English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Landslaget
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 43, 44, 45 ... 76, 77, 78  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
PerO
Veteran

PostPosted: 12.06.2013 11:38    Post subject: Reply with quote

Miami:

Jeg har heller ikke satt meg inn i tallene, eller sett forslaget. Det er en del tall i denne tråden: http://vgd.no/sport/fotba...maa-bestaa

Jeg kan ikke gå god for tallene, men de ligner på andre tall jeg har sett:

Illegal internetomsetning fra Norge er i dag 5 milliarder. NT deler ut 1,6 milliarder av sin omsetning på 16 milliarder.

noen tenkte tall:

Premieutbetaling av omsetning på 5 milliarder = 4 milliarder

10% av premier avsatt til idrett = 400 millioner
1 milliard til selskapet, resultatgrad 50% (internetspill er billig i drift) = 500 mill i overskudd
28% skatt av overskudd = 140 millioner

Et slikt regnestykke gir 540 mill i bidrag, av en omsetning på 5 milliarder. NT klarer 1,6 milliarder på 16 milliarder i omsetning. Overskuddet er 3,3 milliarder. NT betaler ikke skatt eller MVA på sin omsetning.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 12.06.2013 11:41    Post subject: Reply with quote

Og da ser regnestykket pent ut PerO. 2 ting jeg vil si da:

1: Selskapene vil ikke presentere et så godt resultat i det ene landet i verden der de må betale mest pr krone overskudd. En haug av selskapets utgifter vil bli lagt til den norske avdelingen for å sørge for å tjene meste mulig.

2: Om NT omsetter for 16 milliarder i året og kun presenterer 3.3 milliarder i overskudd, da burde det holdes en total revisjon og kartlegging av selskapet.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 12.06.2013 12:11    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Og da ser regnestykket pent ut PerO. 2 ting jeg vil si da:

1: Selskapene vil ikke presentere et så godt resultat i det ene landet i verden der de må betale mest pr krone overskudd. En haug av selskapets utgifter vil bli lagt til den norske avdelingen for å sørge for å tjene meste mulig.

Det vil det helt klart, men i dagens åpne samfunn, er det likevel begrenset hva konserner kan flytte av kostnader mellom landene. Det er et fokusområde mot alle internasjonale selskaper, og med sentralskattekontoret i Moss, som bl.a. håndterer oljebransjen, så har vi god kompetanse i Norge til å vurdere slikt. Spillbransjen har små muligheter i forhold til f.eks oljebransjen.

2: Om NT omsetter for 16 milliarder i året og kun presenterer 3.3 milliarder i overskudd, da burde det holdes en total revisjon og kartlegging av selskapet.

Selvfølgelig. Men når byråkrater reviderer andre byråkrater, så er de gjerne veldig enig i de mekanismer som er der, og kommer gjerne også med noen forbedringstiltak for å skape enda bedre kontroll... så vokser byråkratiet enda litt mer....

Private eiere og konkurranse, ser ikke så mye på godt dokumenterte rutiner, men stiller mer krav til effektivitet...

Forsåvidt, så er antagelig ikke resultatgraden ille, hvis de bare hadde drevet med lavinntektsspill som odds, poker etc... men når vi vet at Lotto/vikinglotto har premieutbetalinger på bare 50-60% av innsatsen, så er resultatgraden virkelig ille...
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 12.06.2013 12:16    Post subject: Reply with quote

Strand wrote:
Det går ikke penger til idretten over statsbudsjett, det bevilges ikke én krone i statsbudsjettet til idrett. Norsk idrett har tre store finanskilder, den ene er spillemidler, den andre er frivilligheten og den siste er kommunene som anleggseiere.

Kulturdepartementet overfører idrettens andel av Norsk Tippings overskudd til Norges Idrettsforbund, som igjen forvalter pengene.

NT er litt som NRK-lisensen, det gir idretten større grad av trygghet og større autonomi enn hva som er tilfellet om disse pengene skulle bevilges fra år til år av Stortinget.

http://www.regjeringen.no...?id=702476

Og hvem kompenserer når kultur/humanitære saker mister en 20% andel av Tippenøkkelen til idretten ? Julenissen ? Kultur vil da naturligvis kompenseres for dette drastiske inntektstapet, og da blir stat/kommune sittende med regninga. Altså er det i praksis stat/kommune som bevilger de 20 prosentene. Vidre vil idretten nå motta momskompensasjon pålydende 320 millioner. Så ja, staten bidrar med ikke ubetydelige summer til norsk idrett, dog ikke i form av direkte pengeoverføringer, men indirekte gjennom omdisponeringen av Tippenøkkelen samt momskompensasjon.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 12.06.2013 12:18    Post subject: Reply with quote

Du og jeg blir ikke enig i dette spm PerO, jeg er hundre prosent sikker på at norsk idrett vil lide av å ta inn fri konkurranse, og hvis det blir restriksjoner og regler for å ivareta den økonomien idretten skal ha, da tjener ikke selskapene penger og vil ikke komme hit lovlig.

At selskaper ikke ikke kan flytte kostnader på grunn av regler er like naivt å mene som at alt blir så bra i fotball hver gang det kommer en ny financial fair play-regel. Det endrer aldri noe fordi de smarteste, mest utspekulerte økonomiske hodene verden rundt jobber for de store selskapene og ikke som regelskrivere i offentlig etater eller i forballforbund.
Back to top
Spartacus
Veteran

PostPosted: 12.06.2013 12:31    Post subject: Reply with quote

Man kan jo se til Danmark, og etter endringene der har tredd i kraft har idretten fått langt mindre å rutte med. Det samme kan også sies om Sverige.

Det er også det etiske, jo flere på markedet, jo mer spill, jo flere problemer.

Zeman
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 12.06.2013 12:33    Post subject: Reply with quote

Miami

Vi blir nok ikke enige.

Du har rett i at norsk idrett, på kort sikt vil tape mye på en åpning for konkurranse på spill. Men hvor mye vil de tape over tid, på at spilleomsetningen flyttes utenlands og gir 0 i bidrag?

Bøndene vil også tape, hvis vi innfører konkurransedyktige priser i forhold til Sverige, men hvor mye taper de over tid hvis svenskehandelen fortsetter å vokse?

Jeg er overhodet ikke så naiv at jeg ikke tror utenlandske selskaper flytter kostnader. Det skrev jeg jo i mitt forrige innlegg. Men jeg er rimelig sikker på at Norge har nok kompetanse til å forhindre at det flyttes for stor andel av kostnadene til Norge. Selskapene må klare å dokumentere det, hvis ikke vil de bli møtt med forbud mot fradrag. Dermed står vi igjen med flytting av små prosenter, som kan dokumenteres på en troverdig måte. Norge kan dermed f.eks ikke få dobbelt så stor belatsning for markedsføring som Tyskland etc...
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 12.06.2013 15:28    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
NT deler ut 1,6 milliarder av sin omsetning på 16 milliarder.

Det du hevder der er usant, PerO.
Jeg lister opp her for de som ikke vil basere debatten på feil premisser:
Av 19,2 milliarder i brutto omsetning for Norsk Tipping i fjor, gikk 12,9 milliarder tilbake til spillerne som premier. 4,025 milliarder gikk til lovbestemte samfunnsnyttige formål. Av dette var 1,64 milliarder til idrett via Tippenøkkelen, men her er det viktig å ha klart for seg at dette slett ikke er alt som går til idretten eller som i det hele tatt "deles ut". Dessuten er idrettens andel av Tippenøkkelen vedtatt økt. Den var på "kun" 45,5% for fjoråret. I år blir den økt til 47,9% og i 2015 skal den være på 64%. Hvis man faktisk vet noe av dette, men underslår det i debatten for å vinne den, er man etter min definisjon uredelig.

I tillegg til idrett delte Norsk Tipping ut midler til kultur (blant annet "Den kulturelle skolesekken" og "Frifond"), Grasrotandelen (blant dem også idrettslag) og til samfunnsnyttige og humanitære organisasjoner (med Røde Kors som den største mottakeren).
Det gikk også midler til lag og organisasjoner fra bingohallautomatene deres, til finansiering av regjeringens handlingsplan mot spillavhengighet samt at 220 millioner fra Extraspillet gikk til 527 ulike prosjekter innen helse. Den siste summen her er det Extrastiftelsen som deler ut, men Norsk Tipping er operatør for spillet.

Hvis man er opptatt av hva som går tilbake kan man også regne med de 864 millioner kronene som gikk i provisjon til tippekommisjonærene. Har hørt fra folk som driver nærbutikker flere små steder at dette kan være forskjellen på å opprettholde butikken og å legge ned. Og mister man nærbutikken kan gjerne også Post i butikk og bensinpumpa utenfor forsvinne.
105 millioner gikk også til sponsoravtaler.

PerO wrote:
NT klarer 1,6 milliarder på 16 milliarder i omsetning. Overskuddet er 3,3 milliarder. NT betaler ikke skatt eller MVA på sin omsetning.

Det tallet (1,6 mrd) er som vist over helt usant.

At NT ikke skatter av overskuddet er en naturlig følge av at hele overskuddet er lovbestemt å skulle gå tilbake til de formålene som er nevnt over her. Du kunne jo også ha nevnt at Norsk Tipping ikke betaler ut utbytte til eieren.
At spill ikke er MVA-pliktig kan da slett ikke brukes som argument for at utenlandske aktører like gjerne kunne overta hele markedet. Har ikke betalt MVA til den norske staten når jeg har spilt utenlands heller jeg, men det er ikke noe argument for at Norsk Tipping ikke har noe for seg.
Forøvrig skatter de 362 ansatte i Norsk Tipping hvis poenget ditt var å prøve å vise at det ikke blir noen skattekroner igjen av Norsk Tippings virksomhet.

Last edited by gisp! on 12.06.2013 15:40; edited 1 time in total
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 12.06.2013 15:36    Post subject: Reply with quote

Ojsann, her kom det mye fakta på bordet, for et innlegg Tommel'n opp!
Back to top
Escudos
Veteran

PostPosted: 12.06.2013 15:49    Post subject: Reply with quote

nieuwlaat wrote:
1972:

Mener du at oppblomstringen av private langrennslag i Norge de senere år har vært positivt eller negativt for interessen, rekrutteringen og utviklingen av sporten?

Hva med alle dem som ikke kvalifiserer seg for forbundslag, skal også disse utestenges fra alle arrangementer som foregår i Norge, eller synes du det virker fornuftig at en gruppe mer eller mindre kompetente ledere i NSF skal sitte og bestemme hvem som kan få lov til å trene med private lag?

Private langrennslag har vel først og fremst vært et tilbud til de som ikke har kommet på ett eller annet landslag, eller på områder det ikke har vært landslag (les: langløp). Skal bli spennende å se hvilken effekt det har at Northug også går ut av landslaget, men langrenn vil nesten alltid kunne tiltrekke seg sponsorer i kraft av den stilling det har i Norge. Men se for deg alpinlandslaget uten Lund Svindal og Jansrud. Da snakker vi om tung jobb for sponsoransvarlig. Det er vel fritt frem å ha private sponsorer, men så lenge man representerer landslaget, er det endel begrensninger. Det er vel ikke helt rart at man nekter landslagsutøvere å reklamere for konkurrenter til det som mest sannsynlig er idrettens største sponsor (dog indirekte).

Nå er ikke jeg så veldig redd for toppidretten, men breddeidretten vil bli fryktelig skadelidende. Spesielt i byene, hvor kampen om kronene er mye hardere enn utover på bygdene. Får alltid lokale virksomheter til å støtte Steinkjer fotball, men snakker vi om Freidig, Flatås og National er det adskillig verre. Det virker jo ikke akkurat som "topplagene" i Trondheim flyter over med penger, jf. Byåsen håndball og TIK. Hvor mange idrettslag kunne klart å bygge en svømmehall, en håndballhall eller en friidrettsbane uten stor økonomisk støtte fra det offentlige.
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 12.06.2013 16:13    Post subject: Reply with quote

Hiver meg på den der Tommel'n opp!

Så er det bare å gjenta spørsmålet: ville regnestykket sett slik ut om Norsk Tipping ble avviklet og private aktører tok over markedet?
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 12.06.2013 16:15    Post subject: Reply with quote

gisp! wrote:
Hvis man faktisk vet noe av dette, men underslår det i debatten for å vinne den, er man etter min definisjon uredelig.

Hvis du leser mitt innlegg en gang til, vil du se at jeg henter tallene fra en tråd på VGD, og presiserer at jeg ikke kan gå god for tallene, så uredelig er jeg ikke.

2011 tallene er de siste offentlige tallene, som er å finne på Purehelp:

Omsetning : 16,2 milliarder
Overskudd : 3,3 milliarder

Siden det er overskuddet som deles ut til idrett, forskning og kultur, kan dermed ikke tallene for 2011 være større enn 3,3 milliarder tilsammen. Hvis idretten fikk 45,5% av dette, var det 1,5 milliarder. Ser du har 2012 tall, og det er hyggelig hvis de er høyere.

Poenget er uansett tallstørrelser det samme. For noen år siden var spillindustrien interessert i å etablere seg i Norge, og både bidra til idrett, kultur og forskning slik NT gjør.

Nå er omsetningen på internettspill kommet opp i anslagsvis 5 mill. Hvis det er 2012 tall, så utgjør det ca 20% av norges spillomsetning.

Disse 20% bidrar hverken med spillemidler, eller skatt på overskudd. Det er antagelig bare en del av premiene som også blir beskattet.

Hvis internettspill fortsetter å vokse, så vil denne uregulerte industrien, etterhvert ta så store markedsndeler, at de vil miste interessen for å etablere seg i Norge og betale norske skatter og avgifter.

Så etter min mening, er spørsmålet om man skal ta et kortsiktig tap, for å få alt spill tilbake til Norge, og dermed tjene mer på sikt, eller om man skal lukke øynene for at midlene forsvinner ubeskattet ut av Norge helt til de utenlandske spillselskapene blir så store at de ikke gidder å etablere seg i norge. Da er inntektene fra disse tapt for alltid.

Kampen for å få spillerne tilbake til Norge er tapt. Dagens teknologi med internettbaserte betalingssystemer, og egen internettvaluta, kombinert med muligheter for å bruke utenlandske IP-adresser via VPN eller proxy-løsninger, gjør at et land som Norge aldri vil kunne stoppe spill i utlandet.

Poenget med å nevne at det er 362 ansatte, hadde selvfølgelig ikke noe med skatt å gjøre, men det fakta at hvis de hadde drevet effektivt med 262 ansatte i stedet for 362 ansatt, til en kostpris på 1 mill pr. ansatt, så hadde det vært 100 mill mer å fordele, hvert år. Det er en vanlig effekt av inneffektiv monopoldrift.

Jeg sier forøvrig ikke at NT ikke har noe for seg. Det er ikke noe problem å beholde f.eks Lottospillene i NT, da disse vil bli uinteressante hvis de blir spredd på mange aktører og premiene små. Man burde åpne for oddsspill, spilleautomater og poker, i kontrollerte forhold, slik at spillerne heller spillte på norske kontrollerte sider, enn i sider fra cayman island og lignende som i dag. Med konkurranse ville antagelig NT også blitt en enda bedre aktør.

Det er flere måter å se på det fakta at NT ikke betaler skatt. Alt NT gir penger til, er formål som burde vært betalt over offentlige budsjetter, så slik sett, så er egentlig NT bare en utrolig inneffektiv måte å kreve inn skatt på, samtidig som den er krydret med premier for å blidgjøre befolkningen.

NT kan egentlig sammenlignes med statsobligasjonene som ble utstedt etter krigen og inntil oljeinntektene gjorde dem unødvendige. Staten lånte penger av befolkningen, og krydret lånet med muligheten til å få en stor premie, samt sikker avkastning på sparepengene. Mye hyggeligere enn tvungen sparing. Smile
Back to top
Spartacus
Veteran

PostPosted: 12.06.2013 18:55    Post subject: Reply with quote

Strand wrote:

Hiver meg på den der Tommel'n opp!

Så er det bare å gjenta spørsmålet: ville regnestykket sett slik ut om Norsk Tipping ble avviklet og private aktører tok over markedet?

Det er bare å se til Danmark, og Sverige. Et annet moment er at jeg tror idretten er ganske rasjonell, og klarer utmerket å ivareta sin egne interesser. Hadde disse alternative regnestykkene vist seg å gi mer penger inn i kassa, ja da hadde selvfølgelig ikke idretten forsvart monopolet.

Det er også slik at hardere konkurranse vil lede til mer aggressiv markedsføring, og et ytterligere press på å liberalisere lovgivningen. Det vil ikke bli mer kontroll, men de sosiale problemene vil bli større. Det har blant annet i enkelt delstater i USA blitt forsøkt å liberalisere denne ordningen. Samtidig som man selvfølgelig senker skattene. Hovedargumentet har vært at det blir mer penger å gi til "veledige forhold". Resultatet har vært at det har blitt mindre penger, og de pengene som har blitt igjen i potten er det stort sett de med lavere inntekt og utdannelse som har lagt igjen. Det er en sosial skjevhet i hvem som spiller. Med andre ord, de som hadde mye fra før, fikk enda mer.

Zeman
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 12.06.2013 21:50    Post subject: Reply with quote

Spartacus wrote:
Det er bare å se til Danmark, og Sverige. Et annet moment er at jeg tror idretten er ganske rasjonell, og klarer utmerket å ivareta sin egne interesser. Hadde disse alternative regnestykkene vist seg å gi mer penger inn i kassa, ja da hadde selvfølgelig ikke idretten forsvart monopolet.

Men klarer de å finne punktet hvor det fortsatt er interessant for internettselskapene å etblere seg i Norge?

I dag er de villige til å etablere seg med ordninger som gir penger til idretten.

Vil de være interessert i det samme den dagen de har så stor markedsandel at regnestykker er i favør av disse, eller tjener de da så bra at det ikke er lønnsomt lenger?
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 12.06.2013 23:24    Post subject: Reply with quote

Et par pils holder til hele kvelden og nachspiel på hotellrommet til en journalist til politiet avbryter det i overkant høylytte selskapet klokka fire.
Quote:
- – Det var jo bare at vi hadde tatt oss et par pils for å kose oss, og vi var i lystig lag. Det ble visst litt for mye musikk for naboene, så da roa vi det helt ned og gikk hjem, sier Søderlund.
-Vi er jo folk vi og, det må være lov å ha det kjekt for oss også. Å ta 2-3 pils i løpet av en kveld gjør jo ingenting ..., sier Søderlund til NRK.

Jeg er tilbøyelig til å mene at de ikke kan være folk når de blir så døve av to øl, og klarer å få to (eller tre) pils til å vare så lenge. Når man i tillegg har nachspiel med en journalist er det bortimot umenneskelig å klare å drøye ølen så mye.

Hadde det enda vært de to melkeglassene til Pål T. han brukte kvelden og natta på, så hadde jeg forstått det Razz
obri
Proff

PostPosted: 13.06.2013 03:13    Post subject: Reply with quote

Artig , Siem tok det pent synes jeg.
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 13.06.2013 12:54    Post subject: Reply with quote

http://www.vg.no/sport/fo...d=10104155

Interessant å se at det er snakk om "småpenger". 1 mill til Riise, kun 600 tusen til Zucca og 500 tusentil Larsåsen.

Larsåsen er vel eneste som egentlig har behov for disse pengene, hvis det stemmer at hun ikke får økonomisk støtte av forbundet.

Hadde jeg vært Zucca og tjent 15 mill årlig i Russland og 5-10 mill nå, da hadde jeg ikke giddi å ta dette bråket og kampen og omdømmetapet for stusselige 600 tusen.

Sorry for å fortsette å spamme denne tråden, bare å flytt innlegget.
Back to top
Mikkelsen
Veteran

PostPosted: 15.06.2013 12:03    Post subject: Reply with quote

Etter VM-kvalikk så får Norge ny trener? Jeg håper i så fall Ståle Solbakken blir det på tross av at han har vært illojal mot NFF. OGS kan vi bare glemme, han vil fortsatt være klubb trener, det har han sagt selv.
Back to top
Vegard2711
Legende

PostPosted: 15.06.2013 12:55    Post subject: Reply with quote

Det blir nok enten Solbakken eller Høgmo. Å med tanke på det som skjedde sist mellom NFF og Solbakken så blir det vel fort Høgmo. Men jeg håper mer på Solbakken selv, å hvis det skulle skje at Norge taper poeng i en av de to første kvalikkampene til høsten så kan de erstatte Drillo med en gang og da kan det vel kun bli Solbakken siden Høgmo er i Djurgården ut året.
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 15.06.2013 14:45    Post subject: Reply with quote

Den eneste av Solbakken og Høgmo som har vunnet noe, er Solbakken, og det faktum at han aldri har vunnet noe eller vist prov på å være en topp trener med helt spesielle egenskaper, gjør at for meg er det uforståelig at Høgmo i det hele tatt skal bli nevnt som aktuell.

Men det må da være altfor tidlig å pensjonere seg ennå for Solbakken? Landslagsjobben er jo en kosejobb, der man kun jobber intenst 7-8 ganger i året. Nils Arne Eggen og Trond Sollied er de to klart beste kandidatene. Begge er vinnere med stor V, har vist prov på å være ekstraordinært flinke trenere, har en underholdende og utviklende fotballfilosofi og har også hatt suksess internasjonalt.

Alle aviser burde skrevet opp og ned om Sollied og Eggen som de beste kandidatene, så ville vel NFF tenkt tanken selv også. Det er jo ingen andre som er i nærheten av norske trenere, om man ser bort fra Solbakken. Men han er såpass fersk, og har allerede feilet såpass mye, at jeg vil tro han har mye å lære ennå. De andre to er mer rutinerte, og slik er sjansen for at de vil feile mye mindre enn hva det er med Solbakken.
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 15.06.2013 17:27    Post subject: Reply with quote

Tror ikke Eggen gjør seg like godt som landslagstrener. Spillestilen hans er i stor grad basert på den offensive samhandlingen, som krever jobb over tid for å beherske fullt ut. Med kun en håndfull samlinger i året, og spillere inn og ut av troppene blir det fort snaut. Han passer nok langt bedre når han får ha et lag på feltet hver dag.
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 15.06.2013 18:34    Post subject: Reply with quote

Eggen har da vist et par ganger at han har snudd seier til tap på veldig kort tid, gjennom å ta over et RBK-lag som var på vei til nedrykk både i '76 og '83 og snu det hele de siste 5-6 kampene.

Jeg syns ikke det er rettferdig at det at han er flink til å jobbe med lag på treningsfeltet over tid skal bli brukt mot ham i forhold til å kunne fungere som landslagstrener. Det er ikke noen god logikk i det, og om noe skulle det være en fordel, da han vil få mer ut av de treningene landslaget har sammen enn hva en trener som ikke er like flink på feltet vil få.
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 15.06.2013 19:44    Post subject: Reply with quote

Hvordan er 2 innhopp som trener for 30 år siden relevant for hvor egnet man er på et landslag ? Man har vel omtrent samme antall treninger på 2 uker i en klubb som gjennom et år på landslaget.

Da er det vel mer relevant å sammenlikne med perioden han faktisk var landslagstrener for Norge, og hadde høyst moderate resultater.

Poenget er at det kollektive angrepsspillet, som er Eggens største styrke som trener, overhodet ikke ville kommet til sin rett på et landslag fordi det rett og slett ikke er tilstrekkelig med samlinger.

Det er ikke sikkert han vil gjøre det noe dårligere enn de andre kandidatene, men du ville neppe fått se gnistrende 4-3-3 med underlegne spillere a'la RBK på 90-tallet. Det krever langt mer enn 10 landslagstreninger i året (med forskjellige tropper)

Forøvrig tror jeg problemstillingen er bortkastet, da Eggen neppe er interessert i å lede det norske landslaget, med reising europa rundt hele året for å se på spillere.
Back to top
Rallepus
Veteran

PostPosted: 15.06.2013 19:52    Post subject: Reply with quote

Høgmo er en feig trener, som ofte forsøker å safe inn resultat fremfor å fortsette å male på. Dette har ført til at Tromsø har røket ut av Europa pga. begredelige hjemekamper mot lag som f.eks. Paksi fra Ungarn.

Ønsker meg ham ikke som landslagssjef. Gi meg en som bryter litt med Drillo please. Støtter Sollied og Eggen som kandidater.
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 15.06.2013 19:54    Post subject: Reply with quote

Det argumentet er ikke godt nok... Eggen har vist gjennom hele sin karriere at han får resultater på kort tid. Hva med Valencia-kampen i 2007 hvor Eggen så Valencia, la planen og omtrent satt opp laget?

Det at Eggen er utrolig dyktig til å skape relasjoner, få til samhandling og skape et offensivt mønster over tid kan da ikke brukes mot ham. Han er da ikke komplett udugelig om han bare får ha spillerne i fire-fem økter før en kamp...
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 43, 44, 45 ... 76, 77, 78  Next
Page 44 of 78

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb