View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
2mas Sjef
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 59314 Location: Trondhjem
|
Posted: 18.03.2005 11:29 Post subject: |
|
|
Viking får 30,2 millioner kroner i rene sponsorinntekter i år. RBK budsjetterer til sammenligning med 35,8 mill.
I tillegg har RBK rundt 19 mill. i VIP-inntekter. Usikker på hvordan avtalene til Viking er på dette feltet.
Les mer: Viking sikter mot 58 millioner |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 59314 Location: Trondhjem
|
Posted: 21.03.2005 21:49 Post subject: |
|
|
2mas wrote: | Viking får 30,2 millioner kroner i rene sponsorinntekter i år. RBK budsjetterer til sammenligning med 35,8 mill. |
Fikk følgende tilleggsopplysning per mail fra daglig leder i Viking, Hans-Øyvind Sagen, nå:
"VIP-inntekter er inkludert i sponsorinntektene på 30 mill. kroner. Men vi selger kun VIP-plasser til bedrifter som har minimum en grunnpakke (sponsorpakke) på kr 70 000."
Altså ligger RBK godt foran også Viking totalt sett. |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 59314 Location: Trondhjem
|
Posted: 22.03.2005 23:42 Post subject: |
|
|
Vålerenga satser stort på merkevarebygging:
- Vi streber etter å jobbe så profesjonelt at næringslivskunder og våre samarbeidspartnere opplever oss på en måte som frister til økt engasjement med klubben. Også til å bruke spillerne i egne kampanjer - da ser vi enda tydeligere at profiljobbingen har verdi. Og selvsagt koster dette penger. Men det er en bevisst strategi å investere i dette, sier Lene Carr, profilansvarlig i Vålerenga.
Les mer: Kraftig image
Må si at dette er noe RBK også bør være bevisst på. Til tross for enorm sportslig suksess har ikke Rosenborg greid å tjene de pengene de er verdt. |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 59314 Location: Trondhjem
|
Posted: 29.03.2005 00:12 Post subject: |
|
|
Alt om sponsoropplegget til RBK: Sponsorbrosjyre 2005
Noen beløp:
Sponsor, grunnpakke: fra kr 70.000,- eks. mva pr. år.
Leverandør, grunnpakke: fra kr 600.000,- eks. mva pr. år.
Partner, grunnpakke: fra kr 2.500.000,- eks. mva pr. år.
Det kan også nevnes at et VIP-sete på Bygger'n-tribunen "bare" koster 5400 kr/året - ikke så mye i forhold til enkelte andre seter på samme tribune. |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 59314 Location: Trondhjem
|
Posted: 06.04.2005 22:05 Post subject: |
|
|
Sponsorene strømmer til Tippeligaen. Sponsormillionene øker med 27 prosent fra i fjor, og har doblet seg siden 2000.
Sponsorbudsjettene i Tippeligaen:
Rosenborg 54,9
VÃ¥lerenga 32,0
Viking 30,2
Lillestrøm 26,0
Brann 23,5
Lyn 21,0
Aalesund 19,7
Fredrikstad 15,2
Molde 15,0
Bodø/Glimt 14,1
Start 13,4
Tromsø 13,1
Ham-Kam 11,0
Odd Grenland 8,4
Vålerenga og Aalesund er mest fremgangsrike på sponsormarkedet. Vålerenga har økt sponsorinntektene med 14 millioner kroner i år, til 32 millioner. Aalesund mer enn doblet inntektene med et byks fra 7,7 i fjor til 19,7 millioner kroner for kommende sesong.
Les mer: Sponsordobling i Tippeligaen |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 59314 Location: Trondhjem
|
Posted: 11.04.2005 23:34 Post subject: |
|
|
Det har generelt vært veldig mye hemmelighetskremmeri rundt avtalen mellom RBK og Rema. Mens VIF har vært åpne rundt at Hafslund betaler 8 mill. per år, vil ikke RBK si noe annet enn at Rema-avtalen er dårligere enn utstyrsavtalen med Adidas, som er verdt 9,375 mill. årlig.
Fant imidlertid litt fakta om den opprinnelige Rema-avtalen for sesongene 2000 og 2001 i en gammel Adressa-sak, datert 26.01.2000:
I kroner skal Reitans selskap ut med mellom fire og fem millioner i året. Noe av beløpet er gjort prestasjons-avhengig.
(...)
I dag skal han [Odd] og Ole Robert Reitan i møte med RBK for å snakke om REMA-filosofien:
- Der har vi mye felles, Rosenborg og vi. Jeg tenker ikke minst på folkelighet og en bevissthet om at prestasjoner er viktigere enn visittkort. Vi møter også lag utenfor landets grenser. Det gjelder å se nøye på verden utenfor Lade Gård og Lerkendal. Vår match kan også føles litt håpløs av og til fordi vi er så liten i europeisk målestokk - hadde det ikke vært for at vi ikke er fulle av respekt for størrelse. Det er dyktighet det kommer an på, sier Odd Reitan.
Så vidt jeg kan forstå, er den nåværende avtalen, som går ut ved nyttår, en fireårskontrakt for sesongene 2002-2005. |
|
Back to top |
|
|
Recon Legende
Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 11.04.2005 23:37 Post subject: |
|
|
Er det bare meg, eller var det der rimelig intetsigende? _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 59314 Location: Trondhjem
|
Posted: 11.04.2005 23:47 Post subject: |
|
|
He-he, en salig blanding det forrige innlegget mitt.
I alle fall: Tolker Adressa dithen at Reitan bekrefter beløpene i avtalen med RBK. Det har jeg verken sett før eller siden. |
|
Back to top |
|
|
LitjEggen Veteran
Joined: 09 Dec 2004 Posts: 2402
|
Posted: 12.04.2005 00:15 Post subject: |
|
|
Hva er Rema dyktige til da ?
Å kjøpe billig og selge mindre billig ? _________________
|
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 59314 Location: Trondhjem
|
Posted: 13.04.2005 20:29 Post subject: |
|
|
Kom tilfeldigvis over en interessant artikkel fra i fjor nå:
Undersøkelser MMI har foretatt, viser at Rema gjennom sin synlighet på Rosenborg-drakta og stadionreklame på Lerkendal oppnår medieeksponeringer til en verdi på rundt ti millioner kroner årlig.
Les mer: Tjener godt på RBK-sponsing
Etter sigende betaler Rema årlig rundt sju mill. til RBK. Med andre ord sitter Reitan-familien igjen med et fint overskudd på sin "giverglede" overfor Rosenborg. Skal det virkelige være slik at selskaper skal tjene store penger på å eksponere logoen sin på RBK-drakta?
For øvrig:
- Vi er midt oppe i reforhandlingsprosessen for neste år. Noen avtaler er på plass, andre nærmer seg, forteller salgs- og markedsdirektør Erik Espeseth i Rosenborg.
Les mer: Nye sponsoravtaler underveis |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 59314 Location: Trondhjem
|
Posted: 13.04.2005 21:48 Post subject: |
|
|
Situasjonen har ikke forandret seg så mye på fire år:
Flere konsulentfirmaer mener at merkenavnet Rosenborg er verdt 30-40 millioner kroner årlig, en sum RBK kan kreve fra en skikkelig hovedsponsor, uten å bli sett på som griske.
(...) markedssjef Hans Gunleiksrud (...) mener [imidlertid] at det viktigste er at det lokale næringslivet får delta i sponsorkarusellen.
Les mer: RBKs sponsorpolitikk |
|
Back to top |
|
|
HoldBrillan Veteran
Joined: 25 Dec 2004 Posts: 2598 Location: Trondheim
|
Posted: 13.04.2005 23:31 Post subject: |
|
|
Vært fett med noe a la Siemens eller noe annet mer internasjonalt på drakta.. _________________
|
|
Back to top |
|
|
fubar Veteran
Joined: 27 Sep 2002 Posts: 1213
|
Posted: 13.04.2005 23:34 Post subject: |
|
|
Det blir vel litt wannabe å prioritere en stor internasjonal sponsor?
Jeg foreslår NIDAR |
|
Back to top |
|
|
Recon Legende
Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 13.04.2005 23:35 Post subject: |
|
|
Eller hva med noe vilt og radikalt som å prioritere den som vil betale mest? _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
|
HoldBrillan Veteran
Joined: 25 Dec 2004 Posts: 2598 Location: Trondheim
|
Posted: 13.04.2005 23:46 Post subject: |
|
|
Noen som Sony,Siemens eller Opel f.eks ville ha betalt flesk for og ha sponsoren sin på et lag i Champions League _________________
|
|
Back to top |
|
|
fubar Veteran
Joined: 27 Sep 2002 Posts: 1213
|
Posted: 13.04.2005 23:46 Post subject: |
|
|
Øl-reklame er jo forbudt i norge, og da er det vel ingenting som slår sjokolade? |
|
Back to top |
|
|
LitjEggen Veteran
Joined: 09 Dec 2004 Posts: 2402
|
Posted: 14.04.2005 02:06 Post subject: |
|
|
HVORFOR skal noen betale mye for RBK`s merkevare ?
HVA skal de få igjen ?
HVILKE verdier representerer RBK pr. idag og imorgen som noen bør betale for å assosiere seg med ?
RBK`s verdi lå i de verdiene som Eggen utstrålte sammen med resultatene og underholdende spill.
Uten Eggen og like suverene resultater er RBK mye mindre verdt.
Og fortsetter en uten en bevisst merkevarebyggingstrategi så kommer VIF og Brann til å være MYE mer verdt en RBK om ett år eller to...
Hva er attraktivt med en arrogant, vaklende og selvgod dinosaur ? _________________
|
|
Back to top |
|
|
Recon Legende
Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 14.04.2005 07:32 Post subject: |
|
|
Verdier for en sponsor? Verdiene for en sponsor er å få den logoen sin markedsført for 18000 mennesker på stadion annenhver uke. å brystet på drakta i alle bortekamper, på tv og stadioner i europa, og RL, etc.
Verdiene til Eggen er likegyldige. Sponsorer sponser hva som helst som bare får fram logoen deres. Markedsverdien til RBK har aldri vært høyere enn i 97-99, den ble bare ikke utnytta. Og verdien økte ikke pga Eggens folkelighet, men fordi RBK ble vist mere i Europa pga kvartfinale etc.
Itillgegg får de markedsført seg som hovedsamarbeidspartner, og en hel del annet stæsj, uten at jeg har oversikt over alt det. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
|
Stano_11 Veteran
Joined: 16 Feb 2004 Posts: 2974
|
Posted: 14.04.2005 09:12 Post subject: |
|
|
Altså. Det skal og bør være kun EN kriterie for sponorer: HVEM BETALER MEST. Om de kommer fra Trondheim, Steinkjer, Los Angeles, London eller hvor i h****** de kommer fra så er det de som betaler mest som skal få logon sin på skjorta og/eller stadion. Noe annet er tullete. Men det er jo det som har foregått i Rosenborg. Der har det vært elendige buinessfolk som har regjert i alle de år. Hvis det hadde vært skikkelige foretningsfolk inne på brakka så hadde Rosenborg vært verdt det dobbelte og gamle spillere ville ha vært ute og med atraktive spillere hadde vært inne. Rosenborg har egentlig gjort en dårlig jobb med å få sponsorene til å betale mest mulig. Rema burden betale det dobbelte av det de betaler idag. |
|
Back to top |
|
|
kms Senior
Joined: 18 Sep 2002 Posts: 241
|
Posted: 14.04.2005 10:06 Post subject: |
|
|
Stano_11 wrote: | Altså. Det skal og bør være kun EN kriterie for sponorer: HVEM BETALER MEST. Om de kommer fra Trondheim, Steinkjer, Los Angeles, London eller hvor i h****** de kommer fra så er det de som betaler mest som skal få logon sin på skjorta og/eller stadion. Noe annet er tullete. |
Jeg vet at mange her er uenige med meg, men jeg drister meg likevel til å si det. Rosenborg består ikke bare av antall kroner i banken og antall seire på tabellen. Rosenborg er "Trondhjæms fotbailllag" og har mange roller å forvalte utover de rent økonomiske og rent fotballfaglige.
Noen bedrifter kan drives etter prinsippene du skisserer her, altså det som gir mest i kassa gjør de _uansett_. De fleste kan faktisk ikke det, og har et publikum og en profil å ta hensyn til. Til syvende og sist blir det dermed også økonomisk fornuftig å ta hensyn til disse tingene.
Som bedrift er det ugunstig å foreta seg ting som gir mye penger på kort sikt men som forvitrer ditt eget grunnlag på lengre sikt, eller som Eggen sa det, sager av greina du står på. Husk også at sponsorer, når de gir penger, krever gjerne noe igjen for dem. Det er ikke sikkert at steinrike utenlandske sponsorer har krav som er like fornuftige for klubben vår som lokale aktører.
Ikke at jeg er så fordømt glad i REMA 1000 eller Bygger'n at det gjør noe. Men jeg er veldig glad for at Lerkendal ikke heter "Emirates Stadium."
Forresten var det vel 2mas som skrev:
2mas wrote: |
Etter sigende betaler Rema årlig rundt sju mill. til RBK. Med andre ord sitter Reitan-familien igjen med et fint overskudd på sin "giverglede" overfor Rosenborg. Skal det virkelige være slik at selskaper skal tjene store penger på å eksponere logoen sin på RBK-drakta?
|
Selvfølgelig skal de tjene på å eksponere logoen sin på RBK-drakta, hvorfor ellers ville de gjort det? |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 59314 Location: Trondhjem
|
Posted: 14.04.2005 11:31 Post subject: |
|
|
Det jeg mente, var at RBK på mange måter selger reklameplass verdt 10 mill. for bare 7 mill. Altså får Rema 3 mill. i rabatt. |
|
Back to top |
|
|
Recon Legende
Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 14.04.2005 15:13 Post subject: |
|
|
kms wrote: |
Jeg vet at mange her er uenige med meg, men jeg drister meg likevel til å si det. Rosenborg består ikke bare av antall kroner i banken og antall seire på tabellen. Rosenborg er "Trondhjæms fotbailllag" og har mange roller å forvalte utover de rent økonomiske og rent fotballfaglige.
Noen bedrifter kan drives etter prinsippene du skisserer her, altså det som gir mest i kassa gjør de _uansett_. De fleste kan faktisk ikke det, og har et publikum og en profil å ta hensyn til. Til syvende og sist blir det dermed også økonomisk fornuftig å ta hensyn til disse tingene.
|
sorry mac, det der holder ikke mål. Jeg er helt enig i at en fotballklubb er mer enn kroner og øre, men når det gjelder sponsorkroner så handler det om å få mest mulig ut av markedsverdien sin. Det er ikke der vi skal være så forbanna folkelige. Det må være måte på sosialisme!
Hvordan bidrar lokale Rema til folkeligheten til RBK? Gjør de det noe lettere å tusle inn på brakka og ete vaffel rundt lunsjtider?
En sponsor betaler for å få markedsført sitt firma og sin logo på drakta, og ved arrangementer. Sponsoransvarlig i RBK plikter å gjøre sitt ytterste for å oppnå så mye som mulig iforhold til den faktiske verdien til klubben som objekt. Greier denne ikke det, er han/hun ikke skikket til jobben sin.
Sponsoransvarlig skal ikke sitte og sile firmaer etter postnummer, men etter hva de er villige til å tilby for produktet Rosenborg. Så får heller vedkommende stemme KrF og delta i anti-mobbekampanjer for å forsøke å redde sin kapitalistiske sjel ut av skjærsilden....
DET er slik det skal være, og DER er det RBK er så ufattelig uprofesjonelle enda! Ja, vi har en god sportslig avdeling, og det er sikkert veldig gøy og folkelig for kjendisgroupies å spise vafler ved nabobordet til superkjekke Frode"hele Danmark flire" Johnsen, men det finnes ikke folk kapable til å forvalte produktet Rosenborg. Hvis ikke folk skjønner det når FCK som ALDRI har spilt UCL enda kan LE av kontoutskrifta vår etter 9 år i UCL, da er det på tide å åpne gluggene for den virkelige verden!
I fjor eller 2003 en gang så jeg en undersøkelse som viste at kun MUFC i Europa hadde flere likvide midler enn FCK. DET sier en hel del! _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
|
LitjEggen Veteran
Joined: 09 Dec 2004 Posts: 2402
|
Posted: 14.04.2005 15:30 Post subject: |
|
|
En sponor betaler for mer enn synlighet og gjennkjenning av sitt merke.
For en sponsor som ikke har ett kjent merkenavn i norge så kan det være god butikk å betale for synlighet på rbk drakta, noe som gjør merket gjenkjennbarhet hos forbrukerne.
For de fleste sponsorer i norge som er av en slik størrelse at de kan være rbk`s hovedsponsor så er det ikke bare synligheten de betaler for men "brandinga" - de å verdimessig bli assosiert med det RBK står for.
Å sponse RBK vil for noen få bedrifter forsterke de merkevare"verdiene" de prøver å bygge opp.
Uheldigvis for RBK så er ikke RBK`s "verdier" like synlige/sterke og attraktive som før, og her er det ledelsen gjør en dårlig jobb med å "merkevarebygge" RBK som sponsorvare.... _________________
Last edited by LitjEggen on 14.04.2005 15:55; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
|
fubar Veteran
Joined: 27 Sep 2002 Posts: 1213
|
Posted: 14.04.2005 15:33 Post subject: |
|
|
det finnes andre verdier enn penger... |
|
Back to top |
|
|
Recon Legende
Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 14.04.2005 15:44 Post subject: |
|
|
Litjeggen wrote: |
Uheldigvis for RBK så er ikke RBK`s "verdier" like synlige/sterke og attraktive som før, og her er det ledelsen gjør en dårlig jobb med å "merkevarebygge" RBK som sponsorvare.... |
Her er vi enige. Det mangler mye kunnskaper, og sansynligvis VILJE i klubben. Som Myren med nevnte gunleiksrud som gikk lei av å kjempe mot gutteklubben internt. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
|
|