English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
KÃ¥re Ingebrigtsen
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 163, 164, 165 ... 271, 272, 273  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Macha
Veteran


Joined: 06 Nov 2008
Posts: 5460

PostPosted: 08.11.2017 11:28    Post subject: Reply with quote

Kan alle geniene som ønsker nye trenere vennligst hoste opp alternativer før de viser alle hvor komplett kunnskapsløse de er? Artig at det finnes en haug av bedre trenere så lett tilgjengelig..

Den dagen et innlegg grundig (typ noe ala Gisp sin gjennomgang av Steua Bucuresti i 2015) belyser hvorfor trener x skal ta over for Kåre kan det vurderes å verdige et øyeblikks oppmerksomhet.
Back to top
View user's profile Send private message
vegran
Veteran


Joined: 26 May 2011
Posts: 5314

PostPosted: 08.11.2017 11:38    Post subject: Reply with quote

27sapara, jeg tror ikke du skjønner hvor vanskelig det blir å kvalifisere seg til CL fra neste år...
Back to top
View user's profile Send private message
BBQsaus
Rutinert


Joined: 09 Aug 2011
Posts: 634

PostPosted: 08.11.2017 11:48    Post subject: Reply with quote

Å ønske seg ny trener.. Jeg forstår det bare ikke. Hvor har folk vært alle årene etter Nils Arne? Ørten trenere har prøvd seg, og ingen har vært i nærheten av Kåre, bortsett fra Hamren, som brukte sinnsykt mye mer penger, stakk da han fikk sjansen og ihvertfall ikke spilte noe mer underholdende fotball!

Vi har vært marginer ifra å ta oss til CL. Og aldri i verden om vi plutselig blir et lag som bare spaserer gjennom kvalikken. Hvis vi noen gang skal bli det må det være ved å gjøre sånn som Rosenborg gjør nå. Bygge kontinuitet, erfaring og vinnerkultur.
Back to top
View user's profile Send private message
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3902
Location: Oslo

PostPosted: 08.11.2017 11:49    Post subject: Reply with quote

Foreslår Moyes, Macha, han har stabilitet og premier league-erfaring Wink

Spøk til side så håper jeg Kåre blir en stund til, jeg håper i samme slengen at han klarer å utvikle det han er svakest på per dags dato (imo), nemlig kampledelse og motivasjon.

Mange sørgelige forestillinger i ES etter EL i år, og hver gang vår predefinerte plan "feiler" tar det minst 45 min før han reagerer, da som regel kun med et "like-for-like" bytte (ving mot ving f.eks)
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 08.11.2017 14:29    Post subject: Reply with quote

Macha wrote:
Kan alle geniene som ønsker nye trenere vennligst hoste opp alternativer før de viser alle hvor komplett kunnskapsløse de er? Artig at det finnes en haug av bedre trenere så lett tilgjengelig..


Det er etter min mening lite relevant og kanskje også urettferdig at en supporter skal ha oversikt over ledige kandidater på slikt. Jeg, og andre med meg, var i samme båt under Perry. Det var krystallklart at vi hadde feil mann ved roret, uten at det bør være noe krav at vi satt med fasit på hvem som var den rette. Det blir litt som å si at vi ikke kan klage på ankeret vårt med mindre man samtidig kan ramse opp realistiske kandidater som er bedre enn Lundemo og Konradsen i rollen. Man trenger ikke ha svar for å ha rett til å stille spørsmål.

Når det er sagt er det ganske meningsløst å klage på Kåre. Med tre seriegull, to cupgull og to gruppespill i Europa på tre år, er det heller kravene som bør justeres til et realistisk nivå om resultatene ikke vurderes som gode nok. Som nevnt så mange ganger før var det ikke gnistrende angrepsspill og framifrå underholdning i hver eneste kamp under Eggen heller. Vi bør også stikke fingeren i jorda og se hvor vi faktisk var for drøyt tre år siden da Ingebrigtsen og utviklingen vi har hatt derfra. Vi har gått fra en sportslig ørkenvandring hvor et enormt forbruk sørget for sportslig suksess med jevne mellomrom, men som igjen førte til at Koteng og hans utvalgte tok over noe som lignet et konkursbo. På rekordfart er vi igjen landets soleklare lokomotiv, økonomien er dønn solid, og entusiasmen er igjen på plass. Rosenborg er rett og slett på beina igjen, og det har Ingebrigtsen absolutt sin del av æren for. Vi får ta diskusjonen den dagen vi ikke lenger er soleklart best i landet og/eller kvalifiserer oss til Europa på to av tre forsøk.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 06 Nov 2008
Posts: 5460

PostPosted: 08.11.2017 16:55    Post subject: Reply with quote

Hadde det enda vært krystallklart at vi sitter med feil trener nå (som under Perry og JJ) hadde jeg vært enig med deg, men her er det krystallklart at det gjør vi ikke. Så da syntes jeg det er rett og rimelig å vise til gode alternativer før man presterer å si at Kåre bør gå.
Back to top
View user's profile Send private message
ballbingen
Veteran


Joined: 27 May 2016
Posts: 1021

PostPosted: 08.11.2017 17:33    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Jeg, og andre med meg, var i samme båt under Perry. Det var krystallklart at vi hadde feil mann ved roret, uten at det bør være noe krav at vi satt med fasit på hvem som var den rette.


Er vel nok av forskjeller på RBK under Kåre np og RBK under Perry da, til at man ikke bør (for sin egen dels kredibilitet) påstå at situasjonen er helt lik?

Dengang var det vel svært få som mente resultatene under Perry var gode nok? Det var såvidt jeg husker ikke sånn at de fleste var fornøyde, mens en liten og talefør gruppe varslet at noe var galt lenge før resten oppdaget dette?

Det er helt klart ting som kan forbedres under Kåre... Hovedproblemet er at vi ofte presterer dårlig i hjemlig serie, jeg tør påstå dette er et mentalt problem. All den tid vi sliter å slå bunnlagene i ES-oppgjør, så synes jeg det er urealistisk å forvente bedre resultater i Europa enn vi faktisk har klart i år). Jeg er også helt enig i at en av de største svakhetene med dagens RBK er en tilsynelatende manglende evne til å endre kampbildet når det trengs... Vårt offensivt spill er litt for sårbart i forhold til at det fort kollapser hvis noen få spillere ikke har dagen. Vi er for avhengige av enkeltspillere, og vi er samtidig for avhengige av at ALLE er på...
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8920
Location: Rosenborg

PostPosted: 08.11.2017 18:50    Post subject: Reply with quote

27Sapara wrote:
Jeg synes ikke dette er et urimelig krav. RBK har uttalt mål om å spille i Champions League, og hvis ikke klarer å ta Rosenborg dit, eller å gå videre fra gruppespillet i Europa League (noe som Østersund klarer), så bør vi finne en trener som kan nå dette målet.


Det er ikke et urimelig krav at Kåre skal klare det Deila ikke klarte i en klubb med 5-6 ganger høyere inntekter ? Makes sense Rolling Eyes

Molde gikk vidre fra gruppespillet i EL for et par sesonger siden også. Enkelte ganger går alt ens vei. Normen er at hverken Molde eller Østersund er i EL.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 08.11.2017 22:50    Post subject: Reply with quote

ballbingen wrote:
Er vel nok av forskjeller på RBK under Kåre np og RBK under Perry da, til at man ikke bør (for sin egen dels kredibilitet) påstå at situasjonen er helt lik?


Altså, det var ikke situasjonen jeg sammenlignet, men prinsippet. Det må som sagt gå an å påpeke at noe er for dårlig også om man ikke sitter med konkrete og realistiske løsninger selv.

Jeg forsvarer altså 27Saparas rett til å ønske endring selv om han ikke har de konkrete løsningene. Når det er sagt ser jeg ikke helt grunnen til å ønske endring her og nå.

Vi skal alltid søke etter forbedringer, men vi må også se på hvor realistisk det er å forbedre uten risiko for at det slår feil. For å ta en søkt sammenligning; å hente en forsterkning på høyre back har potensielt større oppside og mindre risiko enn midtspiss, selv om det i teorien helt sikkert er mulig å få tak i en bedre spiss enn Bendtner også.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
kristobal
Legende


Joined: 03 Nov 2005
Posts: 12306
Location: Verdal/Malvik

PostPosted: 08.11.2017 23:40    Post subject: Reply with quote

Med tanke på hva klubben drev med egentlig helt fra 2005 til 2014, så er det vel ikke noen krise om dagen, akkurat Smile

Tre gull på rad og fulle tribuner. I år har laget dessuten hatt sitt høyeste toppnivå siden 2007. At det blir noen ræva kamper i hjemlig serie kan vi vel leve med i en sådan stund.

RBK røk da 3-5 hjemme mot Odd helgen etter 3-0-seieren i Dortmund i 1999 også Smile
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
27Sapara
Proff


Joined: 06 Nov 2017
Posts: 413

PostPosted: 09.11.2017 09:32    Post subject: Reply with quote

Sløvsekken wrote:
27Sapara wrote:
Jeg synes ikke dette er et urimelig krav. RBK har uttalt mål om å spille i Champions League, og hvis ikke klarer å ta Rosenborg dit, eller å gå videre fra gruppespillet i Europa League (noe som Østersund klarer), så bør vi finne en trener som kan nå dette målet.


Det er ikke et urimelig krav at Kåre skal klare det Deila ikke klarte i en klubb med 5-6 ganger høyere inntekter ? Makes sense Rolling Eyes

Molde gikk vidre fra gruppespillet i EL for et par sesonger siden også. Enkelte ganger går alt ens vei. Normen er at hverken Molde eller Østersund er i EL.


Ja, Delia vant to strake seriemesterskap, men fikk sparken fordi han ikke kvallet til Champions League. Og hva skjedde da? Celtic har åpenbart en sportselig ledelse som som tar konsekvensen av sine ambisjoner.
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 06 Nov 2008
Posts: 5460

PostPosted: 09.11.2017 10:24    Post subject: Reply with quote

Det som skjedde var at pengekrana åpnet etter Deila dro.
Back to top
View user's profile Send private message
oyvindh
Rutinert


Joined: 26 Jul 2004
Posts: 734
Location: Barteland

PostPosted: 09.11.2017 10:28    Post subject: Reply with quote

27Sapara wrote:
Ja, Delia vant to strake seriemesterskap, men fikk sparken fordi han ikke kvallet til Champions League. Og hva skjedde da? Celtic har åpenbart en sportselig ledelse som som tar konsekvensen av sine ambisjoner.

Troll.
Back to top
View user's profile Send private message
27Sapara
Proff


Joined: 06 Nov 2017
Posts: 413

PostPosted: 09.11.2017 10:33    Post subject: Reply with quote

Trollet argumenterer ikke - det gjør jeg! Det er nok du som er trollet.

RBK
Back to top
View user's profile Send private message
Nordlys
Rutinert


Joined: 03 Feb 2017
Posts: 984

PostPosted: 09.11.2017 10:49    Post subject: Reply with quote

Macha wrote:
Hadde det enda vært krystallklart at vi sitter med feil trener nå (som under Perry og JJ) hadde jeg vært enig med deg, men her er det krystallklart at det gjør vi ikke. Så da syntes jeg det er rett og rimelig å vise til gode alternativer før man presterer å si at Kåre bør gå.

For meg er det ganske krystallklart at vi sitter med en trener som har vært en hårsbredd unna å bli meget upopulær denne sesongen ved et par anledninger. Dette kombinert med til tider ganske så dårlig grunnspill og kjedelig fotball, gjør at jeg mener at det må være lov å stille spørsmål.

Selvfølgelig finnes det mange trenere der ute som rent taktisk kan trene et fotballag bedre enn Kåre Ingebrigtsen. Mannen er langt fra noe fotballgeni, men han har vært med på en viktig snuoperasjon som har fått klubben tilbake på stående fot. Slikt glemmer man ikke bare.

Skal klubbens mål "Alltid Europa" dog fortsatt være oppnåelig, så tror jeg ikke Kåre bør jobbe med denne spillertroppen alene. I 2015 sendte marginer oss videre fra kampene mot Steaua Bucuresti. Hadde laget sluppet inn like mange mål som man fortjente hadde den sesongen sett verre ut. I fjor røk man ut av Europa fordi man ikke var gode nok. Igjen var marginene i mot på Kypros, men der var det bare såvidt laget klarte å sette sammen et godt angrep. Mot AW var det lenge jevnt, men også her strakk motstander det lengste strået.

I år er man tilbake i det gjeve selskap, men nok en gang har det vært etter marginer. Laget kunne vært utslått etter kampene mot Dundalk. Man scoret i ekstraomgangene, og gikk videre. Mot Celtic ble det jevnt. Sjansene var også tilstede i disse kampene for å ta seg videre til en etterlengtet CL-playoff. Igjen kom man til kort. Så kom de fantastiske Ajax-kampene, men også her holdt man på å rote det bort på Lerkendal før Samuel kom inn som den redningsmannen han er. Statistisk sett skulle det vært tap i disse to kampene også. Man hadde flyt.

Oppsummert synes jeg at tendensen er ganske tydelig. I kamper hvor spillerne ikke er overlegne motstanderen går det ofte gærent. Det bikker ofte feil vei. Jeg er, som de fleste har fått med seg, ikke den største KI-fanen her inne. For at jeg skulle vært det måtte han ha vist at han evnet å utnytte spillernes styrker bedre. Spørsmålet er dog hva man skal gjøre? Basert på flertallets holdninger her inne virker det som det er uhyre dumt å skifte hovedtrener. Mer kompetanse inn på trenerbenken derimot. Viktig. Vinden kan ha snudd igjen i neste kvalik. Da er det kanskje mer enn marginer som trengs for å vinne kampene i Europa.

(Setter pris på om evt. motinnlegg er saklige og ikke inneholder hersketeknikker/annet som forsurer diskusjonen.)
Back to top
View user's profile Send private message
varg88
Proff


Joined: 31 Aug 2012
Posts: 475
Location: Haldane, New Zealand

PostPosted: 09.11.2017 11:45    Post subject: Reply with quote

Nordlys wrote:
I kamper hvor spillerne ikke er overlegne motstanderen går det ofte gærent. Det bikker ofte feil vei.


Jeg forstår argumentasjonen og betenkeligheten din og jeg syns at det er helt legitim å sette spørsmålstegn ved Kåre ang taktikk, kampledelse osv. men her er jeg ikke helt med. Det er jo helt logisk at vi taper oftere jo bedre motstand vi får sjøl om disse tingene er helt i orden. Vi vil alltid vinne oftere mot Sogndal enn mot Ajax og Celtic og det kan Kåre ikke lastes for. I år syns jeg for øvrig at resultatene mot bedre motstand har vært akseptabel og i hvertfall mye bedre enn i fjor. Å ha 2-2-3 mot Celtic, Ajax, Zenit og Real Sociedad er godkjent og jeg kan totalt sett leve med at vi kom oss videre mot Celtic og Ajax én gang sjøl om det var veldig bittert å tape hjemme mot Celtic. Det var derimot ikke tilfredsstillende å få kun 2-1 mot APOEL og ryke både mot dem og mot Austria.
Back to top
View user's profile Send private message
Nordlys
Rutinert


Joined: 03 Feb 2017
Posts: 984

PostPosted: 09.11.2017 12:20    Post subject: Reply with quote

Premisset mitt er vel egentlig at jeg ikke mener at RBK er den beste utgaven av seg selv. Jeg er helt sikker på at laget kan enda bedre, og det er her Kåre svikter for meg. Dundalk-kampene et typisk eksempel. Tror ikke noen her inne tviler på at lagene spiller for spiller rent kvalitetsmessig skiller seg markant fra hverandre.

Ifølge Transfermarkt er hele spillertroppen til Dundalk verdt 938.000£. Mike Jensen er til sammenligning verdt 1.600.000£ alene i følge samme side. RBKs tropp verdsettes totalt til litt over 15.000.000£. Transfermarkt er ikke noe man skal stole blindt på. Til det reagerer de altfor seint ift. prisoppgang/nedgang. Men det er likevel en seriøs side som opererer på 9 språk samt har en database på tusenvis av spillere.

Likevel var man alt for nære å ryke ut i denne kampen. Synes disse fallgruvene blir mye større enn de behøver å være. Skal man bli et stabilt europeisk lag i gruppespill, så må man opp på en standard hvor man slår dårligere lag enn seg selv 9 av 10 ganger. Jeg føler ikke RBK er der i dag. I år har man tapt mot AaFK, TIL og nesten KBK. De to førstnevnte til gjengjeld i helt elendig form! Alle lag som sliter i bunnen av tabellen, og som et lag i gruppespill i EL ikke kan tape mot. For det er disse type tap som ute i Europa er forskjellen på gruppespill/ikke gruppespill. Bunnivået må opp!

I tillegg vil jeg påstå at man heller ikke påstå at man spiller opp mot sitt beste ute i Europa heller. Østersund slo Athletic Bilbao, mens vi tapte 4-0 mot Real Sociedad. Jeg tror ikke noen med hjerte i RBK ville mene at Østersund er så fryktelig mye bedre enn RBK i utgangspunktet. Men de presterer på et mye høyere nivå mot de beste lagene. Der har RBK et stort potensiale for utvikling, og da er det trenerbenken man må se på. Hvordan komponeres den?
Back to top
View user's profile Send private message
Bjarnes
Veteran


Joined: 01 Jul 2010
Posts: 3251

PostPosted: 09.11.2017 12:49    Post subject: Reply with quote

Nordlys wrote:


Skal klubbens mål "Alltid Europa" dog fortsatt være oppnåelig, så tror jeg ikke Kåre bør jobbe med denne spillertroppen alene. I 2015 sendte marginer oss videre fra kampene mot Steaua Bucuresti. Hadde laget sluppet inn like mange mål som man fortjente hadde den sesongen sett verre ut. I fjor røk man ut av Europa fordi man ikke var gode nok. Igjen var marginene i mot på Kypros, men der var det bare såvidt laget klarte å sette sammen et godt angrep. Mot AW var det lenge jevnt, men også her strakk motstander det lengste strået.

I år er man tilbake i det gjeve selskap, men nok en gang har det vært etter marginer. Laget kunne vært utslått etter kampene mot Dundalk. Man scoret i ekstraomgangene, og gikk videre. Mot Celtic ble det jevnt. Sjansene var også tilstede i disse kampene for å ta seg videre til en etterlengtet CL-playoff. Igjen kom man til kort. Så kom de fantastiske Ajax-kampene, men også her holdt man på å rote det bort på Lerkendal før Samuel kom inn som den redningsmannen han er. Statistisk sett skulle det vært tap i disse to kampene også. Man hadde flyt.


Vi er dårlige når vi taper og har flaks når vi vinner. Gotcha.
Back to top
View user's profile Send private message
Pirlo
Veteran


Joined: 05 Feb 2006
Posts: 1256

PostPosted: 09.11.2017 13:03    Post subject: Reply with quote

Kåre er per nå den nest beste treneren vi noen gang har hatt i Rosenborg. Er det en mann som per dags dato kan ta oss til Champions League, så er det faktisk han.

Det handler ikke kun om resultater - selv om disse isolert sett er meget bra - men om det faktum at han har innført en kultur i Rosenborg som samsvarer med den vi hadde under storhetstiden. Spillergruppen er sammensveiset til de grader, det er full åpenhet, og vi har spillere og ledere som ikke er redde for friske uttalelser til media. Grinete og halvferdige spillere som Bendtner kommer inn, og blir utsatt for en totalforvandling i løpet av 3-4 måneder. Spillere forlenger kontrakter, og de som blir solgt snakker om tunge avgjørelser grunnet det høye trivselsnivået i klubben. KI er alltid offensiv, og gjemmer seg sjelden bak uttalelser som at "Rosenborg kan ikke spille som på 90-tallet i 2013".

En annen ting er at det faktisk er fremgang, selv om enkelte sliter med å se det. I EL-gruppespillet 2015 hadde vi i realiteten ingen sjanse. I årets gruppespill er vi fullt på høyde med lag som Zenit, Ajax og Celtic, og slår antatte "bakgårdsklubber" med solide sifre. Etter min mening kan dette bare gå en vei, og det er opp.

KI viser dessuten ydmykhet til å tilpasse opplegget sitt etter erfaringer. Dette vises feks. ved treningsplanen om å nå formtoppen ved EL-kvalikk og gruppespill, noe som fungerte helt utmerket. Jeg tar gladelig urytmisk fotball på vårsesongen, om det betyr spill i Europa.

KI får mye kritikk for taktiske vurderinger, noe jeg til dels kan være enige i. Han får imidlertid sjelden eller aldri skryt når han gjør gode taktiske grep, som da vi kom under mot Ajax, eller formasjonen borte mot Zenit som isolert sett fungerte veldig bra. Har troen på at Kåre kan videreutvikle denne delen av ferdighetsregisteret sitt på kort sikt.
Back to top
View user's profile Send private message
Nordlys
Rutinert


Joined: 03 Feb 2017
Posts: 984

PostPosted: 09.11.2017 13:06    Post subject: Reply with quote

BjarneS wrote:
Nordlys wrote:
(Setter pris på om evt. motinnlegg er saklige og ikke inneholder hersketeknikker/annet som forsurer diskusjonen.)


Vi er dårlige når vi taper og har flaks når vi vinner. Gotcha.

Minner om denne.

Og nei, mot Celtic var det marginer i mot som avgjorde, selv om laget kunne spilt bedre.

Nå, kan du prøve å legge godviljen til og prøve å lese det jeg prøver å ta opp i stedenfor å spore fullstendig av?
Wink
Back to top
View user's profile Send private message
Nordlys
Rutinert


Joined: 03 Feb 2017
Posts: 984

PostPosted: 09.11.2017 13:16    Post subject: Reply with quote

Pirlo wrote:
Kåre er per nå den nest beste treneren vi noen gang har hatt i Rosenborg. Er det en mann som per dags dato kan ta oss til Champions League, så er det faktisk han.

...

KI får mye kritikk for taktiske vurderinger, noe jeg til dels kan være enige i. Han får imidlertid sjelden eller aldri skryt når han gjør gode taktiske grep, som da vi kom under mot Ajax, eller formasjonen borte mot Zenit som isolert sett fungerte veldig bra. Har troen på at Kåre kan videreutvikle denne delen av ferdighetsregisteret sitt på kort sikt.

Fint innlegg Pirlo! Mye jeg kan si meg enig i. Spesielt kulturendringen har vært en glede å følge med på.

Jeg prøver etter beste evne å rose Kåre de gangene han lykkes med taktiske trekk. Etter trebackslinjeforsøket ga jeg ham skryt, etter bortekampen mot Celtic ga jeg ham fortjent skryt. Det blir useriøst å se helt svart/hvitt på det hele, men jeg ser likevel tildels store svakheter i dagens RBK-lag. Svakheter som jeg i høyeste grad mener det skal være mulig å eliminere, og det er flere måter å komme dit på. Det innebærer ikke nødvendigvis et trenerskifte, men det er viktig at man ser utfordringene. Grunnspillet har vært alt annet enn godt i år.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 09.11.2017 13:33    Post subject: Reply with quote

Jeg står fortsatt på at det mest naturlige hadde vært å introdusere noen med mye (teoretisk?) fotballkompetanse til trenerteamet i stedet for /ved siden av Hoftun. Den dagen vi av en eller annen grunn ikke skal ha Kåre som hovedtrener lenger (og for de fleste trenere kommer den dagen på et tidspunkt pga slitasje), er det litt tåpelig for kontinuitetens skyld å ikke ha investert i utviklingen av en assistenttrener som er et troverdig alternativ.

Kanskje er Rini Coolen, litt sånn ad omveier, den mannen om noen år?
Back to top
View user's profile Send private message
Nordlys
Rutinert


Joined: 03 Feb 2017
Posts: 984

PostPosted: 09.11.2017 13:57    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Jeg står fortsatt på at det mest naturlige hadde vært å introdusere noen med mye (teoretisk?) fotballkompetanse til trenerteamet i stedet for /ved siden av Hoftun. Den dagen vi av en eller annen grunn ikke skal ha Kåre som hovedtrener lenger (og for de fleste trenere kommer den dagen på et tidspunkt pga slitasje), er det litt tåpelig for kontinuitetens skyld å ikke ha investert i utviklingen av en assistenttrener som er et troverdig alternativ.

Kanskje er Rini Coolen, litt sånn ad omveier, den mannen om noen år?

Tommel'n opp!

Coolen er kanskje en mann for fremtiden, men behovet er her nå. Da må man finne noen andre.
Back to top
View user's profile Send private message
Bjarnes
Veteran


Joined: 01 Jul 2010
Posts: 3251

PostPosted: 09.11.2017 14:49    Post subject: Reply with quote

Nordlys wrote:
BjarneS wrote:


Vi er dårlige når vi taper og har flaks når vi vinner. Gotcha.

Minner om denne.

Og nei, mot Celtic var det marginer i mot som avgjorde, selv om laget kunne spilt bedre.

Nå, kan du prøve å legge godviljen til og prøve å lese det jeg prøver å ta opp i stedenfor å spore fullstendig av?
Wink


Ja, det er godviljen jeg mener du mangler. Mot Steua gjorde vi en fantastisk bortekamp og kunne ro det inn hjemme - vi burde vunnet mer i den bortekampen.

Mot APOEL burde vi både vunnet mer hjemme og rodd det i land borte. Helt til Svenssons hjerneblødning hadde vi den desidert største sjansen i kampen. Kampene mot Wien var svake, der er jeg helt enig.

Mot Dundalk var vi i dårlig form, mot Celtic burde vi vunnet borte. De slo oss etter to jevne kamper med et lykketreff jeg tviler på at den spilleren noensinne vil oppleve igjen, hverken på trening eller kamp.

Mot Ajax vant vi to kamper og slo dem dermed ut over to kamper. Det er det vanskelig å kalle "heldig". Det er vanskelig for Kåre å kalkulere med Vilhjamssons illojale oppførsel (han innrømte at det suste i hodet før den ene scoringen da han misset markeringen fullstendig mot Ajax hjemme)!

Til syvende og sist har det litt med hva man forventer å gjøre. På 90-tallet hadde vi en kvalikkamp mot Besiktas hvor vi var strålende hjemme og ble utspilt borte. Mot Panathanaikos i 1996 skjedde absolutt ingenting i hjemmekampen før det 63. minutt, i en kamp vi i tillegg var fullstendig avhengig av å vinne. Vi vant definitivt begge rundene til slutt, men til tross for at marginer avgjorde så har vel ingen påstått at vi var heldige? Poenget er vel heller at på dette nivået så må man nesten akseptere at marginer avgjør.
Back to top
View user's profile Send private message
Nordlys
Rutinert


Joined: 03 Feb 2017
Posts: 984

PostPosted: 09.11.2017 15:52    Post subject: Reply with quote

BjarneS wrote:
Ja, det er godviljen jeg mener du mangler.

...


(under følger et (litt avsporende) svar til BjarneS i kursiv. Nederst kommer oppplukking av hovedtråden i vanlig skrift)

Det er mange måter å se fotballkamper på. Man kan selvsagt argumentere for at "jammen, det gikk jo bra. Bare se på resultatet". Det skjuler seg dog endel bak resultatene som det kan være lett å glemme når det gikk bra tilslutt. Grunnen til at jeg er kritisk er jo fordi jeg mener å ha sett ting, spesielt i år, men også foregående år, som fort kan straffe seg i fremtiden.

Steauakampen var ikke god. Her et utsagn fra kamptråden minutter før RBKs første mål etter 60 minutter:


ZOOlander wrote:
Fy faan for en max bedriten anledning å være så kollektivt off på!!!


Hjemmekampen mot APOEL fikk jeg aldri sett, dessverre, men den var nok som du sier god. Husker mye skryt og hyllest i SoMe iaf.

Borte mot APOEL "burde man ha rodd det i land". Laget skapte et fåtall store sjanser ila. 90 minutter med visshet om at ett mål i riktig ende ville snudd kampen på hodet. (Da ville istedet RBK hatt fordel av bortemålsregelen).
Da APOEL først fikk det første målet husker hvertfall jeg hvordan jeg gav opp. Det var ingenting som tilsa at man skulle komme tilbake. Stikkord: Dårlig eget spill.

Mot Dundalk var man i dårlig form. Ja, laget fungerte ikke. Det er dette jeg sikter til! Det bunnivået man viste der kan felle en i kommende kvaliker. Stikkord: Dårlig eget spill.

Mot Celtic spilte man en god bortekamp, med tungt defensivt fokus og kontringsspill. Dette behersker laget ganske godt. Denne kampen skulle RBK statistisk sett vunnet, og den reelle følelsen var den samme. Uheldige.

I hjemmekampen var det som mot APOEL. I det øyeblikket Celtic fikk drittmålet sitt, så var det ingenting som tilsa at man skulle klare å komme tilbake. Stikkord: Ikke-optimalt grunnspill.

Mot Ajax skjedde det samme igjen. 2 kjappe mål i mot. Igjen føltes det håpløst, men denne gangen hadde laget Samuel. Det var ikke et godt grunnspill som vant kampen. Førstemålet var dog det fineste kollektive angrepet RBK har satt sammen i hele år. Men det ble for lenge mellom hvert slikt angrep.


Alt dette handler om grunnspill. Det samme gjelder i høyeste grad i ES. Det blir for mye ansvar på spillere som Samuel, Helland og Bendtner. De gangene disse er off, så taper vi mot VIF i cupen, TIL på 16. mai og havner i ekstraomganger mot Dundalk.

Det RBK trenger er et lag som fungerer bedre som helhet, og det her betviler jeg Kåres egenskaper/foreløpige kunnskaper. Derfor ønsker jeg ha inn en bedre taktiker på benken, en som vet å få bedre samhandling i laget. Det burde komplementeres.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 163, 164, 165 ... 271, 272, 273  Next
Page 164 of 273

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb