| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 15.08.2012 19:26 Post subject: |
|
|
| Helt merkelig at det ikke er i det minste 1 lett trening om dagen hvor en kunne drillet mønster. Det er endel nye spillere i troppen, kunne vært fornuftig å få de drillet med resten av laget. |
|
| Back to top |
|
 |
JanneB Veteran
|
Posted: 15.08.2012 19:39 Post subject: |
|
|
| Stano_11 wrote: | | ... Det er jo i denne perioden det skal terpes og terpes og terpes på angrepsmønster. Nå er det jo bare slurv, unøyaktighet og ikke noe system og spore i angrepet. Derfor må det jo være knall at det nå er en pause slik at man drive med terping av systemet fram mot kampen borte mot Legia på torsdag neste uke. |
Er helt enig, det må jo passe ypperlig med en uke der det taktiske står i fokus. Lav intensitet på øktene og gjenskape bilder som en vil se i kampene fremover.
Her får du stryk av meg Janne  |
|
| Back to top |
|
 |
ZOOlander Veteran
|
Posted: 17.08.2012 09:41 Post subject: |
|
|
Jönsson både er og forblir ubrukelig, dessverre..
At det faktisk går an å spille SÅ dårlig fotball med den stallen er egentlig imponerende...bare med negativt fortegn!
Enig med flere her som kunne ønske seg rolige treningen med terping på angrepsmønstre og bevegelse/samhandling..
Samtidig kan det slå positivt ut å få litt fri fra hverandre, også!
I RBKs tilfelle skal man ikke se bort fra at det faktisk er bedre å gjøre det sånn - Jönsson hadde nok ikke klart å formidle noe fornuftig ila av denne uken heller.... _________________ Saklig |
|
| Back to top |
|
 |
pingvin Veteran

|
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 16.11.2012 22:48 Post subject: |
|
|
Så nettopp videoen, og må si at jeg synes dette så spennende ut. Ikke minst, så det morsomt ut å trene på. Dette skulle man absolutt ha benyttet seg av!
| Quote: | Borussia Dortmunds hemmelige våpen
Denne uka viste klubben fram et av våpnene de skal bruke for å bli enda bedre enn de allerede er - den såkalte «Footbonauten».
Som ti dedikerte medspillere
Footbonauten er et 14 meter langt og bredt bur, der spillerne en og en plasserer seg i midten. Åtte maskiner pumper baller i ulik høyde mot midten, og der må mottakeren tenke raskt.
Rundt ham er det nemlig 72 åpninger som skal treffes en etter en. Firkanten som skal treffes lyser grønt et øyeblikk før spilleren mottar ballen, med andre ord må man orientere seg allerede før kula treffer skolæret.
- Det er som å ha ti medspillere rundt, som bare er der for å servere deg baller, sier Borussia-talentet Mustafa Amini til CNN.
- I løpet av en vanlig fotballtrening er det umulig å oppnå samme intensitet. Footbonaut lar deg jobbe med enhver svakhet du måtte ha, og sørger for at du spiller med høyt tempo, men også med presisjon, mener Amini.
Klopp-skryt
En annen fordel er selvfølgelig at alt er målbart. Antall treff og tidsbruk kan registreres, og framgangen likeså. Footbonauten styres via en smarttelefon, eller en iPad.
Designer Christian Guttler hevder at spillerne i løpet av 15 minutter i buret mottar og sender videre like mange pasninger som de vanligvis ville gjort på en uke ute på feltet.
Og Borussia Dortmund, som er den første klubben til å ta i bruk maskinen, mener at effekten av treningen kan videreføres til det virkelige fotballivet ute på den ordentlige gressmatta.
- Det er et perfekt verktøy til å forbedre ballbehandlingen, sier Jürgen Klopp, som har hatt nytte av nyvinningen siden før denne sesongen.
- Det krever presisjon under høyt tempo, i fysisk tøffe omgivelser. Det har hele pakka, mener Borussia Dortmund-treneren. |
_________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
pingvin Veteran

|
Posted: 16.11.2012 22:50 Post subject: |
|
|
| Demping, orientere seg før man får pasning, presisjon i pasning, retningsbestemt mottak. Basic grunnteknikk som mange norske spillere står langt bak på. |
|
| Back to top |
|
 |
ode Veteran
Joined: 07 Sep 2002 Posts: 2285 Location: Bæste byen i lainne
|
Posted: 16.11.2012 23:28 Post subject: |
|
|
Flott at du postet artikkelen om "Footbonauten", pingvin.
Jeg har nettopp sett Vidar på "Norske talenter" som skulle løse 7-8 Rubiks kuber på en forhånd fastsatt tid. Når det var 14-15 sekunder igjen hadde han fremdeles to uløste kuber og det virket ganske umulig å klare tiden. Uten å virke stressa tok han bare en kube i hver hånd, og når det var 2 sekunder igjen hadde han parallelt løst begge. Imponerende.
På spørsmål fra programleder hvordan det var mulig å gjøre dette, svarte han:
"Jeg har øvd såpass mye at når jeg ser en kube vet jeg nøyaktig hva jeg skal gjøre"
Både "Footbonauten" og Vidar er gode eksempler på hva jeg mener er nødvendig for å bli god på det du driver med:
For å utvikle eksepsjonelle ferdigheter på et område må det øves på detaljer med mange repetisjoner med bevisst fokus på det som kan forbedres under veiledning fra en annen ekspert på området. "Footbonauten" er et bra eksempel på et verktøy som understøtter en sånn type trening. Hvis i tillegg spilleren i etterkant, eller aller helst underveis, får veiledning på hva han kan gjøre enda bedre, passer dette godt inn i Anders Ericssons forskning på hva som skaper verdensstjerner.
Jeg mener bestemt at hvis RBK hadde tatt på alvor at hver enkelt spiller har områder han kan bli bedre på, og at det er nødvendig å øve bevisst på dette for at både spilleren selv og kollektivet skal bli bedre, tror jeg faktisk at vi ved å innføre individuelle øvelser basert på forskningen til Ericsson et al kunne fått et vesentlig forsprang på våre konkurrenter. Vi må tørre å gjøre ting annerledes og være innovative for å utvikle oss videre.
Under dagens trenerregime virker det ikke som det trenes bevisst på å forbedre det vi ferdighetsmessig er svake på. Bevisst trening eller 'Deliberate practice' er stikkordet her.
Jeg postet også linken over i Chibbe-tråden i diskusjonen om hvordan han kunne bli en bedre avslutter.
Det falt ikke i god jord da jeg med innspillet utfordret godfotteorien og fikk følgende kommentarer.
| Quote: | | " I Rosenborg så trene vi på det vi e god på!" |
| Quote: | | Ikke si at du begynner å kødde med godfotteorien her, vel...? |
Vel, jeg ufordrer kanskje godfotteorien, men jeg mener at det er ingen motsetning i å trene på detaljer i det vi ønsker å forbedre og godfotteorien, der det viktigste, slik jeg forstår godfoten er at utøveren får en følelse av mestring ved at han så ofte som mulig er i situasjoner/har roller der han får bruke godfoten sin. _________________ Visjon: "Begeistrer Europa med artig og angrepsvillig fotball" |
|
| Back to top |
|
 |
ZOOlander Veteran
|
Posted: 16.11.2012 23:50 Post subject: |
|
|
Jeg for min del tror du er inne på mye riktig her.. Et langt innlegg! Jeg nøyer meg med å si at jeg har et inntrykk av at treningene er ganske generelle og lite innovative.. Det er lite fokus på trening av bevegelsesmønstre og basisferdigheter.. Som flere har vært inne på (kanskje Miami mest) trenger RBK mer enn noe annet å opptre som et lag hvor 1+1=3.. Uten denne 'X-faktor' vil vi falle gjennom! Godset og Deila beviser nå på ny at dette er veien å gå: bygg lag først, så kommer prestasjonene og resultatene etter! _________________ Saklig |
|
| Back to top |
|
 |
v_olden Veteran
|
Posted: 17.11.2012 00:21 Post subject: |
|
|
Med ball i laget så må man spille på sine sterke sider - Godfotteori.
Motstanderen har ballen og vil utfordre deg på det du er svakest på - Godfotteori.
Øve seg opp til å bli bedre til å motstå å bli utfordret på sine svake sider - ikke godfotteori.
Blir ikke klok jeg altså. Er det nødt til å være motsetninger her? Løsningen må jo bli å trene mere på alt? _________________ Medlem nr. 2201
Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014 |
|
| Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 17.11.2012 00:44 Post subject: |
|
|
BÃ¥de og V_Olden. Man utnytter de beste sidene i kamp.
Men så mye fritid som disse proffene har er det vel mulig å forbedre sine svake sider ved egentrening. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 17.11.2012 06:28 Post subject: |
|
|
ode  _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
bommel Veteran
|
Posted: 17.11.2012 12:12 Post subject: |
|
|
Enig Ode. Jeg skrev dette for en stund siden i tråden til Robin Yatta:
| Quote: | Han har farten, styrken og spensten. Men mangler veldig i avslutningsegenskaper. Hvis rbk vil satse på ham som spiss bør de sette av en halvtime etter annenhver trening til avslutninger fra alle hold innenfor 16-meteren. Noen har den kalde avslutteren i seg allerede fra 10-11årsalderen, andre må trene, trene og trene til de kan sette baller i lengste hjørne med bind for øynene og runde keeper med selvtillit hver gang.
Det er ikke verre enn å gjøre som R.madrid og United der man står igjen etter trening gang på gang og får spilt opp ballene feilvendt for så å vende opp og skyte mellom to kjegler plassert ved hver stolperot. Selvtillit og muscle-memory bygges opp.
Solskjær var ingen naturlig talentfull fotballspiller, men han fikk med seg Ole Olsen, tidligere talentutvikler i CFK (Trond Andersen, Leo, Solskjær), til å trene på avslutninger hver gang man hadde mulighet.
|
Her er det snakk om å øve så mye på f.eks avslutninger og pasningsorientering at det kommer automatisk selv om du er halvt bevisstløs. Man trenger ikke tenke så mye når man skal avslutte hvis det er banket inn i kroppen din, man utfører automatisk fordi man vet at dette kan én og at man har gjort det så mange ganger før. Selvtilliten man får av dette er også en plussfaktor. |
|
| Back to top |
|
 |
ode Veteran
|
Posted: 17.11.2012 13:35 Post subject: |
|
|
Vi tenker likt, bommel. Ingen er fødte talenter, skal du bli eksepsjonell god må du øve, øve, og øve på detaljer, og dette er viktig: Under kyndig veiledning.
Jeg mistenker RBK til ikke å tenke slik. Mulig de gjør det på juniornivå, men jeg tror ikke 'stjernene' på A-laget terper på detaljer der de kan bli bedre. På dette området har RBK mye å gå på, mener jeg.
Flere som har synspunkter på dette? _________________ Visjon: "Begeistrer Europa med artig og angrepsvillig fotball" |
|
| Back to top |
|
 |
EspN Veteran
|
|
| Back to top |
|
 |
ZOOlander Veteran
|
Posted: 18.11.2012 00:16 Post subject: |
|
|
Så en ganske kul reportasje om C. Ronaldo på TV (eller lå det på nett?) for en tid tilbake, hvor de først viste en øvelse, før de fikk ham til å gjøre det med lyset av.. Det var innlegg fra siden, han fikk et 'spilt second' til å gjøre seg opp et inntrykk av ballbanen før de tok lyset og Ronaldo 'fant' ballen basically i blinde.. Mål hver gang! Handler nok mye om trening, terping og natur (bl.a øye/kropp-koordinasjon om jeg kan kalle det det. Han brukte flere kroppsdeler for å få ballen i nota). Sykt imponerende i alle fall! Man må likevel trene, så man har 'opplevd' situasjonen/settingen før!!! _________________ Saklig |
|
| Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 18.11.2012 00:43 Post subject: |
|
|
Jeg mener bestemt at restitusjon er et banneord slik det brukes nå til dags.
Restitusjon kan like godt være lek med ball og terping på detaljer,feks. enbente prøver å bli 2bente.
Playstation er ikke restitusjon. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
| Back to top |
|
 |
ode Veteran
|
Posted: 18.11.2012 00:54 Post subject: |
|
|
Forsåvidt enig med deg, ihvertfall lav intensitet. Jeg mener at restitusjon også må tilpasses individet. Northug sverger til total passivitet/soving som den beste restitusjonen, og det har jo vist seg å fungere bra for han.Og riktig kost/væskeinntak er selvfølgelig viktig. _________________ Visjon: "Begeistrer Europa med artig og angrepsvillig fotball" |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 18.11.2012 00:59 Post subject: |
|
|
| EspN wrote: | http://fotballanalyse.com/2012/11/07/hvilke-lag-treffer-pa-flest-pasninger-i-norge-england-spania-og-italia/
Artig og se at vi ligger på en 8ende plass når det gjelder treffprosenten! |
Jeg er sikker på at hvis man presenterer dette ovenfor Jønsson og Hoftun vil de nok bli veldig overrasket. "Å, sier du det, det kan ikke stemme". Å vite slik statistikk burde vært en selvfølge. Men i innkompetansens palass på Brakka er det tvilsomt at slikt blir analysert og fulgt opp på noen måte. |
|
| Back to top |
|
 |
Spartacus Veteran
|
Posted: 18.11.2012 02:01 Post subject: |
|
|
| ode wrote: | | Forsåvidt enig med deg, ihvertfall lav intensitet. Jeg mener at restitusjon også må tilpasses individet. Northug sverger til total passivitet/soving som den beste restitusjonen, og det har jo vist seg å fungere bra for han.Og riktig kost/væskeinntak er selvfølgelig viktig. |
Når det gjelder Northug kan jeg umulig tenke meg at dette er den eneste formen for restitusjon han bedriver. Det er for så vidt riktig at hvile, søvn og nok påfyll er essensielt for optimal utvikling, men restitusjon er så mye mer enn som så. For disse gutta, og utholdenhetsidretter generelt, er denne restitusjonstreningen inkludert inn i treningsplanen. Det vil si at for eksempel 1-3 timers rolig langkjøring kan fungere som restitusjonstrening. Dette er med på å forberede og øke restitusjonshastigheten frem mot neste trening. Samtidig tåler ikke kroppen å ligge på de øverste skalaene sammenhengende, eller over en lengre periode, og sånn sett fungerer dette også som trening for å bygge/vedlikeholde selve grunnmotoren.
Når det gjelder fotball tror jeg det neppe er noe problem å legge inn noen ekstra økter med fokus på tenikk og taktikk, og i perioder kan man også legge til noen ekstra styrkeøkter. Bare man ikke gjør som Ivers, og fokusere kun på overkropp. |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 20.11.2012 17:02 Post subject: |
|
|
"Ettersom Reginiussen var på landslagssamling forrige uke, hadde han evaluering i går (mandag). Og han er enig i Strandbergs uttalelse:
- Det kan nok stemme at vi ikke har vært flinke nok til å pushe hverandre og stille krav. Vi har nok vært for snille, ja, sier han til adressa.no.
Og fortsetter:
- Jeg merket det da jeg kom tilbake fra samlingen at noe hadde skjedd. Det var veldig bra treninger foran Hønefoss-kampen. Trøkk og kraft hele veien. Får vi slike treninger hver uke så blir det veldig bra, sier han."
Adressa: "Ja, vi har vært for snille med hverandre i høst."
Siden Tore kom i høst kan det kanskje stilles spørsmål ved om treningsintensiteten og innsatsen har vært litt for daff lenge?
I tilfelle er det IKKE den enkelte spillers ansvar å identifisere problemet og sette i verk tiltak. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 14.03.2013 01:03 Post subject: |
|
|
A UEFA pilot seminar in Oslo this week will look at how football skills can be linked with the appropriate fitness training to help players perform better as well as avoid injuries.
(...)
Fitness for Football is the title of the seminar, which will take place in the Norwegian capital from Monday to Thursday as part of UEFA's coach education programme. European coach education leaders will be joined by fitness and medical experts for an in-depth analysis of the way football training and fitness training can be connected for players' maximum benefit. The pilot seminar is being run by UEFA's football education service.
(...)
The key debating point is that alongside the nurturing of skills and teamwork, players must be fit enough to maintain their skills and teamwork in matches over an entire season. This requires football-specific fitness training that is part of the players' overall training process – which means the demands put on players in a game need to be known, along with what happens to their bodies while they are doing it.
Subjects such as desired football speed and football endurance, in contrast to general running speed and endurance, are part of the general discussion about football and fitness – together with specific football mobility training and appropriate strength training to protect against injuries. The key thinking which will be considered in Oslo is that footballers should be able to master football situations while enhancing fitness within their training at the same time.
Read more: UEFA Fitness for Football seminar
Hvert land har bare fått stille med to mann. Norge stiller med Hjelde samt etterfølgeren hans på landslaget - Svein Arne Pettersen. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 13.05.2013 22:56 Post subject: |
|
|
Tidligere var Geir Håvard Hjeldes stilling delt mellom Rosenborg og Olympiatoppen. Vukubyggen har også vært engasjert av A-landslaget. Da Perry overtok som Rosenborg-boss foran denne sesongen, ba han RBK om å utvide nordtrønderens jobb i klubben til hundre prosent.
– Det er ikke så mange årene siden alle spillerne på et lag trente helt likt. Nå har fotballen endelig skjønt at det er forskjell på en Skoda og Ferrari. Geir Håvard Hjelde har en unik kompetanse innen det å individualisere treningsopplegg. Han kan fysiologi. Dessuten er det en stor fordel at han selv har spilt fotball på høyt nivå, påpeker Perry.
Denne sesongen er Hjelde med på alle kampene, hjemme som borte.
– Det er naturligvis lettere å følge opp enkeltspillere i det daglige når jeg nå er knyttet opp mot A-laget på heltid. Men det ligger ikke noen énmannsjobb bak at skadesituasjonen er så lys som den er nå. Dette er et samarbeid blant annet mellom oss trenerne og medisinerne. Dessuten er spillerne blitt flinke og profesjonelle i treningshverdagen. Det går blant annet på kosthold. Alt vi gjør på trening er ikke like gøy, men spillerne er blitt nøye med oppvarming og pasningsøvelser før vi går videre, sier Geir Håvard Hjelde.
Les mer: Går for tre poeng i rødt |
|
| Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
|
| Back to top |
|
 |
EspN Veteran
|
Posted: 06.07.2013 11:22 Post subject: |
|
|
Verheijen-inspirert
Wiggen og Hjelde har begge erfaring med den mye omtalte «Verheijen-metoden».
Selv om utøvelsen er vanskelig, er prinsippet enkelt: Kampene er fotballspillerens eksamen. Derfor må spillerne ha overskudd. I praksis handler det om korte, effektive økter, med høy intensitet. Treningene i Rosenborg varer nå aldri lenger enn 75 minutter.
- Vi bruker metoden til Raymond Verheijen på laget som helhet. Den bygger en kontinuerlig progresjon i den fysiske formen, sier Hjelde
Tøffe diskusjoner
I en årrekke fungerte han som Ståle Solbakkens høyre hånd i danske F.C. København og tyske Köln. Erfaringene han opparbeidet seg på veien har han tatt med seg inn i arbeidet med Rosenborg.
- Bård har bidratt med en enorm internasjonal kompetanse. Han har vært en fantastisk inspirasjonskilde for meg, sier Hansen.
Rosenborgs hovedtrener kom til jobben i Trondheim med en klar visjon om hvordan laget skulle utvikles. Etter møtet med Wiggen og fysisk trener Geir Håvard Hjelde, så han behovet for å endre deler av den.
- Bård har utfordret meg noe jævlig, for å si det rett ut. Jeg har måttet tenke meg om på mange områder, sier Hansen.
I tillegg til å være utdannet idrettsfysiolog, er Hjelde sertifisert D-trener og har bakgrunn som toppspiller. Det siste tiåret har han fordypet seg i alt av Verheijens litteratur, og i tillegg hatt flere møter med nederlenderen. Hjelde er ikke i tvil om hvorfor metoden er bra for Rosenborg.
- For selv om fotball er et lagspill, gjelder det å finne de beste individene og sette dem sammen. Ikke alle er superatleter. Derfor må vi få ut makspotensialet.
- Hvor mye ekstra kan dere få ut av spillerne deres med denne metoden, kontra det de andre Tippeliga-lagene klarer?
- Det er vanskelig å anslå, men jeg vil tro opptil 15 prosent
Rosenborg-spiller Mikael Dorsin (32) har mange år bak seg i klubben. Svensken setter pris på den nye treningshverdagen, selv om han innrømmer at han gjerne hadde gjort noen endringer om han bestemte selv.
- Det var mer spill og lengre treninger før. Jeg likte jo det, for som spiller vil du egentlig bare drive med avslutningstrening. Det er likevel ikke slik det fungerer. Det viktigste for at vi skal lykkes er at det er kvalitet på treningene og at vi holder oss friske, sier Dorsin.
Han og lagkameratene følges daglig opp av et massivt støtteapparat. Totalt jobber 13 mann rundt trøndernes førstelag. Deriblant to leger, to fysioterapeuter, en kostholdsekspert og en medisinsk koordinator.
- Jeg har vært veldig heldig. Sammen har vi bygget noe spennende og framtidsrettet, sier Rosenborg-trener Per Joar Hansen. |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 06.07.2013 11:37 Post subject: |
|
|
Høres bra ut det. Selvsagt viktig at den fysiske kapasiteten ligger i bunn.
Dette går kanskje litt ut over formasjonstrening, angrepstrening og avslutningstrening ... men det går kanskje an å vri fokus litt når fysikken er der man ønsker.
Å trene på avslutninger burde flere gjøre på eget initiativ også, utenom fellesøktene. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
| Back to top |
|
 |
|