| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
PerO Veteran
|
Posted: 13.06.2012 13:52 Post subject: |
|
|
zaphod81:
Ser logikken i din argumentasjon, men du må også ta hensyn til at tomteverdien øker (for den riktige kjøper) når den er ferdig utviklet, og alt er godkjent av kommuinen.
Buchard betaler selvfølgelig de faktiske kostnadene for utviklingen, men verdsetter nok også tomta høyere, siden han kan begynne nå, og det er ingen risiko for avslag på byggesøknader.
Denne verdiøkningen kompenserer nok det meste, eller alt av merverdi man kunne fått for en råtomt som ikke var utviklet, ved en budrunde.
Det er selvfølgelig umulig, å si om de kunne tjent mer ved å gjøre det anderledes, men at tapet er av vesentlig størrelse, det tror jeg ikke noe på. Husk også at det uansett ville vært begrensninger i bruken av tomta, for at området skal være tilpasset kampdagsituasjonen. |
|
| Back to top |
|
 |
EvileyeS Rutinert

|
Posted: 13.06.2012 13:58 Post subject: |
|
|
Spørsmål som ikke går på det økonomiske:
Kommer det til å bli satt opp et webcam som følger byggingen? Det kunne jo vært interessant for mange det. Må gjerne videreformidles til noen i klubben. _________________ Svikter ALDRI Rosenborg!
www.tt05.no |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Veteran
|
Posted: 13.06.2012 14:17 Post subject: |
|
|
| zaphod81 wrote: | | Nå er det litt forskjell på hvem som driver med hva her, og utgangspunktet til Rosenborg var jo at de ville være med og eie et hotell, |
RBK skulle hverken eie eller drive noe hotell. Hotellet skulle eies av Buchardt, og drives av Scandic. RBK skulle eie et bygg som var kombinert kongressenter og kontorlokaler. Videre skulle RBK sammen med Scandic drive dette kongressenteret. Men man skulle overlate mesteparten av regien til Scandic og kun ha en passiv eierrolle.
RBK startet allerede i 1996 med konferanseaktivitet på Lerkendal da Adidas-tribunen stod ferdig. Og da resten av stadion stod ferdig i 2002 så ble disse virksomhetene utvidet. Samtidig startet man da med kontorutleie i de nye tribunene.
Med de planene som forelå, så var det ikke slik at RBK trådde inn i nye områder. Men utvidet eksisterende aktiviteter. Og ved å overlate det å drive kongressenteret til Scandic. Så ville man faktisk ha redusert sine aktiviteter ettersom at VIP-bevertning på kampdag skal overtas av kongressenteret.
Fra et økonomisk perspektiv er det en katastrofal avgjørelse som ble tatt forrige uke. For den mulige fortjenesten i å utvikle disse områdene selv er milevis høyere enn det vi nå ender opp med.
Avgjørelsen ble dessverre tatt av en medlemsmasse som ikke ser ut til å ha forstått hva man egentlig har stemt over. Mye av skylda for dette kan man selvfølgelig gi til klubben selv og de heller lite imponerende sakspapirene man har fått tilsendt. Men hovedskylden ligger likevel i at medlemsmassen rett og slett ikke har kompetanse til å ta slike avgjørelser.
Avgjørelsen betyr at RBK reduserer sine utenomsportslige aktiviteter istedet for å utvide dem. Det er i og for seg ikke en dum avgjørelse det. Men ei heller dette virker å være noen form for langsiktig strategi og at man nå har tatt et veivalg. Hverken fra ledelsens side, eller fra medlemmenes side. Og det syns jeg i grunn er veldig skremmende.
Det finnes ingen enighet om hva man vil med klubben, og hva/hvor klubben skal være i fremtida.
For min del så syns jeg Koteng feila i denne saken. Og har fått ei kraftig ripe i lakken.
Jeg skjønner selvfølgelig at klubben har en stram likviditet. Og at Koteng ønsker litt større handlefrihet i sitt første år. Samt at det hadde vært tungt å måtte ta de kostnadene man har hatt ved å skrinlegge prosjektet og dermed presentere nok et betydelig underskudd.
Men dette handler om mer enn bare de to neste årene. Det handler om klubbens uoverskuelige framtid. Og da hadde man nok vært best tjent med å si stopp, og vente med avgjørelsen til man har funnet ut og blitt enig om hva man faktisk vil med klubben.
Slik ståa er nå, så blir jeg ikke spesielt overrasket om fortjenesten av dette salget er borte før vi skriver 2020.
Last edited by Kjello on 13.06.2012 21:23; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 13.06.2012 14:38 Post subject: |
|
|
Det å utvikle denne tomta selv har aldri vært et realistisk alternativ, selv om det har fremstått slik en stund. I bunn og grunn har det vært to alternativ:
1. Salg av tomt.
2. Konkurs. |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran
|
Posted: 13.06.2012 14:42 Post subject: |
|
|
| Jeg mener det er rimelig klart, når Koteng er så bastant som han er, og etterhvert med mye større innsikt i den daglige driften og vurderingen av likviditet opp mot faste utgifter, at RBK ikke kunne forsvare å gå inn i dette prosjektet basert på lånefinansiering. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 13.06.2012 14:48 Post subject: |
|
|
| Jeg tror ikke det trengtes så mye innsikt akkurat for å forstå at vi måtte selge for å betale regninger. |
|
| Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 13.06.2012 15:30 Post subject: |
|
|
Godt innlegg, Kjello.
Selv stemte jeg (i motsetning til deg?) nei også ved forrige avstemning, fordi jeg mente prosjektet bar preg av hastverk og jeg tror ikke løsningen var i nærheten av optimal. Det hadde likevel vært en uendelig mye bedre løsning enn den som nå ble valgt.
2020? Det var da voldsomt optimistisk. Jeg ser ingen grunn til at ikke pengene skal være oppbrukt omtrent samtidig med at siste avdrag blir betalt. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 13.06.2012 16:00 Post subject: |
|
|
Kjello
Bra innlegg. Det er hverken salgssum eller utviklingskostnader som er tabben i denne saken. Det er vedtaket om å selge tomta.
Selv om 66 mill. kanskje rent økonomisk er en god økonomisk deal, og kan forsvares ut fra et bedriftsøkonomisk perspektiv, så har fotballklubber (ikke bare RBK) en tendens til å bruke det som er tilgjengelig av midler, uten å tenke langt framover. Langsiktige leieinntekter hadde derfor vært mye bedre enn en sum i dag. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Veteran
|
Posted: 13.06.2012 19:46 Post subject: |
|
|
| nieuwlaat wrote: | Godt innlegg, Kjello.
Selv stemte jeg (i motsetning til deg?) nei også ved forrige avstemning, fordi jeg mente prosjektet bar preg av hastverk og jeg tror ikke løsningen var i nærheten av optimal. Det hadde likevel vært en uendelig mye bedre løsning enn den som nå ble valgt. |
Jeg stemte ja fordi prosjektet faktisk var et veldig godt prosjekt.
De første 15 årene så var økonomien i prosjektet meget sikker. Og risikoen for tap var meget liten. Og etter de første 5 årene, så var sannsynligheten for en årlig nettoeffekt inn til klubben på rundt 15 millioner medium til høy. Og med avdragene man hadde hatt på lån i samme periode så ville den reelle fortjenesten ha vært nærmere 300 millioner de første 15 årene. Etter de første 15 årene var selvfølgelig økonomien mere usikker. Men fremdeles har jeg vanskelig for å se at risikoen for tap var særlig stor.
Og da har jeg ikke engang nevnt de effektene prosjektet ville ha hatt på kampdag-inntektene. Effekter som ifølge det siste saksdokumentet er hovedgrunnen til at de ønsket å selge. Men tallfeste dem tør de faen meg ikke. Så vi vet fremdeles ikke om vi stemte for "vi tror på en økning på 20 millioner i året" eller "vi tror på en økning på 1 million i året".
Og samtidig som prosjektet i seg selv var bra. Så framstod det som en del av en langsiktig strategi. Og en enighet i den tidligere ledelsen om at dette var det man ville med RBK.
Den avgjørelsen som nå ble tatt framstod som sagt overhodet ikke å være en del av en langsiktig strategi, eller en enighet blant ledelsen om at det er dette man vil med RBK. Dersom klubben hadde fått banklånet så ville man jo ha gjennomført prosjektet. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 14.06.2012 09:01 Post subject: |
|
|
| Folk her på forumet, som i samfunnet og næringslivet ellers, undervurderer verdien av å ha likvide midler tilgjengelig: ABCDEF -> At Besidde Contanter Det Er Finessen |
|
| Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 14.06.2012 10:27 Post subject: |
|
|
| Kjello wrote: | | Jeg stemte ja fordi prosjektet faktisk var et veldig godt prosjekt. |
Jeg stemte - med overbevisning - nei, fordi det var helt i det blå hvorvidt det foreslåtte prosjektet var den optimale måten å utnytte denne tomta på. Ikke ett eneste alternativ til hotell og kongresshall ble presentert. Det var en skandale. De fleste som stemte for, gjorde det tilsynelatende fordi man hadde lykkes med å skape et inntrykk av at det var "dette eller ingenting". Et par måneder senere stemte den samme gjengen et øredøvende ja til ingenting. Det er en katastrofe.
Nå er det uansett liten vits i å bruke energi på å irritere seg over det som har skjedd. Diskusjoner vedrørende HENT og Arthur Buchardts eiendomsutvikling kan vel flyttes til Garderoben, mens debatten rundt pengene vi får for tomtesalget etterhvert kan tas i tråden "Hvor er de nå?". |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 14.06.2012 10:50 Post subject: |
|
|
| nieuwlaat wrote: |
Jeg stemte - med overbevisning - nei, fordi det var helt i det blå hvorvidt det foreslåtte prosjektet var den optimale måten å utnytte denne tomta på. Ikke ett eneste alternativ til hotell og kongresshall ble presentert. |
Amen!
Men i ettertid viser det jo seg at selv dette alternativet også var ingenting, ettersom klubben uansett ikke hadde kunnet realisere denne beslutningen pga. likviditetsskvis. Noe styret forøvrig burde ha innsett da de besluttet å innkalle til ekstraordinært årsmøte. Hadde det ikke vært for Wienerbrødene hadde ikke det første ekstraordinære årsmøtet noen verdi overhode. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 14.06.2012 11:41 Post subject: |
|
|
| Konesseur wrote: | | Folk her på forumet, som i samfunnet og næringslivet ellers, undervurderer verdien av å ha likvide midler tilgjengelig: ABCDEF -> At Besidde Contanter Det Er Finessen |
Det finnes to klare unntak fra denne regelen. Historien viser at hos politikere og idrettsledere frembringer cash kun tanken : "Yes, mer penger å bruke"
Jeg tar gjerne hatten av for Koteng og Stjernen hvis de motbeviser det historien har vist, men tror det ikke før jeg ser det. |
|
| Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 14.06.2012 11:44 Post subject: |
|
|
For tiden er dette kanskje den beste tråden på rbkweb, men faen så trist den er. _________________ Tettey - his Beast Mode is always set to 'on'... |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 11.07.2012 15:55 Post subject: |
|
|
2/3 av parkeringsplassen er nå gjerdet inn og klargjort for graving:
Det graves også på andre sida av Klæbuveien - bak hovedkontoret til TrønderEnergi:
Nye Lerkendal studentby
| SiT wrote: | Den 24.01.12 innvilget Trondheim kommune vår dispensasjonssøknad fra reguleringsplanen. Kun ett punkt fikk vi ikke innvilget, men dette har vi i store trekk funnet en løsning på. Vedtaket kan i sin helhet leses her: http://www.geoweb.no/bpve...572834.pdf
Totalentreprisekontrakt for oppføringen av stydentbyen ble signert den 29.03.12 mellom Skanska Norge AS og SiT.
30.03.12 mottok vi rammetillatelse og igangsettingstillatelse fra Trondheim kommune. Dette medfører at vi starter snarlig med bygging på tomten. Forhåpentligvis kommer vi i gang med spunting allerede fra neste uke.
(...)
Skanska har opprettet en egen blogg for prosjektet, den kan finnes her: http://lerkendalblogg.skanska.no |
|
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11808 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 31.07.2012 16:33 Post subject: |
|
|
Kan noen hjelpe meg med kilde på hvor stor del av RBKs tomt som var regulert for bolig. Jeg mener det er alt, altså hele 22600(?) kvm men trenger en kilde. Kan noen hjelpe? _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Veteran
|
Posted: 31.07.2012 16:51 Post subject: |
|
|
http://www.rbkweb.no/vis/8581
Ligger garantert kilder i en av artiklene til 2mas hvis det holder?.
Mener bestemt at de var godkjent 22.600 kvm, men at RBK etterpå søkte om å få hele tomten på 23.000 kvm regulert. De fikk nei på de siste kvm tror jeg. |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 31.07.2012 17:15 Post subject: |
|
|
22600 ja, men det er svart på hvitt at regulert for bolig jeg er ute etter. Finner for området på andre siden der de bygger studentboliger, men ikke for RBKs del.
EDIT: Løst! _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
|
Posted: 31.07.2012 17:30 Post subject: |
|
|
Det skal stå i Reguleringsplanen fra 2001. Søk på R 1138M reguleringplan i google og første treff er det planen.
garanterer ikke at du finner der, men tror det står oversikt over områdene (K1, K2, K3 etc) og at det står "regulert for bolig/kontor/hotel e.l.
Lykke til  |
|
| Back to top |
|
 |
|
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 01.08.2012 17:04 Post subject: |
|
|
| Bonus for ærligheten. Når det gjelder forretningene så skjønner jeg ikke logikken. Det er en brikke som mangler. |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 01.08.2012 17:08 Post subject: |
|
|
Enig med Konesseur her. Ræsonnementerne for salg til Buchardt er i bedste fald tynde. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
|
Posted: 01.08.2012 18:23 Post subject: |
|
|
| du som har ladet kanonene her Recon? Ser du melder at det kommer mere imorgen, har vi en skikkelig godbit å se frem til? |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 01.08.2012 18:26 Post subject: |
|
|
Mnja, det er ikke E24-storyene man skal forvente velter tuer framover. Men det er jo greie ting å belyse da hvor latterlig tynne argumentene for salg nå, og til Buchard er. _________________ Profesjonell revolusjonær
|
| Back to top |
|
 |
quentez Rutinert
|
Posted: 01.08.2012 18:30 Post subject: |
|
|
Vi kan jo håpe på fremtidige synergieffekter, men jeg vet ikke helt hvor stort potensialet der er. Uansett var dette litt skremmende:
"Ivar Koteng er overrasket over den store differansen mellom totalbeløpet på 66 millioner og egentlig nåverdi på 60,5 millioner."
Alle forstår at penger i morra er mindre verdt enn penger i dag (p.g.a. inflasjon). Da sier det seg selv at penger i 2015 og 2016 hvertfall er langt mindre verdt enn penger man kunne fått på konto i 2012. |
|
| Back to top |
|
 |
|