English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg 2010
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 57, 58, 59  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
abjoern
Veteran


Joined: 16 Aug 2008
Posts: 4332

PostPosted: 22.06.2010 21:15    Post subject: Reply with quote

Mulig jeg husker helt feil nå, men hadde vi ikke allerede lagt om formasjon til Hønefoss-kampen?

Ja, i TL har 4-2-3-1-systemet til Hamrèn vært utmerket resultatmessig, men det har vært veldig mye å gå på spillemessig. Man kan si at det lave antallet tap har vært utrolig bra. Det har vært for mange uavgjort, og det burde vært noen flere seire med flere mål. Samlet så blir det uansett veldig bra. Det skulle bare mangle med en så god defensiv trener som Hamrèn og i tillegg så gode idividuelle spillere i forsvar og angrep.

Når du skriver at spillet i TL har vært til å leve med så regner jeg med at du snakker for din egen del. Slikt er jo veldig idividuelt, og jeg respekterer de som er fremfor alt opptatt av poengene man får med seg der og da. Likevel tror jeg ikke det er rent få(rbk-tilhengere) som lengter etter mer fart, flere sjanser, bedre fotball, mer målrettethet og gå-på-vilje og fremfor alt å se spillere som ønsker å vinne mer enn de ønsker å unngå tap.

Det er ikke til å komme utenom at Hamrèns æra har handlet om å unngå tap. Jeg tror Eggen er enig med meg når jeg sier at den type statistikk er noe Drillo kan ha for seg selv.

Siste innlegg i denne debatten. Ønsker ikke å trekke opp spilledåsa helt. Smile
Back to top
View user's profile Send private message
kristobal
Legende


Joined: 03 Nov 2005
Posts: 12306
Location: Verdal/Malvik

PostPosted: 22.06.2010 21:36    Post subject: Reply with quote

Hamrens æra har ikke handlet om å unngå tap, men det har ikke vært til å unngå at statistikken dukket opp.

Fram til denne statistikken ble brutt i fjor hadde vi 19-7-0, mens vi de siste 24 kampene i 1997 da rekorden på 32 (når man regner med åtte kamper under Sollied i 1998) ble satt hadde 18-6-0.

For mange U tidligere denne sesongen har gått på at vi ikke har vært gode nok, ikke at vi har gått ut på banen med mål om å unngå tap.

Jeg sa at man kunne leve med det noe baktunge RBK en periode. RBK har slik jeg ser det ikke vært baktunge hele tida under Hamren, i hvert fall på ingen måte mens Tettey var Annans makker.

Høsten i fjor var kjedelig, men til dels også på grunn av at serien virket avgjort i juli og at RBK spilte to av sine svakeste kamper for sesongen da det gjaldt som mest slik at e-cuphøsten uteble. Hadde vi eksempelvis vært langt bak og jobbet oss inn mot seriegull, eller hatt følge hele veien inn i toppen tror jeg folk hadde oppfattet fjoråret noe annerledes. Slik som for eksempel i 2006, da det ikke var finspillet som gjorde at det var en morsom og spennende høst.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
longines
Veteran


Joined: 03 Apr 2009
Posts: 3321

PostPosted: 22.06.2010 22:02    Post subject: Reply with quote

Vi spilte fin og underholdene fotball høsten 2006. Langt mer underholdene enn høsten 2009.
Back to top
View user's profile Send private message
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17341
Location: Stavanger

PostPosted: 22.06.2010 22:58    Post subject: Reply with quote

Inter vant CL med å spille 4-2-3-1, Real Madrid skorte 106 mål ifjor ved å spille 4-2-3-1 i mesteparten av kampene.....
Back to top
View user's profile Send private message
abjoern
Veteran


Joined: 16 Aug 2008
Posts: 4332

PostPosted: 22.06.2010 23:47    Post subject: Reply with quote

Ingen som har sagt at 4-2-3-1 generelt sett er en svak formasjon. Tvert i mot. Det er en grunn til at den er så populær. Derimot stiller den mange krav til spillertyper og det er ikke en formasjon det pleier å svinge av offensivt.

Det er tusen måter å implementere en formasjon på...
Back to top
View user's profile Send private message
Halvorsen87
Veteran


Joined: 16 Jan 2009
Posts: 2382
Location: Trondheim til høsten!

PostPosted: 23.06.2010 12:54    Post subject: Reply with quote

Halvorsen87 wrote:
Hadde Frankrike to sittende DM'er da? Malouda - ja, men Diaby er vel mer Tettey/Essien-typen?


Det skulle selvsagt ikke stått Malouda der, jeg tenkte på han derre .. faen da, han med det korte grå håret. "Toulala" eller noe sånt. Er det noen spillere med navn Toulala? Nei, det kan jeg ikke tro. Argh, orker ikke google dette. Fuck it, jeg trykker 'submit'.

Og angående den formasjonen så mener jeg at den ikke skal bestå av to sittende DM'er, de bør, nei -skal, heller ha én sittende og én box-to-box. Men dette er vel ikke nødvendigvis kun gjeldene for denne formasjonen, dette bør vel gjelde også for en flat 4-4-2?
_________________
"Does the brain control you or are you controlling the brain? I don't know if I'm in charge of mine."
- Karl Pilkington
Back to top
View user's profile Send private message
Bakklandia
Legende


Joined: 05 Oct 2004
Posts: 11416
Location: Overhalla

PostPosted: 23.06.2010 17:30    Post subject: Reply with quote

Halvorsen87 wrote:
Halvorsen87 wrote:
Hadde Frankrike to sittende DM'er da? Malouda - ja, men Diaby er vel mer Tettey/Essien-typen?


Det skulle selvsagt ikke stått Malouda der, jeg tenkte på han derre .. faen da, han med det korte grå håret. "Toulala" eller noe sånt. Er det noen spillere med navn Toulala? Nei, det kan jeg ikke tro. Argh, orker ikke google dette. Fuck it, jeg trykker 'submit'.


Toulalan. Wink
_________________
Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Ballahl
Veteran


Joined: 01 Feb 2007
Posts: 5561

PostPosted: 23.06.2010 20:51    Post subject: Reply with quote

Ganske klar beskjed fra Hoftun
Han sier det ikke direkte men Erik Hoftun er ganske klar på at ingen spillere selges før i August, når overgangsvinduet åpner.
_________________
- Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:

- Rune var forut for sin tid.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
longines
Veteran


Joined: 03 Apr 2009
Posts: 3321

PostPosted: 14.07.2010 12:45    Post subject: Reply with quote

Litt kritikk av angrepspillet under Hamren i dagens VG:

Sagt på en litt vennlig måte selvfølgelig.


Iversen:
Quote:


- Med engasjementet og den skjulte humoren hans tror jeg det er mange som synes det er artig at han er tilbake. For min del er det veldig bra, vi spiller mer offensiv fotball og det gir meg flere sjanser. Erik Hamren gjorde en utrolig god jobb med laget, men det ble litt for lite fokus på angrepspillet, mener veteranspissen.



Hoftun:
Quote:
Sportssjef Erik Hoftun mener laget fikk svi for manglende offensiv kraft da de dummet seg ut mot Karabagh.

- Vi må være i stand til å bryte igjennom lag som står lavt mot oss. Karabagh fant vi ikke ut av. Skal vi, som et lag fra et lite land, spise kisebær med de store, må vi være bedre enn de på offensiv samhandling.


Synes det er deilig at de er ærlige på at vi må bli bedre offensivt enn vi var under Hamren. Jeg var i perioder i tvil om dette var en holdning innad i Rosenborg.


Last edited by longines on 14.07.2010 12:49; edited 3 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
Ballahl
Veteran


Joined: 01 Feb 2007
Posts: 5561

PostPosted: 20.07.2010 03:10    Post subject: Reply with quote

Den beste saken jeg har lest fra Anders Skjerdingstad;
Fakta og myter i gullstriden
Analyse: Hvor unge er egentlig VÃ¥lerenga? Og hvor bred er egentlig RBK-stallen?
_________________
- Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:

- Rune var forut for sin tid.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Roamer
Veteran


Joined: 15 Feb 2006
Posts: 1811

PostPosted: 20.07.2010 10:36    Post subject: Reply with quote

Spesielt treffende at vi ikke har noen spisser som scorer spillemål når Prica er ute.

Iversen med 4 og Moldskred med 0 er langt fra imponerende. Har ikke Lustig 5? Vi må ha inn noen nye på topp.
_________________
RBK på topp tre i årets sesong.
Back to top
View user's profile Send private message
Peter Storey
Veteran


Joined: 29 Jul 2008
Posts: 5529
Location: Ystad

PostPosted: 23.07.2010 16:02    Post subject: Reply with quote

Ungguttstermometer:
Värme:
Henriksen
Jamtfall

Rumstemp:
Bakenga
Oviasu

Kylskåp:
Traoré
Ã…sen
Aas
Karlsen

Frys:
Sellin
Helland

Rehab:
Wangberg
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 23.07.2010 16:13    Post subject: Reply with quote

Det er nok en veldig riktig fremstilling av ungguttas foreløpige muligheter under Eggen det der PS.

Personlig så (og dette skrev jeg for mange mnd siden også) bryr jeg meg ikke nevneverdig om talentene får masse spilletid eller ikke disse mnd, det eneste som betyr noe for meg er å få laget ut i Europa.

Det som er positivt er jo at Eggen uttaler at de byttene han har gjort hittil er bytter som er gjort for å sikre seier, hvis vi hadde punktert kampene tidligere så hadde unggutta kommet innpå.

Alt i alt så syns jeg det er kjipt at ikke Åsen og Bakenga har fått flere muligheter, men hvis de presterer godt nok på trening og når en formtopp så vil de få sjansen. Hvis vi kommer oss tidlig opp i 2-0(eller 3-0) så vil de også få tillit.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 23.07.2010 16:47    Post subject: Reply with quote

Ikke glem at Bakenga har vært ute med skade i lang tid. Synes han har blitt matchet fornuftig etter at han ble friskmeldt.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Tommærn
Veteran


Joined: 14 Dec 2005
Posts: 1099

PostPosted: 24.07.2010 02:46    Post subject: Reply with quote

Wangberg på rehab? Forklar er du snill.
Back to top
View user's profile Send private message
Jonas
Veteran


Joined: 30 Jul 2005
Posts: 6536
Location: Oslo

PostPosted: 24.07.2010 05:55    Post subject: Reply with quote

Rehab er vel det svenske ordet for opptrening etter skade. Wink
Back to top
View user's profile Send private message
kristobal
Legende


Joined: 03 Nov 2005
Posts: 12306
Location: Verdal/Malvik

PostPosted: 24.07.2010 09:20    Post subject: Reply with quote

Nå har det ikke vært så mange kamper som har vært avgjort tidlig da, og faren er vel til stede for at det ikke blir så mange utover høsten heller. Når seriegullet er mer eller mindre sikret bør unggutta matches også før hver enkelt kamp er vunnet.

At Henriksen og kanskje Bakenga er noen Eggen har trua på er veldig bra. Så det må fortsette.

Ser ellers i Adressa i dag at Annan er tilfreds med å ha utviklet sitt offensive spill, og det er også flott. Han har jo vært nær scoring flere ganger i det siste.

Skjelbred er vel selve prakteksemplet på hvordan Eggen får fram det beste i enkelte spillere, og spørsmålet blir om flere spillere får et liknende løft framover. Så langt har også enkelte spillere framstått mindre gode enn i vår.

Med 17-4 på åtte kamper er vi statistisk sett ikke veldig annerledes stilt enn vi var under Hamren, som hadde 30-8 på sine 15 kamper før han dro.

Laget framstår litt annerledes, med større risiko og det skapes flere målsjanser. Imidlertid har effektiviteten gått ned, både hos oss og motstanderne.

At vi spiller oss fram til flere sjanser skulle kanskje normalt sett bety at vi også vil skape mer mot bedre motstand og ha større mulighet for å score mål mot lag som er vesentlig bedre. Så det kan hende at vi har bedre forutsetninger for å gjøre gode kamper mot Europas beste.

I Adressa hevdes det også at Eggen har en viss motvilje mot å bruke støttefunksjonene i klubben, mens Jönsson vil bruke dem for det de er verdt. Det synes jeg høres bra ut. Jeg tror det er viktig at treneren nyttiggjør seg organisasjonen rundt på en best mulig måte.

I sum kan det se ut som om at Eggen viderefører det aller meste fra Hamrén når det gjelder det ute på banen, i hvert fall statistisk, han shiner opp litt på enkelte punkter, og så kan Jönsson videreutvikle dette og nyttiggjøre seg jobben til sine forgjengere til å få ut enda mer av potensialet neste sesong. Det blir spennende.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Recon
Legende


Joined: 20 Jun 2004
Posts: 11807
Location: alltid to skritt foran

PostPosted: 24.07.2010 16:06    Post subject: Reply with quote

kristobal wrote:
Når seriegullet er mer eller mindre sikret bør unggutta matches også før hver enkelt kamp er vunnet.
Dette har han vel aldri gjort før heller, så liten grunn til å forvente det nå?
_________________
Profesjonell revolusjonær

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
View user's profile Send private message
Hjelde
Veteran


Joined: 04 Nov 2007
Posts: 3907

PostPosted: 24.07.2010 16:23    Post subject: Reply with quote

Bra innlegg Kristobal! Balansert og fint! Tommel'n opp! Tror du har rett i mye av dette, Jeg tror også at dette kan bli riktig så bra, både på kort og lengre sikt! RBK
Back to top
View user's profile Send private message
SunsetSalami
Legende


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 11014

PostPosted: 16.09.2010 22:01    Post subject: Reply with quote

Dagens kamp viste en enkelt ting: vi har ikke spillere som er gode nok til å behandle ballen, og som forstår fotball godt nok. Vi har ikke spillere som kombinerer (mange nok av) følgende ferdigheter:

- god førsteberøring
- god "touch" på ballen (gjerne også god til å føre ball)
- spillbar og bevegelig
- smart i bevegelsesmønsteret
- kan "dra av" en mann
- "lett" i kroppen og smidig
- høy frekvens på beina
- godt blikk for spillet

Spesielt blant midtbanespillerne våre bør vi ha slike spillertyper. Da vi slo Valencia x 2, hadde vi Traorè, Sapara, Skjelbred og Tettey på midtbanen. Match disse opp mot ferdighetene jeg skrev over, stemmer ganske bra, eller? I dag har vi Roar Strand, Markus Henriksen, Anthony Annan og samme Skjelbred. Skjelbred er den samme, Annan er klasse, men det holder ikke med 2 av 4.

Vi blir rett og slett overspilt på midtbanen. På topp hadde vi mot Valencia en stasjonær, smart spiss og en mer bevegelig en. I dag hadde vi to stasjonære. Håpløst, intet mer å si. Riktig nok har vi ingen spisser av Konès kaliber som kan utfylle Ivers/Prica i stallen (og ettersom Konè langt i fra var noen fantastisk spiller, sier det litt om stallen), men det er Hoftuns feil. Huseklepp eller Moa burde vært i RBK, evt. Bolaños.

At Konan Ya ikke fikk mer tillit er merkelig. Han matcher bra mot ferdighetene jeg listet opp. Det samme gjør Traorè. At man ikke får mer ut av han, er skammelig. En midtbane med Annan, PCS, Traorè og Konan - alle topptrente - hadde ikke blitt rundspilt så til de grader, fordi alle spillerne er bevegelige og flytter beina hurtig.

I internasjonale kamper trenger vi rett og slett spillere med utsøkt teknikk, forståelse og bevegelighet. Det er derfor det var en gigaskandale at vi lot en spiller som Storflor gå, som ikke slet med å henge på nivået til Real Madrid, Arsenal, PSV osv. (når skal folk innse hvor viktig det var å ha spillere som hang med på det nivået). Samme gjelder Konan, Traorè, og - i følge meg - Nordvik, som kunne blitt en meget, meget god midtstopper, og har hurtighet.

Det er et must at vi forsøker å internasjonalisere spillerutviklingen og innkjøpsolitikken vår. Ikke det at de må være utlendinger, men de må ha internasjonalt snitt. Midtbane- og angrepsspillerne vi handler inn må ha mange av de opplistede ferdighetene. Hvis ikke kommer vi aldri til å henge med i Europa igjen. Moldskred, Olsen og Winsnes er navn på tre spillere vi har hentet de siste åra. Det burde ringe en bjelle, hvor er vi på vei?

Hvis Rosenborg er smarte nå, signeres Saré på lang kontrakt, PCS blir tilbudt god lønn for å bli, Storflor hentes hjem og Erik Huseklepp skaffes til klubben. Samtidig bør man kunne finne en defensiv midtbanespiller av kaliber, Pontus Farnerud burde være et alternativ. Et RBK som skal kunne kjempe internasjonalt igjen, burde se ut slik, for eksempel, offensivt:

Annan/Farnerud
Storflor - Sarè
PCS

Huseklepp - Iversen/Prica


Dårlig defensivt, vil noen hevde, jeg er helt uenig. Sarè virker å flytte beina fort, samme gjør Storflor, PCS løper som en gal og Annan/Farnerud er jo meget gode i posisjoneringa. Henriksen, Åsen og Bakenga er tre talenter som kan være med å få en del spilletid på dette laget. Kort oppsummering: Vi må ha spillere med teknikk og som flytter beina hurtig.

(PS: Ønsker ingen Storflor-diskusjon her, jeg bare sier min mening og der er han inkludert, bare ignorer det dere som det koker over for).
Back to top
View user's profile Send private message
Katalysator
Veteran


Joined: 15 Jan 2006
Posts: 1947

PostPosted: 16.09.2010 22:23    Post subject: Reply with quote

Jess, Storflor som indreløper ja. Da kommer alt til å løse seg!
_________________
"A talented youngster from Slovakia or Norway, once doomed to slog out his career in Košice or Trondheim with occasional appearances on his national team, could now hope to play in the big leagues." - Tony Judt, Postwar
Back to top
View user's profile Send private message
SunsetSalami
Legende


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 11014

PostPosted: 16.09.2010 22:27    Post subject: Reply with quote

Du tok poenget ja, bra jobba. Men at Øyvind er elendig defensivt er selvsagt en myte på lik linje med at Berbatov er elendig defensivt.
Back to top
View user's profile Send private message
Katalysator
Veteran


Joined: 15 Jan 2006
Posts: 1947

PostPosted: 16.09.2010 22:30    Post subject: Reply with quote

Har du egentlig noe annet poeng enn at hvis Storflor hadde vært i klubben hadde vi vært et fantastisk fotballag?
_________________
"A talented youngster from Slovakia or Norway, once doomed to slog out his career in Košice or Trondheim with occasional appearances on his national team, could now hope to play in the big leagues." - Tony Judt, Postwar
Back to top
View user's profile Send private message
SunsetSalami
Legende


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 11014

PostPosted: 16.09.2010 22:37    Post subject: Reply with quote

Les da, please.
Back to top
View user's profile Send private message
kristobal
Legende


Joined: 03 Nov 2005
Posts: 12306
Location: Verdal/Malvik

PostPosted: 16.09.2010 22:48    Post subject: Reply with quote

I forhold til "touch", førsteberørinig og pasningssikkerhet var jo den relativt bra i mine øyne under Hamrén. Den har blitt vesentlig dårligere under Eggen. Naturligvis betyr mer risiko og det å se etter flere offensive løsninger at det blir flere feilpasninger enn ved småspill på tvers og bakover som vi så en del av under Hamrén, men jeg savner den tryggheten i spillet vi så tidligere.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 57, 58, 59  Next
Page 58 of 59

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb