English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2020
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
 LERKENDAL360°
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Strømsgodset - Rosenborg
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 20, 21, 22

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  

Hvem var best?
Lund Hansen
47%
 47%  [ 69 ]
Eyjolfsson
0%
 0%  [ 0 ]
Lædre Bjørdal
0%
 0%  [ 0 ]
Reginiussen
2%
 2%  [ 4 ]
Dorsin
2%
 2%  [ 4 ]
Midtsjø
1%
 1%  [ 2 ]
Selnæs
7%
 7%  [ 11 ]
Konradsen
10%
 10%  [ 15 ]
Mikkelsen
0%
 0%  [ 0 ]
Søderlund
5%
 5%  [ 8 ]
Skjelvik
1%
 1%  [ 2 ]
Jensen
18%
 18%  [ 26 ]
De Lanlay
2%
 2%  [ 3 ]
Total Votes : 144

Author Message
Zorac
Legende

PostPosted: 27.10.2015 01:08    Post subject: Reply with quote

Se målet på RBK.no eller andre steder. Jeg synes det er vanskelig å påstå at han ikke er involvert i spillet all den tid ballen heades mot ham, og han holder seg innenfor halvannen meter av ballen til avslutningen kommer. Ikke på noe tidspunkt forsøker han å trekke seg unna ballen elelr situasjonen.

Om offside koker ned til at man må være i nærkontakt med ballen, blir det fort mange finurlige offensive offside-feller etterhvert.
hello
Veteran

PostPosted: 27.10.2015 01:24    Post subject: Reply with quote

Jeg tok en lite research-runde. Dette sier NFF sine retningslinjer:

Quote:
Alle endringer i fortolkning av offside de seneste årene har vært gjort med tanke på at det offensive ved spillet skal premieres. I norsk toppfotball har bedømmelsen av hva som er straffbar offside vært god i de seneste sesongene – noe som har bidratt til flere målsjanser og mål.

Foran sesongen 2014 er det justeringer/ endringer i vår oppfattelse og fortolkning vedrørende bestrafning i forhold til foregående sesong.

Følgende elementer legges til grunn:
Det er ikke straffbart å være i offsideposisjon.
En spiller i offside posisjon skal kun straffes for offside hvis han/hun i det øyeblikket ballen berøres eller spilles av en medspiller, etter dommerens/assistentdommers oppfatning, involverer seg i aktivt område ved at han/hun:

Deltar i spillet

Forstyrrer en motspiller

Oppnår en fordel av sin offside posisjon

Quote:
Vi ber alle se hen til følgende tilleggsmomenter for å bedømme om spillerne skal defineres til å straffes for offside:

a) Å delta i spillet betyr å spille eller berøre ballen etter at den sist ble spilt eller berørt av en medspiller
b) «forstyrrer en motspiller» betyr å hindre en motspiller fra å spille eller være i stand til å spille ballen ved klart å hindre motspillerens synsfelt eller ved å utfordre en motspiller om (for) ballen.
c) «oppnå en fordel av sin offsideposisjon» betyr å spille en ball

som returnerer eller stusser til han fra målstang, tverrligger eller en motspiller, etter å ha vært i offsideposisjon
som returnerer, stusser eller blir spilt til han fra en bevisst redning fra en motspiller etter å ha vært i offsideposisjon

En spiller i offsideposisjon som mottar ballen fra en motspiller som bevisst spiller ballen (bortsett fra en redning), er ikke ansett å ha oppnådd en fordel.

Det er jo alternativ B som eventuelt kommer i spill her da, forstyrrer Pedersen Søderlund nok til at det kan gjelde? Usikker, selv etter å ha sett reprisen flere ganger må jeg si jeg har vondt for å si at det der er offside.

Disse retningslinjene svarer jo også på PerO sin påstand om at Pedersen er i offside på det første målet. Det er han altså ikke.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Legende

PostPosted: 27.10.2015 01:32    Post subject: Reply with quote

Jeg skjønner at du ikke sammenligner, men disse to situasjonene er også totalt forskjellige. På Pedersens (første) tolkes det nok slik at han ikke er i straffbar posisjon ved Fossums pasning (ballen går i annet rom og retning), og det oppstår en ny situasjon da Vikheim slår inn. Det kan jeg si meg enig i.

På Nanas mål mener jeg Pedersen er med i spillet da han oppholder seg/forstyrrer i situasjonen, og langt på vei selv oppsøker (eller fortsetter å oppsøke) situasjonen idet headingen går inn i felt. Han er rett ved ballen i hele situasjonen, og er for meg åpenbart med og forstyrrer i feltet og opptrer som en del av situasjonen. Mulig vi får bli enige om å være uenige, men for meg er det en situasjon som ganske klart skal blåses av.

For øvrig skal det nevnes at dette ikke er oppgulp og "snurthet"; det er kun ment som et motangrep til alle disse som mener at dommeren (som vanlig) blåste for RBK i denne kampen.

EDIT:

hello wrote:
Det er jo alternativ B som eventuelt kommer i spill her da, forstyrrer Pedersen Søderlund nok til at det kan gjelde? Usikker[..]

Jeg sier ikke at det hadde blitt gjort uansett, men ved å stå der han står, fjerner han i det minste alle Søders muligheter for å slenge seg inn i en blokkering.
hello
Veteran

PostPosted: 27.10.2015 01:44    Post subject: Reply with quote

Ja, jeg ser argumentet og kjøper det til dels. Er bare usikker på effekten av det, hindrer han virkelig Søderlund såpass at det skal blåses? Som sagt, jeg er usikker.

Denne sutringa på dommeren fra godsetsupporterne etter og underveis i kampen er jeg helt enig blir latterlig. De var på nivå med Tromsø når det kommer til å være uenig i alt dommeren foretok seg underveis, piping og det som verre er hele forbanna tiden. Også kombinerer de det med en urokkelig tro på at Rosenborg ikke fikk noe som helst i mot seg. Sjarmløs gjeng.
Back to top
LÆX
Junior

PostPosted: 27.10.2015 05:36    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
Fantastisk morro å være på kamp i går, på tross av en dårlig 1. omgang. Eneste fordelen med den var at omtrent alt skjedde foran kjernen Smile

Det var min første serieavgjørelse siden kampen mot Lillestrøm i 85, og det var nydelig selv om det ikke kan måle seg med fullsatt Lerkendal.

Et par videklipp fra kampen (hvis jeg har fått delt det riktig). Tatt med mobil og fullstendig uredigert.

https://www.dropbox.com/s...4.mp4?dl=0

https://www.dropbox.com/s...9.mp4?dl=0

Så et par fra avslutningen av kampen:

https://www.dropbox.com/s...3.mp4?dl=0

https://www.dropbox.com/s...0.mp4?dl=0

Til slutt en kudos til vaktene i Drammen. Jeg vet ikke om det var avtalt at noen fikk storme, men vaktenes oppførsel synes jeg virket eksemplarisk. Noe å lære for andre arrangører. Man trenger ikke hjelmer, kjold eller hunder for å stagge kjernen.

Man trenger heller ikke legge en glad supporter som er på feil side av gjerdet i jern... bedre med et klapp på skulderen slik de fikk i går, når de returnerte til tribunen

La godt merke til det med vaktene på TV også. Særdeles kult at de ikke laget noe styr, noe det fort kunne blitt dersom kampen ble spilt en annen plass (Moille, Bergen e.l)
Tårene sto i øynene da kameraene zoomet inn på Micke. Faen for en fyr...være så frustrert etter 1.omgangen som han måtte være. Null hjelp fra Skjelvik, og gang på gang vite at du blir avslørt på din største svakhet som spiller. Synes Micke er en forbilledlig fyr og et massivt samlingspunkt. Legende!
PerO
Veteran

PostPosted: 27.10.2015 07:20    Post subject: Reply with quote

hello wrote:
Disse retningslinjene svarer jo også på PerO sin påstand om at Pedersen er i offside på det første målet. Det er han altså ikke.

Jeg tror du feiltolker presisjonen. Normalt oppheves offside når ballen går bakover, eller når den kommer fra en motspiller. Disse presiseringene er for å klargjøre hvilke situasjoner hvor ballen går bakover, eller kommer fra motspiller, som utløser offside, og hvilke som ikke gjør det.

Å dra fordel av offside når ball kommer fra medspiller, er alltid offside, og er dermed ikke presisert. Hvis det å få ballen fra medspiller ikke var fordel av offside ville nok det vært presisert, på samme måte som det er presisert at hvis motspiller bevisst spiller ballen i den retningen, så er det ikke offside.

Hvis "ny" situasjon skulle vært et argument, ville nok noen presiseringer rund det vært tatt med også.
Back to top
Henning
Legende

PostPosted: 27.10.2015 10:55    Post subject: Reply with quote

Så 1-1 på nytt nå og det er jo soleklar offside. Som PerO skriver, Pedersen drar nytte av mange meters forsprang fordi han står i offside i det Vilsvik slås gjennom. Bengt Eriksen ville sagt noe annet hadde det vært vi som scoret.
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 27.10.2015 11:12    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
Til slutt en kudos til vaktene i Drammen. Jeg vet ikke om det var avtalt at noen fikk storme, men vaktenes oppførsel synes jeg virket eksemplarisk. Noe å lære for andre arrangører. Man trenger ikke hjelmer, kjold eller hunder for å stagge kjernen.

De fikk ganske god tid til å forberede seg mentalt. Det ble jo sunget "Vi skal storme banen" et par minutter, før kampslutt. Vet ikke om Ace var inne og diskuterte med dem også?

Men ja, om dette hadde vært i Lillestrøm ville det vel vært 50 politimenn med stormskjold og batonger.

Kudos på sin plass.
Trondheim
Veteran

PostPosted: 27.10.2015 11:34    Post subject: Reply with quote

Blide, hyggelige folk som gratulerte oss med gull.. Kudos
Back to top
Awake
Proff

PostPosted: 27.10.2015 13:28    Post subject: Reply with quote

Henning wrote:
Så 1-1 på nytt nå og det er jo soleklar offside. Som PerO skriver, Pedersen drar nytte av mange meters forsprang fordi han står i offside i det Vilsvik slås gjennom. Bengt Eriksen ville sagt noe annet hadde det vært vi som scoret.

Det er dessverre ikke sånn offside fungerer. Kun spillerens plassering og involvering i et gitt trekk har noe å si.
Back to top
Henning
Legende

PostPosted: 27.10.2015 13:48    Post subject: Reply with quote

OK, da har de endret reglene uten at jeg har fått det med meg. Og i feil retning spør du meg, synes Pedersen skal straffes for å dra nytte av offsideplasseringen i trekket før.
Back to top
Zarm93
Veteran

PostPosted: 27.10.2015 15:22    Post subject: Reply with quote

Som assistentdommer i 2.divisjon, så mener jeg at ingen av situasjonene er offside. Selv om 1-2 kan være litt vanskelig, avhengig av hvordan man tolker retningslinjene.

1-1 målet er ikke offside, da det er en helt ny situasjon i det ballen blir spilt ut til Vilsvik, og når Vilsvik spiller den inn til Pedersen, så er han onside. Noe som er viktig å huske på er at "Det er ikke straffbart å være i offsideposisjon", og dermed gjør ikke Pedersen noe galt i forkant av målet. Regelen om at han "oppnå en fordel av sin offsideposisjon" gjelder ikke her, da den går ut på "å spille en ball som 1. som returnerer eller stusser til han fra målstang, tverrligger eller en motspiller, etter å ha vært i offsideposisjon.
2. som returnerer, stusser eller blir spilt til han fra en bevisst redning
fra en motspiller etter å ha vært i offsideposisjon.

1-2 mener jeg at ikke er offside fordi at i det headingen går mot Nana så er ikke Pedersen involvert på noen særlig annen måte en at han står der, og at avstanden til nærmeste RBK-spiller er såpass stor at man ikke kan anse det som at han hindrer noen. Søderlund blir heller ikke særlig involvert før Nana spiller ballen, og i det han gjør det, så er ikke Pedersen lenger i offside.
Back to top
kibsgaard
Junior

PostPosted: 27.10.2015 17:21    Post subject: Reply with quote

Min bror og jeg diskuterte 2-1-målet uten at vi helt fant noen fasit selv. Det endte med denne bloggposten:

http://dommerbloggen.blogg.no/

For de som ikke gidder å klikke på lenka er dette konklusjonen:

For å få et endelig svar på situasjonen så tok vi kontakt med tidligere dommer Per Ivar Staberg som har en klar formening om situasjonen:

«Punktet om synsvidde rydder vi av veien, da det gjelder kun keeper.

Da står vi igjen, som du er inne på, utfordrer han Søder om ballen? I dette tilfellet gjør han ikke det.

Å utfordre en motspiller om ballen fordrer at han rett og slett går i en duell med spilleren. Det er ikke tilfellet her, etter mitt klare skjønn.

Sånn er det jo med fotball - også offside, mye er basert på skjønn».
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 28.10.2015 01:11    Post subject: Reply with quote

[quote="Zarm93"1-1 målet er ikke offside, da det er en helt ny situasjon i det ballen blir spilt ut til Vilsvik, og når Vilsvik spiller den inn til Pedersen, så er han onside. [/quote]

Uenigheten mellom deg og den dommeren jeg disuterte med, går vel på om det er en ny situasjon.

Han mente, at så lenge forsvarerne ikke rakk å få "kontroll" på Markus, dvs at han var kontinuerlig i fordel, så var det samme situasjon, og dermed offside.

I motsatt fall, hvis Vilsvik hadde drøyet litt, og forsvarerne hadde kommet ajour med Marcus, så hadde det vært ny situasjon.

Vilsvik slår jo her på 2. touch inn igjen, og det er utrolig hvis det skal tolkes som en ny situasjon, ikke en sammenhengende pasningsserie.
Back to top
Zarm93
Veteran

PostPosted: 28.10.2015 03:16    Post subject: Reply with quote

Ok.

Det er ikke slik regelen om "oppnå en fordel av sin offsideposisjon" fungerer.

Den går ut på "å spille en ball som
1. som returnerer eller stusser til han fra målstang, tverrligger eller en motspiller, etter å ha vært i offsideposisjon.
2. som returnerer, stusser eller blir spilt til han fra en bevisst redning
fra en motspiller etter å ha vært i offsideposisjon.
"

Så det er igrunn ikke noe å vurdere en gang.

Så bare for å ta det.
Han deltar heller ikke aktivt i spillet ettersom at han ikke "spiller eller berører ballen etter at den sist ble spilt eller berørt av en medspiller" fra sin offsideposisjon, da ballen blir spilt direkte ut til Vilsvik, som er onside.

Og han forstyrrer heller ikke en motspiller siden han ikke " hindrer en motspiller fra å spille eller være i stand til å spille ballen ved klart å hindre motspillerens synsfelt eller ved å utfordre en motspiller om ballen."

Om forsvaret har "kontroll" på Pedersen er irrelevant. Det samme er tidsbruket Vilsvik bruker på å spille ballen. Så lenge en medspiller er nær ballen, så er det og regnes som en ny situasjon. Vilsvik kunne blitt skutt i trynet, og ballen flydd inn til Pedersen og det ville fortsatt vært en ny situasjon.

Kort sagt, så lenge ikke Pedersen har involvert seg på noen av de tre måtene ovenfor, så skal han ikke straffes. "Det er i seg selv ikke straffbart å være i offside posisjon."
Back to top
Chuck Islamovic
Veteran

PostPosted: 28.10.2015 04:32    Post subject: Reply with quote

haavarl wrote:
PerO wrote:

De fikk ganske god tid til å forberede seg mentalt. Det ble jo sunget "Vi skal storme banen" et par minutter, før kampslutt. Vet ikke om Ace var inne og diskuterte med dem også?

La merke til en som storma fra langsiden også. Kudos til han!
Back to top
LaDuden
Senior

PostPosted: 28.10.2015 23:08    Post subject: Reply with quote

Må bare si at jeg gleder meg til Kjernen TV ifra denne matchen. Må jo bli episk RBK
Attaboy
Veteran

PostPosted: 29.10.2015 00:51    Post subject: Reply with quote

Youtube: Rosenborg legend Mikael Dorsin leads fans in amazing chant after winning league title

Tommel'n opp!
Back to top
Trondheim
Veteran

PostPosted: 29.10.2015 00:58    Post subject: Reply with quote

LaDuden wrote:
Må bare si at jeg gleder meg til Kjernen TV ifra denne matchen. Må jo bli episk RBK

Kommer til å irritere meg over spillere som løper forbi/foran kamera Confused
Back to top
RBKrosenborg
Senior

PostPosted: 29.10.2015 14:26    Post subject: Reply with quote

Si ifra om noen vet hvor man får sett reginiussens takling mot fossum.
har hørt mye forskjellig om den, så blir litt nysgjerrig.

"Straffe" "ute etter å skade fossum" "fantastisk takling" " Rødt kort"
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 20, 21, 22
Page 22 of 22

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2020 RBKweb