English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2018
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
 LERKENDAL360°
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
I gamle dager
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 31, 32, 33

Post new topic   Reply to topic    Forum -> På sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef

PostPosted: 12.12.2017 21:33    Post subject: Reply with quote

CELTIC'S new Norwegian star Harald Brattbakk finally arrived in Glasgow last night and promptly told the Parkhead faithful: “I'm here to stay.”

The 26-year-old striker completed his £2million move from Rosenborg after narrowly failing to help them through to the last eight of the Champions' League on Wednesday night. Providing clearance can be obtained today, he could be thrown straight into the fray tomorrow when league leaders Hearts come to Parkhead for a clash that will determine much about both side's championship ambitions.

And after signing a four-and-a-half year contract, Brattbakk insists his Scottish sojourn will not go the way of other foreign imports that have flitted into fans' affections then departed in acrimonious circumstances.

Read more: Back in the day: The Irish News - Dec 12 1997

VG tirsdag 12. desember 1967:

Rosenborg til Mallorca

Rosenborg er alt i gang med trening to ganger i uken foran neste sesong, og man har også videre planer som hittil er nye og uprøvde i norsk fotball.

- Gjennom fotballforbundet har man kontaktet det spanske forbundet om muligheten til å holde en ukes treningsleir på Mallorca i begynnelsen av februar, forteller formannen Kjell Kruse.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef

PostPosted: 28.12.2017 12:53    Post subject: Reply with quote

Telemarksavisa:

Han har vært Dovregubben i norsk toppfotball siden 1970. Den hedersbetegnelsen kommer Skidar- og Odd-gutten Geir Karlsen (69) til å bære resten av livet - og navnet vil sikkert leve på folkemunne i årtier etter det.

- En journalist i gamle Arbeideravisa i Trondheim var først ute med å kalle meg det etter at jeg kom til Rosenborg i 1970-sesongen. Han mente det symboliserte den soliditeten og tryggheten jeg utstrålte, sier Geir.

Bakgrunnen var nok så enkel at trener George Curtis hadde mistet sine to beste offensive spillere, Odd Iversen og Harald Sunde, til profesjonell fotball i Belgia. Engelskmannen hadde ikke spisser som kunne fylle tomrommet etter dem. Isteden satset Rosenborg på ultradefensiv fotball.

- Jeg slapp inn fem mål den sesongen, mens laget scoret 15. Riktignok ble det spilte bare 18 kamper, men 15-5 i målforskjell var en rekord ingen seinere har vært i nærheten av. Curtis ville ha meg til å spille en slags sweeper bak forsvarsfireren for å rydde unna det som kom gjennom. På det området lå vi i forkant av utviklingen.

(...)

Han var 1,93 meter høyt og hadde personlig rekord på 1,91 i høyde. Med sin ruvende skikkelse, lange armer og klubber av noen hender, dominerte han i feltet. Samtidig var han rask til å reagere med gode beinparader hvis han ikke rakk ned for å redde.

(...)

I 1972 spilte Rosenborg mot Celtic i europacupen, laget som sensasjonelt vant serievinnercupen (daværende Champions League) i 1967 med en gjeng lokale gutter fra Glasgow. Celtics managerlegende Jock Stein satt på benken og ble imponert over Rosenborgs keeper. Han inviterte ham over til treningsopphold i klubben.

- Jeg var der i åtte uker, bodde på hotell, trente med laget og spilte kamper for b-laget. Der var jo blant andre Kenny Dalglish en jeg spilte sammen med i noen kamper.

- Men det kom ikke noe tilbud?

- Jock Stein drøyde og drøyde. Han synes kanskje mitt krav var for høyt. Kona mi, Ragnhild, var høygravid og lengtet hjem da det gikk mot jul. Lillejulaften dro vi til Skien uten at det ble noen kontrakt.

Skottland ble det likevel. Dunfermline ble arbeidsgiveren fra 1973.

- Den store drømmen var å komme til England å spille der. Det var ikke enkelt på 1970-tallet. For en utlending var det så godt som umulig. Men hvis en spilte to år i Skottland åpnet det seg en sjanse. Akkurat da jeg var der fant skottene ut at 18 lag i serien var for mye. De skulle ned til 10. Dunfermline ble nummer 12 i det som ble kvalifiseringssesongen. Økonomisk grunnlag til fortsatt toppsatsing i klubben ble borte. Da forsvant samtidig drømmen om å spille i en engelsk toppklubb. Det var naturligvis en nedtur.

(...)

Geir kom tilbake til Odd og spilte ut sesongen 1983. Før den siste kampen avleverte han en salutt i Telemarksendinga som igjen ryddet førstesidene i riksavisene.

- Jeg var invitert opp av Thor Øistein Eriksen til en hyggelig prat før jeg ga meg. Akkurat da var det vel en spiller fra drammensdistriktet som hadde fått en lang karantene for å ha mottatt svarte penger ved en overgang. Det irriterte meg noe voldsomt, så jeg sa at jeg fikk 10 000 da jeg gikk til Rosenborg. Problemet var at Eldar Hansen, som var formann i Rosenborg da, nå var blitt fotballpresident. Jeg hadde knapt kommet hjem før ettermiddagsnytt på tv var på saken. På kvelden gikk det slag i slag med resten av medie-Norge. Det ble et voldsomt styr som varte utover hele høsten.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 06.01.2018 13:47    Post subject: Reply with quote

I dag hadde Sarpsborg Arbeiderblad(!) oppdatering på planene om den aller første treningsleiren for 50 år siden:

Quote:
Mens de fleste av oss er mest opptatt av norsk innsats i hoppbakken og på skøyteisen, har seriemesteren i fotball, Rosenborg Ballklub, for lengst planlagt opplegget for kommende sesong.

- Kanskje går det nå i orden slik at en tropp på 20 mann - 17 spillere, en trener og to ledere, setter kursen sørover til Mallorca for en ukes trening og avslapping, sier klubben oppmann, Olav Wang.

- Hensikten er å gi spillerne en viss avkopling etter hard vintertrening.

- Hva koster turen?

- Det blir ikke så lite - om lag 20 000 kroner må nok RBK punge ut med. Mye penger, men får vi en bane å trene på, så reiser vi, sier Olav Wang til slutt.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 13.01.2018 11:42    Post subject: Reply with quote

Trond Olsen om en viss kamp på Lerkendal i 2008:

- Jeg husker at skoene mine ble ødelagt i kampen før. Jeg slet veldig med å få tak i noen sko som passet foten min. Det utrolige er at skoene jeg brukte denne kampen fikk jeg av materialforvalteren til motstanderen før kampen.

(...)

- Han bidro hvert fall til at jeg fikk levert varene. Han var ganske stille etter kampen, og ba meg om å holde kjeft. Nå er det ti år siden, så nå kan vi endelig prate om det. Jeg vil sende en takk til han for bidraget til de tre målene jeg scoret.

Les mer: Luke 24 - Trond Olsen
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> På sidelinja All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 31, 32, 33
Page 33 of 33

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2018 RBKweb