt det riktig, har vi i løpet av hans minutter på banen sluppet inn 2 mål, og scoret 13.

Dersom antallet innslupne mål hadde vært skarve TO høyere, hadde Samuels faktor vært redusert fra 6.5 til 3.25. Lagets snittfaktor er rett i overkant av 2.85 gjennom hele sesongen.

Og ja, jeg mener virkelig at jeg kan si at vi i mange av de kampene Samuel spilte kunne (og Burde) ha sluppet inn et mål eller to til. Vi kunne selvfølgelig scoret noen ekstra også, men det generelle inntrykket mitt av høsten er at vi hadde mye tur.

Nevner bare 0-3 mot Tromsø, 0-3 mot Brann, 0-2 mot Godset og 0-0 mot Stabæk som kamper hvor vi meget vel kunne ha sluppet inn mål. Hadde vi hatt mindre flaks hadde vi kanskje sluppet inn så mange mål i disse kampene at Samuels faktor hadde vært nærmere 2.

SÃ¥, jeg tror faktisk ikke vi skal legge for mye i de ti kampene han har spilt.

Derimot er jeg spent på å følge en lignende statistikk over en lenger periode. Grunnen til at vi ikke fører +/- i fotballen er vel fordi det tross alt kanskje ikke sier så altfor mye om spillernes prestasjoner. En god spiller vil i et dårlig lag se ut som en dårlig spiller i følge en slik statistikk, mens en innbytter i et lag som avslutter kampene bra (slik som oss) vil kunne se veldig bra ut på en slik statistikk. Vi får vente i spenning og se hvordan det blir seende ut neste år. Jeg tror det er et 10 ganger så nyttig verktøy i Hockey.
_________________
"I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered."

- George Best
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 15.01.2018 14:16    Post subject: Reply with quote

Pokie wrote:
For dersom jeg har skjønt det riktig, har vi i løpet av hans minutter på banen sluppet inn 2 mål, og scoret 13.


Det stemmer.

Og det er også riktig at det er litt for lite data til å legge altfor mye i dette. Han har bare spilt i 10 seriekamper for oss, 659 minutter. Han er en statistisk 'outlier'. Det beste man får ut av en sånn statistikk er å sammenligne spillere som spiller noenlunde like mye.

Tabellen viser forøvrig interessante ting som at Pål André Helland er mye mer verdifull pr. spilte minutt enn mange gir ham cred for. Får vi ham skadefri er det stor fordel RBK.

Den som topper statistikken (både på +/- og poeng pr. spilte kamp) er en større overraskelse som jeg sparer litt. Wink
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 16.01.2018 09:48    Post subject: Reply with quote

Pokie wrote:
Dersom antallet innslupne mål hadde vært skarve TO høyere, hadde Samuels faktor vært redusert fra 6.5 til 3.25. Lagets snittfaktor er rett i overkant av 2.85 gjennom hele sesongen.


Så du mener at hvis vi hadde sluppet inn dobbelt så mange mål, så hadde tallene sett halvparten så gode ut? Det er ikke automatisk noen liten endring fordi du skriver 'skarve'. Men fortsatt, gitt denne ganske dramatiske endringen i motstandernes uttelling, hadde Samuel vært over snittet for resten av spillerne, som du ser? Det er nettopp poenget med at det er den store forskjellen som gjør funnet interessant; over en tredels sesong ser Samuel ut til å ha en statistisk innflytelse på lagets prestasjon.

Det er klart at validiteten til sånne tall øker jo større tallmaterialet er, og er lettere å bruke i 'high-scoring' sporter, men det gir ikke statistisk mening å argumentere som du gjør, spesielt det med å blande tallene med egne erindringer om kampene, uskalert. Det blir litt som å si at Hedenstad fort kunne blitt toppscorer hvis han hadde klart å pille inn 'skarve' ett mål per kamp, basert på en tanke om at han kunne utnyttet mulighetene sine til å komme seg til avslutninger i årets kamper.

Det blir interessant å se hva Samuel tilfører laget etter en sesongoppkjøring - hvis disse tallene (som helt sikkert ligger for høyt; misforstå meg ikke) har noe for seg, så spørs det om vi noen gang kommer opp i tilfredsstillende sample size.
Back to top
View user's profile Send private message
Pokie
Veteran


Joined: 05 Aug 2011
Posts: 1658
Location: Trondheim

PostPosted: 16.01.2018 12:08    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:

Så du mener at hvis vi hadde sluppet inn dobbelt så mange mål, så hadde tallene sett halvparten så gode ut? Det er ikke automatisk noen liten endring fordi du skriver 'skarve'. Men fortsatt, gitt denne ganske dramatiske endringen i motstandernes uttelling, hadde Samuel vært over snittet for resten av spillerne, som du ser? Det er nettopp poenget med at det er den store forskjellen som gjør funnet interessant; over en tredels sesong ser Samuel ut til å ha en statistisk innflytelse på lagets prestasjon....blabla
...men det gir ikke statistisk mening å argumentere som du gjør, spesielt det med å blande tallene med egne erindringer om kampene, uskalert


Det er mange ting her jeg er totalt uenig i.

For det første mener jeg at det er på grensen til naivt å bruke en statistikk med så liten sample-size for å beskrive en spillers viktighet for et lag. Spesielt med tanke på at man snakker om en ving som i løpet av sine 10 kamper scoret to mål og hadde to målgivende. La oss spørre oss; Hvor mange vinger med 0.4 målpoeng i snitt per kamp er det som sørger for at sitt eget lag scorer 6.5 ganger for hver gang motstanderen gjør det?

Det andre er at du virker som om ikke har lyst til å prøve å tenke over hvor lite som faktisk skulle vært annerledes for at denne statistikken skulle fått Samuel til å komme ut i andre enden av denne statistikken (og dermed sett dårligere ut enn de andre spillerne). Jeg kom med et veldig konkret eksempel, og du har tilsynelatende ikke forstått det. Når jeg skriver "skarve" to mål ekstra til motstanderlaget - så er ikke det snakk om en dramatisk økning deres uttelling. Det er snakk om tilfeldigheter - og tilnærmet bare tilfeldigheter.

Jeg dro da fram fire kamper som viser hvor tilfeldig det faktisk kan være med sånne statistikker. Brann (B), Tromsø (B), Godset (B) og Stabæk (H) er kamper hvor Samuel og Rosenborg kommer ut med 8-0 på statistikken. Da snakker vi om et offsidemål som vi fikk tildelt, et Brann som var fullt på høyde med oss, et Tromsø som skjøt i tverrligger og stolpe samtidig, et Godset med 7-8 målsjanser (inkludert stolpeskudd) og en Stabæk-kamp hvor både vi og dem hadde to stolpeskudd og ble snytt for en straffe hver. At vi slapp unna med to baklengsmål på Samuel sine 10 kamper er faktisk helt ufattelig tilfeldig, og mye av det handler om stolpeflaks og en god keeper. 4 stolpeskudd, men bare to mål. Hvor ofte skjer feks det i løpet av en 10-kampers periode?

Nettopp fordi det her er snakk om så få kamper og så lite materiale, er det Samuel som kommer best ut av at disse tilfeldighetene endte i 8-0 til oss og ikke 12-4, 11-3, 8-4 eller 9-1 (alle disse ville fått Samuels statistikk til å se markant dårligere ut, mens den ville hatt mindre innvirkning på de andres statistikker fordi de har en mye større sample size). For hvert ekstra mål vi eventuelt hadde sluppet inn måtte vi ha scoret 7 for å ikke gjøre Samuels statistikk dårligere.


zaphod81 wrote:

Det blir litt som å si at Hedenstad fort kunne blitt toppscorer hvis han hadde klart å pille inn 'skarve' ett mål per kamp, basert på en tanke om at han kunne utnyttet mulighetene sine til å komme seg til avslutninger i årets kamper.


Nei, det vil det faktisk ikke - skjønner ikke engang at dette skal minne om å være det samme. Vi var farlig nær å slippe inn både ett og to og tre mål flere i kamper med Samuel Adegbenro, og var veldig heldige som ikke gjorde det. Det var derimot ingen tilfeldigheter som førte til at Hedenstad ikke ble toppscorer.
_________________
"I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered."

- George Best
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 17.01.2018 09:16    Post subject: Reply with quote

Det at du skal ha meg til å diskutere eksemplene dine, og fortsatt blander forskjellige statistikker med personlige observasjoner, gjør at jeg innser at du ikke helt forstår poenget mitt.

Lar den biten ligge, men minner om at jeg selvsagt er enig i at 6,5 - 1 ikke er korrekte og pålitelige tall. Den statistikken vil ikke holde over tid (det ville vært oppsiktsvekkende og kortvarig; da ville vi solgt Samuel for 800 millioner til sommeren). Det kan likevel godt hende at laget vil ta signifikant mer poeng med Samuel på banen, og denne statistikken kan, tross liten (men tross alt cirka halvparten av de fleste andre spillernes) utvalgsstørrelse, tyde på det. På grunn av størrelsen på avviket. Det er poenget, når diverse synsing overses.
Back to top
View user's profile Send private message
hendrix
Veteran


Joined: 14 Apr 2008
Posts: 1048
Location: kålrabi

PostPosted: 17.01.2018 20:01    Post subject: Reply with quote

VM neste?
Back to top
View user's profile Send private message
Fusion
Veteran


Joined: 16 Sep 2015
Posts: 2174

PostPosted: 28.03.2018 17:24    Post subject: Reply with quote

http://www.rbk.no/nyheter...ankelskade

Samuel med ankelskade. Ute i flere uker. Helvete.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 28.03.2018 17:32    Post subject: Reply with quote

Levi inn da, forventer jeg.
Back to top
View user's profile Send private message
Borden
Veteran


Joined: 25 Mar 2014
Posts: 1069

PostPosted: 28.03.2018 17:41    Post subject: Reply with quote

Levi eller De Lanlay, om da ikke man velger å kjøre skjev treer med Søderlund trukket inn sentralt og Bendtner som en "falsk venstrekant".

Synd med Adegbenro, men kommer forhåpentlig sterkt tilbake.
Back to top
View user's profile Send private message
andrezinho
Veteran


Joined: 20 May 2009
Posts: 1868
Location: Oslo

PostPosted: 28.03.2018 18:17    Post subject: Reply with quote

Valencia-diamanten, sier jeg bare Cool
Back to top
View user's profile Send private message
puckno
Veteran


Joined: 13 May 2006
Posts: 4803

PostPosted: 28.03.2018 18:21    Post subject: Reply with quote

Håper det satses på De Lanlay nå. Savner en bakromstrussel i laget. God bedring Samuel!
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4902

PostPosted: 28.03.2018 18:37    Post subject: Reply with quote

Bør åpne for De Lanlay nå ja.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 28.03.2018 18:49    Post subject: Reply with quote

Helvete.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59206
Location: Trondhjem

PostPosted: 02.04.2018 16:59    Post subject: Reply with quote

– Vi vet hva som er galt, men vi har ikke lyst til å gå inn på detaljer. Det er en ankelskade, og han er ute i seks uker, sier Ingebrigtsen søndag.

Les mer: Bruttern om Adegbenro: – Nå har vi sett ham litt tyngre til sinns

Får vel tro det er snakk om leddbånd som har røket?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59206
Location: Trondhjem

PostPosted: 24.04.2018 15:31    Post subject: Reply with quote

Han hinker ennå rundt med skinne rundt foten, men den blir snart kastet:

- Om halvannen til to uker. Så det begynner å nærme seg, forteller medisinsk koordinator Haakon Schwabe til rbkweb.no.

Deretter begynner Adegbenro å trene fotball igjen. Han er ventet å være kampklar igjen i andre halvdel av mai.

- Det tar mellom tre og fire uker, sånn som det ser ut nå. Han er inne i gymmen ennå, men han får trent bra, forklarer Schwabe.

Les mer: Adegbenro tilbake i ilden rundt pinse

Adegbenro gleder seg til det. Han innrømmer at det er kjedelig å stå og se de andre ute på treningsfeltet. Og selv om han antakelig trener mer nå enn når han er skadefri – for å komme tilbake så kjapt som mulig – synes han dagene er lengre enn vanlig:

– Jeg er mye på styrkerommet her og jobber med foten. Når jeg er hjemme hører jeg mye på gospelmusikk og spiller en del FIFA. Det er ok, men jeg gleder meg veldig til å komme tilbake på banen, smiler han.

Les mer: Fortvilet brast RBK-stjernen i gråt. Da ringte han hjem til pappa
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 67, 68, 69 ... 105, 106, 107  Next
Page 68 of 107

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb