English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Landslaget
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 42, 43, 44 ... 76, 77, 78  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
PerO
Veteran

PostPosted: 11.06.2013 23:23    Post subject: Reply with quote

Miami:

Du undervurderer samfunnsengasjementet til internasjonale selskaper. I svært mange konserner er dette en betydelig del av bedriftsstrategien. Ikke bare for å tjene penger, men pga et rent sosialt standpunkt. Det kommer ikke mye til syne når de er i Norge, pga at alt her er dekket av offentlige systemer, og høye skatter og avgifter. I land som f.eks USA, hvor sosiale ordninger mangler, har selskapene utallige fond for å støtte svakere stillte, utdanning, forskning etc... og de er meget stolte av det. Der er det ikke bare fortjeneste som gjelder. De bruker det faktisk ikke i ekstern markedsføring, kun internt.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 11.06.2013 23:42    Post subject: Reply with quote

Det er klart det blir forenklet. Verdien av en internasjonal eksponering er uavhengig av omsetningen i et lite land. Om vi f.eks tar alpinlandslaget som et eksempel, så har vi 2 av de største stjernene i denne idretten som har et relativt stort nedslagsfelt. La oss si at et alpin-vm kanskje har 20-30 millioner seere, på verdensbasis. Da stiger også verdien på eksponeringen for f.eks Unibet, siden de er en aktør på tvers av grensene, uavhengig av hvor mange norske spillere de har. Høyere eksponeringsverdi = høyere sponsorbidrag. Omsetningen i Norge er forholdsvis uvesentlig i så måte, siden det norske markedet kun utgjør en liten del av den totale eksponeringen.
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 11.06.2013 23:57    Post subject: Reply with quote

I dag deles Norsk Tippings overskudd mellom idrett og kultur, skulle vi åpnet for private spilleselskaper hadde trolig overskuddet blitt delt mellom eiere og de idrettstiltak som hadde gitt mest oppmerksomhet. Mye penger til toppfotballen og de store skiidrettene, ganske så lite penger til de små idrettene. Jeg nekter å tro at disse spillselskapene hadde vært så solidariske ovenfor idretten at de ga dem si 80 % av overskuddet og lot idretten selv forvalte disse pengene fritt.

Tippemodellen står seg, det eneste alternativet til den er å vedta penger over statsbudsjettet.. men da skal jeg love dere at norsk idrett hadde kostet langt mer enn den gjør i dag, idretten koster staten fryktelig lite penger sett opp i mot hva samfunnet får tilbake.

Idrettens største inntektskilde er for øvrig dugnaden og frivilligheten, som estimeres til en verdi på ni milliarder årlig.
Back to top
hello
Veteran

PostPosted: 12.06.2013 00:00    Post subject: Reply with quote

Enig med Miami og Strand.

Jeg ser rett og slett ikke en bedre modell for å skaffe livsviktige penger til idretten enn gjennom spillemidlene og NT.

Har ingen tro på at utenlandske bettingsselskaper skulle være villig til å gi fra seg en så stor del av et overskudd. Sliter også med å tro på å gi politikerne makta over hvor mye penger idretten skal få er et spesielt smart.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 12.06.2013 00:09    Post subject: Reply with quote

Strand:

De pengen selskapene de deler ut selv vil nok fordeles som du sier. Men selskapene har prøvd å få lovfestede ordninger, som fordeles etter samme modell som NT. Dvs en skatt som fordeles slik staten vil.
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 12.06.2013 00:13    Post subject: Reply with quote

hello wrote:
Enig med Miami og Strand.

Jeg ser rett og slett ikke en bedre modell for å skaffe livsviktige penger til idretten enn gjennom spillemidlene og NT.

Har ingen tro på at utenlandske bettingsselskaper skulle være villig til å gi fra seg en så stor del av et overskudd. Sliter også med å tro på å gi politikerne makta over hvor mye penger idretten skal få er et spesielt smart.

Nå eier Kultur og kirkedepartementet 100% av aksjene i Norsk Tipping da, så politikerne har nok 100% kontroll med hvor pengene fra NT havner Wink
Back to top
hello
Veteran

PostPosted: 12.06.2013 00:32    Post subject: Reply with quote

Nei, de har ikke det. Det er lovfestet at overskuddet fra norsk tipping skal gå til idrett, forskning og samfunnsnyttige formål. Selv om det er et departement som står som eier, så må lovgivningen endres for at politikerne skal få bruke disse pengene etter fri vilje. Og det går i praksis aldri gjennom med mindre det ligger et bedre tilbud enn spillemidler på bordet.

Hadde overskuddet til Norsk Tipping gått inn i det store sluket kan du ta deg faen på at det ikke hadde kommet like mye ut igjen til idretten. Med engang det blir en budsjettpost som kan sjongleres med så har man ingen forutsigbarhet.
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 12.06.2013 00:44    Post subject: Reply with quote

Fordelingen av overskuddet reguleres av Tippenøkkelen, som er en del av statsbudsjettet, så politikerne har nok full kontroll på fordelingen ja.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 12.06.2013 00:44    Post subject: Reply with quote

Helt riktig Hello. Men loven, og fordelingsnøklene er jo endret flere ganger de siste årene. Blan annet et par ganger i forbindelse med at NT tok over spilleautomatene.

Og det intet til hinder for at andre spillselskaper havner under et tilsvarende fordelingsregime av de midlene som skal tilbake til samfunnet.
Back to top
hello
Veteran

PostPosted: 12.06.2013 00:53    Post subject: Reply with quote

Sløvsekken wrote:
Fordelingen av overskuddet reguleres av Tippenøkkelen, som er en del av statsbudsjettet, så politikerne har nok full kontroll på fordelingen ja.

Hehe, det er helt riktig at de har kontroll over fordelingsnøkkelen. Det har ingen bestridt. De har dog ikke fullstendig kontroll over overskuddet. Da kunne de i teorien brukt det til sykehjemsplasser og skoler. Det er derfor idretten kjemper så hardt for å beholde denne modellen. Man er sikret en betydelig bistand hvert år, som politikerne ikke kan bruke til å tette hull andre passer i statsbudsjettet.
Back to top
hello
Veteran

PostPosted: 12.06.2013 00:58    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
Helt riktig Hello. Men loven, og fordelingsnøklene er jo endret flere ganger de siste årene. Blan annet et par ganger i forbindelse med at NT tok over spilleautomatene.

Og det intet til hinder for at andre spillselskaper havner under et tilsvarende fordelingsregime av de midlene som skal tilbake til samfunnet.

At fordelingsnøkkelen blir endret, og det som oftest til idrettens gode, er jeg fullt klar over. Det må man nesten regne med. Den totale potten holder seg stabilt uansett.

Hvis et utenlandsk bettingsselskap er villig til å gi hele overskuddet sitt, slik NT gjør, til de samme formålene så vær så god. Men det vet alle at aldri kommer til å skje.
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 12.06.2013 01:15    Post subject: Reply with quote

Det er en sikring av minimumsmidler ja, men det regulerer også fordelingen i det øvrige statsbudsjettet. Med bidraget fra Norsk Tipping, trenger idrett og kultur en mindre del av felleskaka. Så indirekte går tippemidlene også til andre poster på budsjettet, og er ikke en ren bonus for idrett og kultur, kun en minimumsgaranti. Hvorfor tror du ellers idrettsforbundet sutret til politikerne fordi de ikke kompenserte for lavere overskudd i NT ?
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 12.06.2013 01:21    Post subject: Reply with quote

Sløvsekken wrote:

Dette har du rett og slett ikke greie på, så da bør du ikke uttale deg så bastant. Pengene overføres fra Kulturdepartementet til Norges Idrettsforbund, og vedtas ikke av Stortinget fra år til år og er ikke en del av statsbudsjettet. Det legges en god del føringer på hva pengene skal brukes til, da hovedsaklig anlegg.

Tippenøkkelen er endret flerfoldige ganger siden første spillerunde startet i 1948, og det siste store er at forskning er presset ut til fordel idrett og kultur da forskning anses å være altfor viktig til å finansieres via spillemidler (altså det argumentet idrett og kultur brukte til å kvitte seg med forskning).

http://www.regjeringen.no...?id=701344
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 12.06.2013 01:23    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
Strand:

De pengen selskapene de deler ut selv vil nok fordeles som du sier. Men selskapene har prøvd å få lovfestede ordninger, som fordeles etter samme modell som NT. Dvs en skatt som fordeles slik staten vil.

... men hvorfor skal vi ha konkurranse på tipping? Jeg tror ikke at frie markedsmekanismer er til samfunnets gode i tilfellet gambling, og det kommer fra en liberaler.
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 12.06.2013 01:33    Post subject: Reply with quote

Det er jo akkurat det jeg har sagt, at fordelingen mellom aktørene som kvalifiserer for Tippenøkkelen reguleres av politikerne. Du må da lese hva jeg skriver.

Vidre utgjør tippemidlene kun en del av idrettens totale budsjett. En ikke ubetydelig andel kommer via statsbudsjettet, og andelen de får derfra er naturligvis påvirket av at de får store midler via NT. Hadde man fjernet NT ville idretten måtte ha en mye større andel av statsbudsjettet, som igjen hadde fått følger for andre poster. Derfor blir det feil å påstå at politikerne ikke har noe innflytelse på midlene til idretten.
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 12.06.2013 02:44    Post subject: Reply with quote

Det går ikke penger til idretten over statsbudsjett, det bevilges ikke én krone i statsbudsjettet til idrett. Norsk idrett har tre store finanskilder, den ene er spillemidler, den andre er frivilligheten og den siste er kommunene som anleggseiere.

Kulturdepartementet overfører idrettens andel av Norsk Tippings overskudd til Norges Idrettsforbund, som igjen forvalter pengene.

NT er litt som NRK-lisensen, det gir idretten større grad av trygghet og større autonomi enn hva som er tilfellet om disse pengene skulle bevilges fra år til år av Stortinget.

http://www.regjeringen.no...?id=702476
Back to top
obri
Proff

PostPosted: 12.06.2013 02:52    Post subject: Reply with quote

Vi taper aldri.
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 12.06.2013 08:34    Post subject: Reply with quote

PerO:

Angående dette "safunnsegasjementet": Det brir utstrakt brukt som reklame. Antar du tenker mye på USA i denne settingen, og de har vel ganske gode skattelette-grunner til å donere penger til stæsj. Om du kan vise meg at Unibet og Betsson pumper penger inn til gode formål uten å bruke det til reklame, og uten å trekke det av på skatt o.l, da skal jeg tro på historien om de flotte store selskapene som bidrar.

Sløvsekken:

Nei det er ikke en forenkling. Som jeg sa tidligere, det er ikke gitt at for eks Unibet for lov til å sponse idrettsheltene våre selv om de får lov til å selge produktet sitt i Norge. Derfor må regnestykket gå på hvovidt de klarer å tjene penger(mer enn idag i vårt marked) med de reglene og restriksjonene som blir satt. Siden NT gir 100% av overskuddet så må vi kunne kreve at disse selskapene gir bort tilsvarende, eller ihvertfall opp i en 60-80 %. Og at det er NT/idretten osm velger hva disse pengene går til.

Dette kommer de aldri til å godta. Med mindre de finner en eller annen måte hvor de kan sørge for at overskuddet tilsynelatende blir lite i vårt marked, men gavner dem internajonalt. Flytte kostnader. Men da lider igjen idretten i Norge.

Jeg har tilgode å se argumenter om å gi fri flyt av konkurranse på tippesiden som tar vare på norsk idrett. Og det virker hårreisende dumt å skulle sende norsk idrett inn i et mørkt hull på bakgrunn av et prinsipp.

Og jeg tror heller ikke at læresetninger om monopol kontra fri konkurranse gjelder i samme grad for spilling som det gjør for endel andre varer og tjenester. Det blir ikke produsert et produkt i den grad at man kan effektivisere ved fri konkurranse og dermed være i stand til å produsere dobbelt så mange lotto-kuponger som kan selges for halv pris...
Back to top
nieuwlaat
Veteran

PostPosted: 12.06.2013 10:06    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
En får sette seg ned med en haug advokater og lage felles regler for hele idretten som blokker (...) privat sponsing uansett, og at straffen automatisk er utestengelse fra NM/EM/VM/OL og alle andre arrangementer som er i regi av norsk idrett og/eller foregår i Norge.

Å så må man håndheve dette likt hver gang. Northug må nektes start om han skal tulle rundt med sine private lag, nytter ikke å forlate landslaget, få hauger av millioner og hoppe inn til start når konkurransen starter igjen.

Da må en være hard. Om resultatet av det er at man mister Northug og Svindal for eks så får det heller være. Et stort tap for nuet, men et lite tap på sikt.

Jeg regner nesten med du ikke ønsker at Hagen og Hushovd skal nektes å representere Norge i OL og VM, eller at Alsgaard (og hundrevis av andre norske langrennsløpere) skal få startnekt i Birken, men dette ville jo blitt konsekvensen av forslaget ditt.

Jeg er enig med deg når det gjelder Norsk Tipping, men å blande private (langrenns-/sykkel-/alpin-) lag inn i dette blir tøvete.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 12.06.2013 10:25    Post subject: Reply with quote

PerO:

Angående dette "safunnsegasjementet": Det brir utstrakt brukt som reklame. Antar du tenker mye på USA i denne settingen, og de har vel ganske gode skattelette-grunner til å donere penger til stæsj. Om du kan vise meg at Unibet og Betsson pumper penger inn til gode formål uten å bruke det til reklame, og uten å trekke det av på skatt o.l, da skal jeg tro på historien om de flotte store selskapene som bidrar.

De fleste selskaper har noen profilerte engasjementer, men det er somregel bare en liten del av det de driver med. jeg har sett interne manualer, og de viser masse engasjenment, for ansatte og deres slektninger, og for lokalsamfunnet der de har avdelinger. Dette er engasjementer som ikke markedsføres.

Og du har helt rett i at de har skattefradrag. Men det er jo ikke et fradrag som gavner eierne. Hvis du gir en mill, og får skattefradrag, og skatteprosenten er 50%, så er det fortsatt en halv mill mindre til eierne. Skattefradrag for gaver til almennyttige formål, er statens mulighet til å gi til mange formål, uten å bygge opp et stort byråkrati som skal vurdere hvem som skal få. Ved å gi skattefradrag, gjør enkeltpersoner og selskaper vurderingen av hvem som fortjener et bidrag, og staten henger seg "gratis" på med en andel lik skattesatsen.

Edit: Jeg har ingen kontakter i spillselskaper, så jeg kan ikke si noe om deres ev. engasjement. Antagelig har det vært tilnærmet 0 for de nye selskapene, som ofte er i skatteparadiser, mens de gamle bettingselskapene fra f.eks. England, har sine gamle ordninger. Men hvis de kan ta opp slike engasjementer, ved at de får lovlig etablere seg i forskjellige land, som f.eks Norge, så er det bedre enn at alt overskudd går til skatteparadiser som i dag.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 12.06.2013 10:30    Post subject: Reply with quote

Og jeg tror heller ikke at læresetninger om monopol kontra fri konkurranse gjelder i samme grad for spilling som det gjør for endel andre varer og tjenester. Det blir ikke produsert et produkt i den grad at man kan effektivisere ved fri konkurranse og dermed være i stand til å produsere dobbelt så mange lotto-kuponger som kan selges for halv pris...

hmm... har du sett bilder av NT's hovedkvarter? Det er ikke akkurat lite.

Og NT har hatt sin andel av saker de også... direktør med gartner ansatt av NT... personer i ledelsen som er medeiere i selskaper NT kjøper tjenester av etc...

Så regelen gjelder nok der også...
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 12.06.2013 11:19    Post subject: Reply with quote

nieuwlaat wrote:

Jeg regner nesten med du ikke ønsker at Hagen og Hushovd skal nektes å representere Norge i OL og VM, eller at Alsgaard (og hundrevis av andre norske langrennsløpere) skal få startnekt i Birken, men dette ville jo blitt konsekvensen av forslaget ditt.

Jeg er enig med deg når det gjelder Norsk Tipping, men å blande private (langrenns-/sykkel-/alpin-) lag inn i dette blir tøvete.

Det er klart at regelverket må ta høyde for forskjellene i idrett. Min tanke gikk mest mot langrenn og Northug når jeg pekte mot private lag. For eks sykkel er jo modellen helt annerledes idag. Sporten er stor nok til at man har klart å lage bærekraftig modell der man har vridd over til at "klubblagenes" turneringer er langt viktigere enn OL/VM etc. Men det tviler jeg sterkt på går an i Langrenn, det er tross alt(på verdensbasis) en liten flis av en nisjesport.

Poenget er at modellen for langrenn i Norge er jo at stjerne "betaler for alle". Det går tyil å utdanne nye årskull og nye generasjoner og av og til så dukker det opp en stjerne som Bjørgen eller Northug. Og disse få stjernene gjør sporten akurat så interessant at sponsorene kaster penger ut hvert år for å betale gildet for alle.

Om disse stjernene går ut i private lag så tar det ikke lang tid før ingen sponsorer gidder å betale for resten, de har jo ingen markedsverdi lenger. Og da er det ikke lenger penger til å betale for 20 års "utdanning" for de neste generasjonene.

Tidligere stjerners innsats har jo faktisk utdannet blant annet Northug,o g nå er det hans tur til å sørge for at neste generasjon får samme mulighet som han.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 12.06.2013 11:24    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:

hmm... har du sett bilder av NT's hovedkvarter? Det er ikke akkurat lite.

Og NT har hatt sin andel av saker de også... direktør med gartner ansatt av NT... personer i ledelsen som er medeiere i selskaper NT kjøper tjenester av etc...

Så regelen gjelder nok der også...

Dette blir for søkt for meg å svare ut, jeg har ikke oversikt over hvorvidt noen har hatt en gartner før.

Så ja, kanskje kan du hente ut noen ytterst små marginer på effektivisering av organisasjonen NT, men det vil du kunne hente ut ved en omorganisering der uten å invitere inn utenlandske selskap.

Jeg syns det blir litt tynt når argumentene går på om noen har hatt en gartner, eller at noen planla mer aggressive spilleautomater, at NT kanskje kommer til å lansere poeker om noen år, etc. Det er tynne arguemnter .

Vis meg et regnestykket på dette:

* % de utenlandske selskapene er villig til å gi Norge.
* Forventet sum de vil bidra med til norsk idrett.
* Forventet nedgang i NTs omsetning, og dermed forventet nedgang i deres bidrag til norsk idrett.
* Forventet økning av spillere med problemer/spillegalskap.
* forventet sluttsum pluss eller minus til norsk idrett.

Konklusjon på hva som er lurt.
Back to top
nieuwlaat
Veteran

PostPosted: 12.06.2013 11:35    Post subject: Reply with quote

1972:

Mener du at oppblomstringen av private langrennslag i Norge de senere år har vært positivt eller negativt for interessen, rekrutteringen og utviklingen av sporten?

Hva med alle dem som ikke kvalifiserer seg for forbundslag, skal også disse utestenges fra alle arrangementer som foregår i Norge, eller synes du det virker fornuftig at en gruppe mer eller mindre kompetente ledere i NSF skal sitte og bestemme hvem som kan få lov til å trene med private lag?
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 12.06.2013 11:38    Post subject: Reply with quote

Det er et vanskelig område å konkludere for bastant nieuwlaat, enig i det. Jeg tror at lagene som har vært til nå har økt interessen, kasnkje særlig for arrangementer som holder langløp.

Men jeg tror at hvis Northug, Bjørgen og Johaug nå hadde brytt ut i private lag, da hadde det vært mindre interessant for sponsorer og media å følge sporten utenom deres lag gjennom sesongen. OG det vil være negativt tror jeg.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 42, 43, 44 ... 76, 77, 78  Next
Page 43 of 78

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb