English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Alex Gersbach
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 34, 35, 36  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
TomH
Veteran


Joined: 08 May 2004
Posts: 4934
Location: Buskerud

PostPosted: 03.04.2017 15:36    Post subject: Reply with quote

Hello,
ha ha,
en god tekniker skal ikke nødvendigvis drible, men kan beholde ballen under press. I praksis mener jeg med dette at presset må bli mer "intenst", før en spiller med svært god nærteknikk mister ballen, enn en spiller med svake førstetouch og "shaky" teknikk mister ballen.

Vi kan f.eks sammenligne Bergdølmo (og Svensson) opp i mot det presset Gersbach opplevde i går. Det var uhyre sjelden at Bergdølmo (og også Svensson) mistet ballen, selv i situasjoner med minst like stort press som det Gersbach opplevde i går.

Store internasjone klubber prøvde mye av det samme mot RBK, da de var i CL. Midtbanen og stopperne ble "låst" i oppspillingsfasen og backene ble overlatt "til seg selv". Spesielt mot Bergdølmo "gav man opp" dette presset, fordi han løste og mestret disse situasjonene.

På mange måter kan det hende at vi i går så Gersbachs store begrensninger som en evt fremtidig internasjonal back.

Det skal bli interessant å se videre.
_ _ _

Zaphod,
godt poeng. Midtbanen ble i går forsøkt "stengt" av Odd. Det lyktes de ganske godt med, bl.a fordi Midtsjø ble "borte" i oppspillsfasen. Det var ganske tydelig at det kun var Mike Jensen som evnet å komme "seg ut av" den låste situasjonen på midtbanen.

Til gjengjeld engasjerte han seg mye, ved å tidvis ligge svært lavt for å "hente" ballen. Jeg tror ikke at jeg la merke til at Midtsjø en eneste gang "hentet" ballen fra back/ stopper i første omgang.

Midtbanespillerne MÅ ligge svært lavt under slikt press, for å hjelpe de begrensede teknikerne i forsvaret under stort press. Dette er sikkert uvant for f.eks Midtsjø, men han trenger hjelp til å finne sin posisjon i slike kampbilder, ellers kan dette utmerket godt bli det som gjør at RBK ikke når sine Europeiske mål for årets sesong.
_________________
Takk.


Last edited by TomH on 03.04.2017 15:50; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7804

PostPosted: 03.04.2017 15:44    Post subject: Reply with quote

Det var du som skrev at det var viktig å ha backer som kunne drible av motstanderne. Poenget mitt er at det er uhyre sjelden at en back begynner å drible når vi blir satt under så høyt press.
Back to top
View user's profile Send private message
TomH
Veteran


Joined: 08 May 2004
Posts: 4934
Location: Buskerud

PostPosted: 03.04.2017 15:48    Post subject: Reply with quote

Hello,
og det poenget er det ingen som bestrider.
Det er sjelden Very Happy
_________________
Takk.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
dags
Veteran


Joined: 11 Jan 2006
Posts: 3592

PostPosted: 03.04.2017 19:22    Post subject: Reply with quote

Jeg synes dere finner på alt for mange unnskyldninger for Gersbach og prøver å skylde på alle andre enn han selv for at spilte en elendig kamp, som han forsåvidt har gjort i hele oppkjøringen også. Jeg mener at hovedproblemet hans er at han mangler spilleforståelse og at han ikke er orientert før han mottar ballen. Dermed får han hardt press på seg hele tiden og klarer ikke å snu opp og/eller dra av motstander.

De fleste av oppspillene til Skjelvik er helt ok og en god back som f.eks. Meling hadde taklet det helt fint. Det er mulig Midtsjø ligger litt for høyt, men det er ikke hovedårsaken til det manglende samspillet med backen i denne kampen.
_________________
Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves.
Back to top
View user's profile Send private message
Pokie
Veteran


Joined: 05 Aug 2011
Posts: 1658
Location: Trondheim

PostPosted: 03.04.2017 19:50    Post subject: Re: Alex Gershback Reply with quote

TomasH wrote:
Mye av skylden for Alex sine problemer i går må absolutt deles med Jørgen Skjelvik, som spilte til Alex gang på gang; selv om Alex hadde 2-3 Odd spillere i tett press. Jeg ble sintere for hver gang det skjedde, og mener at mye av skylden må Skjelvik ta som ikke løste greiene annerledes.


Neiass. Skjelvik fikk akkurat de samme oppspillene i 2. omgang fra Bjørdal, og klarte å være langt mer konstruktiv med ballen. Ikke var han like klønete defensivt heller. Gersbach har spilt ballen blindt til motspillere i hele vinter, og gjør noen valg innimellom som er klin umulig å forstå - til tross for at han bare er 19 år.

Han har vært dårlig en stund nå, uansett hvordan man vrir og vender på det. 99% av det er hans egen feil også.
_________________
"I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered."

- George Best
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 11.04.2017 20:40    Post subject: Reply with quote

Alex Gersbach was a notable absentee from Australia's 2018 FIFA World Cup qualifiers against Iraq and UAE, but the young gun is planning a swift return to the Socceroos fold.

(...)

Having spent the week with Josep Gombau's Olyroos, while the senior team faced Iraq and UAE, Gersbach said: "I understood being left out".

"I hadn't been in competition for a few months while Aziz Behich has been doing well in Turkey, playing every week.

"That's fair enough and I can't really complain about that too much.

"I just need to work hard and play my way back in there.

"It's a big goal of mine to go to the Confederations Cup and hopefully I will play well and impress Ange to get that call-up."

Read more: Gersbach hungry for rapid Socceroos return

- Mot Odd ble jeg byttet ut ved pause. Jeg var ikke god, og jeg var skuffet over min første kamp for sesongen. Men jeg fikk tilbake sjøltilliten, og syns jeg gjorde det OK i Sandefjord. Vi fikk tre poeng. Mot Molde var det også greit.

- Jeg spiller ikke på mitt beste ennå, men jeg prøver å forbedre meg hver uke. Jeg blir mer sjølsikker og nærmer meg mitt normale jeg.

Les mer: Gersbach drømmer om prøve-VM
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
gurgla
Veteran


Joined: 17 Aug 2014
Posts: 1363
Location: Alta

PostPosted: 12.04.2017 01:49    Post subject: Reply with quote

Magefølelsen min sier at han ikke er på nivå mentalt sett.

Om dette skyldes langtbort hjemmeifra eller presset som han sikkert kjenner på er usikkert, kanskje en kombinasjon?

Ingen betviler jo hans talent men det er bare de som er sterke i hue som tar steget helt opp. Svingninger vil alle spillere oppleve men han har hatt en utvikling som peker nedover. Etter å ha vært i RBK en stund mtp tilpasning, så skulle man tro utviklingen var motsatt.
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7804

PostPosted: 12.04.2017 02:05    Post subject: Reply with quote

Tror jeg vi skal være forsiktige med å spå folks mentale evner utifra spill. Han er ung og det er helt naturlig at det svinger litt. Jeg er mer spent på om han faktisk er god nok, eller om de få glimtene vi har sett nettopp var kun dette. Når Meling forhåpentligvis blir frisk snart så vil jo konkurransen økes betraktelig og han blir fort et ganske klart andrevalg. Lukter det salg i sommer?

Når det kommer til langbort hjemmefra så har han jo fått flyttet opp fru Bacon også nå så da slipper han å vaske klær til Rashani ihvertfall. Skulle tro det er et solid steg opp på hjemmebane iallefall. De er forøvrig på Copperhill i påsken ser jeg. Virker som de trives i byen.
Back to top
View user's profile Send private message
Pokie
Veteran


Joined: 05 Aug 2011
Posts: 1658
Location: Trondheim

PostPosted: 12.04.2017 04:04    Post subject: Reply with quote

Jeg er kanskje en av de som har vært mest kritisk til Alex denne våren. Men det betyr ikke at jeg har gitt han opp. Ser man skrytevideoen hans på Youtube ser man mange eksempler på meget fotballkloke avgjørelser. Man ser en spiller som evner å utfordre, og man ser en uredd kar. Det så vi også flere ganger i fjor.

Den Alex vi har sett i vinter og fram til nå, har ikke vært helt sånn som det. Han har rett og slett virket redd for å ha ballen. Han har virket handlingslammet og har totalt manglet kreativitet. Timingen i overlapper har ikke eksistert, pasningene har vært totalt umotiverte, og noen ganger mer uforståelige enn hva Ståle Stensaas kunne finne på i sine glansdager (slik jeg har fått det gjenfortalt i hvertfall). Det er ikke presisjonen det har skortet mest på for Alex - det er valgene han gjør.

Når han har fått ballen på venstreback i vinter har det vært tre alternativer han har gått etter hver eneste gang.

1) Støttepasning
2) Lang, umotivert ball framover, med manglende kommunikasjon med indreløper eller ving.
3) Dribleforsøk som ender over sidelinja.

Hvorfor han har låst seg inn på dette handlingsmønsteret kan man bare spekulere i. Men han har orientert seg for dårlig før han har fått ballen, han har hatt dårlig kjemi med vinger og indreløpere, og han har for dårlig høyrebein til at han tør å legge ballen over der. Da blir man ofte presset opp i en situasjon hvor man enten må drible seg oppover helt ute ved linja (går sjelden bra), spille støtte eller forsøke en vanskelig pasning mot ving eller indreløper - hvorpå timing har vært traurig hele vinteren. Skylden for siste må selvfølgelig deles med vingen og indreløperen, men hovedbyrden må nesten Alex ta (Skjelvik har tross alt funnet både ving og indreløper under samme arbeidsforhold i de kampene hvor begge har spilt litt back).

Jeg tror rett og slett at gutten har hatt litt dårlig selvtillit jeg.

Men, han er på bedringens vei. Mot Molde plasserte han seg litt mindre bredt i en del oppspill fra midtstopper, fikk bedre pasningsvinkel mot ving, midtstopper og indreløper, og fikk også bedre alternativer/muligheter til å utfordre. For første gang på lenge turte han å gå både innover og utover med ball. Han vant i hvertfall 1 corner da han prøvde å utfordre helt ute ved linja, og han kom på flere overlapper hvor timingen i løp og pasning i hvertfall lignet på noe (men hvor presisjonen fortsatt kan forbedres). I det store og hele var dette en mye bedre kamp enn han har levert tidligere i vinter, og et stort skritt i riktig retning.

Så får det bare være at det fortsatt lugger en mot en defensivt. Det er lett å glemme at gutten ikke er 20 enda. Vi må huske at han tross alt er like gammel som Reitan.

Alex kommer til å bli bra han. Men han trenger selvtillit. Jeg synes han virker offensiv i det intervjuet som er gitt i dag, og har troa på at han kommer tilbake sterkere. At han har potensiale og ferdigheter til å kunne bli en knallbra venstreback er det jo ingen som helst tvil om.
_________________
"I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered."

- George Best
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Macha
Veteran


Joined: 05 Nov 2008
Posts: 5435

PostPosted: 12.04.2017 10:09    Post subject: Reply with quote

Artig å holde øye med pasningsalternativene hans når han har fått ball nede på siden sin. Dette var spesielt tydelig mot Molde. Først møter Jevtovic, men blir dekket, så møter Mitsjø litt halvveis men blir dekket, før Jevtovic stikker men blir dekket av motstanderens høyre stopper og back. Det blir så enkelt P dekke opp fordi den rekka der med gers, midtsj og Jevtovic ofte prøver å angripe ned langs kant. På motsatt side så involverer Helland, mike og Hedenstad den sentrale midtbanen i mye større grad virker det som.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 12.04.2017 10:42    Post subject: Reply with quote

Ja, dette blir jo også diskutert i tråden 'Fotballfaglig' ifbm noen A-lisensoppgaver. Veldig interessant å se om dette er ferdighetsbasert eller skyldes manglende/uklart spillemønster, men venstresiden har i alle fall hatt generelle problemer med å samhandle ordentlig, både på egen og motstandernes halvdel. det er ikke bare Gersbach som oppfattes som litt rådvill.

Man kan i alle fall trekke den slutningen at dersom Meling også framstår som en spiller med skylapper som venstreback når han en gang blir klar, så er det kanskje på tide å reevaluere både Gersbachs og Skjelviks nivå i posisjonen i lys av forutsetningene.
Back to top
View user's profile Send private message
Strand
Veteran


Joined: 22 Jul 2005
Posts: 6495

PostPosted: 14.04.2017 10:41    Post subject: Reply with quote

Vidoen av Gersbach mot Molde var interessant. Har ikke tenkt over at han er såpass villig til å gå i luftdueller tidligere. Håper at Gersbach får mye spilletid i år, så får vi heller bruke Meling som anker på midtbanen.
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 14.04.2017 11:01    Post subject: Reply with quote

Kan jo legge den inn her også for arkivet:
Back to top
View user's profile Send private message
Rosenvingen
Senior


Joined: 05 Nov 2015
Posts: 174

PostPosted: 14.04.2017 16:30    Post subject: Reply with quote

Jeg synes ikke vi kan kreve at han spiller på topp når han og laget er stinn av trening og det er mange nye spillere å forholde seg til. Vi forventer mer av Alex i år, basert på gode prestasjoner i fjor og han kjenner nok litt på denne følelsen for tiden. Alex er ung og lærer masse hver eneste dag. Når sola begynner å skinne og han får konkurranse på backen,- og får til mer samspill med de andre, da får vi se.
Back to top
View user's profile Send private message
nidaros997
Veteran


Joined: 03 Aug 2007
Posts: 2510

PostPosted: 14.04.2017 22:33    Post subject: Reply with quote

Noen spillere behøver tillit for å blomstre. I fjor tok han plassen i konkurranse med Dorsin og Skjelvik, og så kjøper Rosenborg en konkurrent i samme posisjon. Grunnet skade får han spille, men vet at han må prestere godt. Kan det tenkes at han presterer dårligere når han vet at feil medfører benken?
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 19.04.2017 19:42    Post subject: Reply with quote

Han har nok litt høye skuldre, og vet han "uansett" spiller på lånt tid: Meling er jo førstevalget. Men kampene nå i april gir jo god erfaring.

Forresten er også frøkna i gang.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Fusion
Veteran


Joined: 16 Sep 2015
Posts: 2174

PostPosted: 11.05.2017 08:05    Post subject: Reply with quote

http://www.goal.com/en-ar...um=twitter

Gersbach relishing the pressure at Rosenborg

Six points clear after just seven games and the fans are unhappy?! That's life at Norway's biggest club and their young Aussie defender is loving it

"We won the Super Cup and then we won the first four league games, and with 12 points after four games, top of the league, and the fans weren't happy because we weren't playing particularly well, apparently," he told Goal.

"No, like the rhythm and stuff wasn't quite there but we were winning tough games, which I thought was a good thing, you know, we were winning when we playing bad.

"The last two games have been a little bit better, I think, but the fans put a lot of pressure on the club and they want us to qualify for the Champions League like in the golden days."

"I think it's perfect, to be honest," the 20-year-old said.

"You want to be playing at a big club and Rosenborg is a big club. It's the biggest club in Norway and they've got big expectations and big goals, so it's the perfect place to be."

The only frustration is his current position on the bench, with Gersbach behind new recruit Birger Melling in Ingebrigtsen's pecking order for left-back after starting the Super Cup win over Brann in March and the first four league matches.

"I've been struggling a little bit with a hamstring problem but it hasn't stopped me from training or playing," Gersbach said.

"I played the Super Cup and started the first four league games and my form wasn't great, to be honest, but we won those four games and then I was dropped for the fifth game and I came on after about 15 minutes and played the rest of that game, and I thought that was probably my best game of the season so far.

"Then I wasn't picked the next weekend, which was a bit disappointing, but that's part of it being at a big club. You know, you've really got to fight for your position."
Back to top
View user's profile Send private message
Hoven Evland jr.
Veteran


Joined: 27 Jan 2006
Posts: 2660
Location: Dark side of the moon

PostPosted: 11.05.2017 13:06    Post subject: Reply with quote

Bra at Gersbach i alle fall har en korrekt oppfatning av hvordan han selv har prestert, da er det håp om bedring. Han har helt rett i at hans siste (seneste) kamp var hans beste.
Back to top
View user's profile Send private message
kevinpieter
Veteran


Joined: 12 Nov 2007
Posts: 1402

PostPosted: 11.05.2017 13:27    Post subject: Reply with quote

Fusion wrote:
new recruit Birger Melling


Ikke bare Hedon, altså.
_________________
My meaning is bad, but my grammar is good.
Back to top
View user's profile Send private message
Pirlo
Veteran


Joined: 05 Feb 2006
Posts: 1248

PostPosted: 11.05.2017 13:37    Post subject: Reply with quote

Håper han får minst 30 minutter mot Stabæk. Bør få spille mye i den alderen han er i for å utvikle seg. Den eneste måten å bli bedre under høyt press fra motstanderne på, er å faktisk oppleve det. Meling er god han, men syntes han har vært langt i fra vår beste.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 11.05.2017 13:50    Post subject: Reply with quote

kevinpieter wrote:
Fusion wrote:
new recruit Birger Melling


Ikke bare Hedon, altså.


Ganske utbredt, faktisk.

http://www.eliteserien.no...ek-til-rbk

http://www.dagbladet.no/s...d/67022520

http://www.aftenposten.no...0276b.html
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Fusion
Veteran


Joined: 16 Sep 2015
Posts: 2174

PostPosted: 31.05.2017 13:21    Post subject: Reply with quote

Gersbach ble ikke tatt ut til den Australske landslagstroppen som skal stille i Confederations Cup.
Back to top
View user's profile Send private message
varg88
Proff


Joined: 31 Aug 2012
Posts: 475
Location: Haldane, New Zealand

PostPosted: 12.06.2017 08:35    Post subject: Reply with quote

Nå blir han likevel med. Syns det er fint, da får han sikkert en del spilletid.
Back to top
View user's profile Send private message
Fusion
Veteran


Joined: 16 Sep 2015
Posts: 2174

PostPosted: 12.06.2017 08:43    Post subject: Reply with quote

Flott! Hadde sikkert ikke fått spille et minutt her....
Back to top
View user's profile Send private message
dags
Veteran


Joined: 11 Jan 2006
Posts: 3592

PostPosted: 12.06.2017 20:32    Post subject: Reply with quote

Flott, da får han ikke spille et minutt her....
_________________
Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 34, 35, 36  Next
Page 21 of 36

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb