English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Kunstgress kontra naturgress
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 13, 14, 15  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 17.01.2017 20:07    Post subject: Reply with quote

Jeg skal finne kilder senere i kveld. Men akkurat nå ser jeg på et innslag på BBC hvor de snakker om at det er påvist en link mellom kunstrgress og kreft.

Det er ganske oppsiktsvekkende.
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 17.01.2017 20:11    Post subject: Reply with quote

Det var da ganske mye snakk om det for en stund siden, bla en keeper i USA som hadde fått kreft og døde etter mye spill på kunstgress.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 17.01.2017 20:21    Post subject: Reply with quote

Oi, men det bør jo være ganske greit dokumentert om de kan komme med sånne påstander.

Altså, det er ganske mange som får kreft ellers i samfunnet også, som nesten aldri spiller på kunstgress. Som får meg til å tro at de må være ganske sikre på linken om de skal publisere noe.

Med forbehold om at vi snakker om publisering i vitenskapelig forstand, og ikke sensasjonalistjournalistisk. Med BBC er det vel i det minste lov å håpe.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 17.01.2017 20:34    Post subject: Reply with quote

Denne artikkelen er fra februar i fjor:
http://m.bbc.co.uk/sport/...l/35585392

Men tidligere ikveld var det altså et innslag på BBC om det samme temaet. Jeg hørte på med bare et øre, så jeg er usikker på om det er kommet fram noe nytt.
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 17.01.2017 21:01    Post subject: Reply with quote

Quote:
If you have a open wound which has got rubber crumb in it, ensure that you bathe the affected area to remove any of this debris.

Morsomt å lese når man har spilt cageball med store sår under føttene de siste par ukene (hadde for store sko som ble fylt med gummigranulat). RBK

http://www.5-a-side.com/n...ou-cancer/
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 05 Nov 2008
Posts: 5435

PostPosted: 17.01.2017 21:45    Post subject: Reply with quote

Horribelt at det - om dette stemmer - kan føre til kreft. Dette blir et godt argument for de av oss som mener fotball skal spilles på naturgress. Over halvparten av kampene i Eliteserien går på kunstgress. På tide å snu utviklingen.
Back to top
View user's profile Send private message
Largactyl
Veteran


Joined: 12 Sep 2005
Posts: 4001

PostPosted: 17.01.2017 22:06    Post subject: Reply with quote

https://en.wikipedia.org/...icial_turf–cancer_hypothesis

http://www.nbcnews.com/st...rf-n435146

Samme type kreft også, vel og merke. Og kun 25 år, nevnte amerikanske jente.


Quote:
But by 2008, Leahy and her daughter, Austen Everett, had questions about the synthetic materials. The University of Miami athlete had just been diagnosed with non-Hodgkin's lymphoma — and was learning about three other goalies who had also fallen ill.

_________________
https://twitter.com/djuptjuv
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 17.01.2017 22:21    Post subject: Reply with quote

Hvis dette uten særlig tvil kan linke kunstgress til økt kreftfare vil jeg tro det finnes en del klubber som brått får det travelt. Både med å bytte dekke og skaffe seg gode advokater. Her kan vi snakke seriøse penger.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10632

PostPosted: 17.01.2017 22:59    Post subject: Reply with quote

Regner med Amy Griffin holder seg ganske ajour på hva som skjer på området etterhvert.
Hun er altså en tidligere amerikansk landslagskeeper, senere keepertrener, som begynte å kartlegge krefttilfeller blant idrettsutøvere som hadde brukt mye kunstgressunderlag.

Ser det er både offentlig initiert forskning og mulige søksmål på gang i USA.

Gammelt nytt, Forbes 28. mars 2016: "Professor Identifies Cancer-Causing Chemicals In Artificial Turf."

Mer av det samme, men ferskere fra South China Morning Post:
"Health alert raised after tests on artificial turf reveal excess levels of toxic chemicals."

Quote:
Chemicals and heavy metals can be absorbed through skin contact and open wounds. Crumbs can also be worn down into dust small enough to inhale into the lungs, experts said.
Accumulation of such substances in the brain and other vital organs can lead to mental retardation and anaemia. Children are particularly at risk.


Skal bli spennende å se hvem som eventuelt kjører "for dyrt å bytte ut"-argumentet her hjemme.
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
Bananskrue
Veteran


Joined: 11 Aug 2012
Posts: 3113

PostPosted: 18.01.2017 10:35    Post subject: Reply with quote

Da denne saken var aktuell i fjor synes jeg å huske det nevnt at dette bare gjaldt visse typer kunstgress, og at nyere typer ikke inneholder de samme kreftfremkallende stoffene, men vet ei om dette stemmer eller ikke.
Back to top
View user's profile Send private message
bigfoot
Rutinert


Joined: 16 May 2006
Posts: 642
Location: Trondheim

PostPosted: 18.01.2017 10:51    Post subject: Reply with quote

Det virker jo som om det først og fremst er gummikulene som er problemet da. Jeg har spilt på cageball-banene på 3T Sluppen i 5-6 år nå og kan ikke si jeg likte denne nyheten noe særlig. Gummikuler overalth! Spesielt om sommeren kan det jo stinke dekkhotell inne i hallen der.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 18.01.2017 22:21    Post subject: Reply with quote

Gammel sak? Var jo snakk om dette allerede i 2005.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
bigfoot
Rutinert


Joined: 16 May 2006
Posts: 642
Location: Trondheim

PostPosted: 19.01.2017 01:05    Post subject: Reply with quote

Jøss, det har vært et tema såpass lenge ja. Bra forbundet forplikta seg til å "ta en kikk på en rapport" den gangen da, så man fikk undersøkt det skikkelig.
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10632

PostPosted: 09.02.2017 00:39    Post subject: Reply with quote

NRK Hordaland:
Quote:
Miljøministeren vurderer no forbod mot oppkutta bildekk på kunstgrasbaner, slik fleire norske kommunar har gjort. Derimot nyttar kommunar som Bergen termoplast, ein plastvariant som er like farleg for miljøet.

Frå norske fotballbanar forsvinn 1500 tonn gummikuler kvart år. Ingen veit kor stor del av dette som til sist endar opp i havet gjennom regnvatn og avløpssystem.

[ ... ] Nitti prosent av all gummigranulat stammar frå kasserte bildekk. Ifølgje forsking finst det opp mot 60 typar giftstopp og tungmetall i materialet.

Så langt er Bergen kommune ein av få kommunar i landet som har innført forbod mot den typen for gummi.

På 23 av kommunens over 150 banar er det no lagt termoplast, ein plasttype som i motsetnad til oppkutta bildekk ikkje inneheld miljøgifter og tungstoff.

_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 29.03.2017 08:57    Post subject: Reply with quote

Macha wrote:
Horribelt at det - om dette stemmer - kan føre til kreft.

Gummigranulat: Lav helserisiko, men betydelig miljøproblem
Ny EU-rapport konkluderer at helserisikoen er lav for fotballspillere og de som kommer i kontakt med resirkulert gummi fra kunstgressbaner. Gummigranulat er like fullt en betydelig kilde til mikroplast.

Kreftfaren som følge av eksponering for PAH fra gummigranulat vurderes som svært lav. Om det finnes tilfeller der PAH-nivåene i gummigranulatet er spesielt høye, kan konklusjonen være en annen.
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10632

PostPosted: 29.03.2017 21:06    Post subject: Reply with quote

Utvortes er det vel ikke rare eksponeringen de fleste får.
Amy Griffin har vel gjerne samlet historier om en del uheldige, mange av dem keepere, som har fått i seg gummigranulat og utviklet kreft.

Ser ECHA også har vurdert inntak av søppelet, men uavhengig av deres konklusjon er det vel ikke akkurat helsekost.
Quote:
ECHA har vurdert eksponering for gummigranulat ved hudkontakt, spising og innånding av støv og stoffer som fordamper fra granulatet.



Quote:
– Eiere og operatører av innendørsbaner med gummigranulat bør også sørge for tilstrekkelig ventilasjon. Og så kan folk som bruker banene selvfølgelig ta noen forholdsregler og for eksempel unngå å dra med seg de små granulatene hjem. De setter seg fort i fotballsko og klær, sier Ellen Hambro, direktør for Miljødirektoratet.

Takk for tipset, direktør Hambro.
Hadde det bare vært så enkelt som å "unngå å dra det med seg hjem". Du finner det i skoene, mellom tunga og lissene på skoene, i rynker på strømpene, i shortsen, for ikke å nevne i og på keeperhanskene, på huden, i ørene, i håret, på drikkeflasker, i og på lagbag og vester som man drar inn i bilen og inn i huset, ... på hunden som senere ligger i bilen ...

Å erkjenne kunnskapshull og åpne for endringer i regelverk er i alle fall en god start. Ingen grunn til å kaste seg i skyttergravene og forsvare gamle konklusjoner til evig tid.
Quote:
ECHA forteller at det finnes kunnskapshull på dette området og vurderingen vil bli oppdatert etter hvert som ny informasjon blir tilgjengelig.

Byrået foreslår noen føre var-tiltak. Et eksempel er å vurdere endringer i kjemikalieregelverket REACH for å sikre at gummigranulat kun leveres med svært lave konsentrasjoner av PAH og andre helsefarlige stoffer.

_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
Largactyl
Veteran


Joined: 12 Sep 2005
Posts: 4001

PostPosted: 29.03.2017 22:42    Post subject: Reply with quote

Blir jo som at en skal forsvare bruken av asbest... Har ikke og orker ikke dra opp noen tall i pollen-influensa, men sies at flere tusen kommer til å utvikle kreft grunnet støvskyene som oppstod under 11. September, hvor asbest var noe det var store mengder av.
_________________
https://twitter.com/djuptjuv
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 29.03.2017 23:03    Post subject: Reply with quote

Ingen fest uten asbest.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10632

PostPosted: 30.03.2017 22:10    Post subject: Reply with quote

Quote:
Kreftfaren som følge av eksponering for PAH fra gummigranulat vurderes som svært lav.

Tenker Pål André Helland ble glad nå.
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
oyvindh
Rutinert


Joined: 26 Jul 2004
Posts: 733
Location: Barteland

PostPosted: 18.08.2017 20:04    Post subject: Reply with quote

Stig Thorbjørnsen kommer med noen interessante betraktninger i VG i forbindelse med de siste dagers overganger og kampen mot Ajax.
Quote:
Han mener at europeiske klubber i utgangspunktet er skeptiske til å signere spillere fra den norske Eliteserien på grunn av nivået og mange kamper på kunstgress.

– Når de derimot får 6-8 kamper i Europa, mot gode motstandere på naturgress som mot Ajax i går, får de en helt annen markedsverdi hos klubber i Europa.

Så mye kan Adegbenro-scoringen være verdt for Rosenborg - vg.no

Martin Samuelsen sa tidligere i sommer til samme avis at han ikke ønsker å spille i Norge blant annet på grunn av alt kunstgresset.
Quote:
– Jeg har et mål om en karriere i utlandet. Der spiller de på naturgress. Jeg er i de årene hvor det er viktig å spille kamper og utvikle seg. Jeg vil bli en god naturgress-spiller, ikke en god kunstgress-spiller.

Martin Samuelsen: Norsk utlån uaktuelt på grunn av kunstgress - vg.no

Når Vålerenga nå debuterer på ny stadion vil halvparten av eliteserielagene ha kunstgress på sin hjemmebane. Det betyr at halvparten av spillerne i ligaen møter dette underlaget i rundt 75% av seriekampene.

Er dette et stort poeng eller overdriver Thorbjørnsen og Samuelsen betydningen av kunstgressbruken?
Back to top
View user's profile Send private message
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 18.08.2017 20:24    Post subject: Reply with quote

Jeg ser ikke helt at man skal bli så fryktelig mye dårligere på naturgress av å spille på kunstgress. Men det er jo forskjeller her, så det vil sikkert føles annerledes, samtidig som jeg tror det er en slags psykologisk greie på linje med hjemme/bortebane
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 18.08.2017 21:51    Post subject: Reply with quote

Regner med at alle de utenlandske klubbene har hørt om "Den Norske Kunstgressgenerasjonen" som skulle være så fabelaktig; og så ser de kvaliteten på spillerne, og trekker den konklusjonen at norsk kunstgress sikkert har skylda.

Blir dårlig rykte av sånt, vettu.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 18.08.2017 22:13    Post subject: Reply with quote

Leste Torbjørnsen-saken selv, og konstaterte også at det var et poeng jeg ikke har tenkt på. Det er meget mulig utenlandske klubber i det minste har kunstgress med i vurderingen når de ser på spillere i Eliteserien, i hvert fall på større overganger.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 18.08.2017 22:47    Post subject: Reply with quote

Samtidig synes jeg det er veldig liten tvil om at de tekniske ferdighetene på de som kommer opp i dag virker å være mye bedre enn tidligere. Mulig man lar seg lure av flotte c-momenter og finter, og at det var like bra teknisk nivå før. Men inntrykket mitt er at kunstgress gir unge i Norge noen måneder ekstra med trening i året, og dermed har disse ferdighetene blitt bedre. Spørsmålet er jo om vi er flinke nok med å jobbe med spillforståelse, og rolleforståelse.

Jeg har selvfølgelig ingen fasit, men i mitt hodet kan det neppe være kunstgresset som holder oss tilbake. Virker jo ikke å være noe problem med de Islandske spillerne. De spiller vel utelukkende på kunstgress, så da må det i såfall være at man hele tiden bytter i mellom som er problemet. Men personlig tror jeg det er andre faktorer. Men hey, hva vet jeg? Very Happy
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 18.08.2017 23:09    Post subject: Reply with quote

Jeg synes unge fotballspillere generelt har bedre teknikk enn de hadde 20-30 år siden. Dette ser vi over hele Europa. At England får fram typer som Dele Alli og Raheem Sterling har lite med kunstgress å gjøre. Tysklands løft fra maskinfotballland til en nasjon av ballkunstnere er jo et revolusjonerende skifte som har skjedd foran øynene våre.

Jeg tror det skyldes moderne medier. Ungdom over hele verden ser opp til Messi og Ronaldo, og ønsker å bli som Messi og Ronaldo.

Det er ikke mange tyske og engelske guttunger som drømmer om å bli Jens Jeremies og David Batty lengre.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 13, 14, 15  Next
Page 9 of 15

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb