English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Økonomi 2015
Goto page 1, 2, 3 ... 16, 17, 18  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 24.11.2014 22:01    Post subject: Økonomi 2015 Reply with quote

Historikk: 2010, 2011, 2012, 2013, 2014

Siden i fjor har målsettinga vært at Rosenborg i 2015 skal gå i balanse, og den gjelder fortsatt.

Planen er å kutte kostnadene til sportslig avdeling med ti millioner - stort sett gjennom lavere lønninger til ny trener og nye spillere. Sponsor- og billettinntektene er forventet å bli de samme som i år.

- 15. desember skal vi levere et budsjett til styret. Det er utfordringer, men vi har skjært ned over tid. De administrative kostnadene har allerede blitt kuttet gjennom året. Vi har dessuten sikret mye av partnerinntektene for 2015, kommenterer Dyrhaug.

- Sparebank1 etterlater et tomrom som den nest største sponsoren nå som de i stedet blir ny hovedsponsor. Vil dere greie å erstatte dem?

- Ja, vi har god tro på det.

- I år ble det gjennomført lønnskutt på tre millioner, der også spillerne bidro. Er det igjen aktuelt å kutte lønningene til spillere under kontrakt?

- Nei, det har ikke vært diskutert.

- Men de samlede spillerkostnadene skal altså reduseres ytterligere?

- Ja, det er samme politikk som gjelder: Én ut før det blir én inn. Vi sikter oss inn mot en stall på 22 spillere, avslutter Tove Moe Dyrhaug.

Les mer: Stygg budsjettsmell for Rosenborg

Oppsummerer sjøl på samme måte som Hjallis - med god hjelp fra haavarl:



Last edited by 2mas on 24.11.2014 22:05; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18453

PostPosted: 24.11.2014 22:04    Post subject: Reply with quote

Jeg synes virkelig de bør vurdere å forsøke kutt i spillerlønningene. Jeg stoler ikke på at de klarer å budsjettere inntektene riktig.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 24.11.2014 22:08    Post subject: Reply with quote

Katastrofen for neste år når de sier at de SKAL i null er at man igjen må budsjettere med pluss-minus 15 millioner i spillersalg. Det vil si at vi kommer til å selge Mike Jensen i løpet av 2015.

Det er ingen andre spillere i stallen som kan selges for noe særlig bortsett fra Mike.

Spillere som sannsynligvis forsvinner:

Ørlund - 0
PVR - 0
Strandberg - 1-3 millioner
Mix - 0
Berntsen - 1-2 millioner

Spillere som muligens kan selges:

Riski - 3-6 millioner
Søderlund 4-6 millioner
Mikkelsen - 2-6 millioner

Til slutt:

Mike Jensen - 10-20 millioner


Jeg argumenterer ikke for hvor stor sjanse det er for at spiller X eller Y forlater klubben, jeg bare illustrerer hva som muligens kan forlate oss og om de har en verdi.

Jeg gjetter på at vi beholder han gjennom vinteren med mindre det kommer et kraftig stort bud. Så satser man alt på stor sportslig suksess, dvs gullkamp og ser an om vi klarer å kvalifisere til EL. Ligger vi an til å klare gruppespill i EL så kan vi beholde Mike Jensen, da er budsjettet reddet. Ryker vi tidlig MÅ han selges for å overleve. Og med det ryker muligens et eventuelt gull vi kjemper om.
Back to top
View user's profile Send private message
JanneB
Veteran


Joined: 24 Mar 2012
Posts: 2340

PostPosted: 24.11.2014 22:10    Post subject: Reply with quote

Jeg ser ingen andre alternativer enn drastiske kutt i spillerkostnader. Dette gjelder både lønn og spillerkjøp.

Vi er kommet til et slikt punkt nå at vi må satse på ungt og lokalt. Dette er ikke spare seg til fant, fordi vi er allerede en meget presset økonomisk situasjon og om vi skulle levere et lignende resultat i 2015 som vi gjør i 2014 er vi virkelig ille ute.

Videre mener jeg at en bør legge fra seg null budsjett i 2015. Det gjør vi ikke uten store gevinster ved salg av spillere samt e-cup inntekter.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 24.11.2014 22:11    Post subject: Reply with quote

Det blir garantert rundt tolv millioner i spillersalg - slik som i fjor og i år, ja. Gidder ikke krangle så mye på dette lenger, da vi pleier å oppfylle denne budsjettposten.

Planen er altså å kutte ti millioner - først og fremst i lønninger til hovedtrener og spillere.

I forhold til 2013-lønningene vil farvel med Diskerud (2,9) og Strandberg (2,0) ved nyttårstider alene utgjøre halvparten av kuttet. I tillegg vil man kunne se bort fra halve årslønner til Bille og Chibuike neste år, noe som også utgjør 2,1 mill.

Så vil si man er på gang.

Uansett er jeg glad for at man endelig fokuserer på kutt der det ordentlig månner.

Det foreløpig eneste administrative kuttet er at det ikke blir ansatt ny sjef for RBK-shop, som vil greie seg med gjenværende ansatte.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18453

PostPosted: 24.11.2014 22:13    Post subject: Reply with quote

Å kvitte seg med Mikkelsen bør være en hovedprioritet i neste vindu. Ikke god nok for laget og sannsynligvis med høy lønn og har også kontrakt i to år til. Det samme gjelder forsåvidt Søderlund selv om han er litt viktigere for laget/stallen. Erstattere må være Bosman-spillere eller veldig billige og på lav lønn.
Back to top
View user's profile Send private message
JanneB
Veteran


Joined: 24 Mar 2012
Posts: 2340

PostPosted: 24.11.2014 22:17    Post subject: Reply with quote

Det er ingen tvil at lønnsgraden er for høy. Jeg skulle ønske å vite hva de mener er en ideell lønnsgrad. Jeg håper lønnskostnaden er lav istedenfor at de tenker at inntekter skal kompensere dette.

Last edited by JanneB on 24.11.2014 22:19; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18453

PostPosted: 24.11.2014 22:17    Post subject: Reply with quote

JanneB wrote:
Jeg ser ingen andre alternativer enn drastiske kutt i spillerkostnader. Dette gjelder både lønn og spillerkjøp.

Vi er kommet til et slikt punkt nå at vi må satse på ungt og lokalt. Dette er ikke spare seg til fant, fordi vi er allerede en meget presset økonomisk situasjon og om vi skulle levere et lignende resultat i 2015 som vi gjør i 2014 er vi virkelig ille ute.


Veldig enig i dette. Spillerkjøp bør være uaktuelt, nå må vi satse på våre egne unggutter. Og holder ikke det, så er det synd, men sånn er virkeligheten.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 24.11.2014 22:28    Post subject: Reply with quote

Jeg personlig mener vi snart må kreve innsyn i den totale detaljerte kostnadsoversikten.

Stallen er urealistisk billig som den er, det er latterlig å tro at den skal holdes så lav i fremtiden, langt mindre reduseres!

Pengene er nødt til å renne ut andre steder for stallen er latterlig billig i drift tatt i betraktning inntektsnivået vårt og størrelsen på klubben.

Det er jo ikke noe mer å avskrive lenger, når 1. januar kommer så er (grov kvalifisert gjetting) det kun Berntsen(forsvinner i januar), Riski, Mikkelsen og Søderlund som har kostet oss penger som skal avskrives, pluss noen billige "vekslepenger - spillere":

Reginiussen par hundre tusen årlig avskriving gjenstår
Malec om man ender på kjøp i sommer
Sørmo som er mikroskopisk
Emil Nielsen som er hentet fra dansk 2.div, kan ikke være rare greiene.
Skjelvik
Helland

Resten av stallen er signert bosman eller kommer fra egen stall. Og fra 1.januar så er det kun Søderlund, Mikkelsen, Jensen og kanskje Riski som har "dyre" kontrakter. Og det er snakk om 2.5 - 3 millioner og under.

Vi har ikke hatt så lave stallkostnader siden tidlig, tidlig nittitallet vil jeg tippe, og jeg vil også tippe at vi aldri igjen kommer til å ha en så "billig stall".

Innspill?
Back to top
View user's profile Send private message
Stano_11
Veteran


Joined: 16 Feb 2004
Posts: 2972

PostPosted: 24.11.2014 22:36    Post subject: Reply with quote

Blir skremt. Skikkelig skremt. Den stallen vi har nå, etter salgene vi har gjort i 2014, er noe av det svakeste vi har hatt på 25-30 år. Og når det nå snakkes om mere kostnadskutt og at vi går med ett stort underskudd i år er dette særdeles skremmende. Med mangel på fremtidsvisjoner, så hva har vi igjen? kjempe om en medalje engang i blant i fremtiden?

Det snakkes om kostnadskutt og kun det. Hva med å føre fokuset over på inntektsøkning? Med denne kontinuerlige fokusen på kostnadskutt så blir klubben svakere og svakere for hver måned som går.

Vi går dårlige tider i møte om ledelsen fortsetter med dette. Vi må få inn visjonærer, fremtidsrettede mennesker som øyner muligheten å løfte klubben opp fra denne sumpa.
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 24.11.2014 22:37    Post subject: Reply with quote

Det irriterer meg at daglig leder igjen står å sier at "vi er fortsatt best stilt i Norge". Hva f.... Hjelper det når du har budsjettsprekk på budsjettsprekk hvert år? Dessuten er det Molde som er best stilt.

Daglig leder bør få sparken umiddelbart sammen med alstad og halve administrasjonen.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 24.11.2014 22:59    Post subject: Reply with quote

Stano_11 wrote:
Den stallen vi har nå, etter salgene vi har gjort i 2014, er noe av det svakeste vi har hatt på 25-30 år. Og når det nå snakkes om mere kostnadskutt


Som sagt er poenget mitt at flere av kuttene nok allerede er tatt eller vil bli tatt ved nyttår. Glemte å nevne vi vel også sparer rundt én million i halvårslønn til Gamboa - i tillegg til Bille og Chibuike.

Med tanke på lønnskostnader på 80 millioner i år, er det ingen tvil om at man bør starte der.

Må samtidig si at jeg lurer litt på hva som gjemmer seg bak "reklame-, sponsor- og VIP-kostnader" på hele 25 millioner. Forstår at bevertning av VIP-gjester utgjør en del, men virker veldig mye.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
1r9b1k7
Veteran


Joined: 16 Jun 2006
Posts: 1484

PostPosted: 24.11.2014 23:08    Post subject: Reply with quote

Uansett veldig kjedelig at vi aldri får stykket opp de faktiske utgiftene/inntektene i årsmeldingene. Umulig å vurdere samlede poster.


Du som har oversikt 2mas. Har de administrative folkene i klubben fått bonuser noen gang? Kanskje vurdere prestasjonsrettet lønn i sterkere grad der også.
Back to top
View user's profile Send private message
ace
Veteran


Joined: 05 Apr 2005
Posts: 4271
Location: Stiftstaden

PostPosted: 24.11.2014 23:21    Post subject: Reply with quote

Alle ansatte fikk bonuser under CL tiden, tror ikke det er slik i dag. Da det kun var fra CL potten dette ble fordelt.
_________________
Svart og hvit for alltid!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
KitWalker
Veteran


Joined: 16 Mar 2011
Posts: 3961

PostPosted: 24.11.2014 23:26    Post subject: Reply with quote

Forstår ikke de som mener at det bør kuttes i det sportslige. Det er det som skal bringe inntekter i klubben. Kuttene bør gå utover andre poster, spesielt administrasjonen.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 24.11.2014 23:49    Post subject: Reply with quote

Gitt at 10 prosent av de 80 millionene i lønnskostnader går til administrasjonen, så utgjør det åtte millioner.

Så kan man si at administrasjonen kanskje skal ha 20 prosent æren for inntektene på 150 millioner, i så fall 30 millioner, og at resten ruller inn på konto av seg sjøl fordi RBK har et såpass godt fotballag som engasjerer folket.

Innsatsen på åtte millioner i administrasjon gir "avkastning" på 375 prosent. Innsatsen på 72 millioner i sportslig avdeling gir "avkastning" på 171 prosent.

Jeg sier ikke at det ikke fortsatt fins daukjøtt på Brakka (Alstad?), men tror ikke man lenger kan påstå at de fleste ikke tjener inn lønna si og vel så det.

Jeg er som sagt like interessert i om det er mulig å spare kostnader andre steder:

Hjemmekamper: 13 mill.
Reklame, sponsor og VIP: 25
Overganger: 2
"Andre": 5
Av- og nedskriving: 15
Bortekamper, treningsleirer og utstyr: 9
Drift baner, lokaler og biler: 7
Administrasjon: 8
"Annet drift": 4

Mener altså at lønnskostnader til administrasjonen nå inngår i nevnte 80 millioner, noe også note 4 i 2013-regnskapet vel indikerer. Lurer i så fall på hva "administrasjon: 8 millioner" egentlig innebærer i denne sammenheng. Mobiltelefonregninger, pappkopper og kladdepapir?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
xMegafonmannen
Veteran


Joined: 20 Jul 2007
Posts: 2850

PostPosted: 25.11.2014 00:03    Post subject: Reply with quote

Mange stillinger som kan slås sammen spør du meg. Ikke nok arbeidsoppgaver til både alstad og f.eks pedersen.

Fjerner man 1 stilling er det vel snakk om ca 1 mill inkl arb.giver avgift?

Husvik jobber i klubben ennå? Går isåfall veldig snart av med pensjon og blir neppe erstatta?

Både utviklingsleder og faglig leder ved salmarakademiet høres tull ut, og for meg virker det som om Grønning bare er der fordi han alltid har vært der, mens det er Loberto som styrer skuta.

Så joda. Det er penger å spare litt her og der.
_________________
:/
Back to top
View user's profile Send private message
NC
Proff


Joined: 27 May 2014
Posts: 407
Location: Nidaros

PostPosted: 25.11.2014 00:07    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:

Hjemmekamper: 13 mill.
Reklame, sponsor og VIP: 25
Overganger: 2
"Andre": 5
Av- og nedskriving: 15
Bortekamper, treningsleirer og utstyr: 9
Drift baner, lokaler og biler: 7
Administrasjon: 8
"Annet drift": 4


Er vel i hvertfall 42 meget diffuse millioner på denne listen.
Reklame, vip sponsor: 25
"Andre": 5
Adm: 8
"Annen drift": 4

Vet du noe mere om de postene du ikke har nevnt 2mas?
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 25.11.2014 00:09    Post subject: Reply with quote

Nei, og dette bør vi vel finne ut av. Vil likevel gjette at den første "andre" inkluderer varer til RBK-shop.

Enig i at det er noen gamle "nestorer" som står for fall. Må si at jeg ikke kan se for meg at folk som Per Winsnes og Odd Rustad blir erstattet. Disse er trolig også dyre i drift.

Derimot tror jeg ikke at man skal regne med så mye som én million i kostnad per stykk for alle de andre ansatte. Forresten er vel banemannskapet nå kanskje ansatt i Lerkendal stadion AS - forflyttet fra solgte Rosenborg Eiendom AS?

Når det gjelder Grønning vs. Loberto, så går vel skillet på henholdsvis administrative og sportslige oppgaver?


Last edited by 2mas on 25.11.2014 00:12; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
SunsetSalami
Legende


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 11014

PostPosted: 25.11.2014 00:11    Post subject: Reply with quote

Grønning administrerer i år 3 (2. div, 4. div og G19-serien) og neste år 4 lag (2. divisjon, G19-serien, G16-serien og G16 nasjonal serie), altså alle disse lag sine (trenings)kamper, reiser, økonomi og turneringer. I tillegg lagas sportslige støtteapparat og rundt 50 spillere: kontrakter med disse, spillerlogistikk inn og ut, kontakt med foreldre/foresatte, kontakt opp i mot krets, forbund, internasjonale turneringer etc. Så den jobben er nok ikke overflødig. Han gjør at de sportslig ansatte kan fokusere på nettopp sporten.
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10632

PostPosted: 25.11.2014 00:13    Post subject: Reply with quote

Godt spørsmål om hva som ligger i administrasjonskostnader, 2mas.
En naturlig tolkning er jo å lese dette oppsettet som at dette må være noe annet enn lønnskostnader?

Kan du finne noen indikasjoner ved å bla i papirene dine og se hva nedgangen fra 11,9 mill (2012), til 9,6 mill (2013) og rundt budsjett (7,5 mill) for 2014 kan skyldes utenom lønn?
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 25.11.2014 00:16    Post subject: Reply with quote

Ikke nå i natt. Smile

Men jeg bør vel også oppgi konserntall for kostnadene, ser jeg:

Hjemmekamper: 3 mill.
Reklame, sponsor og VIP: 14
Overganger: 2
"Andre": 8
Lønn: 83
Av- og nedskriving: 23
Bortekamper, treningsleirer og utstyr: 8
Drift baner, lokaler og biler: 11
Administrasjon: 4
"Annet drift": 7

Det er altså en del interne transaksjoner som "forsvinner" og kommer under andre poster når man ser på konsernet. RBK betaler kort sagt Rosenborg Sport AS og Lerkendal stadion AS for tjenester.

Noe å forske videre på!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10632

PostPosted: 25.11.2014 00:28    Post subject: Reply with quote

Verdt å nevne også at det ikke er noen kostnadsbommer. De traff veldig godt på den ordinære kostnadssiden og går ut av året med et lite underforbruk der.

Det er inntekssvikt og ekstraordinære kostnader som smerter.
Mer konservativ budsjettering på visse poster kan jo være noe å ta med seg for enhver.
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
Huber
Veteran


Joined: 17 Mar 2011
Posts: 2073

PostPosted: 25.11.2014 09:19    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Gitt at 10 prosent av de 80 millionene i lønnskostnader går til administrasjonen, så utgjør det åtte millioner.


80-8 = 72

Ifølge skattelistene til VG hadde vi i 2013 godt ca 45 mill i lønnsutgifter på spillere+PJH/Wiggen. Og det har vel blitt kuttet siden den gang, så hvor forsvinner resten?
Back to top
View user's profile Send private message
Strand
Veteran


Joined: 22 Jul 2005
Posts: 6495

PostPosted: 25.11.2014 10:27    Post subject: Reply with quote

Den lønna som står der er ikke reell bruttolønn fra klubbens side, det er skattbar inntekt. Det tar ikke hensyn til alle fradrag disse måtte ha. I tillegg må du gange en ansattas bruttolønn med 1,4 i sosiale kostnader (om jeg ikke husker helt feil).
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3 ... 16, 17, 18  Next
Page 1 of 18

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb