English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Terminliste 2011
Goto page 1, 2, 3 ... 12, 13, 14  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59146
Location: Trondhjem

PostPosted: 09.03.2010 14:59    Post subject: Terminliste 2011 Reply with quote

- Når det gikk gjennom på tinget i helgen at det blir et kvalifiseringsfritt system, så betyr det egentlig i teorien at vi kan velge akkurat hvor lenge vi kan spille Tippeliga. Det betyr at vi i teorien kan spille helt opp mot jul, og vi kan også starte når vi vil, sier Semb.

- Det som blir spennende er å se hva klubbene bestemmer seg for i den andre enden. Hvor langt inn skal vi spille? Ut november, eller godt i desember for å tilpasse seg eurpacupen. Der ligger det en kjempemulighet til å forlenge sesongen, påpeker Semb.

Vålerenga-trener Martin Andresen mener imidlertid at det ikke er noe poeng i å strekke sesongen med det antallet kamper som spilles nå.

- For min vil jeg si at vi kan forlenge sesongen hvis det blir flere kamper, for det er ikke noen vits i å dra det ut. I fjor var det ikke mer enn én eller to ganger hvor vi spilte tre kamper kamper i uken, sier Andresen.

Les mer: Semb mener det er viktig å ha en lang sesong

Og som tidligere sagt er det allerede bestemt at seriestart neste år tidligst blir 20. mars.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
kristobal
Legende


Joined: 03 Nov 2005
Posts: 12306
Location: Verdal/Malvik

PostPosted: 09.03.2010 15:09    Post subject: Reply with quote

Uff, Semb som skal styre dette nå ja...

Den norske serien kunne vart fra 10. april til 10. november. Klimaet i Norge tilsier at det er den tida som passer. Hva slags mening gir det å "tilpasse seg e-cup" når dette angår null lag, kanskje ett?

Erfaringen viser at RBK i sine beste år klarte å levere gode prestasjoner i Europa uten kamptrening etter begynnelsen på november. Man kan kanskje stå noe bedre rustet med seriespill fram til den nest siste Europa-runden i slutten av november, men taper interesse og øker muligens skadehyppigheten ved å kjøre tøffe kamper i tre-fire uker lenger enn i dag.

Den største utfordringen ligger i å være bedre rustet i de tilfellene man klarer å kvale til mer e-cup på den andre siden av vinteren. Det er vanskelig å kjøre opp en "formtopp" til midten av februar.

Men kanskje må vi bare innfinne oss med at vi har en kjempefordel av å være på vårt aller beste når kvaliken spilles på sommeren/tidlighøsten, mens ulempen vår er at vi ikke kan være like bra rustet på ettervinteren etterpå.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18434

PostPosted: 09.03.2010 15:34    Post subject: Reply with quote

Enig med kristobal. Terminlista har nok marginal betydning for norske lags e-cup-resultater, det er nok av andre ting å konsentere seg om. Blir litt som å ha hull i baugen, men likevel pisse over rekka fordi man er redd for å synke.
Back to top
View user's profile Send private message
longines
Veteran


Joined: 03 Apr 2009
Posts: 3321

PostPosted: 09.03.2010 15:36    Post subject: Reply with quote

Uenig med dere. Jeg synes det er viktig at sesongen strekker seg lenger enn 10 November. Ikke kom her å si at det ikke var en ulempe for oss i 2007 og 2008 å måtte avslutte e-cup gruppespillene helt uten matchtrening.

Dessuten tror jeg ikke det å strekke sesongen på høsten vil få samme interessenedgang som å strekke det på våren. Det er alltid flere tilskuere på høstsesongen enn på vårsesongen. Banene er også vesentlig bedre sent på høsten enn tidlig på våren.
Back to top
View user's profile Send private message
Oppmannen
Veteran


Joined: 02 Aug 2008
Posts: 4813
Location: Trondheim

PostPosted: 09.03.2010 17:53    Post subject: Reply with quote

Logisk nok, siden det er på høsten at ting avgjøres i topp og bunn. Jeg synes også det er viktigere å ha matcher utover i november enn i mars. Spiller vel ingen rolle hva slags form laget er i så tidlig på våren, hvor ofte er norske lag blant de 16 beste i en europeisk cup? Brann og Rosenborg i 1997, siden har det ikke skjedd. Tradisjonellt har Rosenborg, relativt sett, vært best mot europeisk motstand i september/oktober. NFF virker jo livredde for alt som heter midtukekamper, forståelig kanskje, med tanke på befolkningsspredningen i Norge, men jeg mener det beste er å spille fra første halvdel av april og til seint i november.

Akkurat nå føles det veldig rart å tenke på at Tippeligaen starter allerede til helga, men slik var det i fjor også. Når vi først kommer i gang glemmer man det, og forholdene vil alltid være like for begge lagene. Tromsø er sikkert best vant med snøstorm, men vi klarte da å slå de 4-2 der oppe for det.
_________________
Oppmann m/ fire tiårs erfaring i å vinne andreball.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17341
Location: Stavanger

PostPosted: 09.03.2010 17:59    Post subject: Reply with quote

Flere midlukekamper er en "no-brainer" slik jeg ser det og særlig på den tiden hvor banene er best. Hvorfor har en sommerferie? Disse spillerne tjener millioner så en burde forvente at dem klarer å spille fotball på den tiden hvor forholdene er best. Med tettere kampprogram så vil også norske klubber lære seg å spille midtuke kamper og ikke gjøre som Vålerenga gjorde for noen år siden å sparte seg i uefa-cupen på grunn av et liksom hardt kampprogram.
Back to top
View user's profile Send private message
kristobal
Legende


Joined: 03 Nov 2005
Posts: 12306
Location: Verdal/Malvik

PostPosted: 09.03.2010 18:04    Post subject: Reply with quote

longines wrote:
Uenig med dere. Jeg synes det er viktig at sesongen strekker seg lenger enn 10 November. Ikke kom her å si at det ikke var en ulempe for oss i 2007 og 2008 å måtte avslutte e-cup gruppespillene helt uten matchtrening.

Dessuten tror jeg ikke det å strekke sesongen på høsten vil få samme interessenedgang som å strekke det på våren. Det er alltid flere tilskuere på høstsesongen enn på vårsesongen. Banene er også vesentlig bedre sent på høsten enn tidlig på våren.


En liten ulempe er det kanskje, men ikke avgjørende. Vi spilte i våre beste år meget gode kamper lenge etter at den norske serien var ferdig. Kanskje kan det også ha noe med at opplegget vårt etter serien i 07 og 08 ikke var optimalt.

Vi slo Legia, IFK og Milan lenge etter sesongslutt, vi slo Real, Bilbao, spilte uavgjort mot Bayern, uavgjort mot Alaves, slo Røde Stjerne, spilte uavgjort mot Panathinaikos og Olympiakos.

Desemberen har med unntak av Milan vært litt trøblete, men å utvide serien til slutten av november for at et norsk lag en sjelden gang skal spille en avgjørende kamp i desember blir litt meningsløst når ulempene også er mange for norsk fotball generelt.

Flere tilskuere på høsten enn våren er det nok ikke, og særlig ikke hvis man begynner å dra serien i langdrag utover november. Men enig i at banene vanligvis er bedre i slutten av november enn i begynnelsen av mars.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Oppmannen
Veteran


Joined: 02 Aug 2008
Posts: 4813
Location: Trondheim

PostPosted: 09.03.2010 18:50    Post subject: Reply with quote

Beklager min uvitenhet, men hva er en "no-brainer"?
_________________
Oppmann m/ fire tiårs erfaring i å vinne andreball.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17341
Location: Stavanger

PostPosted: 09.03.2010 18:51    Post subject: Reply with quote

En avgjørelse som kan tas direkte uten å måtte bruke særlig tid til å tenke over den.
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9044
Location: Trondheim

PostPosted: 14.03.2010 23:59    Post subject: Re: Terminliste 2011 Reply with quote

2mas wrote:
Og som tidligere sagt er det allerede bestemt at seriestart neste år tidligst blir 20. mars.

Tviler jeg meget sterkt på. Hvertfall om utfallet av kvalikktrekningen blir at vi har avgjørende kamper i mars. Kun én serierunde før de kampene er selvfølgelig uholdbart. Dermed blir det nok også neste år seriestart 13. mars. Men da sansynligvis en god del kunstgresslag og Viking, Start evt Haugesund som hjemmelag.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59146
Location: Trondhjem

PostPosted: 15.03.2010 09:30    Post subject: Reply with quote

Semb som sa det i VG tidlig i forrige uke. Har ikke ordrett sitat her.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59146
Location: Trondhjem

PostPosted: 16.03.2010 13:14    Post subject: Reply with quote

Minusgrader, tomma läktare och 0–0-matcher. Allsvenskans rekordtidiga start är en flopp. I dag kan Sportbladet avslöja att det kritiserade upplägget blir kvar.

(...)

I går fullbordades premiäromgången – och fiaskot var ett faktum. Publiksnittet för de åtta matcherna landar på 6038. Det är ett tapp på nästan 5 000 personer jämfört med första omgången 2009.

– Det är inte så konstigt, säger fotbollförbundets ordförande Lars-Åke Lagrell.

– Det är nog första gången som vi startar en säsong i minusgrader. Men klubbarna har varit angelägna om att köra på som planerat.

Läs mera: ”Vi startar samma tid nästa år också”
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Tangen1986
Senior


Joined: 17 Jul 2009
Posts: 143
Location: Malvik

PostPosted: 16.03.2010 14:14    Post subject: Reply with quote

Vel jeg håper virkelig at man innser at Norge ligger der på kartet som vi gjør og at det derfor er en altfor stor risiko med seriestart i midten av Mars. Klimaet i Norge tiltaler det rett og slett ikke, heller ikke sportskulturen hvor mange som meg forsatt er mest opptatt av vintersport på dette tidspunktet.
Jeg klarer rett og slett ikke å mobilisere mot en seriestart under Holmenkollhelga samtidig som snøen laver ned ute. Man kan heller sette seriestarten tilbake til begynnelsen av April og deretter spille ut November hvor klimarisikoen tross alt er noe mindre. Vintrene starter stort sett ikke før i Desember nå til dags uansett.
Back to top
View user's profile Send private message
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17341
Location: Stavanger

PostPosted: 16.03.2010 14:26    Post subject: Reply with quote

Kan ikke se det store problemet med seriestarten. For utenom kampen vår mot Molde ( kan skje senere på våren også ) så gjekk alle kampene under helt akseptable forhold og ikke verre enn vi har sett tidligere år. Start stilte jo f.eks med en helt nydelig matte som var godt egnet til fotball. Skuffelsen var Brann som strengt tatt burde ha gode muligheter klimatisk til å klare bedre selv om det riktignok skal sies at det er sjeldent at Bergen har opplevd mer snø og vinter enn i år. Målet må uansett være å kutte sesongen i begge ender og få et tettere kampprogram samt få avviklet sommerferien til fotballen og heller spille kamper når banene er som best.
Back to top
View user's profile Send private message
abjoern
Veteran


Joined: 16 Aug 2008
Posts: 4332

PostPosted: 16.03.2010 15:28    Post subject: Reply with quote

Snittet på den første serierunden ble tilslutt godt over 8000 og det må sies å være sterkt så tidlig i mars i Norge.

Jeg ser ikke bort i fra at det kan bli en tradisjon å kombinere seriestart-fotball med avviklingen av vintersportssesongen. Man sender på en måte stafettpinnen videre.

Hvis det er noen som er vant til å stå ute og følge idrett med kakao og ullundertøy så er det vel nordmenn.

Det er utrolig hva vi mennesker kan bli vant til hvis vi bare får litt tilpasningstid.

Men så kan man spørre seg, hva er egentlig poenget, når man kan fortsette en serierunde eller to på senhøsten eller spille flere midtukekamper? For det første tror jeg at fotballhungeren faktisk er større nå enn den ville vært i november. Da er det mørkere, gjerne kaldere og folk er stort sett ganske lei tippeligafotball. Jeg har i hvert fall den følelsen når cupfinalen går, at dette er den norske fotballsesongens siste krampetrekning.

Når det gjelder E-cup-deltagelse, så burde det være mulig å avtale treningskamper med de andre nordiske lagene som deltar, inkludert russiske og ukrainske. Jeg synes klubben var veldig dårlig på dette de siste årene vi har vært i e-cup.

Når det gjelder midtukekamper tror jeg de fleste lagene tåler den kampbelastningen, men jeg tror ikke de som forvalter fotballproduktet er interessert i en så komprimert sesong. Både med tanke på TV-tidene og publikumstilstrømningen er dette ugunstig.
Back to top
View user's profile Send private message
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17341
Location: Stavanger

PostPosted: 16.03.2010 15:39    Post subject: Reply with quote

Det bør også være mulig å få til flere kamper mot det engelske toppklubbene sine reservelag da dem sliter med for få kamper og endel av det lagene kan gi brukbar motstand som vist av Manchester United både mot oss og Stabæk. Kampene har også potensial for et større publikum enn bare det ivrigste supporterne av norske lag da det er mange supportere av det engelske lagene som er interessert i å se klubbenes unge og lovende.
Back to top
View user's profile Send private message
Bakklandia
Legende


Joined: 05 Oct 2004
Posts: 11416
Location: Overhalla

PostPosted: 16.03.2010 18:28    Post subject: Reply with quote

Ja, er det egentlig det? Så mange som er interreserte i å se ett engelsk lag hvis det ikke er A-laget? Jeg har mine tvil, nemlig.
_________________
Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17341
Location: Stavanger

PostPosted: 16.03.2010 18:39    Post subject: Reply with quote

United sitt reservelag mot Stabæk var da ganske så greit besøkt... Uansett er ikke tilskuerantallet det viktigste ,men at begge parter har behov for kamper på denne årstiden og kan være tjent med et samarbeid.
Back to top
View user's profile Send private message
kristobal
Legende


Joined: 03 Nov 2005
Posts: 12306
Location: Verdal/Malvik

PostPosted: 16.03.2010 19:26    Post subject: Reply with quote

Kunne kanskje ha kjørt en seriøs turnering i Syden i februar og mars, for lagene i de to øverste divisjonene eller eventuelt bare eliteserien. Med en solid pengepremie eller UEFA-cupplass om det lar seg gjøre. Kalt det ligacup eller noe og lagt opp til en spilleplan som hadde gitt alle lag en del matching og de som virkelig satset muligheten til å oppnå noe.

Vi klarer oss godt uten seriefotball her hjemme før nærmere 10. april egentlig.

Så lenge TV2 valgte å satse så mye som de gjorde på 1881-cup og Marbella som de gjorde i år, så burde det vært mulig å få dem med som hovedkringkaster for en slik turnering også.

Ikke sikkert alle hadde sett det bryet verdt å satse på en slik turnering heller, men det ville gitt treningskampene i Syden mer status enn i dag, hvor det er lite å hente rent konkurransemessig.

Rart at sånt ikke skal kunne la seg gjøre i dag når vi hadde ligacup (Würth-cup) i 1992 og 1993 og en sommerlig Millioncup i 1991.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59146
Location: Trondhjem

PostPosted: 23.04.2010 17:02    Post subject: Reply with quote

(...) på spørsmålet om seriestart andre helg i mars (i år Brann - Haugesund lørdag 13. mars), er meningene delte. De varierer også kraftig fra klubb til klubb.

Det er spesielt i Molde (73,7 prosent) og Rosenborg (70), men også i Vålerenga (61,1) spillerne er motstandere av å ha første serierunde før verdenscupene på ski er ferdig.

I den andre enden av skalaen er Viking-spillerne: 86,7 prosent av dem syns start i mars er riktig.

Eliteseriespillerne i Aalesund (83,3 prosent) og Start (80) er også klare tilhengere av dagens ordning, det er til en viss grad også Brann (57,1).

Les mer: Uenige om seriestart
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Mortenlj77
Rutinert


Joined: 07 Nov 2006
Posts: 959
Location: Askim

PostPosted: 23.04.2010 18:13    Post subject: Reply with quote

for min del kan godt serien vare fra midten av februar til midten av desember. det sier seg jo selv at hvis vi tøyer sesongen litt i begge ender vil norske lag som evetuelt spiller avgjørende e-cup-kamper i november/desember/februar klare seg bedre. det som enkelte har snakket om med lav interesse for fotball mens det ennå er snø og vinteridrett tror jeg bare er forbigående hvis tippeligaen hadde begynt februar eller tidlig i mars i flere år etter hverandre ville folk blitt vant til det og kommet på kamp.
Back to top
View user's profile Send private message
kristobal
Legende


Joined: 03 Nov 2005
Posts: 12306
Location: Verdal/Malvik

PostPosted: 23.04.2010 18:30    Post subject: Reply with quote

Har mine tvil til akkurat det. Det er helt normalt at det er flerfoldige minusgrader på den tida av året, og det tror jeg aldri vil friste familiene på kamp. En stor del av økningen i tilskuertall de siste ti årene må tilskrives det at fotballkamp er blitt en familieforeteelse mer enn de mer mannsdominerte tilskuermassene vi så tidligere.

De vil kanskje venne seg til snøkaos på vei til kamp eller bitende kulde på tribunen, men å få med seg kona og barna på åtte og ti under slike forhold tror jeg ikke blir enkelt.

Vi må innse at vi bor der vi gjør, og at de fordelene vi har av å være i storform når e-cupkvalifisering spilles og mange i mellomeuropa er i oppkjøring uten særlig kamptrening veies opp av at norske lag sliter i de få tilfellene de klarer å overvintre i e-cupen.

Det er fortsatt så sjelden det skjer at å ødelegge fotballinteressen fordi ett norsk lag tredjehvert år får en kamp i februar/mars virker fånyttes.

Vi kan dra sesongen ørlite lenger på høstparten, siden det vanligvis ikke er så mye vinter før jul. Det kan hjelpe på i forhold til de aller siste e-cupkampene før jul.

Riktignok har RBK spilt ganske mange gode kamper et godt stykke etter serieslutt, så det er ikke gitt at det er avgjørende heller. Men noen ulempe er det neppe.

For min del kan sesongen gå fra 10. april til 20. november. Cupfinalen kunne de flyttet fram til tidligere på høsten så er man sikret seriefotball helt ut. Cupfinale når vi jo nesten aldri uansett.

Så får resten av landet leve med at kampene sent på høsten ikke innebærer all verdens spenning om gullet, men for kamptreningens del for oss og andre som trenger det så greit nok.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
v_olden
Veteran


Joined: 10 Jul 2007
Posts: 2909

PostPosted: 23.04.2010 18:43    Post subject: Reply with quote

Det er idiotisk å avgjøre hvem som vinner cupen før man vet hvem som havner på ecupplassene i serien så lenge cupvinneren får europacup.

Cupfinalen skal være siste kampen i sesongen.
_________________
Medlem nr. 2201

Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014
Back to top
View user's profile Send private message
kristobal
Legende


Joined: 03 Nov 2005
Posts: 12306
Location: Verdal/Malvik

PostPosted: 23.04.2010 20:07    Post subject: Reply with quote

Godt poeng som jeg ikke tenkte over i farten Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59146
Location: Trondhjem

PostPosted: 01.05.2010 19:29    Post subject: Reply with quote

De allsvenska klubbarna tänkte igenom allt, och revolutionerade allsvenskan med en rekordtidig seriestart.

Vad de glömde?

Publiken.

– Ingen jäkel ställde frågan om åskådarna ville komma och se oss spela så tidigt, säger Svensk Elit­fotbolls ordförande Bosse Johansson.

Läs mera: ”Vi finns till för åskådarna...”
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3 ... 12, 13, 14  Next
Page 1 of 14

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb