English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Sigurd Rosted
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7804

PostPosted: 04.10.2017 00:20    Post subject: Reply with quote

josinho wrote:
Han blir trolig ikke en bedre, men n dårligere spillere med denne sykdommen på litt sikt. Dessuten kan han måtte stå over kamper i dårlige sykdomsperioder. Uansvarlig å kjøpe ham, han bør kun komme som Bosman.


Du har ingen forutsetninger for å si om han blir en bedre eller dårligere spiller på sikt. Ja, han har en sykdom som tradisjonelt kan være utfordrene mtp idrett, men hverken du eller jeg vet noe om hans tilstand. Og om Rosenborg bestemmer seg for å kjøpe han har de antakeligvis gjort seg noen faglige helsemessige tanker rundt dette. Og det veier litt mer enn hva som står på nhi og er ihvertfall ikke uansvarlig.
Back to top
View user's profile Send private message
RBKrosenborg
Proff


Joined: 10 Dec 2007
Posts: 261

PostPosted: 04.10.2017 14:23    Post subject: Reply with quote

Jeg og alle på min mors side har Bektherev. To av oss driver daglig med idrett(NC-A og 1 div handball)
Disse har aldri hatt noen bekterev-relaterte avbrekk.
Dette er veldig individuelt og kan ha like stor betydning som blodtype og hårfarge.
Back to top
View user's profile Send private message
josinho
Veteran


Joined: 05 Sep 2006
Posts: 8285

PostPosted: 04.10.2017 15:11    Post subject: Reply with quote

hello wrote:
josinho wrote:
Han blir trolig ikke en bedre, men n dårligere spillere med denne sykdommen på litt sikt. Dessuten kan han måtte stå over kamper i dårlige sykdomsperioder. Uansvarlig å kjøpe ham, han bør kun komme som Bosman.


Du har ingen forutsetninger for å si om han blir en bedre eller dårligere spiller på sikt. Ja, han har en sykdom som tradisjonelt kan være utfordrene mtp idrett, men hverken du eller jeg vet noe om hans tilstand. Og om Rosenborg bestemmer seg for å kjøpe han har de antakeligvis gjort seg noen faglige helsemessige tanker rundt dette. Og det veier litt mer enn hva som står på nhi og er ihvertfall ikke uansvarlig.


Støtter meg kun på legevitenskapen som hevder at på sikt så blir plagene forverret med denne sykdommen. Det vil derfor være en dum sjanse sportslig og økonomisk å bruke kjøpepenger på denne spilleren. Vi vet ikke hvordan utviklingen for Rosteds sykdom blir. Det bør du ikke benekte.
Back to top
View user's profile Send private message
sidney
Veteran


Joined: 23 Aug 2012
Posts: 2511

PostPosted: 05.10.2017 10:48    Post subject: Reply with quote

"På sikt" kan bety om mange tiår. Dette er en diagnose man både kan holde i sjakk med trening, og det finnes mange effektive behandlingsmetoder. Tipper dette eventuelt er en sak for den medisinske avdelinga i klubben. Min magefølelse sier at dette er mindre dramatisk enn tidligere kneskader etc.

Ps. om man støtter seg på medisinen, kan man med hell legge ved en link, slik at vi andre også får satt oss bedre inn i problematikken man viser til.
_________________
Å nei håret fins itj mest
Sler ut tenner'n på den første som sei hest
Back to top
View user's profile Send private message
Frankiefourfingers
Veteran


Joined: 01 Mar 2008
Posts: 3750

PostPosted: 05.10.2017 10:56    Post subject: Reply with quote

Men vil han heve laget ?

Hvordan er farten hans ?
Back to top
View user's profile Send private message
Elg
Veteran


Joined: 18 Mar 2012
Posts: 1441

PostPosted: 05.10.2017 11:23    Post subject: Reply with quote

Vi har guden Schwabe.
_________________
Herremann

https://m.youtube.com/wat...JO5hlp7L6A
Back to top
View user's profile Send private message
josinho
Veteran


Joined: 05 Sep 2006
Posts: 8285

PostPosted: 05.10.2017 11:38    Post subject: Reply with quote

sidney wrote:
"På sikt" kan bety om mange tiår. Dette er en diagnose man både kan holde i sjakk med trening, og det finnes mange effektive behandlingsmetoder. Tipper dette eventuelt er en sak for den medisinske avdelinga i klubben. Min magefølelse sier at dette er mindre dramatisk enn tidligere kneskader etc.

Ps. om man støtter seg på medisinen, kan man med hell legge ved en link, slik at vi andre også får satt oss bedre inn i problematikken man viser til.


1. Du kan med hell scrolle litt oppover....

2. Du kan med hell også finne linker på egen hånd
Back to top
View user's profile Send private message
TomH
Veteran


Joined: 08 May 2004
Posts: 4934
Location: Buskerud

PostPosted: 05.10.2017 13:29    Post subject: Reply with quote

Josinho,
og du kan med hell la være å uttale deg om ting du ikke vet noen ting om.
_________________
Takk.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 05.10.2017 14:33    Post subject: Reply with quote

Begynner å bli litt vel salt denne tråden nå imo.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
Sjiraff
Veteran


Joined: 14 Jul 2011
Posts: 1517

PostPosted: 05.10.2017 14:47    Post subject: Reply with quote

Litt betent kan man si.
_________________
Never Wake A Sleeping Ninja Cow
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21960

PostPosted: 05.10.2017 15:03    Post subject: Reply with quote

Bare på RBKweb det kan bli så jævla sur stemning av en diskusjon om Bekhterevs.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Eru
Veteran


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 3229

PostPosted: 05.10.2017 15:20    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Bare på RBKweb det kan bli så jævla sur stemning av en diskusjon om Bekhterevs.


Poeng, men det er unektelig merkelig å hevde at en 23-åring "bare vil bli en dårligere spiller" fordi han har en revmatisk sykdom, hevde å støtte seg på legevitenskapen og be andre om å lette opp dokumentasjon for sin påstand.

Sykdommen vil gradvis forverres, men det er liten grunn til å tro annet enn at Rosted har mange gode år igjen av karrieren sin og at han vil kunne utvikle seg mye som fotballspiller før sykdommen begynner å sette ham tilbake. Bruce Furniss (olympisk mester i svømming) og Rico Brogna (10 år i MLB) er eksempler på idrettsutøvere som har hatt lange karrierer på tross av samme sykdom.

For å si det sånn: Hvis Rosted må legge opp på grunn av skade før han er 30 så er det mer sannsynlig at det skyldes en kneskade enn sykdommen.
Back to top
View user's profile Send private message
vemundo
Veteran


Joined: 31 Jan 2006
Posts: 1381

PostPosted: 05.10.2017 16:12    Post subject: Reply with quote

Vi bør ikke kjøpe spillere med knær, de vil bare bli værre med alderen. Har kjent på dette problemet i flere år nå.
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6249
Location: Skottland

PostPosted: 05.10.2017 17:01    Post subject: Reply with quote

Du foretrekker spillere uten knær altså?

Back to top
View user's profile Send private message
Skrulledude
Senior


Joined: 20 Jun 2015
Posts: 135

PostPosted: 05.10.2017 17:04    Post subject: Reply with quote

Har en onkel med denne sykdommen. Tross sykdommen og alderdom (han er godt over 50 år), er og har han alltid vært den mest aktive i søskenflokken. Sykdommen har ikke holdt han særlig tilbake, hverken hva gjelder fotball, ski eller andre aktiviteter man kan utøve i norsk fauna.

Jeg henger meg på analogien over, om å kjøpe spillere som har kne. Blir litt tynt å utelukkende rejecte en spiller pga en diagnose. Det var jo de som rejecta Messi på grunn av en diagnose da han var ung og lovende også...
Back to top
View user's profile Send private message
josinho
Veteran


Joined: 05 Sep 2006
Posts: 8285

PostPosted: 05.10.2017 17:46    Post subject: Reply with quote

TomH wrote:
Josinho,
og du kan med hell la være å uttale deg om ting du ikke vet noen ting om.


Viss vi skal ta deg på ordet dør dermed alle forum, politiske diskusjoner osv i det norske samfunnet Laughing

BTW: jeg vet jo ikke mer enn det jeg har lest og hørt om denne sykdommen, og jo, også jeg har folk i min nære krets som også har denne sykdommen. Konklusjon; jeg vet nok til at vi skal være kritisk til å bruke flere mill på å kjøpe spillere med alvorlige diagnoser. Russisk rulett....

Regner ellers med at når klubben har Yanni og Helland, samt Reg, som alle tre er meget skadeutsatt, så vil nok ingen flere risikoprosjekt (skademessig) bli handlet inn.
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7804

PostPosted: 05.10.2017 17:58    Post subject: Reply with quote

Du som er glad i å lete opp info på nettet, hvor mange kamper de to siste sesongene har dette risikoprosjektet stått over på grunn av skader?
Back to top
View user's profile Send private message
josinho
Veteran


Joined: 05 Sep 2006
Posts: 8285

PostPosted: 05.10.2017 18:06    Post subject: Reply with quote

Reumatiske sykdommer lumske og kan forverres (vil forverres) uten at man kan vite når. Du trener ikke å være bråkjekk fordi jeg har dette i min aller nærmeste slekt på morsida. Er ikke spesialist men jeg har gode poeng som ikke kan slås tilbake. Norge er et ugunstig land å oppholde seg i med slike sykdommer pga de klimatiske forholda.

BTW: Rostad mistet så å si hele 2015-sesongen pga skade.
Back to top
View user's profile Send private message
sidney
Veteran


Joined: 23 Aug 2012
Posts: 2511

PostPosted: 05.10.2017 18:50    Post subject: Reply with quote

josinho wrote:
sidney wrote:
"På sikt" kan bety om mange tiår. Dette er en diagnose man både kan holde i sjakk med trening, og det finnes mange effektive behandlingsmetoder. Tipper dette eventuelt er en sak for den medisinske avdelinga i klubben. Min magefølelse sier at dette er mindre dramatisk enn tidligere kneskader etc.

Ps. om man støtter seg på medisinen, kan man med hell legge ved en link, slik at vi andre også får satt oss bedre inn i problematikken man viser til.


1. Du kan med hell scrolle litt oppover....

2. Du kan med hell også finne linker på egen hånd



1. Leste hele tråden før jeg skrev
2. Bra tips - neste gang jeg skriver, dropper jeg kilder - for det kan jo leseren finne selv.

Forskning viser at folk som henviser til forskning ikke alltid vet hvilken forskning de konkret henviser til! Utmerket teknikk for å pakke inn synsing i "fag-drakt"
_________________
Å nei håret fins itj mest
Sler ut tenner'n på den første som sei hest
Back to top
View user's profile Send private message
Jangusk
Veteran


Joined: 28 Nov 2011
Posts: 4259
Location: Ryfylke

PostPosted: 05.10.2017 19:18    Post subject: Reply with quote

Har kjempetroa på dansken på sikt. Tror ikke vi må noen måte må fase ut han. Han er jo bare en guttunge enda. Så mitt råd er å ha is i magen når det gjelder han
_________________
thumb/b2gwNyta.jpeg
Back to top
View user's profile Send private message
Nordens Lokomotiv
Veteran


Joined: 13 Mar 2016
Posts: 2127

PostPosted: 05.10.2017 19:20    Post subject: Reply with quote

Har ikke kunnskap om denne sykdommen, så skal ikke uttale meg hvorvidt det er katta i sekken eller ikke, men ferdighetsmessig imponerte han meg i forrige kamp, mot riktig nok trøtte spillere på vår side, men var imponert over duellspillet hans mot Bendtner. At han er rask og brukbar med ballen gjør også at han garantert er på blokka på brakka.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21960

PostPosted: 06.10.2017 08:38    Post subject: Reply with quote

josinho wrote:
BTW: Rostad mistet så å si hele 2015-sesongen pga skade.

Han var ute hele 2015, men det skyldes jo mye at de ikke visst om sykdommen før langt uti året. De fant ikke ut hva som feilet han før sesongen nesten var over, og da først kunne de gi adekvat behandling. Siden den gang har han vel stort sett vært i grei fysisk form.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 06.10.2017 09:45    Post subject: Reply with quote

Som en annen debattant over, så er jeg også fra en familie med masse Bekterevs i slekta, og har det selv. Dette er en sykdom som de aller fleste ikke oppdager før de er godt voksne, hvis de ikke har det i slekta og ser de første små symptomene. Den utvikler seg gradvis, men dette kan gå i perioder, og med lange perioder med stillstans.

Med riktig trening i ung alder, kan dette ofte stabiliseres og ikke være noe problem i mange tiår. Får man riktig trening, og riktig medisinering, kan de få betennelsene som oppstår, lett være forbi etter 1-3 dager. Hos megd er en bettennelsesdempende og muskelavslappende pille stort sett nok til å fjerne smerten og jeg er etter et halv døgn like sprek som før.

Hos meg var sykdommen mest aktiv i perioden fra 5-15 år, og har vært dønn stabil fra 18-20 år alderen frem til i dag når jeg er over 50. Kun blitt litt stivere i ryggraden, og litt mer krummet. Har pr. i dag, ingen sykedager på jobben pga bekterevs. Dette selv om jeg som 14 åring var den yngste som noen gang hadde fått dette påvist på røntgenbilde, og hoftene burde ha vært "ubrukelige". Men takket være at jeg drev mye idrett, har jeg ikke hatt hofteproblemer overhodet.

En av de fine trekkene med sykdommer er at det å være i ro gjør det bare verre, så løsningen er opp og ut i bevegelse. Som spiller vil han dermed også på "sykedager" faktisk trene lett og være i bevegelse. Han vil dermed ikke gå glipp av så mye om han har et lite anfall.


Skrulledude wrote:
Tross sykdommen og alderdom (han er godt over 50 år),


Vil ha meg frabedt å se alderdom og over 50 i samme setning.... Vi 50 åringer er jo bare i vår 3. ungdom Razz
Back to top
View user's profile Send private message
Undergangen er nær
Veteran


Joined: 27 Mar 2011
Posts: 1658

PostPosted: 06.10.2017 19:15    Post subject: Reply with quote

Her er Mathisens vurdering av Rosted:
Quote:
I tillegg til at han har vært solid defensivt har han noen veldig spennende ferdigheter offensivt [...]. Jeg ser på ham som en uvanlig elegant midtstopper, sier Mathisen.

– Han er rolig og trygg med god ballkontroll. [...] Bra høyde og fart også. Har noen utfordringer én mot én defensivt, hvor Reginiussen definitivt er bedre. [...] Og så er han jo målfarlig!
Back to top
View user's profile Send private message
Frankiefourfingers
Veteran


Joined: 01 Mar 2008
Posts: 3750

PostPosted: 07.10.2017 16:59    Post subject: Reply with quote

Mathisen er vel den svakeste såkalte fotballeksperten vi har der ute, så det sier vel egentlig nada når han åpner kjeften og synser.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Page 2 of 7

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb