English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg 2010
Goto page 1, 2, 3 ... 57, 58, 59  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
SunsetSalami
Legende


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 11014

PostPosted: 10.08.2009 16:57    Post subject: Rosenborg 2010 Reply with quote

Lenge igjen av årets sesong, men går an å så smått begynne å se litt på den neste også. Først kan jeg ta stallen vi har tilgjengelig neste år per dags dato: (oppdateres ved overganger/kontraktsforlengelser)

Keepere:
Rune Almenning Jarstein
Daniel Örlund

Forsvar:
Mikael Dorsin
Mikael Lustig
Kris Stadsgaard
Alejandro Lago
Vadim Demidov
Andreas Nordvik
Roy Miller
Simen Wangberg

Midtbane:
Anthony Annan
Per Ciljan Skjelbred
Abdou Razack Traorè
Marek Sapara
Pål Andrè Helland
Albert Berbatovci
Juska Savolainen
Roar Strand
Fredrik Winsnes

Angrep:
Trond Olsen
Rade Prica
Steffen Iversen
Kjell Rune Sellin
Jo Sondre Aas

Spillere som har kontrakt som går ut etter denne sesongen eller har forlatt klubben, er ikke med i stallen.

Muligheter ut: (oppdateres)
* Roy Miller
* Jo Sondre Aas
* Pål Andrè Helland
* Albert Berbatovci
* Marek Sapara
* Juska Savolainen
* Steffen Iversen(??)

Ønskelista mi ser slik ut i vinter: (fra mest til minst prioritert)
* Keeper (må inn, fordi vi kun har èn)
* Høyreving (hurtig, ballsikker, målfarlig og innleggssterk lagspiller.)
* Defensiv midtbanespiller med målteft (en såkalt "Tettey-erstatter". Mulig at Traorè/Savo kan ta steg og få rollen)
* Bakromsspiss dersom Zahora (og Ivers?) drar, slik at vi kan spille på forskjellige måter.
* Ung back som kan spille både høyre og venstre.
* Allrounder offensivt (slags Konan Ya-erstatter med god teknikk og dribleferdigheter hadde vært kjekt. Må gjerne kunne bekle alle de fire fremste rollene).

Min ønskede førsteellever neste år:
Jarstein

Lustig - Stadsgaard - Demi/Lago - Dorsin

Annan - Traorè/NY
NY - Skjelbred - Olsen/Traorè

Prica


Last edited by SunsetSalami on 09.11.2009 23:39; edited 5 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
Asbøll
Proff


Joined: 12 Mar 2009
Posts: 276

PostPosted: 10.08.2009 17:04    Post subject: Reply with quote

Demi er det vel at mulighet for at forsvinner?
_________________
Troa!
Back to top
View user's profile Send private message
Halvorsen87
Veteran


Joined: 16 Jan 2009
Posts: 2382
Location: Trondheim til høsten!

PostPosted: 10.08.2009 17:16    Post subject: Reply with quote

Ønskeliste: Flere vinger, færre sentrale midtbanespillere.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedley
Veteran


Joined: 02 May 2006
Posts: 6497
Location: Trd

PostPosted: 10.08.2009 22:36    Post subject: Reply with quote

Gitt at vi blir seriemester 2009, så blir 2010 et vanskelig år i hjemlig serie, statistisk sett fra de fem siste årene.

Vålerengen vant gull i 05. Klarte ikke å forsvare i 06. Rekdal gikk.
Rosenborg vant gull i 06. Klarte ikke å forsvare i 07. Tørum gikk.
Brann vant gull i 07. Klarte ikke å forsvare i 08. Mjelde gikk.
Stabæk vant gull i 08. Klarte ikke å forsvare i 09. Jønsson gikk ikke.
Rosenborg vinner gull i 09. __________ (fyll inn). Hamrén ___ ___.


Hva kommer dette av?

1. Mangel på entusiasme og lysten på å vinne?
2. Salg av nøkkelspiller -> dårlig erstattere?
3. Andre lag er nå på tå hev mot seriemesteren?
4. Dårlige trenere, som gir faen etter å ha vunnet en tittel?


Sikkert en blanding av flere av punktene over, men hva er det som evt. gjør Rosenborg til unntaket fra regelen? Eller hvilke grep bør tas for å unngå at seriemesteren 09, ikke klarer å forsvare tittelen 2010?

--------------
La Hamrén sitte.
Hamrén har på relativt kort tid omgjort et middelmådig Rosenborg, til et suverent, serievinnende Rosenborg. Selv med motgang i serien 2010, syns jeg Hamrén bør sitte. Selv ikke Eggen vant serien to år på rad i starten.

Selge Spillere ?
Jeg syns ikke det er noe poeng å fremskynde et salg av Marek Sapara i januar. Kommer det et ok bud, kan vi selge, pga hans situasjon som tilsier salg. Ingen andre spillere i førsteelleveren bør selges i 2010, med mindre vi allerede er ute av E-cup i slutten av august.

Kjøpe spillere ?
Vi trenger helt klart noen nye fjes. Keeper, som knerten var inne på, og også en høyreving bør være 1.pri. I forsvaret er jeg ikke sikker på om vi trenger noe særlig fler enn de vi har, så sålenge ingen blir solgt, sparer vi de pengene. Erstatter til Tettey, bør også stå på lista.
Back to top
View user's profile Send private message
kristobal
Legende


Joined: 03 Nov 2005
Posts: 12306
Location: Verdal/Malvik

PostPosted: 10.08.2009 23:19    Post subject: Reply with quote

Man skal ikke glemme at seriegullene de siste årene stort sett har gått på billigsalg alle sammen. Tippeligaen har vært jevn og dårlig. Ingen lag har egentlig vært så veldig mye bedre enn de andre, og de lagene som til en hver tid har vært ørlite bedre og i tillegg hatt flyt og marginer på rett side har tatt gull, sølv og bronse.

Nå har vi hatt en del marginer på rett side i år, men likevel vil årets seriegull bli av den langt mer suverene sorten enn hva tilfellet har vært de siste årene. Vi fikk tidlig ei luke, og har holdt den til tross for et stabilt Molde de siste ni kampene.

Ingen andre lag enn RBK har de siste 20 årene evnet å være stabile over tid. Ytterst få av lagene som har vært de nærmeste utfordrerne gjennom vår suverene periode har klart å være det i mer enn 1-2 sesonger i strekk. Så at RBK ikke klarte å forsvare gullet i 2007 er å ta det hele litt ut av sin sammenheng. Poenget er at alle andre norske lag kun er gode i en sesong på rad. At RBK også var det i 2006 handler mest om at RBK fikk et gull i gave da de var i ferd med å renovere klubben, noe som forsinket prosessen noe fordi man skrudde forventningene for høyt og ble forledet litt tilbake i de eggenske postulater i kjølvannet av gullet.

Ideelt sett skulle klubben ha havnet på en fortjent tredje-fjerdeplass i 2002 - noe som ville ha framskyndet fornyelsesprosessen og fått de utgåtte eggentankene ut av Brakka på et tidligere tidspunkt. Da hadde vi hatt et bedre fundament for å skape en ny opptur og unngå nestennedrykket i 2005.

Men takket være de andres udugelighet, så har vi slik jeg spådde høsten 2006 fått tidenes mulighet til å gå inn i en ny og langvarig storhetstid. I den lå det også at vi burde bruke et par sesonger på å gjenreise klubben med nye tanker, slik vi har gjort.

Videre framgang i 2010 kommer ikke av seg selv. Men vi har et veldig godt fundament bygd opp over tre-fire år som gjør oss langt bedre i stand til å forvalte suksessen bedre enn de foregående års seriemestere, oss selv inkludert. Jeg føler at vi er over den kritiske fasen hva angår å falle tilbake i Eggen-ideene nå. Selv Adressa har holdt seg klokelig unna for mange hentydninger til at alt var bedre før de siste månedene.

Grunnen til at Vålerenga, vi, Brann og Stabæk har slitt året etter har ikke i så stor grad med miste av nøkkelspillere å gjøre. Det har mer med å gjøre at marginene svinger litt fra sesong til sesong og psykologien oppi det hele. Stabæk er nok nærmest å kunne skylde på det. Brann stilte i hovedsak samme lag i fjor som i 2007, og var akterutseilt allerede før Helstad ble solgt. Vi beholdt også våre viktigste menn fra 06 til 07, og Vålerengas fall skyldtes nok heller ikke at Iversen forsvant.

Naturlig skifte av spillere er sunt. En viss kontinuitet på sentrale plasser er nødvendig, men erfaringen tilsier at vi i kjølvannet av salg vil få fram vel så gode erstattere. Vi var gode med Tettey på laget, men jeg tror vi blir enda bedre uten. Misforstå meg rett, for jeg tror vi får inn en spiller i den rollen som kommer til å utvikle seg og laget til det bedre. Så lenge vi har en så solid struktur som vi har nå er det mulig. Vi mistet så enormt mange gode spillere samtidig som vi bare ble bedre og bedre gjennom 90-tallet. Så lenge man har strukturen og kontinuiteten på trenersiden og i form av noen kontinuitetsbærere i laget er det fullt mulig å gjenta.

Har man ikke den strukturen blir det mye verre å erstatte spillere. Det har rammet Stabæk, som jevnt over var et grått lag utenom klassespillerne. Det samme kan meget vel skje Molde, som flyter mye mer på en bølge enn hva vi gjør. Så lenge det er laget som gjør spillerne gode så kan man skifte mye og bli bedre. Men når enkeltspillerne gjør laget bedre er det ikke like enkelt.

RBK er per i dag ikke et lag hvor enkeltspillere utmerker seg i stor grad, og det er et godt tegn.

La Hamren sitte ja. Uansett resultater neste vår. Dog er jeg rimelig trygg på at resultatene også vil komme da. Angrepsstrukturen vår vil også bli mye bedre i løpet av vinteren.

Et par-tre nye spillere er sunt for spillergruppa og laget. En habil reservekeeper så fremt Lunna og Johnsen ikke er aktuelle er førstepri.

Jeg tror Sellin er kapabel til å bli den høyrekanten vi trenger. Gi ham en vinter og masse tillit. Nordvik har også muligheter til å utvikle seg til å bli en bra spiller på flere plasser i forsvar. Manglene ligger på det taktiske, noe han kan bli mye bedre på gjennom god matching.

En forsterkning eller erstatning til kan vi koste på oss, alt etter hvor vi eventuelt skulle miste spillere. Jeg synes ikke noe om at vi skal hente for breddens skyld, da kan vi heller vise at vi har trua på Wangberg, Helland, Henriksen, Aas eller Bakenga for den del.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 10.08.2009 23:40    Post subject: Reply with quote

2010 blir et veldig spennende år, og det er flere ting jeg er spent på å se hvordan løses.

Lagstruktur

Hamrén har flere ganger sagt at han ønsker Rosenborg skal kunne variere spillemønster og formasjon. Blir 2010 en fortsettelse av '09 med to defensive midtbanespiller og èn midtspiss? Midtbanen er i ferd med å tynnes ut, og vi vil miste flere frem mot sesongstart neste år. Tettey er allerede borte, Konan forsvinner i en eller annen form, og det er veldig store sjanser for at vi må stille til kamp neste år uten både Sapara og Strand. Så får vi se hvordan det fylles opp etter disse.

Midtbanen tynnes altså ut, mens vi sitter med en god del spisser etter hvert. Vi har kjørt på en ganske defensiv linje i år med stort hell. Kanskje Hamrén tar med seg det solide defensive fundamentet til neste år og fokuserer mer på offensivt finspill? 4-4-2 kan fort bli noe man forsøker i større grad.

"Unggutta"

Jeg tror den yngre garde blir mer å se til neste år enn dette. Midtbanen spesiellt. Wangberg får nok noe tillit, da trenerteamet virker å ha solid tillit til ham. Samtidig vil nok Helland få mer tid, og jeg spår at 2010 blir Traorès ordentlige gjennombrudd. Barli blir sannsynligvis å se som 3-keeper. Dersom det skulle bli aktuelt med to spisser, blir sikkert Sellin brukt en del som en av to spisser.

Kjøp og salg

Midtbanen tynnes som nevnt ut, og jeg ser på det som veldig sannsynlig at Lustig er ute av troppen før sesongstart, eller i det minste at han forsvinner til sommeren. Gode offensive backer med god innleggsfot virker å være veldig attraktive på markedet. En viss målteft og bra spisskompetanse i boksen i form av hodespill trekker heller ikke akkurat ned.

Ellers har man alltids spillere med ekstremkvaliteter som fort kan forsvinne. Annan og Statsgaard er begge spillere jeg frykter å miste, samt at engelske klubber allerede har luktet på Demidov.

På inn-siden virker det som det jaktes en Tettey-type samt en høyre ving. Salg av Tettey og evt. Sapara bidrar til klingende mynt, men om dette er nok til å handle inn kvaliteten vi mister i de fire nevnte på midtbanen er jeg i tvil om.


Jeg håper selvsagt at vi beholder flest mulig, og at spillere som forsterker oss i de svakeste posisjonene kommer inn. Noe mer ut enn Tettey og Konan må vi nok regne med i løpet av dette og neste vindu, men det er nærmest umulig å unngå.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6672

PostPosted: 11.08.2009 14:51    Post subject: Reply with quote

Shoppingliste:

Keeper:

Ingen konkrete jeg har i tankene, men her må det en inn.

Ørlund?

Forsvar:

Wangberg kan forhåpentligvis ta steget, og om nordvik utvikler seg i VIF så er vi ganske bra forspent. Alt beror på om Lustig blir solgt, da må vi ha en ny høyreback.

I det tilfellet ville jeg likt å se Rosenborg invitere noen temposterke søramrikanere hit for å testes. Kulturkræsj, ja kansje, men ser ikke noen i det scandinaviske markedet som pr. dags dato kan erstatte Lustig.

Midtbane:

Her kan my skje. Om vi er maksimalt uheldig forsvinenr Annan,Sapara, Ciljan og Demidov. I tillegg er jeg usikker på hvilke hensikter Hamren har med Traore og Savolainen.

uansett så må vi hente inn en spiller som kan bekle en defensivt orientert midtbanerolle. Kriteriumsfeltene bør være arbeidskapasitet, duellstyrke, pasningsfot og skuddfot. Vi er pr. dags dato alt for dårlig til å true målet på avstand og skuddstyrke er noe vi må få inn i midtbaneleddet.

I tillegg er det åpenbart at vi trenger en høyrekant/ving.

Bolanos har vært nevt, men tviler på at Start vil selge til oss med mindre vi er heldige slik vi var med Annan. Andre alternativer er Bombassong (eller hva det var han het), Knudtzon, Rommedahl eller Bentley.

Sistnevnte er hurtig og selv om han er best på venstre kunne han gjort en god jobb for oss.

Elles synes jeg vi bør vende nesa mot Sør Amerika igjen. er en rekke spillere der med gode individuelle ferdigheter.

Offensive midtbanespillere er noe vi også kan trenge. I norge ser jeg ingen klare forsterkninger, men mulig vi har et par hos søta bror som kunne vært aktuelle. Sier det igjen... Teknisk vidunderlig søramrikaner ja takk!

Spiss:

Her er mye uvist, men så lenge vi spiller med 1 spiss og Prica garantert vil være her i 2010, så synes jeg vi skal unngå å kjøpe noen angripere. Bakenga, Sellin og Karlsen er 3 meget spennende spillere som bør få innhopp her. I tillegg kommer vel Aas tilbake, og siden Prica ikke er mye skadet så mener jeg dette er den riktige veien å gå.

Om vi skal spille med 2 spisser så kan det også legges til at Olsen kan bekle den rollen.

Zahora må være skikkelig dårlig som jeg har forstått det, siden han aldri blir byttet inn, og sist nå fikk 2 på adressa børsen for RBK2. Han klare ikke å dominere 2div, go da holder han ikke tippeliganivå. Iversen kan godt gå til Notts county eller noe i den dure da han er alt for stasjonær og ikke lenger dominerer luftrommet slik han brukte tidligere.

Trener:

Hamren har startet en prosess vi ser frukter av allerede, med et solif defensivt fundament, og han mangler vel kun et par spilletyper og bedre samhandling før vi får se bedre offensive takter. [/u]
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 11.08.2009 15:19    Post subject: Reply with quote

Keeper:

Rune Jarstein er etablert som førstekeeper i laget, og en ny andrekeeper må være forberedt på å sitte mye på benken og utvikle seg gjennom andrelagsspill og trening, og samtidig god nok til å gjøre en grei innsats når det trengs.

Innkjøp: Norsk, relativt ung keeper med nåværende nivå på middels Tippeligastandard, men potensiale til å bli bedre med gode treninger. Høy profesjonalitet.

Forsvar:

Forsvinner Lustig, trenger vi en høyreback, ellers tipper jeg både Stadsgaard, Lago, Demidov og Dorsin spiller også neste sesong. Aktuelt med backup på venstreback, avhengig av hvor Helland er mest aktuell.

Innkjøp: Mounir Hamoud dersom Lustig blir røvet, ung venstreback med fart hvis Helland blir satset på som midtbane.

Midtbane:

Annan og Demidov får nok ikke gå med mindre et gigantbud skulle tikke inn, Skjelbred får neppe gode nok tilbud nå, Sapara kan gå i vinter. Strand legger opp, Iversen drar på årene. England? Traore kan fort få mer tillit i vinter, men hvor?

Innkjøp: Johan Andersson eller ukjent perle av en arbeidsom og løpssterk boks-til-boks for å erstatte Tettey, eventuelt en offensiv midtbane hvis Sapara/Iversen/Skjelbred forsvinner på noe vis. Pall Gunnarson?

Kant/angrep: Prica trenger konkurranse, og Zahora får en vinter på å kvesse salatknivene, hvis ikke må en spiss inn. Høyre kantspiller med 1-mot-1-ferdigheter og innleggsfot trengs, men kan Sellin ta steget?

Innkjøp: Bolanos/Bassombeng/ST-gull og en hurtig og arbeidsom spiss.
Back to top
View user's profile Send private message
kris0stby
Veteran


Joined: 08 Dec 2008
Posts: 1559

PostPosted: 11.08.2009 22:42    Post subject: Reply with quote

I 2010 har vi både Sellin og Aas som bør holde TL-nivå, så vi trenger slettes ingen nye. Jeg gleder meg til dette. Helland bør også kunne ta nivået, og Wangberg vil være mer enn god nok som innbytter. Plutselig har vi den mest trønderske stallen siden nittitallet Very Happy Husk at Traoré er trønder da han og
Back to top
View user's profile Send private message
Tommærn
Veteran


Joined: 14 Dec 2005
Posts: 1099

PostPosted: 12.08.2009 00:07    Post subject: Reply with quote

Kjøp Hedenstad så har vi en fremtidig stjerne som kan bekle midtbane og forsvar.
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 05 Nov 2008
Posts: 5435

PostPosted: 12.08.2009 01:41    Post subject: Reply with quote

Enig i det, Hedenstad, men også Rogne. I Stabæk er det mye spennende. Ellers er det egnetlig bare å se over til Sverige. Mye bra der. Kanskje til Øst-Europa også. Ja, jeg er klar over at det plutselig er mye penger der, men håper på en ny Sapara derfra Very Happy

Ellers vil jeg bare påpeke at RBK ikke må spare seg vekk fra medalje i 2010. Synes det skal satses ordentlig. Det er mange som synes ungutta kan komme på laget snart, synes egentlig det blir litt tidlig, kjøp heller 2 solide gode spillere og så gradvis la de unge få tillit og tid. Sellin trur jeg om ikke lenge kan være klar for å spille fast på første-11'ern. Spennende å se hvordan det går med Jo Sondre Aas da som jeg ikke har sett på lenge nå. Karlsen og Bakenga (fysikken) tror jeg vi bør vente enda litt med, mens Wangberg kan få en del tid.
Back to top
View user's profile Send private message
toreinar
Veteran


Joined: 04 Sep 2007
Posts: 3835
Location: Malvik

PostPosted: 12.08.2009 06:43    Post subject: Reply with quote

Flott start på denne tråden med mange fykdige innlegg i starten.
Har ingen navn på blokka,men spilletyper.Midtbanespiller med godt driv fremover,stor motor og skuddbein.
Høyre kantspiller med rykk og innleggsfot+ skuddfot.Et par av ungdommene tar et kraftig steg.Da blir det jul i år å..
_________________
Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger.
Back to top
View user's profile Send private message
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17341
Location: Stavanger

PostPosted: 12.08.2009 13:05    Post subject: Reply with quote

Hoftun snakker om sesongen 2010 når han har slanket spillerstallen og iforbindelse med at en skal hente inn nye spillere ,men det ville vel være mye enklere å hente spillere i sommer ifra land som spiller høst-vår enn å forsøke å hente spillere midt i deres sesong.
Back to top
View user's profile Send private message
media
Veteran


Joined: 07 Jan 2008
Posts: 2521

PostPosted: 12.08.2009 13:27    Post subject: Reply with quote

hoftun utviser stor klokskap. først avventer han hvem som forsvinner, deretter vurderes hvem av juniorene som skal satses på, og samtidig kartlegges markedet etter spillere som kan gå inn og heve nivået.

det vil bli handla inn en keeper og en midtbanespiller, kanskje også en spiss, senest i januar-vinduet. så kan vi lene oss tilbake og se 2010-laget med solbriller for å unngå at det blendende lyset av storspill og suksess tar knekken på synet Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 17.09.2009 08:20    Post subject: Reply with quote

– Nå har vi en nokså liten stall med bare 19 mann, på grunn av utlån og spillersalg. Jeg tipper at vi neste år lander på rundt 20, og at vi sper på med unge gutter. Tiden med dobbeltdekning på alle plasser med et stort antall nesten like gode spillere, er forbi, sier sportssjef Erik Hoftun.

Han påpeker at det ikke er økonomisk forsvarlig å ha høytlønnete stallspillere som sjelden får spille.

– Vi har hatt for mange spillere som har tjent for godt, sett på bakgrunn av hvor mye de har bidratt. Dette handler ikke bare om økonomi, men også om å gjøre veien inn på A-laget kortere for de mange unge spillerne som banker på døren. Skal de utvikle seg, må de få spille.

Les mer: Brann vil kutte i spillerstallen
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 29.09.2009 07:38    Post subject: Reply with quote

Hamrén:

Men med en stall neste år bestående av 16 spillere, tre keepere i tillegg til hospitering av egne juniorer er nåløyet trangt.

– Jo bedre man er som lag, desto bedre må breddespillerne være, og desto vanskeligere er det å komme inn på laget. Men ungdomsarbeidet i RBK er virkelig på rett vei, roser han, vel vitende om at en NM-finale for RBKs juniorer venter om kort tid.

Les mer: Erik Hamrén lover stjerner fra egen stall
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 29.09.2009 11:22    Post subject: Reply with quote

Positive tanker fra Hamrén. Han er inne på det riktige når kjøpene vi gjør skal være toppspillere, slik at vi kan fylle på med flere egenproduserte spillere. Det som gjenstår å se er selvsagt at han er modig nok til å la de slippe til litt mer enn nå, men jeg syns det er bra at han tenker de riktige tankene.

Det er også svært godt å høre at han mener vi kan bli bedre på mange områder spillemessig, selv etter en resultatmessig stor sesong.
Back to top
View user's profile Send private message
Halvorsen87
Veteran


Joined: 16 Jan 2009
Posts: 2382
Location: Trondheim til høsten!

PostPosted: 29.09.2009 12:28    Post subject: Reply with quote

Men hvorfor ble da Zahora kjøpt inn? Både Prica og Iversen sto foran i køen, og bare én ville få spille (i utgangspunktet, men nå har jo Iversen blitt flyttet ned som OMS, han må jo få spille vettu). Zahora ble kjøpt inn som tredjevalg! Kunne ikke heller for eksempel Jo Sondre Aas fått æren av å ha den rollen i laget? Eventuelt bare droppet å ha et tredjevalg på spissplass overhodet, det er jo helt vanvittig unødvendig. Skulle den 1% sjansen for at både Ivers og Prica ble borte over lengre tid, så hadde man Konan som nødløsning. Men man kan ikke tenke sånn, at man absolutt skal ha TRIPPEL dekning på alle plasser. Og det gjør jo heller ikke Hoftun, for i øyeblikket har vi kun ÉN mann på venstrebacken, ikke dobbel eller trippel dekning der i gården nei. Nevnte jeg at pengene vi brukte på Zahora kunne blitt brukt på en høyreving?
Back to top
View user's profile Send private message
WengerKnows
Senior


Joined: 30 Sep 2005
Posts: 172

PostPosted: 29.09.2009 12:35    Post subject: Reply with quote

For meg virket det på den tiden som om man fryktet/forventet at Iversen kom til å forsvinne i løpet av sommeren. Var vel Norwich som var interesserte?

Mener å huske at de pratet om at de hadde nok spisser, men at det fort kunne forandre seg.

Synes Zahora kan få en preseason på seg på å komme i form, men hvis han ikke viser tegn til forbedring er det bare å bli kvitt han sommeren 2010.
Back to top
View user's profile Send private message
Halvorsen87
Veteran


Joined: 16 Jan 2009
Posts: 2382
Location: Trondheim til høsten!

PostPosted: 29.09.2009 12:38    Post subject: Reply with quote

Annan forsvinner senest i sommer 2010, vi bør hente en DM allerede nå, aller helst en som er i god form men som vil komme helt ut av form i løpet av kort tid her hos oss grunnet manglende spilletid, tillit og integrering. Hurra!

Edit: DÃ¥rlig eksempel. Annan VET vi vil forsvinne, Iversen skulle MULIGENS forsvinne, og var og er uansett waaaaay over the hill.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 29.09.2009 13:05    Post subject: Reply with quote

Du fortsetter å gnage på det punket der Halvorsen!

* Iversen hadde vært langtidsskadd, usikkert om han ville være i fotballform på lang tid.

* Prica hadde sitti på tribunen i ett år uten å spille fotball, usikkert hvor lang tid han ville trenge før han kunne forsvare en plass.

* Aas hadde ikke bevist noe som helst på noe nivå over 2 divisjon så man kunne ikke sette sin lit til han.

* Zahora kom med varmeste anbefaling fra Torbjørnsen, noe som har vist seg som gull tidligere.

* Hvis det skulle vise seg at Prica og/eller Iversen ikke var i nærheten av fotballlform til seriestart,og ikke tillegg en skulle bli skadet hadde vi stått med Aas/Sellin som skulle ta alt ansvar. Dette var Hamren og Hoftun bekymret over.

At man i ettertid kan si at kjøpet var unødvendig fordi både Prica og Iveren har fungert fra start OG ikke blitt skadet er riktig. Men på tidspunktet Zahora ble kjøpt inn så var det et fornuftig kjøp.
Back to top
View user's profile Send private message
kristobal
Legende


Joined: 03 Nov 2005
Posts: 12306
Location: Verdal/Malvik

PostPosted: 29.09.2009 13:06    Post subject: Reply with quote

I fjor var det skrikende mangel på målscorer der foran. Iversens form har alltid vært usikker på våren. Prica hadde ikke spilt B-lagskamper en gang på svært lenge. Zahora gjorde et godt inntrykk på treningsleiren.

Hamren hadde ikke råd til å stå der med to spillere med meget usikker form, og når han i tillegg fikk gode meldinger på Zahora av Thorbjørnsen, kroaten var tilgjengelig til en meget billig penge og overbeviste Hamren på samlingen, skjønner jeg godt hvorfor han ble hentet.

EDIT: To sjeler en tanke der MD1972 Smile
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17341
Location: Stavanger

PostPosted: 29.09.2009 13:35    Post subject: Reply with quote

På tide å se på ønsket tropp til neste år:

Keeper:

Jarstein er selvskreven, som reserve hadde jeg langt på vei foretrukket at vi beholdt enten Lund Hansen eller Johnsen. Da finnes bedre ting å bruke penger og en utlendingsplass på enn ny reservekeeper.

Backer:

Lustig og Dorsin er selvskrevne ,men det behøves reserve for ihvertfall Lustig i øyeblikket har heller ikke Dorsin tilfredstillende backup. Nordvik, Miller og Helland vil komme tilbake fra lån etter årets sesong og en løsning kan være å gi Nordvik kamper ved å bruke han som backreserve på begge sider. Spørsmålet er det at Nordvik langt ifra har overbevist på backplass for oss enda. Helland er svært lovende ,men det er et spørsmål om backplass er hans beste plass ,men med fremgangen til Henriksen på midtbanen så er dette kanskje veien inn på laget for hans del. Roy Miller tror jeg vi kan kvitte oss med da han i bestefall kommer til å bli en stallspiller. Kunne kanskje forhørt oss med Glimt for muligheten til å bruke han i en slags byttehandel for Hamoud. Hamoud ville også vært et alternativ for høyrekanten vår. Itilegg ville vi ha en brukbar spiller tilgjengelig hvis det skulle skje at Lustig ble solgt.

Midtstoppere:

Vi er veldig godt forspent på denne plassen og det eneste vi egentlig trenger å gjøre er å få forlenget kontraktene til Demidov og Stadsgaard. Gode spillere og bra bredde med tanke på at vi også har Nordvik som kommer tilbake. Det kan også frigjør Demidov til midtbanen. Spørsmålet er hva vi skal gjøre med Wangberg til neste år? Han trenger kamper og vil ikke få mange av dem som 4 - 5 valg hos oss. Muligheten for lån til en adeccoligaklubb bør ses etter. Hvis alt går etter planen så er denne klubben Ranheim. Et spørsmål er om det for lukrativt å signere Reginiussen som bosman at vi kan la den muligheten gå ifra oss. Hvis vi henter Reginiussen så kan en betrakte Demidov om fast på midtbaneplassen.

Ankere:

Annan spiller på midtbanen på lånt tid ,men vi trenger nødvendigvis ikke hente en direkte erstatter, forøvrig bortimot umulig. Det vi kan gjøre er å hente f.eks Reginiussen til forsvaret og med det frigjør Demidov til oppgaver på midtbanen. Itilegg har vi etter min mening en fremtidig stjerne i Traore som har gode forutsettninger på denne plassen. Viktig at vi ordner den kontrakten i vinter før han begynner å brilljere på førstelaget til neste år. Juska Savolainen bør gis resten av denne sesongen for vurdering. Hvis han vurderes til å ikke være på det nivået som kreves så bør vi handle inn en ny spiller til dette leddet. Ifra den norske tippeligaen bør Farnerud, Hauger, Sohna, Borges og Gashi vurderes som kandidater på folk som kan fungere som en av det to i bakerste leddet. Store talenter som Helland og Henriksen lurer i bakgrunnen ,men neste år blir nok litt tidlig for dem. Henriksen bør kanskje vurderes utlånt til Ranheim hvis den rykker opp. Flere innhopp bør gis Helland.

Vinger:

Her er det Rosenborg har mest å gå på og det er her eventuelle stor investeringer bør komme. Skjelbred er malplassert på høyrekanten selvom han også gjør en god jobb også der. Sapara har en bra innleggsfot ,men også han trives bedre inn i banen. Trond Olsen har hatt en sesong på det jevne ,men som med så mange andre ny ankommne Rosenborgere så viser han tendenser på at han er på vei inn i det på slutten av første sesongen deres. Forventer at fremgangen fortsetter til neste år og at han da vil begynne å nærme seg tallene fra fjorårets drømmesesong i Glimt. Traore kan også gjøre en jobb på begge sider ,men han kan også bli en viktig mann på den defansive midtbanen til neste år. I hovedsak mener jeg at vi trenger en ny høyrekant som igjen kan frigjør Skjelbred til oppgave setralt inne i bane og muligjør Sapara som et mulig makker til Annan. Da han endelig virker til å ha løpskapasitete og forsvarsviljen til å bekle en slik rolle. Sellin bør ha et utlån til neste ,men det er veldig viktig at han får spille regelmessig i utlånsklubben og da tror jeg det må bli en adeccoligakubb for Sellin. Bakenga er enda for ung etter min mening til å gå på utlån og det er ikke sikkert at han trenger å ha noe utlånsperiode for å ta steget. Bør få endel innhopp til neste år. Vi må ha inn en ny kant/angrepspiller og mitt personlig ønske er at det enten blir Berget eller Elyounossi da begge er gode kantspillere som skaper mye mål og målgivende. Begge er også gode spisser i 4-4-2 som gir Hamrèn muligheten til å bruke sin favoritt formasjon. Berget kan også fungere som alene spiss og vil dermed også øke bredden. Begge to eies idag av utenlandske klubber hvor dem har hatt problemer med å finne seg til rette og komme seg inn på laget. Det bør bety at begge to sansynligvis er tilgjengelig for en rimelig pris.

Offensiv midtbane:

Igjen en plass vi er veldig godt besatt og personlig håper jeg at vi endelig gir Skjelbred posisjonen som han har det beste forutsettningene i for å brilljere i. Iversen bør en starte å fase ut av laget og brukes som en spiller som spiller enkelte kamper ,men som også er svært så nyttig å sette innpå i det kampene vi sliter i. Sapara er god i denne posisjonen ,men kan også brukes lenger ned i banen mot svakere motstand som vi skal sette under press og dominere.

Spissplass:

Prica er selvskreven og Iversen er en veldig god reserve hvis han skulle være ut. Store spørsmålstegn må stilles ved Zahora og hva vi skal gjøre. Det er alltfor tidlig å avskrive en spiller fra et slikt land ,men tendensen har vært langt ifra positiv. Spørsmålet er da hvem skal få muligheten i en slik rolle til neste år? Zahora, Bakenga, Aas eller Sellin. Jeg har lyst til å se hva Aas kan få til da jeg har et inntrykk av det er en spiller som beveger seg senere enn mange andre i utviklingen ,men som fremdeles har et stort potensial. Itilegg handler det om hva vi gjør iforhold til kjøp av ny spiss og om det skal spilles 4-4-2 til neste år. Personlig er jeg imot omlegging og f.eks kjøp av f.eks Moldskred. Da det etter min mening er et for rigid system og et litt gammeldags system. Personlig liker jeg bedre 4-2-3-1 og 4-3-3 som forøvrig er to formasjoner som ikke er så fryktelig ulik hverandre.

Konklusjon:

Slik håper jeg Rosenborg møter det kommende overgangsvinduet og at vi stiller med denne troppen foran neste sesong.

Jarstein
Johnsen/Lund Hansen

Lustig
Hamoud
Lago
Stadsgaard
Reginiussen
Dorsin
Nordvik
Helland

Demidov
Annan
Sohna/Savolainen
Sapara
Traore
Strand

Olsen
Berget/Elyounossi
Skjelbred
Prica
Iversen

Dette er selvsagt alltfor mange spillere ,men en må rekne med å ihverfall miste Annan. Sapara, Skjelbred, Demidov og Lustig er andre spillere vi kan risikere å miste. Da handler det om å være i forkant slik at vi har erstattere klar når noen av disse drar. Reginiussen er f.eks i ønsket tropp ikke fordi vi trenger han ,men situasjonen hans gjør han veldig lukrativ og konkurranse situasjon og intresse fra utlandet avgjør hvem som drar til neste sommervindu. Vi bør legge opp til et opplegg hvor vi forventer og er forberedt på å miste spillere i overgangsvinduet om sommeren.
Back to top
View user's profile Send private message
Halvorsen87
Veteran


Joined: 16 Jan 2009
Posts: 2382
Location: Trondheim til høsten!

PostPosted: 29.09.2009 17:04    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:

At man i ettertid kan si at kjøpet var unødvendig fordi både Prica og Iveren har fungert fra start OG ikke blitt skadet er riktig. Men på tidspunktet Zahora ble kjøpt inn så var det et fornuftig kjøp.


Mer fornuftig enn et kjøp av en ordentlig høyreving?

PS: Jeg skriver ikke dette kun i ettertid, jeg skrev nøyaktig det samme før sesongen Smile Så det så!
Back to top
View user's profile Send private message
abikom
Rutinert


Joined: 05 Sep 2009
Posts: 837
Location: London, UK

PostPosted: 29.09.2009 17:13    Post subject: Reply with quote

Keenoir wrote:

Ankere:
Ifra den norske tippeligaen bør Farnerud, Hauger, Sohna, Borges og Gashi vurderes som kandidater på folk som kan fungere som en av det to i bakerste leddet.


Godt innlegg, helt til jeg så dette. Gashi? Har du drukket maling? Rart du ikke nevner Ruben Yttergård Jenssen som er Norges største talent for tiden ved siden av Mohammed Fellah. Jenssen burde vært øverst på enhver ønskeliste av alle RBK-supportere. Berget eller Tarik har heller ingenting i RBK å gjøre. Tarik har levert null og niks i Nederland, Berget er høyst overvurdert.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3 ... 57, 58, 59  Next
Page 1 of 59

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb