English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RBK og treningskultur
Goto page Previous  1, 2, 3, 4 ... 98, 99, 100  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 26.08.2005 16:46    Post subject: Reply with quote

Oi! Jeg visste ikke at andre skrev artikler her. Nå vet jeg det. Hvem er disse skribentene på forumet?
Back to top
View user's profile Send private message
Harald
Forumsjef


Joined: 16 May 2004
Posts: 7858
Location: København

PostPosted: 26.08.2005 18:25    Post subject: Reply with quote

Det er Åsmund Sjøberg. Han har skrevet mange artikler han også, det er vel primært han og 2mas som skriver artiklerne på forsiden
_________________
Sliter

Medlem nr. 2477
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 26.08.2005 18:49    Post subject: Reply with quote

Går han under noe nick på forumet her?
Back to top
View user's profile Send private message
Harald
Forumsjef


Joined: 16 May 2004
Posts: 7858
Location: København

PostPosted: 26.08.2005 19:51    Post subject: Reply with quote

Han går under nicket "Åsmund"
_________________
Sliter

Medlem nr. 2477
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 26.08.2005 19:58    Post subject: Reply with quote

takk!
Back to top
View user's profile Send private message
Baadshah/Tab
Veteran


Joined: 14 Sep 2004
Posts: 4037
Location: Akershus, Vestby

PostPosted: 28.08.2005 22:02    Post subject: Reply with quote

Rbk-spillerne skal testes ut etter Lyn-nederlaget!
http://www.vg.no/pub/vgar...tid=288370
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 28.08.2005 22:10    Post subject: Reply with quote

Hadde vært kjekt om RBK hadde vært litt åpne rundt disse testresultatene, men tviler på at det skjer...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Totto_Dahlum
Rutinert


Joined: 25 Oct 2004
Posts: 529

PostPosted: 28.08.2005 22:22    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Hadde vært kjekt om RBK hadde vært litt åpne rundt disse testresultatene, men tviler på at det skjer...


Når vi var på topp rundt 98/99 så var man svært åpne, blant annet ble det påstått at man satte "verdensrekord" for fotballag på utholdenhetstestene. Senere,på slutten av Eggen-perioden så begynte man å holde tilbake testresultatene,antagelig fordi de viste tilbakegang. Sannsynligvis har det gått gradvis nedover med den fysiske standaren de siste 4-5 årene,kanskje fordi man i for stor grad har holdt på gamle metoder og prinsipper som 1) er foreldet 2) bare fungerer under en trener som NA Eggen som i kraft av sin personlighet klarte å holde en så høy intensitet og kvalitet på treningene, at det ikke var nødvendig med ekstreme mengder eller sofistikerte og moderne treningsmetoder.
Jeg har stor tiltro til at Per Mattias Høgmo skal klare å rydde opp i treningskulturen. Han har jobbet med dette i olympiatoppen og Tromsø var i hvertfall svært godt trent når de løp oss i senk på Alfheim i fjor. Dessverre er det nok for sent å gjøre noe med spillerenes fysiske tilstand denne sesongen.
Back to top
View user's profile Send private message
Ã…smund
Rutinert


Joined: 15 Apr 2004
Posts: 690
Location: Trondheim

PostPosted: 29.08.2005 00:53    Post subject: Reply with quote

Ikke overraskende at tabloidpressen gjør en stor greie av kartlegginga av den fysiske biten, timer etter nok et tap. VGs journalist sto da vitterlig sammen med meg da Høgmo la ut om dette etter fredagens trening. Menmen, nok om det.

Interessant dette med testing. I "Drillo-epoken" var man opptatt av løpskapasitet og var veldig opptatt av testing av o2-opptak. Øyvind Leonhardsen ble jo sett på som en av datidens mest løpssterke fotballspillere. Utover 90-tallet begynte man å vektlegge andre fysiske egenskaper som de viktigste for en fotballspiller. Mange mente at en spiller maksimale o2-opptak ikke var det mest vesentlige for en spillers prestasjoner i løpet av en kamp. Man ble mer opptatt av kroppens evne til å kvitte seg med avfallstoffene raskere enn man lagret dem (melkesyrenivå), og mulighetene for å heve kroppens "AT" (anaerobe terskel). En periode virket det ingen som lenger testet fotballspillernes o2-opptak.

Snakket mye med Bjørn Hansen om dette i fjor. Han mente at en moderne toppfotballspiller var avhengig av et brukbart o2-opptak. Selvfølgelig ikke på samme måte som en skiløper er avhengig av dette, men på den måten at man klarer å spille og yte maks over en hel kamp uten at kroppen blir så tappet for krefter utholdenhetsmessig at dette da vil gå utover preisjon og vurderinger ute på banen. Så at man nå etter at det nye trenerteamet kom inn skulle begynne å teste ut dette, okmmer ikke som en overraskelse på meg. Nå gjennomførte vel RBK en o2-test for for ikke så veldig lenge sida (i vinter??), men det virket ikke som man helt visste hva man skulle gjøre med den. På meg virket det nesten som man tok testen, nesten kun for testens skyld. At man nå på forhånd har Olympiatoppen som rådgiver p ådette feltet (Atle Kvålsvoll), og i tillegg på forhånd sier at her skal det følges opp, virker betryggende. Foruten o2-testen er jeg ikke helt sikker på hva slags andre tester man skal igjennom. AT\styrke\hurtighet er vel kanskje ikke et dumt råtips??

Rent personlig så tror jeg ikke en spillers o2-opptak er det viktigste for en spillers prestasjoner på banen. Men samtidig så er jeg sikker på at flere spillere kunne lagt opp kondisjonsbiten i treninga på en bedre måte enn hva som har vært tilfelle tidligere år. Når spennet på o2-opptaket har variert i spillergruppa fra 50 til 70, så sier det seg selv at man ikke kan kjøre et felles opplegg på kondisjonsbiten. Her trengs det individuell oppfølging, og det sier jo også Per Mathias. Men som sagt så er jeg ikke for opphengt i dette med o2-opptak og fotball. Tror ikke det er hovedgrunnen til at RBK sliter på fotballbanen - men vil man vel kanskje aldri få svaret på. Men det kan jo være et av flere områder man har mer å hente, og da virker det jo bra og betryggende at man tar tak i dette.

Forøvrig er jeg veldig spent på hva toppresultatet på o2-testen i RBK-troppen blir. Som tidligere skiløper er jeg litt opphengt i dette med o2 (som dere kanskje skjønner Razz ), og legger personlig prestisje i at ingen fotballspillere skal slå mitt beste-resultat fra en slik test Wink .

Off, detta ble sikert langt og rotete og fullt av skrivefeil. Nå får jeg finna køya. Får korrigere meg selv og andre feil i detta innlegget imorra.
Back to top
View user's profile Send private message
LitjEggen
Veteran


Joined: 09 Dec 2004
Posts: 2402

PostPosted: 29.08.2005 06:45    Post subject: Reply with quote

trodde det var lactattest og ikke o2 som sto for døren jeg....
_________________
Back to top
View user's profile Send private message
Balder
Proff


Joined: 21 Jul 2004
Posts: 458
Location: Trondheim

PostPosted: 29.08.2005 07:51    Post subject: Reply with quote

Håper de er noe åpne om resultatet. Hvertfall på dem som yter best. Er spent på Skjelbred sitt O2-opptak.
Back to top
View user's profile Send private message
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 29.08.2005 08:12    Post subject: Reply with quote

Var det ikke at norske spillere var for dårlig trent Semb brukte som unnskyldning på slutten av sin landslagssjefperiode også?

Jeg frykter at den typisk norske spillestilen (Drillo, Semb, Høgmo) krever så mye fysisk at det fort kan virke slik. Tenkte etter Steaua-kampen sist at de kan da ikke legge ned en slik innsats i hver kamp fremover, og det tror jeg viser seg å stemme.

Skal man trene mye mer kondisjon kan det fort gå utover det fotballtekniske. Det var vel i 1991-sesongen at man prøvde å øke treningsdosene kraftig for å bli enda bedre enn double-sesongen i 1990. Det endte med en (etter RBK's standard) mislykket sesong (andreplass i serien og tapt cupfinale), og Eggen og trenerteamet den gangen justerte treningen til året etter.
Back to top
View user's profile Send private message
Ã…smund
Rutinert


Joined: 15 Apr 2004
Posts: 690
Location: Trondheim

PostPosted: 29.08.2005 10:17    Post subject: Reply with quote

Litjeggen wrote:
trodde det var lactattest og ikke o2 som sto for døren jeg....


Laktat-test er det omtrent det samme som det jeg kaller test av AT. Melkesyrenivå-testing. Altså hvor stor belastning kan kroppen tåle før den produserer mer melkesyre enn hva den klarer kvitte seg med.

Tror man kjører test av AT og o2-opptak i samme slengen.
Back to top
View user's profile Send private message
Jon Irenicus
Veteran


Joined: 16 Aug 2005
Posts: 4292

PostPosted: 29.08.2005 11:52    Post subject: Reply with quote

Brady wrote:
Var det ikke at norske spillere var for dårlig trent Semb brukte som unnskyldning på slutten av sin landslagssjefperiode også?

Jeg frykter at den typisk norske spillestilen (Drillo, Semb, Høgmo) krever så mye fysisk at det fort kan virke slik. Tenkte etter Steaua-kampen sist at de kan da ikke legge ned en slik innsats i hver kamp fremover, og det tror jeg viser seg å stemme.

Skal man trene mye mer kondisjon kan det fort gå utover det fotballtekniske. Det var vel i 1991-sesongen at man prøvde å øke treningsdosene kraftig for å bli enda bedre enn double-sesongen i 1990. Det endte med en (etter RBK's standard) mislykket sesong (andreplass i serien og tapt cupfinale), og Eggen og trenerteamet den gangen justerte treningen til året etter.


start er jo et kroneksempel på dette. veltrente som ol atleter alle sammen, men man ser godt det går utover finspillet... Wink
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 29.08.2005 11:57    Post subject: Reply with quote

uoriginal wrote:

start er jo et kroneksempel på dette. veltrente som ol atleter alle sammen, men man ser godt det går utover finspillet... Wink


Nå er det vel flere som har antydet at Start ikke er spesielt bedre trent enn andre norske lag, men de har ballen i laget og orker mer på slutten av kampene pga det.
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 29.08.2005 12:02    Post subject: Reply with quote

De nye spillerne til Start har jo uttalt at treningene er mye hardere enn i gammelklubben.
Back to top
View user's profile Send private message
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 29.08.2005 12:14    Post subject: Reply with quote

attach wrote:
De nye spillerne til Start har jo uttalt at treningene er mye hardere enn i gammelklubben.


Hvem er det dette dreier seg om da? Eneste jeg kommer på i farten er Stefan Bärlin, men han kom vel fra Sverige.
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 29.08.2005 12:17    Post subject: Reply with quote

...og spesielt Bjarte Lunde Aarsheim.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 29.08.2005 12:19    Post subject: Reply with quote

Todi Jónsson har vel også uttalt at Start trente hardere enn FCK.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Jon Irenicus
Veteran


Joined: 16 Aug 2005
Posts: 4292

PostPosted: 29.08.2005 12:19    Post subject: Reply with quote

alex valencia fra brann.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Jon Irenicus
Veteran


Joined: 16 Aug 2005
Posts: 4292

PostPosted: 29.08.2005 12:23    Post subject: Reply with quote

det er vel ingen hemmelighet at rosenborgs treningsresultater lå på topp i de samme årene som deres resultater i cl lå på topp.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 29.08.2005 12:24    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Todi Jónsson har vel også uttalt at Start trente hardere enn FCK.


Noen artikler om treningsmengde. Spesielt den nederste er interessant.

http://www.vg.no/pub/vgar...tid=284805

http://fotball.aftenblade...leID=42436
Back to top
View user's profile Send private message
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 29.08.2005 12:28    Post subject: Reply with quote

uoriginal wrote:
det er vel ingen hemmelighet at rosenborgs treningsresultater lå på topp i de samme årene som deres resultater i cl lå på topp.


Så enkelt er det nok ikke, spesielt ikke i fotball. Selv i utholdenhetsidretter er faren for feiltrening og overtrening stor. Skøyteløperen Amund Sjøbrend økte f.eks. dosene så mye foran OL-sesongen i 1980 at hele sesongen ble en total fiasko. Sesongen etter trente han mindre, og hadde sin beste sesong i karrieren med både EM- og VM-gull.
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 29.08.2005 12:29    Post subject: Reply with quote

Brady wrote:
uoriginal wrote:
det er vel ingen hemmelighet at rosenborgs treningsresultater lå på topp i de samme årene som deres resultater i cl lå på topp.


Så enkelt er det nok ikke, spesielt ikke i fotball. Selv i utholdenhetsidretter er faren for feiltrening og overtrening stor. Skøyteløperen Amund Sjøbrend økte f.eks. dosene så mye foran OL-sesongen i 1980 at hele sesongen ble en total fiasko. Sesongen etter trente han mindre, og hadde sin beste sesong i karrieren med både EM- og VM-gull.


Han sa ikke treningsmengde, men treningsresultater...
Back to top
View user's profile Send private message
Jon Irenicus
Veteran


Joined: 16 Aug 2005
Posts: 4292

PostPosted: 29.08.2005 12:33    Post subject: Reply with quote

tror ikke rbk kommer til å gå i overtreningsfella. her snakker de om individuelle programmer for hver enkelt i samarbeid med en som virkelig kan trening.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4 ... 98, 99, 100  Next
Page 3 of 100

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb