English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2017
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
 LERKENDAL360°
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Birger Meling
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 15, 16, 17  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
hellvikrunner
Veteran

PostPosted: 09.10.2017 11:06    Post subject: Reply with quote

avtrekkeren wrote:
Storspilte, og fikk 5 på børsen av dagbladet. Hurra for journalister.

Det er lenge siden jeg tok Dagbladet seriøst. Børsene deres er stort sett en vits. Hvis jeg vil ha en seriøs vurdering leser jeg bare børsene her inne.
Back to top
View user's profile Send private message
Pokie
Veteran

PostPosted: 09.10.2017 12:45    Post subject: Reply with quote

Forbedringen til Meling i år har vært ut av en annen verden. Han er som en ny fotballspiller. De første par månedene var det mye tull. Nå slet han riktignok med å komme seg i gang - men det var også noe ufokusert og av og til nonchalant med ting han gjorde.

Nå derimot, er det en helt fantastisk spiller. Foruten noen stressede 10 minutter på Lerkendal mot Kluivert, har han levert praktfotball fra ende til annen de siste månedene. Roen hans med ball er fantastisk, men det jeg liker aller best er når han ser muligheten til å bryte foran. Da er det sjelden miss. Det som kanskje overrasker meg aller mest er hvor bra han er 1 mot 1 defensivt. Det eneste som mangler nå er at samspillet med Adegbenro kommer i gang. Med god veiledning tror jeg Adegbenro kommer til å finne seg mer til rette med de andre rundt seg, og da har vi en venstreside det lukter krutt av. Det er ikke noe vi har kunnet si de siste åra.

Men best av alt - Meling kostet bare 5 mill. Nå finnes det ikke sjans i havet for at vi selger for mindre enn 20 (hvilket vil være et varp for enhver større klubb).

- George Best
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Nordlys
Rutinert

PostPosted: 09.10.2017 13:23    Post subject: Reply with quote

Etter Ødegaard, så må Meling ha det beste førstetouch i dette landet. Han hadde noen fullstendig iskalde mottak under kampen i går, akkurat som tidligere i sesongen. Ballen er virkelig som klistret på skoen.

Synes samtidig at han blir litt harmløs på siste tredel i innleggssituasjonene. Farta og kraften er ikke der til å komme seg rundt på kant, og det blir enten med å prøve og skru ballen rundt mannen i press eller å vende hjem igjen. På den andre siden (veier for og i mot, ikke posisjonen på banen Wink ) bidrar han igjen med noen helt glimrende pasninger i frispillingen, spesielt en i andre omgang hvor han spiller bort halve Nord-Irland med en enkelt pasning inn i midten av banen.

Birger har så god teknikk at han ikke virker å behøve å konsentrere seg for å motta ballen, og kan dermed bruke all energi på å orientere seg ift. neste trekk. Slikt er gull verdt på midtbanen... Hadde vært kjempespennende å se ham som indreløper en gang eller to før sesongen er over!
Back to top
Torbjørn
Veteran

PostPosted: 09.10.2017 13:35    Post subject: Reply with quote

Enig i mye av det du skriver der, og vil legge til at tilslaget hans på ballen også er på internasjonalt nivå. På en veldig rapp og fin måte nærmest skyter han pasninger langs gressteppet, noe som er deilig å se på for oss som romantiserer et velutviklet pasningsspill.
robbie
Veteran

PostPosted: 09.10.2017 16:25    Post subject: Reply with quote

Nordlys wrote:
Birger har så god teknikk at han ikke virker å behøve å konsentrere seg for å motta ballen, og kan dermed bruke all energi på å orientere seg ift. neste trekk. Slikt er gull verdt på midtbanen... Hadde vært kjempespennende å se ham som indreløper en gang eller to før sesongen er over!

På den andre side så ser man at offensive lag med mye ballinnehav ofte har playmakertyper på backene. Statistisk så er det faktisk den rollen sammen med midtbaneankeret som har mest ballinnehav. Rundt omkring i Europa ser man typer som David Alaba, Marcelo, Sergi Roberto og Daniel Alves. Disse spillertypene er ekstremt viktige.
Med Meling på backen har vi en ekstra dimensjon i spillet vårt. Bergdølmo-sammenligningen har også satt på plass den tullete påstanden om at en spillende sideback er urosenborgsk.

Alt dette kommer på topp av at Meling er den eneste spilleren i laget som defensivt holder internasjonalt nivå en-mot-en.
Back to top
Nordlys
Rutinert

PostPosted: 09.10.2017 18:06    Post subject: Reply with quote

Playmakertyper på backene er veldig vanlig internasjonalt ja, men de backene som spiller der tilfører også kraft og trykk til å komme rundt og slå innlegg på siste tredel de gangene det måtte bli behov for det. Der er ikke Meling helt (naturlig nok, for da ville han ikke spilt for RBK nå). Et av RBKs store problemer om dagen er jo nettopp å komme til nok innlegg slik at Bendtners spisskompetanse i boksen kan komme til større nytte.

Mener det må være mulig å kombinere Melings spisskompetanse i tidlig oppspillsfase med en back av Gersbachs kaliber som kan levere litt mer trykk og sluttprodukt på siste tredel, men det krever en litt mer dynamisk tilnærming til grunnoppstillingen. Meling kan nemlig ha utgangsposijon på midtbanen, samtidig som han bidrar i en "venstre playmakerrolle" i frispilling, og med det frita Gersbach fra oppgavene han er svakest på. (Prøvde å forklare litt av mine tanker rundt dette i posten øverst på denne siden)

Her en visuell fremstilling av dette:

Pep Guardiola brukte en spiller som Kingsley Coman på denne måten (på høyresiden dog) i Bayern som et virkemiddel for å komme til flere innlegg inn i boksen i kamper hvor det var behov for dette. Med Robben (som alle vet er helt kronisk til å trekke seg innover) og en Philip Lahm (som ikke er helt ulik Meling) som hadde sin spisskompetanse i det defensive samt i frispillingen, kunne det i perioder bli lenge mellom hvert innlegg. Lahm hadde problemer med å komme seg forbi sin markering offensivt 1 mot 1 de gangene man møtte lavtliggende motstandere hvor det var vanskelig å skape overtall på sidene, og Pep brukte dermed Coman som en løsning på dette problemet flere ganger.

Gersbach er en spiller som kan brukes på denne måten. Kåres største problem per dags dato (i mitt hode) er at laget ikke klarer å komme til nok (gode) innlegg slik at Bendtner kan utnytte sin spisskompetanse i boksen i større grad. Med playmakertypen Meling som ren back blir det nok ikke flere innlegg med det første, spesielt når laget møter såpass mange dyptliggende motstandere. Egenskapene hans er dog veldig viktige å ha på banen, og kan som indreløper defensivt og "venstre playmaker" offensivt (med Gersbach i en fremskutt rolle lenger frem) kanskje gjøre laget helhetlig mer solid, da dette tillater både ham og Gersbach til å spille på sine styrker offensivt som igjen skaper en venstreside med mer komplementære ferdigheter.

(Hadde vært spennende å se et slikt forsøk i det minste Wink )
Back to top
tombur
Proff

PostPosted: 09.10.2017 21:59    Post subject: Reply with quote

Tror ikke jeg har sett en bedre norsk landslag-VB enn Meling utifra hva han har levert mot Nord-Irland selvfølgelig. Pure class.
Hakkespett
Veteran

PostPosted: 10.10.2017 06:44    Post subject: Reply with quote

Steen Jensen bekrefter; fem millioner for Meling
Whoppa
Veteran

PostPosted: 10.10.2017 11:50    Post subject: Reply with quote

Veldig grei pris. Klassespiller imo.
Back to top
moomoo
Veteran

PostPosted: 10.10.2017 16:50    Post subject: Reply with quote

Veldig bra illustrert Nordlys.

Nå snakker vi taktikk utenfor skissene litt, noe som er grunnen til at Pep er sjef i PL og Kåre foreløpig holder til i Norsk Liga :p

Dog generelt sett tror jeg det er veldig mye å jobbe med for samtlige norske trenere når det gjelder analyse av motstander og hvordan man kan forrandre kampbildet.

man kan hive innpå en ekstra spiss for mere tyngde i boksen etc, men som Nordlys illustrerer her så kan man rett og slett bruke spillernes stryke i et system for å oppnå noe man ellers ikke får til.

Synes du skal sende en søknad til Brakka, vi trenger mere kompetanse på denne biten Wink
Nordlys
Rutinert

PostPosted: 10.10.2017 17:27    Post subject: Reply with quote

Haha, man takker! Wink

Håper og tror de som ansetter folk på Brakka finner frem til folk med langt mer kompetanse på disse områdene enn jeg innehar. Men enig med deg; mye å hente på disse områdene. God taktikk og gode systemer med mindre gode fotballspillere slår dårlige systemer med gode spillere hele tiden! Å alltid etterstrebe ny kompetanse på disse områdene er ikke dumt!

Östersund er jo et prakteksempel på dette. Spiller for spiller er de jo ikke i nærheten av å inneha nivået til Galatasaray, PAOK eller Hertha. Men systemet deres fremmer enkeltspillernes styrker, og skjuler svakhetene i såpass stor grad at de er i stand til å gjøre det de holder på med for tiden. Island et annet godt eksempel.
Back to top
Bendtner Rodriguez Jr.
Veteran

PostPosted: 11.10.2017 00:37    Post subject: Reply with quote

Tror vi fint kan droppe den smiske-hyllesten hvis du mener det er lurt å sette inn en spiller på backen som blir rundspilt i 90 minutter.
Nordlys
Rutinert

PostPosted: 11.10.2017 07:32    Post subject: Reply with quote

Jeg er for ulike tilnærminger til ulike kampbilder avhengig av hva de respektive matchbildene krever av ferdigheter. I noen kampbilder er en innleggsback mer riktig å bruke enn en mer spillende back. Dessuten er Alex et talent som fortjener sjansen litt oftere, og da finnes det mange måter å gjøre det på, eksempelvis slik jeg forespeilet.

At han blir rundspilt blir litt useriøst. En 20 år gammel gutt/mann kommer til å gjøre feil, det ligger i enhver urutinert spillers natur, men det må man faktisk tolerere om man skal kunne høste frukter av spillerens utvikling på et senere stadium.

(Viktig å påpeke at jeg ikke argumenterer for noe skifte av førstevalg på backen, men litt mer spilletid på det kanskje største unge talentet i klubben)
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 11.10.2017 14:28    Post subject: Reply with quote

De aller fleste er nok enige i argumentasjonen. Det er vel mere vurderingen av Gerbach det er mere uenighet om.
Jeg ville hivet meg på om du skrev akkurat de samme innleggene, men argumenterte for Reitan i stedet for Gersbach. Han har jeg mye mere tro på.
Back to top
TomH
Veteran

PostPosted: 11.10.2017 18:16    Post subject: Reply with quote

Robbie,
heot enig ift Reitan, han har bl.a gode ferdigheter med ball (ut i fra det lille jeg har sett).
oyvindh
Rutinert

PostPosted: 11.10.2017 19:28    Post subject: Reply with quote

+ konkurrenten på den siden virker ikke være like hvass.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 11.10.2017 20:24    Post subject: Reply with quote

I ballvinningsfasen synes jeg Reitan minner om Meling. Jeg får vann i munnen av tenke på å spille med begge to på hver sin kant.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 12.10.2017 21:15    Post subject: Reply with quote

– Det jeg presterte her i starten var ikke godt nok og ikke i nærheten av det jeg presterte i Stabæk, sier han.

– Det å prestere det jeg vet jeg har inne, det tok lengre tid enn jeg forventet, rett og slett. I noen måneder var det frustrerende, men nå føler jeg at kroppen funker bra og at det flyter, sier Meling.

Først i sommer, da Europa-kvalifiseringen banket på døren, følte Meling at han fant formen.

– Det var altfor ujevne prestasjonen på våren. Det hadde nok også med grunnlaget å gjøre, jeg måtte jo ligge i ro i to måneder i vinter. Jeg følte ikke jeg hadde bein og pulsen var høyere enn den bruker å være. Det er først nå jeg føler at formen har satt seg og at ting er der det bruker å være, sier Meling.

Les mer: Nå slipper Meling å få kjeft på butikken: – Det var noen frustrerende måneder
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Der Kaiser
Senior

PostPosted: 31.10.2017 20:39    Post subject: Reply with quote

En av våre beste i høst? Virkelig tatt steg siden i vår. Har intensitet og trøkk i spillet sitt og er en bra ballspiller.
Back to top
Stubbelur
Veteran

PostPosted: 31.10.2017 20:47    Post subject: Reply with quote

Ja, helt klart. En av få med sammen tæl som Jensen.
I tillegg kreativ og offensiv.

Vel bedre offensiv enn defensiv, men det er greit.
Back to top
Macha
Veteran

PostPosted: 03.11.2017 12:14    Post subject: Reply with quote

Nok en briljant kamp igår, mot Zenit. Fremstår som en av bærebjelkene på laget, ihop med Hansen, Jensen, Reginiussen og Bendtner.

Vet ikke om noen la merke til det men i det 27. minutt igår spilles en bakromspasning opp mot vingen som er på full fart igjennom. Birger skjønner umiddelbart at han er blitt parkert før han får snudd seg og driter i ball men bare langer ut de strakeste to labbene mot mannen istedenfor, som setter han ut av balanse og kveler en klar mulighet. Kynisk, over grensen og helt vidunderlig herlig Tommel'n opp!
Back to top
Hentesveis
Veteran

PostPosted: 03.11.2017 13:13    Post subject: Reply with quote

Han kunne også presset ballfører mer da det ble lagt inn i feltet til Zenith-scoring...
Kai88
Rutinert

PostPosted: 03.11.2017 13:18    Post subject: Reply with quote

På det punktet så midtbanen ut som om de var i badstua. Ikke bare Meling.
Back to top
Pokie
Veteran

PostPosted: 03.11.2017 13:49    Post subject: Reply with quote

Jeg synes det er litt vel drøyt å gi han så mye skyld for det. Om vi gjør jobben vår i boks er det en drømmesituasjon å forsvare seg mot innlegg av den typen der. Spilleren slår et lobbinnlegg fra 30 meter bak i banen (med feil fot?). Det er mye viktigere for Meling å forsvare mot at de kommer rundt på kant. Det er langt vanskeligere å forsvare seg mot innlegg fra nærmere dødlinja.

Jeg husker Fulham lot United slå 82 innlegg en kamp. Og det var helt greit for Fulham, fordi de hadde ok kontroll på innleggene som kom. Det hadde vi dessverre ikke på slutten i går.

Uansett, Meling er den beste venstrebacken siden glansdagene til Dorsin. Hvertfall.

- George Best
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
zaphod81
Veteran

PostPosted: 03.11.2017 15:24    Post subject: Reply with quote

Jeg er, som nevnt i kamptråden, ikke sååå imponert over Meling. Jeg synes han konsekvent er for enkel å slå innlegg på, fordi han ligger for langt unna mann, og der både skapes det sjanser og scores det mål mot oss i nær sagt hver kamp. Han faller rett og slett litt for lett inn i egen boks. Han er heller ikke så involvert offensivt at det forsvarer hans defensive mangler.

Jeg tror derimot han kommer dit, og synes han var et godt kjøp for oss. Veldig bra teknisk og i frispillingsfasen. Han trenger først og fremst mer erfaring med bedre motstandere, slik at han opptrer litt mer disiplinert i posisjonering og markering.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 15, 16, 17  Next
Page 16 of 17

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2017 RBKweb