English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
16 lag i Eliteserien?
Goto page Previous  1, 2, 3, 4 ... 77, 78, 79  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 23.08.2006 08:06    Post subject: Reply with quote

Jeg har personlig ikke sagt at serien spisses ved å utvide den. Hovedbegrunnelsen for en utvidelse må være det samme som tidligere når serien ble utvidet fra hhv. 10 og 12 lag, nemlig at det er behov/greit med flere kamper samtidig som nye lag holder et godt nok nivå.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
arnt
Veteran


Joined: 12 Feb 2004
Posts: 1223
Location: Trondheim

PostPosted: 23.08.2006 08:18    Post subject: Reply with quote

Jepp, det er logikken her oppe, mens nede på pølserivieraen så er logikken omvendt: La de store klubbene spille flere kamper seg imellom, og la de små spille i de lavere serier.

Det som forundrer meg er at begge tenkemåtene mener det er veien til en generell forbedring av den øverste serien. Jeg tror ikke begge kan ha rett.
_________________
"Engang en ret forvoven Jyde
Med Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
Men fik hans Pande ei i sønder,
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 23.08.2006 08:56    Post subject: Reply with quote

Sånn intuitivt så vil jeg jo si at det høres mer sannsynlig ut at kvaliteten blir høyere når gjennomsnittsnivået blir høyere slik som de ser ut til å tru i Danmark.
Tror det er greit å beholde ligaen slik den er nå.
Back to top
View user's profile Send private message
trondh
Veteran


Joined: 16 Sep 2002
Posts: 2176

PostPosted: 23.08.2006 09:14    Post subject: Reply with quote

Joda, begge deler kan være sant. Har du 12 gode klubber og en 5-6 som ligger nært opptil kan en utvidelse til 16 heve nivået.
Har du bare 7-8 gode klubber og en 4-5 som ligger like under kan 10 være riktig størrelse.
Faktum er at i Norge har vi ikke et potensiale til å ha hverken 8 eller 12 virkelig gode klubber. Vi har hatt RBK på et middels europeisk nivå og Molde, Brann og VIF med enkelte respektable resultat.
Med målbevisst satsing vil vi kanskje kunne få 4-5 klubber som kan hevde seg noenlunde i Europa, hvorav et par kan være på nivå med RBK i de beste tidene...
Det ideelle ville kanskje vært å senke til 12 lag og kjøre en form for sluttspill der de 6 øverste spiller en ekstra serie om gull og e-cup og de 6 nederste spiller om fornyet plass.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 23.08.2006 09:27    Post subject: Reply with quote

Jeg vil ha meg frabedt alle former for hockey-tilnæring, det være seg sluttspill og/eller flere enn to kamper mot hvert lag.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
arnt
Veteran


Joined: 12 Feb 2004
Posts: 1223
Location: Trondheim

PostPosted: 23.08.2006 10:51    Post subject: Reply with quote

Min personlige mening er at en utvidet liga vil være mere interessant, uavhengig av kvalitetsspørsmålet. Flere lag fra flere steder i landet, vil engasjere flere tilskuere enn en liga hvor det bare er de store som spiller mot hverandre hele tiden. Fotballsupportere i Norge er mere lokalpatriotiske enn i for eksempel Danmark. Hvor mange Engasupportere finner du egentlig utenfor kjerneområdet, for eksempel?
_________________
"Engang en ret forvoven Jyde
Med Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
Men fik hans Pande ei i sønder,
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 23.08.2006 11:14    Post subject: Reply with quote

arnt wrote:
Hvor mange Engasupportere finner du egentlig utenfor kjerneområdet, for eksempel?


De fleste?
Back to top
View user's profile Send private message
arnt
Veteran


Joined: 12 Feb 2004
Posts: 1223
Location: Trondheim

PostPosted: 23.08.2006 11:18    Post subject: Reply with quote

Enga's kjerneområde - ikke Kjernenområdet ... Razz
_________________
"Engang en ret forvoven Jyde
Med Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
Men fik hans Pande ei i sønder,
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 23.08.2006 11:21    Post subject: Reply with quote

HÃ¥vard sikter til at halve Klanen kommer fra Hadeland.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 23.08.2006 11:43    Post subject: Reply with quote

Hvorfor stoppe der? Østfoldruta er riktignok nedlagt, men Klanen setter opp en buss fra Vestfold og en fra Lillehammer til hver kamp, i tillegg til den fra Hadeland. Ingen hemmelighet det.
Back to top
View user's profile Send private message
trondh
Veteran


Joined: 16 Sep 2002
Posts: 2176

PostPosted: 23.08.2006 12:21    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Jeg vil ha meg frabedt alle former for hockey-tilnæring, det være seg sluttspill og/eller flere enn to kamper mot hvert lag.

Tja, men hvis en slik løsning hadde blitt innført i stedet for 14-lagserien, ville kanskje Molde, Brann, Stabæk og LSK (som var jevnt blant de 6 beste i årene 96-99) vært bedre rustet til å presse RBK da nedturen startet. Selv om prestasjonene internasjonalt var på vei ned, vant vi serien på autopilot i årene 2000-2002.

EDIT: Jeg er enig i at det ikke er en drømmeløsning. Men at vi vil få 15 lag i Norge som ville gitt et lag som kan hevde seg som RBK gjorde verdifull kamptrening tror jeg er veldig langt fram. Da er jeg heller for å redusere og gjøre det mulig å booke flere treningskamper mot europeiske lag i juli/august.
Back to top
View user's profile Send private message
arnt
Veteran


Joined: 12 Feb 2004
Posts: 1223
Location: Trondheim

PostPosted: 23.08.2006 12:26    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
HÃ¥vard sikter til at halve Klanen kommer fra Hadeland.


haavarl wrote:
Hvorfor stoppe der? Østfoldruta er riktignok nedlagt, men Klanen setter opp en buss fra Vestfold og en fra Lillehammer til hver kamp, i tillegg til den fra Hadeland. Ingen hemmelighet det.


Nå, sånn å forstå. Jo jo, men likevel... La meg ta et annet eksempel. Hvormange Aafk supportere er det utenfor Mørekysten (og evt Oslo)?
_________________
"Engang en ret forvoven Jyde
Med Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
Men fik hans Pande ei i sønder,
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Baadshah/Tab
Veteran


Joined: 14 Sep 2004
Posts: 4037
Location: Akershus, Vestby

PostPosted: 23.08.2006 15:26    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Jeg har personlig ikke sagt at serien spisses ved å utvide den. Hovedbegrunnelsen for en utvidelse må være det samme som tidligere når serien ble utvidet fra hhv. 10 og 12 lag, nemlig at det er behov/greit med flere kamper samtidig som nye lag holder et godt nok nivå.


Og det synes jeg de 2-3 beste lagene i første divisjon gjør.
_________________
Sjel kan ikke kjøpes!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
HeiaVincent
Veteran


Joined: 12 Dec 2005
Posts: 1500
Location: Vestlandet

PostPosted: 23.08.2006 16:31    Post subject: Reply with quote

Kvaliteten på lagene er ikke noe som blokkerer en overgang til 16 lag. Det er faktisk blitt et veldig bra argument for å utvide ligaen, spør du meg. Nå har det blitt slik at de beste lagene rykker opp og blir der, og det har skjedd to år på rad. Samtidig står vi i fare for å få en skjev regional fordeling, der hvor viktige områder (for å ha en god spillerutvikling) mister topplag. Rogaland er i faresonen, mens et Tromsø-nedrykk vil være meget uheldig for Nord-Norge. Jeg vet dette argumentet ikke er særlig utarbeidet fra min side, men jeg føler at det er meget relevant for diskusjonen.

Samtidig tror jeg 16 lag vil være bedre for norske spillere, og motarbeide enkeltes frykt om at norske klubber kjøper for mye utenlands. Flere lag i toppserien og flere lag i seriene under betyr at flere norske spillere får sjansen osv.
_________________
4-4-3
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 23.08.2006 16:39    Post subject: Reply with quote

Er enig med HeiaVincent i at det er viktig med 16 lag for å ha en størst mulig regional dekning i Tippeligaen.

Et annet punkt er at med en 14-klubbsserie er såpass mange lag med i nedrykksstriden helt til the bitter end, at mange lag foretar kortstiktige løsninger, samtidig som spillet blir mer kynisk og defensivt. Hadde flere lag vært utenfor nedrykksrølka tror jeg vi kunne sett en mer positiv fotball hos flere lag. Blir lettere å slippe seg løs når man vet klubbens eksistens ikke står på spill.
Back to top
View user's profile Send private message
SunsetSalami
Legende


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 11014

PostPosted: 23.08.2006 17:28    Post subject: Reply with quote

Enig med HV og Brady. I tillegg blir det lettere å la unggutter spille til.
Back to top
View user's profile Send private message
HeiaVincent
Veteran


Joined: 12 Dec 2005
Posts: 1500
Location: Vestlandet

PostPosted: 23.08.2006 17:38    Post subject: Reply with quote

Faktisk, så tror jeg en utvidelse allerede neste sesong er det eneste som komemr til å holde Viking oppe i TV2-ligaen.
_________________
4-4-3
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Baadshah/Tab
Veteran


Joined: 14 Sep 2004
Posts: 4037
Location: Akershus, Vestby

PostPosted: 23.08.2006 17:43    Post subject: Reply with quote

Mye kan fremdeles skje, nå begyner du å høre ut som Brann-fanen. Du bør jo prøve å være litt mer optemistisk. Smile
_________________
Sjel kan ikke kjøpes!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
HeiaVincent
Veteran


Joined: 12 Dec 2005
Posts: 1500
Location: Vestlandet

PostPosted: 23.08.2006 17:53    Post subject: Reply with quote

Tragedier er noe vi fra Stavanger er lite flinke på. Romantikk og leking med klisjéer derimot, som f. eks "Me to går alltid aleine" etc.
_________________
4-4-3
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 01.09.2006 12:02    Post subject: Reply with quote

- Jeg regner det som svært sannsynlig at det vil fremmes et forslag på Fotballtinget i 2008 om at eliteserien utvides fra 14 til 16 lag, sier daglig leder Boye Skistad i Norsk Toppfotball.

Les mer: Kan bli 16 lag i eliteserien fra 2009

- Jeg må si jeg er småskeptisk til dette, mest grunnet problemer med terminlisten. Vi ser allerede i dag at klubbene klager på hardt kampprogram, og både i i fjor og i år var det jo til og med et lag som på grunn av tett program stilte med redusert lag i Uefa-cupen, sier Sondre Kåfjord, og tenker nok da først og fremst på Brann og Vålerengas opptreden i Uefa-cupen.

Les mer: KÃ¥fjord skeptisk
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Snorkel
Veteran


Joined: 21 Jan 2005
Posts: 1015
Location: Trondheim

PostPosted: 01.09.2006 12:39    Post subject: Reply with quote

Det er bare tull av de laga som sparer spillere. Gå heller ned på treningsmengden i de periodene det er for hardt..

Tull!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
HeiaVincent
Veteran


Joined: 12 Dec 2005
Posts: 1500
Location: Vestlandet

PostPosted: 01.09.2006 14:29    Post subject: Reply with quote

16 lag, endring av terminlisten og etterfølgene av hva som kan skje - hvis dette skjer - tror jeg kan være mer enn positivt for norsk spillestil. Det har vært mye fokus på kondisjonstrening, men det har vært feil fokus på kondisjonstrening. Kanskje kan et hardere matchprogram på sikt utvikle en annerledes spillestil, enn det som strengt tatt er steinalderfotball. Som i tillegg gjør at vi blir latterliggjort i Europa når man møter lag som kan holde på ball, eller som er like bestemte på å kjempe som norske lag.

I tillegg har vi diskutert en del her på forumet om virkningene dette kan ha på både talentutvikling og ringvirkningen på regional fotball. Positive ringvirkninger. Det er viktig, av både sportslige og kulturelle grunner, at de fleste regioner i Norge har et lag som er å finne i toppen av norsk fotball. Det ville vært kjempesynd om et fylke som Rogaland skulle oppleve at verken Viking, Bryne eller FK Haugesund var å finne i øverste divisjon. Da disse tre lagene var å finne samtidig i Tippeligaen så ga det gode ringvirkninger for fotballen i Rogaland, og en bra generasjon av unge spillere har vokst fram i ettertid. Nå er det en reell mulighet for at Viking rykker ned, og at Bryne ikke rykker opp.

Samtidig er det min personlige mening at Tippeligaens jevnhet, uansett hvor spennende det måtte være, er et sykdomstegn for norsk fotball - apropos blir det mindre gøy når ditt eget lag kjemper mot nedrykk til tross for at både tradisjon og forventninger tilsier medaljekamp. Vil Ham-Kam og Sandefjord vokse mer enn Viking om de skulle beholde plassen i Tippeligaen og de mørkeblå skulle rykke ned? Nei. Verken på kort sikt eller lang sikt, med mindre Viking skulle miste grepet totalt og forsvinne - og Kamma og Sandefjord etablerer seg som topplag de neste ti-femten årene. Selv når fredrikstad rykker opp igjen etter å ha spilt sist i Tippeligaen 4500 år fvt. så ser man at klubben har noe i den øverste divisjon å gjøre - når man vurderer totalpakken.

16 lag er fremtiden, og en god løsning. Været er heller ingen hindring. Mange Bundesliga-lag opplever like dårlig vær om vinteren, høsten og tidlig-våren som norske lag. Det har ikke hindret dem.
_________________
4-4-3
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
trondh
Veteran


Joined: 16 Sep 2002
Posts: 2176

PostPosted: 01.09.2006 15:03    Post subject: Reply with quote

HeiaVincent wrote:
. Det ville vært kjempesynd om et fylke som Rogaland skulle oppleve at verken Viking, Bryne eller FK Haugesund var å finne i øverste divisjon. Da disse tre lagene var å finne samtidig i Tippeligaen så ga det gode ringvirkninger for fotballen i Rogaland, og en bra generasjon av unge spillere har vokst fram i ettertid. Nå er det en reell mulighet for at Viking rykker ned, og at Bryne ikke rykker opp.

Vil ikke generasjonen som vokste fram i etterkant av 2000, da de 3 nevnte lag var i toppen, være de som skal ivareta at Rogaland har et topplag i dag?
Da er vel ideen ganske dårlig, eller?
Eller er det at Rogaland blir uten et topplag en god grunn til å utvide TL?
Selvsagt, er jeg enig med deg. Vil savne Viking i toppen, men se på følgende eksempel.
Når Fyllingen kom opp i øverste divisjon skapte det veldig entusiasme i Bergen. Både Brann og Fyllingen berget med god margin. Året etter var de nr. 2 og 3 regnet fra bunnen.
Når Strindheim rykket opp kom det sannsynligvis i kjølvannet av RBK's økende suksess. Men markedet var støvsuget for sponsorer og de maktet ikke å skape den entusiasme som trengtes når de skulle kjempe om publikum med RBK.
Lyn er sin egen historie. Landets største publikumspotensiale, og stadig vekk flere bortefans enn Lynfans på kampene.
Når løsningen for å berge eller nå toppen er som LSK å ha 7 utlendinger fra start eller Sandefjord med 4-5, er det positivt for norsk fotball?
Jeg tror 16 lag kan gi flere Lyn i TL, flere utlendinger fordi det å overleve er så økonomisk viktig og dårligere rekruttering i norsk fotball.
Back to top
View user's profile Send private message
Snorkel
Veteran


Joined: 21 Jan 2005
Posts: 1015
Location: Trondheim

PostPosted: 01.09.2006 18:34    Post subject: Reply with quote

Nå har Lyn over 6000 i snitt. Det er ikke mange idrettarangement som kan vise til ignende tilstrømning i norge.

Nå er jeg ikke sikker på hvor mange som er i Vikingeskipet og ser World cup på skjøyter eller i holmenkollen og ser Verdenscupen i hopp, men jeg er sannelig ikke sikker på at det er så forbanna mye mer og ser på at værdens beste i sine idretter er i norge 1 gang i året en det er snitt på lyn kamper.

Dette vill si at tippeligaen har muligheten til og utvide publikumsmessig.

For det andre er det Vincent snakker om. At store deler av landet plutselig kan bli stående uten tippeliga lag er skummelt for Norsk fotball i framtiden. Det er bare en 16 lags liga der sponsorer og investorer ikke er redde for at laget skal rykke ned vær sesong som kan skape økonomisk satsing nok i Sogn eller Nordland for og holde et tippeliga lag der. Og slike ting er viktig for norsk fotball.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Baadshah/Tab
Veteran


Joined: 14 Sep 2004
Posts: 4037
Location: Akershus, Vestby

PostPosted: 01.09.2006 18:45    Post subject: Reply with quote

Hva synes du da, trondh?
Bør man heller vudere å øke førstedivisjon slik at talentene kan vokse der? Jeg mener det hadde vært bra men 16 TL-lag, noe som ser ut til å bli virkeligheten. Men da mener jeg også at 1 divisjon bør økes. En liga med 16 lag hvor 3-4 lag rykker direkte ned hadde vært perfekt etter min mening. For da kan disse ikke-norske spillerne bli litt skremt og vil heller fortsette å spillet i utlandet enn den norske Adeccoligan. Men her må det en holdnings endring i det norske fotball-samfunnet endres, kanskje det er noe NFF må gjøre. NFF må kanskje krevet at en fotballklubb ikke kan ha mer enn 6 ikke-norskespiller og kun 3 får starte/komme som innbyttere i en kamp.

Men med 16 TL-lag så tror jeg er sunt for den norske fotballen og at flere klubber vil satse mer, men vi må nok som sagt ha en grense for ikke-norske fotballspillere.
_________________
Sjel kan ikke kjøpes!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4 ... 77, 78, 79  Next
Page 3 of 79

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb