English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Hallvar Thoresen
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Aristoteles
Veteran


Joined: 25 Nov 2006
Posts: 2760

PostPosted: 18.12.2015 15:36    Post subject: Reply with quote

Er det noen her som vet om noen han har hentet til en eller annen klubb som har slått til?
Back to top
View user's profile Send private message
nidaros997
Veteran


Joined: 03 Aug 2007
Posts: 2510

PostPosted: 18.12.2015 17:11    Post subject: Reply with quote

Tja...

mange fotballspillere ble vel selgere etter endt karriere...

I dag, hvor det er mye mer penger involvert, så kan man også få jobb som fotball-ekspert på tv, en eller annen trenerjobb i lavere divisjoner med like mye lønn som i en norsk toppklubb på 80-tallet, i en stor trenerstab i en stor klubb, eller jobb som speider... ikke fordi man er dyktig, men fordi man har et navn og ingenting annet kan, eller jo, som sagt, selger, men da med mye lavere lønn, gjerne prestasjonsbasert....

Jeg vil heller se rent konkret hvilke spillere han har vært med å hente til de klubbene hvor han har jobbet, og høre mer om hvordan han jobber, enn å høre at han spilte X år i Nederland for 30-40 år siden eller at han spilte 50 landskamper.

For all del, HT kan sikkert være en dyktig speider, men er han dyktig? Har han resultater å vise til?
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 18.12.2015 19:43    Post subject: Reply with quote

– Min kompetanse ligger først og fremst i Skandinavia. og det er der klubben ønsker å konsentrere arbeidet. Først og fremst skal vi ta en god diskusjon om hva Rosenborg ønsker og hva vi har behov for. Vi må spørre oss selv om hvor vi kan finne de spillerne vi trenger med de ressursene vi har til rådighet.

(...)

I 2008 ble Thoresen ansatt i speiderteamet til den nederlandske toppklubben Twente, med hovedansvar mot det skandinaviske markedet.

– Det som nederlenderne er gode på er systematikk og struktur i speiderarbeidet. De tenker langstiktig og har en god plan. Den systematikken tar jeg med meg inn i jobben i Rosenborg.

Les mer: Skal sette en ny standard for RBK

Thoresen gleder seg til å ta fatt på sin nye jobb, samtidig som han synes det er vemodig å forlate NFF.

- Det var en veldig vanskelig beslutning å ta. Jeg trives veldig godt her i NFF, i en interessant jobb med mange gode kollegaer. Telenor Xtra har vært veldig spennende konsept å bygge opp, og vi har fått etablert det som et varemerke. Nå ligger det et tydelig konsept som kan bearbeides videre. Trenerkursene skal jeg følge opp videre og overføre erfaringene der til nestemann, sier Thoresen til fotball.no.

Thoresen gleder seg til å ta fatt på jobben hos årets The Double-vinnere.

- Det blir et savn å forlate NFF, men den sportslige utfordringen med å jobbe på toppnivå i Norge og inn mot internasjonalt nivå med et tema som har interessert meg lenge, var en mulighet jeg ikke får igjen.

- I tillegg vet jeg at jeg kan samarbeide godt med Stig Inge Bjørnebye. Vi har diskuert veldig nøye hva kravene er og leveransene RBK vil ha. Jeg tror jeg kan bidra til det, fortsetter Thoresen.
Kompetanse og relasjoner

Å være speider for en toppklubb er en jobb Thoresen ser frem til.

- Jeg føler jeg har mye erfaring og kompetanse på området. Jeg jobbet fire år i Twente og har studert både før og etterpå hvordan store klubber jobber med dette. I tillegg har jeg relasjonsnettet mitt som er viktig i sånne sammenhenger, påpeker han.

Les mer: Hallvar Thoresen til Rosenborg

Virker som om han ikke har arbeidet for Twente og NFF parallelt? Altså at han var speider fra 2009-12 og deretter i NFF 2012/13-2015?

Har ikke begynt å leite etter spillere han hentet til Twente, men ser at Jens Marius Kolseth var tilbake i Follo allerede etter to år. Verdt å merke seg at Twente ble seriemestere 2009/10.

Litt klipp og lim for den historieinteresserte:

Wikipedia wrote:
Daværende landslagssjef Tor Røste Fossen forteller: «Vinteren 1980 var landslaget på treningsleir i Nederland og spilte mot Twente. Da tok manageren deres meg til side og sa at dersom jeg fikk Hallvar til å fortsette i klubben, skulle det komme en konvolutt til meg også. Jeg forsto det slik at det var snakk om en pen sum penger. Deretter fortalte presidenten i klubben at Hallvar ville bli tilbudt en tiårskontrakt med de beste betingelsene noen spiller i Nederland hadde fått, Johan Cruyff inkludert. Det sier noe om Hallvars storhet som spiller».

Han valgte til slutt å signere for PSV Eindhoven på grunn av de sportslige utfordringene. Overgangssummen var 3,5 millioner kroner, noe som var rekord for en norsk spiller. Allerede i 1982/83 ble han toppscorer med 22 seriemål, og sesongen etter ble han utpekt som klubbens kaptein. Han var stjernen på laget, selv med spillere som Ruud Gullit, Ronald Koeman, Gerald Vaneburg, Willy van de Kerkhof, Frank Arnesen og Hans van Breukelen. Thoresen var jevn på et høyt nivå, og scoret over 20 seriemål 4 sesonger på rad.

Thoresen spilte som regel angriper, men kunne også spille ving hvis klubben valgte en 4-3-3 formasjon. Laget var i medvind og vant serien etter å ha vært nær i mange år. Dette seriegullet beskrives av Thoresen som hans beste minne. Klubben vant likevel seriegull de to påfølgende sesongene også. Men den siste sesongen ble en nedtur. Han spilte noen kamper høsten 1987, også i serievinnercupen, men hele våren 1988 gjorde en kneskade det uaktuelt å spille. Laget vant europacupen, men da altså uten lagkapteinen på banen.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Standfot
Proff


Joined: 01 Jul 2015
Posts: 331

PostPosted: 18.12.2015 20:43    Post subject: Reply with quote

Dette kan vel bidra til at vi får et enda mer spennende overgangsvindu..? Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
Aristoteles
Veteran


Joined: 25 Nov 2006
Posts: 2760

PostPosted: 18.12.2015 21:07    Post subject: Reply with quote

Jeg klarer ikke å finne ut en eneste spiller som er blitt hentet på bakgrunn av scouting gjort av Thoresen. Så lenge ingen andre heller kan det så virker det for min del som om vi nok en gang har hentet en vi kjenner fra før som har begrenset scoutingerfaring/suksse. Jeg håper det er bare min manglende viten om hans scoutingbedrifter som gjør at jeg er skeptisk. Hvorfor sluttet han i Twente?
Back to top
View user's profile Send private message
Standfot
Proff


Joined: 01 Jul 2015
Posts: 331

PostPosted: 18.12.2015 21:24    Post subject: Reply with quote

Sikkert for å starte i NFF...
Forhåpentligvis fikk han ikke sparken Razz
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8924
Location: Rosenborg

PostPosted: 19.12.2015 00:14    Post subject: Reply with quote

Å få sparken i NFF er jo et kompliment. Der samler man kun på inkompetanse og sauer som følger flokken uten å stille spørsmål.
Back to top
View user's profile Send private message
trøndergutten
Rutinert


Joined: 14 Aug 2006
Posts: 563

PostPosted: 19.12.2015 00:42    Post subject: Reply with quote

Sløvsekken wrote:
Å få sparken i NFF er jo et kompliment. Der samler man kun på inkompetanse og sauer som følger flokken uten å stille spørsmål.

Han mente nok sparken i Twente.
Back to top
View user's profile Send private message
Stano_11
Veteran


Joined: 16 Feb 2004
Posts: 2974

PostPosted: 19.12.2015 01:32    Post subject: Reply with quote

I og med at Hallvar T skal jobbe med det skandinaviske markedet, vil det da bli ansatt en speider til som konsentrer seg om europa? Er vel og bra at vi nå har en speider som er dedikert det skandinaviske markedet, men man må i tillegg klare å ha 2 tanker i hodet samtidig så vi ikke lar resten av markedet stå urørt.
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7804

PostPosted: 19.12.2015 14:36    Post subject: Reply with quote

Thoresen er nok vår eneste speider ja. Bjørnebye har jo vært klar fra sin første arbeidsdag at vi fokuserer først og fremst på det nordiske markedet. Helt greit synes jeg.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 19.12.2015 15:19    Post subject: Reply with quote

Enda mer Thoresen-mimring: Best i verden

Ser at Thoresen tiltrådte noe tidligere i 2008 enn hva jeg trodde, så vil tro han sluttet i løpet av 2012 og at fire år i NFF dermed tilsier 2012-15.

Flamur Kastrati er en av de andre spillerne som han hentet.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Vollrik
Veteran


Joined: 09 Sep 2009
Posts: 3676
Location: Møllenberg

PostPosted: 19.12.2015 17:35    Post subject: Reply with quote

hello wrote:
Thoresen er nok vår eneste speider ja. Bjørnebye har jo vært klar fra sin første arbeidsdag at vi fokuserer først og fremst på det nordiske markedet. Helt greit synes jeg.


Først og fremst betyr ene og alene i denne sammenhengen. En grå ansettelse til et grått formål.
_________________
TomH wrote:
Du kan ikke bare skrive en påstand her, uten å begrunne. Da gidder ingen å lese innleggene dine, og da kan du også like gjerne slutte å skrive her
Back to top
View user's profile Send private message
KitWalker
Veteran


Joined: 16 Mar 2011
Posts: 3961

PostPosted: 19.12.2015 17:54    Post subject: Reply with quote

Litt off topic:
I Halvard så har vi fått en liten filmstjerne i klubben Very Happy

Har spilt inn film med stjerner som Sylvester Stallone, Pelé og Bobby Moore ...
Back to top
View user's profile Send private message
Stano_11
Veteran


Joined: 16 Feb 2004
Posts: 2974

PostPosted: 19.12.2015 18:31    Post subject: Reply with quote

Greit at man tar å vekter hvilke områder man skal se etter spillere, men man forsømmer ikke jobben ved å ikke ha kontroll på andre områder enn kun skandinavia...

Håper Halvard T er en av flere speidere som skal til klubben. Vi trenger ett mye større speidernettverk enn det som er vanlig i skandinavisk fotball hvis vi skal vokse som klubb. Men greit å starte med en stein også bygge videre.
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7804

PostPosted: 19.12.2015 19:24    Post subject: Reply with quote

Handler om ressurser da. Hvis man skal følge tankegangen din om at vi ikke kan "forsømme" andre områder enn Skandinavia så burde vi hatt kontroll på alle verdensdeler. Sør-Amerika, Europa, Amerika, Afrika, osv. Vi må se oss litt i speilet og se hva det er som har fått oss dit vi er i dag, det er ikke eksotiske rekrutteringer fra områder langt unna. Oppmannen kan sikkert si mer om dette. Spesielt når vi ikke har ressurser som er bedre enn de er så bør vi fokusere på "nærområdet" først og fremst.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8924
Location: Rosenborg

PostPosted: 19.12.2015 21:19    Post subject: Reply with quote

Speiderjobben handler aller mest om kontaktnettverk. Det spiller ingen rolle om du heter Thoresen eller Torbjørnsen til etternavn, du rekker bare så mange reiser på et år likevel. Har man kontakter er det mye lettere å snappe opp tips og muligheter som kan være verdt å ta en nærmere titt på, og det ville vært merkelig om RBK skulle forhindret speideren å gjøre det, selv om han i utgangspunktet skal holde seg oppdatert på Skandinavia selv.

Hvorvidt Thoresen er egnet i jobben vil vise seg. Personlig har jeg lite forutsetning for å gjøre meg opp noen spesiell formening om det på forhånd. Jeg regner dog med at han har bra med kontakter, og da kanskje spesielt i Nederland.
Back to top
View user's profile Send private message
Vollrik
Veteran


Joined: 09 Sep 2009
Posts: 3676
Location: Møllenberg

PostPosted: 19.12.2015 21:48    Post subject: Reply with quote

hello wrote:
Handler om ressurser da. Hvis man skal følge tankegangen din om at vi ikke kan "forsømme" andre områder enn Skandinavia så burde vi hatt kontroll på alle verdensdeler. Sør-Amerika, Europa, Amerika, Afrika, osv. Vi må se oss litt i speilet og se hva det er som har fått oss dit vi er i dag, det er ikke eksotiske rekrutteringer fra områder langt unna. Oppmannen kan sikkert si mer om dette. Spesielt når vi ikke har ressurser som er bedre enn de er så bør vi fokusere på "nærområdet" først og fremst.


Dette handler ikke om ressurser, dette handler om prioriteringer. Det er sikkert rester av Skutles hoff som fint kan erstattes av 1 eller 2 speidere til.

Du sier at klubben ikke er kommet dit den er i dag med eksotiske navn. Du har på en måte rett, men det betyr ikke at vi er tjent med å utelate de eksotiske navnene i årene som kommer. Klubben bør heller gå i seg selv og finne ut hva som ikke fungerte de siste gangene vi har hatt fremmedkulturelle spillere her. Når spillere som Traore, Dockal og Konan Ya plutselig blomstrer når de kommer ut så er det Rosenborg som har et problem og ikke motsatt. Vi snakker om tre spillere som etter de dro har vist høyere nivå en noen av spillerne vi har i stallen idag, nærmeste vi har disse 3 er Jensen.

At en spiller har skandinavisk pass betyr heller ikke at dem er så forbanna mye mer lojale. Demidov, Lustig og Prica stakk alle som bosman, mens Stadsgaard, Bakenga og Larsen stakk så fort muligheten bar seg.

Å snevre seg inn til kun det skandinaviske markedet er å gå baklengs inn i framtida.
_________________
TomH wrote:
Du kan ikke bare skrive en påstand her, uten å begrunne. Da gidder ingen å lese innleggene dine, og da kan du også like gjerne slutte å skrive her
Back to top
View user's profile Send private message
Stano_11
Veteran


Joined: 16 Feb 2004
Posts: 2974

PostPosted: 19.12.2015 22:21    Post subject: Reply with quote

Hvilket pass spilleren har er jo rent likegyldig. Det som er viktig er at spilleren passer etter KÃ¥re I sin filosofi. At spilleren passer i den rollen som han er tiltenkt.

Slik planen er nå så skal vi bli bedre og bedre. Og komme oss inn i Mesterligaen. Dette krever også spillere på enda høyere nivå enn flere av de vi har idag. Ja de kan utvikle seg noen av de, men ikke alle. Da kreves det spillere som er bedre og som passer inn i de tiltenkte rollene. Og hvis man da konsenterer seg kun mot Skandinavia blir det snevert lite. Er viktig å ha 2 til 3 tanker samtidig i hodet. Det ene skal ikke utelukke det andre. Slik det blir nå så gjør det akkurat det.
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7804

PostPosted: 19.12.2015 23:00    Post subject: Reply with quote

Klart ressursene er begrenset. Ã… si noe annet er bare tull.

Hele prosjektet Koteng har satt i gang og den bestillingen han har gitt til Bjørnebye og Kåre er at vi skal tilbake til røttene. Vi skal lære av våre feil og dyrke det vi er og har vært gode til. Det betyr en overvekt av spillere med en kulturell forståelse og en spillmessig forkunnskap som kan gå inn i vårt kollektiv. Det handler om rolleforståelse og komplementære ferdigheter til det vi har.

Utelukker det andre spillere enn vårt eget nærmiljø? Nei, men det legger litt føringer for hvor man bruker ressursene på slike ting som speider. Vi kommer til å hente soleklart flest spillere med nordisk pass, da er det greit å legge ressursene der. Dukker det opp tips enten gjennom agenter eller speidernettverk om at det er spennende spillere andre plasser så er jeg sikker på at Thoresen m.fl ikke er fremmed for å ta en tur dit å sjekke ut vedkommende.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18475

PostPosted: 20.12.2015 10:23    Post subject: Reply with quote

Det hello sa.
Back to top
View user's profile Send private message
Largactyl
Veteran


Joined: 12 Sep 2005
Posts: 4001

PostPosted: 20.12.2015 18:53    Post subject: Reply with quote

Ditto.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Brakkebirger
Rutinert


Joined: 04 Feb 2015
Posts: 836

PostPosted: 21.12.2015 13:44    Post subject: Reply with quote

Jeg har veldig blanda følelser og meninger rundt det å ha dedikert speider. Kanskje mest fordi jeg mente at vår tidligere ikke gjor en spesielt god jobb.
En speider sin oppgave er i og for seg mulig å forsvare i en klubb som Rosenborg. Spørsmålet er hvorvidt det ikke er en oppgave som en sportslig leder burde være i stand til å løse selv.

Vi er Norges største klubb, for talenter har vi ikke de siste årene vært den mest aktuelle i forhold til noen av våre konkurrenter, da i all hovedsak Molde som har vært litt flinkere enn oss i det å plukke og utvikle de riktige talentene, det er en situasjon vi må akseptere for det den er og prøve å arbeide oss ut ifra.

Det som bekymrer meg er at vi lar spillere i fra Trøndelag slippe ut før dem har vært innom Rosenborg, Tagseth er ett eksempel på dette.

Videre så føler jeg at en sportslig leder burde ha tid og kompetanse til å vurdere spillere i egen bakgård selv. Det å ha en person på ett engasjement for å gjøre en såpass liten oppgave på ett så begrenset område som Skandinavia føler jeg er meningsløst. Hvorvidt Thoresen da igjen er riktig mann for å løse akkurat den overnevnte oppgaven har jeg ingen videre formening om. Men som andre her har påpekt kan jeg ikke si at jeg vet han har vært innvolvert i mange overganger for andre klubber. Det betyr ikke nødvendigvis at han ikke gjør en god jobb med å anbefale, dem må tross alt også følges opp.

Det jeg derimot er positiv til er den tilsynelatende strategiendringen om at vi ser etter spillere som 'passer inn' i Rosenborg og at vi kan bruke spillere som passer inn i den nåværende filosofien og tankegangen forann å sitte igjen med ett flod av spillere med varrierende kvaliteter som ikke samhandler spesielt bra. Da hverken med hverandre eller i forhold til den måten Rosenborg ønsker å fremstå på spillmessig.

Jeg ønsker Thoresen velkommen til Rosenborg og håper han klarer å finne mange spillere til en rimelig penge med kvaliteter som vil glede oss mye. Det jeg registrerer som ett problem er at han kommer til å løse en oppgave som jeg føler vi allerede har ressurser som burde være i stand til å løse like godt, ergo er han en unødvendig utgift. Hadde Kåre hatt en typisk 'manager' rolle der han ikke hadde en sportslig leder ville jeg forstått det bedre, det med en Trener, Sportslig leder og en speider føler jeg er blir for mange lønninger og betale.
_________________
Hjemme, Borte, Overalt
Back to top
View user's profile Send private message
Ciljan
Rutinert


Joined: 28 Jan 2012
Posts: 610
Location: Langevåg

PostPosted: 21.12.2015 15:40    Post subject: Reply with quote

Håper Thoresen allerede har noen spiss navn på blokka...
Back to top
View user's profile Send private message
Laße
Junior


Joined: 06 May 2014
Posts: 77

PostPosted: 28.12.2015 19:32    Post subject: Reply with quote

Aristoteles wrote:
Hvorfor sluttet han i Twente?


Twente er i sportslig og økonomisk krise. Det er nedskjæringer og salg over en lav sko samt granskninger og overhengende trusler om sanksjoner. Før Jul var det en reell fare for at de kunne miste lisensen, men det unngikk de.

Kjenner ikke Thoresen sin plass i dette, men kan se for meg at å lønne en speider med operasjonsområde i Skandinavia kan være greit å slippe i en slik situasjon.
Back to top
View user's profile Send private message
Hjelde
Veteran


Joined: 04 Nov 2007
Posts: 3907

PostPosted: 28.12.2015 20:41    Post subject: Reply with quote

Hva er det egentlig Thoresen har utrettet i roller utenfor den grønne matta? Jeg finner ingenting. Redd han fortsatt flyter på navn og en eminent spillerkarriere.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Page 2 of 6

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb