English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Spilleregler
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 29.09.2006 22:10    Post subject: Reply with quote

5 mot 4 hvis det går så langt høres greit ut ja.
Back to top
View user's profile Send private message
Snorkel
Veteran


Joined: 21 Jan 2005
Posts: 1015
Location: Trondheim

PostPosted: 01.10.2006 13:14    Post subject: Reply with quote

La oss avgjøre det på Cornere. Tenkt deg alle de intresante situasjonene en kan få inne i feltet viss de kan tape kampen på og gi vekk en Corner?
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Davy Wathne
Senior


Joined: 08 Mar 2006
Posts: 248
Location: Trondheim

PostPosted: 01.10.2006 13:22    Post subject: Reply with quote

cornere? nei huff. blir jo nesten som lodd-trekning
_________________
Rosenborg Ballklub <3
Back to top
View user's profile Send private message
Baadshah/Tab
Veteran


Joined: 14 Sep 2004
Posts: 4037
Location: Akershus, Vestby

PostPosted: 01.11.2006 03:29    Post subject: Idiotiske fotball-regler! Reply with quote

Det italienske fotball forbundet har laget en ny regel der det står at angripende lag skal ikke hente ballen ut av målet etter en scoring, det er forsvarendes lag sin oppgave. Overtredelser medføres gult kort.
Dette er etter min mening en helt idiotisk regel. Når en spiller fra angripende lag tar ballen ut fra nettet, er det jo selvfølgelig for å få satt spillet i gang hurtig, altså positivt. Nå kan jo forsvarende lag drøye tiden enormt dersom de leder med ett mål, og det gjenstår noen få minutter. Da er det jo en selvfølge at angripende lag må ha lov til å hente ballen for å få satt igang spillet fort. Gilardino gjorde det i helga, han fikk gult kort. Senere i kampen scorte Milan igjen, og da var han på vei igjen inn i nettet for å plukke opp ballen, men Seedorf (tror jeg det var) fikk holdt ham tilbake i siste sekund.

Hva er poenget med en slik regel?


Ps: Beklager hvis vi har en slik tråd før, jeg fant desverre ikke noe som passet. Rolling Eyes
_________________
Sjel kan ikke kjøpes!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 01.11.2006 03:50    Post subject: Reply with quote

Ja, det er helt latterlig. Hva er formålet med den regelen? Står det noe om det? Egentlig burde det ha vært dommeren sin oppgave. Da har man fått et mer fast mønster/rytme over det. Ser man bort fra det, er den beste regelen at det angripende har full frihet til å hente ballen så fort som mulig (som nå). Det defensive laget hadde heller fortjent et gult kort for å holde igjen ballen.
Back to top
View user's profile Send private message
Katalysator
Veteran


Joined: 15 Jan 2006
Posts: 1947

PostPosted: 01.11.2006 08:15    Post subject: Re: Idiotiske fotball-regler! Reply with quote

Baadshah/Tab wrote:
Senere i kampen scorte Milan igjen, og da var han på vei igjen inn i nettet for å plukke opp ballen, men Seedorf (tror jeg det var) fikk holdt ham tilbake i siste sekund.


Hehe, hørtes ut som en komisk situasjon. Alltid artig når spillere skal justere seg til nye regler. Men helt enig, jeg kan ikke se helt vitsen med denne regelen, grunnen må vel være at man vil unngå slåsskamp om ballen mellom målscoreren og keeper/forsvarer på det andre laget.
Back to top
View user's profile Send private message
Baadshah/Tab
Veteran


Joined: 14 Sep 2004
Posts: 4037
Location: Akershus, Vestby

PostPosted: 01.11.2006 09:42    Post subject: Reply with quote

Men uansett helt idiotisk regel, kan ikke fatte at man kan være så korttenkt..

Ps: Fint at dere flytta tråden. Bra jobba, som sagt beklager igjen.. Wink
_________________
Sjel kan ikke kjøpes!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 01.11.2006 09:53    Post subject: Reply with quote

En slik regel bringer ikke noe positivt med seg. Alt som er med og stjeler spilletid fra kampene er negativt.

Jeg irriterer meg også grenseløst over klubber som bruker tid ved innkast på å stille opp spillere i 16-meteren for å ta i mot et langt kast, og drøying ved utspark og frispark langt unna motstanderens mål.

Syns man kunne satt en begrensning her. Alle innkast og alle frispark som er mer enn 30 meter fra mostanderens mål må tas fort. Man skal ikke vente på at midtstopperne skal springe fra egen banehalvdel og inn i motstanderens 16-meter for å motta en langpasning. Innkast bør det heller ikke være lov til å kaste lengre enn 10 meter.

Dette vil føre til mere spill, og bedre underholdning.
Back to top
View user's profile Send private message
trondh
Veteran


Joined: 16 Sep 2002
Posts: 2176

PostPosted: 01.11.2006 09:55    Post subject: Reply with quote

Er mulig at det har vært tider der spillere har tatt med seg ballen i feiringen der forsvarende lag ønsker å komme i gang kjapt igjen.
Uansett er jeg enig med Attach. Det er en generell regel som sier at å drøye tiden skal medføre tillegg i tid og tilsnakk, og dersom det fortsetter skal det tildeles gult kort. I tillegg er det vel en paragraf som sier at laget kan straffes dersom forskjellige spillere på samme lag gjør samme forseelse gjentatte ganger ved at den siste som gjør det tildeles kort.
Ergo burde dette være dommerens skjønn på hva som drøyer tid er usportslig opptreden e.l.

EDIT: eehh... Brady. Det du sier der vil gjøre oppgaven for dommeren umulig. Men dommerne kan absolutt bli flinkere til å få spillerne til å ta innkast på midten.
Men å kaste langt er jo en spisskompetanse, skal vi nekte spillere å være gode til å holde på ballen f.eks, så vi slipper at lag "spiller ut tida" når de leder mot slutten???
Back to top
View user's profile Send private message
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 01.11.2006 10:15    Post subject: Reply with quote

Det stemmer at det å kaste ballen er en spisskompetanse hos enkelte, men det har fint lite med fotballspill å gjøre, da man bruker hender og ikke fot eller hode. Derfor syns jeg godt man kan forby lange innkast. Dette vil være en fordel for alle 'spillende' lag, og vil føre til en større flyt i spillet.

Jeg ergrer meg voldsomt over lag som bruker tid på å kaste langt. Er fryktelig irriterende og utrolig kjedelig å se på. Her hadde Nils Arne Eggen 100% rett da han sa at ingen kommer på fotballkamp for å se på innkast.
Back to top
View user's profile Send private message
trondh
Veteran


Joined: 16 Sep 2002
Posts: 2176

PostPosted: 01.11.2006 10:24    Post subject: Reply with quote

Er enig i det Eggen sier og enig i at det ikke er den mest underholdende fotballen.
Men tenk hvor vanskelig det vil bli for en dommer å håndheve en slik regel. Plutselig får du 30 nye tilfeller hver sesong hvor: Dommeren avgjorde kampen da innkastet forut for målet var 11,2 meter og skulle vært avblåst.

Men kanskje å gå over til innspark kunne vært noe. Det brukes vel i innendørsfotball...
Back to top
View user's profile Send private message
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 01.11.2006 10:31    Post subject: Reply with quote

Tror ikke innspark vil føre noe positivt med seg. Da vil det bli dødballoppstilling innenfor 16-meteren hver eneste gang ballen går ut av spill på den ene eller andre banehalvdelen. Lag som f.eks. Lillestrøm vil tjene voldsomt på en slik regel.

Ser ikke helt problemet med en 10-metersgrense ved innkast. Det er jo bare for spillerne å kaste så kort at de er godt innenfor grensen, så slipper de å risikere at det blir blåst for at kastet gikk 11 meter.

Lag som liker å 'spille' fotball, fremfor å duellere inne i feltet vil profitere på en slik regel.
Back to top
View user's profile Send private message
trondh
Veteran


Joined: 16 Sep 2002
Posts: 2176

PostPosted: 01.11.2006 10:51    Post subject: Reply with quote

Jeg er enig med deg i at det sikkert ville gi mere severdig fotball.
MEN... alle regler vil av taktikere tøyes. Så at alle automatisk vil si da kaster vi så kort at vi unngår regelen tror jeg ikke noe på. LSK ville sannsynligvis satset på et innkast til en på 10m som stusser den videre til en som lemper den inn i feltet.
Får du f.eks spillere til å stille seg 10-12 meter unna et frispark så dommeren slipper å skritte opp????

Med innspark kan du lage en regel som kan fungere, nemlig at ballen skal slås langs bakken.
Back to top
View user's profile Send private message
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 01.11.2006 11:02    Post subject: Reply with quote

Lag kunne satset på alt mulig rart, hvis de absolutt ville fått ballen fort inni 16-meteren til høye midtstoppere, men ettersom motstanderne lett kan dekke de spillerne som skal sende den videre inn, vil risikoen for ballmist være så stor at jeg tipper midtstopperne vil holde seg på egen banehalvdel.

Har nok større tro på dette enn med innspark, som jeg er redd for fil føre til store stas i spillet og neddragning av tempo, selv om man ikke kan løfte ballen.
Back to top
View user's profile Send private message
trondh
Veteran


Joined: 16 Sep 2002
Posts: 2176

PostPosted: 01.11.2006 11:49    Post subject: Reply with quote

Jeg synes at lag som konsekvent går etter å få måket ballen ut over sidelinja er et vel så stort problem som at andre bruker tid på å ta innkastene.
Motsatt vil jo et lag som ønsker å drøye tid lettere kunne vinne ballen og gi et nytt innkast når arealet på det potensielle nedslagsfeltet blir mindre.
Dette vil jeg si er mer destruktivt enn om LSK venter på at Kippe og co skal komme seg innenfor 16m.

EDIT: Det vil alltid være et problem at de som ønsker å dra ned tempoet kan bruke tid. Det være seg ved frispark, corner eller innkast.
Et tenkt eksempel i RBK. Hvis innkastet bare kan være 10m og motstanderen dermed kan dekke opp et langt mindre areal. Min taktikk vil da bli at Daniel Braaten skal være målet for våre innkast, siden han definitivt er den beste til å holde på ball og komme seg ut av trengte situasjoner. Når han er et annet sted på banen vil jeg heller at innkaster skal vente enn gi ballen til f.eks. JG Solli. Det er som den italienske regelen mener jeg. Dommeren må sette grensene, og slå ned på tidsforbruket. Ikke alle lange innkast er kjedelige heller. Et lag som ønsker å angripe kjapt kan jo med gode intensjoner kaste 15m rundt midten uten at det er særlig destruktivt. Må de stoppe opp bevegelsene framover kommer de som lager innkastet til å tjene for mye på det.
Back to top
View user's profile Send private message
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 01.11.2006 12:12    Post subject: Reply with quote

Er vel vanskelig å si hva som ville fungert optimalt før det hadde blitt utprøvd i praksis. At det fins ting som med fordel kan forandres i reglene er iallfall sikkert.
Back to top
View user's profile Send private message
trondh
Veteran


Joined: 16 Sep 2002
Posts: 2176

PostPosted: 01.11.2006 12:32    Post subject: Reply with quote

Skal ikke være uenig med deg i det. Men fotball er en stor idrett og det er masse penger involvert. Du vil alltid ha det slik at for noen teller en seier og 3 p mer enn underholdningen. Da vil de alltid finne nye måter på å drive destruktivt spill.
Du kan kanskje drepe alt dette med å lage mer og mer kompliserte regler som til slutt bare dommerne har komplett oversikt over, men da vil du også gjøre det vanskeligere å forstå spillet. Noe som igjen vil gå utover såvel rekruttering som publikumsinteresse.
Back to top
View user's profile Send private message
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 01.11.2006 13:08    Post subject: Reply with quote

Ser poenget ditt med å beholde fotballen som et enkelt spill, men nå fins det også regler som mange fotballinteresserte ikke har fullstendig oversikt over.

Det beste vil kanskje være å ta en og en ting om gangen. Tilbakespillregelen til keeper har f.eks. vist seg å bli til det beste for fotballen, etter en litt tung start med misforståelser og klaging fra profilerte keepere som f.eks. Peter Schmeichel.

Ser man eldre kamper nå, så er det veldig klart at den regelen var en bra ting.
Back to top
View user's profile Send private message
Baadshah/Tab
Veteran


Joined: 14 Sep 2004
Posts: 4037
Location: Akershus, Vestby

PostPosted: 25.11.2006 15:26    Post subject: Reply with quote

I tida framover kan det bli forbudt å krangle med dommere. UEFA vurderer nemlig å kopiere rugbyens regler om at bare kapteiner får lov til å prate med dommerne underveis i kampene.

Link!

Må tåle kritikk!
David Elleray var i en årrekke en av Premier Leagues mest respekterte dommere. Nå er han pensjonert, men han advarer sterkt mot å innføre rugby-regler i fotballen med tanke på å redusere trykket mot dommerne.
- Jeg synes det ville være trist dersom man aldri kan kommentere en avgjørelse eller si at en dommer har gjort en feil, sier Elleray.


Hva mener dere?
Persjonlig synes jeg dette er en idiotisk regel, må da fanken være lov å kritisere. Hvis det utvikler seg til slagsmål så bør dagen regel gjelde der spillerne blir utestengt i et vis antall kamper.
_________________
Sjel kan ikke kjøpes!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 03.03.2007 16:37    Post subject: Reply with quote

Nå begynner det å gå for langt med de helvetes sikkerhetsreglene over alt. Nå fikk Carew gult kort fordi han gikk bort til fansen sin og feiret målet. Det er så latterlig at det går ikke an. Slike regler må bort. De bidrar til å ødelegge sporten.
Back to top
View user's profile Send private message
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 03.03.2007 16:58    Post subject: Reply with quote

Kunne ikke sagt meg mer enig, Attach.

Å være glad for en scoring og feire et mål skaper jo bare enda mer interesse for den sporten vi alle elsker. At spillerne må begrense feiringen sin i frykt av å motta gulkort setter en demper på det hele.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 03.03.2007 20:00    Post subject: Reply with quote

Det er vel først og fremst i England at man er så utrolig strenge på at spillerne verken skal oppildne egne eller motstanderens supportere?

Uansett helt tullete regel.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 04.03.2007 14:24    Post subject: Reply with quote

FIFA vil forbyde målrus
Fra næste sæson skal det være endnu mere ulovligt for en fodboldspiller at vise sin glæde, når han har scoret.
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 30.09.2007 20:52    Post subject: Reply with quote

Hvordan er regelverket utformet i forhold til det å heade "ned" som Shabani gjorde, egentlig? Noen som kan komme med den konkrete paragrafen?
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 14.10.2007 12:40    Post subject: Reply with quote

petko wrote:
v_olden wrote:
Står det noe sted i regelboken at linjedommeren SKAL stå på et lags halvdels venstre side? Det er jo regler for alt mulig annet.


Jepp, dommeren har en diagonal som han skal følge i løpsmønsteret sitt, og da må assistendommerne gå på den forsvarendelags venstre side. Var vel bare i England at de gikk på motsatt side, men dette har de gjort om for en stund sida, slik at de følger samme "regler" som resten av verden.


Men hvorfor skal linjemennene springe på venstresida og ikke høyresida av forsvaret, slik som man opprinnelig gjorde i England?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Page 2 of 9

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb