| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
puckno Veteran
|
Posted: 05.05.2013 22:00 Post subject: |
|
|
| Jeg synes ærlig talt det er svært dårlige poeng, da jeg ser særdeles liten likhet med 2005. Men dette blir vinterens debatt om igjen, noe de fleste heldigvis er ferdig med. |
|
| Back to top |
|
 |
1907 Junior
|
Posted: 06.05.2013 10:46 Post subject: |
|
|
Kan jo si litt om Deila jeg som ser den fra den andre siden.
Ronny Deila tok i 2008 over ett lag med pensjonister. Fordelen av at han tok over Strømsgodset var som mange poengterer at det var ett lag uten andre amisjoner enn å holde seg i TL de første årene. Som sagt, så gjort. Første året holdt det greit, andre året var værre. Det er her Jostein Flo kommer inn når det stormer som værst rundt Deila og vi ligger på direkte nedrykk om sommeren; "Fuck off, e har trua på an Ronny, så e signera han for tre nye år".
Ronny takker for tilliten med å berge plassen, en prestasjon som er ganske så fantastisk tatt i betraktning av at klubben hadde gått konk uten eksterne investorer det året, med ett spillermateriell som bestod for det meste av pensjonister.
Sistnevnte er en viktig faktor for dagens Godset. Klubbkassa er bunnskrapt, de gamle har blitt for gamle, og det tvinger klubben til å tenke "nytt" (i den grad det kan kalles nettopp det). Allerede i 2009 blir spillere som Marcus Pedersen, Kim Andrè Madsen og Muhammed Keita en del av a-laget til Strømsgodset. Marienlyst blir omgjort til ett fort, og det er sånn vi berger plassen.
Den påfølgende vinteren blir spillere som Vilsvik, Stubaug og J.I. Berget hentet og danner grunnstammen i det som ble spissen for ungdomsrevolusjonen i Norge. Med en ung trener og ett ungt mannskap karrer Strømsgodset til seg ett cupgull, og klorer seg samtidig fast på en 7. plass på tabellen, nok engang takket være ett bunnsolid spill på hjemmebane.
Ja, det er riktig at det ble en 8. plass på Strømsgodset i 2011, men glem ikke at vi i 20. minutter i siste serierunde faktisk var innehaver av 3.plassen. I en rekordjevn tippeliga det året var det før siste serierunde klart at vi kunne havne på alt fra 8. til 3. plass. At vi kom værst ut av det er ikke så farlig, progresjonen har vært der hele tiden. Vil også nevne at vi dette året spilte lurven ut av Athletico de Madrid på hjemmebane det året, til tross for 0-2 tap.
2012 har vi alle friskt i minne, dette var også året hvor bortekomplekset ser ut til å ha blitt løst. Så er spørsmålet; hvordan?
Svaret; fordelen med Ronny Deila er at han aldri har vært resultatbevisst. Han har hele tiden utviklet ett grunnspill som kan brukes borte som hjemme. Han har hele tida vært bevisst på å gjøre en gjeng ungdommer til erfarne tippeligaspillere, hvor bevegelse, pasningstrygghet og at man hele tiden skal styre spillet har vært gjennomsyra i alt fra junioravdeling til a-lag. Dette gir nå resultater i form av sølv i fjor og, til tross for favorittstempler både til dere, Molde og VIF i år, resultater som fortsatt bare blir bedre og bedre.
På disse årene har også Deila utviklet seg i takt med spillergruppen. Han har lært at vi gjerne kan styre spillet også på bortebane, men ikke kaste alle mann i angrep. Det er greit å være litt kynisk innimellom. Det er dette som igjen fører til resultater.
Om Ronny Deila er rett man for RBK? Trolig ikke. Med forventningene dere bekrefter er til stede i Trondheim, tror jeg personlig ikke Ronny Deila passer inn. Han er treneren som bygger ett lag sten for sten, ikke den som kommer inn å endrer ett bilde der og da. Han er ingen taktikker i verdensklasse, han er den som legger en plan før sesongen og holder seg til den.
Den tida får han ikke på seg i RBK, det tror jeg også han selv vet.
Det er liten tvil om at Deila en gang vil være moden for større oppgaver enn Strømsgodset. Sånn er det å være en liten klubb. Når den tid kommer, vil det være for å ta over ett lag i midtsjiktet i f.eks Nederland eller Belgia. Kanskje starter han tilogmed i Danmark.
Som Strømsgodset-supporter vil jeg ha han i bronse utenfor Marienlyst den dagen han forsvinner. Men en viktig del av RD er også Jostein Flo og nå også eks-RBK'er Erik Espeseth. Det trekløveret har sammen skapt ett lag og en klubb som har en solid økonomi, en solid og gjennomsyra spillestil, en solid overgangspolitikk og en solid lønnspolitikk.
Klarer vi nå i år å ta ett etterlengta gull (som i realiteten med fare for å høres cocky ut, dere kanskje er de eneste kandidatene til å ta fra oss pdd), frykter jeg at han forsvinner til vinteren. Men igjen, skulle det være til RBK, tror jeg ikke han lykkes, nettopp pga egenskapene nevnt i dette innlegget.
Fortsatt god sesong, måtte dere komme på en hederlig 2. plass! |
|
| Back to top |
|
 |
Oddis Senior
|
Posted: 07.05.2013 07:48 Post subject: |
|
|
| Interessant post. Jeg håper Strømsgodset gjør det bra, jeg liker klubber som oppnår ting med begrensede ressurser! |
|
| Back to top |
|
 |
Megafritz Veteran
|
Posted: 07.05.2013 08:08 Post subject: |
|
|
Flott skrevet. Kanskje hylekoret innser at alternativene er begrenset ved evt Perry sparking. Forøvrig er godset av de få lagene jeg unner gull, selv om det ikke skjer i år heller  |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 13.05.2013 13:47 Post subject: |
|
|
Strømsgodset har nå 28 hjemmekamper på rad uten tap. VG.
Det må være statistikk som er til å bli glad av for hjemmefansen, men hvor blir de store publikumstallene av? _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 13.05.2013 13:58 Post subject: |
|
|
Marienlyst er en liten stadion, og det setter en del grenser. I gårsdagens kamp var det vel drøyt 6800, og det ble omtalt som nesten fullsatt. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 13.05.2013 14:10 Post subject: |
|
|
Marienlyst har knappe 6 500 sitteplasser. Og rundt 1000 ståplasser på den ene kortsida.
Et snitt på 6 242 er bra når man kun har 6 500 sitteplasser. Hadde de hatt en stadion med 11-12 000 sitteplasser så hadde nok snittet også ligget rundt 10 000. |
|
| Back to top |
|
 |
bongo Veteran
|
Posted: 13.05.2013 14:32 Post subject: |
|
|
Sesongen sålangt antyder jo sterkt at det blir en kamp mellom Strømsgodset og Rosenborg. Godset har jo begynt klart best, så enten må vi heve spillet og bli mer stabile. Eller så må Godset gå på en smell, evt miste flere av de viktigste spillerne i sommervinduet.
Jeg tipper det sistnevnte fort kan skje, og de får nok også en down en eller annen gang iløpet av sesongen.
+ for oss er jo at vi som klubb har vært i denne situasjonen mange ganger før, og kan ta mye på rutinen. Vi står også bedre økonomisk og kan forsterke hvis så skulle bli nødvendig( ihvertfall hvis vi mister spillere i sommer). Det kan ikke Godset i like stor grad basere seg på.
Akkurat nå vil jeg si det er 55/45 i favør Godset (alle faktorer tatt i betraktning). |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 13.05.2013 16:42 Post subject: |
|
|
| Det som også er kritisk er at vi vinner ikke de to kampene mot Godset, det kan jeg garantere. Og når de leder med så mange poeng, så kan ikke vi miste mange poeng før serien er avgjort. Tap i dag, gjør det svært vanskelig. |
|
| Back to top |
|
 |
konrad4ever Veteran

|
Posted: 13.05.2013 16:49 Post subject: |
|
|
Strømsgodset skal jo ha sprekken sin i år de også, så serien er langt fra avgjort enda.
At de taper mot Hønefoss og Asker borte er vel heller ikke noe styrke tegn.
Holder RBK som større favoritt enn Strømsgodset |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 13.05.2013 18:14 Post subject: |
|
|
Takk for info, Zorac og Kjello
Sjekket tilskuersnittene deres og de forteller at Godset hadde et snitt på 6807 tilskuere i 2007-sesongen. Da kunne de feire både gjenkomst til TL og klubbens 100-årsjubileum. Siden har de ligget godt under 6000 i snitt med unntak av fjoråret da de klarte 6100.
Forøvrig: Klubben opplyser om en tilskuerkapasitet på 7500 (ca 6500 sitte pluss 1044 stå). NIFS og Groundhopper.no skriver at det er en tilskuerkapasitet på 8500. Sistnevnte opererer forresten med tusen flere tilskuere i rekordkampen mot Rosenborg i -69 også: 17 600.
Ifølge NIFS er tilskuerrekorden 16 678, mens klubbsiden og flere som trolig bruker klubbsiden som kilde opererer med 16 687.
En NIFS skrivefeil? _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
Mikkelsen Veteran

|
Posted: 13.05.2013 18:43 Post subject: |
|
|
| Kanskje SIF burde vurdere å bygge et nytt stadion? Jeg er forsatt i tvil om SIF klarer å være et topplag i Tippeligaen, men vi får se hvordan det utvikler seg. I høst blir SIF avslørt om de ikke er oppskrytt og at de er god nok til Europa Leauge eller om de rett og slett er bare god TL lag. |
|
| Back to top |
|
 |
Hentesveis Veteran

Joined: 24 Aug 2004 Posts: 5628 Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim
|
Posted: 13.05.2013 21:33 Post subject: |
|
|
Jeg har alltid hatt stor sans for Deila, men syns det begynner å bli patetisk det at han trekker inn det med små budsjetter hver gang han blir spurt om de er gode nok til å ta gull i TL. "Med de budsjettene? Hvor stor sjanse er det for at vi tar gull? Når skjedde det sist at en liten klubb tok gull?"  |
|
| Back to top |
|
 |
Ivar Veteran

|
Posted: 13.05.2013 23:00 Post subject: |
|
|
Så noen på twitter som svarte på det for han. Moss var vel nyopprykket og dømt til nedrykk når de tok gull. _________________ @Ivaraal |
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 13.05.2013 23:56 Post subject: |
|
|
Det stemmer det. På de 2 årene i Moss førte Eggen de til opprykk og seriegull. Så rykket de vel ned i 1990(?) igjen.
Edit:
Med tanke på at RBK vant det aller meste mellom 1998 og 2004, så er det kanskje ikke så merkelig at det er en stund siden det skjedde. Nå husker jeg ikke hvordan det var i forhold til sølvlagene gjennom perioden, om noen av de var nyopprykket. Måtte vært Bodø Glimt eller Molde i såfall kanskje. Start tok vel også sølv bak engen i 2005 etter opprykk ? |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 14.05.2013 00:04 Post subject: |
|
|
| Syns vel i grunn at hverken Molde eller Stabæk er noe større klubb enn Strømsgodset. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 14.05.2013 00:07 Post subject: |
|
|
Mye større ressurser da. Molde har jo hatt en rik onkel å støtte seg til, mens Stabæk kjøpte bra profilerte spillere en periode og hadde nok en bra stor lønnspost på budsjettet.
Hos Godset mener jeg det stod i en eller annen avis at topplønna var 1 million. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 14.05.2013 10:54 Post subject: |
|
|
Jeg synes det er kjempeflott at en klubb med små ressurser og fornuftig kjøps- og lønnspolitikk lykkes. Godset holder lokal/regional/nasjonal tilhørighet, spiller underholdende fotball, og får til gode resultater samtidig som de utvikler gode spillere på veien.
Samtidig er det ditto tragisk å se at alle de store og rike klubbene gang etter gang tryner. Vi har selv prestert og levert alt for dårlig til tross for Norges største lommebok, Brann har fått til fint lite etter at de kjøpte seg til gull med kortsiktige spillerinvesteringer uten videresalgsverdi i 2007, VIF klarte ikke å forvalte sin posisjon hverken sportlig eller økonomisk etter gullet i '05, og Viking har fortsatt ikke klart å levere som forventa til tross for at de kommer fra en storby med mye lokalt næringsliv i ryggen.
For meg handler Godsets suksess like mye om sunn og fornuftig forvalting av ressurser og en god filosofi rundt spillerstall som fotballfaglig kompetanse og plan på banen. Nå er det slett ikke sikkert Godset klarer å følge opp dette over tid, de fleste topplag har en lei tendens til å stabilisere seg rundt midten av tabellen etter noen år i toppen, men enn så lenge liker jeg det de gjør i Drammen. Hadde alle klubber vært like flinke også utenfor banen, tror jeg ligaen hadde vært bedre og mindre avhengig av investorer og andre eksterne lommebøker. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 14.05.2013 12:02 Post subject: |
|
|
| Tror nok den viktigste suksessfaktoren i godset er kontinuiteten, og grunnen til at "toppklubbene" tilsynelatende får til mindre enn man skulle forvente i forhold til godset, er at de ikke kan "ta seg råd" til å satse på kontinuitet når det butter i mot. |
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 14.05.2013 12:27 Post subject: |
|
|
| Det er jo den store utfordringen i de største klubbene. Man skal gjennomføre den tidkrevende prosessen det er å bygge et kvalitetslag, samtidig som man må forholde seg til et voldsomt press om umiddelbare resultater. Sånn sett er det jo litt enklere i mindre klubber, hvor man ikke blir kastet på dør like fort. |
|
| Back to top |
|
 |
NÃ¥erdetnok Veteran
|
Posted: 14.05.2013 12:35 Post subject: |
|
|
| Hadde Deila blitt ansatt i RBK for 5 år siden hadde han vært på trynet ut for 4 år siden. Selvsagt er han en bedre trener nå enn han var den gang, men det illustrerer RBKs problem (null langsiktig sportslig planlegging under den ledelsen vi har hatt de siste årene). Jeg synes forøvrig vi ser det samme med JJs suksess med Ålesund, at han ikke lyktes hos oss må ha noe med at han ikke passet inn og at han var feil mann på feil plass til feil tid; igjen null langsiktig sportslig planlegging. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 14.05.2013 12:42 Post subject: |
|
|
| Samtidig må man tro at det er vanskeligere for små klubber med små ressurser å finne dyktige nok trenere som gjør at de kan satse på kontinuitet. Det er jo ikke sånn at kontinuitet trumfer ferdigheter. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 14.05.2013 14:33 Post subject: |
|
|
Nei, det er ikke slik at man kan kjøpe seg til langsiktig suksess, noe som er tydelig i stor grad i internasjonal fotball, og ble best illustrert av Brann her i Norge. Mjelde ble ansatt i klubben i 2003, tok Brann gradvis oppover i en fremgang som akkumulerte med sølv i 2006, gull i 2007 og suksess i Europacupen, for så å bli hevet ut ved kontraktsslutt året etter grunnet svake resultater. Store klubber bruker mye penger på spillere, og er blitt raske også her i landet på å peke på treneren så fort det butter imot, selv kort tid etter suksess.
Godset har fordelen med å slå nedenfra, men det kan fort komme forventninger og krav fra egne fans, klubben og media som kan være en påkjenning for trenerteamet om suksessen uteblir. Dette er aberet med å være en toppklubb - det forventes at laget leverer. Godset har erstattet svært godt etter salg av et par faste spillere, men det spørs om det ikke forsvinner flere nøkkelspillere fort. Om de da har ressurser og teft nok til å erstatte de som forsvinner uten å måtte ta et par steg tilbake kvalitativt sett gjenstår å se. Jeg spår at også Godset vil få en knekk i løpet av et par år, noe som virker å være regelen for lag med suksess her i landet. To-tre medaljer på rad virker å være smertegrensa før det smeller.
Deila er tydeligvis en svært god trener, eller for å si det på en annen måte - han er veldig riktig trener for Godset. Selv om han har vært nødt til å slippe faste spillere, turer toget videre. Molde har vært gjennom det samme, men savnet av Angan og Forren har tydeligvis slått mye tyngre ut enn hva Kamara og Konradsen gjorde for Godset. Kanskje rett og slett Godset hittil har vært bedre til å erstatte enn fjorårets gullag, og at de er flinkere til å finne spillere som passer rett inn i systemet.
Godset er jo også bygget opp i stor grad av rimelige spillere fra lavere nivåer. Profiler som Vilsvik og Johansen kommer henholdsvis fra Lichterfelder FC i tysk fjerde(?) divisjon og førstedivisjonsklubben Bodø/Glimt. De var også svært nær å signere Berget, som jeg tror hadde passet meget bra i Godset, men Molde og Jim Solbakken lurte seg inn og snek seg til underskriten i stedet. I tillegg har de fått fart på godt voksent "vrakgods" som Brenne og Storflor. Godset virker å ha et veldig spikret system og ser først og fremst etter typer som passer inn i rollene, filosofien, og systemet, fremfor dyre og profilerte navn. Slik sett er det lett å se likheter med hvordan Rosenborg en gang var.
Misforstå meg rett, jeg ser gjerne at Godset fortsetter å lykkes sportslig, rett og slett fordi det gjøres på den "rette måten". De bygger lag sakte og sikkert med små ressurser og med lovende unge spillere fra eget land, er i liten grad avhengig av ekstern kapital, og spiller svært underholdende fotball som er langt mer basert på kollektivet enn stjernespillere. Dessverre tror jeg heller ikke at trær vokser til himmelen i Drammen. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 16.05.2013 13:06 Post subject: |
|
|
Tilskuerkapasiteten er jo også en åpenbar bremsekloss for SIF, når man kan anta at de burde kunne øke tilskuersnittet sitt en del. Tenkt scenario: hva om Vålerenga skulle fortsette med sin nedadgående spiral og faktisk rykke ned fra øverste nivå, mens Strømsgodset ligger helt i toppen?
Det er lett å peke på Strømsgodset og preke viktigheten av kontinuitet på trenersiden, men det er jo ikke så enkelt som at enhver fotballtrener skaper et vinnerlag hvor som helst bare tilliten er til stede; man må jo oppnå kontinuitet med riktig person på riktig plass. I Strømsgodsets tilfelle mener jeg det gjelder både Deila og Flo, de jobber tilsynelatende godt sammen i forhold til å sette en konsekvent spillestil, og hente spillere som passer i forkant av neste transfervindu. Kamara ut? Ikke noen big deal, de hadde allerede Kovacs, Diomande, Keita, Storflor og Wikheim på de tre offensive plassene, og kunne hente Sørum i tillegg. Abu ut? Johansen går rett inn fra egen stall og ser ut som han har spilt fast i mange år. Da Konradsen forsvant, måtte de riktignok ut og hente en erstatter for førsteelleveren, men selv det gode gamle tabbe-trekket med å signere Simen Brenne har slått heldig ut. Uten at jeg har fulgt nøye med Strømsgodset, så ser de ut til å ha fin konkurranse om de fleste plassene hele tiden, og jeg ser ikke andre enn keeper Larsen det ville vært stormende krise for dem å miste nå (og da skulle det jammen ikke forundre meg om pendle-Lars plutselig hadde fått ut sitt gamle potensiale).
Det er klart, skulle de plutselig miste flere av Johansen, Madsen, Larsen og Storflor samtidig, så vil nok det gi laget en knekk, men det forekommer meg at det er et scenario de faktisk planlegger for. Ennå har vi ikke sett Lehne Olsen i aksjon, for eksempel, og klubben har lovende unge spillere som foreløpig spiller lite. Det spørs selvfølgelig om Strømsgodset noen gang blir attraktivt nok til at de klarer å beholde denne "sakte" roteringen av spillere - suksess skaper ofte gjennomtrekk - men jeg synes de fleste klubber har noe å lære av måten Godset drives på for øyeblikket. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 16.05.2013 14:20 Post subject: |
|
|
Enig. Vi må huske på at Eggen slapp det voldsomme gjennomtrekken da han trente RBK. Jeg tviler selvsagt ikke på at han hadde hatt suksess i dagens toppfotball heller, men han hadde aldri i verden fått beholde Hoftuner og Skammelsruder i tiårsperioder i dag, og da kunne ting vært anderledes.
Det er viktig å ligge i forkant i dag for å opprettholde suksess. Det er ikke bare de beste spillerne som går til storklubber lenger, nå forsvinner også gode talenter til småklubber, relativt sett. Godset er flinke til å hente/skape utviklingsspillere på "utsatte" plasser, og virker å ha god kontroll på overgtangsmarkedet i tillegg. Så får vi se hvor lenge det holder. Godset ser veldig bra ut for tida, men å følge opp har vist seg svært vanskelig. Jeg tar gjerne Godset som et fast topplag, da jeg liker veldig mye ved klubben, men klok av skade er jeg avventende.
Når det gjelder publikum og stadion er jo Ham-Kam et fantastisk eksempel, som rustet opp Briskeby kraftig midt på 2000-tallet. Prosjektet kosta to og en kvart million, og ga plass til drøyt 10.000 tilskuere. De rykket jo som kjent ned to ganger noen år etterpå, og stilte med et par prosents dekning av kapasiteten på stadion i 3. divisjon. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
|