| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
gonnagetchaa Veteran

|
Posted: 28.10.2011 19:09 Post subject: |
|
|
 _________________ Kauka på meg neseblod. Må være et godt tegn.
-Shadwell  |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 28.10.2011 21:40 Post subject: |
|
|
Men selv om det ble en kostbar natt for Hildrum kommer TV 2 til å frigjøre betydelig med ressurser i den nye avtalen. TV 2-sjefen videreselger cup og kvinnefotball til NRK og kringkastingssjef Hans Tore Bjerkaas for noen titalls millioner kroner og står også uten den kostbare betal-tv-fotballen som før sommeren gikk til Canal+ for rundt 1,1 milliarder kroner.
- Hvor mye penger frigjør TV 2?
- Det er litt vanskelig å tallfeste og jeg har heller ikke regnet så mye på det. Det er snakk om mange ulike forretningsmodeller som betal-tv og web-tv, men totalrammen for det vi bruker på norsk fotball i dag og det vi kommer til å gjøre fra og med 2013 vil nok være i nærheten av halvert, sier Hildrum.
Det betyr at TV 2 reduserer kostnadene til norsk fotball med over 150 millioner kroner i året. I dag bruker etter det Kampanje kjenner til nærmere 300 millioner kroner. Samtidig unngår TV 2-sjefen oppsigelser i TV 2-sporten. Det er grunn til å tro at det hadde blitt utfallet om TV 2 hadde tapt budkampen med TVNorge. Men også andre medieaktører skal ha vært med i budkampen, deriblant det svenske mediekonsernet Modern Times Group (MTG) og rettighetsselskapet Kentaro.
Les mer: Kjøper tv-fotball for 450 mill.
Vi må få en viss forutsigbarhet på når kampene går. Tv-kamper må fastsettes for hele vårsesongen, ikke bare for to serierunder av gangen. Så må sesongen komprimeres.
Les mer: Eliteserien - ikke for oss på tribunen
Lurer på om NSA har fått oppfylt kravet om lengre tidshorisonter. Håper i alle fall det.
Vil påstå at jeg ikke bommet all verden med tipset mitt 23. juni: Ble 1,6 mrd. i stedet for 1,8 mrd. totalt.
Poenget mitt står uansett fast: Skutle og gjengen gjorde rett som takket ja til det gullkantede budet fra Canal+. Den store økninga på seks kamper tilsa at det skulle mye til for at ikke totalsummen skulle øke.
Forresten må vel hjemmelandskampene være verdt langt mer enn 50 mill.? Tror summen blir nærmere 100-150 mill. enn 50 mill. i året; aktørene har jo kjøpt bortelandskamper for 10-15 mill. per gang i nyss avsluttet EM-kvalik. En totalpakke vil være gull verdt.
Fins en egen tråd for fordeling av medieinntekter. Vet ikke om det er enklest å fortsette RBK-detaljene der? |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 05.11.2011 17:04 Post subject: |
|
|
Ifølge VG var det første budet fra TV2 på 350 mill., noe som TVNorge matchet. NFF var i ferd med å bestemme seg for hvilket tilbud de skulle velge, da Hauge kom på banen med et høyere bud.
Så Hauge hjalp dermed NFF med å skaffe 150 mill. ekstra fra TV2.  |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 14.02.2012 18:34 Post subject: |
|
|
NFF har signert sentraliseringsavtale med UEFA for salg av TV-rettighetene for hjemme- og bortekampene for A-landslag herrer fra juli 2014 til og med juli 2018. Dette sikrer at alle landslagets kvalifiseringskamper både hjemme og borte vil bli vist på åpne kanaler (”free to air”). Også en privatlandskamp inngår i pakken.
Avtalen har en ramme på 22 millioner EURO over fire år.
Les mer: Styrenytt
- Dette er en prosess UEFA har hatt over tid, som går på å forsøke å selge kvalikkampene til EM og VM samlet. Det betyr i praksis at kampene selges gjennom UEFA. Dette er et produkt vi ønsker at flest mulig skal få se. Landslaget er noe som samler alle, og vi ønsker at kampene går på kanaler de fleste har tilgang til, sier TV- og mediesjef i NFF Knut Kristvang.
Les mer: Alle kvalikkamper skal vises på åpne kanaler
Dermed er totalavtalen (fire ikke overlappende år) nå verdt nærmere 1,8 milliarder! Vil si at dette er utrolig bra økning (fra rundt 1,2) i et tøft marked!
Som sagt hadde jo f.eks. TV2 opprinnelig signalisert at de ikke ville betale mer enn for den gamle avtalen.
 |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 14.02.2012 21:30 Post subject: |
|
|
Ventet på det , jf:
| Quote: | | Ser ikke bort i fra at totalrammene i TV-avtalen nærmer seg 1,8-1,9 milliarder |
|
|
| Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 14.02.2012 23:15 Post subject: |
|
|
| Det kan vel ikke være for mye forlangt at de 600 ekstra millionene fordeles mellom de lagene som skal (forsøke å) representere Norge i Europa? |
|
| Back to top |
|
 |
Rånny Legende

|
Posted: 28.02.2012 17:14 Post subject: |
|
|
http://fotball.adressa.no...226253.ece
Canal plus overtar rettighetene på nett også.
Trist, de har alltid vært rævva og hatt store problemer. Vil bli et stort savn på TV2 Sumo. _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 28.02.2012 17:18 Post subject: |
|
|
Har nettjenesten fra Canal + nå og synes den fungerer veldig bra, men etter min mening er den for dyr med 269 kroner måneden og det er veldig synd at fotballrettighetene blir mer og mer segmentert både på nett og på tv.
Edit:
Det står ingenting i artikkelen om at rettighetene er eksklusive. Er det lov å håpe på at TV2 også vil ha rettighetene. |
|
| Back to top |
|
 |
Mortenlj77 Veteran
|
Posted: 28.02.2012 18:34 Post subject: |
|
|
| ja er det noen som vet noe om dette? kommer ikke tippeligaen til å gå på tv2 sumo i år? har akkurat kjøpt meg abonnement så irriterende hvis den ikke gjør det... |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 28.02.2012 18:54 Post subject: |
|
|
| Tipper Canal+ har kjøpt de rettighetene som MAX.no hadde. |
|
| Back to top |
|
 |
eksiltrøndern Veteran

|
Posted: 28.02.2012 19:04 Post subject: |
|
|
| Kjøpte meg abonement på Sumo for treningskampene jeg, og da tenkte jeg at jeg bare kunne fyre i vei med hele sesongen mens jeg var i gang. Er jo fantastisk dårlig hvis jeg nå bare har betalt for crap. Får vel fyre i vei en sinnamail. |
|
| Back to top |
|
 |
Mortenlj77 Veteran
|
Posted: 28.02.2012 22:17 Post subject: |
|
|
| Kjello wrote: | | Tipper Canal+ har kjøpt de rettighetene som MAX.no hadde. |
håper det. er egentlig ikke så glad i tv2, pga den davy & co, så synes det er på tide at noen andre får prøve seg på å sende norsk fotball. men pga at at abonnementet på csports er dyrere og fordi jeg allerede har betalt for sumo så håper jeg ikke at der skjer allerede denne sesongen... |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 29.02.2012 00:10 Post subject: |
|
|
Er dessverre bekreftet at TV 2 Sumo mister rettighetene.
| Quote: | | - Det er selvfølgelig synd for oss å miste rettighetene. Det er synd for det gode tilbudet vi følte vi hadde til kundene, med den gode teknologien vi har i Sumo, sier TV 2s fotballsjef Vegard Jansen Hagen. |
| Quote: | Det gir følgende bilde for fotballåret 2012:
Eliteserien på TV blir som i fjor. Én kamp på Max, resten på TV 2, TV 2 Zebra og betalingskanalen TV 2 Sport.
Eliteserien på nett ser du hos Canal+, på nettjenesten CSports.
Adeccoligaen på TV sendes av TV 2, TV 2 Zebra og betalingskanalen TV 2 Sport.
Adeccoligaen på nett kan du se både hos TV 2 og Canal+
Toppserien for kvinner sendes på NRK. |
|
|
| Back to top |
|
 |
Mortenlj77 Veteran
|
Posted: 29.02.2012 01:01 Post subject: |
|
|
men på sumo er det jo sånn at man kan se alle kanalene til tv2 live, deriblant tv2 sport. hva skjer når de sender en tippeligakamp på tv2 sport da a?
de reklamerer jo med at man kan se alle kanalene til tv2 live hvis man har sumo gull... |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 29.02.2012 13:08 Post subject: |
|
|
| De som går på TV2 sport vil da også bli sendt på Canal+ på nett. Tror ikke dette er et stort problem egentlig, Canal+ benytter seg jo av sumo-teknologien til TV2. |
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 29.02.2012 13:27 Post subject: |
|
|
| Bortsett fra at Csports kollapser hver gang det er litt over snittet med antall seere der. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 01.03.2012 00:33 Post subject: |
|
|
Har fått noen presiseringer:
- tv2.no kan i en overgangsperiode muligens få lov til å vise hovedkampen (TV2) og mandagskampen (TV2 Zebra) i år - i tillegg til csports.no.
- nrk.no skal fortsatt vise NRK sine NM-kamper - i tillegg til csports.no.
- Trolig vil nrk.no som i fjor vise tidligere NM-runder bare på nett. Det er uavklart om csports.no vil vise disse. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 07.03.2012 23:43 Post subject: |
|
|
Prisen Canal+ betaler er ikke kjent, men etter det Kampanje kjenner til har web-tv-rettighetene vært priset til rundt 50 millioner kroner i året i de foregående avtaleperiodene. Sannsynligvis er prisen steget enda mer.
- Det vil jeg ikke kommentere, men i motsetning til TV 2 så kommer vi til å ha en mer distribusjonsvennlig tilnærming. Vi ønsker å gjøre det sammen med våre distribusjonspartnere, sier Brændeland.
Les mer: Canal+ kjøper mer norsk fotball
Det nye styret i Fotball Media AS:
Styreleder: Kjetil Siem (generalsekretær i NFF)
Nestleder: Terje Svendsen (nestleder i NTF)
Styremedlem: Kjartan Berland (forbundsstyremedlem)
Styremedlem: Eli Arnstad (forbundsstyremedlem)
Styremedlem: Gunhild Lærum (styremedlem i NTF)
Styremedlem: Pål Breen (adm. dir. Vålerenga Invest Fotball AS)
Les mer: Nytt styre i Fotball Media AS
- Vi har hatt Fotball Media en stund og vært gjennom ulike prosesser og ulike salgsproseser. Når vi da evaluerer fra forbundsstyret sin del så har vi hatt et ønske om å ha et nærere forhold til de prosessenene. Til styret har vi derfor valgt inn to styremedlemmer fra NFFs styre, mens toppfotballen på den andre siden har ønsket en sterkere representasjon fra klubbene, sier Yngve Hallén.
Les mer: Fotballtopper ut av Fotball Media-styre |
|
| Back to top |
|
 |
Juch Veteran
|
Posted: 16.03.2012 13:14 Post subject: |
|
|
| 2mas wrote: | | - tv2.no kan i en overgangsperiode muligens få lov til å vise hovedkampen (TV2) og mandagskampen (TV2 Zebra) i år - i tillegg til csports.no. |
Har det kommet noen bekreftelser angående dette? |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 16.03.2012 20:33 Post subject: |
|
|
| Så at TV2 sjøl bekreftet det en eller annen plass. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 23.03.2012 21:03 Post subject: |
|
|
En fordel med at TV2 ikke lenger har nettrettigheter er at de kutter ut tullet fra i fjor med ikke å sende alle kampene på vanlig TV. På 16. mai vil vel TV2 Sport 1-5, Zebra og Max sende klokka 18 mens TV2 kommer inn klokka 20.
I fjor valgte man jo ikke å sende på Zebra og i stedet prioritere FotballXtra.  |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 26.03.2012 23:19 Post subject: |
|
|
Regjeringen har besluttet at følgende begivenheter skal listeføres:
• OL, sommer- og vinterlekene
• VM og EM i fotball for menn, herunder kvalifiseringskamper med norsk deltakelse
• VM og EM i håndball for kvinner, samt kvalifiseringskamper med norsk deltakelse
• Cupfinalen i fotball for menn
• VM på ski, nordiske grener
• VM i alpint – Holmenkollen skifestival
• VM i skiskyting
- Intensjonene er gode, men kampene kulturministeren foreslår å listeføre går allerede på åpne kanaler. Det gjelder cupfinalene og hjemmelandskampene. Derfor er en listeføring unødvendig, sier fotballpresident Yngve Hallén.
Les mer: - Listeføring unødvendig |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 04.05.2012 12:56 Post subject: |
|
|
Jarle Mindor Marøy er ansatt som administrerende direktør i Fotball Media.
(...)
Marøy (44) kommer fra jobben som sjefsproducer i TV 2 Nyhetene. Han har jobbet i kanalen siden oppstarten i 1992, og vært producer og prosjektleder i sports- og nyhetsavdelingen. I denne perioden har han jobbet med flere fotballprogrammer på TV.
- Jeg har store forventninger til jobben, og gleder meg til å videreutvikle produktet Fotball Media skal levere. Her ligger det mange muligheter som ikke er utnyttet.
Han starter i jobben 1. juli. Fra før er Eskil Andreassen ansatt som executive producer, og han tiltrer 1. juni. Andreassen er i dag sportssjef i TV Norge, og ansvarlig for MAX sine fotballsendinger. Marøy gleder seg til å jobbe sammen med Andreassen og resten av Fotball Media.
Les mer: Marøy til Fotball Media |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 11.05.2012 14:41 Post subject: |
|
|
Anbefaler denne debatten fra Nordiske mediedager.
Rune Haug (NRK), Bjørn Taalesen (TV 2), Steinar Brændeland (Canal+) og Niels Røine (Norsk Toppfotball) i panelet.
Sport i spill |
|
| Back to top |
|
 |
|