English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Kinesisk fotball
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18386
Location: Oslo

PostPosted: 01.07.2015 21:59    Post subject: Reply with quote

Om vi signerer Lajab så vet jeg ikke om jeg brenner det brakka eller bare tar livet av meg av oppgitthet. Søplespiller som ALDRI har vært god nok for TL, og det var en helt latterlig jackpot av BG å selge han til Kina.

I tillegg er han en sånn flott type som er tatt i å stjele mobiler og lommebøker ut av bortegarderoben under/etter kamp da. Flott fyr.
Back to top
View user's profile Send private message
RÃ¥nny
Legende


Joined: 12 Apr 2008
Posts: 13675
Location: Namsos

PostPosted: 08.07.2015 13:36    Post subject: Reply with quote

Asamoah Gyan has arrived in China ahead of his move to Shanghai SIPG. He'll earn £227,000-a-week

Laughing

Galskap i Kina.
_________________
" Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "

- Torgeir Børven
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11708

PostPosted: 08.07.2015 16:31    Post subject: Reply with quote

Sinnssykt, han blir altså en av de best betalte spillerne i verden. Går vel inn på topp 10 lista om man bare ser på lønn.
Back to top
View user's profile Send private message
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 08.07.2015 17:44    Post subject: Reply with quote

Er vel et klart tegn på hvorfor fotballen bør legges ned der borte. Det blir for dumt
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59308
Location: Trondhjem

PostPosted: 08.07.2015 22:12    Post subject: Reply with quote

Hysén menar att det är logiskt att blir spekulationer kring honom då Shanghai bara spelar med en anfallare – vilket både han och Gyan är – samt att göteborgaren är en av de utländska spelarna.

– Jag tänker inte acceptera att sitta på bänken som det är nu. Det hade varit en annan sak om jag inte levererat den senaste tiden, säger han och fortsätter:

– Då får de köpa ut mig, vilket jag inte direkt kommer att gråta över. Allt sådant där får man ta tag i där och då – om det nu ens blir av. Sådant här blir lätt lite uppförstorat.

Läs mera: Hysén: "Då kommer jag ringa Blåvitt direkt"

Har nesten ikke sett noen spillere siden Riseth seinhøsten 2002 forhandle sluttpakke i avisene. Smile
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11708

PostPosted: 03.02.2016 01:42    Post subject: Reply with quote

De kinesiske klubbene fortsetter å spy ut penger. Atletico ser ut til å kvitte seg med floppen Jackson Martinez, en spiller de kjøpte for 37 mill euro og som de nå selger for 42 mill euro.

En litt lignende deal holdt på å skje men ser ut til å ikke skje allikevel. Luiz Adriano som har floppet i AC Milan var på vei til Kina for 14 mill euro (Milan kjøpte han for 8 før sesongen) men Milan ser ut til å ville beholde han.

Andre store overganger nå i vinter til Kina er Ramires 28 mill eur, Gervinho for 18 mill, Guarin for 13 mill og en internt i Kina med Elkeson fra Guangzhou Evergrande til Shanghai SIPG.

Godt kjente spillere som allerede spiller der er Paulinho, Robinho, Demba Ba, Asamoah Gyan (som jo tjenere 227 000 pund i uka) og Stephane Mbia (dro riktignok nå i januar).

Kan også nevne at flere overganger hvor kinesiske spillere har vært involvert så har summene kommet opp i 8 til 11 mill euro.


Og helt til slutt, angående saken til 2mas over her fra i fjor, så kan jeg nevne at Tobias Hysén har dratt tilbake til IFK Göteborg nå i vinter.
Back to top
View user's profile Send private message
Martinssen
Junior


Joined: 29 Jan 2016
Posts: 28
Location: Most, Tsjekkia

PostPosted: 03.02.2016 02:21    Post subject: Reply with quote

Penger knuser verden. Fotball har allerede blitt knust av penger. Herregud! Visste ikke at det er så mange kjente navn som spiller eller skal spille i Kina. Jeg kommer aldri til å forstå hvorfor de fotballspillerne velger sånne steder som Kina for å spille fotball. Bare for penger? Har de ikke tjent nok? Har de mistet motivasjon? Ingen vil ha dem på sitt lag? Jeg er ganske bekymret for at den eneste motivasjonen for dem er dessverre penger.

Man kan bare se på Kjartansson. Han kunne gått hvor som helst i Europa. Jeg må innrømme at jeg var litt skuffet at han valgte å forsvinne til Asia.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 03.02.2016 10:52    Post subject: Reply with quote

Jeg tviler på at Kjartansson hadde kunnet gått 'hvor som helst' i Europa, gitt.
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15253
Location: Askim

PostPosted: 03.02.2016 11:18    Post subject: Reply with quote

Martinssen wrote:
Jeg kommer aldri til å forstå hvorfor de fotballspillerne velger sånne steder som Kina for å spille fotball. Bare for penger? Har de ikke tjent nok? Har de mistet motivasjon? Ingen vil ha dem på sitt lag? Jeg er ganske bekymret for at den eneste motivasjonen for dem er dessverre penger.


Slik jeg leser din post mener du den eneste motivasjonen for en fotballspiller bør være fotballkarrieren, og at det beste for fotballkarrieren må være å spille i en europeisk klubb. Kan ikke si meg enig i det synspunktet.

Selv synes jeg det ville vært fenomenalt å forsøke å leve og bo i Kina en periode. En opplevelse i seg selv, vel verdt å ta med seg. Sleng på en meget hyggelig lønn for å holde på med hobbyen din, så ser jeg veldig få motforestillinger.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18474

PostPosted: 03.02.2016 11:24    Post subject: Reply with quote

Jeg bodde et par måneder i Shanghai for 11-12 år siden, det var topp det. Sikkert endel som synes Most, Tsjekkia eller Trondheim, Norge høres kjipere ut.
Back to top
View user's profile Send private message
Martinssen
Junior


Joined: 29 Jan 2016
Posts: 28
Location: Most, Tsjekkia

PostPosted: 03.02.2016 13:55    Post subject: Reply with quote

Jeg kan skjønne at de spillerne som aldri har spilt i storklubbene i verdens beste ligaer går til Kina, India, Emiratene osv for å tjene penger. Men jeg tror ikke at spillerne som Gervinho, Guarin, Robinho, Jackson Martinez osv er fristet så mye av å leve i Kina. Jeg lurer på om de hadde gått dit selv om de ikke hadde fått en så hyggelig lønn. Det tror jeg ikke. Bare min mening.
Back to top
View user's profile Send private message
Lomaxx
Veteran


Joined: 30 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 03.02.2016 15:00    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Jeg tviler på at Kjartansson hadde kunnet gått 'hvor som helst' i Europa, gitt.


Kanskje ikke hvor som helst, men han hadde vel noen tilbud fra bedre ligaer enn Norge og Kina, hvis jeg ikke husker feil, når han pakka sekken og rømte fra Oslo
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11708

PostPosted: 30.06.2016 18:42    Post subject: Reply with quote

Hulk vender tilbake til Asia, denne gangen (ikke overraskende) til Kina.

Skal visstnok få en lønn på over 300 000 pund i uka. Der skal han spille på laget til Svennis, Shanghai SIPG hvor han teamer opp med Asamoah Gyan. Hvilket betyr at Hulk og Gyan til sammen får over 500 000 pund i uka.

Tar man med de to andre stjernene på laget også, Elkeson og Dario Conca, så betaler de nok de 4 spillerne nærmere 10 mill NOK i uka til sammen.


Overgangssummen på Hulk skal forøvrig være på 45 mill pund, noe som er ny rekord utenfor Europa (Alex Teixeira på 38 mill pund var rekorden).
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18474

PostPosted: 07.07.2016 12:22    Post subject: Reply with quote

Anthony Ujah har dratt til Kina.
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 07.07.2016 14:08    Post subject: Reply with quote

Blir mye salt i grøten for ham framover da skjønner jeg.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11708

PostPosted: 17.07.2016 19:19    Post subject: Reply with quote

Demba Ba med ett av de verste beinbruddene jeg har sett på en fotballbane i dag. Var i en kamp i den kinesiske serien.

Får inderlig håpe at han kan komme ordentlig tilbake fra den skaden, for det så ikke bra ut.
Back to top
View user's profile Send private message
Hodor
Veteran


Joined: 23 Aug 2013
Posts: 3533
Location: Sunnmøre's hovedstad

PostPosted: 18.07.2016 11:38    Post subject: Reply with quote

Rett og slett uheldig til tusen Neutral

Ligna fælt på bruddet til Marcin Wasilewski når Witsel grisetakla han.
Back to top
View user's profile Send private message
Attaboy
Veteran


Joined: 23 Aug 2011
Posts: 9466

PostPosted: 05.12.2016 10:32    Post subject: Reply with quote

Den svenske trænerveteran Sven Göran Eriksson stoppede for nyligt i den kinesiske klub Shanghai SIPG, hvor han havde blandt andre danske Mads Davidsen i sit trænerteam.

Nu har Eriksson i stedet fået job som cheftræner i Shenzhen FC, der sluttede midt i den næstbedste række, meddeler klubben.

bold.dk
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10637

PostPosted: 16.01.2017 00:09    Post subject: Reply with quote

Innstramming av utlendingskvoten i kinesisk fotball.
Får dog neppe veldig stor betydning da det er den ekstra fjerde utlendingen på banen (Asia-kvoten) som fjernes.

Maks tre utlendinger på banen samtidig og maks fem utlendinger blant de 18 i kamptroppen.
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
Bye
Veteran


Joined: 31 Aug 2007
Posts: 3761
Location: Bergen

PostPosted: 16.01.2017 00:44    Post subject: Reply with quote

Skulle tro de ekstra pengene gjorde at Kina utviklet seg som fotballand, men såvidt jeg kan se har det ikke ført til store utviklingen..tirsdag 10. Januar tapte Kina 0-2 mot Island. 1,357 milliarder mennesker klarer altså ikke produsere fotballspillere gode nok til å slå Island, som har 300 000 innbyggere. Besynderlig.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6246
Location: Skottland

PostPosted: 16.01.2017 01:03    Post subject: Reply with quote

Jeg har aldri møtt kinesere som interesserer seg for fotball, så det er jo der det ligger. Det kan ta tiår før det endres.
Amerikanere for eksempel har jo en markant annen holding til spillet vårt nå enn for 10-15 år siden.
Back to top
View user's profile Send private message
iconbit
Veteran


Joined: 29 Sep 2012
Posts: 1973

PostPosted: 16.01.2017 01:18    Post subject: Reply with quote

Bye wrote:
1,357 milliarder mennesker klarer altså ikke produsere fotballspillere gode nok til å slå Island, som har 300 000 innbyggere. Besynderlig.

Siger selvsagt mye om Kina, som stadig er et ungt fotballand. Men siger retfærdigvis også en del om Island, som vel er verdens bedste fotballandet set i forhold til indbyggertal.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59308
Location: Trondhjem

PostPosted: 27.05.2017 23:23    Post subject: Reply with quote

Vi står blant bortelagets supportere. En tenåringsjente i blå og hvit fotballdrakt slår på en tromme hun har hengende på magen - bom bom bom - og heiagjengen brøler «kjemp!» så det ljomer utover banen. Hun slår igjen. Bom bom bom - «vinn!». På et gitt signal begynner heiagjengen - alle kledd i samme blåhvite drakter - å hoppe med armene i været og stemmer i med et nytt heiarop. Et dusin politimenn skyver supportere som kommer for nær sperringene, tilbake.

Situasjonen er som tatt ut av fotball-EM, La Liga eller Premier League. Men vi befinner oss på den andre siden av kloden, i Kina, hvor det herjer en fotballfeber uten like, sterkt oppmuntret av landets fotballfanatiske president, Xi Jinping.

- Jeg elsker byen min. Jeg elsker fotball. Jeg elsker laget mitt, sier lederen for bortelaget Shijiazhuang Ever Brights heiagjeng da jeg etter kampen spør hvorfor han er så engasjert.

Han er hes etter drøyt to timers synging.

Men bak kjærligheten til laget skjuler det seg et besynderlig faktum: Laget kommer opprinnelig ikke fra byen hans. Og ikke bare har det skiftet by, det har også skiftet navn, klubbfarger, logo, arena og eiere - flere ganger. Og supportere.

For noen år siden holdt laget til i Xiamen, en billedskjønn kystby i det sørøstlige Kina, kjent for sin vakre koloniarkitektur og tilbakelente livsstil. Så ble det kjøpt av en eiendomsmagnat fra stålbyen Shijiazhuang langt oppe i nord - en av verdens mest forurensede byer - og flyttet dit.

Eiendomsselskapet Hebei Ever Bright Real Estate Development klistret på sitt eget navn, og Fujian Smart Hero ble forvandlet til Shijiazhuang Ever Bright FC. For oss med europeiske fotballtradisjoner, der lagenes identitet er tett knyttet til bestemte byer, er dette fullstendig fremmed. Litt som om Statoil skulle kjøpe Rosenborg, flytte laget til Stavanger og endre navnet til Viking Statoil. Hva ville trønderne ha sagt?

Historien er langt fra unik. Alle de 16 klubbene i den kinesiske superligaen, landets øverste divisjon, er blitt påtvunget nye navn av nye eiere eller sponsorer, og mange er blitt flyttet fra en by til en annen, ofte mer enn én gang. Klubber kjøpes og selges som en hvilken som helst vare.

- Over hele verden blir fotballfans utnyttet av klubbene, som får dem til å betale skyhøye priser for billetter og drakter. Men ingen steder blir fansen verre utnyttet enn i Kina, sier Cameron Wilson, som i ti år har drevet fotballnettstedet Wild East Football fra Shanghai.

- Situasjonen her er helt bisarr. Alt handler om penger, sier han.

(...)

Om kvelden går vi på en fotballrestaurant i et av byens utelivsstrøk. Restauranten eies av en mann som kalles Da Tou - «Store hode». Ikke bare er han deleier av restauranten, han er også sponsorsjef for sportsgiganten Nike i Sør-Kina. Det amerikanske selskapet har en unik posisjon i Kina og sponser nesten alle de 100 største spillerne og alle klubbene i superligaen.

- Alle tjener penger på fotball i dag. Jeg tar stadig med meg kunder ut på representasjon, så hvorfor ikke ta dem med til en pub jeg selv eier? resonnerer han på typisk kinesisk forretningsvis.

Alle bordene er fulle, og stemningen er høy. Ølet flyter, og Nike tar regningen for alle bord. Jeg er tilsynelatende den første europeeren som har besøkt baren noensinne, og flere kommer bort for å skåle. Min kinesiske venn har gitt meg en blå og gul Sverige-drakt med nummer 10 på, og jeg stikker meg unektelig ut i mengden.

Plutselig står en godt middelaldrende mann foran meg, peker på brystet mitt og roper:

- Ibo!

Jeg skjønner først ikke hva som foregår. Flere andre stemmer i og peker på meg:

- Ibo, Ibo!

Stadig høyere.

Vennen min forklarer at Zlatan Ibrahimović kalles Ibo i Kina. PÃ¥ det svenske landslaget var han nummer 10. Det viser seg at den middelaldrende mannen, ved navn Chen Song, er manager for Jiangsu Suning, som tapte kampen tidligere pÃ¥ kvelden. Han er brisen.

- Jeg vil kjøpe Ibo! sier han og tilbyr meg å slå meg ned ved bordet hans.

- Han er veldig god. Han er veldig kjent i Kina. Han kan tjene mye penger her, mye mer enn i Europa.

Ved samme bord sitter lagets hjelpetrener, noen spillere som ser molefonkne ut etter tapet, samt flere representanter for Nike. På bordet står et treliters øltårn, og sigarettrøyken ligger tungt. Jeg byr spillerne på snus. Samtalen om den svenske verdensstjernen fortsetter.

Det høres kanskje ut som skryt, men Chen Songs ønske om Ã¥ kjøpe Ibrahimović er mer enn bare tomprat. I fjor kjøpte laget hans den brasilianske midtbanespilleren Alex Teixeira Santos for 460 millioner kroner, tidenes høyeste overgangssum i Asia pÃ¥ det tidspunktet. Noen dager før kjøpte de Santos' landsmann Ramires for 270 millioner kroner. Sladderen rundt bordet gÃ¥r ut pÃ¥ at to klubber skal ha lagt inn bud pÃ¥ Ibrahimović - som i fjor gikk til Manchester United - og at det ene budet skal ha vært nærmere en milliard kroner.

Les mer: Penger og politikk styrer kinesisk fotball
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Hodor
Veteran


Joined: 23 Aug 2013
Posts: 3533
Location: Sunnmøre's hovedstad

PostPosted: 26.02.2018 22:33    Post subject: Reply with quote

https://www.tv2.no/sport/9707109/

Da har Carrasco og Gaitan hoppet på Kina toget også.

Edit : Jose Fonte har også forlatt West ham og dratt til samme klubb
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11708

PostPosted: 27.02.2018 02:07    Post subject: Reply with quote

Trodde kanskje det skulle bli litt mindre slike overganger mtp de nye reglene, men stopper tydeligvis ikke Dalian Yifang. Rundt 500 mill har de brukt på disse 3 spillerne (ganger to da med de nye reglene).
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
Page 2 of 3

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb