|
|
 |
|
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
bolgebah Veteran
|
Posted: 14.06.2013 09:43 Post subject: |
|
|
| Jeg har lenge mast om at den norske spillergenerasjonen født på 80-tallet hele tida har vært for dårlig. Det kan se ut til at tidlig 90-tall og fremover er langt mer lovende. Mulig dere i Danmark kom mer heldig ut av mesteparten av det førstnevnte tiåret, for deretter å få en nedgang mot slutten? |
|
| Back to top |
|
 |
iconbit Veteran
|
Posted: 18.06.2013 21:27 Post subject: |
|
|
Selvom vi har kvalificeret os til fem slutrunder i det nye årtusinde har præstationerne ikke på noget tidspunkt været pragende. Jeg mener ikke Danmark har fået en nedgang mot slutten av 80-tallet - Bendtner er eksempelvis fra 1988, Kjær fra 1989.
Men de spændende årgange kommer bestemt først i 90-tallet - både for Norge og Danmark. Norge har kvalitet i alle årgangene fra 90-tallet. Årgang 1992 og 1994 i Danmark er ganske suveræne, mens de andre årgange er tyndere besat. |
|
| Back to top |
|
 |
iconbit Veteran
|
Posted: 20.06.2013 10:20 Post subject: |
|
|
@1972. Poenget mitt er ikke, at Ulrik Laursen var et godt kjøp - tværtimod - men at Pate Pape Diouf er et større fejlkjøp enn Laursen.
Laursen var en dygtig spiller, der skabte både ro og stabilitet. Diouf derimod er jo ikke en gang i nærheden af spilletid. Hans placeringsevne og omgang med ballen er så langt under nivå, at jeg ikke selv er i stand til at nevne en FCK-spiller, der har gjort det lige så dårligt. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 20.06.2013 10:25 Post subject: |
|
|
Det er jeg helt enig i Icontbit. Signeringene av Grindheim, Mos og Pape var uforståelige for meg, men jeg lo aller høyest av Pape-signeringen. Noen ok styrker, men direkte fotballdum og vil aldri lykkes på et høyt nivå.
Mos sa jeg tidlig i dansketråden kom til å floppe totalt. Spisser som blir toppscorere i Tromsø er det bare å holde seg langt unna, de flopper ALLE andre steder
Grindheim er for så vidt en god spiller, men ikke god nok for RBK/FCK. En traust og kjedelig type uten ekstremferdigheter som aldri vil være i stand til å løfte eller lede et storlag. |
|
| Back to top |
|
 |
copenhagen Proff
|
Posted: 20.06.2013 14:15 Post subject: |
|
|
| Quote: | Du kalder højrebacken Thomsen et vanvittigt køb, fordi han lavede fejl i CL-kvalen. Gamboa blev vraget til fordel for Thomsen og gjorde derfor ingen fejl - han var derfor et superkøb!? Man er ikke et superkøb, hvis man ikke spiller i 2 år og bliver solgt videre til halv pris. Mos har kostet millioner og er ikke i nærheden af spilletid. I alle andre klubber kaldes det et flop! Forstår heller ikke sammenligningen med Nordstrand, der jo lavede 29 mål i 69 kamper. Ulrik Laursen var jo en både dygtig og stabil spiller, mens Pape Pate Diouf basisfærdigheder er så håbløse at jeg mangler ord. Superkøbet Bolanos kunne have været hentet til halv pris i OB, hvis man havde scoutet ordentligt
Enig i at en evt debat kan fortsættes under "Dansk fotball". Interessant at høre dine synspunkter netop fordi vi er helt uenige |
Iconbit: Ja vi er helt helt uenige, men det er vel derfor man har et udemærket debatforum som dette
Din logik med Bolanos virker søgt. Du mener at alle spillere der er super køb, ikke kan betegnes som dette, fordi man kunne have købt dem tidligere i karrieren. Med denne logik kunne man tage adskillige store succeser i store klubber rundt om i verden og sige de var dårlige køb, fordi de ikke var købt tidligere i karrieren. Come on? Man må vurdere value for money, og her har bolanos været outstanding, specielt internationalt.
Jeg mener hvis man skal vurdere scouting, at man skal vurdere dygtigheden til at se på spillers potentiale. Johnny Thomsen havde intet potentiale og spiller idag i en ligegyldig jysk klub og kommer aldrig videre. Gamboa spiller i nordens næststørste klub. Umuligt for FCK at vide Remmer skulle blive så god. Nordstrand blev solgt til en MINDRE klub end FCK, mens Mos er havnet i en situation hvor han står bag Cornelius, det måske største angrebstalent i skandinavien de sidste 10 år. Også svært at forudse han skulle blive så god, scouting tankegangen in mente. Betragter som nævnt tidligere stadig Mos købet som "under middel", men hans præstationer har lignet en Nordstrand kopi.
Ulrik var bare waste of money. Huge money. Præsterede ikke i forhold til hvad han kostede, og intet videresalgspotentiale. Fail. Big time.
Når man om et år eller 2 har solgt Pate til en mellemøstklub for 1-1½ mio euro har Ulrik været det dyreste af de 2 bekendtskaber. Og den ene var købt som 1 af 4 angribere, den anden som en ny leder.
Forskellen er stor. |
|
| Back to top |
|
 |
iconbit Veteran
|
Posted: 20.06.2013 21:30 Post subject: |
|
|
Helt enige i man må vurdere value for money. Altså, man kunne have fået dobbelt så meget value for money i OB. Det gør ikke Bolanos til et dårligt køb (jeg nævner ham jo netop som undtagelsen på de dårlige handler i Tippeligaen). Lige 'superkøb' og 'outstanding' er dog en overdrivelse efter min mening.
Vurder venligst 'value for money' for spillere som Gamboa og Mos. At der ikke er 'value for money' i Diouf er vi til gengæld enige om, men jeg er meget skeptisk overfor, om I får det for ham, som du skriver. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 20.06.2013 22:01 Post subject: |
|
|
| copenhagen wrote: | | Gamboa spiller i nordens næststørste klub. |
Du er klar over hvilket forum du skriver på nå ikke sant?
Nest beste kan vi akseptere. Men nest største aksepterer vi ikke.  |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 20.06.2013 22:08 Post subject: |
|
|
Copoenhagen wrote:
| Quote: | | Når man om et år eller 2 har solgt Pate til en mellemøstklub for 1-1½ mio euro |
Hvis dere får 1-1.5 mill euro for Pape så har dere indirekte ranet den stakkars klubben Tipper dere må lønne han helt til dere kjøper han ut av kontrakten, deretter skriver han under hos en klubb og det heter "solgt for undisclosed fee" = ingenting hehe Kjempeflopp! |
|
| Back to top |
|
 |
bongo Veteran
|
Posted: 20.06.2013 22:11 Post subject: |
|
|
Kommer an på hvordan man ser det, tar man økonomiske muskler er det vel ingen tvil om at FCK for øyeblikket er nordens største klubb.
Tenker man derimot meritter er det ihvertfall ingen tvil om at vi er nordens største klubb. Og jeg vil heller bli målt på meritter enn økonomi! _________________ Alfredbørs 1-10: 1 |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 21.06.2013 00:00 Post subject: |
|
|
Mente Københavnerne hadde milliongjeld, jeg? _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
iconbit Veteran
|
Posted: 21.06.2013 11:30 Post subject: |
|
|
Københavnerne har milliardgæld - omkring 1,2 mia. Siden 2009 er gælden blevet reduceret med 700 millioner uden at det har haft store sportslige konsekvenser.
FCK har ifølge engelske medier lige afvist Evertons bud på 60 millioner for Cornelius. De er den eneste skandinaviske klub, der takker nej til et så stort beløb for en ung spiller. |
|
| Back to top |
|
 |
copenhagen Proff
|
Posted: 21.06.2013 15:33 Post subject: |
|
|
| Kjello wrote: | | copenhagen wrote: | | Gamboa spiller i nordens næststørste klub. |
Du er klar over hvilket forum du skriver på nå ikke sant?
Nest beste kan vi akseptere. Men nest største aksepterer vi ikke.  |
Haha Næstmest attraktive er måske det rette at skrive. Og i 2013 er det jo (desværre vil nogle mene) kausalt til spillerbudget. Jeg tror fx. Dockal er ret ligeglad med om IFK Göteborg var gode i Europa for 20 år siden, når han vælger klub
Anyway mht. gæld og København er det vigtigt at sætte det op imod klubbens aktiver (Parken, Lalandia, Fitnessdk osv osv) - Men det er en anden og lang debat. Mit postulat er bare at det løsrevede postulat om at "FCK har en masse gæld", som enkeltstående postulat uden at se på klubbens aktiver, er mindre interessant.
Jeg bliver dog demprimeret når jeg læser om Pate herinde, eftersom jeg antager at jeres kendskab til manden er endnu større end mit eget, qua hans relativt begrænsede spilletid i København. Jeg nedjusterer min forhåbning til 0,75-1 mio euro, og håber på Pate går med til en lønnedgang for at få spilletid. |
|
| Back to top |
|
 |
copenhagen Proff
|
Posted: 21.06.2013 15:37 Post subject: |
|
|
| iconbit wrote: |
Vurder venligst 'value for money' for spillere som Gamboa og Mos. At der ikke er 'value for money' i Diouf er vi til gengæld enige om, men jeg er meget skeptisk overfor, om I får det for ham, som du skriver. |
Med Gamoba fik man en lidt bedre spiller end man betalte for, med Mos en lidt dårligere. Andre omstændigheder gjorde sig så gældende for deres relative succes, som tidligere skrevet. Men i scouting perspektiv må det interessante være om man betaler overpris for spillere (som Pate). |
|
| Back to top |
|
 |
iconbit Veteran
|
Posted: 21.06.2013 16:23 Post subject: |
|
|
Som jeg ser det, er dette uenighedens kerne. Værdi (value) er for mig, hvilken værdi spilleren har for holdet. Det bliver for min del forkert at slutte, at Gamboa havde større værdi end hvad han kostede, når han aldrig bidrog. Johnny Thomsen - som du kalder et vanvittigt køb - blot foretrukket defensivt. Han kan derfor aldrig have haft mindre værdi end en vraget Gamboa, som efter alt at dømme havde lavet mindst lige så mange fejl defensivt.
Enig i din betragtning om, at PS&E's aktiver skal inddrages for at komme med en meningsfuld vurdering af selskabet - det gælder en hvilken som helst virksomhed. |
|
| Back to top |
|
 |
iconbit Veteran
|
Posted: 21.06.2013 23:29 Post subject: |
|
|
Ser vældig frem til landskampene mellem Danmark og Norge en 4-6 år ud i fremtiden. Med respekt for at andre på siden har mere peiling på norsk fotball enn jeg, har jeg lavet en lille oversigt over de største talenter født i 90-tallet.
1990
Norge: Nordtveit (Borussia M.), Konradsen (Rennes), Eikrem (Heerenveen)
Danmark: Makienok (Brøndby), Albæk (Reims), Zanka (PSV)
1991
Norge: Johansen (Strømgodset), Hedenstad (Freiburg), Elabdellaoui (Eintracht B.)
Danmark: Jørgensen (FCK), Helenius (Aston Villa), Larsen (OB)
1992
Norge: Henriksen (AZ Alkmaar), Bakenga (Cercle B.), King (Blackburn)
Danmark: Eriksen (Ajax), Okore (Aston Villa), Sørensen (Bologna)
1993
Norge: Va. Berisha (Salzburg), Nielsen (Salzburg), Midtsjø (Rbk)
Danmark: Cornelius (FCK), Remmer (FCK), Bech (FCN)
1994
Norge: Ve. Berisha (Viking), Selnæs (Rbk), M. Elyounoussi (Sarpsborg)
Danmark: Fischer (Ajax), Andersen (Ajax), Zohore (Fiorentina)
1995+
Norge: Sakor (Juventus), Bytyqi (Sandnes Ulf), Finne (Brann)
Danmark: Højbjerg (Bayern M.), Christensen (Chelsea), Knudsen (Inter)
Last edited by iconbit on 22.06.2013 00:06; edited 2 times in total |
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 21.06.2013 23:41 Post subject: |
|
|
Bortsett fra at Henriksen, Bakenga og King er født 2 ganger, så ser det bra ut  |
|
| Back to top |
|
 |
iconbit Veteran
|
Posted: 21.06.2013 23:45 Post subject: |
|
|
Hehe, så skulle det være rettet  |
|
| Back to top |
|
 |
Harceïde Veteran
|
Posted: 21.06.2013 23:55 Post subject: |
|
|
| Dæhli (95) er det største talentet. |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 21.06.2013 23:57 Post subject: |
|
|
Litt av en "løp og kjøp"- liste, iconbit
1991-årgangen for Norge har kanskje falt ut? Ser du har Henriksen, Bakenga og King i både 1991 og 1992.
Vet ikke hvilke kriterier du setter, men her er i hvert fall noen -91 navn:
Abdissalam Ibrahim (Manchester City), Stefan Johansen (Strømsgodset), Vegar Eggen Hedenstad (SC Freiburg), Arild Østbø (Start), Omar Elabdellaoui (Eintracht Braunschweig). Om du kun skal ha tre er muligens de tre første mest aktuelle.
Ellers vil kanskje mange som leser RBKweb ha større preferanser for Strandberg (90) og Helland (90) enn for eksempel Eikrem, men skal ikke tvinge dem på deg.
Du har glemt klubb på Veton Berisha (94). Det er Viking FK.
EDIT: Og mens jeg vurderte frem og tilbake her, ble -91 årgangen rettet. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
copenhagen Proff
|
Posted: 22.06.2013 00:07 Post subject: |
|
|
| iconbit wrote: | | Som jeg ser det, er dette uenighedens kerne. Værdi (value) er for mig, hvilken værdi spilleren har for holdet. Det bliver for min del forkert at slutte, at Gamboa havde større værdi end hvad han kostede, når han aldrig bidrog. |
Vi er simpelthen fundamentalt uenige her
Det vi debatterede var vel FCK's evne til at betale den rette pris for den rette spiller. Når man skal vurdere en sportsdirektør, så mener jeg ikke din præmis holder. Jeg vil til alle tider hellere have en sportsdirektør der køber gode spillere til gode priser (selvom de bliver overhalet af unge talenter), end en sportsdirektør der køber OK spillere der har en OK værdi for holdet, fordi ingen talenter kom op.
Over tid vil den første sportsdirektør naturligvis klare sig bedre i markedet. Og det er hans evner vi vurderer, når vi vurderer hvilken pris der er den rette at betale for en spiller. |
|
| Back to top |
|
 |
iconbit Veteran
|
Posted: 22.06.2013 00:17 Post subject: |
|
|
@gisp! Tak for input. Det gik lidt hurtigt med listen, som var et forsøg på at skabe lidt overblik, men også at høre folks holdninger om, hvem der er Norges største talenter. Mine kriterier var både, hvad spillernes har opnået indtil nå og hvad deres potentiale er (vægtet ligeligt). Det glemte jeg også at få nævnt
@Dew. Var egentlig sikker på han var fra 1994 og har ikke fået set noen kamper med ham. Jeg kan godt se, at han mangler på listen. |
|
| Back to top |
|
 |
iconbit Veteran
|
Posted: 22.06.2013 02:08 Post subject: |
|
|
| copenhagen wrote: | | Det vi debatterede var vel FCK's evne til at betale den rette pris for den rette spiller. |
Enig. Men skal det vurderes om en spiller var den rette, er det relevant at se på, om spilleren slog til - præcis som du gjorde med Bolanos, Thomsen og Würtz Hvis man ikke gør det, bliver det ganske ufalsificerbart, hvilken værdi en spiller egentlig har. Derudover kan det være udemærket også at inddrage supplerende ikke-falsificerbare faktorer. En kontrafaktisk påstand om, at Gamboa og Mos havde haft større værdi, hvis ikke unge talenter uforudset var kommet frem, er et fornuftigt supplement i en helhedsvurdering. Den rette højreback til syv millioner havde slået Thomsen af som andetvalg, længe inden Remmer kom ind i billedet. Gamboa passede ikke godt et i FCK's koncept med de defensive krav og krav til indlægskvalitet som der stilles. Du skriver, at Gamboa var et super køb af FCK på trods at, at han blev vraget som andetvalg af tre forskellige trænere. At Remmer alene skulle årsag til, at Gamboa ikke fik nogen værdi for klubben holder ganske enkelt ikke. Mos blev købt et halvt år før Cornelius kom frem. Derudover overtog Cornelius den rolle N'Doye havde, mens Mos er et alternativ til den dårligt spillende Santin. |
|
| Back to top |
|
 |
copenhagen Proff
|
Posted: 22.06.2013 23:47 Post subject: |
|
|
| iconbit wrote: | Det vi debatterede var vel FCK's evne til at betale den rette pris for den rette spiller.
Enig. Men skal det vurderes om en spiller var den rette, er det relevant at se på, om spilleren slog til - præcis som du gjorde med Bolanos, Thomsen og Würtz Hvis man ikke gør det, bliver det ganske ufalsificerbart, hvilken værdi en spiller egentlig har. Derudover kan det være udemærket også at inddrage supplerende ikke-falsificerbare faktorer. En kontrafaktisk påstand om, at Gamboa og Mos havde haft større værdi, hvis ikke unge talenter uforudset var kommet frem, er et fornuftigt supplement i en helhedsvurdering.
|
OK, i såfald er vi ganske enige, især i din holistiske beskrivelse her til spillerkøb er god, og den skriver jeg helt under på. Jeg synes bare det var vigtigt at tage alle faktorer med, og det synes jeg der var en tendens til ikke at gøre.
Santin var der jo i øvrigt også mens Nordstrand var i klubben, så mener egentlig en afløser for Nord er det mest betegnende. Men først og fremmest er man 1 af 4 angribere, og rent faktisk havde Santin (utroligt nok, for jeg er enig i han ikke har FCK niveau, især internationalt) faktisk en OK periode der holdt Mos lidt tilbage.
At Roland Nilsson vælger at bruge Johnny Thomsen fremfor Gamboa, mener jeg faktisk siger mere om første end om sidste. Manden brugte Claudemir som angriber i CL-kval, ret meget mere er der vidste ikke at sige til Roland, som naturligvis blev fyret da han ikke havde niveau og kompetancer til København. |
|
| Back to top |
|
 |
Mikkelsen Veteran

|
Posted: 23.06.2013 12:05 Post subject: |
|
|
Aab viser interesse for Dijby Fall.
Har ikke link men; www.Tipsbladet.dk |
|
| Back to top |
|
 |
iconbit Veteran
|
Posted: 23.06.2013 12:58 Post subject: |
|
|
@copenhagen
Jeg er som sagt ikke overrasket over, at Gamboa ikke slog til, når man jeg tager FCK's koncept og Gamboas defensive svagheder i betragtning. Jeg er sådan set enig i, at købet af Gamboa bør vurderes i lyset af, at man havde hentede Roland Nilsson fire måneder tidligere. At Mos som Nordstrand afløser er en stor skuffelse, ved du allerede, at jeg mener.
Det er fedt, at du som FCK-tilhænger også giver din mening til kende her på siden. Tak for en god debat. |
|
| Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |
 |
| SITATET |