English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Dommerkontroversene Elite/Serien 2017
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 02.04.2017 21:44    Post subject: Reply with quote

Årets første er den eneste jeg har fått med meg - noen fler?

Fordel: Godset
Ulempe: Haugesund
Situasjon: Marcus Pedersen går inn for å drepe Haugesund-spiller med usunn takling, dommer ser situasjonen og gir gult.

Burde det vært rødt?

Jeg synes ja, men jeg har jo heller ikke peiling.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 02.04.2017 22:01    Post subject: Reply with quote

Soleklart rødt. Ingen tvil.
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1806
Location: Stjørdal

PostPosted: 02.04.2017 22:20    Post subject: Reply with quote

Soleklart rødt på Pedersen ja.

Men noen som så det første gule til Abdi på Haugesund? Leste at noen sammenlignet den og Pedersen sin. Mente at de var like, og at hvis Marcus P skulle vært utvist skulle Abdi det også (ble jo riktignok det til slutt, noe som var riktig i mine øyne).
Back to top
View user's profile Send private message
robinla
Veteran


Joined: 20 Jan 2005
Posts: 1849
Location: Trondheim

PostPosted: 02.04.2017 22:25    Post subject: Reply with quote

Klassisk rævva spisstakling det der og soleklart rødt.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 02.04.2017 23:24    Post subject: Reply with quote

Tror jeg ville vært rimelig misfornøyd hvis jeg var Haugesund-supporter og ser Pedersen få gult for den slaktertaklingen der, og så få Abdi utvist på den der drittoppførselsen til Godset-spilleren senere. DET er norske dommere i et nøtteskall, nok en gang: lar den farlige og skadelige atferden passere, men viser ut for 'uforskammethet'.

Nå så ikke jeg Abdis første gule, så det kan hende han også skulle vært utvist allerede, men Pedersens takling er et soleklart rødt kort. Hvis spillere får lov til å holde på sånn ustraffet, så kommer de til å forsøke å skade motspillere med vilje.

Og Godset er jo generelt et drittlag fullt av drittfolk. Hadde ikke holdt dem for gode for det.
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7804

PostPosted: 02.04.2017 23:30    Post subject: Reply with quote

Enig i at Pedersen skulle hatt et soleklart rødt kort.

Når det kommer til Abdi fikk jeg ikke sett den første, men der han får sitt andre gule og blir utvist synes jeg er helt riktig. Viser jo for det første at vi har med å gjøre en ganske korttenkt type her, og for det andre så er det bra at dommerne slår ned på slik destruktiv oppførsel det er å stille seg opp foran ballen for å hindre hurtige frispark. Der har fotballen faktisk en del å lære av håndball. Bare å bli konskvent i dømminga på at all bortsparking av ball og hindring av hurtige frispark er gult kort. Hver gang. Uansett om angrepsspilleren faktisk sparker ballen eller ikke. Få det vekk.
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 02.04.2017 23:31    Post subject: Reply with quote

Lurer på hvor mange innlegg på rad vi klarer å skrive soleklart.
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1806
Location: Stjørdal

PostPosted: 02.04.2017 23:44    Post subject: Reply with quote

Enig med Hello. Han har god tid på å komme seg vekk også, da personen nærmest ballen ikke tar frisparket. Abdi tar et steg tilbake, så et frem og til høyre. I det Godset-spilleren skal til å sparke ballen, snur Abdi seg sånn halvveis og slenger hendene i være for å vise at han ikke prøver å hindre. Slikt blir slått ned på altfor sjeldent, da laget som skal ta frispark oftest slår i en annen retning til tross for at spillere står 2 meter eller mindre unna ballen.
Back to top
View user's profile Send private message
Largactyl
Veteran


Joined: 12 Sep 2005
Posts: 4001

PostPosted: 03.04.2017 01:42    Post subject: Reply with quote

Situasjon: Marcus Pedersen mot FKH i 1. Serierunde

https://streamable.com/2agb9
_________________
https://twitter.com/djuptjuv
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 03.04.2017 01:56    Post subject: Reply with quote

En av de verste taklingene jeg har sett i norsk fotball på lenge. Fortjener en haug av kamper for det der.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 03.04.2017 06:54    Post subject: Reply with quote

Den var såpass ille ja. Så ut som han prøvde å sterilisere motstandern.
Back to top
View user's profile Send private message
Awake
Proff


Joined: 05 Oct 2009
Posts: 404

PostPosted: 03.04.2017 07:34    Post subject: Reply with quote

Jeg har sagt dette mange ganger før, men det tåler å bli gjentatt. Norske dommere gir ikke rødt kort på taklinger. Dette ender opp med helt snåle utslag der det er samme straff for skrekktaklinger som Pedersen sin og det å sparke bort ballen. Jeg tror dette har noe med hele den mentaliteten som eksisterer i norsk fotballs kollektive bevissthet om at dommeren visstnok ødelegger kampen ved utvisning. Vi kan se dette uttalt av eksperter igjen og igjen. Dette er noe vi må legge fra oss. Vi kan ikke ha det sånn at det aldri blir gitt rødt kort på potensielt karriereødeleggende taklinger.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 03.04.2017 08:32    Post subject: Reply with quote

Er det ikke mulig å straffe i ettertid? Hadde jo vært livstid om han hadde gjort det samme på åpen gate.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 03.04.2017 08:32    Post subject: Reply with quote

Ikke når dommeren har sett og reagert på hendelsen i løpet av kampen.

Synes dette er et godt eksempel på at det er en regel som rett og slett er feil.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 03.04.2017 08:34    Post subject: Reply with quote

Jøss. Da legger man alt for mye tillit til dommerne. De kan nok ikke se alt, men da må det gå an å straffe i etterkant og.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 03.04.2017 08:50    Post subject: Reply with quote

Så vidt jeg husker så handler det om at dommeren skal være den ultimate autoriteten på hva som er rett i den enkelte kampen.

Jeg synes dog ikke det tar noe fra dommerens status at man åpner for at forbundet kan gå inn i ettertid og si "Sorry, dommer, her så du ikke situasjonen godt nok", og ilegge Pedersen 2-3 kamper karantene.

Men det er åpenbart ikke alle enig i. Smile
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 03.04.2017 09:14    Post subject: Reply with quote

Om det der ikke er rødt kort må det være lov å spørre seg om hva som kvalifiserer til direkte rødt i Eliteserien. Den taklingen der skal være direkte rødt og minimum tre kamper utestengelse, helst fem.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 03.04.2017 10:08    Post subject: Reply with quote

OrionPax wrote:

Jeg synes dog ikke det tar noe fra dommerens status at man åpner for at forbundet kan gå inn i ettertid og si "Sorry, dommer, her så du ikke situasjonen godt nok", og ilegge Pedersen 2-3 kamper karantene.


Dommernes aller høyeste prioritet er å beskytte spillerne. Når dette ikke blir gjort, bør det være mulig å gripe inn. Så får heller stolthet og prinsipper legges til side.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Standarn Nietzsche
Veteran


Joined: 19 Aug 2015
Posts: 3546
Location: Drammen

PostPosted: 03.04.2017 11:40    Post subject: Reply with quote

Dommeren har nå i ettertid sagt at han vurderte situasjonen feil og burde ha gitt rødt kort. Bra han er ærlig på det, skulle bare mangle egentlig, men når selv dommeren (og alle andre) sier at det burde være rødt kort, da burde det være muligheter for å gi karantene. Det har jo skjedd før at en dommers avgjørelse har blitt endret (eneste jeg kommer på er Gytkjærs 2 gule for Haugesund en gang i tiden).
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 03.04.2017 11:43    Post subject: Reply with quote

Quote:
Spiller, trener eller leder kan ilegges karantene som følge av advarsler (gule kort), utvisninger (røde kort) og bortvisninger, og for overtredelser begått i tilknytning til kamp uten at det ledet til utvisning eller bortvisning. At spiller, trener eller leder får slik karantene er ikke til hinder for at det ilegges andre sanksjoner etter sanksjonsreglene for samme forhold.

https://www.fotball.no/kr...ger/#74053
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 03.04.2017 11:48    Post subject: Reply with quote

Humm, okey - men var det ikke noe greier rundt dette når Strandberg tråkket på han Aaron Samuel e.l. og dommeren hadde sett det, men ikke gjort noe med det her for noen år tilbake. Rekdal og hylekoret (presist bandnavn) mente det var systematisk forskjellsbehandling og greier.

Kan være jeg blander inn helt andre ting her.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
kevinpieter
Veteran


Joined: 12 Nov 2007
Posts: 1402

PostPosted: 03.04.2017 11:59    Post subject: Reply with quote

Det er vel slik at en ikke kan utfordre dommerens skjønn i en situasjon. Noe som i grunn er tullete dersom en skal følge den regelen slavisk. Hvis Hobber Nilsen i går hadde sett Pedersen-taklingen, men tenkt "nesj, det der er ikke gult engang", kunne en da gitt karantene i ettertid, siden det ikke ble gitt gult kort? Det er jo fortsatt snakk om en skjønnsmessig avgjørelse? Og hva med når dommeren i ettertid sier at det burde vært rødt, er ikke det også dommerens skjønn, bare litt mer opplyst?

Grisetaklinger av karrieretruende kaliber burde det være mulig å slå ned på i ettertid, uansett skjønn eller ikke skjønn.
_________________
My meaning is bad, but my grammar is good.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 04.04.2017 05:40    Post subject: Reply with quote

Ingen tvil her i gården om at hensynet til spillernes helse må stå sterkt blant dommerens fokusområder. Og jeg skjønner kanskje at man vil unngå et fast jag etter å få en "ankemulighet" etter kontroversielle situasjoner - da ville jo alle hyle enda mer hele tiden. Men denne "det dommeren mener der og da, nødvendigvis på det tidspunktet han har minst mulig informasjon om situasjonen" (gitt at repriser o.l. vil sørge for at det bare vil bli mer fremover) kan i verste fall ligne litt på en regel som er der for at man kan peke på den og si "Det er regelen som er dust, ikke oss" og så slippe å forholde seg til det.

Sikkert bare litt vel konspiratorisk i morgenkoma men..
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Rolfka
Junior


Joined: 30 Mar 2017
Posts: 15

PostPosted: 04.04.2017 11:16    Post subject: Reply with quote

bolgebah wrote:
Rolfka wrote:
jeg husker hverken det gamle brukernavnet mitt

Skal vi ta en råsjans på Kokkelure?

Stemmer det. Det var det ja Smile

Når det gjelder vår egen kamp på søndag var det en del situasjoner jeg (og mange med meg) reagerte på der og da. Etter å ha sett nærmere på kampen så er det vel ikke så "reingæli" på søndag, men jeg reagerte på en spesiell situasjon. I andre omgang blir Mike nappet i trøya, midt på banen, i fint driv fremover. Resultatet blir en ødelagt overgangsmulighet, og dommer velger å dømme frispark. Det er et frispark som blåses ca 50/50 tipper jeg. Det jeg reagerte på er at regelverket sier at en forseelse som ødelegger en positiv overgang skal bestraffes med advarsel (les gult kort). Når dommer velger å blåse der, så må han også være tøff nok til å gi det gule kortet.

Ingen big deal, og det hadde absolutt ikke påvirkning på resultatet. Savnet forøvrig en klar linje i dømmingen. Virket litt på lykke og fromme.
_________________
Jeg er dommerjævel og stolt av det!
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 04.04.2017 11:20    Post subject: Reply with quote

Interessant - når du sier at det SKAL bestraffes, og samtidig at dommeren må være tøff nok - er ikke det da gitt at det er "automatikk" i at det blir gitt kort? Hvis det står svart på hvitt i regelverket trenger vel ikke dommeren å være redd for å måtte forsvare sin handling?

Eller kanskje han valgte å la være for å ikke styrke den allment aksepterte myten om dommerfavorisering på Lerkendal. Wink
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
Page 2 of 10

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb