English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Vålerengens IF
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 172, 173, 174 ... 213, 214, 215  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Bjarnes
Veteran


Joined: 01 Jul 2010
Posts: 3251

PostPosted: 11.09.2017 16:03    Post subject: Reply with quote

Macha wrote:

+Virkelig, enda en kunstgressbane sør for Dovre i toppdivisjonen..


Helt utrolig! Det er faktisk helt utrolig at noen bortsett fra Bodø/Glimt og Tromsø har lov til å ha lag i toppdivisjonen uten å stille med naturgress.
Back to top
View user's profile Send private message
DarthJohansen
Proff


Joined: 02 Feb 2015
Posts: 430

PostPosted: 11.09.2017 16:05    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:


Jeg ser ikke bort ifra at Lom har like høy tetthet at VIF-supportere i forhold til innbyggere som Oslo, men dette må vel kunne betegnes som en anelse uprofesjonelt..


Nei vet du hva, det der er sutring på høyeste nivå. Føle seg krenka fordi at en mann som tilfedligvis er prest heiser et flagg for sin fotballklubb på flaggstanga i sitt praivate hjem? Det blir rett og slett for dumt. Og så for å bevise hvor teit det er går de til avisa med saken og ikke direkte til mannen selv, i ei "lita bygd" som de selv sier.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21960

PostPosted: 11.09.2017 17:14    Post subject: Reply with quote

På prestegården. Under en begravelse.

Skjønner godt at det reageres. Mannen er totalt blottet for antenner, takt og tone. Det er er faktisk ikke hans private hjem, men et hjem som tilhører "fellesskapet" der han tilfeldigvis bor.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 11.09.2017 17:47    Post subject: Reply with quote

Ja, det er jo hele forskjellen. Presteboligen tilhører kirken og ansees som kirkens/offentlig eiendom. En prestebolig skal selvsagt ikke flagge private interesser under seremonier.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
DarthJohansen
Proff


Joined: 02 Feb 2015
Posts: 430

PostPosted: 11.09.2017 19:13    Post subject: Reply with quote

Quote:
Prost i Nord-Gudbrandsdalen, Paul Skuland, forteller at det tidligere også har kommet reaksjoner på at Vålerenga-flagget har hengt oppe på prestegården i Lom.

– Prestegården er Einar Gelius sin private bolig, så på en måte står han fritt til å gjøre som han vil.


Sorry, antok bare at prosten kunne "reglene" for prestebolig bedre enn der. Min feil.
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6246
Location: Skottland

PostPosted: 11.09.2017 19:33    Post subject: Reply with quote

Det er en privat bolig. Men ikke privat eiendom.
Back to top
View user's profile Send private message
JohnTiger
Veteran


Joined: 27 Nov 2007
Posts: 2582
Location: Heimdal

PostPosted: 11.09.2017 19:35    Post subject: Reply with quote

Slettet det da det ble feil Smile
_________________
Rosenborg e laget!

Twitter : @JohnTiger67
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18386
Location: Oslo

PostPosted: 11.09.2017 19:41    Post subject: Reply with quote

Altså, det er samme faen hva han egentlig har lov til, det er snakk om begravelse. Uprofesjonelt
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 11.09.2017 19:57    Post subject: Reply with quote

JESUS wrote:
Det er en privat bolig. Men ikke privat eiendom.


Jeg ser det nå, noe jeg av ukjente grunner ikke fikk med meg på første gjennomlesning.

Jeg mener like fullt at en prestebolig som eies av fungerende prest som leder seremonier i kirka i umiddelbar nærhet ikke kan sidestilles med privat bolig for deg og meg.

Jeg ser for øvrig ikke helt poenget med å flagge på "tun-stanga" for en klubb som holder til titalls mil unna uansett, men det er en annen sak. For ordens skyld - dette har ingenting med at det er VIF å gjøre. Jeg hadde ment akkurat det samme om det var AaFK-flagg på en prestebolig på Tynset.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
DarthJohansen
Proff


Joined: 02 Feb 2015
Posts: 430

PostPosted: 11.09.2017 20:26    Post subject: Reply with quote

Men det er heller ikke en sak for VG. Sier like mye om de som sutrer i media og de som skriver saken, som han som flagger. Dette er slike ikke-saker jeg vil ha bort.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 12.09.2017 09:20    Post subject: Reply with quote

Vålerenga og Oslo-fotballen

Esten O Sæther kliner til med et tungt faglig innlegg om VIFs unike mulighet til å befeste sin posisjon i Oslo og norsk fotball. Dette er selvsagt ironisk ment, kanskje på grensen til sarkastisk, da kommentaren er, som seg hør og bør, et rotete, tynt, og lite sammenhengende innlegg fra en bias-bolet VIF-supporter som kaller seg journalist.

Jeg sliter (ikke uvanlig) med å forstå hva som egentlig menes her. Jeg tror at hovedessensen bak trua på ny storhetstid på Valle har flere grunner:

A: Oslo-folk gikk på kamp i hopetall på 60-tallet
2: Det er ingen andre (topp)klubber i Oslo å heie på.

Og det var vel det.

Så avslutter vi med et meget sterkt poeng:

Esten wrote:
At det skjedde dagen etter at VIF åpnet stadion med å sette ny rekord for kvinnenes Toppserie, forteller om en klubb som skjønner at dette er mer enn en bane. At all herligheten på Valle virkelig er en kulturpark med noe som hele byens befolkning kan være med å ta vare på.


Akkurat. Så godt oppmøte på åpningshelga for ny stadion viser at de siste 8-10 årene med +/- 6.000 på hjemmekampene bare var et blaff?


EDIT: Rydda i "koden"
_________________
Influencer™


Last edited by Zorac on 12.09.2017 10:51; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 12.09.2017 10:37    Post subject: Reply with quote

Jeg husker ikke riktig, men jeg mener det var Einar Førde som sa noe sånt som "dei gjer seg sine tankar, slike med" om folk som ikke var helt oppvakte. En slags overbærende aksept for at ikke alle kunne være like koherente i tankerekkene sine, men at vi jo er velsignet med både tanke- og ytringsfrihet her til lands. Selv om det er noen år siden jeg sluttet å lese Esten O. Sæther kan jeg ikke unngå å legge merke til noen av de mest pompøse skriveriene hans, fordi andre faktisk leser og siterer ham. Så da trekker jeg på skuldrene og tenker at det er da hyggelig at han har et levebrød, og dertil en arbeidsgiver som nok må være godt over gjennomsnittlig tålmodig med tanke på kvaliteten på det som leveres.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 12.09.2017 10:56    Post subject: Reply with quote

Ja, jeg leser kommentarene fra disse såkalte ekspertene og sportsjournalistene med en solid ironisk distanse. Med unntak av Leif Welhaven er det svært vanskelig å ta det som trykkes særlig seriøst. Over snittet evne til å skrive korrekt norsk er i bunn og grunn det eneste som skiller disse fra den gjengse fotballsupporter i kommentarfeltene. Innholdet er ni av ti ganger ufrivillig komisk på et eller annet nivå.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
Nordlys
Rutinert


Joined: 03 Feb 2017
Posts: 984

PostPosted: 12.09.2017 11:04    Post subject: Reply with quote

Har ikke lest innleggene over, men ønsker personlig VIFs nye anlegg velkomment! Hadde vært helt overlegent med et styrket VIF i årene som kommer, og en stadion med bra trøkk i hovedstaden. At VIF nå endelig har skaffet seg et godt fundament for videre klubbutvikling er bare positivt! Alt som gjør at RBK må gjøre jobben enda bedre og enda nøyere i årene som kommer for å fortsatt kunne trone på toppen av norsk fotball bør tas i mot med åpne armer. For skal norsk fotball og Rosenborg ta nye steg i Europa i årene som kommer er økt konkurranse nasjonalt helt essensielt. En ny stadion på Valle er ingen garanti for dette, men det er et godt utgangspunkt.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 12.09.2017 12:33    Post subject: Reply with quote

Enig. En stor klubb som VIF skal selvfølgelig ha egen stadion, og det er på høy tid at både klubben og fansen får en arena som er deres egen. Egen arena bygger selvsagt identitet.Jeg har ikke sett mer enn noen bilder og opptak, men stadion skal også være fin - spesielt tribunemessig. Plastdekke er jeg kategorisk imot sør for moralsirkelen, men det får være en annen diskusjon.

Men. Jeg er litt hoderystende til at så mange i og rundt klubben tror dette skal fikse alt som ved et trylleslag. Om ikke det ordnes opp i holdningene i klubben blir stadion mest kosmetisk, som å bleke tennene i en kjeft full av tannråte.

VIFs problem har "alltid" vært manglende evne til å ta innover seg status quo og å anerkjenne problemer (som alle klubber har fra tid til annen). Penger kaster de ut vinduet tilsynelatende uten annen plan enn å fylle spilleroversikten på hjemmesida, det være seg om de bruker egne midler eller hand-outs fra Trøim. For noen år siden ansatte de en økonomi-fyr som visstnok revolusjonerte økonomistyringa i klubben, og da de for første gang på lenge hadde et budsjett noen lunde i balanse, måtte de ut i media og hovere over hvor dårlig alle de andre var på økonomi, og hvor dumme de var som ikke gjorde det samme. Så gikk det vel ca tre måneder før alt gikk skeis og de igjen var prisgitt nødhjelp fra Trøim. Da prosjekt Martin Andresen ble dratt igang ansatte VIF et trenerteam som fikk alt annet i norsk fotballhistorie til å blekne. Det var manager, hovedtrener, trener for hvert ledd i laget og så videre. Ikke en eneste gang hørte jeg et snev skepsis VIF-supporter eller (Oslo-)media. De supporterne jeg snakket med hyllet sågar opplegget; det er jo sånn de store klubbene internasjonalt driver, må vite.

Nå sist ble det jo en voldsom furore da Deila uttalte at han kom til en bunnklubb. Faktum var at det beviselig var det han gjorde, og laget endte på en 10.-plass etter å ha vært farlig nær nedryksstriden på slutten av Rekdals virke. I skrivende stund kjenner de spøkelsets pust i nakken igjen. De tre årene før Deila kom inn hadde de henholdsvis 11., 6.- og 7.- plass. Kanskje ikke noe direkte bunnlag over tid, men de har vært veldig midt på treet og ikke luktet på medalje siden sølvet i 2010.

Å innrømme at man har et problem er det første skrittet til å bli frisk i alle prosesser. VIF ser fortsatt ut til å lukke øynene og tror alt ordner seg av seg selv siden de er en stor klubb i Norges desidert største by. Den dagen de innser at ingen ting kommer av seg selv og at de må jobbe både strukturelt og økonomisk over tid som alle andre for å bygge kultur, kan det hende de kan bli en storhet i norsk fotball. Inntil videre er det dog fortsatt de enkle løsningene, som eksterne innskudd i mangemillionersklassen og ny stadion, som skal få dem tilbake der de tror de hører hjemme og fortjener å være.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
DarthJohansen
Proff


Joined: 02 Feb 2015
Posts: 430

PostPosted: 12.09.2017 12:54    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:


Men. Jeg er litt hoderystende til at så mange i og rundt klubben tror dette skal fikse alt som ved et trylleslag. Om ikke det ordnes opp i holdningene i klubben blir stadion mest kosmetisk, som å bleke tennene i en kjeft full av tannråte.



Helt enig i denne. Hvor mange klubber i Norge er det som har hatt positiv utvikling etter de flyttet til "sin nye storstue"? Eneste jeg kan komme på er Molde, som har vært i toppen av Elitserien så og si hele tiden siden røkkeløkka ble bygd. Men her er vel Røkke en viktigere del av ordet enn løkka. Ser man på andre klubber som har flyttet fra sin gamle hjemmebane til en ny flott stadio har det vel gått frake veien ned for de fleste av de. Viking er i frittfall, Start har et håp om å rykke opp fra obos i år (under prosjekt "luftslott"), Sandefjord har vel vært et heislag som det var før byggingen og kroneksemplet er vel Stabæk som skulle inn i CL med med sitt blå kunstgress, men entte opp med å neste gå konk og flyttet ut av Telenor arene og tilbake til Nadderud.

Ingen av klubben har bortsett fra rett etter åpningen av stadion hatt stor publikums økning, ingen har hatt spesielt stor sportslig framgang (heller kraftig nedgang) og stort sett alle av de har gått på økonomiske smeller.

Så om VIF går rundt å tror at "å komme hjem til oslo øst" er det som skal til for å bli best i landet er det bare å gledet seg til at klanen skryter over hvor fantastisk de er som klarer å samle medgangssupportere i OBOS.

PS veldig forundra over at VIF velger å skifte over fra gress til kunstgress midt i sesongen. Vil tro det er en fordel for alle kunstgresslag som kommer dit.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18386
Location: Oslo

PostPosted: 12.09.2017 13:04    Post subject: Reply with quote

De neste 3 rundene blir virkelig spennende. Engen med 0-3-3 på sine siste 6 kamper og med det 0,5 poeng i snitt. Møter nå RBK borte, Brann hjemme og Stabæk borte igjen. Kan fort sitte igjen med 0-2 poeng fra disse.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 12.09.2017 13:24    Post subject: Reply with quote

Det er ikke bare spaden de burde puttet i jorda på Valle for noen år siden. Når man ser hvor hardt trykket ble mot Deila da han for en gangs skyld kalte en spade for en spade tidligere i år, ser man hvor inngrodd motviljen mot kritisk selvevaluering er i klubben.

Fun fact: jeg har aldri brukt ordet "spade" så mange ganger i et innlegg før. Moro med nye ting selv om man nærmer seg 13.000 innlegg.

EDIT: Ser forresten at VIFs andrelag tapte 0-4 mot KFUM på hjemmebane med blant andre Moa, Nakkim, Stengel, Azemi og Ibrahim på banen. Da har altså VIF herrer to kamper uten poeng i si nye "storstue".
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 12.09.2017 13:47    Post subject: Reply with quote

Du har rett Zorac. Tror ikke jeg har hørt en VIF-ansatt si at ny stadion kun er et skritt på veien mot en bedre fremtid. Det er hallelujastemning over hele fjøla, selv om de muligens er mer nøktern innad. Tror de gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å være så overbærende positive rundt denne flyttingen utad. De øker bare det eksisterende, enorme forventningspresset på seg selv og fallhøyden blir deretter.

Er også blant de som ønsker et styrket lag fra Oslo, og Vålerenga har grunnmuren som skal til. Men om de nå (endelig) har lært av de mange nedturene gjenstår å se.
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9058
Location: Trondheim

PostPosted: 12.09.2017 14:11    Post subject: Reply with quote

DarthJohansen wrote:

Helt enig i denne. Hvor mange klubber i Norge er det som har hatt positiv utvikling etter de flyttet til "sin nye storstue"? Eneste jeg kan komme på er Molde, som har vært i toppen av Elitserien så og si hele tiden siden røkkeløkka ble bygd.


Odd må kunne sies å ha hatt suksess med sin nye storstue.

4, 5, 5, 10, 7, 3, 4 og 3 etter at de rykka opp med ny stadion.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 12.09.2017 14:23    Post subject: Reply with quote

Mulig de holder seg mer på matta internt, men de har i hvert fall en bråte nyttige idioter rundt seg som roper halleluja og forsvinnende få med et snev av balanse i sitt fokus. Som du er inne på; jeg kan ikke huske å ha sett et eneste "men" etter den voldsomme entusiasmen som spammes fra alle kanter.

VIF-sympatisører, som det tydeligvis er mange av i rikspressen, virker totalt å glemme at stadion og (kanskje - vi får se) økt publikumoppmøte i seg selv ikke nødvendigvis løfter det sportslige nevneverdig. Jeg hadde personlig syntes det var veldig guffent om media, fans og tilsynelatende klubben selv hadde trodd at alt skulle ordne seg over natta med ny stadion om det var RBK som var i samme situasjon.

Vi kan jo snu på flisa; vi hadde en litt annen, men enda mer intensiv oppblomstring av inkompetanse, pengesløsing og dårlige ansettelser over en tiårsperiode. Det var alt annet enn fasiliteter som gjorde oss bedre på banen - den viktigste jobben som ble gjort var å rydde på bakrommet og få inn riktige folk på riktige steder. Viktige avgjørelser gjøres ikke på store stå.

Kjello: Odd er vel i så fall unntaket som bekrefter regelen. På andre siden har vi også HamKam, FFK, og til dels Hønefoss i tillegg til de SeG nevner som alle har gått (mer eller mindre) lukt åt skogen etter stadionbygging/utvidelse.

Jeg tror ikke uten videre at det har noen sammenheng, men om noe peker bevisene - om man vil kalle det det - mot at ny stadion heller har negativ enn positiv effekt.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
DarthJohansen
Proff


Joined: 02 Feb 2015
Posts: 430

PostPosted: 12.09.2017 14:36    Post subject: Reply with quote

Odd fikk ikke ny stadio, de bygde videre på den de hadde. Det samme som vi gjorde. VIF gjør det samme som Molde, Start, Viking, Stabæk og Sandfjord flyttet inn til noe helt nytt i tro om at det skulle fikse alt.

Nå tror jeg ikke det er sånn at om man flytter på så det så går alt til helvete, men som nevnt lengre opp her så bør det være en av en rekke tiltak i en klubb som VIF må gjøre for å stabilisere seg i toppen. Og det har de vist år etter år at det skjer ikke.
Back to top
View user's profile Send private message
Nordlys
Rutinert


Joined: 03 Feb 2017
Posts: 984

PostPosted: 12.09.2017 15:33    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Vi kan jo snu på flisa; vi hadde en litt annen, men enda mer intensiv oppblomstring av inkompetanse, pengesløsing og dårlige ansettelser over en tiårsperiode. Det var alt annet enn fasiliteter som gjorde oss bedre på banen - den viktigste jobben som ble gjort var å rydde på bakrommet og få inn riktige folk på riktige steder. Viktige avgjørelser gjøres ikke på store stå.

Akkurat dette med riktige folk på riktige steder er vel VIF i full gang med å få til. Deila er jo et bevis på det. Om selv ikke en kapasitet som ham klarer å snu skuta er det ytterst få som klarer det.

Virker som om man også er i gang med å rydde opp i administrasjonen også. Erik Espeseth fra Godset har kommet inn som daglig leder samtidig som man prøvde seg på TKK som gikk til Start. Vært mange lignende prosjekter, men har litt mer troa denne gangen.
Back to top
View user's profile Send private message
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 12.09.2017 15:44    Post subject: Reply with quote

Må bare få påpeke at VIF sendte ut en pressemelding der de presiserte at de aldri på noen måte tilbød noen stilling til TKK.
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
Largactyl
Veteran


Joined: 12 Sep 2005
Posts: 4001

PostPosted: 12.09.2017 16:17    Post subject: Reply with quote

Relevant til praten her:

http://www.bastionen.no/n...eter/okif/



OKIF Arena

Er det greit at en stor aktør innen en bransje får økonomiske særfordeler bare fordi denne aktøren er populær blant de folkevalgte?
Journalist og kommentator i Aftenposten Anders Slettholm har noen viktige betraktninger i Aftenposten fredag 4. august.
Det virkelig oppsiktsvekkende er at det kommer fra en VIF sympatisør.

Her viser han med all tydelighet at prosjektet med gratis tomt fra kommunen til VIF bokstavelig talt står på leirføtter.
Han er ærlig og prinsipiell om denne saken. Det skal han ha ros for.

Slettholm skriver med mine uthevelser:

«Én måned før Vålerenga flytter inn i sin nye lekegrind, er det noen alarmklokker som ringer. For eksempel er den detaljerte avtalen allerede brutt. Rett før sommeren – i ekspressfart og mot fagetatenes råd – valgte bystyret å overta ansvaret for ombyggingen av veien ved stadion, som Vålerenga hadde forpliktet seg til å bygge. Kostnaden på 25 millioner kroner belastes nå skattebetalerne i stedet.

Vålerenga ønsker også nå å få regulert bygging av ytterligere 60–70 nye leiligheter på et friområde ved stadion.
Dette vil også være mot alle fagetaters råd. Planen strider mot kommuneplanen, leilighetene vil være sterkt utsatt for forurensning og støy, og Vålerenga har ikke tilbudt erstatningsareal for friområdet som blir borte. Reguleringsforslaget skyldes at stadionprosjektet er i økonomiske problemer, eller har en «prekær likviditetssituasjon», som Vålerenga-partner NCC formulerer det. Årsaken er hovedsakelig at tomten har vist seg å ha mye dårligere grunnforhold enn antatt. Avtalen er imidlertid klar på at slike forhold er Vålerengas ansvar, fullt og helt. Byrådet, ledet av Vålerenga-patriot Raymond Johansen, har instruert Plan- og bygningsetaten om å hurtigbehandle begge sakene. Han er for øvrig langt fra den eneste med et nært forhold til klubben hverken i Arbeiderpartiet eller bystyret, uten at det i seg selv er klanderverdig.

Velviljen dette innebærer kan likevel være med på å forklare hvorfor Vålerenga har fått lov å selge boligtomter for 300 millioner kroner, slipper å bygge om veien, har fått kommunen som langsiktig leietager og kanskje får lov til å bygge enda mer. Muligens ender det der. Men stadionet er belånt med nesten 400 millioner kroner. Det er risiko forbundet med slikt, og hvorvidt folk kommer på kamp har nå en gang innvirkning på stadionets økonomi.»

Se resten av innlegget her: https://www.aftenposten.n...-Slettholm

Dette er ærlige ord fra en VIF sympatisør.

Myten om at Lyn har «fått» Ullevaal av kommunen er feil
Når Raymond Johansen nå vil hurtigbehandle saken sier det sitt. Han er tidligere medlem av VIF’s styre. Han trakk seg som styreleder noen måneder før dette gikk gjennom i bystyret i Mai 2008, etter solid jobbing for dette prosjektet. Da fikk VIF tomten for 1 krone. Problemet er at da var Lyn fremdeles et eliteserielag. De gikk konkurs i 2010 og forsvant ned i seriesystemet. Myten om at Lyn hadde fått Ullevaal stadion av kommunen tidligere og derfor hadde hatt sin sjanse stemmer ikke. Det har vært kronargumentet til VIF i alle år. Akerklubbene: Heming, Nydalen, Ullevaal, Tåsen, Lyn pluss Aker kommune kjøpte tomten for drøyt 100.000 kr av Akerbanerne. Den tidens Oslo Sporveier. Har sjekket med Riksarkivet. Dette var hovedsakelig gaver fra medlemmene i klubbene. Aker kommunes andel ble overdratt til Norges fotballforbund (NFF) i 1935.

I 2008 var Ullevaal, med NFFs overtagelse, blitt for stor for Lyn (og kanskje også VIF.) Det var planer om et nytt nedskalert stadion et annet sted, men klubben hadde andre ting å tenke på.

Forskjellsbehandling satt i system?
Nøytralt sett er forskjellsbehandling et uvesen. Her snakker vi ikke engang om ”positiv diskriminering”, men en offentlig gave av enorm verdi. Ingen burde få stadiontomter til hundrevis av millioner fra kommunen. Ikke VIF, ikke Lyn, ikke noen andre. (Med mindre man fordeler dette rettferdig etter visse politiske retningslinjer.)

Tenk hvis man hadde gjort det samme i Sverige. I Stockholm er det tre store klubber: AIK, Djurgården og Hammarby. Hva om Stockholm hadde gitt en slik gave til en av klubbene? Det er helt utenkelig.

Eller hva med et litt nærliggende eksempel. Hva om Bærum eide et helkommunalt selskap og støttet Stabæk (eliteserie) med hundretusen kroner uten at de gav fem øre til Bærum Sportsklubb (2. divisjon) Ville sosialdemokraten Ingebrigt Steen Jensen ha syntes det var rettferdig? Trolig ikke, selv om han er Stabækmann.

Forskjellsbehandlingen kan gi noen oppsiktsvekkende utslag: Lyn søkte tillatelse til å sette opp en liten, mobil tribune med kapasitet på 450 tilskuere på Kringsjå. De hadde kjøpt tribunen selv. De fikk avslag og ble pålagt 34.000 kroner i saksomkostninger.
Les mer her: https://www.aftenposten.n...kjopt-selv

Oslos andre «store» klubber har stått i skyggen
I 2008, da tomten ble gitt til VIF, spilte Skeid i Adeccoligaen. Skeid har i alle år forsøkt å få et stadion som er tilpasset deres formål. Først og fremst har klubben ønsket en utbedring av Voldsløkka Matchbane i mer enn 10 år. Tradisjonsklubben Sagene IF har også ønsket en utbedring av området siden dette er deres gamle hjemmebane. Den tidligere arbeiderklubben Spartacus var også en klubb som gjorde furore så sent som på 50 tallet med spill i den gang 2. divisjon. Over 30 klubber i Oslo spiller sine hjemmekamper på Bjølsenfeltet som Voldsløkka Match er en del av. Fotballen for andre klubber i Oslo hadde fortjent en bra bane de kunne spiller på, i hvert fall fra 4. divisjon og oppover. Banen vil jo også publikumsmessig kunne være tilpasset elitekamper for damer. Skeid spilte tippeligakamp der så sent som i 1999. Siden har manglende bevillinger gjort at det tilslutt ble forbudt å spille på Voldsløkka Match. I 2006 ble det laget en reguleringsplan for området. Den eksisterer ennå, men Voldsløkka Match blir brukt til lufting av hunder i 2017.

Friggs bane på Marienlyst er overbelastet. A-laget spiller ikke der. Frigg spiller sine hjemmekamper på Tørteberg, drøyt hundre meter unna. Banen er ikke lenger i topp stand, men den er grei nok. Det er satt opp noen få rekker med stoler som folk kan sitte på. Løsningen ser ganske midlertidig ut. Den ærverdige klubbe kunne ha trengt en bedre bane.

KFUM har ønsket seg hjelp fra kommunen til en bedre bane. De ønsket at en reguleringsplan med tilskuerantall på maks 2000 stykker. De skulle besørge økonomien selv. Disse planene gikk gjennom med Høyres og Arbeiderpartiet støtte i 2016. Her var det verneinteressene for naturen i området som skapte opposisjon fra bla. MDG, Venstre og Rødt.

Arbeiderpartiet var en pådriver for idretten i Oslo
Arbeiderpartiet har hatt en stor innflytelse på å prioritere fotballbaner til byens beste gjennom årene. I løpet av noen år rundt 1950 ble Oslos idrettsareal tidoblet. Sentralt i utbyggingen av Voldsløkka sto Rolf Hofmo. Han var en sterk stemme i Arbeiderpartiet og en visjonær når det gjaldt å legge til rette for fysisk fostring. Idrett for alle og at alle skulle ha lik rett til å drive idrett var den frittalende Hofmos kongstanke. I hans tid som varaordfører i byen ble områder som Ekebergsletta, Valle-Hovin, Jordal og Voldsløkka regulert til idrettsanlegg. Han var selv medlem av Spartacus som var en arbeiderklubb med opprinnelse på Grünerløkka.

Ville han ha gitt en tomt til VIF til en verdi av 200 millioner kr i dag?

Men det er ikke bare i stadionsaken nøytrale observatører har lurt på hva som foregår når det gjelder VIF’s forhold til offentligheten.

Samrøre VIF og kommunale selskaper
Hafslund har vært generalsponsor for Vålerenga siden Oslo Energi prydet drakten på 90 tallet. Problemet med det er at Hafslund (og Oslo Energi) har vært kommunalt eid selskap helt frem de gikk på børs i 2016. Ikke heleid kommunalt selskap, men kommunen har hatt aksjemajoritet. Da er det vi, innbyggerne i byen som eier Hafslund gjennom våre skattekroner. Da skal man være forsiktig med å sponse en av de tre eliteklubbene som regjerte i Oslo på 90 tallet og det første tiåret av 2000 tallet (VIF, Skeid, Lyn). Hvis man mener det, bør det i hvert fall være helt åpent hvor mye penger som i dette tilfellet Hafslund har tilført VIF. Hvor mye dette beløpet har vært er det vanskelig å vite nå, men det må dreie seg om mange millioner kroner.

Samrøret Hafslund / VIF kom tydelig frem bl.a. i juni 2012 da Hafslunds direktør for samfunnskontakt Frode Geitvik uttalte til NA24: (Kommentaren kom i forbindelse med støyen rundt Martin Andresen som trener) – Nå skal egentlig ikke vi uttale oss om det sportslige, men som en av hovedsponsorene blir man jo oppgitt. Nå må vel de fleste unnskyldninger vært brukt opp. Han ble reddet av cupgull første sesongen, men etter alle de kostbare bomkjøpene, må nok være nok, sier Hafslunds direktør for samfunnskontakt, Frode Geitvik, til Nettavisen.

Nå var det kanskje en sleivete kommentar, men det viser en betydelig grad av samrøre og kan kanskje vise hvilken påvirkning det kommunale selskapet hadde i klubben.

Helstatlig selskap sponser VIF
En etter vår mening enda mer tvilsom sammenblanding, er Entra eiendoms sponsing av VIF. Entra eiendom var på begynnelsen av 2000-tallet et 100 prosent helstatlig selskap som var eid av Nærings og Fiskeri departementet. Da er det innbyggerne i Norge som eier selskapet gjennom skatteinnbetaling. Etter flere tvilsomme transaksjoner gikk Riksrevisjonen inn for å sjekke forholdene. Selskapet fikk kraftig kritikk på vårparten i 2007. Like etter ble det kjent at adm.dir. Knut Løvsnes satt i styret i VIF Hockey samtidig som Entra eiendom i 2004 inngikk en sponsoravtale med klubben. I juni 2007 gikk adm. direktør av som leder etter anmodning fra styret, selv om han hevdet å ha sitt på det tørre og sa at han gikk av for å skape ro rundt selskapet. Hvor mye penger VIF fikk av det helstatlige selskapet kan bare en videre granskning vise. Skal et statlig selskap sponse en klubb i Norge? Det kan være interessant å vite hva andre toppklubber som f. eks Brann, Lillestrøm, Rosenborg, Stabæk og Viking synes om dette.

At ledere i kommunale og statlige selskaper har sympati for en klubb, i dette tilfelle VIF, er helt OK. Men å inngå sponsoravtaler med favorittklubben og således forskjellsbehandle klubber er sterkt klanderverdig.

God lobbyvirksomhet
Det er relativt sikkert at det er Arbeiderpartiet som har løftet denne saken frem i Bystyret. Der har de utvilsomt gjort en god jobb. Rune Gerhardsen var på begynnelsen av 2000 tallet mot å gjøre dette også på grunn av sin posisjon som skøytepresident. Senere ble han positiv til prosjekt stadion til VIF. VIF Klanen gjorde også jobben sin ved å stille opp i bystyret med bannere og plakater. I denne tiden ble det i Aftenposten uttalt fra Klanen til Ap-representantene: ”Dere kan bare glemme stemmene fra Groruddalen hvis dere ikke støtter oss på dette.” Om dette hadde noen innvirkning er det umulig å vite, men faktum er at Ap i samarbeid med FrP (VIF fan Henning Holstad var en sterk pådriver her) sammen med SV og Rødt sikret flertallet. Vedtaket ble imidlertid midlertidig forsinket fordi EFTA mente at det var i strid med god konkurranseskikk. Etter videre lobbyvirksomhet og samarbeid med VIF-fans i bystyret gikk avtalen i boks 10. juni 2015 og byggearbeidene startet.

Det er en kjent sak at Høyre, KrF og V var mer skeptiske. Generelt mente den borgerlige siden (unntatt Frp) at man ikke kunne forskjellsbehandle to hovedstadsklubber eller andre store idrettsklubber som også kunne trenge anlegg.

Når nå Byrådsleder vil hastebehandle saken om ytterligere 60–70 nye leiligheter som VIF skal tjene penger på har det gått for langt. Ap har en lang tradisjon og har for mange vært symbolet for solidaritet, likeverd og rettferdighet. Det vil etter vår mening skade partiet om de forsetter med ytterligere bevilgninger til dette prosjektet. Det vil bli vanskeligere å gå inn i valgkampen og snakke om barnehage og sykehjemsplasser når millionene sitter løst hos pådriverne for denne saken i byrådet. Det beste er, som Svennholm påpeker, å komme seg ut av prosjektet snarest mulig.

En mulig løsning i stadionsaken
En mulig løsning er at VIF får bruke stadion, men at kommunen eier den. Resten av tomten blir solgt tilbake til kommunen for en symbolsk sum, gjerne kr 1,-. Oslo kommune kan da velge å selge området til interessenter for nærings og leilighetsinteresser eller bygge skole eller andre institusjoner som byen trenger. Det er mulig kommunen vil gå i tap, men det hadde de antagelig gjort uansett. Ansvaret for dette får velgerne ta og historien vise.

VIF vil få et stadion som er tilpasset deres behov, men ingen inntekter (eller for den saks skyld tap) for anlegget. Men de må selvfølgelig betale leie til Oslo Kommune for banen hver gang de bruker den, slik som VIF og Lyn i alle år gjorde til AS Ullevaal stadion.

Hvorfor denne forskjellsbehandlingen?
Hvorfor kan det virke som at VIF står i et slikt særforhold fremfor andre store fotball- og idrettsklubber i Oslo?
Mange har blitt fascinert av bohemstilen som særlig viste seg i 60 og 70 årene. VIF-laget i disse årene hadde en holdning og lekenhet til fotball som mange, ikke bare Oslo folk, men også resten av landet ble glad i. Senere var de med å bygge opp supporterkulturen i Norge. Her sto de uten tvil i første rekke. Samtidig så tiltrakk de seg grupper som sto for vold og rasisme. I Hafslund perioden på begynnelsen av 2000 forsøkte de å ta et oppgjør med dette uvesenet. Til å begynne med litt haltende, men etter at de fremsto med «Vålerenga mot rasisme» på reklame og plakater, har de prioritert disse holdningene. Likevel er det vel klubber som Grorud og Holmlia som har gitt vel så viktige bidrag til utfordringer rundt rasisme og integrering.

Vi vil avslutte med å gjengi Slettholms råd til kommunen. Vålerengas økonomiske problemer er Vålerengas problem, ikke kommunens. Selv om det finnes folk på Rådhuset som virker å ha vanskelig for å se forskjellen.

Et godt råd
Vi legger til: Kommunen må/bør stoppe med dette prosjektet nå. Hvis ikke kommer det til å stå igjen som et grelt eksempel på hvordan sympati for en klubb har gått foran prinsipper om rettferdighet for fordeling av midler til idrett i Oslo.


Eivind Løwig
Bastionen
_________________
https://twitter.com/djuptjuv
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 172, 173, 174 ... 213, 214, 215  Next
Page 173 of 215

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb