| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
JohnnyCash Proff

Joined: 25 Oct 2010 Posts: 446 Location: All over the place
|
Posted: 28.05.2012 19:48 Post subject: |
|
|
Tror nok Oppmannen har et poeng her.
JJ/RBK sliter med å finne balansen mellom angrep og forsvar, virker det som. I fjor scoret vi mest, nå slipper vi til minst. I teorien vil vi snart finne den gyldne middelveg. _________________ I'm the man in black |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Veteran

|
Posted: 29.05.2012 00:16 Post subject: |
|
|
Man kan alltids tro eller mene det ene eller det andre.
Intet hadde gledet meg mer enn om JJ klarte å både tette igjen bakover og få skikk på angrepsspillet i samme kamp og i kamp etter kamp, men jeg har vanskelig for å tro det. Håpe kan man derimot.
I fjor scoret vi flest mål av alle i TL, men var også kun 10. beste lag når det gjelder færrest innslupne. Sist vi var så langt nede målt på færrest innslupne var i 1983, så det er ikke akkurat hverdagskost for RBK-supportere å oppleve så relativt mange baklengs i forhold til de andre lagene.
I 2004 scoret vi flest og slapp vi inn 7. flest. Vi vant TL, men OBR fikk sparken.
I 2005 scoret vi flest og slapp vi inn 9. flest. PJH trakk seg som trener på høsten og vi havnet på 7. plass.
I 2007 slapp vi inn 4. flest, likt med gullvinner Brann, og scoret nest flest, kun Brann scoret flere, men Tørum fikk sparken med begrunnelsen for dårlige prestasjoner i serien (5. plass).
Når det gjelder antall scorede mål er vi enda bedre vant. Fra og med 1988 til og med 2005 var vi hver sesong mestscorende i TL, (med unntak av 1993 da vi scoret kun nest flest, men vant gull allikevel).
Alle årene fra og med 2006 til og med 2010 scoret vi nest flest.
Lista har liksom pleid å ligge høyt i RBK, og klubben burde ha ressurser og visjoner til å fortsatt la den ligge høyt. _________________ - Av og til virker det som om vinnerkulturen sitter sterkere i veggene på brakka enn i hodene på sportslig ledelse. |
|
| Back to top |
|
 |
Simvik91 Proff

|
Posted: 29.05.2012 15:40 Post subject: |
|
|
| Var og så en oldboys-kamp her om dagen, begge lag var oppsatt på å holde ballen langs bakken og spille fotball(!). Klart, ferdighetene sto ikke alltid i stil, men det var uansett mye artigere å se på enn Rosenborg under Jönsson. Skulle ønske han kunne vist litt baller og fått spillerne til å faktisk begynne å spille fotball etterhvert, ikke bare køle den høyt oppover så fort de får ballen i beina. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 29.05.2012 16:39 Post subject: |
|
|
| gisp! wrote: |
Lista har liksom pleid å ligge høyt i RBK, og klubben burde ha ressurser og visjoner til å fortsatt la den ligge høyt. |
Den ligger da fortsatt høyt den. Nå er vi laget med færrest innslupne til nå i år, og det blir vi sikkert også. Begynner å tvile litt på mine spådommer om målrushet mot 80-90 scoringer, men det kommer vel et par fem-seks-sju-målskamper som veier litt opp for kampene vi har lagt bak oss. |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran
|
Posted: 29.05.2012 18:59 Post subject: |
|
|
Hvordan kalkuleres nivået på TL inn i dette regnestykket, og hvor mye betyr prestasjoner i Europa?
Bare det at man snakker om færrest innslupne mål i TL er jo et ettertrykkelig bevis på at lista er i fritt fall. |
|
| Back to top |
|
 |
larsarus Veteran

|
Posted: 29.05.2012 19:06 Post subject: |
|
|
Det er jo litt håp i det at publikum har lagt lista for RBK høyt med tanke på underholdningsverdi i alle fall. Det er selvsagt ingen spesielt hyggelig situasjon, men sånn virker i alle fall ståa å være, så får man bare akseptere det. RBK lever av inntekter fra publikum (direkte og inndirekte), og når publikum vender RBK ryggen så må det gjøres noe (selv om de virker å drøye den veeeel lenge for tiden, formodeltlig pga. kostnaden med å bryte inngåtte kontrakter)... _________________ Tenk globalt, handle lokalt... |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 29.05.2012 21:24 Post subject: |
|
|
| RBK har en jobb å gjøre, helt klart. Samtidig står hele TL-produktet dårlig i kurs om dagen. Det hadde nok ikke kommet mer enn 14-15.000 om RBK så hadde spilt tidenes beste spill. |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Veteran

|
Posted: 29.05.2012 23:39 Post subject: |
|
|
Siden redningsprosent er et tema i Jönssontråden:
Hønefoss har sluppet inn 9 mål på 64 sjanser og har best redningsprosent i TL. Rosenborg har også sluppet inn 9 mål, men da på bare 24 sjanser. Dermed er RBK nest dårligst på redningsprosent på VGs statistikk. Kun Stabæk er bak.
På utnyttelse av sjanser er ikke Rosenborg så langt bak Hønefoss. RBK på en OK+ (?) 14. plass har heng på Hønefoss på plassen foran.
"Clark er også en viktig årsak til at Hønefoss topper statistikken over hvilke lag som avverger flest sjanser i eliteserien. Buskerudklubben har ryddet unna 85,9 prosent av sjansene motstanderne har fått i år." VG. _________________ - Av og til virker det som om vinnerkulturen sitter sterkere i veggene på brakka enn i hodene på sportslig ledelse. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Veteran

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 3094 Location: Nå stadig nærmere perfekt avstand til hjemmekamper
|
Posted: 11.06.2012 17:00 Post subject: |
|
|
En ting jeg ofte lurer på når Jönsson intervjues i kraft av sin fotballfaglige ekspertise: Får han virkelig bare spørsmål fra journalisten som det er umulig å svare noe annet enn generelt svada på, kommer han med betraktninger i intervjuet som journalistene utelater av frykt for at det skal gå over hodet på publikum, forsøker han selv å holde svarene sine enkle og forståelige av hensyn til det samme publikummet, eller har han ikke noe mer å komme med?
Jönsson om Sveriges åpningskamp
Det er kanskje ikke så revolusjonerende at en trener leverer ett intervju der han kun sier det en under middels interessert mann på gata kunne ha lirt av seg, men jeg kan faktisk ikke huske å ha hørt ham levere noe annet enn svada noen som helst gang. _________________ 2 down, Hoftun to go. Off with his head! |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 11.06.2012 17:53 Post subject: |
|
|
| Er ofte nødt til å bruke oppfølgingsspørsmål - spørre om det samme på nytt med litt andre ord, for å få ordentlige svar, ja. |
|
| Back to top |
|
 |
*Thor* Senior
|
Posted: 11.06.2012 18:21 Post subject: |
|
|
Kunne det vært en mulighet å faktisk fortelle fyren at folk har sett seg litt lei på det de ser på som svevende og innholdsløst pjatt, og oppfordre til et litt høyere og mer presist nivå på svarene?
Thor |
|
| Back to top |
|
 |
senador Veteran
|
Posted: 11.06.2012 19:05 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: | | RBK har en jobb å gjøre, helt klart. Samtidig står hele TL-produktet dårlig i kurs om dagen. Det hadde nok ikke kommet mer enn 14-15.000 om RBK så hadde spilt tidenes beste spill. |
Er ikke helt enig. Hadde RBK deltatt i CL og gjort det godt der, så hadde folk fortsatt kommet på kampene og kjøpt sesongkort. Men når man blir latterliggjort av amatører fra Island og spiller rævafotball i 13 av 15 hjemmekamper, da orker ikke folk å komme. Og det hjelper ikke på anseelsen til TL å se at RBK, som dominerte så til de grader i TL i f.eks 2009, blir latterliggjort til det skammelige mot helt grei Europeisk motstand.
Det må presteres godt, underholdende og vise kvalitet mot god motstand.
Den tid da vi presterte godt internasjonalt er desverre forbi pga elendig ledelse i mange år. Nivåforskjellen har blitt for stor. Og med mangelen på penger setter det oss enda flere lysår tilbake. |
|
| Back to top |
|
 |
senador Veteran
|
Posted: 11.06.2012 19:10 Post subject: |
|
|
| gisp! wrote: | Siden redningsprosent er et tema i Jönssontråden:
Hønefoss har sluppet inn 9 mål på 64 sjanser og har best redningsprosent i TL. Rosenborg har også sluppet inn 9 mål, men da på bare 24 sjanser. Dermed er RBK nest dårligst på redningsprosent på VGs statistikk. Kun Stabæk er bak.
På utnyttelse av sjanser er ikke Rosenborg så langt bak Hønefoss. RBK på en OK+ (?) 14. plass har heng på Hønefoss på plassen foran.
"Clark er også en viktig årsak til at Hønefoss topper statistikken over hvilke lag som avverger flest sjanser i eliteserien. Buskerudklubben har ryddet unna 85,9 prosent av sjansene motstanderne har fått i år." VG. |
Dette har nok med at RBK har en tendens til å slippe til 1-2 gavepakker/gigantsjanser til enhver motstander de spiller mot. Vi så det f.eks mot VIF også. Da fikk Gunnarson en gigantsjanse på slutten der det fort kunne blitt 0-1 til VIF, typisk. Mot Hønefoss skjedde det også, men da ble det mål og tap. Hønefoss derimot, og helt utrolig nok, slipper ikke til slike gavepakker i hver bidige kamp. De tetter igjen og har folk med tempo i beina, det har ikke RBK. |
|
| Back to top |
|
 |
JannesBart Rutinert

|
Posted: 11.06.2012 20:38 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: | | RBK har en jobb å gjøre, helt klart. Samtidig står hele TL-produktet dårlig i kurs om dagen. Det hadde nok ikke kommet mer enn 14-15.000 om RBK så hadde spilt tidenes beste spill. |
Dette som er feil med norsk fotball. Når jeg hører Siem prater om jerk-off for peace, landslagsspillere som ikke synger høyt nok, og at "produktet" må endres, blir eg rasende.
Det er fotball! Det er ikke ansiktsmaling, ikke pølser, ikke tv-kamp kl 20.00, ikke om å delta, ikke håndtrykk. Nei, det er om lidenskap, tilhørighet, sosialt samvær uten å må utveksle to ord på tribunen og følelsene av å gå fullstendig mental ved mål og seier.
Det du har Kristo om at vi er på normal nivåen nå og at feiende "fin" fotball ikke hadde dratt mer folk er eg enig i. Norge er bare ikke en fotball nasjon.
Folk som piss and moan om hvor dårlig alt i Norge er, er med på å ødelegge den.
On topic, hvis vi får marginene med i høst som vi ikke hadde i vår tror eg at folk her inne inkl. meg er med på Jay-Jay sitt lag. Derimot skulle det ikke skje...auda. _________________ Motstanderne, media, NFF, alle hater oss. |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran
|
Posted: 11.06.2012 21:47 Post subject: |
|
|
Det er litt vanskelig å få med seg alle poengene dine, men jeg er i hvert fall klink uenig med de jeg fikk med meg.
Det at Norge ikke er en fotballnasjon er helt feil, i den konteksten du skriver det, nemlig interessen. Norge er helt i toppen når det gjelder fotballinteresse. Derimot så er det ganske naturlig at denne retter seg mot utenlandsk fotball heller enn mot TL-fotballen.
Jeg vil også hevde at fotball-produktet har svært lite å gjøre med landslagsspillere som synger høyt og handshake for peace. Dette er noe NFF nevner i en ikke-kommersiell sammenheng. Produktet handler om rammene rundt, kvaliteten på arrangementet og nivået på det som presteres. Vi har lenge hatt gode rammer og arrangementer, som kanskje bidro til å skape en hype, men noe nivå å snakke om er det lenge siden vi har hatt.
Den holdningen om at "piss and moan" om nivået på norsk fotball, evt konstruktiv kritikk av norsk fotballfilosofi er med på å ødelegge oss som fotballnasjon, er jo ekstremt dogma-vennlig og reaktivt. Jeg tror ikke det er disse verdiene som kommer til å utvikle norsk fotball videre, men der får vi bare være uenige.
Last edited by abjoern on 12.06.2012 02:08; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Veteran

|
Posted: 11.06.2012 23:42 Post subject: |
|
|
| zaphod81 wrote: |
Det er kanskje ikke så revolusjonerende at en trener leverer ett intervju der han kun sier det en under middels interessert mann på gata kunne ha lirt av seg, men jeg kan faktisk ikke huske å ha hørt ham levere noe annet enn svada noen som helst gang. |
Det samme sitter jeg igjen med. Jeg kan ikke huske han noen gang etter kamp har sagt noe konkret som "vi trenger flere dybdeløp fra midtbanen", "andre- og tredjebevegelsen mangler", eller "backene blir stående for høyt ved igangsetting, så vi slår for mye langt" eller lignende. Det er den standariserte "vi er ikke effektive nok", "vi mangler litt trykk i boksen" og lignende han sier hver forbanna gang. Han sier ikke hva laget gjør rett de gangene det er brukbart spill heller. For min del ville jeg følt meg betrygget om Jönsson i det minste en gang i blant kom med konkrete ting å forbedre. _________________ Sport, the babyish enthusiasms and rages which it excites, whole nations disturbed by disputes between boys. We are children. |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 11.06.2012 23:56 Post subject: |
|
|
| abjoern wrote: |
Norge er helt i toppen når det gjelder fotballinteresse
|
Vi er faktisk nummer en i verden, basert på aktivitet, tilskuertall på TV og antall stadiongjengere (sett i prosentandel av total populasjon). Vi scoret høyt på en del andre parametere også. Var en undersøkelse jeg leste i Soccernomics. Vi var også ganske langt foran nummer to på lista over mest fotballinteresserte nasjon i verden. _________________ @stranddh på twitter. |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran
|
Posted: 12.06.2012 01:16 Post subject: |
|
|
| Jepp. Jeg tenkte på den samme rangeringen. Tror ikke vi er langt bak når det gjelder organiserte barn heller. |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 12.06.2012 02:07 Post subject: |
|
|
Det er hva jeg mente med aktivitet, størst prosentandel der også. Den la vel ikke til grunn antall treningstimer, bare antall barn i fotballen. Der har vel noen land mørketall siden slike register ikke er like lett tilgjengelig i alle land, og at mange ikke spiller organisert noen steder.
For øvrig, noe som går langt utenom denne tråden, så er vi sikkert en av de dårligste hva vedrører antall fotballspillere på toppnivå per breddeutøver på utviklingssiden. Egentlig burde landslaget ha luksusproblemer! _________________ @stranddh på twitter. |
|
| Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 12.06.2012 09:22 Post subject: |
|
|
| JJ har tenkt mye fotball i ferien sin......ja,ja, så får vi se om det har noe å si for prestasjonene til RBK nå i sommer. Halvannet år uten framgang, med med nedgang etter vikartrener NAEs seriegull er det fristende å hevde at JJ burde ha tatt seg noen undervisningstimer hos NAE istedenfor å tenke fotball på egen hånd!!! |
|
| Back to top |
|
 |
JannesBart Rutinert

|
Posted: 12.06.2012 12:13 Post subject: |
|
|
| Strand wrote: | | abjoern wrote: |
Norge er helt i toppen når det gjelder fotballinteresse
|
Vi er faktisk nummer en i verden, basert på aktivitet, tilskuertall på TV og antall stadiongjengere (sett i prosentandel av total populasjon). |
Helt feil plass å ta denne diskusjonen, men det der er blankt feil . England, Kypros, Island (Færøyene), Skottland, Nederland var alle foran Norge i fjor. Mtp den kontinuerlige nedgangen i år vil Danmark og Belgia også gå forbi oss på listen.
Alt det andre kan vi si oss ferdig med å være uenig om  _________________ Motstanderne, media, NFF, alle hater oss. |
|
| Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 12.06.2012 12:31 Post subject: |
|
|
Trond David Tvedt  _________________ Tettey - his Beast Mode is always set to 'on'... |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran
|
Posted: 12.06.2012 14:37 Post subject: |
|
|
| JannesBart wrote: |
Helt feil plass å ta denne diskusjonen, men det der er blankt feil . England, Kypros, Island (Færøyene), Skottland, Nederland var alle foran Norge i fjor. Mtp den kontinuerlige nedgangen i år vil Danmark og Belgia også gå forbi oss på listen.
Alt det andre kan vi si oss ferdig med å være uenig om  |
Ok. Så vi var nummer 1, nå er vi ikke det lenger, og det gjør at vi plutselig ikke er en fotballnasjon? Hva er egentlig poenget ditt? |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 12.06.2012 17:13 Post subject: |
|
|
Kunne gjerne tenkt meg en kilde også. _________________ @stranddh på twitter. |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Veteran

|
Posted: 23.06.2012 12:22 Post subject: |
|
|
Ifølge Adressa uttalte Jönsson følgende om Jaime Alas: "- Det er en god og rask spiller, med godt blikk, tyngdepunkt og evnen til å utfordre og ta seg forbi motstandere."
I tilfelle noen får sjansen til intervjue ham en gang kunne det vært underholdende å lese/høre hans betraktninger om spillere uten tyngdepunkt og om vi i tilfelle har noen.
En med bakgrunn som lærer/spesialpedagog og snart 20 år som fotballtrener burde kunne formulere seg klarere enn tåkefyrsten fra Halmstad. _________________ - Av og til virker det som om vinnerkulturen sitter sterkere i veggene på brakka enn i hodene på sportslig ledelse. |
|
| Back to top |
|
 |
|