English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Økonomi 2011
Goto page Previous  1, 2, 3, 4 ... 64, 65, 66  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
kristobal
Legende


Joined: 03 Nov 2005
Posts: 12306
Location: Verdal/Malvik

PostPosted: 09.12.2010 11:46    Post subject: Reply with quote

Vel, fra styrearbeid i bedriften jeg jobber i så føler jeg vel at forventninger i markedet og de tolkninger man gjør av situasjonen i dag og framover bestemmer en del av hvordan man budsjetterer.

Derfor må det være lov å bruke ting som økonomisk oppgang i samfunnet (meldinger fra bankene), forventninger sportslig, antatt større blest gjennom det som skjer hos konkurrenter, opprydding i TV-avtalen og større fokus fra NFF på kamptidspunkter, overstått "etterheng" i seriens sammensetting og erfaringer fra tidligere serieutvidelser for å kunne forsvare en budsjettering noe høyere enn årets inntektsnivå.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Brandy
Proff


Joined: 09 Sep 2005
Posts: 335

PostPosted: 09.12.2010 12:33    Post subject: Reply with quote

Budsjettering handler også om hvilke forventninger man vil gi til organisasjonen. Det vil være en nedtur for spillerne og administrasjonen å budsjettere med fortsatt publikumsnedgang. Da er det heller bedre å kutte litt midtveis i sesongen, evt la være å forsterke til høsten.

Dessuten: Det er fornuftig å gå litt hardt ut og bruke litt ekstra i starten av sesongen. Vinner vi de to første hjemmekampene, gir det ekstra salg av sesongkort og en god spiral.
Back to top
View user's profile Send private message
quentez
Veteran


Joined: 09 Sep 2005
Posts: 2618

PostPosted: 09.12.2010 13:43    Post subject: Reply with quote

Budsjettering handler om å legge frem realistiske tall. Det er bedre å være forsiktig enn uforsiktig.

Det RBK gjør nå er å pisse i buksa midt på kaldeste vinteren. Sier seg selv at det må noe ekstraordinært til for at billettinntektene skal tilbake på gammelt nivå.
Back to top
View user's profile Send private message
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 09.12.2010 14:29    Post subject: Reply with quote

Dessuten bør det være åpenbart at grunnen til at Per Mikalsen kan si at avviket på billettinntekter er mindre enn det Adressa antar, er at vi har "overprestert" sammenlignet med budsjett i Europa. Hadde vi hatt en Europa-prestasjon lik den som det ble budsjettert med, hadde tapet vært mye større.

Nå er kassa tom, og da kan vi ikke lenger være overoptimistiske på inntektssiden og ta det med et beklagende skuldertrekk når virkeligheten innhenter oss. Nedbemanning i administrasjonen hjelper på, men det er ikke der pengene forsvinner. Det er de store tapene innenfor spillerlogistikk som rammer oss - vi bruker for mye penger på spillere uten videresalgsverdi, og spillerne tjener for mye.
Back to top
View user's profile Send private message
kristobal
Legende


Joined: 03 Nov 2005
Posts: 12306
Location: Verdal/Malvik

PostPosted: 09.12.2010 15:09    Post subject: Reply with quote

quentez wrote:
Budsjettering handler om å legge frem realistiske tall. Det er bedre å være forsiktig enn uforsiktig.


Helt enig i det. Men de framlagte budsjettplanene må i mine øyne sees på som langt mindre uforsiktig enn hva tilfellet har vært de to foregående årene.

I mine øyne er ikke 18.000 i snitt urealistisk i 2011.

Som sagt i tidligere tilskuerdebatter hadde jeg gjerne sett at man hadde litt å gå på, det er ikke det, men å kalle en liten økning i tilskuerinntektene i 2011 i forhold til 2010 for veldig uforsiktig og skandaløs budsjettering, vil jeg ikke være med på.

Skandalebudsjetteringen fant sted i 2009 og 2010. NÃ¥ er man mer realistisk.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Strand
Veteran


Joined: 22 Jul 2005
Posts: 6495

PostPosted: 09.12.2010 15:12    Post subject: Reply with quote

Realistisk som i at man skal sminke frem et minusbudsjett til å se ut som et nullbudsjett? Er vel ikke lenge før man legger inn en post på budsjettet hvor man tar med eventuelle oljefunn under Abrahallen...
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 09.12.2010 15:23    Post subject: Reply with quote

Det er et voldsomt fokus på tilskuerbudsjetteringen. Det har jo vært for å sminke vekk minustall tidlig i sesongen for å "selge" et lavt minustall.

Uansett om klubben budsjetterer med 17 tusen eller 19 tusen så tjener jo kluben like mye penger i løpet av et år. Man tjener/taper ikke penger på budsjetterte tall, men på hvor mange billetter man selger.

Sminking er ikke direkte uvanlig, særlig ikke i fotballens verden.
Back to top
View user's profile Send private message
Strand
Veteran


Joined: 22 Jul 2005
Posts: 6495

PostPosted: 09.12.2010 15:26    Post subject: Reply with quote

Om styret har gitt beskjed om nullbudsjettering så bør man ikke budsjettere oppgang i så usikre moment som tilskuere. Det er faktisk like idiotisk som å budsjettere med spillersalg.

Dog litt artig at Skutle innrømme at han har tryna på tilskuerbudsjettet to år på rad, men at "denne gangen har jeg skikkelig trua altså".

Basert på hva? Sleike på finger'n og stikke den opp i lufta for å kjenne på vindretning? Virker som om taxiene i Oslo har mer kontroll på regnskapene sine enn RBK..


Last edited by Strand on 09.12.2010 15:28; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Hedley
Veteran


Joined: 02 May 2006
Posts: 6497
Location: Trd

PostPosted: 09.12.2010 15:26    Post subject: Reply with quote

Dessuten bør alltid budjettert tilskuerantall ligge noe over det reelle. Da kan man i media legge skylda på at folk ikke møter opp. Kanskje stimulerer det til at noen prosent ekstra går på kamp?
Back to top
View user's profile Send private message
Strand
Veteran


Joined: 22 Jul 2005
Posts: 6495

PostPosted: 09.12.2010 15:29    Post subject: Reply with quote

"Dæven døtte, har dæm budsjettert med nitten tusen også kom det bare 17? Nei, det må æ snu.. æ går på kamp no ja shø"

akkurat ja..
Back to top
View user's profile Send private message
longines
Veteran


Joined: 03 Apr 2009
Posts: 3321

PostPosted: 09.12.2010 16:17    Post subject: Reply with quote

Haha
Back to top
View user's profile Send private message
quentez
Veteran


Joined: 09 Sep 2005
Posts: 2618

PostPosted: 09.12.2010 16:22    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Uansett om klubben budsjetterer med 17 tusen eller 19 tusen så tjener jo kluben like mye penger i løpet av et år. Man tjener/taper ikke penger på budsjetterte tall, men på hvor mange billetter man selger.

Hele poenget med å budsjettere er å planlegge og finne ut hvor mye utgifter og kostnader en kan tillate seg for å ikke havne i økonomisk ufør.

Ved å ha et urealistisk tall på inntektene tillater man å budsjettere inn høyere kostnader - for å gå i null.

Da sier det seg selv at dette går i gal retning når billettinntektene havner langt under budsjettert. Bedre blir det ikke når de har en tendens til å gjøre akkurat det samme på kostnadssiden - bare i motsatt retning.
Back to top
View user's profile Send private message
Roamer
Veteran


Joined: 15 Feb 2006
Posts: 1811

PostPosted: 09.12.2010 16:36    Post subject: Reply with quote

Ser ikke helt hvilke grep vi har gjort på overgangsmarkedet som kan trekke ekstra folk til kampene. Spenning rundt Jönsson kan kanskje trekke opp litt, men da må resultatene og prestasjonene komme rimelig kjapt. Mildt sagt optimistisk budsjettering.
_________________
RBK på topp tre i årets sesong.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 09.12.2010 16:42    Post subject: Reply with quote

quentez wrote:
Hele poenget med å budsjettere er å planlegge og finne ut hvor mye utgifter og kostnader en kan tillate seg for å ikke havne i økonomisk ufør.

Ved å ha et urealistisk tall på inntektene tillater man å budsjettere inn høyere kostnader - for å gå i null.

Da sier det seg selv at dette går i gal retning når billettinntektene havner langt under budsjettert. Bedre blir det ikke når de har en tendens til å gjøre akkurat det samme på kostnadssiden - bare i motsatt retning.


Poenget her er at rbk (ihvertfall selv) mener de har fernet utgifter så mye de klarer "overalt", og da sitter de igjen med et par poster. De VET at de havner på(tall kun eks) 50 millioner i minus. Men de vet hvor mye bråk det blir i oppkjøringa. Så da kliner vi inn 15 mill i spillersalg og 15 mill "for mye" i tilskuere. Man viser fram et budsjett som går 20 mill i minus, selv om man vet at dette ikke kommer til å skje. Men man har kjøpt seg lang tid på å rette opp situasjonen, eks mer spillersalg enn budsjettert.

Jeg sier ikke at det er bra tvert imot. Men det er høyt sannsynlig at det er det de har gjort.
Back to top
View user's profile Send private message
kristobal
Legende


Joined: 03 Nov 2005
Posts: 12306
Location: Verdal/Malvik

PostPosted: 09.12.2010 17:33    Post subject: Reply with quote

Strand wrote:
Om styret har gitt beskjed om nullbudsjettering så bør man ikke budsjettere oppgang i så usikre moment som tilskuere. Det er faktisk like idiotisk som å budsjettere med spillersalg.

Dog litt artig at Skutle innrømme at han har tryna på tilskuerbudsjettet to år på rad, men at "denne gangen har jeg skikkelig trua altså".

Basert på hva? Sleike på finger'n og stikke den opp i lufta for å kjenne på vindretning? Virker som om taxiene i Oslo har mer kontroll på regnskapene sine enn RBK..


Nå er det en del forhold som tilsier at bunnen antakelig er nådd da. I hvert fall for denne gang.

De to siste årene har gjennomsnittet vært rundt 600 høyere enn det jeg anslo. Neste år ville jeg ha sagt at 17.500 er et helt greit anslag, og å skulle kritisere Skutle & co for mye synes jeg blir feil.

Man er jo tydlig i gang med prosessen for å komme ned mot et nullbudsjett, og det blir vel ikke helt riktig å budsjettere alt for lavt heller, med den følge at man da må kutte på andre områder for å få det hele i balanse. Budsjetterer man for lavt kan man jo i verste fall ikke få ut potensialet i driften heller.

Ellers føles det smått merkelig å være den som plutselig er blitt den positive og som synes budsjetteringen ser bra ut, etter å ha blitt kritisert ganske mye for min pessimisme tidligere.

Tror jeg tar den årets kverulant og spåmann-tittel også i 2011, jfr siste forslag i RBK forum awards i Garderoben-forumet Smile
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 09.12.2010 17:59    Post subject: Reply with quote

Jeg tror ikke vi skal la denne diskusjonen dreie seg om hvorvidt Kristobal er flink til å spå tilskuertall. Til det er denne diskusjonen alt for viktig. Det handler om å rette opp i den katastrofale økonomistyringa i klubben.

Jeg forventer at vi før se et nøkternt budsjett på årsmøtet, og at det denne gangen ikke blir lagt opp til presentasjon av et valgkamp-budsjett.
Back to top
View user's profile Send private message
kristobal
Legende


Joined: 03 Nov 2005
Posts: 12306
Location: Verdal/Malvik

PostPosted: 09.12.2010 18:07    Post subject: Reply with quote

Enig i det. SÃ¥ langt synes jeg signalene om tiltak og budsjettering ser bra ut.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 09.12.2010 18:14    Post subject: Reply with quote

Feil! Kanskje du har sovet deg igjennom lapskausen på årsmøtet, men gang på gang har vi blitt servert et valg-pyntet budsjett som "dessverre sprakk med noen millioner, men denne gangen blir det bar 20 millioner minus altså". Det er noen av oss som er mektig lei. Nå ser jeg at prosessen er igang igjen til tross for at kassa er tom.

Jeg synes også at Svendsen hvis han hadde sjela si i klubben skulle ha betalt tilbake styrehonorarene han har fått siden han tok over formannskapet.
Back to top
View user's profile Send private message
Ballahl
Veteran


Joined: 01 Feb 2007
Posts: 5561

PostPosted: 10.12.2010 10:01    Post subject: Reply with quote

Jeg er også delvis optimistisk til neste år.
Skal ikke en mesterhjerne til å finne ut at det kommer flere tilskuere mot Fredrikstad, Sogndal og Sarpsborg 08 enn Sandefjord, Hønefoss og Kongsvinger.

Og realistisk sett vil det også bli mer spenning i toppen neste år også, men ikke glem:
bolgebah wrote:
Nå er kassa tom, og da kan vi ikke lenger være overoptimistiske på inntektssiden og ta det med et beklagende skuldertrekk når virkeligheten innhenter oss. Nedbemanning i administrasjonen hjelper på, men det er ikke der pengene forsvinner. Det er de store tapene innenfor spillerlogistikk som rammer oss - vi bruker for mye penger på spillere uten videresalgsverdi, og spillerne tjener for mye.

_________________
- Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:

- Rune var forut for sin tid.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 10.12.2010 10:19    Post subject: Reply with quote

Det er rett og slett tragisk! Det ligner bare mer og mer på IFK Gøteborg hele opplegget.
Back to top
View user's profile Send private message
kristobal
Legende


Joined: 03 Nov 2005
Posts: 12306
Location: Verdal/Malvik

PostPosted: 10.12.2010 11:36    Post subject: Reply with quote

Vi gjorde vel unna den IFK-bommen i perioden 2000-2005.

Blir bra i 2011 skal du se.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 10.12.2010 11:48    Post subject: Reply with quote

Skutle: - Listen over feilkjøp er for lang

- Kunne Rosenborg oppnådd de samme resultatene om man hadde brukt mindre penger i disse årene?

- I etterpåklokskapens navn tror jeg svaret er ja. Det er en lærdom, sier Skutle.

----

Her er et innlegg jeg la inn i forkant av årsmøtet 2009:

Konesseur wrote:
Inntil tallene er klare må man ikke la seg lure til å tro at 30 millioner i minus betyr at dette er nødvendig for å opprettholde sportslig satsing. Jeg har tro på at man med handlekraft i styret skal man fint kunne flytte på ressurser og barbere budsjettet slik at man står med "kun" 20 millioner kroner i minus og bedre rustet med tanke på langsiktig strategi.


----

Jeg husker det som om det var i går kampanjen som ble ført i regi av Svendsen og Skutle om at det må satses på sportslig avdeling, og at disse enorme minus-summene var nødvendige. Jeg synes det er ærlig, modig og rett frem av Skutle å innrømme det at budsjettene kunne ha blitt barbert uten at dette hadde gått utover sportslig satsing. Men å hevde at dette er etterpåklokskap er å gå langt. Det Skutle sier nå er presist hva jeg hevdet i forkant av årsmøtet 2009. For ordens skyld gikk klubben 43 millioner norske kroner i minus i 2009.
Back to top
View user's profile Send private message
nieuwlaat
Veteran


Joined: 13 Jul 2007
Posts: 2586

PostPosted: 14.12.2010 09:00    Post subject: Reply with quote

rbkweb.com wrote:
- Avklaringer rundt spillere jobber vi med kontinuerlig. For neste år jobber vi parallelt med budsjett, og det er også utfordrende. Handlefriheten er ikke veldig stor, svarer Hoftun.

- Eventuelle spillere dere ønsker å selge får beskjed før jul?

- Det kan det bli, men det trenger ikke å bli det. Det er veldig i det blå.


Alt som kommer fram i media for tiden, tyder virkelig på at pilene peker oppover, slik Kristobal har spådd. Det er bare å spenne seg fast, for her bærer det etter alt å dømme rett inn i europatoppen.
Back to top
View user's profile Send private message
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 14.12.2010 09:43    Post subject: Reply with quote

Jeg tar en Kristobal og quoter mine egne spådommer/refleksjoner. Her en sak fra 11.05.2009.

Konesseur wrote:
Det er aldri gunstig for en bedrift å leve fra hånd til munn. God likviditet betyr handlingsrom hvis noe skulle uventet skulle skje, og bedre kort på hånda i forhandlinger.

Når man attpåtil har 30 ansatte i kommersiell avdeling som har lite resultater å vise til og en skremmende finanskrise i emning er det bare å ta på seg hanskene. Tar man ikke grep i denne situasjonen vil jeg anse finansstyringa i klubben ute av kontroll.

Finansstyring ute av kontroll over tid = problemer.

Jeg vil helst at finansstyringa til enhver tid er optimal slik at vi har et så godt fotballlag som mulig til enhver tid.
Back to top
View user's profile Send private message
kristobal
Legende


Joined: 03 Nov 2005
Posts: 12306
Location: Verdal/Malvik

PostPosted: 14.12.2010 14:00    Post subject: Reply with quote

nieuwlaat wrote:
Alt som kommer fram i media for tiden, tyder virkelig på at pilene peker oppover, slik Kristobal har spådd. Det er bare å spenne seg fast, for her bærer det etter alt å dømme rett inn i europatoppen.


"Pilene peker oppover" henspeiler på norsk fotballs generelle status, den økonomiske situasjonen i det norske samfunn og andre faktorene som går på de tingene som ikke RBK direkte er herre over selv.

Jeg synes det et viktig poeng, fordi jeg hele veien har stått hardt på at publikumssvikt og annen inntektssvikt de siste to-tre årene ikke har så mye med RBK selv å gjøre. Jeg forklarte publikumssvikten med helt andre argumenter enn RBKs spillestil, og trodde ikke på noen Eggen-effekt.

Når pilene nå "peker oppover" så tror jeg det også vil komme RBK til gode, fordi folk får mer penger mellom hendene igjen, har større tilbøyelighet til å bruke penger på underholdning, butikkene selger mer, kan bruke mer på annonser og sponsing og så videre og så videre.

I tillegg har de siste par-tre årene gjort NFF og klubbene mer bevisste på at ting ikke kommer av seg selv, slik at hele opplegget rundt neste sesong nok vil kunne fenge fotballpublikum mer.

Så er det naturligvis viktig at det gjøres riktige avgjørelser i klubben RBK også, men forutsetningene for inntjening og potensialet er større enn det har vært de siste årene.

Det er hva jeg mener med at "pilene peker oppover".

Det bærer neppe mot europatoppen, men det bærer mot et nytt seriegull, kanskje en mesterligahøst, mer folk på tribunene og i det hele tatt mer RBK-engasjement igjen.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4 ... 64, 65, 66  Next
Page 3 of 66

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb