English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Strategi for spillerkjøp
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 91, 92, 93 ... 114, 115, 116  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Bjorn
Proff


Joined: 23 Mar 2016
Posts: 258

PostPosted: 01.09.2016 20:36    Post subject: Reply with quote

Annen tid Vollrik, virkelig?
Det er "argumentet" du stiller, Ã…RET ER 2016!!!
Det har ingenting med noe å gjøre.

Mitt argument mot å hente spillere utenfor nord-Europa er faren for mangel på sosial kohesjon, desto mer forskjellig spillerne er desto mindre vil den være. Om spillerne ikke har enkeltegenskaper til å demme opp for mistet kohesjon vil det være net-loss. De spillerne som har de egenskapene blir solgt for dyre summer til større Ligaer.

Jeg er faktisk skeptisk til Øst-europeiske spillere også, det har ingenting med Afrika å gjøre, heller at sosial kohesjon, innovasjon og lag organisering skjer best mellom mennesker som er like, desto større forskjell desto mindre kohesjon. Når kohesjon er lav vil de heller ikke stole på hverandre, det er dårlig for et fotball lag.
http://onlinelibrary.wile...x/abstract
http://esr.oxfordjournals.../311.short
http://esr.oxfordjournals...1.abstract
http://spq.sagepub.com/co.../324.short
http://onlinelibrary.wile...x/abstract
http://www.tandfonline.co...15.1130785

Riktignok er disse studier på en større befolkning enn et lag, men det er mest sannsynlig representativt selv for mindre grupper.
MAO. om du bytter ut alle i Rosenborg med Nigerianske spillere vil det laget være bedre en om du blandet 50% Nigerianske spillere med 50% Norske spillere.

En liten andel har som regel ingen stor innvirkning men kan ha utslag, jeg er derfor ikke imot Kwarasay pga. hans gener men heller pga hans ekstremt dårlige mål per kamp statistikk.
Er det bare hans "feil"? Sikkert ikke men målene renner inn på samlebånd uansett.
Jeg unnskylder ham ikke for at han har Afrikanske gener, noe dere ser ut til å gjøre.
Hadde han vært av deres egen etnisitet hadde det ikke vært på makan til haggel han hadde måtte spist ifra dere, det plager meg.
Racism of lower expectations- Et resultat av lav sosial kohesjon, når kritikk blir fra-støtt vil det heller ikke bli bedre.

CLkvart, keeper? Tyskland.

Hacken, det er ikke så tullete å merke at noen etnisiteter er bedre på noen ting enn andre, noen ganger har det lite å gjøre med talentutvikling. Bare se på NBA i USA, det er ikke for ingenting at Afro-Amerikanere er overrepresentert og kinesere er underrepresentert i basketball.

Jeg er fult klar over at mine syn kan kalles kontroversielle i kommunist staten Norge hvor kulturell marxisme er dagens agenda, men mine syn er basert på fakta, logikk og vitenskap.
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 01.09.2016 20:43    Post subject: Reply with quote

Skrev du virkelig kulturell marxisme? Virkelig? Der kom du jammen ut av skapet!
Back to top
View user's profile Send private message
Vollrik
Veteran


Joined: 09 Sep 2009
Posts: 3676
Location: Møllenberg

PostPosted: 01.09.2016 20:50    Post subject: Reply with quote

Bjorn wrote:
Annen tid Vollrik, virkelig?
Det er "argumentet" du stiller, Ã…RET ER 2016!!!
Det har ingenting med noe å gjøre.

Mitt argument mot å hente spillere utenfor nord-Europa er faren for mangel på sosial kohesjon, desto mer forskjellig spillerne er desto mindre vil den være. Om spillerne ikke har enkeltegenskaper til å demme opp for mistet kohesjon vil det være net-loss. De spillerne som har de egenskapene blir solgt for dyre summer til større Ligaer.

Jeg er faktisk skeptisk til Øst-europeiske spillere også, det har ingenting med Afrika å gjøre, heller at sosial kohesjon, innovasjon og lag organisering skjer best mellom mennesker som er like, desto større forskjell desto mindre kohesjon. Når kohesjon er lav vil de heller ikke stole på hverandre, det er dårlig for et fotball lag.
http://onlinelibrary.wile...x/abstract
http://esr.oxfordjournals.../311.short
http://esr.oxfordjournals...1.abstract
http://spq.sagepub.com/co.../324.short
http://onlinelibrary.wile...x/abstract
http://www.tandfonline.co...15.1130785

Riktignok er disse studier på en større befolkning enn et lag, men det er mest sannsynlig representativt selv for mindre grupper.
MAO. om du bytter ut alle i Rosenborg med Nigerianske spillere vil det laget være bedre en om du blandet 50% Nigerianske spillere med 50% Norske spillere.

En liten andel har som regel ingen stor innvirkning men kan ha utslag, jeg er derfor ikke imot Kwarasay pga. hans gener men heller pga hans ekstremt dårlige mål per kamp statistikk.
Er det bare hans "feil"? Sikkert ikke men målene renner inn på samlebånd uansett.
Jeg unnskylder ham ikke for at han har Afrikanske gener, noe dere ser ut til å gjøre.
Hadde han vært av deres egen etnisitet hadde det ikke vært på makan til haggel han hadde måtte spist ifra dere, det plager meg.
Racism of lower expectations- Et resultat av lav sosial kohesjon, når kritikk blir fra-støtt vil det heller ikke bli bedre.

CLkvart, keeper? Tyskland.

Hacken, det er ikke så tullete å merke at noen etnisiteter er bedre på noen ting enn andre, noen ganger har det lite å gjøre med talentutvikling. Bare se på NBA i USA, det er ikke for ingenting at Afro-Amerikanere er overrepresentert og kinesere er underrepresentert i basketball.

Jeg er fult klar over at mine syn kan kalles kontroversielle i kommunist staten Norge hvor kulturell marxisme er dagens agenda, men mine syn er basert på fakta, logikk og vitenskap.


Fuck you Hitler, i won the war.
I am Stalin ale ale ale! Rolling Eyes


_________________
TomH wrote:
Du kan ikke bare skrive en påstand her, uten å begrunne. Da gidder ingen å lese innleggene dine, og da kan du også like gjerne slutte å skrive her


Last edited by Vollrik on 01.09.2016 21:03; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 01.09.2016 20:55    Post subject: Reply with quote

Alle som er uenige med Bjorn er hjernevasket av kommuniststaten Norge
Back to top
View user's profile Send private message
Vollrik
Veteran


Joined: 09 Sep 2009
Posts: 3676
Location: Møllenberg

PostPosted: 01.09.2016 20:55    Post subject: Reply with quote

Alle som er uenig med Bjorn har lavere skonummer en IQ
_________________
TomH wrote:
Du kan ikke bare skrive en påstand her, uten å begrunne. Da gidder ingen å lese innleggene dine, og da kan du også like gjerne slutte å skrive her
Back to top
View user's profile Send private message
pingvin
Veteran


Joined: 16 Jan 2007
Posts: 3876

PostPosted: 01.09.2016 20:57    Post subject: Reply with quote

Pass dere, så dere ikke blir stemplet for ikke-nordmenn Rolling Eyes
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 01.09.2016 21:04    Post subject: Reply with quote

Vollrik wrote:
Hva slags hund har du Mustrum?


larsarus wrote:
Må nesten være kongepuddel?


Ha ha! Hunden finnes bare som eksempel.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
Bjorn
Proff


Joined: 23 Mar 2016
Posts: 258

PostPosted: 01.09.2016 21:14    Post subject: Reply with quote

Se der ja. Smile
Må gjerne være uenige, det plager meg lite når argumentet er "Om du er enig så har du lav IQ". Wink

Hvilket skap er det robbie?
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 01.09.2016 21:20    Post subject: Reply with quote

Bjorn wrote:
Mitt argument mot å hente spillere utenfor nord-Europa er faren for mangel på sosial kohesjon, desto mer forskjellig spillerne er desto mindre vil den være.


Men ser man på tja, la oss si verdens 20 beste klubber, så lever de vel ganske godt uten å tenke på den måten. Enten er det ingen mangel på sosial kohesjon, eller så ser det ut til at de klarer å takle den på utmerket vis. De er jo tross alt de 20 beste.

Eller?

Bjorn wrote:
En liten andel har som regel ingen stor innvirkning men kan ha utslag, jeg er derfor ikke imot Kwarasay pga. hans gener men heller pga hans ekstremt dårlige mål per kamp statistikk.
Er det bare hans "feil"? Sikkert ikke men målene renner inn på samlebånd uansett.
Jeg unnskylder ham ikke for at han har Afrikanske gener, noe dere ser ut til å gjøre.
Hadde han vært av deres egen etnisitet hadde det ikke vært på makan til haggel han hadde måtte spist ifra dere, det plager meg.


De fleste her kritiserer folk de synes fortjener å bli kritisert, og gir fullstendig beng i hudfargen. Selv misliker jeg Annan, men synes at Konan Ya er en fin fyr. Tettey er en trøndersk godgutt, mens Chibuike var elendig etter min smak. En elendig utlending får like mye haggel som en dårlig nordmann.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 01.09.2016 21:33    Post subject: Reply with quote

@ bjørn

Vil du diskutere kohesjon, heterogenitet og sosial tillit kan du begynne med å linke til fulltext og ikke abstracts.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
Bjorn
Proff


Joined: 23 Mar 2016
Posts: 258

PostPosted: 01.09.2016 21:44    Post subject: Reply with quote

haavarl wrote:

Men ser man på tja, la oss si verdens 20 beste klubber, så lever de vel ganske godt uten å tenke på den måten. Enten er det ingen mangel på sosial kohesjon, eller så ser det ut til at de klarer å takle den på utmerket vis. De er jo tross alt de 20 beste.

Eller?


Ja, de 20 beste klubbene i verden har mer en nok midler til å hente de aller beste;
"Om spillerne ikke har enkeltegenskaper til å demme opp for mistet kohesjon vil det være net-loss."

De absolutt beste klubbene har vel faktisk ganske lav andel spillere utenfor sin "klan", spesielt de spanske og italienske klubbene har veldig mange spillere som er innen sin egen "klan", det samme i Tyskland.
England er vel der det er størst andel "diversitet" hvor det er ufattelig mange millioner brukt på innkjøp av spillere fra over alt i verden, men det ser ikke ut til å ha så fryktelig god effekt på resultater i forskjell til midler brukt?
Vi har ikke råd til å kjøpe slik som Engelske klubber har, vi har heller ingen "nød" til å "gamble" såvidt jeg ser det.

haavarl wrote:

De fleste her kritiserer folk de synes fortjener å bli kritisert, og gir fullstendig beng i hudfargen. Selv misliker jeg Annan, men synes at Konan Ya er en fin fyr. Tettey er en trøndersk godgutt, mens Chibuike var elendig etter min smak. En elendig utlending får like mye haggel som en dårlig nordmann.


Jeg var her kanskje ikke mens Annan var her, så jeg har ikke sett at utenlandske spillere har fått kritikk når de har vært dårlige. Så skal det vel sies at det ikke har vært så fryktelig mange utenlandske spillere i det siste heller. Jeg har sett rop etter å hente Annan dog, det virker for meg litt spesielt. :p

@Mustrum
"Vil du diskutere kohesjon, heterogenitet og sosial tillit kan du begynne med å linke til fulltext og ikke abstracts."

Jeg har ikke rettigheter til å dele hele studier med deg, man skulle dog håpe at forskerne er ærlige nok til å dele funnet i studien med dem i Abstracts og hva du kan forvente å finne.


Last edited by Bjorn on 01.09.2016 21:52; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Bonzo
Veteran


Joined: 02 Aug 2005
Posts: 1126
Location: Drammen

PostPosted: 01.09.2016 21:52    Post subject: Reply with quote

Bjorn wrote:
Hacken, det er ikke så tullete å merke at noen etnisiteter er bedre på noen ting enn andre, noen ganger har det lite å gjøre med talentutvikling. Bare se på NBA i USA, det er ikke for ingenting at Afro-Amerikanere er overrepresentert og kinesere er underrepresentert i basketball.


Jeg vet ikke en gang om du egentlig kommenterer innholdet i det jeg faktisk skrev her, men...

En etnisitets dominans i en idrett kan sjelden forklares kun ut i fra gener. At man i slike diskusjoner prøver å få fram en "sannhet", med å belyse åpenbare fakta er ikke sjelden vare. Dessverre utelates, og kanskje mer riktig sagt unnlates det med overlegg å snakke om andre faktorer. Dette kan vi jo diskutere hit og dit til det uendelige, men jeg tror jeg kun gidder å parere forsøket ditt med: Det er svært få afrikanere som er gode i skisport, og er dette da kun etnisk-betinget? I så fall hvordan forklares Norges dominans i idretten og kanskje spesielt med referanse til nabolandet Sverige.
Back to top
View user's profile Send private message
Bjorn
Proff


Joined: 23 Mar 2016
Posts: 258

PostPosted: 01.09.2016 22:06    Post subject: Reply with quote

Hacken wrote:

Jeg vet ikke en gang om du egentlig kommenterer innholdet i det jeg faktisk skrev her, men...

En etnisitets dominans i en idrett kan sjelden forklares kun ut i fra gener. At man i slike diskusjoner prøver å få fram en "sannhet", med å belyse åpenbare fakta er ikke sjelden vare. Dessverre utelates, og kanskje mer riktig sagt unnlates det med overlegg å snakke om andre faktorer. Dette kan vi jo diskutere hit og dit til det uendelige, men jeg tror jeg kun gidder å parere forsøket ditt med: Det er svært få afrikanere som er gode i skisport, og er dette da kun etnisk-betinget? I så fall hvordan forklares Norges dominans i idretten og kanskje spesielt med referanse til nabolandet Sverige.


Jeg er enig i at kun gener blir for enkelt, men Sverige gjør det da inderlig bra i Skisport de også? Det er vel heller snakk om max potensial og hvor flinke man er til å hente ut potensialet.
Jeg er derfor enig med dem i at talent-utvikling er sinnssykt viktig, spesielt i lengden.
Vi må også se at talentutvikling har restriksjoner, du bruker ikke store resurser på å trene en kinesisk gutt prosjektert til å bli 150cm til å bli basketball spiller når han kanskje har bedre forutsetninger i bordtennis.

Jeg vet ikke om afrikanere er spesielt begavet i skisport, naturlig nok har de iallefall ingen eller liten interesse for det.
Back to top
View user's profile Send private message
apresthus
Proff


Joined: 02 Sep 2007
Posts: 369
Location: Trentino, Italia

PostPosted: 01.09.2016 22:51    Post subject: Reply with quote

Bjorn wrote:

Jeg er fult klar over at mine syn kan kalles kontroversielle i kommunist staten Norge hvor kulturell marxisme er dagens agenda, men mine syn er basert på fakta, logikk og vitenskap.


Dette utsagnet setter deg i lite flatterende selskap i Norge, for å si det sånn. Og hvis du sikter til eugenics teoriene til Sir Francis Galton når du nevner vitenskap, så må jeg dessverre avkrefte dette som pseudo vitenskapelig vrøvl. det ble det voksende konsensus om etter 1945. Det at du bruker ord som sosial kohesjon får ikke dette rasistiske, ignorante vrøvlet ditt til å virke mer troverdig heller, det blir bare pinlig.

Tror de fleste gir fullstendig f i om det er afrikanere, nordmenn, dansker eller russere på laget, så lenge de bidrar positivt i klubben. Andre klubber klarer helt fint å ha en god blanding av nasjonaliteter og kulturer i sin tropp å oppnå suksess og samhold i laget.
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 01.09.2016 23:17    Post subject: Reply with quote

Akkurat det å nevne kohesjon er jo egentlig interessant. Verdens beste klubblag gjennom tidene, Barca under Guardiola, dro fordel av at Pique, Busquets og Messi hadde vokst opp sammen på La Masia. Men det handler jo om nettopp det, at de kjente hverandre, ikke gener eller hudfarge.

Så tar man som ble nevnt i eksempelet 50% nordmenn og 50% nigerianere vil man slitte med kohesjon i utgangspunktet. Men får de tid sammen til å lære spillestil og ikke minst lære hverandre å kjenne (en undervurdert del av samhandlingsprinsippet), da er det ingen grunn til at de ikke kan gli sammen og bli en god enhet.

Problemet er jo at dette er rasjonelle argumenter. Når man har personer som tror på høyreekstreme konspirasjonsteorier som "kulturmarxisme" og avfeier alle motargumenter fordi de da kommer fra kommunister (om Vollrik er kommunist er jeg Mrs. Choksondik), da begynner hele debatten å bli ganske meningsløs.
Back to top
View user's profile Send private message
Mikkelsen
Veteran


Joined: 27 Jan 2013
Posts: 4683

PostPosted: 01.09.2016 23:26    Post subject: Reply with quote

robbie wrote:
At RBK skal ha lokal forankring og mange trøndere er noe alle bortsett fra Mikkelsen er enige om.


Ok, du tar feil. Jeg VIL ha flest mulig trøndere, men hvis du tror vi kan ha 11 trøndere fra start som kan ta oss til CL så får ha det som en fin drøm.
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 01.09.2016 23:28    Post subject: Reply with quote

Jeg vil gjerne ha 11 trøndere på laget. Hvilke hudfarge de har er dog irrelevant.

Jeg tror ikke suksess er noe man kan kjøpe seg. Det bygger man sakte på treningsfeltet med hardt arbeid og gode trenere (!).
Back to top
View user's profile Send private message
Vollrik
Veteran


Joined: 09 Sep 2009
Posts: 3676
Location: Møllenberg

PostPosted: 01.09.2016 23:46    Post subject: Reply with quote

En kombinasjon av gode gjennomtenkte kjøp, god og gjennontenkt talentutvikling og godt arbeid på treningsfeltet. Sånn er den moderne fotballen blitt.

Om moderne fotball er en bra ting er selfølgelig en debatt, mye med moderne fotball som jeg selv synes er noe drit. Men igjen så er det sånn det er blitt og moderne fotball blir fort en annen debatt.
_________________
TomH wrote:
Du kan ikke bare skrive en påstand her, uten å begrunne. Da gidder ingen å lese innleggene dine, og da kan du også like gjerne slutte å skrive her
Back to top
View user's profile Send private message
Bjorn
Proff


Joined: 23 Mar 2016
Posts: 258

PostPosted: 02.09.2016 00:28    Post subject: Reply with quote

apresthus wrote:

Dette utsagnet setter deg i lite flatterende selskap i Norge, for å si det sånn. Og hvis du sikter til eugenics teoriene til Sir Francis Galton når du nevner vitenskap, så må jeg dessverre avkrefte dette som pseudo vitenskapelig vrøvl. det ble det voksende konsensus om etter 1945. Det at du bruker ord som sosial kohesjon får ikke dette rasistiske, ignorante vrøvlet ditt til å virke mer troverdig heller, det blir bare pinlig.


Nei, når jeg nevner vitenskap sikter jeg til de artiklene jeg linket, du vet de fra Oxford journal og universiteter angående sosial kohesjon.
Kanskje du bør lese dem før du beskylder folk for å drive med pseudo vitenskap. Det kan virke for min del som at det er du som er ignorant og prosjekterer dine tanker og fordommer ut på andre.
Sa jeg noe dårlig om noen andre mennesker? Nei, jeg sa faktisk at et lag, satt sammen av kun nigerianere ville være like bra.

OFFTOPIC BIG TIME
Du må forstå forskjellen på det du kaller rasister og virkeligheten.
Kall folk gjerne rasister så mye du vil, men vit at hver gang du gjør det når dem faktisk ikke er det så vil uttrykket dø sakte men sikkert å det kommer da til å åpne for virkelige rasister i fremtiden.

Jeg synes alle mennesker har rett til sitt hjemland (som skrevet i human rights convention), har rett til autonomi og retten til å eksistere sammen med sine egne i den kulturen de foretrekker. Alt annet er av sinnssyk lav moral.
Velkommen til 2016 året hvor Europa og USA følger resten av verden inn i Identitets politikken på godt og vondt.
Jeg vet Norge kommer til å dilte etter, som alltid. Smile
/OFFTOPIC BIG TIME
Back to top
View user's profile Send private message
Humma
Proff


Joined: 13 Aug 2013
Posts: 383

PostPosted: 02.09.2016 00:40    Post subject: Reply with quote

Bjorn wrote:

Jeg synes alle mennesker har rett til sitt hjemland (som skrevet i human rights convention), har rett til autonomi og retten til å eksistere sammen med sine egne i den kulturen de foretrekker. Alt annet er av sinnssyk lav moral.


Ikke bare dagligdags gladrasisme der altså, men en støtteerklæring til apartheid! Det er visst best om folk bor sammen med "sine egne", og helst ikke blander seg for mye.

Det mest skremmende er ikke at det finnes folk med et slikt verdensbilde, det har det nok alltid gjort, men nå tenker tydeligvis nynazistene at de endelig får aksept for dritten sin. De gidder ikke engang å tilsløre det lenger.
Back to top
View user's profile Send private message
Vollrik
Veteran


Joined: 09 Sep 2009
Posts: 3676
Location: Møllenberg

PostPosted: 02.09.2016 00:46    Post subject: Reply with quote

Pussig hvordan et land som USA kunne vokse seg så stort og mektig til tross for at demografien er stikk i strid med Bjorns sukseoppskrift. Eller kanskje filmen Birth Of A Nation ikke er så dum likevel?
_________________
TomH wrote:
Du kan ikke bare skrive en påstand her, uten å begrunne. Da gidder ingen å lese innleggene dine, og da kan du også like gjerne slutte å skrive her
Back to top
View user's profile Send private message
Bjorn
Proff


Joined: 23 Mar 2016
Posts: 258

PostPosted: 02.09.2016 03:23    Post subject: Reply with quote

Flytter diskusjonen til politikk tråden, dette er LANGT fra on-topic.
Jeg tar selvfølgelig på meg skylden for det, sorry. Smile
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 02.09.2016 08:21    Post subject: Reply with quote

Bjorn wrote:
Jeg synes alle mennesker har rett til sitt hjemland (som skrevet i human rights convention), har rett til autonomi og retten til å eksistere sammen med sine egne i den kulturen de foretrekker.


Bare for å få tilfredsstilt min nysgjerrighet. Hvor synes du grensene for Sameland burde gå? Kanskje polarsirkelen er passende grense mellom Norge og Sameland?
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 02.09.2016 16:07    Post subject: Reply with quote

Samene har historiske krav som går ned til Dovre. Så da bør vi alle bli minoritetsborgere i den nye samiske republikken (uff da, en republikk kan jo ikke være en nasjonalstat).
Back to top
View user's profile Send private message
Bjorn
Proff


Joined: 23 Mar 2016
Posts: 258

PostPosted: 02.09.2016 17:05    Post subject: Reply with quote

haavarl wrote:
Bjorn wrote:
Jeg synes alle mennesker har rett til sitt hjemland (som skrevet i human rights convention), har rett til autonomi og retten til å eksistere sammen med sine egne i den kulturen de foretrekker.


Bare for å få tilfredsstilt min nysgjerrighet. Hvor synes du grensene for Sameland burde gå? Kanskje polarsirkelen er passende grense mellom Norge og Sameland?


https://www.samediggi.no/
Du får spørre dem.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 91, 92, 93 ... 114, 115, 116  Next
Page 92 of 116

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb