| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Løkkagutt Proff
|
Posted: 23.02.2012 18:28 Post subject: |
|
|
| Sjt. Viseth wrote: | Spørsmål:
Hvem er de rikeste Rosenborg suporterne? Og hvorfor har de ikke puttet penger i klubbkassa? Både Tromsø, Brann og Molde får jo kastet penger etter seg. |
Kan vi ikke bare spørre han der Mohn-fyren da? Han har jo allerede spyttet inn i Tromsø og Brann, så en TL klubb til fra eller til kan da ikke spille noen rolle for han  |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 25.02.2012 20:03 Post subject: |
|
|
Fotballinvestorer er lei av tungrådd klubbyråkrati. Nå åpner Norges fotballforbund for å større makt til de som betaler regningen.
– President Hallén og undertegnede har hatt møter om dette senest i går, og vi er vel enige om at det er tid for å se på regelverket, om det skal moderniseres og tilrettelegges bedre for å anerkjenne investorers plass og dermed også innflytelse, sier NFFs generalsekretær Kjetil Siem.
Les mer: NFF åpner for mer investormakt i klubbene
Generalsekretær i NFF, Kjetil Siem, avslører til og med at forbundet vurderer å gi investorene mer makt over klubbene uten å drøfte dette på Fotballtinget 2.-4.mars. Altså er situasjonen mer dramatisk enn jeg trodde da første del ble skrevet.
Kjetil Siem sier til Josimar at et utvalg skal drøfte hvordan investorer kan få være mer delaktige i klubbenes beslutningsorganer. Oppgaven er å «analysere situasjonen og finne ut hva som er investorenes behov når det gjelder innflytelse eller medbestemmelse»
Les mer: Pengemakt og folkemakt i fotballen |
|
| Back to top |
|
 |
ace Veteran

|
Posted: 25.02.2012 23:34 Post subject: |
|
|
Stikk i strid med hvordan UEFA vil at det skal være. De ønsker å sette begrensninger på tredjeparts interesser i fotballen. NFF følger som vanlig ikke med i timen. _________________ Svart og hvit for alltid! |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 26.02.2012 00:01 Post subject: |
|
|
Det er akkurat dette som i utgangspunktet har gjort meg så skeptisk til investorer - at enkeltpersoner og grupper i praksis kan kjøpe seg makt i klubbene. Nå skal altså dette bli enda lettere og tydeligere.
Jeg trodde NFF på lik linje med UEFA var interessert i mest mulig økonomisk fair play og at klubbene skulle klare seg mest mulig selv. Men de slutter jo aldri å overraske med negativt fortegn. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 28.02.2012 23:54 Post subject: |
|
|
Da må en av investorene allerede selge seg ut, spent på hvor lenge dette holder:
" Nordhammer ønsket opprinnelig ikke å stille som varamedlem, men skiftet mening. Valgkomiteen innstilte deretter ham, og han ble klappet inn.
Han erstatter Stig Inge Bjørnebye som ikke var valgbar med tanke på sin nye NFF-jobb. Nordhammer må i henhold til NFF-reglene selge sin andel i spillerinvesteringsselskapet. "
http://www.rbkweb.no/visdb/8672 _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 01.03.2012 00:48 Post subject: |
|
|
Salgsavtalen skal visstnok være på plass i løpet av noen dager.
Dermed to spørsmål:
1. Hvem kjøper aksjene?
2. Hvem blir ny styreleder? |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 02.03.2012 00:23 Post subject: |
|
|
Dagsavisen:
 |
|
| Back to top |
|
 |
Mortenlj77 Veteran
|
Posted: 02.03.2012 00:43 Post subject: |
|
|
enig i mye av det som står der.
selv om investorer kan virke lurt på kort sikt så mener jeg at det er med på å ødelegge fotballen lsk og lyn er jo skrekkeksempler på dette. og å gi investorene mer makt er jeg sterkt i mot. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 06.03.2012 01:15 Post subject: |
|
|
Etter å ha blitt valgt inn som varamedlem i RBK, må altså Leif Inge Nordhammer selge sin andel. Kjøperen er et annet Frøya-selskap, BEWI, som produserer isolasjon og emballasje.
- Jeg syns det er litt leit. Det at man har lagt egne penger inn i en klubb, og så ikke kan kombinere dette med et styreverv, syns jeg er litt rart. I hvert fall når det er snakk om så små eierandeler som det jeg har og kombinert med et varamedlemskap. Men reglene er sånn, og da må vi legge det til grunn, konstaterer Nordhammer.
- Hvem erstatter deg som styreleder?
- Aksjonærene må kalle inn til generalforsamling, og gjøre de nødvendige endringene. Dét må de gjøre de som sitter igjen. Jeg er etter alle praktiske formål ute av investorselskapet.
Les mer: Nordhammer selger spilleraksjer til BEWI
Alt handler altså om følgende:
| § 9-1 (2) i Norges Fotballforbunds lov wrote: | | En person som har en samarbeidsavtale med klubb som gir ham økonomisk interesse i driften av klubben, er ikke valgbar til tillitsverv i klubben, krets eller forbund. Det samme gjelder person som er styremedlem, deltaker med bestemmende innflytelse eller ansatt i ledende stilling i en juridisk person med en samarbeidsavtale som gir økonomisk interesse i driften av klubben. Tillitsvalgt som kommer i posisjon som nevnt i første eller annen setning må fratre tillitsvervet for resten av perioden. Begrensningene i annen setning gjelder ikke styremedlem som er oppnevnt av klubb. Idrettsstyret kan gi dispensasjon fra begrensningene i dette ledd. |
Sistnevnte setning hadde gitt Nordhammer en mulighet, men som RBK-medlem syns jeg det helt klart er ryddig og best å skille penger og makt - i alle fall teoretisk. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 28.03.2012 02:11 Post subject: |
|
|

Bakenga-millionene allerede gått med i sluket? |
|
| Back to top |
|
 |
WanAn Proff
|
Posted: 28.03.2012 02:41 Post subject: |
|
|
Er jo helt vilt i så tilfelle. Det er dårlig butikk hvis en er nødt til å selge spillere for å dekke opp gjeld framfor å investere i nye spillere. Forstår ikke at dette er akseptabelt av det nye styret.
Fotballklubben RBK må være prioritet 1. Faen ikke ett jævla jobbtreningsenter for personer som ikke duger til noe annet enn å drikke kaffe og glise fårete... Helt vilt hvordan denne klubben er blitt så rævkjørt og voldtatt. Skulle tro hele RBK hadde planer om å avvikle seg selv som klubb. Sakte men sikkert så ingen legger merke til det. Får være glad vi var med på oppturen så har vi noe å fortelle barnebarna. Møkkamenn som har drept klubben vår... |
|
| Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 28.03.2012 03:31 Post subject: |
|
|
Hehe, og dette kommer man med hele 4 dager før vinduet stenger. Hva med januar? Neh. Februar? Neh. Men 4 dager før det stenger. Kjempe bra. _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
| Back to top |
|
 |
d3 Rutinert

|
Posted: 28.03.2012 03:45 Post subject: |
|
|
Begynner å bli rimelig immun mot hva som kommer fram til overflaten retning klubben men dette er skuffende greier. _________________ 100% JESUS |
|
| Back to top |
|
 |
batigol Veteran
|
Posted: 28.03.2012 09:42 Post subject: |
|
|
Hoftun har hatt møte med investor selskapet!
Selskapet ønsker å knytte til seg flere rike RBK venner.
http://fotball.adressa.no...230304.ece _________________ You`ll never walk alone!! |
|
| Back to top |
|
 |
Hentesveis Veteran

Joined: 24 Aug 2004 Posts: 5628 Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim
|
Posted: 28.03.2012 10:35 Post subject: |
|
|
Morsomt å se at det er vilje  _________________ Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen... |
|
| Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 28.03.2012 10:54 Post subject: |
|
|
Hvis jeg var en investor som vurderte å overføre penger til klubben for å støtte den hadde jeg aldri i verden lagt dem i spillerkjøp under det gjeldende regimet. De hadde vært øremerket lønn til sportslig leder og/eller trener av et kaliber det ellers er unaturlig at vi klarer skaffe. _________________ Nils Arne Eggen. |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 28.03.2012 13:14 Post subject: |
|
|
Det Torbjørn sa. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
JohnnyCash Rutinert
Joined: 25 Oct 2010 Posts: 531 Location: All over the place
|
Posted: 28.03.2012 19:43 Post subject: |
|
|
Bakenga og Moldskred solgt, Lago og Winsnes' lønnskostnader også ute. Så har vi skaffet oss Strandberg, Iversen og Ankersen. Da er det i såfall latterlig om vi ikke har penger til flere spillere. _________________ I'm the man in black |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 28.03.2012 23:10 Post subject: |
|
|
| Adresseavisen wrote: | | RBKs investorer er per nå Rema 1000, Sparebank1 SMN og Hent – samt privatpersonene Gustav Witzøe og Leif Inge Nordhammer. Tirsdag satt de i møter med Erik Hoftun, med tanke på det som skjer 31. mars. |
Prata med Nordhammer etter medlemsmøtet i går, og han bekreftet at salget til BEWI har gått gjennom. Så noe utdatert fakta i avisa.
Derimot interessant at Reidar Olaf Stokke (Sparebank1) har blitt ny styreleder etter Nordhammer. Spørsmålet er dermed hvem som har kommet inn i styret. Verken Purehelp eller Proff er oppdatert, og jeg glemte altså å spørre Nordhammer. |
|
| Back to top |
|
 |
batigol Veteran
|
Posted: 25.08.2012 09:54 Post subject: |
|
|
Noen som vet om Investor selskapet har bidratt i spillerkjøpene i sommer? Tarik kostet 1 mill euro blant annet. Eller har RBK kjøpt av egen lomme i hele sommer?
RBK har jo fått inn mye penger for salgene av Bakenga, Larsen, Ankersen og Wangberg til sammen. _________________ You`ll never walk alone!! |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 25.08.2012 14:17 Post subject: |
|
|
| Jeg tipper at klubben har betalt de selv så langt. Men at dersom Henriksen ikke blir solgt så gjør man som man gjorde med Chibuike i fjor, og selger en eller to videre til investor-selskapet. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 23.02.2013 00:27 Post subject: |
|
|
Den observante fikk med seg noten på s. 20 i 2012-regnskapet om at "RBK Investor har i 2012 vært med på å finansiere kjøp av spiller" - i entall.
Innbiller meg at det en eller annen plass i fjor ble hevdet at dette var Ankersen. Og hadde sånn sett slått meg til ro med det; regnet med at pengene fra Esbjerg havnet tilbake i aksjeselskapet i den spesielle saken.
Hoftun tilbakeviser det hele, og røper at mannen som ble kjøpt med investorhjelp er Stefan Strandberg.
Altså den andre nyhetsavsløringa på forumet denne uka. |
|
| Back to top |
|
 |
Beren Rutinert
|
Posted: 23.02.2013 01:05 Post subject: |
|
|
Mener å ha lest en plass at Chibbe ble kjøpt med investorhjelp? _________________ Gull 2015! |
|
| Back to top |
|
 |
georgios Veteran
|
Posted: 23.02.2013 01:08 Post subject: |
|
|
| Det ble han, men det var ikke i 2012. |
|
| Back to top |