English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
TV-produksjon av hjemmekampene
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 06.08.2006 16:36    Post subject: TV-produksjon av hjemmekampene Reply with quote

Syns TV2 fortsatt har litt igjen opp til TV3 og Canal+ når det gjelder TV-produksjoner av kampene på Lerkendal. Basert på høydepunkter m.m. ser jeg at de fortsatt sverger til nesten utelukkende høyt plasserte (reprise)kameraer.

Personlig liker jeg å se repriser fra forskjellige kamaerahøyder, og det er spesielt kameraer like til side for målet på hver banehalvdel jeg savner. Det gir bedre action-bilder. Så vidt jeg kan huske, valgte Canal+ ofte å droppe kameraene på øvre del av endetribunene i fordel lavt plasserte kameraer, uten at det ga merkbart dårligere TV-bilder.

For øvrig tydet FotballXtra-sammendraget fra forrige runde (Zebra i stad) på at TV2 har valgt å gjøre det samme som SkySports gjorde under Arsenal-kampen, nemlig å plassere kommentatorene nede på kamera-plattformen i stedet for oppe i kommentatorboksene.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
HeiaVincent
Veteran


Joined: 12 Dec 2005
Posts: 1500
Location: Vestlandet

PostPosted: 06.08.2006 18:56    Post subject: Re: TV-produksjon av hjemmekampene Reply with quote

På Brann Stadion har de aldri vært i kommentatorboksen. Regner med at de har sine egne plasser på de fleste av de moderne arenaene.
_________________
4-4-3
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 29.09.2006 11:06    Post subject: Reply with quote

TV2 skal uansett ha skryt for å ha tatt et langt steg videre fra i fjor. Samtidig er vi ndelig de tamme produksjonene til NRK.

At de fortsatt har noen steg opp til TV3 og Canal+ får så være.

Tror for øvrig at jeg skal sende en e-post til TV2 ang. kameraposisjonene på Lerkendal. Som sagt syns det i lengden er litt kjedelig å se alle reprisene i fugleperspektiv.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 11.10.2006 11:37    Post subject: Reply with quote

TV3 rigget opp en koloss av et krankamera foran Kjernen-tribunen i de to hjemmekampene mot Maccabi Haifa og Arsenal i 2004. Det forstyrret utsikten til mange, og protestene var så store at de heldigvis gikk bort fra det.

NRK har derimot brukt en "fiskestang" til sammenligning, og det er levelig for oss på tribunen bak. Brukt på riktig måte, gir krankamera stilige bilder.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 10.11.2006 18:16    Post subject: Reply with quote

En ting var likevel tilsynelatende bra med TVNorge-sendinga i går: De valgte å holde seg til kameravinklene Canal+/Outside Broadcasting tidligere har brukt på Lerkendal, inkl. kameraer like til side for målene: 1-2-målet

Dette er en vinkel jeg savner på TV2-produksjonene på Lerkendal!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 02.03.2009 15:19    Post subject: Reply with quote

Er det et slags "snøre-kamera" på San Siro? Utrolig tøff vinkel i alle fall!

Antar man bare får lov til å senke ned kameraet under straffespark...? Det er vel likevel en sjanse for at en retur treffer dingsen.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
eksiltrøndern
Veteran


Joined: 05 May 2005
Posts: 1053
Location: Oslo

PostPosted: 02.03.2009 19:16    Post subject: Reply with quote

Det virker som et eye in the sky ja. Og det hadde jo vært utrolig tøft med noe sånt, det ville jo gitt et helt annet perspektiv på offisde avgjørelser og oversikt av bevegelser osv.

Men det er sikkert ikke billig!
Back to top
View user's profile Send private message
Troilonge
Veteran


Joined: 29 Jun 2005
Posts: 3740

PostPosted: 02.03.2009 19:52    Post subject: Reply with quote

Artig sistevinkel på Riise's 2-0-mål mot Inter også. Tror ikke det er noen "hindring".
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 02.03.2009 20:13    Post subject: Reply with quote

Når snøret er heist opp slik, er kameraet naturligvis ikke til hinder. Kameraet var atskillig mer senket på straffesparket.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Macha
Veteran


Joined: 05 Nov 2008
Posts: 5435

PostPosted: 02.03.2009 20:26    Post subject: Reply with quote

bare meg som er lei av at kommentatorer til spansk og italiensk fotball alltid skal komme med et sinnsykt uentusiastisk, uengasjerende og uendelig langt "Gåååååååål" som er så tonedøvt at det får Arne Scheie til å virke som en eksotisk versjon av kommentatorer?
Back to top
View user's profile Send private message
Hercules
Proff


Joined: 26 Dec 2007
Posts: 250
Location: Kyrksæterøra S

PostPosted: 02.03.2009 21:06    Post subject: Reply with quote

Det er sikkert flere anglofile som er enige med deg, men det er vel mest i Sør-amerika og spania dem bruker den lange Gååååååååål, som vår gode landsmann Frode Olsen har tatt med seg ifra Spania.
Hvis du er litt bereist og kjenner til språk, kultur og følelser så er det en opplevelse å høre på.
I Italia kan jeg ikke si at den er så utbredt, vet ikke om du har ett dårlig språkøre, men disse klippene som ligger ute ifra "kamera" kampen
Inter - Roma, har arabisk kommentatorer!!!

off topic:
Men her er en link ifra de to entusiastiske Milano-derby komentatorene
Tiziano Crudelli vs. Rossi.

http://www.youtube.com/wa...re=related

Fantastisk bilder både på straffen til Mario Balotelli samt den siste kameravinkelen på Riises scoring.
Pazza Inter Wink
Back to top
View user's profile Send private message
Moderator
Senior


Joined: 13 Apr 2008
Posts: 247

PostPosted: 02.03.2009 21:45    Post subject: Reply with quote

Tiziano Crudeli er verdens kuleste kommentator, begynner nesten å grine hver gang Milan scorer Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 02.03.2009 21:54    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Er det et slags "snøre-kamera" på San Siro? Utrolig tøff vinkel i alle fall!


De hadde et likens opplegg under håndball-em i Makedonia. Der ble det også kun brukt på straffekast, men var veldig kult. Var første gang jeg har sett noe sånt.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Troilonge
Veteran


Joined: 29 Jun 2005
Posts: 3740

PostPosted: 02.03.2009 22:15    Post subject: Reply with quote

Hvor fett hadde det ikke vært med knøttsmå kameraer på kragen eller noe Razz
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 05 Nov 2008
Posts: 5435

PostPosted: 02.03.2009 22:46    Post subject: Reply with quote

Hercules wrote:
Det er sikkert flere anglofile som er enige med deg, men det er vel mest i Sør-amerika og spania dem bruker den lange Gååååååååål, som vår gode landsmann Frode Olsen har tatt med seg ifra Spania.
Hvis du er litt bereist og kjenner til språk, kultur og følelser så er det en opplevelse å høre på.
I Italia kan jeg ikke si at den er så utbredt, vet ikke om du har ett dårlig språkøre, men disse klippene som ligger ute ifra "kamera" kampen
Inter - Roma, har arabisk kommentatorer!!!


-Jeg anser meg selv som bereist og godt nok kjent med verdens kulturer og jeg synes det ikke er en "opplevelse" å høre på.
-Jeg har et meget godt språkøre og såpass hører jeg at jeg skjønner det.

Nei, foretrekker våre fotball-kommentatorer (nordiske, engelske, etc). Danskene synes de tar alt for mye i, men det er jo nettopp det som er gøy Wink
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 05 Nov 2008
Posts: 5435

PostPosted: 02.03.2009 22:47    Post subject: Reply with quote

Troilonge wrote:
Hvor fett hadde det ikke vært med knøttsmå kameraer på kragen eller noe Razz


ja, så det blir nesten som det her:
http://inside.nike.com/bl...ectors-cut

Feteste jeg har sett Wink
Back to top
View user's profile Send private message
Halvor
Junior


Joined: 16 Jan 2009
Posts: 11

PostPosted: 02.03.2009 22:51    Post subject: info Reply with quote

"snørekameraet" kalles spider-cam på fagspråket og monteres og opereres av et eget internasjonalt firma men bare til enkeltkamper og aldri på permanent basis såvidt jeg vet.
Og ja, ganske dyrt- for etpar år siden kostet det ca 400.000 å rigge opp for en kamp. Spørs om Adressa og Stavanger Aftenblad m.fl. sponser det? Smile
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 02.03.2009 23:38    Post subject: Reply with quote

Takk for info, Halvor. Antar derimot RBKTV har råd. Smile

Demo av Spidercam på Berliner Olympiastadion - brukt bl.a. ifm. VM-finalen i 2006. Det er altså en østerriksk oppfinnelse: spidercam.net

Videoen gir forresten svar på spørsmålet mitt: Kameraet må være 23 meter over banen under vanlig spill. Antar det italienske forbundet har gitt klarsignal til senking ifm. straffespark. Kan ikke huske å ha sett andre land der kameraet har vært så lavt over banen under kampene.

Svensk Canal+ har brukt noe lignende på Råsunda i et par kamper, men jeg tror egentlig det er en enklere versjon uten mulighet for senking. Det var jo nettopp den muligheten som imponerte meg på søndag.

Forresten la jeg merke til håndball-opplegget, men trodde faktisk det var snakk om noe kranbasert, ikke snøre, fordi banen er langt mindre.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 04.03.2009 11:11    Post subject: Reply with quote

Hadde ikke lest bekreftelsen før nå: OB-team skal produsere søndagskampene kl. 18 i tillegg til kampene på TV2 og TV2 Zebra.

Altså blir det få endringer i den tekniske biten på Lerkendal i år. Blir dog litt spennende å se hvordan NRK tenker å gjøre ting på sine kamper. Må si at inntil det motsatte er bevisst, tror jeg NRK-produksjonene vil bli mer sidrompa enn OB/TV2 sine, som igjen har et stykke igjen til Canal+ og Viasat.

Det pussige er at OB vel produserte kampene for C+ i 2003-05, og som sagt synes jeg Lerkendal-produksjonen på de kampene med få kameraer da var bedre. Kameraene var kort sagt riktigere plassert.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17341
Location: Stavanger

PostPosted: 04.03.2009 12:50    Post subject: Reply with quote

Jeg håper bare at Tv2 blir litt mindre reprisekåt og fokuset på kampen kan gjerne holdes hele kampen uten at det er noe stor behov for å filme publikum. Pågrunn av til tider håpløs bruk av repriser og annet materiale så har en gått glipp av mål og store sjanser, en hører bare kommentatorene skrike. Jævlig irriterende.

Når det gjelder hele pakken så er det etter min mening ingen som er i nærheten av det nivået som Canal + holder. Gode kommentatorer, meget bra studio, få forstyrrende avbrudd og bra produserte kamper. C.L kampene er bra produsert ,men kanalene er reklamebefengt og en må holde ut med idioter som Davidsen, Fjørtoft og Solèr. Tv2 har en alltfor stor trang til å lage konflikter og overdrive alt for mye. Når det gjelder NRK så har jeg det tragiske sendingene i forbindelsen med VM 2006 i minne, hvor dem ble grisebanket av TV2. Ikke behandel meg som seer som en idiot. TV-Norge har heldigvis ikke fotball lenger og deres tragiske dekning av Royal League er smått legendarisk.


Last edited by Keenoir on 04.03.2009 13:02; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
Torbjørn
Veteran


Joined: 18 Jul 2005
Posts: 5183

PostPosted: 04.03.2009 12:52    Post subject: Reply with quote

Tiltredes til de grader.
_________________
Nils Arne Eggen.
Back to top
View user's profile Send private message
martibs
Veteran


Joined: 09 Apr 2006
Posts: 1112
Location: Oslo

PostPosted: 04.03.2009 15:07    Post subject: Reply with quote

Synes dette går igjen i UEFA/FIFA-produksjoner også, det er nok blitt standarden for hvordan man skal produsere TV-bilder.
Back to top
View user's profile Send private message
media
Veteran


Joined: 07 Jan 2008
Posts: 2521

PostPosted: 04.03.2009 15:21    Post subject: Reply with quote

tja. champions-league kamper er underlagt et strengt regime med krav til hvordan tv-produksjonen skal foregå, stort bedre blir det bare under em og vm.

mht kampene på lerkendal vil det sjølsagt være veldig stor forskjell på om en kamp kun produseres for streaming, eller om den skal sendes som hovedkamp på nrk/tv2.

men når det gjelder tv-produksjon av sportsbegivenheter er det ingenting som slår amerikanernes opplegg under football-matchene. alle som har sett en superbowl-finale vet hva jeg snakker om Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 07.05.2009 22:08    Post subject: Reply with quote

En smule overdreven bruk av Spidercam på gamle Volkparkstadion i kveld...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 31.07.2009 14:50    Post subject: Reply with quote

Spidercam ble brukt konstant under straffekonken i Audi Cup. Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3  Next
Page 1 of 3

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb