English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
VÃ¥lerengens IF
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 176, 177, 178 ... 213, 214, 215  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Hentesveis
Veteran


Joined: 24 Aug 2004
Posts: 5623
Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim

PostPosted: 10.10.2017 17:00    Post subject: Reply with quote

Jeg jobber i Schweigaards gate, men det kunne ikke falle meg inn å si at jeg jobber i Oslo Øst Very Happy
_________________
Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen...
Back to top
View user's profile Send private message
Willoch
Veteran


Joined: 22 Dec 2009
Posts: 1662

PostPosted: 10.10.2017 18:11    Post subject: Reply with quote

* Plastikk arena.
* Storslått gave fra kommunen, på bekostning av folk flest.
* Teit stadion navn.
* Kapitalist bosatt i London som eier.

Ikke mye bohem-aktig Very Happy
_________________
Willoch
Back to top
View user's profile Send private message
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 11.10.2017 07:22    Post subject: Reply with quote

Det varer neppe lenge før vi har en VIF-er her som skal opplyse om at det egentlig er vi som har solgt stadionnavnet vårt. De pleier å ha en ganske forrykt logikk i sånne resonnement.
Back to top
View user's profile Send private message
Willoch
Veteran


Joined: 22 Dec 2009
Posts: 1662

PostPosted: 11.10.2017 10:27    Post subject: Reply with quote

bolgebah wrote:
Det varer neppe lenge før vi har en VIF-er her som skal opplyse om at det egentlig er vi som har solgt stadionnavnet vårt. De pleier å ha en ganske forrykt logikk i sånne resonnement.


De har jo solgt stadion navnet sitt til et firma. Sjela har de solgt til en rå kapitalist ( Tor Olav Trøim ) fra Sandefjord som er bosatt i London ( for å spare skatt ). Stadionet er delvis finansiert i form av en gave fra en kommune ( man skulle kanskje tro at Oslo kommune hadde annet å bruke penger på ?).

PSG, Man City & VÃ¥lerengen, fotballens sjel.
_________________
Willoch
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 05 Nov 2008
Posts: 5435

PostPosted: 11.10.2017 10:36    Post subject: Reply with quote

Men la oss være ærlige, dette er jo pirk i den store sammenhengen. Vålerenga får en avtale verdt anslagsvis 70 mill over 10 år. Det er 70 mill mer enn de hadde før avtalen ble underskrevet. Man kan si mye om navn og tilhørighet, men dette bedrer forutsetningene for drift og satsning. Og hvem bryr seg egentlig om navnet når det før har vært "Ullevaal" og det har lite med Oslo Øst å gjøre i utgangspunktet.

Ja, de underpresterer ifht. ressursene nå, de får plastdekke, de klarer ikke fulle hus per nå og ja det er en liten sjanse for at de må spille OBOS neste år. Men hvis det er dette som opptar kritikerne vedr. stadionet tror jeg det blir baksmell på et tidspunkt. Det er liten tvil om at utgangspunktet for klubben er bedre på alle måter enn når klubben holdt til på Ullevaal. Stadionutbyggingen fremstår fornuftig og vi kan klage så mye vi vil på hvor urettferdig tomtetildelingen var (enda den er blitt grundig nyansert av en vif-bruker her inne) men alle ville slått til i samme situasjon.

Personlig tror jeg at Vålerenga blir å regne med i toppen innen 2 år. Og etter å ha sett stemningen på den nye stadion tror jeg det kommer til å bli et publikumslag når de skjerper seg på banen.
Back to top
View user's profile Send private message
Willoch
Veteran


Joined: 22 Dec 2009
Posts: 1662

PostPosted: 11.10.2017 10:42    Post subject: Reply with quote

Ikke uenig i mye av det du skriver.

Men det morsomme er jo at de omtaler seg selv som bohemer og den "virkelige" klubben. Pirker man litt i fasaden dukker alle disse pinlighetene opp.

Man kan jo tenke seg hvordan vif fansen vil harselert med oss om situasjonen hadde vært motsatt......

Syns du rbk bør selge Lerkendal navnet til rema 1000 stadion for 70 mill?
_________________
Willoch
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 05 Nov 2008
Posts: 5435

PostPosted: 11.10.2017 10:49    Post subject: Reply with quote

Absolutt ikke, men det er et hav av forskjell her. Lerkendal er nesten blitt en institusjon, vi har hatt navnet og samme stadion i 70 år. Ullevaal har aldri hatt den verdien for Vålerenga, og nå får de Valle som er et nytt bekjentskap igjen.

Men helt klart, de har jo identitet som en schizofren. Dette med Bohemer og Oslo Øst passer fint lite med "Hele Oslo sitt lag". Men det virker som om det mest er gamlekara som holder på dette bohem-tullet, og at blant den yngre fansen er tilhørigheten mer blandet.
Back to top
View user's profile Send private message
Willoch
Veteran


Joined: 22 Dec 2009
Posts: 1662

PostPosted: 11.10.2017 11:20    Post subject: Reply with quote

De elsker jo å gjør narr av andre jfr bønder. Da må de tåle at en del pussigheter mht dem selv påpekes.

Men absolutt heller kamp mot vålerengen enn Ullensaker kisa.
_________________
Willoch
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 11.10.2017 11:32    Post subject: Reply with quote

Merka på twitter at folk som vanligvis er rolige, balanserte og gjennomtenkte mennesker også gikk på limpinnen når nyheten slapp. Morsomt hvor mye 'skade' et nytt stadionnavn gjør på folk.
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 05 Nov 2008
Posts: 5435

PostPosted: 11.10.2017 11:41    Post subject: Reply with quote

Willoch wrote:
De elsker jo å gjør narr av andre jfr bønder. Da må de tåle at en del pussigheter mht dem selv påpekes.

Men absolutt heller kamp mot vålerengen enn Ullensaker kisa.


Som sagt, den identitetskrisen deres er latterlig men nå har det gått sport i latterliggjøring. Og det på ganske dårlig grunnlag. Vålerenga hadde sikkert et par alternativer til navn/sponsorer som villige til å gi navnet sitt til stadion. Jeg har bare veldig vanskelig for å tro at noen av disse sponsorene het noe ala Bohemene AS, Valle Bygg AS, Oslo Øst AS eller liknende.

Altså sitter man igjen med valget om å:

a) Selge stadionnavnet til Corporate Tungekrøll AS.
b) La stadion hete Valle, unngå å hente inn 7 mill i året og bruke tiår på bygge opp stadionnavnets verdi ala Lerkendal.
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 11.10.2017 11:58    Post subject: Reply with quote

Egentlig er det vel smartest å bygge opp ting over tid istedenfor å gå for quick fiksen gang på gang. Men de får kjøre på i samme tralten til evig tid for min del.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 05 Nov 2008
Posts: 5435

PostPosted: 11.10.2017 12:30    Post subject: Reply with quote

Det er nok riktig i mange sammenhenger men her tror jeg det igjen er noen store forskjeller.

Vålerenga må da sette verdien av eget stadionnavn som må bygges opp som "merkevare"/symbol/identitetsbærer i la oss si 20 år minst, opp mot de akkumulerte sponsorinntekter for å ha navnet sitt på stadion over 20 år.

Det første er naturligvis vanskelig å tallfeste, vi vet jo ikke hvor mye navnet Lerkendal for eks. egentlig er verdt i kroner og øre. Men sponsorinntekten er lettere. Om vi tar utgangspunkt i den avtale de nettopp signerte, og de får en liknende til etter 10 år, tilsvarer 140 mill i rene inntekter. Og hvem vet om Itility Arena som navn har noen merverdi og synergieffekter utover det etter at det er brukt i så lang tid?

Jeg tror de fleste skjønner at valget er relativt enkelt for en klubb som Vålerenga her.


For Rosenborg tror jeg dette blir fundamentalt annerledes, da utgangspunktet vårt er annerledes. Lerkendal-navnet står ekstremt sterkt hos den jevne trønder og jeg tror nedsiden ved å selge stadionnavnet spiser opp mye av gevinsten med for eksempel 10 mill inn. 10 mill i året tilsvarer ikke mer i publikumsinntekter enn den svikten i publikumsinntekter vi opplevde når det var som verst. Jeg tror derfor at å selge stadionnavnet "samme hva" er riktig for VIF, men at det vil ødelegge merkevaren Rosenborg.
Back to top
View user's profile Send private message
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 11.10.2017 12:40    Post subject: Reply with quote

Vålerengen har eliteseriens 4. største budsjett på drøyt 91 millioner kroner. Det er nok ytterligere sju millioner kroner i omsetning i året som skal til for at det skal ordne seg, ja. Dette navnesalget er det som utvilsomt fører dem opp på siden av oss og kanskje forbi til neste år.
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 05 Nov 2008
Posts: 5435

PostPosted: 11.10.2017 13:13    Post subject: Reply with quote

Ingen her som har hevdet at de 7 millionene er det som skal til for at ting skal ordner seg Rolling Eyes

Det bedrer situasjonen uavhengig. Alternativet er jo å si nei til penger man uansett har behov for. Med et sånt syn på økonomi er jeg glad det er andre som styrer i RBK.

Og det at de har 4. størst budsjett forteller egentlig ganske lite. Det er en sterk korrelasjon mellom budsjett og tabellplassering på sikt, men hvis du skulle anordne tabellene i diverse ligaer etter budsjett så vil du se noen store avvik. Det er strengt talt bare å se på oss selv tidligere som eksempel.

De 7 millionene representerer en inntektsøkning på over 9% for VIF... og det er ganske mye.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 11.10.2017 14:05    Post subject: Reply with quote

Bottom line er at "Vålerenga Stadion" som skulle bli bohemenes hjem, Oslos stolthet og den viktige brikka som skulle sikre tilhørighet i praksis er skall med plastdekke, et navn totalt urelatert til klubben og området, og neon-logoen til et IT-selskap på fasaden. Den eneste tilhørigheten stadion har til klubben og fansen er lokalitet - ei tomt som for sikkerhets skyld ble indirekte skjenket dem av skattebetalerne gjennom kommunen. Indignity Arena står ikke tilbake for Komplett.no Arena eller Colorline Arena når det gjelder manglende tilhørighet og sjel, men forskjellen er at Oslo er en stor by, VIF er en stor klubb (med tanke på omsetning og potensiale både på og utenfor banen), og at dette i lang tid har blitt omtalt som klubbens og fansens eget rede - med brask og bram.

VIF sparer og tjener sikkert mye på grepene de har gjort, men disse grepene innebærer at de har gitt fra seg så nær som all identitet, integritet og råderett som mulig for å frigjøre/tilføre midler. Tomta fikk de av kommunen med ufravikelige premisser som idrettspark-konseptet og skole, navnet er solgt til høyestbydende som ikke ville radikalt endre stadion med profilering på seter osv, og dekket i "storstua" i et av Norges gunstigste klimatiske områder er selvsagt av plast av flerbrukshensyn.

Vi er omtrent så langt unna det jeg så for meg og forventet da jeg hørte om "Vålerenga Stadion" som mulig. Jeg skjønner at cash is king, men jeg hadde personlig gremmes om det var dette vi endte opp med om vi hadde vært i samme posisjon.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Willoch
Veteran


Joined: 22 Dec 2009
Posts: 1662

PostPosted: 11.10.2017 17:56    Post subject: Reply with quote

Macha wrote:
Willoch wrote:
De elsker jo å gjør narr av andre jfr bønder. Da må de tåle at en del pussigheter mht dem selv påpekes.

Men absolutt heller kamp mot vålerengen enn Ullensaker kisa.


Som sagt, den identitetskrisen deres er latterlig men nå har det gått sport i latterliggjøring. Og det på ganske dårlig grunnlag. Vålerenga hadde sikkert et par alternativer til navn/sponsorer som villige til å gi navnet sitt til stadion. Jeg har bare veldig vanskelig for å tro at noen av disse sponsorene het noe ala Bohemene AS, Valle Bygg AS, Oslo Øst AS eller liknende.

Altså sitter man igjen med valget om å:

a) Selge stadionnavnet til Corporate Tungekrøll AS.
b) La stadion hete Valle, unngå å hente inn 7 mill i året og bruke tiår på bygge opp stadionnavnets verdi ala Lerkendal.


Dersom du leser hele mitt innlegg ser du at det er totaliten som er morsom.

De eies av Tor Olav Trøim ( google han du ).
Tomten ble gitt av Oslo kommune ( det å tro at dette ga mest verdier i kassa til Oslo kommune er i beste fall naivt).

Jeg tror også Engen kan ( og bør ) bli en sterk utfordrer for oss på litt sikt.

Harselasen gikk mer på supporternes syn på identitet og ektehet.
_________________
Willoch
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 11.10.2017 20:16    Post subject: Reply with quote

Greia/greien med Engen og Brann er jo at de absolutt burde være etablerte topplagg. De burde vinne serien minst en gang hvert femte år. De burde ha et tilskuersnitt på 20 000. De burde ha et produkt som fansen kan være stolte av og de burde presse oss til å bli bedre hvert år, slik Feyenoord presser Ajax og Sporting og Benfica presser Porto.

I stedet sliter de i gjørma hvert år. At Engen og Brann ikke er etablerte topplag er ikke uflaks. Det er heller ikke vår feil. Det skyldes ene og alene inkompetanse. Grov inkompetanse.

Det er morsomt. Og jeg krever retten til å le.
Back to top
View user's profile Send private message
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 12.10.2017 07:28    Post subject: Reply with quote

I kveld får de endelig gjort unna hengekampen sin mot Haugesund. Hvis de ikke vinner den, er de maks tre poeng fra direkte nedrykk med seks kamper igjen. Hvis de vinner den, kan vi trøste oss med at det samme gjelder for Lillestrøm.

Jeg elsker høsten.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 12.10.2017 10:23    Post subject: Reply with quote

VIF har hengekampen i dag og så AaFK (H) og Viking (B). Jeg tror at etter disse tre kampene så har de i praksis berget plassen. De resterende kampene er Molde (H), Sandefjord (B), Odd (H) og Sogndal (B), som vel er sånn midt på treet i vanskelighetsgrad.
Back to top
View user's profile Send private message
puckno
Veteran


Joined: 13 May 2006
Posts: 4803

PostPosted: 12.10.2017 11:07    Post subject: Reply with quote

En bydelsklubb fra Oslo, sterkt stigmatisert og plassert inn til et snevert segment av Oslos befolkning. Ingen selvfølge at de skal være i toppen år etter år. Det Oslo behøver er et nytt topplag som alle kan samle seg om.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 12.10.2017 11:18    Post subject: Reply with quote

Det er vanskelig siden Oslo består av innflyttere som støtter andre lag og innvandrere/barn av innvandrere som ikke bryr seg katta om norsk fotball. I tillegg er det ingen lokalpatriotisme å spille på hvis man skal samle hele Oslo. Jeg tror heller VIF skal styrke sin Oslo Øst -identitet.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 12.10.2017 11:54    Post subject: Reply with quote

Henning wrote:
VIF har hengekampen i dag og så AaFK (H) og Viking (B). Jeg tror at etter disse tre kampene så har de i praksis berget plassen. De resterende kampene er Molde (H), Sandefjord (B), Odd (H) og Sogndal (B), som vel er sånn midt på treet i vanskelighetsgrad.


VIF kommer jo garantert til å tape mot Viking, som sikkert begynner å vinne jevne kamper nå når håpet er slukket (samtidig som VIF typisk tror de skal vinne enkelt i Stavanger). Og arrester meg hvis jeg tar feil, men: er ikke Aalesund et lag Vålerengen nesten aldri slår? Uavgjortvarsel?

Så taper de dessverre, sikkert litt ufortjent, i Molde, og da er det 1 poeng på de siste 5 kamper, blinkende røde lamper, og kanskje behov for å ta to seire på de siste tre kampene.

Hvis ikke de slår Haugesund i dag, da. Tror jaggu jeg melder uavgjort der også.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 12.10.2017 12:08    Post subject: Reply with quote

Er gjerne med på et veddemål på om VIF tar mer enn to poeng på de kampene der.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 12.10.2017 12:41    Post subject: Reply with quote

Hehe, jeg er jo ikke så dum at jeg setter ekte penger på et såpass usikkert tips Wink Det ville nok gitt brukbare odds, men det er magefølelsen min, da.

Så tror jeg jo dessverre også at de typisk tar nok poeng mot de siste tre motstanderne sine, og berger minst kvalikplassen. Slår typisk Odd og Sandefjord, som allerede er sementert midt på treet.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 12.10.2017 13:16    Post subject: Reply with quote

Henning wrote:
Det er vanskelig siden Oslo består av innflyttere som støtter andre lag og innvandrere/barn av innvandrere som ikke bryr seg katta om norsk fotball. I tillegg er det ingen lokalpatriotisme å spille på hvis man skal samle hele Oslo. Jeg tror heller VIF skal styrke sin Oslo Øst -identitet.


Her ligger jo mye av problemet. VIF spiller på flere hester samtidig, som til en viss grad har motstridende interesser og identitet. På den ene siden er VIF (gamle) Klanen - den harde kjerne av gutter fra Oslo øst som ett- eller tosifret nummer på medlemskortet og har jobbet sitt fotavtrykk ned i betongen foran sitt sete på Ullevål (og etterhvert [kommersiell partner] Arena). Ekte og ufravikelig hel ved-"Vål'enga". Samtidig vil de være hele Oslos klubb, som vil ha småbarnsfamilier på langsidene og går ikke av veien for å ha rikfolk i fjollete hatter på VIP'en. Innflyttere fra fjern og nær skal være velkommen i hovedstadens storstue, og mangfoldet i byen skal slås ring om og feires. Samtidig er det ingen hemmelighet at VIF har langt større oppslutning i enkelte områder i distriktene enn Oslo. Skal de støte fra seg "bønda", de med litt brei dialekt og som i all hovedsak ser skog og/eller jorder når de titter ut av vinduet hjemme, blir det vanskelig per nå å fylle selv den nye stadion.

Litt av det samme ser vi på rekrutteringsfilosofien. De ønsker og vil være det naturlige valget for Oslo-talenter, men de mønster per i dag et lag som ofte ikke har mer enn to-tre lokale, mens det mange fra Olso og omegn som lykkes i andre klubber. Samtidig kjøper de inn masse spillere tilsynelatende uten særlig plan og struktur hverken på kort eller lang sikt.

Som sagt før - jeg tror først VIF skal finne ut hvem de faktisk er før de (igjen) legger planer for hvor de skal og hva de skal bli.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 176, 177, 178 ... 213, 214, 215  Next
Page 177 of 215

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb