English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg Ballklub 100 år
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59205
Location: Trondhjem

PostPosted: 23.09.2017 19:38    Post subject: Reply with quote

En ny dokumentarfilm om Rosenborg Ballklubb er snart klar. Det unike kameratskapet og samholdet klubben er tufta på, har vært viktig å få frem for filmskaperne.

(...)

120 statister har stilt opp gratis, for å gjenskape den stolte historien til klubben.

– I tillegg har vi intervjuet rundt 30 personer. Fra Klaus Berg og Rolf «Rollen» Maaø som er født på 1920-tallet, til Pål André Helland, sier regissøren.

(...)

– Vi lager en film om det sterke kameratskapet i Rosenborg som har vært der hele veien. Også Pål André Helland snakker om hvor viktig det er i dag, understreker Emil Tanem.

Filmen skal etter planen være ferdig i desember.

Les mer: Ny film om Rosenborg snart kinoklar

Han er ikke i god nok form til å kunne delta på Rosenborgs festforestillinger i forbindelse med 100-årsjubileet. Men publikum får både «se» – og ikke minst høre – Nils Arne Eggen.

Les mer: Eggen har fått sin egen dukke – dubber seg selv til jubileumsshow

Premieren på Helt i 100 er altså fredag klokka 19.17. Ut i fra smakebitene på fjasbukken har jeg mine tvil om hvor bra dette er.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59205
Location: Trondhjem

PostPosted: 30.09.2017 18:45    Post subject: Reply with quote

– Nå er jeg lettet du. Var ganske så nervøs før det hele startet. Mer nervøs enn foran Champions League-møtet med AC Milan på San Siro i desember 2016 (sic). Skulle ut på San Siro nå også. men i en helt annen setting. Nesten like artig som sist, sa Roar Strand til Trønder-Avisa etter «endt match».

For det var i San Siro-salen på Scandic Lerkendal Rosenborgs jubileumshow «Helt i 100» ble spilt ut for første gang i går. Et show i regi Sigmund Kveli, Arnt Egil Rånes og Harald Morten Bremseth. Med Roar Strand, Charlotte Audestad og Trine Lise Olsen som viktige medspillere. Og samhandlingen fungerte.

Men mens Audestad og Olsen spilte på ting de kunne, gjorde den tidligere RBK-supermannen ting han ikke hadde gjort så mye før. Han spilte synth og trommer. Han sang. Og han spilte roller på scenen. Roar Strand tok utfordingene på strak arm og landet fjellstøtt.

– Selv om opplevelsen ikke kan sammenlignes med suksess på fotballbanen, merket jeg responsen fra publikum. Den satt like godt som etter et mål eller et raid på banen. Med debuten vel overstått gleder jeg meg til fortsettelsen, slo han fast.

Les mer: RBK var helt i 100 med Roar Strand

Flere bilder: Festkveld for 100-Ã¥ringen RBK

Noen som har sett forestillinga?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59205
Location: Trondhjem

PostPosted: 06.10.2017 20:26    Post subject: Reply with quote

Trønder-Avisa på mandag:



Det som ikke fungerte helt 100 var balansegangen mellom Rosenborg-markeringen og rollefigurene til Harald Morten Bremseth og Sigmund Kveli fra tidligere årganger av showet. Der Kveli Rånes Bremseth tidligere har sjarmert publikum trill rundt, slet de nå med å nå helt fram. Bremseths Brein-figurer fungerte i og for seg på samme måte som før, men personlig savnet jeg mer av den elleville Kveligalskapen som Sigmund Kveli besitter så til de grader til fingerspissene.

I stedet kom Trine Lise Olsen, en av tidenes største Høylandetprofiler, inn på scenen som en virvelvind i flere utgaver av de revyklassiske hysteriske kvinnfolkene. Noen av utgavene, som den selvsikre "maneater"-aktige samekvinnen Anne Berit Balto, som prøvde å spise opp Roar Strand, dro publikum med seg i hysteriske latterkuler. Andre ganger ble det litt for intenst og nesten litt for mye.

Revydronningen fra Båtsfjord og Indre Billefjord har utvilsomt sin plass på scenen, men kanskje i litt mindre doser enn de hun er tildelt på scenen i «Helt i 100».

Det er lett å skjønne utfordringene som melder seg, når en så innkjørt trio som Kveli Rånes Bremseth må åpne opp for en helt annen historie enn den de selv har bygget opp over år. Med det i bånn, fortjener trioen all mulig ros for måten de greier å showe RBK-historien på. Sigmund Kvelis speilbilde av den dypt religiøse som banner som en sjømann og viser fingeren til dommeren, og ateisten som folder hendene i bønn om en utligning eller vinnermål, satt som skudd.

I sum ble det likevel litt uoversiktlig. Det skjedde litt for mye og samhandlingen satt ikke helt.

........

Namdalsavisa samme dag:



Forestillinga er bygd opp med en rekke, enkeltstående sekvenser, hvor det enkelte ganger er litt vanskelig å finne den røde tråden.

Hendelser fra parallellklubben Brein Ballklub, som utvilsomt har et komisk persongalleri, er et godt grep for å holde publikum i ånde. Her får både Harald Morten Bremseth, Sigmund Kveli og Trine Lise Olsen vist fram sine humoristiske talenter gjennom ulike, fargerike bygdekarakterer.

Scenevante Arnt Egil Rånes skal ha mye av æren for at showet henger sammen både verbalt og musikalt, og D. D. E. -gitaristen var sentral da forestillinga ble rundet av med Rosenborgsangen som allsang.

- Vi er veldig fornøyd. Det var stor stemning i salen, og vi følte forestillinga fløt slik som vi hadde planlagt, oppsummerte Sigmund Kveli lørdag kveld.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
toki
Veteran


Joined: 14 Nov 2007
Posts: 1668

PostPosted: 01.11.2017 00:10    Post subject: Reply with quote

En måtte altså 11 måneder ut i jubileumsåret før Trondheims kulturliv evner å levere/gi noe til 100-åringen. Må si at det er merkelig at kulturlivet ikke har vært mer på banen i år, og at det f.eks ble en gjeng fra Nord-Trøndelag som måtte ordne show/revy. Det er jo et stort potensiale for å trekke publikum til ulike kulturarenaer ved å få inn Rosenborg Ballklub, men kulturlivet er kanskje ikke like opptatt av (høye) publikumstall som ballklubben? Uansett flott med utstilling:

Jubilerer på kunstindustrimuseet
...
I samarbeid med Rosenborg har museet fått tilgang til fotballklubbens samlinger av pokaler, foto og andre gjenstander. Utstillingen tar blant annet sikte på å vise fotballdraktens utvikling gjennom 100 år og setter pokalens betydning inn i en kunsthistorisk sammenheng.
...
Rosenborg-fans har gjennom mange år kunnet markere sin tilhørighet til laget gjennom en mengde produkter – både sykler, barstoler og dametruser har gjennom tidene vært en del av RBK - universet. I utstillingen får du se en verden av svart og hvitt.
Takket være velvillig utlån fra Rosenborg-supporter Kjell Stølen, vil en fantastisk samling med RBK-memorabilia vekke minner og få deg til å trekke på smilebåndet.

Utstillingen er åpen i perioden 4.11.17 – 18.2.18.


For første(?) og foreløpig siste gang lages det nå en Rosenborg-utstilling!
Er vel bare å si gratulerer, selv om det kom lovlig sent i sesongen.
_________________
04.12.96
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 01.11.2017 09:03    Post subject: Reply with quote

Mulig det handler litt om elitisme også. Jeg har på følelsen at fotball ikke akkurat står høyt i de litt snobbete kulturkretsene. Det er liksom massekonsum til massene, ikke "ekte" kultur, og jeg innbiller meg at eliten ser på fotball på samme måte som Hellstrøm ser på Grandiosa eller Andrew Lloyd Webber ser på blogger.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Largactyl
Veteran


Joined: 12 Sep 2005
Posts: 4001

PostPosted: 01.11.2017 18:01    Post subject: Reply with quote

Er vel her begrepene høykultur og lavkultur kommer inn. Fotball og sport tilhører vel egentlig sistnevnte, men vil nå tro det har endret seg siden første ballspark.
_________________
https://twitter.com/djuptjuv
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59205
Location: Trondhjem

PostPosted: 05.11.2017 18:12    Post subject: Reply with quote

- Det er utrolig. Det har vært drømmen min i mange år å få stilt ut det jeg har samlet helt siden jeg var en liten Rosenborg-supporter for 40 år siden. Jeg er rørt til tårer, sier Kjell Stølen til rbkweb.no.

I tillegg til å vise fram hele premiesamlinga til Rosenborg, historiske gjenstander, bilder og filmklipp, vier museet i Munkegata nemlig stor plass til drakter og supporterutstyr samlet inn av Stølen.

- De var fire stykker hjemme hos meg og forsynte seg grovt - spesielt av "nikk-nakket", som jeg kaller det, smiler den ivrige samleren.

Les mer: Ã…pning av jubileumsutstillinga

- Noe av ideen med denne utstillingen er å se på Rosenborg fra designhistoriens synsvinkel. RBK er et eget univers i Trondheim som har betydning for veldig mange. Rosenborg er et fenomen, sier Jan-Lauritz Opstad, seniorforsker ved Kunstindustrimuseet.

- Det er ekstremt mye forskjellig å se på denne utstillingen som er basert på en viktig del av Trøndelags historie. Og dermed er den heller ikke uten glimt i øye, supplerer Åshild Adsen, direktør ved Kunstindustrimuseet, og sikter blant annet til trusene og sigarene med RBK-logo.

Tanken bak utstillingen er å vise frem den svart/hvite identiteten og den visuelle profilen til byens fotball-lag. I tillegg har museet satt fotballpokalene inn i en kunsthistorisk sammenheng helt tilbake til antikkens tid.

- Det er ulike varianter av pokaler i RBK-samlingen, men selve formen er veldig konservativ. Du skal dra kjensel på en kongepokal, og mengden pokaler her er slående i norsk sammenheng, sier Adsen og tilføyer at pokalene har vært et viktig kunstobjekt gjennom tidene og ble blant annet benyttet som drikkebeger. Hun mener det er viktig å åpne museet for et nytt publikum og tror utstillingen kan være en døråpner for dem som aldri har vært på et museum før.

Les mer: - Sikkert'n Gøran det der
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59205
Location: Trondhjem

PostPosted: 27.11.2017 20:11    Post subject: Reply with quote

100-årsjubileet blir rundet av med den nye dokumentarfilmen «Rosenborg - mer enn et fotballag» [neste uke].

- Jeg tror at for folk flest er det en del nye ting. Det er historier fra spillerne, og i en film får du et sterkere inntrykk av gamletida enn i ei bok, hevder regissør Emil Tanem overfor rbkweb.no.

TV-utgaven av filmen blir sendt på Max torsdag 7. desember klokka 19 - altså rett før sesongavslutninga mot Vardar i Skopje. En utvidet versjon har premiere på Prinsen kino i Trondheim tirsdag 12. desember klokka 18.30.

Les mer: Adventspremiere for jubileumsfilmen
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59205
Location: Trondhjem

PostPosted: 07.12.2017 16:06    Post subject: Reply with quote

Max har sannelig kuttet ut studiosending før kampen i kveld, og filmen er derfor flyttet til klokka 19.30. Idea

Det blir forresten kinovisning også 18. desember.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Knowrud
Veteran


Joined: 18 Sep 2010
Posts: 7509

PostPosted: 08.12.2017 00:43    Post subject: Reply with quote

Går den i reprise på tv ved en senere anledning?

Edit: Fant den her gratis, knall Very Happy

http://www.dplay.no/roseb...bk-100-ar/
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59205
Location: Trondhjem

PostPosted: 09.12.2017 18:28    Post subject: Reply with quote

Max viser også filmen igjen i morgen klokka 20.30.

Kinoutgaven er 45 minutter lengre og har spesialskrevet musikk, som ikke var med på TV-utgaven. Det er altså premiere tirsdag klokka 18.30. Prinsen 5 er bortimot utsolgt, men fortsatt muligheter i Prinsen 3.

Påfølgende visning er først 18. desember klokka 18, men Trondheim kino tenker å sette opp enda flere - trolig i jula.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59205
Location: Trondhjem

PostPosted: 14.12.2017 22:34    Post subject: Reply with quote

Terje Eidsvåg i Adressa trillet terningkast 3:

Quote:
Tyngdepunktet i filmen er naturlig nok den største storhetsperioden fra slutten på 80-tallet til tidlig 2000-tall. Arkivopptakene er filmens beste kort, fra cupfinalen i 1960 til bragdene i Champions League på 90-tallet. Nye intervju med blant andre Nils Arne Eggen, Erling Næss og Roar Strand gjør at filmen fungerer ganske godt som en lang tv-dokumentar for mer enn litt RBK-interesserte.

Som dokumentarfilm blir «Mer enn et fotballag» sjelden
bedre enn gode gamle opptak og historier vist og fortalt på nytt. I første del av historien fungerer intervju og arkivopptak mye, mye bedre enn rekonstruksjonene. Til å spenne så langt i tid, sløser filmen unødig med tid, samtidig som perioden 2005-14 nærmest spoles forbi.

For RBK-fans som vil se og høre klubbens historie fra 1917 til Bendtners mål mot Ajax i høst, er «Mer enn et fotballag» en grei oppsummering. Som dokumentarfilm er den litt midt på treet, et par hakk bak Rune Langlos eminente film om Roar Strand, «Den siste kampen». Den er fortsatt landets beste fotballdokumentar.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59205
Location: Trondhjem

PostPosted: 18.12.2017 23:08    Post subject: Reply with quote

Hele anmeldelsen: RBK-dokumentar er best på banen

Så sjøl kinoutgaven i kveld. Mest merkbare forskjellen var at Rønnes, Næss, Rise, Basma og Helland var samlet rundt samme bord på klubbhuset og diskuterte seg i mellom gjennom hele filmen. Følte likevel at det ble en del tørrprat, og at enkeltintervjuene egentlig hadde stått seg bra alene.

Ellers så var Milan-kampen spredt litt annerledes utover, mens den historiske gjennomgangen generelt var med utfyllende. Ikke minst var det mer fokus på slutten av 50- og 70-tallet samt Ivers og Sunde, der intervjuene med sistnevnte var helt bortklippet i TV-utgaven.

Sjøl satte jeg pris på mange levende bilder fra cupfinalene i 72 og 73 - rett og slett fordi jeg ikke hadde sett dem før. Wink
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59205
Location: Trondhjem

PostPosted: 20.12.2017 22:40    Post subject: Reply with quote

Filmhyllesten «Mer enn et fotballag» og boka «RBK fra 0 til 100» rakk akkurat innspurten av julehandelen.

(...)

Filmen og boka er i salg hos RBK-shop og flere bokhandlere i Trondheim. Det er også mulig å bestille gjennom Vipps ved å søke på «Rosenborg-film».

Les mer: Jubileumsfilmen og ny bok i salg

I hvert fall sistnevnte alternativ gir mulighet for å kjøpe film og bok hver for seg eller samlet.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Borden
Veteran


Joined: 25 Mar 2014
Posts: 1069

PostPosted: 24.12.2017 00:02    Post subject: Reply with quote

Merkelig at den er kun på Blu-ray.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59205
Location: Trondhjem

PostPosted: 24.12.2017 12:37    Post subject: Reply with quote

Er vel forståelig at Puzzlefilm nøyde seg med ett format. Vil tro det er "kunstneriske" årsaker til at man valgte Blu-ray framfor DVD.

Jeg har sånn sett samme utfordring som deg, siden at jeg aldri kastet meg over Blu-ray siden at nettjenestene da for alvor hadde gjort sitt inntog.

Jeg er forresten litt usikker på om det har vært linket til opptaket av jubileumskampen 19. mai. Herved gjort.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59205
Location: Trondhjem

PostPosted: 31.12.2017 12:58    Post subject: Reply with quote

Filmen "Mer enn et fotballag - RBK i hundre år" blir neppe satt opp flere ganger på Trondheim Kino. Årsaken er en trussel om søksmål fra Norsk Filmforbund.

(...)

– Det finnes en avtale mellom Finn Walther og Puzzle Film a/s som sier at hvis ikke Puzzle Film gjør opp i henhold til en forliksavtale innen utgangen av 2016, eller at Puzzle Film går konkurs, så går alle rettigheter til materialet tilbake til Finn Walther. Det ble aldri gjort opp i henhold til forliksavtalen, og selskapet ble slått konkurs.

Les mer: Trondheim Kino trekker RBK-film
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Page 7 of 7

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb