English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Økonomi 2015
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 16, 17, 18  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
jorji
Proff


Joined: 31 Mar 2011
Posts: 424

PostPosted: 28.09.2015 08:36    Post subject: Reply with quote

http://www.adressa.no/100...608959.snd

Adressa wrote:
Det er ikke bare på banen RBK leverer eventyrlige resultater. For første gang i nyere tid tjener klubben penger uavhengig av spill i Europa.

Rosenborg går mot et overskudd på tjue millioner i år. Toppsjef Tove Moe Dyrhaug vil likevel ikke friskmelde klubben økonomisk.
...

Dyrhaug regner med et økonomisk sluttresultat på rundt tjue millioner for 2015.

- Vi ville ha fått et bra resultat også uten spill i Europa. Vi er i flyten, men så jobber vi knallhardt også. Hemmeligheten bak suksess er hardt arbeid. Vi er blitt mye flinkere til å tenke på hva som er kjernevirksomheten. Vi har sluttet med alt som vi brukte tid og tapte penger på, sier Dyrhaug.


Ny bekreftelse på at økonomien endelig går godt. Deilig! RBK
Back to top
View user's profile Send private message
digre
Proff


Joined: 24 Oct 2012
Posts: 262

PostPosted: 28.09.2015 08:44    Post subject: Reply with quote

Jeg må bare si at jeg blir stadig mer imponert over driften, både den kontrollen som blir vist og den hjerteligheten som også ligger til grunn. Og jeg tror at vi gjør lurt i å jobbe ut fra at europacupspill er økonomiske bonuser - både for klubb og spillere.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 05.01.2016 23:21    Post subject: Reply with quote

Hadde planer om å fiske litt sjøl, men andre kom meg i forkjøpet:

Dagens Næringsliv wrote:
Seriemester Rosenborg la opp til å gå i balanse, men fikk et overskudd på vel 15 millioner kroner i 2015.

- Vi er absolutt fornøyd med fjoråret og skal bli enda bedre til å spille fotball i år, sier styrelederen i Rosenborg Ballklub, eiendomsmilliardær Ivar Koteng.

Trønderne omsatte for vel 50 millioner mer enn det nøkterne budsjettet på 158,8 millioner. Europacup-deltagelse og økte billettinntekter er hovedårsakene til inntektsveksten. I tillegg solgte klubben Alexander Sørloth til nederlandske Groningen i forrige måned.

Mandag ble det bekreftet at Alexander Søderlund selges til franske Saint-Étienne.

Etter hva DN erfarer innbringer salget av tippeligaens toppscorer minst 18 millioner kroner. Styreleder Koteng ønsker ikke å kommentere summen.

- Vi må bruke penger på å kjøpe en ny spiss, sier Rosenborgs styreleder.


Jeg greier ikke å forstå at Sørloth-salget havner i 2015-regnskapet? Sedvanen tilsier vel at salgstidspunktet først blir når overgangsvinduet åpner?

I min gjengivelse støtter jeg meg i stedet på at det skuffende lille overskuddet skyldes svikt i spillersalg og sponsorinntekter samt bonusutbetalinger til spillerne. Det er kanskje mulig å få dette bekreftet før endelig regnskap kommer?

Tatt historien i betraktning burde jeg ikke være overrasket over at overskuddet blir lavere enn de 20 millionene som Dyrhaug skisserte øverst på denne sida, men er likevel litt skuffet.

Er vel dog håp om at noen av UEFA-utbetalingene (TV-delen?) kommer i 2016.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Bananskrue
Veteran


Joined: 11 Aug 2012
Posts: 3116

PostPosted: 06.01.2016 20:50    Post subject: Reply with quote

2mas i Økonomi 2016 wrote:
Ellers så har jeg fått bekreftet at Sørloth-salgssummen faktisk havnet i 2015-regnskapet.


Så selv med Sørloth-salget som 2015-post går vi altså kun 15 millioner i overskudd? Med både EL spill, cupgull, TL-gull og tilskuersnitt over all forventning.

Hvor mye kostet egentlig De Lanlay?
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 06.01.2016 21:11    Post subject: Reply with quote

Flyttet innlegget ditt hit og la på sitering fordi jeg ikke ønsker 2015-diskusjoner i 2016-tråden. Skal sies at jeg var veldig usikker på hvor jeg skulle omtale Sørloth-opplegget sjøl ...

Uansett så er det begrenset hvor mye de Lanlay påvirket regnskapet siden overgangssummen skal avskrives over kontraktslengden.

Ble også sjøl såpass skuffet over lavt overskudd at jeg måtte forhøre meg litt. Svaret er at det ikke er noen ukjente budsjettsmeller.

Det er derimot det samme gamle: Sjøl med Sørloth-pengene gikk vi i minus på spillersalgposten. Dessuten sviktet som kjent sponsorinntektene - når man tar utgangspunkt i utbetalinger ved seriesølv.

Blir spennende å se det endelig lønnsregnskapet, men det er ingen tvil om at spillerne har stukket av med mye av de ekstra inntektene fra TV, UEFA og sponsorer for sportslig suksess.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Willoch
Veteran


Joined: 22 Dec 2009
Posts: 1663

PostPosted: 06.01.2016 21:21    Post subject: Reply with quote

Svært gode publikumstall og cupgull, hadde forventet større overskudd.
_________________
Willoch
Back to top
View user's profile Send private message
elaberg
Senior


Joined: 05 Apr 2013
Posts: 190
Location: Øvre Årdal

PostPosted: 06.01.2016 21:31    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Blir spennende å se det endelig lønnsregnskapet, men det er ingen tvil om at spillerne har stukket av med mye av de ekstra inntektene fra TV, UEFA og sponsorer for sportslig suksess.


Og det er heilt OK. Dette vil nok vere med på og kunne presse ned grunnlønna når bonus for sportsleg suksess er såpass høg.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18387
Location: Oslo

PostPosted: 06.01.2016 21:36    Post subject: Reply with quote

Meget skuffende tall nå til og med Sørloth-pengene er med. Men har vi for eks tatt kostnaden for gresskiftet i 2015? For hvis vi har kastet ut 12 mill for gress så begynner jo overskuddet å bli pent.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 06.01.2016 21:47    Post subject: Reply with quote

Godt poeng: Det blir nok forhåpentligvis litt større overskudd i RBK enn i konsernet, der Lerkendal stadion AS inngår.

Vil tro (deler av) grunnarbeidet er med i 2015, mens nok selve gresset blir med i 2016 - det er ikke formelt bestilt ennå.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ciljan
Rutinert


Joined: 28 Jan 2012
Posts: 610
Location: Langevåg

PostPosted: 07.01.2016 10:27    Post subject: Reply with quote

gleder meg virkelig til og få fasiten på det her..

skuffende lite overskudd, og er litt delt på om jeg liker at spillerne stikker av med såpass mye av gevinsten når klubben gjør det godt.

selvfølgeliig skal de ha betalt for sportslig suksess, men hadde håpet e-cup pengene og 2 gull skulle vise litt bedre på overskuddet..

er også veldig spent på om de klarer og øke inntektene på sponsor mtp suksessen i fjor, og mulig CL i år..

er jo ikke de råeste tidene og hente ut ekstra sponsorpenger i akkurat..
Back to top
View user's profile Send private message
Brakkebirger
Rutinert


Joined: 04 Feb 2015
Posts: 836

PostPosted: 07.01.2016 14:17    Post subject: Reply with quote

Alt sett under ett er vell ikke overskudd mer enn 'nice to have' i den situasjonen vi befinner oss nå med god og stabil økonomi uansett. Dersom vi er litt klokere i regneskapsføringen er det mer som blir skrevet av. Så det at overskuddet er på flere millioner selv etter dette er jo svært positivt.
_________________
Hjemme, Borte, Overalt
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21960

PostPosted: 07.01.2016 15:36    Post subject: Reply with quote

Fokuserer på et bedret resultat på 30+ millioner sammenlignet med 2014. Det er gode greier.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8922
Location: Rosenborg

PostPosted: 07.01.2016 20:55    Post subject: Reply with quote

Noen som har kontroll på hvordan utbetalingene fra UEFA foregår ? Og om de/hvor mye som er med på dette resultatet ?

Får man pengene fortløpende når man vinner kvalikkamper/når gruppespill/tar poeng i gruppespill osv, eller utbetales alt når turneringene er avsluttet i mai ? Og hvordan gjøres dette i forhold til regnskapet til klubben ? Kommer alt på 2015 ? alt på 2016 ?
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9058
Location: Trondheim

PostPosted: 08.01.2016 01:05    Post subject: Reply with quote

Det utbetales i bolker. Utbetaling for kvalifisering og deltakelse i gruppespill skjer som regel i september. Mens resultatbonuser og TV-penger fra gruppespillet først kommer utpå nyåret.

Jeg har på følelsen av at klubben følger kontantprinsippet her. Altså at de pengene man har fått utbetalt i 2015 er tatt med i regnskapet for 2015. Mens de pengene man får utbetalt i 2016 er tatt med i 2016. Strengt tatt så er det feil måte å gjøre det på. I all den tid de utbetalingene som skjer i 2016 i høyeste grad er opptjent i 2015. Men det er i alle fall det som har vært RBKs praksis ved tidligere deltakelser i Europa.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ciljan
Rutinert


Joined: 28 Jan 2012
Posts: 610
Location: Langevåg

PostPosted: 08.01.2016 09:36    Post subject: Reply with quote

med andre ord så blir jo det vel en grei milliongevinst i 2016 budsjettet fra e-cup.
tar vi med at vi klarer minimum EL i år også, så vil jo det bli virkelig bra i år, med e-cup inntekter i begynnelsen og slutten av året Tommel'n opp!

klubben er absolutt på rett vei igjen!

men det viktigste er jo og få budsjettet i 0 uten e-cup inntekter, og det frykter jeg vi "aldri" vil klare siden vi også må satse oppi det hele..

utenom ekstraordinære spillersalg..
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 13.02.2016 13:41    Post subject: Reply with quote

Nå har Rosenborg-revisoren sagt sitt, og når medlemmene møtes til årsmøte i slutten av måneden vil de få framlagt et overskudd på 12, 8 millioner kroner for 2015. Dette kunne fort ha vært 19 mill., men med solide plusstall valgte Dyrhaug og co å skrive ned verdien på spillerstallen med 6,2 mill. – og endte altså på 12, 8.

I det tallet ligger gode Europa-millioner, og Dyrhaug innrømmer at tallet ville vært nære null om det ikke var blitt gruppespill i Europaligaen. Samtidig er det ingen tvil om at supporternes makt er stor: RBK tjente åtte mill. mer enn medregnet i billettsalg i eliteserien, og endte på 33, 7 mill. Eller over 18 000 tilskuere i snitt.

Andre nøkkeltall fra 2015 er at klubben i utgangspunktet tjente fem mill. mindre enn budsjettert i partnerinntekter (65 mill.), men at dette justerte seg opp med den sportslige suksessen - i form av ti millioner bonuskroner.

Etter en sommer hvor RBK valgte å si nei til salg av blant andre Ole Selnæs, havnet man til slutt snaue fire mill. bak budsjettet på spillersalg. Dette var på 12 mill.

(...)

Om man regner inn alle inntekter fra Europa, brutto, kommer de på 55 millioner kroner. Da ligger bonuser fra partnere, nesten 12 millioner billettkroner og premiepenger fra UEFA inn. Samtidig er RBKs lønnssystem slik at sportslig suksess lønner seg. Lavere fastlønn og større bonuser gjør at for eksempel pengepremien fra NFF for et seriegull i stor gra går ut til bonuser til spillerne. Dette samme gjelder noen av Europa-kronene. I tillegg koster arrangement og reiser i forbindelse med kampene.

(...)

I 2015 var omsetningen i RBK på om lag 226 millioner kroner, inkludert e-cup.

Les mer: Slik gikk Rosenborg mange millioner kroner i pluss

Er vel litt overraskende dersom RBK har gjort (ekstraordinære) nedskrivinger på spillerstallen? Mener Sagbakken egentlig ordinær avskriving iht. kontraktslengde?

Ellers er vel det meste kjent.

Hele regnskapet blir først lagt ut torsdag klokka 10. Tror jeg venter med min videre omtale til da.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18387
Location: Oslo

PostPosted: 18.02.2016 11:20    Post subject: Reply with quote

http://www.rbk.no/news/ar...g-budsjett

Da er tallene lagt ut, bare å starte lesingen Wink
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9058
Location: Trondheim

PostPosted: 18.02.2016 22:41    Post subject: Reply with quote

Så, hvem har lånt RBK penger?

Quote:
Note 19 Øvrig langsiktig gjeld
Gjeld til selskaper hvor styremedlemmer har eierinteresser på kr 8 800 000.


Oddsen er vel forholdsvis lav på at det er snakk om Koteng.

Liker ikke denne blandingen av interesser. Men jeg vet jo at jeg ikke hadde nøla et sekund med å gjøre det samme selv dersom jeg var i Kotengs posisjon.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10936

PostPosted: 18.02.2016 22:54    Post subject: Reply with quote

Man kan vel anta at vi får god rente?
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18387
Location: Oslo

PostPosted: 18.02.2016 23:05    Post subject: Reply with quote

Ja vi bør forvente bedre lånebetingelser enn vi ville hos en vanlig aktør, hvis ikke ville det ikke blitt gjort. Og det er jo godt å se at han har hjulpet til i en periode vi tydeligvis har hatt et behov for det.

Allikevel noe overraskende at vi har vært så tomme for likvide midler at vi har måttet ta opp lån i løpet av 2015?
Back to top
View user's profile Send private message
Attaboy
Veteran


Joined: 23 Aug 2011
Posts: 9466

PostPosted: 18.02.2016 23:26    Post subject: Reply with quote

Var ikke klubbkassa så tom at man vurderte å gå vekk fra Kjeldsberg? Jeg vet at Hoftun i sin tid ordnet opp med et eller annet spleiselag (lån?) sånn at ting ordnet seg, men vi kjørte vel i realiteten på felgen en god stund?
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 18.02.2016 23:32    Post subject: Reply with quote

Jeg stusset også litt på det der privatlånet, men har ikke brukt krefter på å få bekreftet at det er il presidente som igjen har åpnet lommeboka.

Velger å kopiere inn noen opplysninger fra omtalen min:

Overskuddet hadde (...) vært større om ikke Rosenborg hadde nedskrevet verdien på flere spillere, deriblant Morten Gamst Pedersen, som ble løst fra kontrakten.

«Konsernets årsresultat er i 2015 belastet med 5,9 mill. kr i form av avviklings- og nedskrivingskostnader utenfor vanlig drift», bekrefter styret i årsberetninga.

Resultatet uten disse ekstraordinære kostnadene hadde altså blitt 19 millioner, noe som tilsvarer overskuddet fra deltakelsen i gruppespillet i europaligaen.

De totale inntektene fra e-cup ble 55 millioner, fordelt på 38 millioner fra UEFA, tolv millioner fra billettsalg, fire millioner fra egne sponsoravtaler og én million fra salg av TV-rettigheter i kvalifiseringa.

Men RBK satt altså igjen med bare en tredjedel etter at kostnadene knyttet til e-cup var trukket fra. Blant annet har spillerne krav på store prestasjonsbonuser, og fikk sin del av kaka etter gode resultater i både serie, NM og e-cup. Det vises gjennom at lønnskostnadene ble 105 millioner - langt høyere enn budsjettet på 74 millioner.

Les mer: Nærmer seg balanse uten europacup

Fikk forresten tilsendt følgende regnskapskommentarer:

Rosenborg wrote:
• Konsernresultat før skatt ble 12,8 mill kr
• Det er belastet ca 6 mill kr i avviklings- og nedskrivningskostnader utenfor ordinær drift.
• Resultatet før avviklingskostnader / nedskrivninger spillerstall ble dermed 19 mill kr
• Netto resultat fra UEFA Europa League gruppespill, inkludert i disse tallene, ble 19 mill kr
• Dette betyr at konsernet hadde et nullresultat dersom vi ser bort fra gruppespillet (og avviklingskostnadene / nedskrivningene)
• Resultatet (før skatt) er 28,6 mill bedre enn i 2014.
• Serie- og cupgullene bidro til det gode resultatet. Som en konsekvens av endring i risikoprofilen i spillernes avtaler er mer av spillerlønningene prestasjonsrettet, noe som medfører at store deler av merinntektene ved serie- og cupgull deles ut til prestasjonsgruppen.
• Konsernets kostnader (ex e-cup, seriegull, cupgull og avviklings- og nedskrivningskostnader) er ca 160 mill kr. De «norske» kostnadene er lavere enn i 2014.
• Billett- og arrangementsinntektene, inkludert cupfinale og utbetaling fra cupkassen i NFF, ble 53 mill kr - mot 26 mill kr i 2014.
• Billettinntektene fra Tippeligaen ble 33,7 mill mot 24,6 mill i 2014 (og 25 mill i budsjett for 2015)
• Billettinntektene fra UEFA Europa League (inkl kval.kamper) ble 11,7 mill kr
• TV- og mediainntektene ble 26,7 mill kr, herav 25,7 mill kr fra den norske TV-avtalen, og 1,0 mill fra salg av rettigheter i kvalifisering til E-cup
• Partnerinntektene ble 75 mill kr – hvorav ca 10 mill kr av dette er bonuser for serie, cup og Europa, samt tilleggssalg på e-cup kamper.
• UEFA-inntektene ble 38 mill kr - av dette ca 32 mill kr knyttet til gruppespillet
• TOTALE inntekter fra e-cup (UEFA, billett, partner etc) ble 55 mill kr
• Salg og utleie av spillere ble 8,4 mill kr


Syns RBK skal ha skryt for langt bedre noter, samtidig som at f.eks. TV-inntektene og medfølgende produksjonskostnader har blitt bedre synliggjort.

Derimot savner jeg oppdeling av sponsor- og VIP-inntekter i år. Har spurt om dette, siden styret påpeker at VIP-inntektene har steget.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 18.02.2016 23:51    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
.Allikevel noe overraskende at vi har vært så tomme for likvide midler at vi har måttet ta opp lån i løpet av 2015?


Dette er vel et resultat av tidsforskjeller. Alle ekstra inntekter bortsett fra bilettsalg kommer vel etter sesongen. Spillerkjøp i sommer og ekstra kostnader påløper umiddelbart.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 19.02.2016 00:10    Post subject: Reply with quote

Kan lånet dreie seg om arbeidet med ny bane? At man ville komme i gang uten å ha fått pengene fra UEFA og spillersalg?

Håper og tror lånet er tilbakebetalt nå.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9058
Location: Trondheim

PostPosted: 19.02.2016 00:23    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Ja vi bør forvente bedre lånebetingelser enn vi ville hos en vanlig aktør, hvis ikke ville det ikke blitt gjort. Og det er jo godt å se at han har hjulpet til i en periode vi tydeligvis har hatt et behov for det.

Allikevel noe overraskende at vi har vært så tomme for likvide midler at vi har måttet ta opp lån i løpet av 2015?

Har nok vært bunnskrapt kasse utover høsten. For meg er det veldig overraskende at situasjonen har vært så prekær.

Ser vi per årsslutt hadde vi jo kun hatt 1,4 millioner i frie midler hvis vi ikke hadde hatt det lånet. Og da må vi samtidig ha i tankene at man i november og desember har solgt sesongkort for nesten 11 millioner som gjelder 2016. Selv om akkurat det er noe som delvis gjentar seg hvert år, så er det bekymringsverdig at disse er brukt opp så fort de kommer inn på konto.

Uten dette låneopptaket på 8,8 millioner så hadde kontantstrømmen vært negativ med nesten 3,3 millioner.

Det er for meg veldig overraskende.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 16, 17, 18  Next
Page 17 of 18

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb