English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Økonomi 2010
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59330
Location: Trondhjem

PostPosted: 04.10.2009 13:08    Post subject: Reply with quote

I disse dager diskuteres neste års budsjett og for andre år på rad opererer klubben med blodrødt underskudd.

Norge er gjenerobret, nå skal klubben igjen satse mot Europa. Og det koster. Derfor vil klubben satse friskt selv om det igjen vil se stygt ut i budsjettet.

- Akkurat nå vurderers risikoen i summene vi ser for oss i neste års budsjett. Styret er veldig opptatt av at vi må gjøre noe med kontantstrømmen, og at det er en sikkerhet i de tallene administrasjonen legger opp til. Slik det er nå får vi inn masse penger tidlig i året mens det på slutten av året er lite midler og vi jobber nå for å finne løsninger på dette, sier Skutle.

- Kan også neste års bunnlinje ha 30 millioner i minus?

- Det vet jeg ingenting om nå. Men det var et godt forsøk på å få ut tallene, sier Skutle

Les mer: Seriegull gir blodrøde tall i RBK
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Forumsjef
Veteran


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 2116

PostPosted: 16.10.2009 15:17    Post subject: Reply with quote

Når blir neste års budsjett lagt frem?
Back to top
View user's profile Send private message
hendrix
Veteran


Joined: 14 Apr 2008
Posts: 1048
Location: kålrabi

PostPosted: 16.10.2009 15:31    Post subject: Reply with quote

Årsmøtet i februar.
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 16.10.2009 15:32    Post subject: Reply with quote

I overført betydning betyr dette enda mer utsettelse på den ventede lønnsreduksjonen som må komme og evt oppsigelse av ansatte.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18387
Location: Oslo

PostPosted: 09.12.2009 13:38    Post subject: Reply with quote

Nils Skutle sier idag i adressa at Budsjettet for neste år er så godt som klart, så selv om de får inn høyere sponsoravtaler nå blir det ikek regner med i neste års budsjett.
Det blir jo budsjettert minus neste år også, men det er jo flere sponsoravtaler som skal fikses innen nyttår.

Vil vi ikke mest sannsynlig dekke over mye av det budsjetterte minuset med høyere sponsoravtaler enn beregnet, og Svenske kroner for Hamren-kidnappelsen? Hvis vi ansetter Eggen på nytt så vil jeg ikke tro at det er en kjempeutgift, kan ikke se for meg at han kommer til å kreve noen stor sign-on fee og gigantlønn Smile
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 09.12.2009 14:50    Post subject: Reply with quote

Jeg står fortsatt fast ved å kutte kostnadene helt ned til beinet. Fjern unødvendige stillinger som ikke bidrar til verdiskapning.

Det er ingen vits i å ha 3-4materialforvaltere.

Folk i adm som ikke bidrar til sponsorkroner må fjernes.

Enkelte stillinger i støtteapparatet kan også tas bort. Man trenger ikke heltids analyseansvarlig. Det er en oppgave man kan dele mellom alle kokkene som er der fra før av.

Skutle må også forstå at det er sportslig suksess på banen som til syvende og sist vil bringe inn penger. Da Skutle ansatte masse folk i adm skjedde det ikke noen spesiell økning i omsetningen, men det som har skjedd nå og som gjør at vi har fått flere sponsorkroner er den sportslige suksessen i år som har gjort oss til vinnere både på banan og utenfor banene(interesse/eksponering).
Back to top
View user's profile Send private message
Peter Storey
Veteran


Joined: 29 Jul 2008
Posts: 5529
Location: Ystad

PostPosted: 09.12.2009 17:18    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Hvis vi ansetter Eggen på nytt så vil jeg ikke tro at det er en kjempeutgift, kan ikke se for meg at han kommer til å kreve noen stor sign-on fee og gigantlønn Smile

Han behöver ingen lön han har ju pension. Smile
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59330
Location: Trondhjem

PostPosted: 09.12.2009 19:25    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
selv om de får inn høyere sponsoravtaler nå blir det ikek regner med i neste års budsjett.


Alle sponsoravtaler som er underskrevet innen årsmøtet blir regnet med i 2010-budsjettet! Skutle sikter bare til at NTE-forlengelsen allerede er medregnet.

Som dere ser, har jeg valgt å skille ut en egen "Økonomi 2010"-diskusjon til bruk for budsjett 2010 og deretter utvikling og til slutt regnskap.

Diskusjonene rundt regnskapstallene for 2009 mener jeg derimot vi skal fulllføre i gamletråden.

Er redd for at dette blir et for kunstig skille, men har lyst til å prøve. Håper dere prøver å tenke litt over hvor dere skriver hva.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59330
Location: Trondhjem

PostPosted: 09.12.2009 20:46    Post subject: Reply with quote

senador wrote:
Dvs at satsingen må justeres ned uten CL neste år. Kritisk


Ser at jeg i februar faktisk aldri fulgte opp egen lovnad om tanker rundt 2010-budsjettet. Nå er det absolutt på tide!

Men dessverre har jeg vel ikke så mye håndfast å levere. Er mest spent på tankene rundt spillersalg. Årets post på 22M ble innfridd, men jeg mener det vil være dumdristig å budsjettere med samme beløp neste år - så lenge man ikke allerede i januar får veldig konkrete henvendelser (les: bud eller "bud") på f.eks. Annan, og at salg til sommeren dermed kan sannsynliggjøres.

(Et svært relevant spørsmål er om "grunnbetalinga" fra SvFF for Hamrén blir utbetalt før eller etter nyttår.)

Ellers så tilsvarte som kjent 20 000 tilskuere i snitt 45M på 2009-budsjettet. Gitt samme snittpris (150 kr) ga 17 650 en faktisk inntekt på 39,7M for seriekampene. I tillegg kommer noe fra cupene. Altså stor sjanse for budsjettering en plass rundt 43M i 2010.

Var egentlig lite snakk om avskrivningene på spillere i år. Pga. innkjøpene av Prica og Zahora er disse økt fra budsjetterte 27M. Det vil påvirke også 2010-budsjettet, men ikke så veldig mye; øker underskuddet.

Generelt blir det interessant å se hvor mye kostnadene har blitt kuttet i 2009 og videre planer for 2010. Det blir jo spart på alt fra treningsutgifter til mobilregninger.

Ellers så minner jeg om CL-inntektene, slik som i 2007, kan komme på rundt 110M alt i alt. Veldig usikker på hvor stor andel av disse som klubben sitter igjen med, men det har vel tidligere vært rundt 60 prosent? Bonuser til spillerne og borteturene utgjør hoveddelen av kostnadene.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Don Ernesto
Senior


Joined: 11 Mar 2008
Posts: 154
Location: Trondheim

PostPosted: 10.12.2009 20:34    Post subject: Reply with quote

Reiser med jevne mellomrom forbi Lerkendal Stadion og har merket meg at flere og flere av firmalogoene på Bygger'ntribunen har forsvunnet og kun en gjenstår i dag. Dette betyr vel at leietakerene flytter ut. Hva har dette å si på inntektene som man regner inn i budsjettet? Tipper at dette går på Rosenborg arena eller hva alle disse datterselskapene nå heter. Uansett er det vel ikke gunstig at lokalene står som tomme pengesluk. Har man kjørt samme politikk på utleiefronten som med VIP-boksene og priset seg ut?
Fant forøvrig en link hvis noen har for lite plass og for mye penger:
http://www.finn.no/finn/r...e=19159191.
Annonsen sto forøvrig på trykk i adressa allerede i juni..
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 10.12.2009 21:40    Post subject: Reply with quote

Ja, dette ebber ut i at vi er nødt til å kvalifiserer oss til CL. Dette krever flere målscorere enn det vi har i dag. Og det koster penger.

Investorer er eneste mulighet.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59330
Location: Trondhjem

PostPosted: 12.12.2009 00:02    Post subject: Reply with quote

PWC slo sammen avdelingene på Lerkendal og Elvehavna og flyttet til Brattøra i høst.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59330
Location: Trondhjem

PostPosted: 31.12.2009 13:29    Post subject: Reply with quote

Også Rosenborg har hatt økonomiske utfordringer i 2009, og klubben har allerede varslet at det vil bli budsjettert med underskudd også i 2010. Men Skutle vil langt fra svartmale situasjonen i klubben foran neste sesong.

- Etter 2007 har vi investert mye i nye spillere og spillerkontrakter, og det gir oss et høyt kostnadsnivå også neste år på grunn av avskrivninger. Samtidig har vi ikke hatt den veksten i inntektene som vi trodde. Dermed blir det også budsjettert med underskudd også i 2010. Men vi ser positivt på neste år ettersom vi ser vekst på inntektssiden, og det er grunn til tro på ytterlige vekst. Da kan vi håpe på å komme i balanse i 2011, forklarer Skutle.

Les mer: - Stabiliteten må tilbake
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Macha
Veteran


Joined: 06 Nov 2008
Posts: 5461

PostPosted: 01.01.2010 21:31    Post subject: Reply with quote

At det er mulig å gå i balanse allerede i 2011 ser jeg på som overraskende positivt, men regner med at det er best-case scenario. Tror veien fremover finansielt blir en trøblete en, og jeg forholder meg pessimistisk til det hele, for da blir jeg ikke skuffa Wink
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59330
Location: Trondhjem

PostPosted: 12.01.2010 09:38    Post subject: Reply with quote

Budsjetterer med spillersalg - spørsmålet er hvor mye.

Personlig er jeg fortsatt av den oppfatning at dette først og fremst er "sminking" av budsjettet. Greit nok at budsjettering i seg sjøl bare er å anslå, men på denne posten punktet varierer erfaringstallene så mye at man egentlig bare gjetter.

HÃ¥per uansett at 2010-tallet er atskillig lavere enn 22 millioner.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59330
Location: Trondhjem

PostPosted: 15.01.2010 10:20    Post subject: Reply with quote

Aftenposten tror budsjettet blir redusert til 200 mill. Vet ikke om de bare spekulerer eller har følere ute.

Kuttet er i så fall uansett større enn 10 mill., slik som de skriver. 2009-budsjettet var som kjent på 223 mill. Spådommen er altså kutt på hele 10 prosent, noe jeg umulig kan forstå stemmer.

2009-inntektene var derimot estimert til 190 millioner, så inntektene i 2010 kan meget mulig bli slik som Aftenposten spår. Derimot tyder lite på at kostnadene har blitt kuttet så mye som 23 mill.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 15.01.2010 10:57    Post subject: Reply with quote

Reudsert mobilbruk og mindre teip rundt spillernes ankler er ikke akkurat der sparekniven bør settes inn. Det gir ikke store utslag.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18387
Location: Oslo

PostPosted: 15.01.2010 11:18    Post subject: Reply with quote

Men nå er det helt garantert ikke (kun) der Rosenborg har til hensikt å spare mest heller Rolling Eyes
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59330
Location: Trondhjem

PostPosted: 28.01.2010 13:52    Post subject: Reply with quote

2010-budsjettet kan visst fort bli lagt fram samtidig som 2009-regnskapet; torsdag 11. februar.

Blir egentlig svært spennende å se hvor stort spillersalgsbudsjettet blir nå som Sapara er solgt. Dekker han inn det meste - eller kanskje bare halve? Kan jo egentlig bli umulig å vite fordi det vil nødvendigvis røpe størrelsen på overgangen...

Uansett har jeg et lønnlig håp om at Sapara-overgangen nå gjør at usikkerheten i denne posten ikke blir like stor som fjorårets 22M.

Blir også spennende å se hvor mange nøkkeltall fra de to nevnte "hemmelighetene" som på forhånd lekker/gis til Adressa. Razz
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Sneipen
Senior


Joined: 25 Oct 2009
Posts: 228
Location: Asker

PostPosted: 29.01.2010 22:24    Post subject: Reply with quote

Litt dumt spørsmål men...Hvor mye vil et gruppespill i CL bringe inn?
_________________
Rosenborg og Liverpool
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9058
Location: Trondheim

PostPosted: 29.01.2010 22:26    Post subject: Reply with quote

Brutto 130 millioner, netto mellom 90 og 100 vil jeg tro. Dog vil det jo fordele seg på to år.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59330
Location: Trondhjem

PostPosted: 29.01.2010 22:33    Post subject: Reply with quote

Faktisk litt interessant å se hvilken post Hamrén-utbetalinga fra SvFF er lagt under (kan vel også ha vært betalt ut i fjor, når jeg tenker meg om).
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Troillongan
Veteran


Joined: 07 Sep 2007
Posts: 1164

PostPosted: 29.01.2010 22:42    Post subject: Reply with quote

Sneipen wrote:
Litt dumt spørsmål men...Hvor mye vil et gruppespill i CL bringe inn?


Reaching group stage: €3.8m
Participating in group stage: €550k per match, x6 matches = €3.3m

So that’s €7.1m guaranteed, even if you lose every game 10-0. If you don’t, then it’s…

For a win: €800k
For a draw: €400k

Source: Uefa.com
_________________
I kvit å svart..


Last edited by Troillongan on 29.01.2010 22:46; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
kristobal
Legende


Joined: 03 Nov 2005
Posts: 12306
Location: Verdal/Malvik

PostPosted: 29.01.2010 22:42    Post subject: Reply with quote

Driver de fortsatt med 20.000-budsjettering slik det ble antydet for et par uker siden så må man jo uansett legge på et tosifret antall millioner på minussiden også. Razz
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21961

PostPosted: 30.01.2010 00:50    Post subject: Reply with quote

Troillongan wrote:
Reaching group stage: €3.8m
Participating in group stage: €550k per match, x6 matches = €3.3m

So that’s €7.1m guaranteed, even if you lose every game 10-0. If you don’t, then it’s…

For a win: €800k
For a draw: €400k

Source: Uefa.com


Mangler vel en ikke helt ubetydelig sum fra mediepakken her, så de passerer nok 10 mill euro med grei margin, tror jeg. Kun for å delta.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Page 1 of 9

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb